Α. ΛΙΑΚΟΣ: Το Λύκειο είναι νεκρό- Χρειάζεται ανασχεδιασμός του χάρτη των ΑΕΙ

Δημοσίευση: 12/12/2015

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Α. ΛΙΑΚΟΣ: Το Λύκειο είναι νεκρό- Χρειάζεται ανασχεδιασμός του χάρτη των ΑΕΙ

Η απελευθέρωση του Λυκείου από το ζυγό των εξετάσεων είναι το πρώτο καθήκον. Έχουμε χρέος να επιστρέψουμε στ’ αγόρια και στα κορίτσια την κλεμμένη εφηβεία τους.

Χρειάζονται βαθιές και σωστικές παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αλλά εκείνη που είναι νεκρή, είναι το Λύκειο.

Το μήνυμα αυτό έστειλε ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία Αντώνης Λιάκος με επιστολή προς τα τα 36 μέλη της Επιτροπής, ενώ σημειώνει τα  εξής:

ΠΑΡΑΠΑΙΔΕΙΑ: Το εκπαιδευτικό σύστημα και η σχεδόν ολοκληρωτική εξάρτηση των μαθητών από θεσμούς παραπαιδείας για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχει μετατρέψει αυτή την βαθμίδα της εκπαίδευσης σε ένα διάδρομο για τις εξετάσεις για το πανεπιστήμιο.

ΑΠΟΣΤΗΘΙΣΗ: Μια περίοδος στην οποία ο νεανικός πληθυσμός της χώρας θα έπρεπε να διαμορφώσει την προσωπικότητά του, να αποκτήσει μια πρόσβαση στον κόσμο της γνώσης και του πολιτισμού, εξαντλείται σε έναν αγώνα άγονων αποστηθίσεων.

Ο ΖΥΓΟΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Η απελευθέρωση του Λυκείου από το ζυγό των εξετάσεων είναι το πρώτο καθήκον.

Η ΚΛΕΜΜΕΝΗ ΕΦΗΒΕΙΑ: Έχουμε χρέος να επιστρέψουμε στ’ αγόρια και στα κορίτσια την κλεμμένη εφηβεία τους.

ΕΘΙΣΜΟ ΜΕ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ: Στις δυο πρώτες βαθμίδες πρέπει να εμφυσήσουμε το πνεύμα της έρευνας, τον εθισμό με την έρευνα ως έθος, αντί της μεταβίβασης της γνώσης.

  • Πώς θα ξανακερδίσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών για το σχολείο;
  • Πώς θα αποσπάσουμε τους γονείς από το άγχος για την εκπαίδευση των παιδιών τους;
  • Πως θα υποκινήσουμε τη δημιουργικότητα στο δάσκαλο;

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΧΕΙ ΒΟΥΛΙΑΞΕΙ: Παρά τις προσπάθειες και τα προγράμματα που εκπονήθηκαν έως τώρα για το Νέο Σχολείο, το υπαρκτό σχολείο έχει βουλιάξει στο τέλμα εδώ και δεκαετίες. Έχει πάψει να αναρωτιέται τι είδους πολίτες δημιουργεί.

ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΚΟΠΟ ΑΛΛΑ ΕΞΥΠΝΑ: Σύνθημά μας θα πρέπει να είναι το σχολείο να λειτουργήσει με λιγότερο κόπο αλλά πιο έξυπνα. Οι μαθητές από παθητικοί αποδέκτες γνώσεων πρέπει να μάθουν τη μέθοδο να λύνουν προβλήματα και να χειρίζονται πληροφορίες.

ΤΟΛΜΗΡΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΚΑΙ ΤΕΙ: Η ανώτατη εκπαίδευση θέλει επίσης τολμηρό ανασχεδιασμό πανεπιστημίων, σχολών και τμημάτων.

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ: Το πρόβλημα των μεταγραφών που βαραίνει οικονομικά τις οικογένειες, που ερημώνει τα περιφερειακά και επιβαρύνει παραλύοντας από το πλήθος τα κεντρικά πανεπιστήμια, αποκαλύπτει κακό σχεδιασμό και προβληματική χωροθέτηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Πρόκειται για ένα μεγάλο πρόβλημα που αφορά το μέλλον και τη βιωσιμότητα της Ανώτατης εκπαίδευσης.

ΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ  ΤΩΝ ΑΕΙ ΧΩΡΙΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ:  Χρειάζεται στρατηγική ανασχεδιασμού του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης, με συναίνεση και συζήτηση ασφαλώς, χωρίς παραχωρήσεις σε επί μέρους συμφέροντα αλλά και χωρίς το άγχος ότι πρόκειται για πρόφαση απολύσεων και περικοπών.

ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΩΝ: Επίσης καμιά μεταρρύθμιση δεν μίλησε έως τώρα για τον πυρήνα της διδασκαλίας, για το σεμινάριο και την κατάργηση των αμφιθεάτρων, για τη δυνατότητα των φοιτητών να χτίζουν ελεύθερα το πρόγραμμά τους, για τον συνδυασμό επιστημονικών πεδίων στα πτυχία.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ: Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός δεν έχει λάβει υπόψη του σοβαρά ως τώρα ότι βρισκόμαστε στο μεταίχμιο δυο εποχών που χαρακτηρίζονται από μια ριζική αλλαγή τεχνολογικού περιβάλλοντος. Πρέπει να συλλάβουμε με τόλμη την έκταση και το βάθος των μεταβολών, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει αποσπασματικά. Απαιτεί ένα σχεδιασμό σε βάθος χρόνου, στον οποίο θα εμπλακεί η τεχνολογία, η παιδαγωγική επιστήμη και η φιλοσοφία των επιστημών και ο οποίος θα αφορά όλες τις παραμέτρους της εκπαίδευσης .

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΤΟΙΜΕΣ ΛΥΣΕΙΣ: Τα προβλήματα είναι τόσο μεγάλα και σύνθετα, ώστε δεν αντιμετωπίζονται με την αλαζονεία των εκ των προτέρων έτοιμων λύσεων. Ο εθνικός διάλογος για την παιδεία πρέπει να διερευνήσει και να καταγράψει τα προβλήματα. Να διευρύνει τον ορίζοντα προσδοκιών για τις αλλαγές στην εκπαίδευση και να συγκροτήσει μια ατζέντα αλλαγών με προοπτική.

Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΕΧΕΙ ΟΡΙΖΟΝΤΑ: Ο διάλογος έχει ορίζοντα τον Απρίλιο του 2016, οπότε θα πρέπει να έχει ετοιμασθεί η έκθεση με τα πορίσματά του διαλόγου, προκειμένου να υποβληθεί στην πολιτική ηγεσία.  

ΝΑ  ΚΕΡΔΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: Πρέπει να συζητήσουμε ένα εθνικό σχέδιο ανάταξης της παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της· ένα σχέδιο το οποίο θα είναι πραγματοποιήσιμο, θα κερδίσει την εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών, των εκπαιδευόμενων και των πολιτών· ένα σχέδιο ρεαλιστικό αλλά με πνοή αλλαγών που θα αφορούν τη μορφή, τις διαδικασίες και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης· ένα σχέδιο ανοιχτό στον πειραματισμό, ικανό να αλλάζει μέσω του αναγκαίου αναστοχασμού και επανασχεδίασης των στόχων, των μέσων και των αποτελεσμάτων του· τέλος ένα σχέδιο που να δημιουργεί εμπιστοσύνη, ένα σχέδιο φιλολαϊκό.

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΝΙΣΗ: Μέθοδος και περιεχόμενο είναι αλληλένδετα, η εκπαιδευτική κοινότητα δεν εφαρμόζει αλλά συμμετέχει στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

 ΓΙΑΤΙ ΑΠΕΤΥΧΑΝ:  Πολλά από εκείνα που σκεφτόμαστε σήμερα ως εντοπισμένες και σωστικές επεμβάσεις έχουν συζητηθεί και μάλιστα επαναλαμβανόμενα και στο παρελθόν, τουλάχιστον από το 1985. Γιατί όμως απέτυχαν; Τι παρεμβάλλεται ανάμεσα στις προθέσεις, τις ώριμες προτάσεις και την πραγματοποίησή τους;

ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΚΑΝΟΝΕΣ: Εξάλλου, το μεταρρυθμιστικό έργο δεν μπορεί να φέρει καρπούς με την εφαρμογή των κανόνων μόνο. Η επιτυχία των μεταρρυθμίσεων επομένως θα κριθεί από την ανασυγκρότηση των εκπαιδευτικών κοινοτήτων και από τη δημιουργική συμμετοχή τους.

 

Σχόλια (13)

geo
|

@geoVageo@
Προφανως και διαθετω, οπως κι εσυ προφανως δε διαθετεις, αφου πηρες στα σοβαρα οσα εγραψα παραπανω :)

geoVageo@
|

Πόσο χιούμορ διαθέτεις ώ geo!!!!
Άπαιχτος!!
Τα διαλυμένα σχολεία, οι διευθυντές όμηροι, είναι όλα στο πλαίσιο ανάκτησης της εμπιστοσύνης.
Πέτρα πάνω στην πέτρα δε θα μείνει.

Όποιος μπορεί να κάνει μαθημα, εκτός των 4 εξεταζόμενων, ας στειλει μήνυμα αισιοδοξίας στον φίλο geo

geo
|

"ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: Πρέπει να συζητήσουμε ένα εθνικό σχέδιο ανάταξης της παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της· ένα σχέδιο το οποίο θα είναι πραγματοποιήσιμο, θα κερδίσει την εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών"
Πραγματικα, το υπουργειο κινειται σωστα σε αυτην την κατευθυνση με τις στοχευμενες παρεμβασεις του στη διοικηση της εκπαιδευσης, το σχεδιασμο του για την επικειμενη αξιολογηση εκπαιδευτικου και σχολικης μοναδας, τη μισθολογικη αναβαθμιση των υπαλληλων του, το συνεχη διαλογο με τις Ομοσπονδιες των εκπαιδευτικων για τα θεματα της εκπαιδευσης. Ειναι πλεον θεμα χρονου να αποκτηθει ηεμπιστοσυνη των εκπαιδευτικων. Ειμαι αισιοδοξος...

Κλεμένη εφηβεία
|

Επίσημη θέση του υπουργείου ότι "κλέβουμε την εφηβεία". Και στην Αφρική μαζί με το νερό και τα φάρμακα χτίζουν και σχολεία. Φαίνεται η κυβέρνηση θεωρεί την μόρφωση αγαθό για τους λίγους των ιδιωτικών σχολείων όπουν πήγαν οι ίδιοι, και η μάζα πρέπει να αρκείται στον χορό.

Giorgos
|

ΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ ΤΩΝ ΑΕΙ ΧΩΡΙΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ
Θα αστειεύεται φαντάζομαι.
Πάντως αν θέλουμε να μιλήσουμε σοβαρά, κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε να συγχωνεύσει τα περισσότερα ΤΕΙ με κοντινά Πανεπιστήμια. Να πάψουν τα ΤΕΙ να ξοδεύουν πόρους τη στιγμή που δεν υπάρχουν ούτε για τα Πανεπιστήμια.
Εξαίρεση ίσως τα ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης που (λόγω της γεωγραφικής τους θέσης) έχουν σχετικά υψηλό επίπεδο φοιτητών και καθηγητών. Αλλά και γι΄αυτά θα μπορούσε να γίνει κάτι. π.χ. Συγχώνευση ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά και ΑΣΠΑΙΤΕ σε ένα Ίδρυμα. Το νέο ίδρυμα να μετονομαστεί σε Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Αττικής. Για τη Θεσσαλονίκη: Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Έτσι από τα 20 ΤΕΙ θα μπορούσαν να μείνουν μόνο 2 Τεχνολογικά Πανεπιστήμια.
Μάζεμα θέλουν όμως και τα μικρά Πανεπιστημιακά ιδρύματα: Χαροκόπειο, Πάντειο, Ιόνιο Πανεπιστήμιο κλπ. Πανεπιστήμιο θα έπρεπε να σημαίνει να υπάρχουν "όλες" οι επιστήμες. Αλλιώς τι Πανεπιστήμιο είσαι με 5-10 τμήματα ;

Εθνικό Απολυτήριο
|

Εθνικό απολυτήριο με εξετάσεις (κεντρικές και όχι ενδοσχολικές) σε κάθε τάξη επιχείρησαν να υλοποιήσουν τόσο ο Αρσένης, όσο και ο Αρβανιτόπουλος.
Την κατάληξη την γνωρίζουμε.

bill231
|

ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΙΚΡΗ ΜΟΥ ΠΕΙΡΑ ΤΩΝ 17 ΧΡΟΝΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΟΠΟΥ ΞΕΡΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΟΠΩΣ ΚΑΛΗ ΩΡΑ ΤΩΡΑ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΩΣ ΚΑΝΕΝΑΣ ΒΑΘΜΟΣ ΔΕΝ ΜΕΤΡΑΕΙ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΕ ΠΟΤΕ ΝΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΝ ΜΕ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟΛΟΓΙΕΣ.. ΑΝ ΟΜΩΣ ΟΠΩΣ ΠΗΓΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΝΑ ΜΕΤΡΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΒΑΘΜΟΙ ΤΗΣ Α'+Β'+Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΙ ΛΕΤΕ;; ΑΝ ΤΑ ΙΔΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΣΑΝ ΑΝΩΝΥΜΑ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥΣ ΤΙ ΛΕΤΕ ΘΑ ΚΑΝΑΝΕ ΣΩΣΤΑ ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΟΥΣ;;

Γιάννης
|

Το καλύτερο είναι αυτό που προτείνει ο νέος πρόεδρος...
Μαθήματα
Μπαλέτο, Ζωγραφική, Μουσική , Ελεύθερη Συζήτηση , ραδιοφωνικές εκπομπές,
μαγειρική, ζαχαροπλαστική, ποίηση ...
Το επίπεδο της γνώσης πρέπει να είναι ανάλογο με εκείνο αυτών που την καθορίζουν.
Τώρα το θέμα είναι τι μαθήματα θα κάνουν στο δημοτικό, γυμνάσιο...γιατί στο λύκειο η λύση βρέθηκε θα το κάνουμε νηπιαγωγείο.

Ιωάννης
|

Κατάργηση των αμφιθεάτρων; Σωστά, άλλωστε κανένα σοβαρό πανεπιστήμιο του εξωτερικού δεν κάνει μαθήματα σε αμφιθέατρο... Τι άλλο θα ακούσουμε σε αυτόν τον τόπο...

δημητρης
|

Το θέμα ειναι οι μαθητες οταν μπουν στο πανεπιστημιο να εχουν βασεις για να μην καταστρεφονται οικονομικά οι γονείς σε ιδιαίτερα πανεπιστημιακα μαθήματα τα οποία ειναι πανάκριβα.

Λύκειο: Μπαλέτο, Θέατρο, Ποίηση, Ζωγραφική...
|

Να τους μάθετε λοιπόν στο Λύκειο μπαλέτο, ποίηση , θέατρο, ζωγραφική και στείλτε τους μετά στην Ευρώπη να συναγωνιστούν τους Φιλανδούς και τους Γερμανούς...
Δεν πειράζει Φυσική, Μαθηματικά θα τα μάθουν στη σχολή που θα περάσουν...
Κατακαυμένη Ελλάδα με τους πειραματο-μεταρρυθμιστές σου!!!
Προσωπικά δεν πρόκειται να εμπιστευτώ ποτέ κανέναν επαγγελματία (μηχανικό, δικηγόρο, γιατρό κ.λ.π) που θα έχει εισαχθεί στη σχολή που τελείωσε χωρίς εξετάσεις ή με βαθμό απολυτηρίου.

Φάνης
|

Τα παιδιά καίνε τα μυαλά τους στην παπαγαλία και οι γονείς καταστρέφονται οικονομικά και ψυχολογικά με τις πανελλαδικές. Καιρός να αλλάξουν όλα αυτά. Τα παιδιά χρειάζονται ψυχική γαλήνη και όχι αυτό τον άκρατο ανταγωνισμό για να μπουν σε μια σχολή.

Δημητρης
|

Όσο νομίζουμε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην παιδεία ειναι το Λύκειο και οι εξετάσεις τα πράγματα θα χειροτερεψουν. Η πυραμίδα φτιάχνεται από τη βάση . Αν θέλουν να φτιάξουν την παιδεία ο εθνικό διάλογος πρέπει να ξεκινήσει για το Δημοτικό. Και αφού φτιάξει το δημοτικό να συνεχιστεί σε επόμενο εθνικό διάλογο τι θα κάνουμε με το γυμνάσιο και στο τέλος τι θα γίνει με το Λύκειο και τις εξετάσεις. Όσο αναφορά την εφηβεία των μαθητών δεν καταλαβαίνω δηλαδή τι πρέπει να κάνουν οι έφηβοι να ειναι από το πρωί μέχρι το βράδι στις καφετερειες. Δεν πρέπει να διαβαζουν . Πως θα αποκτήσουν γνώσεις χωρίς κόπο. Και αυτoiοι σοφοί που μιλάνε από αυτή την παιδεία δεν πέρασαν και έγιναν σπουδαίοι;


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/41391/liakos-lykeio-einai-nekro-hreiazetai-anashediasmos-toy-harti-ton-aei