Εφιαλτική και τριτοκοσμική η κατάσταση σε σχολεία της Κρήτης

Δημοσίευση: 08/04/2016

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Εφιαλτική και τριτοκοσμική η κατάσταση σε σχολεία της Κρήτης

Η απάντηση του υφυπουργού Παιδείας στη Βουλή

Η  κατάσταση είναι εφιαλτική και τριτοκοσμική   τουλάχιστον σε είκοσι δύο σχολεία και στις τρεις δημοτικές ενότητες του Δήμου Φαιστού Κρήτης, ανέφερε ο Βουλευτής Μ. Συντυχάκης στη Βουλή,  κατά τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης , και συνέχισε:

«Κτηριακές υποδομές παλιές, εγκαταλειμμένες, ασυντήρητες, σχολικά κτήρια χωρίς πολεοδομικές άδειες, αυθαίρετα ανέλεγκτα ως προς τη στατικότητά τους, ελλείψεις αιθουσών διδασκαλίας, μάθημα σε λυόμενες, κακοσυντηρημένες αίθουσες, υδραυλικές εγκαταστάσεις με διαρροές, λέβητες, τουαλέτες, αύλιοι χώροι ασυντήρητοι και επικίνδυνοι, υγρασίες, σοβάδες».

Ο κ. Συντυχάκης απευθυνόμενος στον υφ. Παιδείας Θ. Πελεγρίνη είπε:

-Βεβαίως, αυτή την κατάσταση την  κληρονομήσατε. Όμως, εσείς τι κάνετε; Αυξήσατε τη χρηματοδότηση στους δήμους; Αυξήσατε τη χρηματοδότηση στην παιδεία; Κάτω από ποιες συνθήκες και προϋποθέσεις λέτε ότι θα περάσουμε στην παιδεία του 21ου αιώνα και μάλιστα καλείτε και σε δημόσιο διάλογο τους φορείς της εκπαίδευσης; Κάτω απ’ αυτές τις συνθήκες;

-Γι’ αυτό, λοιπόν, θα σας καταθέσω, επίσης, αναλυτικό έγγραφο ανά δημοτική ενότητα και σχολείο, νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια, για την ειδική αγωγή, ένα σημαντικό εύρος των κτηριακών προβλημάτων, υποδομών και αναγκών, όπως προκύπτουν από τα έγγραφα.

-Απλώς σας αναφέρω ενδεικτικά: Δημοτικό Σχολείο Γαλιάς. Το 2013 έγινε σεισμός 6,3 ρίχτερ. Το κτήριο υπέστη σοβαρές στατικές βλάβες και απαιτείται άμεσα νέο κτήριο. Έχει καταντήσει «το γιοφύρι της Άρτας». Από τότε μέχρι σήμερα στεγάζονται σε λυόμενες αίθουσες. Θα σας καταθέσω, επίσης, το έγγραφο του Συλλόγου Γονέων της Γαλιάς.

-Στα Πηγαϊδάκια δημοτικό και νηπιαγωγείο καταργήθηκαν περίπου προ δεκαετίας. Το κτήριο είναι εγκαταλελειμμένο. Δεν φρόντισε κανείς και ποτέ να αναζητήσει την τύχη -προσέξτε- του αρχειακού και υπηρεσιακού υλικού του σχολείου, της βιβλιοθήκης, των θρανίων, του εργαστηριακού υλικού όταν έκλεισε. Η απόλυτη καταστροφή. Πραγματική αδιαφορία για το σχολείο του 21ου αιώνα.

-Θα καταθέσω, ακόμη, για τα Πρακτικά φωτογραφικό υλικό που αποτυπώνει από μια άλλη οπτική γωνία την κρατική εγκατάλειψη, το τι παιδεία διακηρύττει και η Κυβέρνησή σας, όπως και οι προηγούμενες.

-Απευθύνθηκα στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης των προηγούμενων κυβερνήσεων και της τωρινής και ξέρετε τι μου απάντησαν; «Δεν είναι δικό μας θέμα, είναι θέμα του δήμου». Βεβαίως, ένα μέρος που αφορά τη βιβλιοθήκη και τις υποδομές είναι του δήμου. Το αρχειακό υλικό, όμως; Όταν κάποιος που φοίτησε σ’ αυτό το σχολείο πάει να ζητήσει ένα έγγραφο, ποιος θα του το δώσει;

-Φυσικά, υπάρχει και η κατάσταση του σχολείου των Βοριζίων, όπως είπατε, που επίσης είναι ακατάλληλο. Κινδυνεύουν τα παιδιά. Η λύση, βέβαια, δεν είναι οι λυόμενες κατασκευές. Έχει ενενήντα παιδιά, με ραγδαία εξέλιξη και αυτή η κοινότητα, πτηνοτροφική κατεξοχήν περιοχή. Οι γονείς είναι σε κινητοποίηση.

-Βέβαια, για το ειδικό νηπιαγωγείο στο Δήμο Φαιστού απαιτείται ένα σύγχρονο κτήριο που να καλύπτει τις ανάγκες όλης της ευρύτερης περιοχής της Μεσσαράς. Όχι μόνο του Δήμου Φαιστού, αλλά όλης της Μεσσαράς, πενήντα χιλιάδων κατοίκων…

Η απάντηση του υφυπουργού Παιδείας

Στην απάντησή του ο υφυπουργός Παιδείας, μεταξύ άλλων, τόνισε:

Α.  Κύριε Βουλευτά, με αδικείτε όταν λέτε ότι προσπάθησα να παρουσιάσω μια ειδυλλιακή κατάσταση. Δεν είπα ότι συνολικά τα κενά είναι ογδόντα δύο και πως οφείλονται ακριβώς στην οικονομική κατάσταση της τελευταίας εξαετίας;

Β. Επίσης, θα πρέπει να σας θυμίσω ότι τόσο ο κύριος Υπουργός όσο κι εγώ έχουμε τονίσει την απόλυτη αναγκαιότητα πρόσληψης μόνιμων εκπαιδευτικών. Εάν δεν γίνουν αυτές οι προσλήψεις, είναι αμφίβολο ότι θα λειτουργήσουν τα σχολεία. Το έχουμε τονίσει κατ’ επανάληψη αυτό.

Γ. Επιτρέψτε μου, όμως, να σας πω ότι δεν έχετε καλή εποπτεία της όλης κατάστασης εκεί, με όλο το θάρρος και την ευγένεια που θέλω να έχω απέναντί σας.

Δ. Θα σας πω ποια είναι η κατάσταση: Όσον αφορά τη στελέχωση σχολείων ειδικής αγωγής με ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό ο Δήμος Φαιστού στεγάζει τρεις δομές ειδικής αγωγής. Πρώτον, Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Μοιρών και Νηπιαγωγείο Πόμπιας με δεκαεπτά μαθητές, Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Μοιρών με έναν μόνο μαθητή, Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Τυμπακίου με είκοσι επτά μαθητές.

Ε. Ύστερα από την κατανομή των πιστώσεων που αποφάσισε το αρμόδιο περιφερειακό συμβούλιο, το Ειδικό Δημοτικό Κωφών Μοιρών καλύπτεται μια μέρα από λογοθεραπευτή.

Ζ. Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Μοιρών και Νηπιαγωγείο Πόμπιας στελεχώθηκε πλήρως με ειδικό βοηθητικό προσωπικό και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό. Συγκεκριμένα, καλύφθηκε από ψυχολόγο, φυσικοθεραπευτή, κοινωνικό λειτουργό, λογοθεραπευτή και ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Τυμπακίου στελεχώθηκε με ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, σχολικό νοσηλευτή –δύο άτομα-, ειδικό βοηθητικό προσωπικό.

Η. Σχετικά τώρα προς τη χρηματοδότηση των σχολείων για την κάλυψη των λειτουργικών τους δαπανών, αυτή γίνεται από πιστώσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης μέσω των οικείων δήμων. Έτσι είναι.

Θ. Η μέριμνα για τη σχολική στέγη -απόκτηση γης, ανέγερση, επισκευή, συντήρηση, εξοπλισμός- εμπίπτει στις αρμοδιότητες των δήμων. Ανάλογες δράσεις πραγματοποιεί και η εταιρία «Κτηριακές Υποδομές ΑΕ» μέσω του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Ι. Η δωρεάν μεταφορά μαθητών Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που κατοικούν μακριά από το σχολείο εμπίπτει στην αρμοδιότητα των δευτεροβάθμιων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Κ. Όσον αφορά στην καθαριότητα των σχολικών μονάδων για το διδακτικό έτος 2016-2017 και εφόσον οι ανάγκες δεν καλύπτονται από το υπάρχον προσωπικό, μπορούν να καλυφθούν με συμβάσεις που καταρτίζονται από τους οικείους δήμους. Για το κόστος των συμβάσεων αυτών εγγράφεται ειδική πίστωση στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών η οποία κατανέμεται με απόφαση του Υπουργού, κατ’ αναλογία, στους οικείους δήμους.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Πλήρη εικόνα έχετε και εσείς, έχω κι εγώ, έχουν και οι υπόλοιποι Βουλευτές από την Κρήτη, έχουν οι κάτοικοι και οι φορείς. Εγώ σας κατέθεσα συγκεκριμένα έγγραφα. Εκτός αν είναι τρελοί οι άνθρωποι. Εκτός αν γενικά θέλουν να τα βάζουν μαζί σας. Πρόκειται για φορείς της περιοχής, για τον Δήμο, για το σύλλογο διδασκόντων, για τους γονείς.
Εγώ για την Ειδική Αγωγή σας είπα πάρα πολύ συγκεκριμένα πράγματα και δεν σας ανέλυσα…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Συντυχάκη, σας παρακαλώ, όχι ξανά αγόρευση.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Είπα για το Ειδικό Σχολείο της Πόμπιας…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Όχι ξανά αγόρευση!

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
...που μάλιστα εκεί στεγάζεται και το κέντρο αποκατάστασης βαρύτατων περιστατικών και επίσης…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Συντυχάκη, σας παρακαλώ πολύ, κλείσαμε!

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: …για το ειδικό γυμνάσιο στην περιοχή. Υπάρχει ειδικό γυμνάσιο;


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/43362/efialtiki-kai-tritokosmiki-i-katastasi-se-sholeia-tis-kritis