Υφ. Παιδείας: Με ποια αξιολόγηση έγινε τρίωρο το μάθημα των Αρχαίων;

Δημοσίευση: 22/09/2016

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Υφ. Παιδείας: Με ποια αξιολόγηση έγινε  τρίωρο το μάθημα των Αρχαίων;

Δεν πρέπει να λησμονούμε ότι επί δεκαετίες το μάθημα της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο ήταν δίωρο. Πράγματι, επί υπουργίας Γιαννάκου έγινε τρίωρο. Με ποια αξιολόγηση; Με ποια μελέτη; Με ποια κριτήρια;

Τα παραπάνω ερωτήματα έθεσε στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Θ. Πελεγρίνης κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Αδ. Γεωργιάδη,  σχετικά με την υποβάθμιση της Κλασσικής Παιδείας στην Ελλάδα, και σημείωσε τα εξής:

-Το 1992 με 1993 αποφασίστηκε η επανεισαγωγή, πειραματικά, του μαθήματος της διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής από το πρωτότυπο στα σχολεία με την προοπτική ότι θα γίνει αξιολόγηση στους μαθητές οι οποίοι αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο, στους οποίους εφαρμόστηκε αυτό το μέτρο.

-Ουδέποτε έγινε τέτοια αξιολόγηση. Η μόνη μελέτη, την οποία εγώ έχω τουλάχιστον έχω υπ’ όψιν μου, είναι η εργασία της Μαρίας Κοξαράκη, που καταλήγει, αξιότιμε κύριε Αντιπρόεδρε της Νέας Δημοκρατίας, στο εξής: «Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας από αρχαία, βυζαντινά και λόγια κείμενα επί τρία συναπτά έτη στο Γυμνάσιο δεν βελτίωσε τις επιδόσεις των μαθητών στα Αρχαία Ελληνικά στο Λύκειο».

-Βέβαια δεν τις βελτίωσε όχι γιατί έφταιγαν τα ίδια τα κείμενα, αλλά γιατί ο τρόπος της διδασκαλίας δεν ήταν ο δόκιμος.

Στη δευτερολογία του ο Αδ. Γεωργιάδης απευθυνόμενος στον κ. πελεγρείνη του είπε:

-Πείτε μου ποια είναι η μελέτη που σας πείθει εσάς ως Υπουργό ότι η αφαίρεση της διδασκαλίας του «Επιταφίου» του Περικλέους από την Γ΄ Λυκείου είναι μια πράξη που θα ωφελήσει τους μαθητές.

-Κύριε Καθηγητά, πρόκειται για τον «Επιτάφιο» του Περικλέους, το μεγαλύτερο κείμενο δημοκρατίας στον πλανήτη. «Χρώμεθα γαρ πολιτεία ου ζηλούση τους των πέλας νόμους». Και αυτό οι μαθητές μας δεν θα το ακούσουν ποτέ, γιατί εσείς το αφαιρέσατε. Και αυτό τώρα μου λέτε ότι είναι ζήτημα μελέτης;

-Πάμε τώρα στο δεύτερο επιχείρημα. Είπατε –το προσπεράσατε λίγο- ότι η ώρα που κόπηκε πήγε στα Νέα Ελληνικά. Όχι. Κόπηκαν τρεις ώρες και η μία ώρα πήγε στα Νέα Ελληνικά. Οι δύο ώρες χάθηκαν εντελώς, βγήκαν από το πρόγραμμα. Η μία μόνο αντικαταστάθηκε προς τα Νέα Ελληνικά στο Γυμνάσιο. Κόπηκαν τρεις ώρες και μία αντικαταστάθηκε.

Ο κ. Πελεγρίνης

Ανταπαντώντας ο υφ. Παιδείας στον κ. Γεωργιάδη του είπε:

-Κύριε Αντιπρόεδρε της Νέας Δημοκρατίας, τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών από το πρωτότυπο την κατήργησε η παράταξή σας, η Νέα Δημοκρατία, με τη μεταρρύθμιση του αειμνήστου Γεωργίου Ράλλη. Αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάτε. Εμείς επαναφέραμε τα αρχαία ελληνικά. Κι αυτήν την περικοπή της ώρας που λέτε την έχετε προτείνει εσείς.

Αδ. Γεωργιάδης : Η κυρία Γιαννάκου την επανέφερε. Από την παράταξή μας είναι η κυρία Γιαννάκου.

Θ. Πελεγρίνης: Ναι, την επανέφερε, αλλά την επανέφερε εσφαλμένα. Έφερε τρεις ώρες διδασκαλίας. Εσείς νομίζετε ότι το πλήθος των ωρών θα αποκαταστήσει την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής. Δεν είναι έτσι. Ποιοτικά κριτήρια πρέπει να υπάρχουν.

-Θα ήθελα να σας πω ότι για το θέμα του «Επιτάφιου» του Περικλή δεν το έχω υπ’ όψιν μου. Η προσπάθεια όμως η οποία γίνεται είναι ακριβώς να μπουν τα κείμενα εκείνα τα οποία θα βοηθήσουν τον μαθητή να αγαπήσει τη γλώσσα, να ελκυστεί από αυτήν και να έχει μεγαλύτερη επίδοση. Αυτός είναι ο στόχος μας.

-Tι νόημα έχει το παιδί να μάθει τον δυικό αριθμό; Εάν έχει ενδιαφέρον, θα το μάθει αργότερα. Αυτό που θέλει να μάθει είναι κείμενα τα οποία θα τον βοηθήσουν να κατανοήσει την αξία της γλώσσας.

-Θα ήθελα να καταλήξω λέγοντας ότι εμείς προσβλέπουμε σε ένα σχολείο το οποίο θα δώσει τη δυνατότητα στον μαθητή να απελευθερωθεί, ένα σχολείο στο οποίο η αριστεία θα μπορεί να αναδειχθεί με ομαλό τρόπο, χωρίς να δημιουργεί προβλήματα στον ίδιο τον μαθητή.

Σχόλια (2)

Γιώργος
|

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους κάτι έπρεπε να αλλάξει στα Αρχαία. Πέρα από άγονους συνδικαλισμούς θεωρώ ότι η μη επικοινωνία των αρχαίων ελληνικών στην καθημερινή ζωή των μαθητών καθιστά την υφιστάμενη διδασκαλία τους ανώφελη. Τα παιδιά δυσκολεύονται να αποστηθίσουν γραμματικούς τύπους και συντακτικές φόρμες που δεν χρησιμοποιούν στην καθομιλουμένη. Αν και είναι τεράστιο θέμα θεωρώ ότι μία ώρα σύγχρονα σχεδιασμένο μάθημα αρχαίων στο γυμνάσιο και δίωρο στο Λύκειο αλλά και παντελής απάλειψή του από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, θα δώσει χώρο σε μία πληθώρα νέων αντικειμένων να μπουν στην εκπαίδευση αλλά το σημαντικότερο σε καιρούς οικονομικής κρίσης θα συμβάλλει σημαντικά στην μείωση της παραπαιδείας, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα να σχεδιαστούν αλλά και να διασφαλιστούν πολύτιμα μαθησιακά αποτελέσματα αναφορικά με την αρχαιοελληνική μας παράδοση.

Μαρίνα Αγγελοπούλου
|

Το ενδιαφέρον της νέας δημοκρατίας για τα αρχαία ελληνικά και τις ανθρωπιστικές επιστήμες είναι υποκριτικό. Τα μέτρα του υπουργείου για το γυμνάσιο είναι σε θετική κατεύθυνση. Όντως η αφαίρεση του επιταφίου από τη γενική παιδεία της γ λυκείου είναι σοβαρό ατόπημα. Αλλά δεν δικαιούνται να μιλούν όσοι θέλουν την ιδιωτικοποίηση της παιδείας, την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και τη σύνδεση της παιδείας με τις επιχειρήσεις και την αγορά. Θυμόμαστε πολύ καλά την πρωθυπουργία του Κων/νου Μητσοτάκη και δεν θέλουμε με τίποτα την επανάληψή της. Σίγουρα αυτή η κυβέρνηση έχει πολύ δρόμο να διανύσει, αλλά στην προσπάθειά της αυτή χρειάζεται σοβαρή, εμπεριστατωμένη και καλοπροαίρετη κριτική και στήριξη. Μιλώ ως πολίτισσα, ως εκπαιδευτικός και δη φιλόλογος.


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/46363/yf-paideias-me-poia-axiologisi-egine-trioro-mathima-ton-arhaion