Εργαστήριο εγκαταστάσεων αερισμού ψύξης και κλιματισμού (0103)
Δημοσίευση: 11/12/2017
Τελευταία Ενημέρωση: 27/12/2017, 18:15
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Πολύδωρος Σταυρόπουλος
Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός
MSc STEM στην Εκπαίδευση (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ)
ΕΙΔΟΣ 1: ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΨΥΞΗΣ (ΤΕΜ. 1)
Επιτραπέζια και σε μορφή modular να είναι η γενική διάταξη των συστημάτων.
Η γενική διάταξη να έχει τα απαραίτητα όργανα ως και τα επιμέρους συστήματα για την εκτέλεση των ασκήσεων και την πρακτική άσκηση των μαθητών. Τα επιμέρους μέρη-υποσυστήματα να είναι σε κατακόρυφες πινακίδες μέσα σε πλαίσια ώστε οι μαθητές να μπορούν να παρακολουθούν τις διάφορες συνδέσεις και τα κυκλώματα. Οι βυσματούμενες πινακίδες να συνδέονται και να αποσυνδέονται με ευκολία πάνω στη γενική διάταξη που θα έχει ενσωματωμένα ηλεκτρικό τροφοδοτικό με διάταξη ασφαλείας, μονάδα interface για σύνδεση με Η/Υ, αισθητήρες-μετατροπείς (transducers) πίεσης και θερμοκρασίας, κατάλληλες μετρητικές διατάξεις, συμπιεστή ψυκτικού αερίου, βαλβίδες και φίλτρα.
Να προσφερθεί κατάλληλος και συμβατός Η/Υ για χρήση με τη γενική διάταξη.
Η μονάδα να επιτρέπει τη λειτουργία με δύο τρόπους: 1) αυτόνομα χωρίς Η/Υ και 2) με σύνδεση με Η/Υ.
Το ψυκτικό μέσο όπου απαιτείται να είναι φιλικό προς το περιβάλλον (τύπου R-134a).
Τα όργανα μέτρησης και οι βοηθητικές διατάξεις που είναι ενσωματωμένα στην παραπάνω διάταξη πρέπει να έχουν τις παρακάτω περιοχές μέτρησης και να είναι τουλάχιστον:
• Αισθητήρες-μετατροπείς πίεσης, θερμοκρασίας
• Ερμητικού τύπου συμπιεστής για το ψυκτικό αέριο τύπου R-134a
• Συμπυκνωτής αποβολής θερμότητας
• Βαλβίδα αναστροφής
• Φίλτρο αερίου
• Μετρητές χαμηλής πίεσης 0-300 PSI περίπου και υψηλής πίεσης 0-500 PSI περίπου.
• Interface RS232 και USB για σύνδεση με Η/Υ
• Κατάλληλο τροφοδοτικό χαμηλής τάσης
• Κεντρικό διακόπτη λειτουργίας.
Η μονάδα ελέγχου πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• Γραφική και αλφαριθμητική απεικόνιση LCD 64x240 pixels για θερμοκρασία, πίεση και χρόνο
• Ψηφιακό παλμογράφο δύο καναλιών για απεικόνιση των χαρακτηριστικών του συστήματος στο LCD ή στον Η/Υ
• Μονάδα εισαγωγής σφαλμάτων με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτες ελέγχου
• Επιλογή προσομοίωσης με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτες ελέγχου
• Τουλάχιστον έξι (6) ενδείκτες LED για ένδειξη της κατάστασης βλαβών
• Αριθμητικό πληκτρολόγιο
• Μονάδα τηλεχειρισμού
• Απομακρυσμένη μονάδα αισθητήρων
• Θερμοστατική βαλβίδα εκτόνωσης
• Τριχοειδή σωλήνα
• Αισθητήρες πίεσης
ΕΙΔΟΣ 2: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΨΥΞΗΣ (1 ΣΕΤ)
Η μονάδα θα αποτελείται από διατάξεις που θα παρουσιάζουν τις βασικές αρχές αντλίας θερμότητας και των κύκλων ψύξης ώστε να καλύπτουν σε προσομοίωση τουλάχιστον τα παρακάτω θέματα:
• Λειτουργικότητα του θερμοστάτη
• Κύκλο ψύξης στο διάγραμμα ενθαλπίας
• Πραγματικό συντελεστή COP και σύγκριση με τον ιδανικό COP μίας μηχανής που εργάζεται σύμφωνα με τον κύκλο Καρνώ
• Επέμβαση του διακόπτη πίεσης
• Μείωση του πραγματικού COP μετά την αύξηση της εξωτερικής θερμοκρασίας υπό τις αυτές συνθήκες δοκιμής
• Χρήση διαφορετικών ρευστών ψύξης
• Θερμοδυναμικές μετατροπές θέρμανσης, ψύξης και αφύγρανσης
• Αποτελέσματα που προκύπτουν από τις μεταβολές στη θερμοκρασία, χωρητικότητα και στις πιέσεις των κυκλωμάτων
• Θερμοδυναμικοί κύκλοι του φρέον ύστερα από μεταβολές των εσωτερικών/εξωτερικών συνθηκών και του θερμικού φορτίου
• Ανίχνευση βλαβών.
Επίσης απαραίτητα να προσφερθεί και βυσματούμενη πινακίδα για σύνδεσή της στη γενική διάταξη που θα καλύπτει τουλάχιστον τις παρακάτω θεματικές ενότητες και θα παρέχει τη δυνατότητα εκτέλεσης τουλάχιστον των παρακάτω πειραμάτων:
• Εισαγωγή στην ψύξη.
• Αρχές ψύξης.
• Βασικός κύκλος ψύξης.
• Σύνθεση του κυρίως συστήματος.
• Συμπιεστής ερμητικού τύπου.
• Υλικά και κυκλώματα του συστήματος ελέγχου.
• Υλικά και κυκλώματα ηλεκτρικού συστήματος.
• Δομή του συστήματος και λειτουργία του.
• Τεχνικές εξάτμισης.
• Διατάξεις εκτόνωσης.
• Μέθοδοι ελέγχου.
• Θερμικά φορτία.
• Τεχνικές διάγνωσης και αποκατάστασης βλαβών.
• Συντήρηση ψυκτικού θαλάμου.
• Ρύθμιση θερμοστατικής βαλβίδας.
• Εξομοίωση σφαλμάτων.
Η διάταξη για την αντλία θερμότητας να μπορεί να λειτουργεί με δύο τρόπους: 1) ως ανεξάρτητη χωρίς Η/Υ ή 2) με σύνδεση με Η/Υ.
Η μονάδα ελέγχου πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• Γραφική και αλφαριθμητική απεικόνιση LCD 64x240 pixels για θερμοκρασία, πίεση και χρόνο
• Ψηφιακό παλμογράφο δύο καναλιών για απεικόνιση των χαρακτηριστικών του συστήματος στο LCD ή στον Η/Υ
• Μονάδα εισαγωγής σφαλμάτων με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτες ελέγχου
• Επιλογή προσομοίωσης με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτες ελέγχου
• Τουλάχιστον έξι (6) ενδείκτες LED για ένδειξη της κατάστασης βλαβών
• Αριθμητικό πληκτρολόγιο
επίσης να περιλαμβάνει:
• Ποτενσιόμετρα και πιεστικούς διακόπτες αλλαγής των συνθηκών λειτουργίας δηλ. για την τροποποίηση της εσωτερικής / εξωτερικής θερμοκρασίας, της εσωτερικής / εξωτερικής υγρασίας, της θερμοκρασίας του εντελλομένου αέρα, του όγκου του εντελλομένου αέρα και της χωρητικότητας του ψυκτικού.
• Επιλογέα των συνθηκών θέρους - χειμώνα.
• Φωτεινούς ενδείκτες της κατάστασης λειτουργίας.
• Πληκτρολόγιο πολλαπλών λειτουργιών και display με τουλάχιστον 6 αναλογικές εισόδους / εξόδους, 6 ψηφιακές εισόδους / εξόδους, μονάδα ελέγχου, υπολογισμό σημείου δρόσου και ενθαλπίας, προγραμματισμό χρόνου λειτουργίας.
Η διάταξη κύκλων ψύξης με απορρόφηση / διάχυση και κύκλο ψύξης υγροποιημένου αερίου με συμπίεση / εξάτμιση να παρουσιάζει:
Λέβητα, διαχωριστήρα νερού, συμπυκνωτή, εξατμιστή, εναλλάκτη, απορροφητή, θερμοστάτη ρύθμισης, διακόπτη ασφαλείας πίεσης, ηλεκτρική αντίσταση θέρμανσης λέβητα, εξατμιστήρα και συμπυκνωτή με ανεμιστήρα, ερμητικό συμπιεστή, αυτόματη θερμοστατική βαλβίδα, δεξαμενή υγρού.
Η βυσματούμενη πινακίδα να περιέχει τουλάχιστον τα παρακάτω:
• εξατμιστή,
• ηλεκτρικό ανεμιστήρα,
• θερμικό φορτίο,
• αισθητήρια θερμοκρασίας,
• ταχυσυνδέσμους,
• βαλβίδα ελέγχου.
Το σετ να συνοδεύεται από λογισμικό. Τα προγράμματα να λειτουργούν με τον Η/Υ σε περιβάλλον Microsoft Windows. Να υποστηρίζουν τις παραπάνω τρεις εκπαιδευτικές διατάξεις και να δημιουργούν ρεαλιστική προσομοίωση των συστημάτων ψύξης. Ο μαθητής να μπορεί να αλλάζει τα στοιχεία και τις παραμέτρους του συστήματος. Τα προγράμματα πρέπει να δίνουν παραστατικά στον μαθητή τα αποτελέσματα των ρυθμίσεων που έχει κάνει.
Το λογισμικό να είναι οργανωμένο σε θέματα αντίστοιχα με τις προσομοιώσεις των εργαστηριακών ασκήσεων. Κάθε θέμα πρέπει να περιλαμβάνει (ενδεικτικά):
- Σκοπό - μια σειρά από στόχους του συγκεκριμένου πειράματος και το επίπεδο γνώσεων που πρέπει να αποκτηθούν.
- Θεωρητικό υπόβαθρο σχετικό με το μάθημα καθώς και πρακτικά παραδείγματα χρήσης.
- Τεστ - ερωτήσεις για τον μαθητή.
ΕΙΔΟΣ 3: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΨΥΞΗΣ (1 ΣΕΤ)
Η μονάδα θα αποτελείται από διατάξεις που θα παρουσιάζουν εγκατάσταση βιομηχανικής ψύξης, διάφορα επαγγελματικά ψυγεία και ψυκτικούς θαλάμους για ψύξη και κατάψυξη τροφίμων ώστε να καλύπτουν σε προσομοίωση τουλάχιστον τα παρακάτω θέματα:
• Λειτουργία συμπιεστή για άντληση, με τον θερμοστάτη και διακόπτη χαμηλής πίεσης.
• Συνθήκες κανονικής λειτουργίας του συστήματος ψύξης, με μετρητές χαμηλής και υψηλής πίεσης.
• Λειτουργία του διακόπτη απόψυξης με αποσύνδεση του συμπιεστή και εισαγωγή της διάταξης απόψυξης.
• Λειτουργία του διακόπτη ασφάλειας σε περίπτωση απότομης ανόδου της θερμοκρασίας εξατμιστή.
• Λειτουργία του διακόπτη υψηλής πίεσης στην περίπτωση κακής λειτουργίας ή βλάβης.
• Λειτουργίες ελέγχου ηλεκτρικής εγκατάστασης.
• Λειτουργίες ελέγχου εγκατάστασης τροφοδοσίας.
• Διαρροή ψυκτικού υγρού, βλάβη στο κύκλωμα ψύξης, κακή λειτουργία της αυτόματης θερμοστατικής βαλβίδας, κακή λειτουργία συμπυκνωτή.
• Βλάβη στα ηλεκτρικά εξαρτήματα ελέγχου: θερμοστάτες, διακόπτες ελέγχου πίεσης, ηλεκτροβαλβίδα, ρελέ.
• Βλάβη στα ηλεκτρικά εξαρτήματα τροφοδοσίας: ασφάλειες, επαφείς, διακόπτες, θερμο-διακόπτες, ηλεκτρο-ανεμιστήρα, συμπιεστή, διάταξη απόψυξης.
• Λειτουργίες του θερμοστάτη.
• Ψυκτικός κύκλος στο διάγραμμα πίεσης-ενθαλπίας.
• Συντελεστής COP και σύγκριση με τον ιδανικό κύκλο Καρνώ.
• Θερμικές δοκιμές.
• Μεταβολές COP με διαφορετικές θέσεις θερμοστάτη.
• Εκκίνηση συμπιεστή με εισαγωγή ρελέ έντασης.
• Θερμοστάτης στη θέση MAX, για συνεχή λειτουργία του συστήματος ψύξης.
• Λειτουργία του ηλεκτρο-ανεμιστήρα συμπύκνωσης.
• Λειτουργία της διάταξης απόψυξης.
• Ενδεικτικές λυχνίες.
• Εκμάθηση της θερμοδυναμικής συμπεριφοράς του αέρα κατά την διέλευσή του από τους εναλλάκτες.
• Γνώση όλων των επιμέρους εξαρτημάτων που συγκροτούν το σύστημα.
• Επαλήθευση των διαφόρων τρόπων λειτουργίας και διαχείρισης των εγκαταστάσεων. Εκμάθηση των βασικών τεχνικών για την διεξαγωγή μιας σωστής συντήρησης των εγκαταστάσεων ψύξης.
• Εκμάθηση των νέων τεχνικών προγραμματισμού για την ρύθμιση και τον έλεγχο των τεχνικών εγκαταστάσεων ψύξης στα κτίρια.
• Ανίχνευση βλαβών.
Επίσης απαραίτητα να προσφερθεί και βυσματούμενη πινακίδα για σύνδεση στη γενική διάταξη που θα καλύπτει τουλάχιστον τις παρακάτω θεματικές ενότητες και θα παρέχει τη δυνατότητα εκτέλεσης τουλάχιστον των παρακάτω πειραμάτων:
• Αρχές λειτουργίας και υλικά.
• Γενικές αρχές ψύξης.
• Διατάξεις εκτόνωσης.
• Απόκριση συστήματος.
• Τρόποι λειτουργίας του συστήματος.
• Ροή θερμότητας μέσω των εξαρτημάτων του συστήματος.
• Παράλληλη και σε σειρά σύνδεση εξατμιστών, εξαρτήματα απόψυξης.
• Διάγνωση βλαβών και αποκατάστασή τους με χρήση Η/Υ.
• Τεχνικές πλήρωσης με ψυκτικό.
• Λειτουργία του συστήματος και συνθήκες σταθεροποίησης.
• Εξομοίωση σφαλμάτων και διαδικασία διάγνωσης.
Η διάταξη για την εγκατάσταση βιομηχανικής ψύξης να μπορεί να λειτουργεί με δύο τρόπους: 1) ως ανεξάρτητη χωρίς Η/Υ ή 2) με σύνδεση με Η/Υ.
Η μονάδα ελέγχου πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• Γραφική και αλφαριθμητική απεικόνιση LCD 64x240 pixels για θερμοκρασία, πίεση και χρόνο
• Ψηφιακό παλμογράφο δύο καναλιών για απεικόνιση των χαρακτηριστικών του συστήματος στο LCD ή στον Η/Υ
• Μονάδα εισαγωγής σφαλμάτων με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτες ελέγχου
• Επιλογή προσομοίωσης με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτες ελέγχου
• Τουλάχιστον έξι (6) ενδείκτες LED για ένδειξη της κατάστασης βλαβών
• Αριθμητικό πληκτρολόγιο
επίσης να περιλαμβάνει:
• Ποτενσιόμετρα και πιεστικούς διακόπτες αλλαγής των συνθηκών λειτουργίας για την τροποποίηση των εσωτερικών θερμοκρασιών, της υγρασίας, της χωρητικότητας του ψυκτικού, τις πιέσεις του κύκλου ψύξης, της ρύθμισης της πίεσης εξάτμισης σε έναν από τους δύο εξατμιστές, της θερμοκρασίας του ψυκτικού υγρού.
• Προβολή της κατάστασης λειτουργίας με φωτιζόμενους ενδείκτες.
• Πληκτρολόγιο πολλαπλών λειτουργιών και display με τουλάχιστον 6 αναλογικές εισόδους / εξόδους, 6 ψηφιακές εισόδους / εξόδους, μονάδα ελέγχου, υπολογισμό σημείου δρόσου και ενθαλπίας, προγραμματισμό χρόνου λειτουργίας.
Η διάταξη διαφόρων επαγγελματικών ψυγείων - ψυκτικού θαλάμου για ψύξη και κατάψυξη τροφίμων να παρουσιάζει:
Θερμοστάτες, αυτόματες θερμοστατικές βαλβίδες, εξατμιστές, ερμητικούς συμπιεστές με θερμική προστασία, συμπιεστές με ρελέ, συμπυκνωτές νερού, στατικούς συμπυκνωτές, συμπυκνωτές ψύξης βεβιασμένης ροής, διάταξη απόψυξης, σημεία δοκιμών θερμοκρασίας / πίεσης ψυκτικού υγρού. Η πινακίδα να προσομοιάζει τέσσερις τύπους επαγγελματικών ψυγείων: κατεψυγμένων τροφίμων, φυσικής κυκλοφορίας αέρα, μικτής ψύξης και εξαναγκασμένης κυκλοφορίας πολλαπλών επιπέδων (τουλάχιστον 4 επιπέδων). Διακόπτες υψηλής / χαμηλής πίεσης, θερμοστάτες ασφάλειας - ρύθμισης - απόψυξης, αυτόματες θερμοστατικές βαλβίδες, ηλεκτροβαλβίδες, εξατμιστές εξαναγκασμένης κυκλοφορίας αέρα, συμπυκνωτές, συμπιεστές, διάταξη οπτικού / ηχητικού συναγερμού.
Η βυσματούμενη πινακίδα να περιέχει τουλάχιστον τα παρακάτω:
• θερμοστατικές βαλβίδες,
• εξατμιστές,
• ηλεκτρικούς ανεμιστήρες,
• θερμικά φορτία,
• αισθητήρια - μετατροπείς θερμοκρασίας,
• ταχυσυνδέσμους,
• ηλεκτροβαλβίδες
Το σετ να συνοδεύεται από λογισμικό. Τα προγράμματα να λειτουργούν με τον Η/Υ σε περιβάλλον Microsoft Windows. Να υποστηρίζουν τις παραπάνω εκπαιδευτικές διατάξεις και να δημιουργούν ρεαλιστική προσομοίωση των συστημάτων ψύξης. Ο μαθητής να μπορεί να αλλάζει τα στοιχεία και τις παραμέτρους του συστήματος. Τα προγράμματα πρέπει να δίνουν παραστατικά στον μαθητή τα αποτελέσματα των ρυθμίσεων που έχει κάνει:
Το λογισμικό να είναι οργανωμένο σε θέματα αντίστοιχα με τις προσομοιώσεις των εργαστηριακών ασκήσεων. Κάθε θέμα πρέπει να περιλαμβάνει (ενδεικτικά):
- Σκοπό - μια σειρά από στόχους του συγκεκριμένου πειράματος και το επίπεδο γνώσεων που πρέπει να αποκτηθούν.
- Θεωρητικό υπόβαθρο σχετικό με το μάθημα καθώς και πρακτικά παραδείγματα χρήσης.
- Τεστ - ερωτήσεις για τον μαθητή.
ΕΙΔΟΣ 4: ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ Η/Υ (ΤΕΜ. 2)
Να προσφερθούν Η/Υ για χρήση των ειδών 2 και 3.
Έγχρωμος Εκτυπωτής Inkjet
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ: WORD, EXCEL, INTERNET EXPLORER, OUTLOOK.
ΕΙΔΟΣ 5: ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ (ΤΕΜ. 1)
Επιτραπέζια και σε μορφή modular να είναι η γενική διάταξη των συστημάτων.
Η γενική διάταξη να έχει τα απαραίτητα όργανα ως και τα επιμέρους συστήματα για την εκτέλεση των ασκήσεων και την πρακτική άσκηση των μαθητών. Τα επιμέρους μέρη-υποσυστήματα να είναι σε κατακόρυφες πινακίδες μέσα σε πλαίσια ώστε οι μαθητές να μπορούν να παρακολουθούν τις διάφορες συνδέσεις και τα κυκλώματα. Οι βυσματούμενες πινακίδες να συνδέονται και να αποσυνδέονται με ευκολία πάνω στη γενική διάταξη που θα έχει ενσωματωμένα ηλεκτρικό τροφοδοτικό με διάταξη ασφαλείας, μονάδα interface για σύνδεση με Η/Υ, αισθητήρες-μετατροπείς (transducers) πίεσης και θερμοκρασίας, κατάλληλες μετρητικές διατάξεις, συμπιεστή ψυκτικού αερίου, βαλβίδες και φίλτρα.
Να προσφερθεί κατάλληλος και συμβατός Η/Υ για χρήση με τη γενική διάταξη.
Η μονάδα να επιτρέπει τη λειτουργία με δύο τρόπους: 1) αυτόνομα χωρίς Η/Υ και 2) με σύνδεση με Η/Υ.
Το ψυκτικό μέσο όπου απαιτείται να είναι φιλικό προς το περιβάλλον (τύπου R-134a).
Τα όργανα μέτρησης και οι βοηθητικές διατάξεις που είναι ενσωματωμένα στην παραπάνω διάταξη πρέπει να έχουν τις παρακάτω περιοχές μέτρησης και να είναι τουλάχιστον:
• Αισθητήρες-μετατροπείς πίεσης, θερμοκρασίας
• Ερμητικού τύπου συμπιεστής για το ψυκτικό αέριο τύπου R-134a
• Συμπυκνωτής αποβολής θερμότητας
• Βαλβίδα αναστροφής
• Φίλτρο αερίου
• Μετρητής χαμηλής πίεσης 0-300 PSI περίπου και υψηλής πίεσης 0-500 PSI περίπου.
• Interface RS232 και USB για σύνδεση με Η/Υ
• Κατάλληλο τροφοδοτικό χαμηλής τάσης
• Κεντρικός διακόπτης λειτουργίας.
Η μονάδα ελέγχου πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• Γραφική και αλφαριθμητική απεικόνιση LCD 64x240 pixels για θερμοκρασία, πίεση και χρόνο
• Ψηφιακό παλμογράφο δύο καναλιών για απεικόνιση των χαρακτηριστικών του συστήματος στο LCD ή στον Η/Υ
• Μονάδα εισαγωγής σφαλμάτων με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτης ελέγχου
• Επιλογή προσομοίωσης με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτες ελέγχου
• Τουλάχιστον έξι (6) ενδείκτες LED για ένδειξη της κατάστασης βλαβών
• Αριθμητικό πληκτρολόγιο
• Μονάδα τηλεχειρισμού
• Απομακρυσμένη μονάδα αισθητήρων
• Θερμοστατική βαλβίδα εκτόνωσης
• Τριχοειδή σωλήνα
• Αισθητήρες πίεσης
Η γενική διάταξη να συνοδεύεται από λογισμικό (κατά την παράδοση στα σχολεία στην Ελληνική γλώσσα) σε Microsoft Windows για τη λειτουργία του συστήματος και την υποστήριξη των σχετικών εκπαιδευτικών ασκήσεων και πειραμάτων.
ΕΙΔΟΣ 6: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ (1 ΣΕΤ)
Η μονάδα θα αποτελείται από διατάξεις που θα παρουσιάζουν σύστημα οικιακού κλιματισμού, κλιματισμό διαφόρων χώρων και μικτό σύστημα κλιματισμού ώστε να καλύπτουν σε προσομοίωση τουλάχιστον τα παρακάτω θέματα:
• Λειτουργία εξαερισμού με διάφορες ταχύτητες.
• Λειτουργίες κλιματισμού.
• Λειτουργίες του θερμοστάτη.
• Λειτουργία εκκένωσης του ύδατος συμπύκνωσης.
• Λειτουργία συστήματος ασφάλειας.
• Διαρροή ψυκτικού υγρού και βλάβη στο κύκλωμα ψύξης.
• Βλάβη στα ηλεκτρικά εξαρτήματα ελέγχου: θερμοστάτη, ηλεκτρολογικό-ηλεκτρονικό πίνακα ελέγχου, ρελέ, μικρο-διακόπτες, λυχνίες σήμανσης και alarm.
• Βλάβη στα ηλεκτρικά εξαρτήματα τροφοδοσίας: ασφάλειες, συμπιεστή, ηλεκτρικούς ανεμιστήρες, αντλία εκκένωσης.
• Λειτουργία ελεύθερης ψύξης.
• Λειτουργία προ-κλιματισμού.
• Λειτουργίες κλιματισμού σε σχέση με τις κλιματολογικές συνθήκες.
• Λειτουργίες μονάδας επεξεργασίας αέρα.
• Λειτουργίες δευτερεύοντος θαλάμου αέρα.
• Λειτουργίες επεξεργασίας αέρα στο ψυχρομετρικό διάγραμμα.
• Κακή λειτουργία, βλάβες και διακοπή λειτουργίας στα εξαρτήματα της εγκατάστασης νερού: στη μονάδα ψύξης, στην αντλία κυκλοφορίας, στον λέβητα, στις βαλβίδες μίξης ζεστού νερού, στις βαλβίδες μίξης κρύου νερού.
• Κακή λειτουργία, βλάβες και διακοπή λειτουργίας στα εξαρτήματα της μονάδας επεξεργασίας αέρα: στη μονάδα θέρμανσης με βαλβίδα μίξης, στη μονάδα ψύξης με βαλβίδα μίξης, στη μονάδα μετα-θέρμανσης με βαλβίδα μίξης, στον ανεμιστήρα εισόδου και εξόδου, στη βαλβίδα εισόδου και εξόδου, στη βαλβίδα ανακύκλωσης.
• Κακή λειτουργία και βλάβες: στην ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου, στους αισθητήρες θερμοκρασίας και υγρασίας, στους δευτερεύοντες θαλάμους αέρα (βαλβίδες μίξης και ηλεκτρικούς ανεμιστήρες).
• Εισαγωγή και ανίχνευση βλαβών.
Επίσης απαραίτητα να προσφερθεί και βυσματούμενη πινακίδα για σύνδεσή της στη γενική διάταξη που θα καλύπτει τουλάχιστον τις παρακάτω θεματικές ενότητες και θα παρέχει τη δυνατότητα εκτέλεσης τουλάχιστον των παρακάτω πειραμάτων:
• Αρχές λειτουργίας και υλικά
• Γενικές αρχές κλιματισμού και ψύξης
• Διατάξεις εκτόνωσης
• Ηλεκτρικά συστήματα ελέγχου
• Απόκριση του συστήματος
• Λειτουργία του συστήματος
• Χρήση ψυχρομετρικών διαγραμμάτων
• Μεταβολή θερμικών φορτίων στον συμπιεστή και τον εξατμιστή
• Διαδικασία θερμικού κύκλου
• Θερμική ροή μέσω των εξαρτημάτων του συστήματος
• Λειτουργία βαλβίδας εκτόνωσης
• Λειτουργία τριχοειδή σωλήνα
• Λειτουργία του συστήματος με διάφορες μεθόδους ελέγχου
• Διάγνωση βλαβών και διόρθωσή τους με χρήση Η/Υ
• Τεχνικές πλήρωσης με ψυκτικό
• Εξομοίωση βλαβών
Το εκπαιδευτικό σύστημα οικιακού κλιματισμού (σταθερού τύπου, φορητού τύπου και τύπου split), κλιματισμού διαφόρων χώρων και μικτού (αέρα-νερού) να παρουσιάζει:
Κεντρικούς διακόπτες, διακόπτες εκκίνησης συμπιεστή, τριχοειδείς σωλήνες, θερμοστάτες, μονοφασικό κινητήρα για συμπιεστές, συμπυκνωτές και εξατμιστές, επιλογείς ταχύτητας ανεμιστήρα, αισθητήρες θερμοκρασίας εσωτερικού / εξωτερικού αέρα, Μονάδα επεξεργασίας αέρα με διατάξεις θέρμανσης, ψύξης και ύγρανσης, ανεμιστήρες εισόδου / εξόδου, βαλβίδες εισόδου, εξόδου και ανακύκλωσης, αισθητήρες θερμοκρασίας / υγρασίας, Λέβητα και μονάδα ψύξης για παραγωγή θερμού και ψυχρού υγρού προς χρήση με την μονάδα επεξεργασίας αέρα και τους δευτερεύοντες θαλάμους αέρα, Ηλεκτρονική μονάδα για καταγραφή δεδομένων θερμοκρασίας και υγρασίας και για ρύθμιση των ενεργοποιητών και του κλιματιστικού, Βαλβίδες μίξης, τοπικούς ηλεκτρικούς ανεμιστήρες, τοπικούς ανιχνευτές θερμοκρασίας / υγρασίας, αντλίες, Κλιματιζόμενο περιβάλλον ενός μεγάλου ενιαίου επαγγελματικού χώρου π.χ. αίθουσα διαλέξεων ή αμφιθεάτρου κλπ. με σύστημα εισαγωγής και εξαγωγής ψυχρού και θερμού αέρα, Κλιματιζόμενο περιβάλλον αποτελούμενο από δύο γραφεία ανοικτού χώρου με σύστημα εισαγωγής και εξαγωγής ψυχρού και θερμού αέρα και δευτερεύοντες θαλάμους αέρα.
Η βυσματούμενη πινακίδα να περιέχει τουλάχιστον τα παρακάτω:
• εξατμιστή,
• ηλεκτρικό ανεμιστήρα,
• θερμικό φορτίο,
• αισθητήρια θερμοκρασίας,
• ταχυσυνδέσμους,
• ηλεκτροβαλβίδες,
• βαλβίδα ελέγχου
Το σετ να συνοδεύεται από λογισμικό. Τα προγράμματα να λειτουργούν με τον Η/Υ σε περιβάλλον Microsoft Windows. Να υποστηρίζουν τις παραπάνω εκπαιδευτικές διατάξεις και να δημιουργούν ρεαλιστική προσομοίωση των συστημάτων ψύξης. Ο μαθητής να μπορεί να αλλάζει τα στοιχεία και τις παραμέτρους του συστήματος. Τα προγράμματα πρέπει να δίνουν παραστατικά στον μαθητή τα αποτελέσματα των ρυθμίσεων που έχει κάνει.
Το λογισμικό να είναι οργανωμένο σε θέματα αντίστοιχα με τις προσομοιώσεις των εργαστηριακών ασκήσεων. Κάθε θέμα πρέπει να περιλαμβάνει (ενδεικτικά):
- Σκοπό - μια σειρά από στόχους του συγκεκριμένου πειράματος και το επίπεδο γνώσεων που πρέπει να αποκτηθούν.
- Θεωρητικό υπόβαθρο σχετικό με το μάθημα καθώς και πρακτικά παραδείγματα χρήσης.
- Τεστ - ερωτήσεις για τον μαθητή.
ΕΙΔΟΣ 7: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ (1 ΣΕΤ)
Το σύστημα θα αποτελείται από διάταξη που θα παρουσιάζει αυτόματο κλιματιστικό αυτοκινήτου (clima) που θα καλύπτει σε προσομοίωση τουλάχιστον τα παρακάτω θέματα:
• Ανάλυση αυτόματης λειτουργίας του συστήματος σε σχέση με την εξωτερική, μικτή και εσωτερική θερμοκρασία καθώς και ανάλυση χειροκίνητης λειτουργίας με ρύθμιση της εσωτερικής θερμοκρασίας και ταχύτητας του ηλεκτρικού ανεμιστήρα.
• Έλεγχος των λειτουργικών συνθηκών με κρύα μηχανή, ανακύκλωσης αέρα, κατεύθυνσης αέρα σε σχέση με την θέση των αεραγωγών.
• Συνθήκες σύνδεσης και αποσύνδεσης ηλεκτρικού ανεμιστήρα στον συμπυκνωτή και του προσομοιούμενου συμπιεστή.
• Επιλογή για ανακύκλωση αέρα, ξεθάμπωμα και οικονομική κατανάλωση.
• Προσομοίωση βλαβών και μέθοδοι διάγνωσης.
Επίσης απαραίτητα να προσφερθεί και βυσματούμενη πινακίδα για σύνδεσή της στη γενική διάταξη που θα καλύπτει τουλάχιστον τις παρακάτω θεματικές ενότητες και θα παρέχει τη δυνατότητα εκτέλεσης τουλάχιστον των παρακάτω πειραμάτων:
• Περιγραφή λειτουργίας του συστήματος.
• Λειτουργία μονάδας ψύξης με διάφορες διατάξεις εκτόνωσης.
• Διαδικασία ανάστροφου θερμικού κύκλου.
• Χρήση ψυχρομετρικών διαγραμμάτων.
• Αποτελέσματα της πτώσης πίεσης.
• Διαδικασία ψύξης.
• Διαδικασία θέρμανσης.
• Ύγρανση και ξήρανση του αέρα: διαδικασία - έλεγχος.
• Επαναθέρμανση.
• Χρήση ανακυκλωμένου αέρα για τον κλιματισμό.
• Χρήση του αέρα.
• Καθαρισμός.
• Διανομή.
• Μίξη.
• Διάγνωση βλαβών και διόρθωσή τους με χρήση Η/Υ.
• Εξομοίωση σφαλμάτων.
• Επιδιόρθωση κλιματιστικών μονάδων.
Η διάταξη αυτομάτου κλιματιστικού αυτοκινήτου να μπορεί να λειτουργεί με δύο τρόπους: 1) ως ανεξάρτητη χωρίς Η/Υ ή 2) με σύνδεση με Η/Υ.
Η μονάδα ελέγχου πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• Γραφική και αλφαριθμητική απεικόνιση LCD 64x240 pixels για θερμοκρασία, πίεση και χρόνο
• Ψηφιακό παλμογράφο δύο καναλιών για απεικόνιση των χαρακτηριστικών του συστήματος στο LCD ή στον Η/Υ
• Μονάδα εισαγωγής σφαλμάτων με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτες ελέγχου
• Επιλογή προσομοίωσης με τουλάχιστον 6-SEG (απεικόνιση τμημάτων) και διακόπτες ελέγχου
• Τουλάχιστον έξι (6) ενδείκτες LED για ένδειξη της κατάστασης
• Αριθμητικό πληκτρολόγιο.
Να αποτελείται από μεταλλικό πλαίσιο όπου θα βρίσκονται τοποθετημένα τα διάφορα υποσυστήματα: πραγματικά εξαρτήματα, διατάξεις, κυκλώματα και προσομοίωση μερών. Να επιδεικνύεται πλήρως η λειτουργία ενός αυτόματου κλιματιστικού αυτοκινήτου και να παρέχει την δυνατότητα εκπαίδευσης στην εγκατάσταση, συντήρηση και επιδιόρθωση τέτοιων συστημάτων. Να υπάρχει η δυνατότητα εισαγωγής και ανίχνευσης σφαλμάτων. Να διαθέτει σειριακό interface RS 232 για σύνδεση με Η/Υ. Τροφοδοσία από το δίκτυο. Τάση λειτουργίας της μονάδας 12V DC με προστασία βραχυκυκλώματος και υπερφόρτωσης.
Να περιλαμβάνει τουλάχιστον τα παρακάτω εξαρτήματα και κυκλώματα:
• Ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου λειτουργίας της ταχύτητας ανεμιστήρα, μίξης και διανομής ψυχρού/θερμού αέρα, ανακυκλωμένου αέρα, επιθυμητής θερμοκρασίας, τηλεχειριζόμενου διακόπτη ρύθμισης ανεμιστήρα και ελέγχου ηλεκτρομαγνητικής ζεύξης, εκκίνησης με κρύα μηχανή, προειδοποιητική λυχνία δυσλειτουργίας στον πίνακα οργάνων.
• Ρελέ.
• Ασφάλειες.
• Διακόπτης κλειδί λειτουργίας.
• Τμήμα παραγωγής κρύου αέρα με προσομοίωση λειτουργίας συμπιεστή, ηλεκτρικού ανεμιστήρα στο συμπυκνωτή, θερμοστάτη ξεθαμπώματος, μετατροπέα υψηλής/χαμηλής πίεσης.
• Βηματικός κινητήρας μίξης και διανομής κρύου/ζεστού αέρα.
• Κινητήρας ελέγχου ανακύκλωσης αέρα.
• Αισθητήρες εξωτερικής/εσωτερικής θερμοκρασίας και θερμοκρασίας μικτού αέρα.
• Ηλεκτρικός ανεμιστήρας και ρυθμιστής.
Το σετ να συνοδεύεται από λογισμικό. Τα προγράμματα να λειτουργούν με τον Η/Υ σε περιβάλλον Microsoft Windows. Να υποστηρίζουν την παραπάνω εκπαιδευτική διάταξη και να δημιουργούν ρεαλιστική προσομοίωση των συστημάτων. Ο μαθητής να μπορεί να αλλάζει τα στοιχεία και τις παραμέτρους του συστήματος. Τα προγράμματα πρέπει να δίνουν παραστατικά στον μαθητή τα αποτελέσματα των ρυθμίσεων που έχει κάνει.
Το λογισμικό να είναι οργανωμένο σε θέματα αντίστοιχα με τις προσομοιώσεις των εργαστηριακών ασκήσεων. Κάθε θέμα πρέπει να περιλαμβάνει (ενδεικτικά):
- Σκοπό - μια σειρά από στόχους του συγκεκριμένου πειράματος και το επίπεδο γνώσεων που πρέπει να αποκτηθούν.
- Θεωρητικό υπόβαθρο σχετικό με το μάθημα καθώς και πρακτικά παραδείγματα χρήσης.
- Τεστ - ερωτήσεις για τον μαθητή.
ΕΙΔΟΣ 8: ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ Η/Υ (ΤΕΜ. 2)
Να προσφερθούν Η/Υ για χρήση ειδών 6 και 7.
Έγχρωμος Εκτυπωτής Inkjet
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ: MS WORD, EXCEL, INTERNET EXPLORER, OUTLOOK.