Υπουργός στο ΤΕΙ Θεσσαλίας: Πολλά ΤΕΙ έχουν γίνει de facto πανεπιστημιακά
Δημοσίευση: 09/08/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Σειρά συναντήσεων του Κώστα Γαβρόγλου με την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους φορείς, κατά την περιοδεία του στη Θεσσαλία
Το Τμήμα Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Θεσσαλίας στη Λάρισα επισκέφθηκε το πρωί ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, συνοδευόμενος από τον σύμβουλό του καθηγητή Παντελή Κυπριανό, κατά τη δεύτερη μέρα της περιοδείας του στη Θεσσαλία.
Στους χώρους του ΤΕΙ στη Λάρισα, ο κ. Γαβρόγλου ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις και δήλωσε εντυπωσιασμένος τόσο από τις υποδομές όσο και από τη δουλειά που κάνουν Καθηγητές.
«Αυτό ενισχύει τη δική μας λογική ότι, δηλαδή, πολλά Ιδρύματα έχουν γίνει de facto πανεπιστημιακά. Και έχουν γίνει πανεπιστημιακά χωρίς καμιά ιδιαίτερη φροντίδα της Πολιτείας. Πολλές φορές η Πολιτεία τα είχε ξεχάσει πολύ συνειδητά. Για ποιον λόγο έγιναν; Γιατί πολλοί διδάσκοντες πήραν την κατάσταση στην πλάτη τους», είπε ο υπουργός κατά την ομιλία του στην ανοιχτή συνάντηση – συζήτηση με τις πρυτανικές αρχές, τους καθηγητές και εκπροσώπους φορέων του ιδρύματος, που έγινε στο αμφιθέατρο του ΤΕΙ.
Ανέφερε, επίσης, ότι για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια η συζήτηση για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχει ξεφύγει από τη λογική των καθαρά διοικητικών ρυθμίσεων και δίνοντας το στίγμα της στόχευσης στη διαμόρφωση του νέου χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης σημείωσε: «Αυτό που λέμε εμείς είναι να δούμε την επόμενη μέρα. Και να δούμε την επόμενη μέρα που θα σημαδέψει την επόμενη εικοσαετία».
Χθες το απόγευμα ο υπουργός επισκέφθηκε τα Τμήματα του ΤΕΙ Θεσσαλίας στην Καρδίτσα.
Τον υπουργό υποδέχτηκαν και ξενάγησαν στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος ο Πρύτανης Ξ. Σπηλιώτης, ο Αντιπρύτανης Μ. Βραχνάκης, καθηγητές και το προσωπικό του Ιδρύματος.
Ο υπουργός δήλωσε εντυπωσιασμένος τόσο από τις υποδομές και τα εργαστήρια των Τμημάτων όσο και από το επιτελούμενο ακαδημαϊκό και εκπαιδευτικό έργο «παρά -όπως σημείωσε- τον πολύ μικρό αριθμό προσωπικού».
Στη συνέχεια, συνοδευόμενος από τους καθηγητές των ΤΕΙ επισκέφτηκε το Τμήμα της Κτηνιατρικής όπου έγινε κοινή σύσκεψη.
Ο Κοσμήτορας της Σχολής Υγείας καθηγητής Χ. Μπιλίνης υπογράμμισε τη σημασία του εγχειρήματος συνεργείων στην περιοχή, αναφέρθηκε στο σημαντικό έργο του Τμήματος Κτηνιατρικής στην περιοχή και εξέφρασε την αμέριστη συμπαράστασή του στο όλο εγχείρημα.
Με τη σειρά του ο Πρύτανης Ξ. Σπηλιώτης εξήρε το εγχείρημα της δημιουργίας ενός μεγάλου ιδρύματος στην περιοχή και τόνισε την ανάγκη ύπαρξης ενιαίων κανόνων στα θεσμικά. Στη συνέχεια έγινε διάλογος για το μέλλον των Τμημάτων στην Καρδίτσα και τον πολύπλευρο ρόλο τους στην ζωή της περιοχής.
Κατόπιν, παραβρέθηκε σε σύσκεψη φορέων στην Καρδίτσα παρουσία του Αντιδημάρχου Γ. Σβάρνα, βουλευτών του νομού, του Αντιπεριφερειάρχη, δημάρχων και πρώην δημάρχων της περιοχής, δημοτικών συμβούλων, του προέδρου του Εργατικού Κέντρου, εκπροσώπων συλλόγων και ακαδημαϊκών.
Ο υπουργός στην εισαγωγική ομιλία του σημείωσε ότι για πρώτη φορά μετά το 1982 υπάρχει και υλοποιείται μια επεξεργασμένη στρατηγική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με ορίζοντα τις επόμενες δεκαετίες. «Η στρατηγική αυτή αντιστρατεύεται τις μέχρι τώρα πρακτικές διασποράς θεσμών και ιδρυμάτων με γνώμονα συντεχνιακά και τοπικά κριτήρια. Αντίθετα, γνώμονάς μας είναι η διαμόρφωση ιδρυμάτων με ακαδημαϊκά κριτήρια που σημαίνει Τμήματα που θεραπεύουν συγκεκριμένα αναγνωρισμένα διεθνώς γνωστικά αντικείμενα στελεχωμένα με το κατάλληλο προσωπικό και με τις αναγκαίες υποδομές ώστε να προάγουν τις τέχνες, τα γράμματα, να διαμορφώνουν ενεργούς πολίτες και να προάγουν την ανάπτυξη σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο», ανέφερε.
Στις παρεμβάσεις τους οι παριστάμενοι ευχαρίστησαν τον υπουργό για την παρουσία του και για το όλο εγχείρημα που το θεωρούν πολύ σημαντικό και για την περιοχή και για τη χώρα.
Σημείωσαν ότι η Καρδίτσα είναι ο «φτωχός συγγενής» στην περιοχή. Αναφέρθηκαν σε προηγούμενες αποφάσεις, όπως οι καταργήσεις -στο παρελθόν- της Σχολής Νηπιαγωγών και του Τμήματος Δασοπονίας, και σημείωσαν την ανάγκη ίδρυσης ισχυρών πανεπιστημιακών Τμημάτων που θα δώσουν νέα ώθηση στην περιοχή και γενικότερα στη Δυτική Θεσσαλία.
Υποστήριξαν ότι τα νέα Τμήματα θα πρέπει να είναι εστιασμένα στα πλεονεκτήματα της περιοχής, ιδιαίτερα τον αγροτοδιατροφικό τομέα.
Στην ιδιαίτερα εποικοδομητική συζήτηση που ακολούθησε συμφωνήθηκε ο διάλογος να συνεχιστεί και να εμπλουτιστεί με ιδέες και προτάσεις ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Στο πλαίσιο αυτό επίκειται νέα συνάντηση μετά από λίγες βδομάδες όσο θα προχωρά η σύνταξη του σχετικού νομοσχεδίου.
Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους ο υπουργός ανέφερε: «Τις προτάσεις που υπάρχουν θα τις επεξεργαστούν οι φορείς σε συνεργασία με τους ακαδημαϊκούς και στο τέλος του μήνα θα έρθουν στην Αθήνα για να μπορέσουμε να κάνουμε τις τελικές συνθέσεις. Νομίζω ότι με τη φιλοσοφία του σχεδίου νόμου και με το συνολικό εγχείρημα, όπως αυτό αποτυπώνεται, υπάρχει μια εντυπωσιακή συναίνεση. Πραγματικά, από το 1974 δεν έχουμε τέτοιες συναινέσεις. Υπάρχουν πολλές επιμέρους διαφορετικές απόψεις. Αυτό είχε γίνει και στις συνέργειες του Ιονίου Πανεπιστημίου με το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με το ΤΕΙ Ηπείρου, αλλά καταφέραμε και τις λύσαμε όλες και μάλιστα νομοθετήσαμε με ομόφωνη απόφαση όλων των οργάνων. Εγώ είμαι αισιόδοξος ότι αφού υπάρχει μια δέσμευση και των τοπικών φορέων και των ακαδημαϊκών συνολικά για το εγχείρημα, οι προτάσεις είναι τεχνικού χαρακτήρα και τα θέματα αυτά σίγουρα λύνονται μέσα από τον διάλογο».
Στο πλαίσιο της επίσκεψής του στη Λάρισα, ο Κώστας Γαβρόγλου θα συναντηθεί με τον Περιφερειάρχη Κωνσταντίνο Αγοραστό και τον Δήμαρχο Λάρισας Απόστολο Καλογιάννη, ενώ θα ακολουθήσει Συνέντευξη Τύπου στα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης.
Το απόγευμα ο υπουργός θα επισκεφθεί τον Βόλο και αύριο τη Λαμία.
Σχόλια (41)
@τεχνολογικός τομέας
@@Μιχαλης Β.
Η προσπάθεια υπονομευσης των ΤΕΙ καλά κρατεί εδώ και χρόνια. Μια χαρά δουλεύουν, βρίσκουν , μεταπτυχιακά , και διδάσκουν σε ξένα πανεπιστήμια οι απόφοιτοι ανώτατων τεχνολογικών ιδρυμάτων. Εκτός Ελλάδας! Δεν παρουσιάζετε ομως μια φρικτή πραγματικότητα που το κράτος γύρισε την πλάτη σε αξιέπαινα τμήματα ΤΕΙ, και έπαιξε το βρώμικο παιχνίδι.
Aς μην κρύβουμε ένα μεγάλο λάθος πίσω από ένα άλλο, διαφορετικό αλλά επίσης σημαντικό.
Οι στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας και την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων είναι όντως ένα πρόβλημα. Παντού υπάρχουν ισχυρά συμφέροντα και ευνοημένοι επαγγελματικοί κλάδοι, αλλά στην Ελλάδα απουσιάζει τόσα χρόνια κι ένα στοιχειώδες θεσμικό πλαίσιο (κοινως, ισχύει ο "νόμος της ζούγκλας" και επιβιώνει όποιος αποδεικνύεται "ισχυρότερος")
Όμως, εξίσου υπαρκτό πρόβλημα ήταν και παραμένει η αδυναμία χάραξης και τήρησης μιας μακροπρόθεσμης εκπαιδευτικής στρατηγικής.
Δηλαδή, είναι σαφώς απαράδεκτο να ιδρύονται και να λειτουργούν επί χρόνια τμήματα με ασαφή ή ανύπαρκτα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων. Ακόμα όμως και να είχαν δοθεί επαγγελματικά δικαιώματα σε όλες τις κατηγορίες αποφοίτων των τμημάτων ΤΕΙ, πάλι θα ήταν λάθος η ίδρυση (Ανώτατων) Τεχνολογικών Ιδρυμάτων στην Ελλάδα.
Οι απόφοιτοι των ΤΕΙ συνεπώς δεν είναι θύματα της γνωστής παραδοξολογίας περι "αυγού και κότας" · είναι θύματα της διαχρονικής άρνησης όλων να παραδεχτούν ότι ούτε το "αυγό" (Τριτοβάθμια Εκπαίδευση) ούτε η "κότα" (Οικονομία-Βιομηχανία) έχει ανάγκη τέτοιου τύπου στοχευμένων και εφαρμοσμένων βασικών πτυχίων.
ΥΓ. Για την ιστορία, στη γενική περίπτωση, το αυγό σχεδόν πάντοτε προηγείται της κότας: συγκεκριμένα, «προηγείται το αυγό που προήλθε από ένα ζώο που δεν ήταν κότα».
Αυτή είναι και μια ενδιαφέρουσα αναλογία-αντεπιχείρημα προς όσους όψιμα υποστηρίζουν να δίνεται δυσανάλογα μεγάλη βαρύτητα στην προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών -ακόμα και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση!- στις τρέχουσες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.
Σωστά όσα γράφεις.
Οι άνθρωποι που θα μεταναστεύσουν φυσικά δε θα βασίσουν μια απόφαση ζωής σε ανώνυμα σχόλια ενός ιστοτόπου, αλλά θα ζητήσουν ακριβείς πληροφορίες από επίσημες πηγές.
Aκόμα και ανατρέχοντας στη wikipedia όμως μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να δουν τις διαφορές στη χρονική διάρκεια απόκτησης πτυχίων (Bachelor's Degrees) ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες αλλά και στα διαφορετικά παράλληλα συστήματα:
Στην αξία του πτυχίου η χρονική διάρκεια δεν έχει τόση σημασία όσο το ίδρυμα από το οποίο απονέμεται, δηλαδή ένα τριετές *πανεπιστημιακό* πτυχίο από την Ολλανδία είναι ισότιμο με ένα τετραετές *πανεπιστημιακό* πτυχίο από την Ισπανία.
Στην Ολλανδία, συγκεκριμένα, υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ αποφοίτων HBO και πανεπιστημίων.
Τα πτυχία από ελληνικά ΤΕΙ γενικά ΔΕΝ θεωρούνται ισότιμα με τα πανεπιστημιακά. Μόνο εάν οι απόφοιτοί ΤΕΙ έχουν αποκτήσει έναν μεταπτυχιακό τίτλο θεωρούνται ότι έχουν επαρκές ακαδημαϊκό βιογραφικό.
Για περισσότερες πληροφορίες ας επικοινωνήσουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι απόφοιτοι απευθείας με τα ιδρύματα.
Ο υπουργός φαίνεται να κλείνει τον κύκλο των ΤΕΙ γρήγορα γρήγορα. Όμως Δεν κλείνει Και τις εκκρεμότητες των Επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων μηχανικών ΤΕΙ.
Με τις επιτροπές Των επαγγελματικών προσόντων Δεν φαίνεται να προκύπτει Κάποιο αποτέλεσμα Γιατί δέχεται μεγάλες πιέσεις από τα συμφέροντα, Όπως επικαλείται.
Δηλαδή, ο υπουργός Είναι αδύναμος απέναντι στα συμφέροντα Και Κάτω από αυτά.
Μήπως και το κλείσιμο των ΤΕΙ του το επιβάλλουν και αυτό τα συμφέροντα;
Ο διαχωρισμός ΠΕ/ ΤΕ σε κάθε προκήρυξη πλήρωσης ή/και κατάργησης θέσης εργασίας ή άλλη πρόσκληση ενδιαφέροντος είναι η πραγματικότητα.
Για τους παλαιούς αποφοίτους των Τ.Ε.Ι. από τμήματα που συνεχίζουν στο ΠΑ.Δ.Α, η δυνατότητα αντιστοίχησης των πτυχίων είναι εφικτή.
Υπάρχει πρόβλεψη στην Ελληνική νομοθεσία ... θέληση;
Σε συνέχεια…
{παράγραφος 12, άρθρο 5 του ν.2916/2001, … «Περιεχόμενο σπουδών-Επαγγελματικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα».
β)… 1. α) Με προεδρικό διάταγμα, ….
γ) Η διάρκεια σπουδών στα Τμήματα των Τ.Ε.Ι. είναι κατά κανόνα οκτώ εξάμηνα. … Επιτρέπεται, ανάλογα με τη φύση και την έκταση του γνωστικού αντικειμένου ενός Τμήματος Τ.Ε.Ι., να καθοριστεί, με το προεδρικό διάταγμα του εδαφίου α΄, η διάρκεια σπουδών στο Τμήμα αυτό σε επτά εξάμηνα.
Και
«3. Το πτυχίο που χορηγείται από Τμήματα Τ.Ε.Ι. είναι βασικός τίτλος σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών σε ελληνικά ή ξένα Πανεπιστήμια, με τις προϋποθέσεις που εκάστοτε ισχύουν για τους πτυχιούχους ανώτατης εκπαίδευσης.»}
Ακόμη, κατά περίπτωση (μετά την άρση πλείστων όσων εμποδίων στην άσκηση του επαγγέλματος στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό) εκδόθηκε π.δ. για τη χορήγηση της άδειας άσκησης επαγγέλματος πτυχιούχων Τ.Ε.Ι..
Η μετριότητα σε όλο το μεγαλείο της. Δεν γίνεται αναβάθμιση των ΤΕΙ, υποβάθμιση των ΑΕΙ γίνεται και γι' αυτό δεν δίνονται επαγγελματικά δικαιώματα πουθενά.
Θα παρακαλέσω να τεκμηριώνουμε τις απόψεις μας, κι όχι να μιλάμε θεωρητικά. Υπάρχουν άνθρωποι που ενδέχεται να μεταναστεύσουν και χρειάζονται ακριβείς πληροφορίες κι όχι βερμπαλισμούς.
Το Central Office for Foreign Education της Γερμανίας (Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen), ενώ κατατάσσει τους αποφοίτους Τ.Ε.Ι. στο επίπεδο (Abschlussklasse) Α4 ΜΑΖΙ με τους αποφοίτους ενός οποιουδήποτε Πανεπιστημίου στην Ελλάδα, αναγνωρίζει το πτυχίο των Τ.Ε.Ι. ως Diplomgrad (FH) 3,5 ετών φοίτησης.
Απ' την άλλη πλευρά οι απόφοιτοι Πανεπιστημίων αναγνωρίζονται ως κάτοχοι Bakkalaureus/Bachelor 4j. Δηλαδή πανεπιστημιακού τίτλου 4ετούς φοίτησης.
Για την επιβεβαίωση των ανωτέρω, δείτε κι εδώ:
Griechenland
Didaktor (Dr./Δρ.) (= PhD)
Diploma (Dipl.) 5 Jahre Bachelor oder 2 Jahre Master (Techn. Univ.)
Metaptychiako diploma idikefsis (Met.) 2 Jahre Master (Univ.) (= Master)
Ptychio (Pt.) 4 Jahre Bachelor (Univ.) (= Bachelor)
Ptychio Technologikis Ekpedefsis (Pt. T. E.) 3,5 Jahre Bachelor (College)
(πηγή: wikipedia ).
@ Τεχνολογικός Τομέας
Σ' αυτό συμφωνώ· πρέπει να πάψουν να λειτουργούν τα Τ.Ε.Ι. Όμως θα πρέπει να γίνει με δίκαιο τρόπο για τους αποφοίτους. Κυρίως γιατί υπήρξαν πολλοί που μόχθησαν στα Τ.Ε.Ι. Κατατακτήριες με «ευνοϊκούς» όρους δε νομίζω ότι συνιστούν αξιοπρεπή λύση στο πρόβλημα που έχει προκύψει.
@ Σοφία PhD
Το γεγονός ότι δεν γνωρίζουμε κάτι δε σημαίνει ότι δεν είναι πραγματικό. Όλα τα ιδρύματα εξελίσσονται, μπορείτε να διαβάστε την ιστορία τους:
1) Πολυτεχνείο Αθηνών (ιδρύθηκε το 1836 ως κυριακάτικο Βασιλικό Σχολείο των Τεχνών, από το 1844 λειτουργούσε ως ίδρυμα με δύο διακριτά προγράμματα σπουδών): Το 1887 εξελίχθηκε σε Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Το 1914 το ίδρυμα μετονομάστηκε σε Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το 1917 οι σχολές του αναδιαρθρώθηκαν σχεδόν στη σημερινή μορφή (Πολιτικοί Μηχανικοί, Ηλεκτρολόγοι, Μηχανολόγοι, Αρχιτέκτονες, Χημικοί, Τοπογράφοι - το 1969 οι Ναυπηγοί, το 1975 οι Μεταλλειολόγοι)
2) Γεωπονική Σχολή (ιδρύθηκε το 1920): Το 1929 η Σχολή μετονομάζεται από Ανωτέρα σε Ανωτάτη, ενώ η φοίτηση αυξάνεται από 3,5 σε 4 τέσσερα χρόνια. Το 1934 γίνεται ισότιμη με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και τάσσεται μετά από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
3) ΑΣΟΕΕ (ιδρύθηκε το 1920): Το 1939 η Σχολή υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας, αναγνωρίζεται ως ισότιμη με το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Το 1955 η φοίτηση στη Σχολή αυξάνεται από τα 3 στα 4 έτη. Το 1979 ξεκίνησε το πρώτο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στις Οικονομικές Επιστήμες. Το 1984 η Α.Σ.Ο.Ε.Ε. διαχωρίστηκε σε 3 αυτοδύναμα τμήματα: α) Οικονομικών Επιστημών, β) Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και γ) Στατιστικής και Πληροφορικής των Οικονομικών.
4) Πάντειος Σχολή (ιδρύθηκε το 1930, στα πρότυπα γαλλικών σχολών): Το 1936 αναγνωρίζεται σαν αυτοτελές Ίδρυμα Ανωτάτης Εκπαίδευσης, ισότιμο προς τα Πανεπιστήμια και το 1963 η φοίτηση γίνεται τετραετής.
5) Παν. Πειραιώς (ιδρύθηκε το 1938): Το 1958 μετονομάσθηκε σε Ανώτατη Βιομηχανική Σχολή Πειραιώς (Α.Β.Σ.Π.) με τετραετή φοίτηση και πτυχίο ισότιμο των άλλων ΑΕΙ.
...Με βάση τα παραπάνω ιστορικά στοιχεία, είναι σαφές τι προηγήθηκε της "πανεπιστημιοποίησης" ορισμένων ανωτατων σχολών το 1989.
Επιπλέον, πίστευε κανείς ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να αναπτύξει βιομηχανική δραστηριότητα εφάμιλλη των ευρωπαϊκών χωρών; Άρα τι νόημα είχε στα μέσα της δεκαετίας του '80 να ιδρυθούν τα ΤΕΙ ως μετεξέλιξη και αναβάθμιση των ΚΑΤΕΕ; Γιατί δεν απορροφήθηκαν/συνενώθηκαν εξαρχής τα τμήματά τους με τα Πανεπιστήμια (όπως συνέβη με τις παιδαγωγικές ακαδημίες των δασκάλων) ώστε να καταργηθεί οριστικά το διπλό καθεστώς σπουδών στην Γ'Βαθμια;...
Αναφορικά με την πραγματικότητα στο εξωτερικό, μπορείτε να διαβάσετε τις ιστοσελίδες των ολλανδικών πανεπιστημίων: για την Ελλάδα, γίνεται σαφής διάκριση μεταξύ ΤΕΙ και Πανεπιστημίων στις αιτήσεις εισαγωγής σε μεταπτυχιακά προγράμματα.
@ Μιχάλης Β.
Μονο με το πτυχίο ΤΕΙ (χωρίς μεταπτυχιακό τίτλο) ΔΕΝ γίνεσαι *αυτόματα* δεκτός για μεταπτυχιακές σπουδές σε αρκετά πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Επίσης, στην Ολλανδία τα "τεχνικά" πανεπιστήμια έχουν 4ετή φοίτηση ενώ τα "πανεπιστήμια" 3ετή, άρα δεν έχει τόση βαρύτητα η διάρκεια σπουδών όσο η ποιοτική διαφορά στην ύλη και τα μαθήματα που προσφέρουν. Διδακτορικά προγράμματα προσφέρονται μόνο από τα "πανεπιστήμια".
Γι'αυτό είναι σημαντικό να καταργηθούν ολοκληρωτικά τα ΤΕΙ στην Ελλάδα: ποτέ δε τα χρειαζόμασταν ως χώρα και κακώς λειτούργησαν επί 35 χρόνια.
@Τεχνολογικός τομέας
"Οι ανώτατες Σχολές (ΑΣΟΕΕ, Πάντειος, Βιομηχανικές Σχολές Πειραιά και Θεσσαλονίκης κ.α.) δεν πανεπιστημιοποιήθηκαν ξαφνικά το 1989, είχαν ήδη γίνει ισότιμες με τα πανεπιστήμια από το 1960." Αυτό εγώ ούτε το έχω ακούσει πάλι ούτε στέκει και πολύ.
Τεχνικό Πανεπιστήμιο θεωρητικά θεωρείται και το Πολυτεχνείο. Μάλλον θα εννοείς τεχνολογικό Πανεπιστήμιο. Το "τεχνικό" στην Ελλάδα παραπέμπει σε "ανώτερες" σπουδές τύπου ιεκ. Μην προσπαθείς να δημιουργήσεις εντυπώσεις περί του το χρειάζεται στην Ελλάδα και τι πρέπει να γίνει με τα ΤΕΙ. Όλοι γνωρίζουμε πως οι περισσότερες σχολές των ΤΕΙ παντού στον κόσμο σχεδόν είναι πανεπιστημιακές. Οι απόφοιτοι είναι πτυχιούχοι Πανεπιστημίου και τα αντίστοιχα τμήματα έχουν δικαίωμα διοργάνωσης διδακτορικών. Η μπανανια μας το 2018 θυμήθηκε να δώσει διδακτορικά στα ΤΕΙ Ενώ εδώ και δεκαετίες το ζητανε. Μην συγκρίνεις Πανεπιστήμια και ΤΕΙ με άνισα κριτήρια.
Καλησπέρα σας,
Σε συνέχεια…
Για τις διάφορες σκέψεις μας θα ήθελα να δώσω ένα προφίλ με βάση το πτυχίο μου στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων -και μόνο στο ΕΠΠ:
Πτυχίο: Επίπεδο 6.
ΜΔΕ: Επίπεδο 7.
Εκ του νόμου ΔΕΝ προβλέπεται τίποτα για τους παλαιούς απόφοιτους των Τ.Ε.Ι. __
Ο νομοθέτης σε προηγούμενη ρύθμιση χρησιμοποίησε ότι θεώρησε χρήσιμο χωρίς σε συνέχεια να εκδοθούν π.δ. (εάν και εφόσον...)
Διακρίνεται σαφώς η αυτοδιοίκηση των Α.Ε.Ι. από την έννοια της αυτοδυναμίας τους.
Η θέσπιση κανόνων της οργάνωσης και λειτουργίας των Α.Ε.Ι. ανήκει στη νομοθετική λειτουργία με διαδικασία που προβλέπεται από το Σύνταγμα.
Νομοθετικά εργαλεία υπάρχουν θέληση έχουμε;
Όπως με την παρ. 2 άρθρο 46 του Συντάγματος
2. Ύστερα από πρόταση του αρμόδιου Υπουργού επιτρέπεται η έκδοση κανονιστικών διαταγμάτων, με ειδική εξουσιοδότηση νόμου και μέσα στα όριά της. Εξουσιοδότηση για έκδοση κανονιστικών πράξεων από άλλα όργανα της διοίκησης επιτρέπεται προκειμένου να ρυθμιστούν ειδικότερα θέματα ή θέματα με τοπικό ενδιαφέρον ή με χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτομερειακό.
Με εκτίμηση,
Ελ. Χ.
Τελικά με το ΤΕΙ Κρήτης τι θα γίνει ?? Ακούμε ότι καθυστερεί να γίνει η επιτροπή γιατί υπάρχει διαφωνία εντός του Πρυτανικού για το ποιά από τα μελη του (αντιπρυτάνεις) θα είναι. Μάλλον ο χρόνος θα περάσει και θα είναι το μοναδικό και το καλύτερο ΤΕΙ .....
Πρώτα απ' όλα, ρωτάω πραγματικά, κι όχι κακοπροαίρετα! Διότι πολύ απλά δε θα 'θελα το πτυχίο 4ετούς φοίτησής μου στο Τ.Ε.Ι Αθήνας να καταντήσει κουρελόχαρτο. Είμαστε υπήκοοι κράτους-μέλους της Ε.Ε. κι άρα πολίτες της Ε.Ε. και γι' αυτό θέλω να ξέρω για την αναγνωρισιμότητα των Τ.Ε.Ι. στην Ε.Ε.
Πιθανότατα ο διαδικτυακός χώρος αυτός δεν είναι ο καταλληλότερος για την επίλυση αυτού του είδους ερωτήματα.
Όταν αναφέρομαι στην αντιστοίχιση των πτυχίων των αποφοίτων των Τ.Ε.Ι. με τα νέα πανεπιστήμια ή τα συγχωνευμένα/συνενωμένα Πανεπιστήμια, εννοώ ότι, επί παραδείγματι, ένας απόφοιτος του Α.Ε.Ι. Πειραιά Τ.Τ. θα πρέπει να λάβει το πτυχίο του από το ΠΑ.Δ.Α. μιας και το τελευταίο θεμελιώθηκε και στηρίζει την ύπαρξή του στα Τ.Ε.Ι Αθήνας και το Α.Ε.Ι. Πειραιά Τ.Τ. Το Πανεπιστήμιο Πάτρας δεν συμμετέχει στη διαδικασία συνένωσης με κάποιο Τ.Ε.Ι., όπως και το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Οπότε πώς θα μπορούσε να γίνει αντιστοίχιση με αυτά τα ιδρύματα;
@Τεχνολογικός Τομέας
Γι' αυτό ρωτάω. Το ότι τα Τ.Ε.Ι. βρίσκονται στο επίπεδο "higher education" (A.E.I.) συνεπάγεται ευθέως ότι αναγνωρίζονται ως ΙΣΟΤΙΜΑ και ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ των Πανεπιστημίων;
Για παράδειγμα, το γραφείο υποδοχών, της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ σε ερώτηση μου για ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα μου ανέφεραν ότι: 'Since you have graduated from a Technological Educational Institute, you will have to apply in order for us to evaluate your diploma'. Η συνομιλία μας πραγματοποιήθηκε το 2016.
Απ' την άλλη πλευρά, ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. στην επίσημη ιστοσελίδα της αναφέρεται ότι: 'In Greece, U n i v e r s i t y Level Education is provided by 22 Universities and 14 Technological Educational Institutes (TEIs), which are considered accredited by Greek state'. (Άρα;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ - ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
Αγαπητέ/ή
ξεχνάτε την επομενη παράγραφο στο ιδιο αρθρο
Άρθρο 1 - Διάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης Νομική μορφή των Α.Ε.Ι.
3. Τα ιδρύματα των δύο τομέων της ανώτατης εκπαίδευσης λειτουργούν παράλληλα, ΜΕ ΔΙΑΚΡΙΤΗ ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ, ΣΚΟΠΟ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΗ, ΠΟΥ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν για τα Πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι., αντίστοιχα.
Προσέξτε ποσες λέξεις ο νομοθέτης χρησιμοποιεί για να τονίσει οτι ΤΕΙ και Πανεπιστήμια ΕΙΝΑΙ ισοδύναμα αλλά ΟΧΙ ΙΔΙΑ ! Σε αυτή την μικρή πράγραφο οσοι Πανεπιστημιακοι από Ιονια/Ηπειρο/Θεσσαλία προσφύγουν στο ΣτΕ θα δικαιωθουν και οι ΔΙΟΙΚΗΤΗΚΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ενταξης των ΔΕΠ ΤΕΙ σε ΔΕΠ Πανεπιστημίων να ειναι ακυρες.
Για τον ιδιο λογο ΔΕΝ γινονται οι ΤΕ αυτόματα ΠΕ. Οι φοιτητές του ΠΔΑ θα ειναι ΠΕ οι προγενέστεροι απόφοιτοι οχι......
ΔΕΝ θα υπήρχε νομικό προβλημα αν υπήρχαν Εκλεκτορικα για ένταξη.
Τα ΤΕΙ κατοχυρώθηκαν ακαδημαϊκά , οι δε απόφοιτοι παραμένουν στο κλάδο ΤΕ.
Σύμφωνα με το Σύνταγμα, παρ. 5 άρθρο 16 {H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. … Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως νόμος ορίζει.},
με τον ν. 4009/2011 άρθρο 1, παρ. 1. Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) και παρ. 2. Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελείται από δύο παράλληλους τομείς: α) τον πανεπιστημιακό τομέα … και β) τον τεχνολογικό τομέα…
Τελικά, τα Ανώτατα ΤΕΙ ( ν.2916/01 και ν.3549/07) παρέχουν πτυχία “ισότιμα” με αυτά των ΚΑΤΕ και ΚΑΤΕΕ (λόγω ν.1865/89).
Οι ανώτατες Σχολές (ΑΣΟΕΕ, Πάντειος, Βιομηχανικές Σχολές Πειραιά και Θεσσαλονίκης κ.α.) δεν πανεπιστημιοποιήθηκαν ξαφνικά το 1989, είχαν ήδη γίνει ισότιμες με τα πανεπιστήμια από το 1960.
Στο εξωτερικό (πχ. Ολλανδία) οι τετραετείς σπουδές των τεχνικών πανεπιστημίων ΔΕΝ θεωρούνται αντίστοιχες με τις πανεπιστημιακές. Μάλιστα στις σελίδες των πανεπιστημίων με τις απαιτήσεις για εισαγωγή στα μεταπτυχιακά προγράμματα, υπάρχει ειδική αναφορά στη διάκριση πτυχίων πανεπιστημίων και ΤΕΙ της Ελλάδας.
Τα τεχνικά πτυχία εξυπηρετούν όσες χώρες έχουν ανάγκη για διαφορετικού τύπου εκπαίδευση (πχ. στη Γερμανία η αναλογία είναι περίπου 60/40 υπερ των τεχνικών πανεπιστημίων).
Στην Ελλάδα, που δεν έχει την κλασική βιομηχανική παράδοση του 19ου και 20ου αιώνα, είναι σημαντικό να πάψουν οι τεχνητές διακρίσεις στα ΑΕΙ και να παραμείνουν μόνο Πανεπιστήμια, ενώ η τεχνική εκπαίδευση να δίνεται στα διετή ΙΕΚ. (πχ. μάγειρας, μηχανολογος αυτοκινήτων κοκ.).
@Σοφία PhD Απότι καταλαβαινω αντιδρανε επειδη υπαρχει το μεγαλο ζητημα των επαγγελματικων δικαιωματων και δεν θελουν τους μηχανικους απο ΤΕΙ.
Το "university degree" όπως λες στην χώρα μας θυμίζει κάτι σε πανεπιστημιακό ιδρυμα. Δηλαδή το έχει όποιος αποφοίτησε από Πανεπιστήμιο. Σε χώρες της Ευρώπης όμως όπου υπάρχει και μεγαλύτερη (σχετικά) ισονομία, οι 4 ετείς σπουδές των ΤΕΙ θεωρούνται πανεπιστημιακές σπουδές, εφόσον αποδίδουν πτυχίο bachelor και 4 ετη φοίτησης. Αυτό μπορείς να το διαπιστώσεις και στην αγορά εργασίας έξω, και όχι απλά να αναφέρεις πεποιθήσεις σχολιάζοντας σε μια ιστοσελιδα.
Η διάθεση σου, και άλλων επίσης να παραταθεί κι άλλο η αδικία σε βάρος των πτυχιούχων ΤΕΙ νομίζω φαίνεται απ'το σχόλιο σου. Τι είναι το ΠΑ.ΔΑ για να αντιστοιχούν τα πτυχία μας μόνο με αυτό? Γιατί δεν έλεγες πχ Πανεπιστήμιο Πάτρας? Μήπως γιατί ακόμα καλλιεργείται η πεποίθηση ότι τα νέα πανεπιστημιακά ιδρύματα που θα προκύψουν απο τις συνενώσεις θα είναι κατώτερου ακαδημαϊκού υποβάθρου.? Αυτές τις αντιλήψεις πρέπει να εξαλείψουμε.
Υ.Γ. Όταν πανεπιστημιοποιησαν άνευ διαδικασιών τις γνωστές σχολές (χαροκοπειο,Πάντειο, και άλλες) δεν κάηκε καρφί κανενός.Οχι απλά πτυχιούχοι με 2 έτη σπουδών γίνανε πανεπιστημονες ,άλλα πληρώνονται κιολας και τα χρήματα που στερούν στους Τ.Ε. που σπούδασαν 4 χρόνια. Τώρα δεν ξέρω τι σας έχει πιάσει όλους και αντιδράτε..
@Μιχάλης Β. Σοβαρα τα ρωτησατε αυτα; εννοειται οτι αναγνωριζονται ως university degrees. Επειδη εδω στην Ελλαδα μας εχουν του κλωτσου και του μπατσου δεν ισχυει το ιδιο στις υπολοιπες χωρες. Α και προφανως υπαρχουν ξεκαθαρισμενα επαγγελματικα δικαιωματα συμφωνα με την εμπειρα και τις σπουδες.
@bet 21.26 Το εν λογω σχολιο το εγραψε αλλος χρησιμοποιοντας το ονομα bet, κριμα!
Δεν είναι δυνατόν στο νησί της Κρήτης να λειτουργούν τρία ανεξάρτητα ακαδημαϊκά ιδρύματα (Πανεπιστήμιο, Πολυτεχνείο και ΤΕΙ Κρήτης), με αρκετές επικαλύψεις γνωστικών αντικειμένων μεταξύ τμημάτων (πχ. τμήματα Πληροφορικής, Ηλεκτρονικής και Ηλεκτρολόγων)
Άμεση συγχώνευση των ιδρυμάτων σε ένα ενιαίο ΑΕΙ, η μόνη λύση.
Επιτέλους, ας αποφασίσουν τα μέλη ΔΕΠ και τα στελέχη του Υπουργείου να προωθήσουν τον ορθολογικό σχεδιασμό του ακαδημαϊκού χάρτη για τα επόμενα 30 χρόνια.
@ Σοφία,
Έχω την αίσθηση ότι υπερβάλλετε όταν λέτε ότι τα πτυχία των Τ.Ε.Ι. αναγνωρίζονται διεθνώς ως πανεπιστημιακά. Όντως αναγνωρίζονται φερ' ειπείν στις ΗΠΑ ή τον Καναδά; Για να επιστρέψω στην Ευρώπη και κυρίως στην Ε.Ε. -που μας αφορά περισσότερο. Οι απόφοιτοι των Τ.Ε.Ι αναγνωρίζονται ως ισότιμοι κι αντίστοιχοι των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων; Όταν σε κάποια προκήρυξη, διαγωνισμό ή ότι άλλο στο πλαίσιο της Ε.Ε. ζητείται, ως προαπαιτούμενο, university degree τι ισχύει για τους πτυχιούχους Τ.Ε.Ι.;
Συμφωνώ ότι η "ισοτίμηση" των πτυχίων δεν είναι αναβάθμιση. Τυπικά τουλάχιστον τα Τ.Ε.Ι είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, βρίσκονται στο επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Πόση αναβάθμιση πια; Προσωπικά μιλώντας, θα πρέπει να γίνει άμεσα και δίχως περιττές διαδικασίες (π.χ. «ευνοϊκές» κατατακτήριες) η α ν τ ι σ τ ο ί χ ι σ η των πτυχίων Τ.Ε.Ι με το ΠΑ.Δ.Α. ή με τα νέα συνενωμένα Πανεπιστήμια-Τ.Ε.Ι.
Κύριε υπουργέ,
αφήστε τα de facto πανεπιστημιακά..... και βρείτε λύση ΤΩΡΑ για την de facto ισοτίμηση για όλους τους Αποφοίτους .....έρχονται εκλογές.....δεν χωράνε ιδεοληψίες!!!
Μιας και δεν τα βρηκαν ΤΕΙ και Πανεπιστημιο Κρητης, ΕΦΤΑΣΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΤΟ ΠΛΗΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ που το ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ θα μετεξελιχθει σε Πανεπιστημιο γιατι ετσι θα επρεπε να ειχε γινει απο χρονια. Ας κλεισουν και μερικα τμηματα δεν ειναι κακο, Αγ.Νικολαου, Ρεθυμνου, Ιεραπετρας και Σητειας. Το τελευταιο αξιζει να μεταφερθει στο Ηρακλειο. Ξυπνηστε υπευθυνοι, λαβετε αποφασεις,ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!
Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για την ουσιαστική εξυγίανση των εν θέματι Ιδρυμάτων από την βάση τους.
Αποκαταστήστε αυτούς που προσπάθησαν (θούν) επί σειρά ετών να διαμορφώσουν την Ακαδημαϊκή εικόνα, που κάποιοι χαίρονται τώρα βάζοντας παρωπίδες!!!
Άμεση ισοτίμηση σε όλους τους αποφοίτους ΤΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ & ΑΘΗΝΑΣ και σε όλα τα ιδρύματα που ακολουθούν συνέργειες όπως θέλει να το αναφέρει ο κύριος Υπουργός.
Μας δίνεται η ευκαιρία να αλλάξουμε!!
Μην κάνουμε τα εύκολα, δύσκολα!!
AΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ARMA ΓΙΑ ΘΥΜΟ.
Στην Ελλάδα τα τελευταία 20 χρόνια έφτιαξαν πολλά τμήματα ΤΕΙ με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο βλέπε (Τουριστικών Επιχειρήσεων, Νοσηλευτικής, Γεωπονικής, Λογιστικής, Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων, Πληροφορικής κ.α) και το ερώτημα είναι γιατί; μα ασφαλώς για ψηφοθηρικούς λόγους έτσι δεν είναι; Η Ελλάδα είναι μια πάρα πολύ μικρή χώρα δεν μπορεί να απορροφήσει άλλους πτυχιούχους, και στην τελική επιβαρύνεται και ο κρατικός προηπολογισμός για τη λειτουργία τους. ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΟΡΕΣΜΟΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ. Πρέπει να μειωθούν στο μισό τα τμήματα των ΤΕΙ. Έχουμε βιομηχανία άνεργων πτυχιούχων χαμηλού επιπέδου. Παγκόσμια πρωτοτυπία και πρωτιά.
@ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΤΕ MSc
Στην πλάτη των ΑΕΙ , δηλαδή των Τεχνολογικών ιδρυμάτων και λιγότερο των πανεπιστημίων , παίχτηκε βαρύ πολιτικό παιχνίδι και ήταν συνήθως το μήλον της έριδος. Πόσες φορές είδαμε ένα ΑΕΙ να ξεφυτρώνει σαν μανιτάρι σε ένα χωριό, (δεν έχω κανένα πρόβλημα με τα χωριά, προς θεού) χωρίς να εξυπηρετεί κάποιο σκοπό ούτε το σημείο, αλλά ούτε να υπάρχει εξειδικευμένη μελέτη πάνω σε τι θα εξυπηρετήσει η δημιουργία του.
υπάρχουν πολλές περιπτώσεις τέτοιες και μην αναλωνεσαι αναφέροντας μόνο για περιπτώσεις ΤΕΙ αλλά βρες και πολλά Πανεπιστήμια που βρίσκονται σε σημεία στο χάρτη κυριολεκτικά χωρίς λόγο απλά εξυπηρετούν τα χρώματα του τοπου.
Όσο αναφορά με την ισοτίμηση των πτυχίων , θεωρώ ότι η κυβέρνηση θα ασχοληθεί αμέσως μετά τις συνενώσεις-συγχωνεύσεις με κάτι τέτοιο. Δεν μπορεί να κάνει αλλιώς εξάλλου γιατί θα είναι βαρύ το πολιτικό κόστος.
Επίσης θα ήθελα να σχολιάσω κάτι που ακούγεται πολύ έντονα τελευταία. Όταν μιλάμε για ισοτίμηση πτυχίων, δεν μιλάμε για αναβάθμιση. Τα πτυχία των ΑΕΙ τεχνολογικού τομέα, είναι επιπέδου bachelor + 240 διδακτικών μονάδων όπως τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά. Είναι λανθασμένη η πεποίθηση ότι αναβαθμίζεις ένα ήδη αναβαθμισμένο πτυχίο που παντού στον κόσμο θεωρείται πανεπιστημιακό, εκτός απ'την χώρα που το απονέμει. Οφείλει η πολιτεία να το μετονομάσει σε πανεπιστημιακό, και να σεβαστεί το επίπεδο και τις υψηλές αξιολογήσεις των περισσότερων ΤΕΙ .
Στο Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Πελοποννήσου γιατί αργεί η συσταθείσα επιτροπή να βγάζει πόρισμα;
Στο Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Πελοποννήσου γιατί αργεί η συσταθείσα επιτροπή να βγάζει πόρισμα;
@ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΤΕ MSc
Γιατί βρε παλικάρι μου τόσος θυμός.
Κυριακ. Αναστάσιος, Φυσιοθεραπευτής PT,ΜSc, PhD.
Και ρωτώ με την σειρά μου Κύριε Υπουργέ, για ποιά τμήματα μιλάτε ακριβώς; Είστε σίγουρος ότι έχετε ειλικρινείς διαθέσεις απέναντι μας;
Μιλάτε για τμήματα, αυτά που απαξιώσατε και εν έτει 2019 αφήνετε χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα; Τους μηχανικούς των ΑΕΙ Τεχνολογικού τομέα που ''χτίζουν'' ακόμα με βασιλικά διατάγματα εποχών μεσαίωνα αποθήκες και άλλα μονοόροφα κτίρια; Που ακόμα και Μηχανικοί ΤΕΙ διδάκτορες αν σας έρθουν ''πίσω'' στην Ελλάδα το Τ.Ε.Ε. σιγεί και αρνείται να τους εγγράψει στο μητρώο μελών του; Αυτή είναι η αντιμετώπιση η σωστή απο μέρους της πολιτείας;