Η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ για τα Λατινικά

Δημοσίευση: 31/07/2019

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

 Η Σύγκλητος του ΕΚΠΑ για τα Λατινικά

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με επιστολή στην υπουργό Παιδείας Ν. Κεραμέως τονίζει πως στη συνεδρίαση της 25ης Ιουλίου αποφάσισε την  υιοθέτηση της   ανακοίνωση της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής της συνεδρίας της 23ης Ιουλίου 2019 με το εξής περιεχόμενο:

«Η Κοσμητεία και το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών παρακολούθησαν στενά καθ' όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα το σοβαρότατο θέμα που ανέκυψε σχετικά με τη διδασκαλία των Λατινικών στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την εξέταση του μαθήματος για την εισαγωγή των μαθητών/μαθητριών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τομείς, Τμήματα, Σχολές και μέλη Δ.Ε.Π. του Πανεπιστημίου μας με ψηφίσματα, άρθρα και δημόσιες τοποθετήσεις τους απέδειξαν περίτρανα την ανάγκη διατήρησης και αναβάθμισης του μαθήματος στο Λύκειο και στο εξεταστικό σύστημα για πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Δυστυχώς, η απελθούσα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, εμμένοντας πεισματικά σε λανθασμένες αποφάσεις και αγνοώντας επιδεικτικά τις περΙ του αντιθέτου εμπεριστατωμένεςκαι τεκμηριωμένες προτάσεις και εισηγήσεις πλείστων επιστημονικών φορέων, συλλόγων και οργανώσεων, προχώρησε στον εξοβελισμό του μαθήματος των Λατινικών από τον κατάλογο των υποχρεωτικώς εξεταζόμενων μαθημάτων για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όπως έχει επανειλημμένα καταδειχθεί στον δημόσιο λόγο, πρόκειται για μία απόφαση αδικαιολόγητη, ανορθολογική, αντιεπιστημονική και οπισθοδρομική, η οποία θα έχει ολέθριες συνέπειες και θα επιτείνει τον υπέρμετρο και κακώς νοούμενο ελληνοκεντρισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος, θα μας απομακρύνει από το ευρωπαϊκό και παγκόσμιο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι και, ακόμη χειρότερα, θα διευκολύνει την καλλιέργεια νοσηρών και επικίνδυνων εθνικιστικών αντιλήψεων και στερεοτύπων.

Η Κοσμητεία καλεί τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, σε συνέχεια μάλιστα και των σχετικών προεκλογικών της υποσχέσεων, να προχωρήσει αμέσως στην αναθεώρηση της απόφασης αυτής, πριν από την έναρξη του νέου διδακτικού έτους, και να επαναφέρει τα Λατινικά ως υποχρεωτικό, πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Εννοείται ότι στη συνέχεια θα πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες για την ουσιαστική ανανέωση και ποιοτική αναβάθμιση της διδασκαλίας του. Αν η εν λόγω απόφαση δεν αναθεωρηθεί αμέσως, τα Τμήματα Φιλολογίας της χώρας, αλλά και γενικότερα οι Φιλοσοφικές και Νομικές Σχολές θα δεχθούν το επόμενο ακαδημαϊκό έτος πρωτοετείς φοιτητές οι οποίοι δεν θα έχουν καμία απολύτως γνώση της Λατινικής. Αυτό θα επηρεάσει αρνητικά το επίπεδο των σπουδών, αλλά παράλληλα θα δημιουργήσει σε πολλά Τμήματα και πρακτικά προβλήματα, όπως ανάγκη άμεσης αναδιάρθρωσης των Προγραμμάτων Σπουδών, αύξηση αναγκών σε διδακτικό προσωπικό και αίθουσες διδασκαλίας και πολλά άλλα. Η Φιλοσοφική Σχολή ευελπιστεί ότι η έκκλησή της θα εισακουστεί και δηλώνει ότι είναι έτοιμη με το επιστημονικό δυναμικό της να σταθεί αρωγός στην προσπάθεια αναβάθμισης της διδασκαλίας του μαθήματος, η οποία θα συμβάλει καθοριστικά στην πληρέστερη μόρφωση των Ελλήνων/Ελληνίδω

Σχόλια (9)

@Πέτρος
|

Σε κάποιο βαθμό και τα ελληνικά.

Πετρος
|

Τα λατινικά ορθός καταργήθηκαν αφού στην θεωρητική κατεύθυνση πλειοψηφουν συντριπτικά οι κοινωνικές επιστήμες στις οποίες τα λατινικά είναι άχρηστα. Μάθετε όμως επίσης πως ποτέ κανένας μαθητής δεν εμαθε λατινικα, απλώς όλοι τα παπαγαλιζαμε.

Aggeliki
|

Επίσης να θυμίσω το εξής:
Όταν μιλάμε για εκπαίδευση μιλάνε για εκπαιδευτικους, κάτι στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνονται οι κοινωνιολόγοι καθώς η επιστήμη τους δεν ανήκει στις παιδαγωγικές και καθηγητικές σχολές...χωρίς λοιπόν να είναι ούτε παιδ-αγωγοι ούτε εκ-παιδ-ευτικοι εμπλέκονται σε έναν ευαίσθητο θεσμό που πέρα από την παροχή γνώσης εχει ως βασικό συο Χο και την δια-παιδ-αγωγηση των μαθητών...

ΕΚΑΣΤΟΣ ΤΟΥ ΕΙΔΟΥΣ ΤΟΥ
|

@ΚΙΝ: Δε χρειαζόταν να γράψεις όλο αυτό το μακροσκελές σχόλιο, η τελευταία σειρά αρκούσε για να καταλάβουμε ("Σε τελική ανάλυση ας έχουν και οι καθηγητές κοινωνικών και πολιτικών επιστημών ΠΕ 78 κάποιες ώρες στη Γ' Λυκείου."). Η λύση όμως είναι απλή: όσοι θέλουν Φιλοσοφική και τα σχετικά θα κάνουν Λατινικά και οι υπόλοιποι Κοινωνιολογία (και σε κάποιες άσχετες Σχολές να μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν).

In ventos recessit
|

Δεν θα επιλεγεί ένα εντελώς νέο αντικείμενο όπως αυτό των λατινικών στη Γ Λυκείου, οσο και αν το επιθυμούν πολλοί μαθητές των ανθρωπιστικων - και όσοι διδάσκουμε στην ανθρωπιστικων το ξέρουμε αυτό -. Διότι έχουν ήδη φόρτο 2 μαθημάτων εξαντλητικής παπαγαλιας(ιστορίας κ κοινωνιολογιας) και η ύλη του επιλεγόμενου μαθήματος των λατινικών είναι ίδια με των πανελληνίων.Επιπλέον υπάρχουν σχολεία με μέτριο ή μικρό δυναμικό μαθητών που δεν θα συμπληρώσουν τον απαιτούμενο αριθμό μαθητών για να δημιουργηθεί τμήμα λατινικών για τους παραπάνω λιγους. Δημιουργείται στρεβλωση μεγάλη η οποία δημιουργήθηκε για λόγους ιδεοληπτικους από ανθρώπους που συνδέουν τις κλασικές σπουδές με οπισθοδρομηση. Πόσο προοδευτικός όμως λογιζεσαι όταν υποτιμάς και υποβαθμιζεις το οποίο αντικείμενο μάθησης;

Κ.Π.
|

Θερμότατα συγχαρητήρια στη Σύγκλητο του ΕΚΠΑ, στον πρύτανη κ. Αθ. Δημόπουλο και κυρίως στην Κοσμήτορα κυρία Ελένη Καραμαλέγκου, η οποία εξ αρχής επεσήμανε και ανέδειξε τις δυσμενέστατες επιπτώσεις της απόφασης της απελθούσας ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με τα Λατινικά!

KIN
|

Τα Λατινικα διδασκονται ως μαθημα επιλογης και οσοι μαθητες ενδιαφερονται να τα γνωρισουν μπορουν να τα επιλεξουν στη Γ Λυκειου. Η Κοινωνιολογια ορθώς είναι παναλλαδικα εξεταζόμενο μάθημα αφού η συντριπτική πλειοψηφία των σχολών ανήκει στις κοινωνικές επιστήμες. Ήταν απαράδεκτο το γεγονός ότι απουσίαζε μάθημα Κοινωνικών επιστημων από τη θεωρητική κατεύθυνση η οποία διοχετευε τους μαθητές της σε ΕΠ Ανθρωπιστικων και Κοινωνικών σπουδών. Η Κοινωνιολογια είναι μάθημα που προάγει την αφαιρετική και κριτική σκέψη και ικανοποιεί τις ανάγκες των μαθητών ως προς τη διερεύνηση των κοινωνικών μεταβολών τις οποίες βιώνουν εντός της κοινωνίας. Σε τελική ανάλυση ας έχουν και οι καθηγητές κοινωνικών και πολιτικών επιστημων ΠΕ 78 κάποιες ώρες στη Γ Λυκειου.

Λατινικά
|

Ποιος θα γράψει αυτό το νέο βιβλίο; Πού είναι η επιτροπή των καθηγητών και των πανεπιστημιακών; Το Υπουργείο διαβάζει ή απλώς ασχολείται με το άσυλο και άλλες ασυναρτησίες;

Δαμιανη Αναγν.
|

Συγχαρητήρια για το άρτιο και τεκμηριωμένο κείμενο της Κοσμητείας.Καταδεικνύει πως υπάρχουν ακόμη στην παιδεία μας σοβαροί πνευματικοί ταγοί που τίθενται ευθαρσώς για επίκαιρα θέματα.


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/63638/i-sygklitos-toy-ekpa-gia-ta-latinika