Οι Χημικοί (ΕΕΧ) για το πολυνομοσχέδιο του υπ. Παιδείας

Δημοσίευση: 03/06/2020

Τελευταία Ενημέρωση: 03/06/2020, 16:00

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Οι Χημικοί (ΕΕΧ) για το πολυνομοσχέδιο  του υπ. Παιδείας

Αξιότιμη κα. Υπουργέ,
Αξιότιμη κα. Υφυπουργέ,

Η Ένωση Ελλήνων Χημικών (ΝΠΔΔ) αποτελεί επίσημο σύμβουλο του Κράτους σε θέματα Χημείας και Χημικής Εκπαίδευσης σύμφωνα με το ν.1804/88, εκπροσωπώντας 17.000 χημικούς που σε ποσοστό 50% απασχολούνται στο πεδίο της εκπαίδευσης.

Παρά το γεγονός ότι έχουμε καταθέσει πλήρες υπόμνημα με προτάσεις ήδη από τον Οκτώβριο του 2019, ότι συνεισφέρουμε με  συνεχή υπομνήματα σε όλα τα θέματα, αλλά και ότι μετείχαμε πάλι με προτάσεις στη δημόσια διαβούλευση, με λύπη και ανησυχία διαπιστώσαμε ότι στο Πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου σας «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις», το οποίο καταθέσατε προς ψήφιση δεν λάβατε υπόψη σας καμία από τις επιστημονικά τεκμηριωμένες προτάσεις μας.

Επιπροσθέτως, δεν λάβατε μέριμνα ώστε η ΕΕΧ, ως ΝΠΔΔ και θεσμοθετημένος σύμβουλος του Κράτους και ειδικότερα του ΥΠΑΙΘ σε θέματα Εκπαίδευσης, να εκθέσει τις θέσεις και προτάσεις της ενώπιον της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων, ενώ αντιθέτως, αγνοήσατε όλες τις Επιστημονικές Ενώσεις των Φυσικών Επιστημών και καλέσατε στην ακρόαση φορέων μόνο την Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων.

Ως ύστατη προσπάθεια αναγνώρισης του δίκαιου των αιτημάτων μας επανερχόμαστε και σας παρακαλούμε να εξετάσετε τα ακόλουθα :

1) Η Χημεία στο Γυμνάσιο παραμένει στη Β’ Ομάδα, ως μη εξεταζόμενο μάθημα. Στα υπομνήματα που σας καταθέσαμε, καταδεικνύεται ευκρινώς ότι σχεδόν σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα, οι Φυσικές Επιστήμες, όχι μόνο εξετάζονται, αλλά και διδάσκονται ενιαία σε αυτή τη βαθμίδα της Εκπαίδευσης.

Παρακαλούμε αυτή την τελευταία στιγμή να αναθεωρήσετε  την στάση σας και να προβείτε:

Α) Στην ενοποίηση της διδασκαλίας των Φ.Ε. στο Γυμνάσιο, έστω και αν αυτό υλοποιηθεί σε δεύτερο χρόνο,

Β) Στην κοινή εξέταση των Φυσικών Επιστημών  (Χημεία, Φυσική, Βιολογία, Γεωλογία-Γεωγραφία), ενέργεια η οποία θα μειώσει και τον αριθμό των εξεταζόμενων αντικειμένων, και θα ενισχύσει τον διεπιστημονικό χαρακτήρα της μάθησης,

2) Σε κανένα σημείο του Νομοσχεδίου δεν αναφέρεται μάθημα Χημείας Κατεύθυνσης στη Β’ Λυκείου, όπως επανειλημμένως έχουμε ζητήσει, ώστε να υποστηρίζεται επαρκώς η διδασκαλία του μαθήματος της Χημείας Γ’ Λυκείου Προσανατολισμού, παραμένοντας το μόνο μάθημα των Θετικών Επιστημών χωρίς αντίστοιχο Κατεύθυνσης στη Β’ Λυκείου.

3) Σύμφωνα με πληροφορίες προτίθεστε να προβείτε σε μείωση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος της Χημείας Γ’ Λυκείου. Ελπίζουμε οι πληροφορίες να διαψευστούν καθώς :

α) Ελλείψει μαθήματος Χημείας Κατεύθυνσης στη Β’ Λυκείου είναι παιδαγωγικά μη αποδεκτή η συσσώρευση του υπάρχοντος όγκου ύλης σε μικρότερο αριθμό ωρών των 7, καθιστώντας αδύνατη την κατανόηση και εμβάθυνση ακόμα και από άριστους μαθητές.

β) Σε όλα τα διεθνή εκπαιδευτικά συστήματα, όλα τα μαθήματα εμβάθυνσης (Προσανατολισμού) διδάσκονται με ίσο αριθμό ωρών, ώστε να διασφαλιστεί η ισότιμη αντιμετώπιση των αντικειμένων, αλλά και των μαθητών.

4) Κλείνοντας, επισημαίνουμε για πολλοστή φορά την έλλειψη Συμβούλου από το αντικείμενο της Χημείας στην Επιστημονική Μονάδα των  Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας  και Μαθηματικών  η οποία συστάθηκε με τον Νόμο 4547 (ΦΕΚ τ.Α΄102/12-06-2018) του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, γεγονός που καθιστά δυσχερή την αντιμετώπιση των ζητημάτων που ανακύπτουν σχετικά με τη διδασκαλία της επιστήμης της Χημείας, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την αναστάτωση που υπήρξε επί μακρόν στην εκπαιδευτική κοινότητα σχετικά με την ύλη του μαθήματος της Χημείας στη Γ Λυκείου.

Αξιότιμη κ. Υπουργέ, Αξιότιμη κ. Υφυπουργέ,

Η θέση της Χημείας και των Φυσικών Επιστημών γενικότερα, είναι υποβαθμισμένη στο εκπαιδευτικό μας σύστημα σε σύγκριση με τα διεθνή προγράμματα σπουδών και με το Νομοσχέδιο που έχετε καταθέσει η υποβάθμιση εντείνεται, σε αντίθεση με την  παγκόσμια πρακτική αναβάθμισης της διδασκαλίας της.

Η ΕΕΧ εκτιμά ότι η υιοθέτηση τέτοιων πολιτικών δεν συμβάλλει στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης διότι η Χημεία, η οποία αποτελεί απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο για τον πολίτη που καλείται να λάβει θέση σε θέματα σχετικά με το περιβάλλον, την υγεία και ασφάλεια και τη διατροφή, όσο και για το επιστήμονα, μετατρέπεται σε μάθημα -φάντασμα- απαραίτητο για την εισαγωγή στις σχολές της τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τις οποίες αποτελεί προαπαιτούμενη γνώση, αλλά απρόσιτο σε όσους δεν θα ακολουθήσουν την θετική κατεύθυνση.

Ευελπιστούμε, αυτή την ύστατη ώρα, να αφουγκραστείτε τους προβληματισμούς μας και να υλοποιήσετε τις επιστημονικά τεκμηριωμένες θέσεις της Ένωσης Ελλήνων Χημικών.

Με εκτίμηση
Για τη Διοικούσα Επιτροπή της ΕΕΧ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ    Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Δρ. ΑΘ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Δρ. Ι. ΣΙΤΑΡΑΣ

Σχόλια (10)

@Bill321
|

Η Φυσική και η Βιολογία φυσικά πρέπει να είναι 7ωρο και στο πεδίο Επιστημών της Ζωής

Bill231
|

Και στο 3ο πεδίο με άλλα βασικά μαθήματα η Χημεία και η Βιολογία 7ωρο και η Φυσική 4ωρο φαντάζομαι.. έτσι θα πάει έτσι είναι το σωστό αναλογικά..

sig xim
|

προς Μαρία Μάρκου
Συναδέλφισσα μάθε πρώτα να διαβάζεις τι ακριβώς γραφω και τι ακριβώς έχει γίνει και μετά αρχίζεις τις ειρωνείες.

Biohacker
|

@χημεία γ λυκειου - Το βασικότερο όλων των μαθημάτων είναι η πληροφορική σήμερα, δεν ακούς τίποτα εσύ;

Biohacker
|

Κι άλλη αναβάθμιση της χημείας; Δεν φτάνει που για την κατεύθυνση των θετικών σπουδών ενώ τα πανεπιστημιακά και πολυτεχνικά τμήματα είχαν επιλέξει 50-50 πληροφορική-χημεία, η χημεία έχει πάρει το 100%; Θα μου πεις, μέχρι πότε θα κρατήσει αυτό..

χημεία γ λυκειου
|

Στη Θετική κατεύθυνση τα βασικά μαθήματα πρέπει να είναι 7ωρα, δηλαδή τα Μαθηματική και η Φυσική. Η χημεία πρέπει να είναι 4 ή 5 ώρες

Μαρία Μάρκου
|

Η ενοποίηση έχει νόημα μόνο στο Γυμνάσιο και μόνο αν συνδυαστεί με σημαντική αύξηση των συνολικών ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων φυσικών επιστημών, αλλιώς θα είναι η ταφόπλακα τους.
Για αυτόν που γράφει ότι κακώς οι βιολόγοι ζητάνε διορισμούς, έχει δίκιο, η χώρα για να θωρακιστεί απέναντι στην πανδημία χρειάζεται περισσότερους θεολόγους και ιερείς.

Βασιλης Γεωργιάδης
|

Άντε πάλι με την ενοποίηση. Αφού είπαμε δεν είναι σχεδόν σε όλες τις χώρες, είναι περίπου κάτω από τις μισές. Δεν βλέπετε τον φυσικό από πάνω που χάρηκε; Δεν καταλάβατε τι θα γίνει; Φέτος για πρώτη φορά είχατε 300 οργανικά κενά χημείας και αν καταφέρουμε να αυξηθεί η Χημεία στο Γυμνάσιο όπως όλοι γνωρίζουμε ότι είναι το σωστό θα δώσετε την ευκαιρία σε πολλά νέα παιδιά να δώσουν καινούργια πνοή στο μάθημα και στην επιστήμη σας. Αντίθετα με την ενοποίηση θα αποκλείσετε ΌΛΟΥΣ τους νέους χημικούς από τα Γυμνάσια.

Sig XiM
|

Χαίρομαι πραγματικά που βέπω την ΕΕΧ να προτείνει για τα Γυμνάσια ενοποιήση των φυσικών επιστημών.Αναρωτίεμαι όμως (χωρίς ίχνος ειρωνείας), δεν φοβάται την αντίδραση των Ελλήνων Βιολόγων; Εδώ εν μέσω πανδημίας έγραφαν να διοριστούν βιολόγοι και τώρα θα δεχθούν ενοποιήση; Πάντως νομίζω ότι μετά από πολύ καιρό η ΕΕΧ έθεσε ορισμένα θέματα σε σωστή βάση.

TL
|

Φυσικά να αναβαθμιστεί η Χημεία, αλλά αν οι φυσικές επιστήμες ενωθούν σε ένα μάθημα τότε στο Γυμνάσιο θα κάνουμε τα φυσικά του δημοτικού. 1ο κεφάλαιο ηλεκτρισμός, 2ο κεφάλαιο πεπτικό σύστημα και 3ο κεφάλαιο οξέα-βάσεις. Αυτό δεν λέγεται διεπιστημονικότητα στο μυαλό του παιδιού αλλά μπάχαλο. Καλό είναι να μην θεωρούμε ότι όποια μόδα εμφανίζεται διεθνώς στην εκπαίδευση είναι και καλή.


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/67954/oi-himikoi-eeh-gia-polynomoshedio-toy-yp-paideias