Υλικό απ το υπ. Παιδείας για τη Διεθνή Ημέρα Εξάλειψης των Φυλετικών Διακρίσεων

Δημοσίευση: 18/03/2010

Τελευταία Ενημέρωση: 20/01/2014, 14:19

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Σχετικά με τη Διεθνή Ημέρα για την εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων και του Ρατσισμού-21ηΜαρτίου και σε συνέχεια της εγκυκλίου της Υφυπουργού κ. Χριστοφιλοπούλου (Φ.14/133/31358/Γ1/18-3-2010) για την αφιέρωση δύο (2) διδακτικών ωρών την Παρασκευή 19-3-2010 για εκδηλώσεις αφιερωμένες σε θέματα φυλετικών διακρίσεων, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε τα εξής:

Σήμερα είναι ανάγκη Εκπαιδευτικοί και μαθητές να αντιμετωπίζουν θέματα που εύλογα δημιουργούνται από τη συμβίωση διαφορετικών πολιτισμικών ομάδων και να προωθούν την κατανόηση, το σεβασμό, την ανοχή, τη φιλία και την ειρηνική συνύπαρξη όλων χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.

Στη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, στο άρθρο 29, επισημαίνεται πως η Εκπαίδευση πρέπει να αποσκοπεί:

α) στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και των ταλέντων του παιδιού.

β) στην ανάπτυξη του σεβασμού για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες του ανθρώπου.

γ) στην ανάπτυξη του σεβασμού της οικογένειας, της ταυτότητας και της γλώσσας του παιδιού καθώς και των πολιτισμικών αξιών όλων των πολιτισμών.

δ) στην προετοιμασία του παιδιού για μια ελεύθερη κοινωνία κατανόησης, ειρήνης, ανοχής, φιλίας και ισότητας χωρίς διακρίσεις.

ε) στην ανάπτυξη του σεβασμού για το φυσικό περιβάλλον.

 

Παρά τις διακηρύξεις και τις διάφορες δεσμεύσεις, η παραβίαση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων παιδιών και ενηλίκων με ποικίλους τρόπους αποτελεί ένα καθημερινό φαινόμενο μιας θλιβερής πραγματικότητας σε πάρα πολλά μέρη του πλανήτη. Η έλλειψη ανοχής, οι εκδηλώσεις ρατσισμού και ξενοφοβίας, οι πόλεμοι, οι διακρίσεις, οι επιθέσεις βίας προς τον «Άλλο», η αύξηση των κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά μιας περιόδου καταιγιστικών αλλαγών, την οποία διανύουμε.

Ο ρόλος της Εκπαίδευσης μέσα στο σύγχρονο πλουραλιστικό και πολυπολιτισμικό παγκόσμιο πλαίσιο αναδεικνύεται πρωταρχικός. Χρειάζεται να μετασχηματίσει τις δράσεις και τον προσανατολισμό της ,υιοθετώντας πρακτικές που να διέπονται από το ανθρωπιστικό ιδεώδες, ιδιαίτερα στις πρώτες βαθμίδες. Το Σχολείο δείχνει πως έχει όλα τα εχέγγυα για να βοηθήσει το παιδί να ανοικοδομήσει τις αξιακές του θέσεις και να καθοδηγήσει τους μαθητές ατομικά και ομαδικά:

  1. στην ειρηνική συνύπαρξη των ατόμων που ζουν σε μια χώρα, ανεξάρτητα από την καταγωγή τους, το χρώμα του δέρματος, τη γλώσσα που μιλούν, την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμά τους, τον πολιτισμό τους.
  2. στην αλληλοκατανόηση και αλληλοεκτίμηση των ανθρώπων.
  3. στην αποδοχή και το σεβασμό της πολιτισμικής ετερότητας, γιατί η διαφορά είναι δικαίωμα και όχι προνόμιο.
  4. στην καταπολέμηση ρατσιστικών τάσεων και προκαταλήψεων, ώστε οι διαφορετικές κοινωνικές ομάδες που ζουν σε μια χώρα, να μπορούν να επικοινωνούν απρόσκοπτα μεταξύ τους και να συμβάλλουν για την πρόοδο και την ευημερία της.
  5. στην αμοιβαία επίδραση των πολιτισμών των χωρών προέλευσης και υποδοχής των μεταναστών, που ζουν σε μια χώρα.
  6. στην παροχή ίσων ευκαιριών σε όλα τα άτομα για εργασία, εκπαίδευση και κοινωνική και οικονομική ανέλιξη και πρόοδο.

 

Στο πλαίσιο αυτό οι Σχολικοί Σύμβουλοι οφείλουν να δώσουν κάθε δυνατή βοήθεια στα σχολεία και στους Εκπαιδευτικούς όλης της χώρας, προκειμένου να γίνουν ουσιαστικές παρεμβάσεις με αφορμή την 21η Μαρτίου αλλά και στη συνέχεια, ώστε να προωθούνται τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και να κατοχυρώνονται στην πράξη, να ενισχύεται ο σεβασμός στην ετερότητα, να εμπεδώνεται η αλληλεγγύη, να καλλιεργείται η ενσυναίσθηση και να απομακρύνονται τα φαινόμενα ρατσισμού, διακρίσεων, στερεοτύπων και προκαταλήψεων από το χώρο του σχολείου.

Οι εκδηλώσεις και οι διδακτικές παρεμβάσεις είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν από Παρασκευή 19 έως και 26 Μαρτίου στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης.

Συνοδευτικά σας επισυνάπτουμε σε ηλεκτρονική μορφή το εγχειρίδιο της Διεθνούς Αμνηστίας «Πρώτα Βήματα: Ένα εγχειρίδιο για να αρχίσετε την Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα» που απευθύνεται σε Εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να εμπλουτίσουν τις εκπαιδευτικές πρακτικές τους με θέματα σχετικά με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να αποτελεί μια βασική εισαγωγή, με δραστηριότητες για παιδιά οι οποίες είναι καθορισμένες ανά ηλικία. Υπάρχουν, επίσης, συμβουλές πάνω στη μεθοδολογία και οδηγίες για όσους επιθυμούν να εμβαθύνουν σ’ αυτό το θέμα. Ο τρόπος προσέγγισης δίνει έμφαση στο πρακτικό παρά στο θεωρητικό επίπεδο.

Οι ενδιαφερόμενοι Εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να ανατρέχουν στις ακόλουθες ιστοσελίδες για αναζήτηση σχετικού υλικού :

http://www.unicef.gr/reports/symb.php#2 ( Unicef)

http://amnesty.org.gr (Διεθνής Αμνηστία –Ελληνικό τμήμα)

http://www.ministryofjustice.gr (Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων)

www.kepad.gr (Κέντρο Προάσπισης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων)

www.imepo.gr (Ινστιτούτο Μεταναστευτικής Πολιτικής)

http://www.nchr.gr (Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου)

http://www.0-18.gr (Συνήγορος του Παιδιού)

 


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/mathites/eidhseis-mathites-nipiagogeio/yliko-ap-to-yp-paideias-gia-th-dieunh-hmera-ejaleichs-tvn-fyletikvn-diakrisevn