Το βιβλίο των Θρησκευτικών της Γ Γυμνασίου που μοιράστηκε φέτος στους μαθητές, στο εξώφυλλό του απεικονίζει ένα Ναό της ορθόδοξης εκκλησίας κι ένα καμπαναριό.
Ο σταυρός τον οποίο φέρουν όλοι οι ναοί και τα καμπαναριά στο εξώφυλλο του βιβλίου αντικαταστάθηκε μια περίεργη κατακόρυφη γραμμή.
Δείτε το εξώφυλλο του βιβλίου που ακολουθεί:
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ [5]
Σύνδεσμοι
[1] https://www.esos.gr/katigories/mathites
[2] https://www.esos.gr/katigories/mathites/mathites-dhmotiko-eidiseis
[3] https://www.esos.gr/katigories/mathites/eidhseis-lykeio
[4] https://www.esos.gr/katigories/mathites/eidiseis-mathites-gymnasioy
[5] http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/5231/21-0203-01_Thriskeutika_G-Gymnasiou_Vivlio-Mathiti/
[6] https://www.esos.gr/tags/thriskeytika
[7] https://www.esos.gr/tags/iep
[8] https://www.esos.gr/tags/ypoyrgeio-paideias
[9] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190642
[10] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190447
[11] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190394
[12] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190389
[13] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190380
[14] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190355
[15] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190331
[16] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190320
[17] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190293
[18] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190289
[19] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190270
[20] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190265
[21] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190262
[22] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190243
[23] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190230
[24] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190229
[25] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190220
[26] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190218
[27] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190208
[28] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190207
[29] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190205
[30] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190204
[31] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190202
[32] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190189
[33] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190183
[34] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190174
[35] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190170
[36] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190166
[37] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190164
[38] https://www.esos.gr/comment/reply/69424/190162
[39] https://www.esos.gr/print/69424?page=1&keepThis=true&TB_iframe=true&height=650&width=850&caption=esos.gr
Σχόλια (45)
Σε μια εποχή που το θέμα της Αγίας Σοφίας μας πονάει, το πιο χειρότερο ήταν να διαλέξει το υπουργείο ένα τέτοιο θέμα μιας ορθόδοξης εκκλησίας που έχει πάρει χαρακτηριστικά τζαμιού.
Ας μή δουμε του χρόνου κάτι τέτοιο. Ντροπή.
Για να είμαστε ακριβείς, αφαίρεση δεν υφίσταται. Απλώς επιλέχθηκε για εξώφυλλο ο συγκεκριμένος πίνακας, Ζάκυνθος, του Μπάμπη Πυλαρινού.
Το αν ήταν σωστή ή λανθασμένη η συγκεκριμένη επιλογή είναι ένα άλλο θέμα.
Καλό είναι όμως ο τίτλος του θέματος να μη δημιουργεί παρανοήσεις.
Είναι λυπηρό να βλέπει κανείς μια τόσο μίζερη αισθητική για εξώφυλλο βιβλίου του Υπουργείου Παιδείας. Με μια τέτοια αστοχία διαγράφεται μονοκοντυλιά από το ΙΕΠ ο -υποτίθεται- μεγάλος μας εικαστικός πολιτισμός της Εκκλησίας μας. Τι επιλογή είναι αυτή; Καρικατούρες τάχα μου παλινπαιδίζουσες και συναισθηματικές. Φτάνει πια με την ακαλαισθησιά τόσα χρόνια στα βιβλία των Θρησκευτικών. Καλλιτεχνική επιτροπή δεν διαθέτει το ΙΕΠ; Ένα βιβλίο σχολικό διαμορφώνει ΚΑΙ την αισθητική των παιδιών μας. Το συνειδητοποιούν αυτό οι αρμόδιοι; Κρίμα και πάλι κρίμα!
Δηλαδή σε όλα τα βιβλία Θρησκευτικών πρέπει στο εξώφυλλο να υπάρχει ο Σταυρός;
Η υπουργός θα ζητήσει την παραίτηση του ΔΣ και ειδικά του προέδρου του; . Αλήθεια τόσα στελέχη είχε η ΝΔ, δεν βρήκε έναν για το ΙΕΠ;
Οι μαθητές δεν επηρεάζονται απο ένα εξώφυλλο στο σχολικό βιβλίο, είναι αστείο να γίνεται ολόκληρη φασαρία για κάτι που δεν αφορά τους σημερινούς νέους. Το όλο μάθημα πρέπει να αλλάξει και να μην ειναι ομολογιακό, αυτή είναι η πραγματική μεταρρύθμιση.
@Μπάμπης Πυλαρινός
Το σχόλιό σας αποτελεί κριτική καλλιτεχνική. Για τον παιδαγωγικό σκοπό που εξυπηρετεί η επιλογή του σ' ένα βιβλίο θρησκευτικών για 15χρονους μαθητές κουβέντα. Αν βλέπατε και το περιεχόμενο, σκέτος οικουμενισμός και πανθρησκείας.
Με όλο το σεβασμό για το καλλιτεχνικό έργο. Εφόσον δεν υπήρχε ο σταυρος εξ αρχής, δεν ήταν κατάλληλο για το συγκεκριμένο βιβλίο.
Επιμένω πρόεδρο και ΔΣ έχει το ΙΕΠ; Προχθές έκαναν λάθος στον τίτλο του Υπουργείου. Τώρα διέγραψαν τα θρησκευτικά σύμβολα. Επέλεξαν εκπονητές βιβλίων με συνέντευξη 50%. Τι γίνεται στο ΙΕΠ ;
Ευθιξία υπάρχει;
Οι μαρτυρίες της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι βιωματικές και αποκαλυπτικές, φανερές και κυρίως άμεσες, γι' αυτό και η ζωγραφιά του εξώφυλλου θα έπρεπε να διακρίνεται για την αμεσότητά της, να προκαλεί έναν γλυκό συνειρμό στο δεκατετράχρονο παιδί, να του θυμίζει κάτι που το συγκίνησε παλαιότερα... Το προσωπικό βίωμα του ζωγράφου απαιτεί αφαίρεση, πολλή αφαίρεση για ένα άγνωστο πλήθος παιδιών που είναι πιθανό να έχουν ελάχιστες ορθόδοξες μαρτυρίες, μια αφαίρεση που έρχεται σε αντίθεση με την αμεσότητα των Πατέρων της Εκκλησίας μας...
Εγώ αν ήμουν υπεύθυνος θα έλεγα στον καλλιτέχνη να βάλλει μια οριζόντια πινελιά κάτω στο καμπαναριό και μια άλλα οριζόντια στον τρούλο του Ναού και όλα τα άλλα αμετάβλητα. Θα του το εξηγούσα και θα έλεγε «ευχαριστώ πολύ» Δικαιολογείται ο καλλιτέχνης που έχει μεγαλώσει με τον Αλαντίν... Όχι το Υπουργείο. Δεν δικαιολογούνται εκείνοι που είδαν, αλλά δεν διείδαν. Δεν ξέρω κανέναν. Είνα οι οι ανευθυνοϋπεύθυνοι που θα πούνε «μπλα-μπλα-μπλα, ελευθερία της τέχνης» , «μπλα -μπλα-μπλά δημοκρατία» , μπλα -μπλα μπλα πολυπολιτισμικότητα που μάθαμε στο άθλιο μεταπτυχιακό μας, κτλ .
@ μέλος δεπ ( 17 - Σεπ. 2020, 11:45)
... κι εσείς απ' την πλευρά σας τι ακριβώς και συγκεκριμένα α) (υπο-)νοείτε με το ("...βιβλίο, στο οποίο φεν έχω καμμία σχέση..."; μη συμμετοχή στη συγγραφή του; καμία σχέση με τα μέλη της συγγραφικής ομάδας, τι ακριβώς; β) ποια είναι τα κριτήρια στη βάση των οποίων εσείς καταλήξατε στο συμπερασμα ότι πρόκειται για " ...ένα μικρό διαμαντάκι; γ) Μπορεί ένα σχολικό εγχειρίδιο να θεωρηθεί " μικρό διαμαντάκι" όταν στο εξώφυλλο και όχι μόνο σ' αυτό - είναι κι αυτό ένα από τα κριτήρια για την αξιολόγησή του ή μήπως για εσάς όχι; - δεν αποδίδονται κατ' ουδένα τρόπο τα βασικά χαρακτηριστικά και σύμβολα αυτής ταύτης της Ορθοδόξου Εκκλησίας, για να μην πω παραχαράσσονται; δ) Μηπως εσείς με το να χρησιμοποιείτε το(ν) γενικόλογο και ως εκ τούτου πολλαπλώς ερμηνεύσιμο χαρακτηρισμό "ατυχές" (το εξώφυλλο) συνειδητά υποβαθμίζετε το θέμα και με ... κεκτημένη ταχύτητα συμπεραίνετε ότι έχουμε να να κάνουμε με "...ένα μικρό διαμαντάκι"; ε) Μας εγκαλείτε για "κακενρεχή σχόλια" και ταυτόχρονα μας καλείτε "όμως ... (να) δούμε την ουσία", ποια είναι για σάς η ουσία να τη μάθουμε κι εμείς;
στ΄) Τι ακριβώς εννοείτε με εκείνο το " και παιδαγωγικά " μήπως μπορείτε να μας το διευκρινίσετε, δίνοντας εν ανάγκη και συγκεκριμένα παραδείγματα, μπας και καταφέρουμε και βρούμε 'ενα κοινό σημείο αναφοράς; Όχι άλλο τίποτα, αλλά απαντώντας στα παραπάνω ερωτήματα θα αρχίσουμε τότε να μιλάμε και επί της ουσίας.
Προσωπικά έχω σοβαρές ενστάσεις 1) και για το περιεχόμενο του βιβλίου ( δομή, θεματικές ενότητητες), 2) και για τη γλωσσική προσέγγιση.
Ήταν ατόπημα για την ιστοσελίδα σας να προβάλλετε μια τέτοια "είδηση". Δεν αφαιρέθηκε ο σταυρός γιατί εξ αρχής δεν υπήρχε στο συγκεκριμένο καλλιτεχνικό αυτό έργο του ζωγράφου - αγιογράφου Μπ. Πυλαρινού.
Είχα την τιμή το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να επιλέξει έργα μου, τα οποία ήδη είχα ζωγραφίσει, για να κοσμήσουν τα εξώφυλλα των βιβλίων του μαθήματος των θρησκευτικών. Να διευκρινίσω ότι εργάζομαι ως αγιογράφος και εντυπωσιάστηκα, αλλά και χάρηκα, που επέλεξαν ζωγραφική και όχι κάποια αγιογραφία, και αυτό το είδα σαν μια προσπάθεια τρυφερής προσέγγισης των παιδιών.
Για το έργο του εξωφύλλου του βιβλίου της Γ΄ Γυμνασίου δημιουργήθηκαν ερωτήματα και αμφιβολίες. Σε αυτό παρουσιάζεται μια αφαιρετική εικόνα της αγαπημένης μου πατρίδας, του «γλυκού Τζάντε». Όλο το τοπίο είναι παραδείσιο παρά τα πεπτωκότα στοιχεία που το απαρτίζουν (αυτοκίνητα, δρόμοι, βάρκες κτλ.) Αυτή είναι η ουσία και θα έλεγα ο στόχος ή καλύτερα η αγωνία της ζωγραφικής μου: πώς εξαγιάζεται η φθορά; Πώς ο σκουπιδότοπος γίνεται ανθισμένος κήπος; Στο συγκεκριμένο έργο η παρουσία της εκκλησίας του Αγίου Διονυσίου εξαγιάζει το τοπίο με την προίκα του νησιού αυτού, και η προίκα αυτή είναι η συγγνώμη του Αγίου προς τον φονιά του αδελφού του. Η προίκα αυτή είναι ακριβή, και ευλογημένοι όσοι την έχουμε.
Για το συγκεκριμένο έργο εκφράστηκαν αντιρρήσεις σχετικά με τις ελικοειδείς απολήξεις που μοιάζουν με καπνό, που ξεκινούν από τις απολήξεις της σκεπής του καμπαναριού και του ναού, και κατευθύνονται προς τον ουρανό. Αυτή είναι μια σουρεαλιστική, ασυνείδητη, ζωγραφική κίνηση που έχει για μένα μεταφυσικό βάθος, σαν ένας τρόπος να επικοινωνήσεις με τον Θεό, κάτι σαν το θυμίαμα που ανεβαίνει στον ουρανό: «Κατευθυνθήτω η προσευχή μου ως θυμίαμα ενώπιόν σου». Παρεξηγήθηκε και η αχνή παρουσία μιας μορφής που μπορεί να είναι μέρος του παραδείσου, αλλά μπορεί και να κρατάει μια απόσταση, να αισθάνεται αποκομμένη από τη «γιορτή».
Μην ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα έργο ζωγραφικής, δηλαδή ένα έργο τέχνης, και πρόκειται για μια συνομιλία του δημιουργού του έργου με το ασυνείδητό του, αλλά και με το ευρύτερο συλλογικό ασυνείδητο της κοινότητας στην οποία ανήκει.
Μπάμπης Πυλαρινός
17 Σεπτεμβρίου 2020
Αηδιασμένος νεοδημοκράτης..@ Περίμενε να δείς τι θα φέρει για την επαγγελματική καταρτιση, μια κοροιδία και μισή...
Μήπως είναι στα πλαίσια της προληπτικής αυτολογοκρισίας με στόχο τον κατευνασμό Ερντογάν;
Παραιτήσεις στο ΙΕΠ θα έχουμε; Ο
διορισμένος πρόεδρος τι λέει; Το διορισμένο ΔΣ;
Δεν ξερω τι υπονοείτε με το κατανοείτε αλλα η συγκεκριμένη λέξη θέλει ε και όχι αι. Για να αποτανθεί σε τρίτο πρόσωπο.
Δεν καταλαβαίνω επισης κακενρεχή σχόλια. Το βιβλίο , στο οποίο φεν έχω καμμία σχέση, είναι ένα μικρό διαμαντάκι.
Ποιοτικά τόσο σε σχέση με περιεχόμενο όσο και παιδαγωγικά.
Το εξώφυλλο θα έλεγα και πάλι πως είναι ατυχές. Όμως ας δούμε την ουσία.
Και ολοκληρώνω. Πόσοι από όσους διαμαρτύρονται το διάβασαν ουσιαστικά;;;
Σε αυτούς και μόνο θα απαντήσω.
Επισης το βιβλιο βρίσκεται σε πλήρη ευθυγράμμιση με το αναλυτικό Πρόγραμμα.
Παρακαλώ ουσιαστικός διάλογος και όχι ευκαιρίες για φωνασκίες.
Συνάδελφοι ηρεμήστε και βαστάτε τ' άρματα. Το βιβλίο αυτό προκηρύχθηκε και γράφτηκε επί υπουργείας Γαβρόγλου. Εννοείται ότι η Κεραμέως δεν μπορούσε να έχει γνώση του εξωφύλλου μέχρι που αυτό κυκλοφόρησε. Θα αλλαχτεί στην επόμενη έκδοση.
Αισθάνομαι ντροπή και αηδία για τα καμώματα της κ.Κεραμέως και του κόμματος μου που βοήθησα ως ηλίθιος για να έλθουν στην εξουσία και να συνεχίζουν τις αθλιότητες του ΣΥΡΙΖΑ και Γαβ...
Θα πρέπει επιτέλους και οι 50 προσωπικότητες - πρόεδροι φορέων που προτείναμε στο κόμμα Μητσοτάκη, να επισημάνουμε τις διαφωνίες μας στα συμβαίνοντα και στη δημογραφική αλλοίωση της χώρας μας...
@ ΣΕΛΙΔΑ 30
Μα γιατί το 'πες;....
Θα ήταν το κρυφό μάθημα!...
Τα θρησκευτικά είναι στην κυριολεξία ένα μάθημα δεύτερης κατηγορίας. Ανήκει στη Β ομάδα μαθημάτων, δεν εξετάζεται γραπτά, και ενδιαφέρει ελάχιστους μαθητές. Ειδικά στο Λύκειο κρατιέται μόνο χάρη στις φιλότιμες προσπάθειες των θεολόγων που διδάσκουν σε αυτό και προσπαθούν να έχουν το ενδιαφέρον των μαθητών τους. Δυστυχώς κάποιοι "ειδικοί" τα τελευταία χρόνια δεν καταλαβαίνουν πόσο πολύ συντελούν στην υποβάθμισή του μαθήματος και επιμένουν να προσφέρουν κάκιστες υπηρεσίες σε αυτό .
Στη σελίδα 30 τους ξέφυγε ένας σταυρός να αφαιρεθεί και αυτός για να γίνει σωστά η δουλειά...
Σας καταλάβαμε, σας καταλάβαμε! Θα πρέπει όμως να γνωρίζετε (δε το κατανοείται όμως) ότι για να γραφεί ένα βιβλίο δεν πρέπει μόνο να ξέρεις με τι μεθόδους θα το γράψεις, αλλά και ΤΙ θα γράψεις. Αντιλαμβανόμαστε όλοι γιατί τα βιβλία θρησκευτικών δε βλέπονται.
Ισλαμοποιηση και ανθελληνισμος.
Έτσι ας ασχοληθούμε με τα εξώφυλλα αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος των κυβερνώντων ο αποπροσανατολισμος
ντροπη
@ Βαγγέλης θεολόγος : Σε ό,τι αφορά το σχόλιό σου στα γραφόμενα από το μέλος δεπ για τα περιεχόμενα του βιβλίου των Θρησκευτικών συμφωνώ και επαυξάνω. Πολύ περισσότερο πρόκειται για κάκιστη συρραφή κειμένων από διάφορα παλιότερα σχολικά βιβλία Θρησκευτικών, ακόμα και του Δημοτικού, στοιχεία τα οποία το "μέλος δεπ" προφανώς αγνοεί...
Εγώ βλέπω μια "τύπου" εκκλησία σε παραλλαγή τζαμιού. Τυχαίο δεν είναι. Αυτό ονειρεύεται και σχεδιάζει η ηγεσία του ΙΕΠ για τα ελληνόπουλα; Την απαλλαγή από τα χριστιανικά σύμβολα; Αυτή τη νοοτροπία θα περάσει το ΙΕΠ στα νέα πολυδιαφημισμένα Αναλυτικά Προγράμματα;
Αλήθεια, παραιτήσεις θα έχουμε;
Αίσχος!
Εδώ ο κόσμος χάνεται και . . .
Σελίδες