Παράπλευρες απώλειες και Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Δημοσίευση: 13/03/2021

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Παράπλευρες απώλειες και Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

(Ας ελπίσουμε ότι μας ενδιαφέρει)

Στέλιος Γκιάλης, Οικονομικός Γεωγράφος, Αναπληρωτής Καθηγητής Παν. Αιγαίου

Μια από τις «παράπλευρες απώλειες» των πρόσφατων νομοθετικών παρεμβάσεων στην Παιδεία, ειδικά του «Νόμου Γαβρόγλου» που οδήγησε στη μαζική «πανεπιστημιοποίηση» των πρώην ΑΤΕΙ αλλά και του πολύ πρόσφατου Ν. 4777/2021 που θεσμοθετεί την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), είναι η συρρίκνωση του φοιτητικού δυναμικού του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Η συρρίκνωση αυτή έχει ήδη εκφραστεί ποιοτικά, μέσα από την καταβαράθρωση των βάσεων εισαγωγής σε όλα ανεξαιρέτως τα Τμήματα του πολύ-νησιωτικού ελληνικού Πανεπιστημίου. Αναμένεται, δε, πολύ σύντομα να εκφραστεί και ποσοτικά, καθώς η ενεργοποίηση της ΕΒΕ θα οδηγήσει από τον προσεχή Σεπτέμβριο συνολικά 18 Τμήματα σε Λέσβο, Χίο, Λήμνο, Σάμο, Σύρο και Ρόδο στο να εγγράψουν εκατοντάδες λιγότερες/-ους φοιτήτριες και φοιτητές στα μητρώα τους, ίσως και να έχουν ελάχιστο αριθμό εισακτέων. Αυτό θα συμβεί καθώς οι επιπρόσθετες απαραίτητες πρόνοιες, που θα αντισταθμίζουν τις απώλειες, δεν έχουν καν αποφασιστεί, πολύ περισσότερο δεν έχουν θεσμοθετηθεί.

Ο αντίλογος μοιάζει εύλογος: μα πρέπει να εισάγονται νέες και νέοι στα Πανεπιστήμια με τόσο χαμηλές επιδόσεις; Η αυτονόητη απάντηση μοιάζει να είναι όχι. Τι πρέπει όμως να κάνουμε για αυτό αν πραγματικά μας ενδιαφέρει να ανέβει το μορφωτικό επίπεδο των νέων μας και ταυτόχρονα να συνεχίσουν σημαντικές επιστήμες και αξιόλογα ακαδημαϊκά ιδρύματα την ανοδική πορεία τους στην χώρα;

Στην αναγκαστικά επιγραμματική αυτή παρέμβαση θα επιχειρήσω να θέσω κάποιες λίγες διαστάσεις μιας ολοκληρωμένης απάντησης από τη σκοπιά ενός διδάσκοντα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Η βελτίωση των βαθμολογικών επιδόσεων των νέων απαιτεί σημαντικές παρεμβάσεις εκεί όπου το πρόβλημα γεννάται, στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Απαιτεί επίσης πολιτικές που συμβάλουν στον περιορισμό των, ενίοτε δομικών, κοινωνικο-οικονομικών ανισοτήτων που υπάρχουν και αναπαράγονται καθιστώντας άθλο μια καλή βαθμολογική επίδοση στις πανελλήνιες για τα παιδιά χιλιάδων οικογενειών. Στο επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δε, απαιτούνται στοχευμένες παρεμβάσεις που να μειώνουν τα αυξημένα κόστη, όπως πχ το υπέρμετρα ψηλό κόστος μεταφορικών και ενοικίασης κατοικίας που επωμίζεται κάποια/-ος που φοιτά σε μια νησιωτική πόλη. Οι πολιτικές αυτές δεν πρέπει να φαντάζουν όνειρο θερινής νυκτός και μακρινή πολυτέλεια σε μια Ελλάδα ταλαιπωρημένη από διαδοχικές κρίσεις, οικονομικής ή (προσφάτως) πανδημικής προέλευσης. Τουναντίον, τώρα είναι που απαιτείται μια εμπνευσμένη παρέμβαση, ένα μορφωτικό κίνημα, με μεσοπρόθεσμες και ευρύτερες στοχεύσεις υπέρβασης των επιπτώσεων των κρίσεων αυτών.

Μέχρι να γίνει αυτό (ή όσο δεν αποφασίζουμε να γίνει κάτι τέτοιο) ας αποφύγουμε τουλάχιστον να κάνουμε τα πράγματα χειρότερα διακινδυνεύοντας, μεταξύ άλλων, την παρουσία ιστορικά θεμελιωμένων επιστημών στη χώρα μας. Η καθιέρωση της ΕΒΕ, για παράδειγμα, απειλεί «εθνικά επιτεύγματα» σε σημαντικά επιστημονικά πεδία, όπως η Γεωγραφία, στην οποία αναγκαστικά θα εστιάσω, και η οποία θεραπεύεται από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Πρέπει να είμαστε διπλά προσεκτικοί ώστε να αποφύγουμε τις αρνητικές συνέπειες των μη-ευαίσθητων ως προς το περιφερειακό πρόβλημα επιλογών της ελληνικής πολιτείας. Δεν είναι μόνο οι πολύ καλές έως εξαιρετικές επιδόσεις Τμημάτων όπως η Γεωγραφία, όπως προκύπτουν από πρόσφατες διεθνείς αξιολογήσεις, πιστοποιήσεις και επιδόσεις, που συνηγορούν ως προς αυτό. Υπάρχουν επιπλέον λόγοι που καθιστούν προφανή την ανάγκη στήριξης και την άρση των κλιμακούμενων εμποδίων που τέτοια «περιφερειακά Τμήματα» αντιμετωπίζουν. Ανάμεσα στους λόγους αυτούς, σταχυολογώ υπό μορφή ερωτημάτων τους εξής: Πόσο μας ενδιαφέρει μια επιστήμη που κατονομάστηκε από Έλληνες, πριν πολλούς αιώνες, να συνεχίσει να αναπτύσσεται δυναμικά σε μία από τις ιστορικές της κοιτίδες; Πόσο μας αφορά να γίνεται αυτό, όταν πολύ προηγμένες βιομηχανικά χώρες στηρίζουν τη Γεωγραφία ως ισότιμη άλλων κλασικών επιστημών (βλ. Ιστορία, Αρχαιολογία, Φιλοσοφία, Φυσική) ενώ εμείς όχι; Πως μπορούμε την ενεργή συμμετοχή στις διεθνείς τάσεις και εξελίξεις που οι γεωγράφοι ερευνητές μας, όλων των ηλικιών και βαθμίδων, αναπτύσσουν να την ενισχύσουμε και όχι να την ανακόψουμε; Πόσο μας νοιάζει, εν τέλει, για το ότι η «χωρική αντίληψη» και η «γεωγραφική σκέψη» θεωρούνται από διεθνή φόρα και δεξαμενές σκέψης ως θεμελιώδους σημασίας δεξιότητες, την ώρα που εμείς «εξορίζουμε» την ολοκληρωμένη διδασκαλία τους και δεν παράγουμε τους πτυχιούχους δασκάλους που θα τις διδάξουν; Ας ελπίσουμε ότι μας ενδιαφέρει.

Σχόλια (41)

Περιφερειακά ΑΕΙ και στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης
|

Παλιά ειχαν στρατόπεδα για να στέλνουν φαντάρους, μετά έφτιαξαν πανεπιστήμια και ΤΕΙ για να στέλνουν φοιτητές... Αντί να θεμελιωθούν πέντε ισχυρά και σύγχρονα ΑΕΙ ως ακαδημαϊκά / ερευνητικά ιδρύματα, κατασπαταλήθηκαν επιδοτήσεις με συντεχνιακά και τοπικιστικά κριτήρια σε σχολές χωρίς μέλλον σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

Το μόνο που αναπτύχθηκε από το 1975 μέχρι σήμερα είναι ένα στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης μιας μη παραγωγική οικονομία ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων και καταστημάτων εστίασης.

Τις επόμενες δεκαετίες, χωρίς νέους ανθρώπους που θα έρθουν με τις οικογένειες τους για μόνιμη εργασία και εγκατάσταση (όχι τουρισμό), όλες οι περιφερειακές πόλεις θα μαραζώσουν, άσχετα με το αν έχουν σχολή ΑΕΙ. Ειδικά για τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου, τα προβλήματα διατήρησης κρίσιμης μάζας πληθυσμού σίγουρα δε λύνονται με την ίδρυση πανεπιστημιακών σχολών χωρίς κανένα ορθολογικό σχέδιο ανάπτυξης.

Προφανώς
16 Μαρ 2021 08:32

Τα περισσότερα μέλη ΔΕΠ στο Αιγαίο δε μένουν μόνιμα με τις οικογένειες και τα παιδιά τους στα νησιά. Οι φοιτητές και το προσωπικό στην πρώτη ευκαιρία φεύγουν χωρίς να αφήνουν κάτι πίσω τους. Ούτε έχει αναπτυχθεί εδώ και 40 χρόνια κάποια αυτοδύναμη βιομηχανική ή ερευνητική δραστηριότητα πέρα από τις κρατικά επιδοτούμενες. Το ίδιο το ίδρυμα άλλωστε έχει Γραφείο και προσωπικό στην Αθήνα επειδή αδυνατεί να συντονίσει τις εργασίες σε 6 νησιά που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους.

Ντροπιαστικό ακόμα και σήμερα να μην κατανοούμε τη σημασία μια στέρεης Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης, που απαιτεί σοβαρό σχεδιασμό και όχι πειραματισμούς. Υποκριτικό να συνεχίζουμε ακόμα και το 2021 να παπαγαλίζουμε παρωχημένα συνθήματα απαξιώνοντας το μέλλον της χώρας, που είναι οι νέοι άνθρωποί της.

@Προφανώς
|

H νησιωτικότητα δεν εχει σχέση με τους σχολιαστές. Υπάρχει ενα πρακτικό προβλημα. Τα Τμηματα του Παν. Αιγαίου είναι χαμηλά στις προτιμήσεις των φοιτητών. Για τους διδάσκοντες ούτε κίνητρα υπάρχουν να μείνουν και είναι δυσκολη η εγκατάσταση οικογενειών εκεί. Αυτό δεν ειναι το ζητούμενο για να ενισχύσεις μια ακριτικη περιοχή? Πολλοι νομίζουν οτι το ΑΕΙ θα προκαλέσει την οικονομική δραστηριοτητα όπως νόμιζαν το 70. Το αντιθετο η τοπική οικονομική δραστηριότητα θα υποστηρίξει το ΑΕΙ οπως φαίνεται μετά απο πειράματα 40 ετών.

Προφανώς
|

Έχετε παντελή άγνοια και αδιαφορία στο τι σημαίνει ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ, και δη σε ευαίσθητους εθνικά χώρους, για τους νέους και τους ηλικιωμένους ανθρώπους που επιπόλαια και υποκριτικά επικαλείστε. Και φυσικά, εκών άκων, υποτιμάτε τα πραγματικά αξιόλογα βιογραφικά των καθηγητών/τριών που σε πείσμα των καιρών παραμένουν στην Περιφέρεια (ή στην επαρχία για εσάς)!

Επένδυση στις σπουδές
|

Λογικό οι αριστούχοι αποφοιτοι Λυκείου να μην επιλέγουν τμήματα του 9-10 σαν αυτά του Αιγαίου. Δεν είναι μόνο το οικονομικό κόστος: Οι σπουδές, το νέο περιβάλλον και η ποικιλία ανθρώπων και εμπειριών είναι σημαντικοί παράγοντες - δεν έχει νόημα να σπαταλούν οι νέοι φοιτητές τα χρόνια τους μένοντας αποκομμένοι από τον κόσμο σε υποβαθμισμένα τμήματα.

@Αιγαίο όπως ΑΣΠΑΙΤΕ
15 Μαρ 2021 22:06

@Αιγαίο όπως ΑΣΠΑΙΤΕ
|

εδώ έχουν φύγει όλοι οι Πρυτάνεις από το Αιγαίο...θα μείνουν οι καθηγητές...
εδώ δεν σπουδάζουν οι μαθητές από τα νησιά στο Παν. Αιγαίο και προτιμούν κεντρικά Πανεπιστήμια και ας πληρώσουν το κόστος...

Είναι βέβαια ότι τόσο η ΕΘΑΑΕ όσο και το Υπουργείο γνωρίζουν τι πρέπει να γίνει, αλλά δυστυχώς ο Έλληνας πολίτης θα συνεχίσει να πληρώνει για να υπάρχουν δημόσιες υπηρεσίες στα νησιά του Αιγαίου και ακαδημαϊκοί ακρίτες (που βέβαια λίγο τους βλέπουν στα νησιά πλέον)

Έμφαση σε βασικά επιστημονικά αντικείμενα στα ΑΕΙ
|

Βιώσιμες περιφερειακές σχολές με υψηλή βάση εισαγωγής και αριστούχους εισακτέους είναι μόνο όσες θεραπεύουν τις βασικές επιστήμες. Αυτές προφανώς δε θα έχουν "παράπλευρες" απώλειες, σε αντίθεση με πολλά τμήματα που δημιουργήθηκαν ευκαιριακά σε όλη τη χώρα, χωρίς μακροπρόθεσμο σχέδιο, εκμεταλλευόμενα τις ευρωπαϊκές επιδοτήσεις προηγούμενων δεκαετιών (ΕΠΕΑΕΚ Ι και ΙΙ).

Αρκούν τα τμήματα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, τα τμήματα Βιολογίας, Χημείας, Γεωπονίας που ήδη λειτουργούν στα περισσότερα ΑΕΙ. Επίσης, τα τμήματα Αγρονόμων και Μηχανικών Χωροταξίας στις Πολυτεχνικές Σχολές.

Δεν μπορεί κάθε επιστήμη να σπάει σε δέκα κομμάτια και κάθε κατεύθυνση να γίνεται πρόγραμμα σπουδών ώστε να δημιουργούνται θέσεις για μέλη ΔΕΠ. Δεν είναι μόνο η Γεωγραφία. Τα περισσότερα τμήματα στα νησιά του Αιγαίου έχουν βάση εισαγωγής κάτω από 10, χωρίς να είναι ελκυστικά ως κέντρο έρευνας και διδασκαλίας:

Περιβάλλοντος 4.300, Διοίκησης Τουρισμού 5.900, Στατιστικής-Χρηματοοικονομικών 3.925, Ναυτιλίας 8.000, Ωκεανογραφίας 6.400, Μεσογειακών Σπουδών 7.150, Κοινωνιολογίας 9.000, Πολιτισμικής Τεχνολογίας 7.100, Επιστήμης Διατροφής 7.050, Σχεδίασης Προϊόντων 6.975, Οικονομίας και Διοίκησης 4.925, Γεωγραφίας 3.950, Πληροφοριακών Συστημάτων 3.150, Μαθηματικών 3.125, Προσχολικής Αγωγής 9.250

Τι απόφοιτοι θα βγουν από αυτά; Το 2025 για ποιο λόγο να τα επιλέξουν οι σημερινοί μαθητές Γυμνασίου, που θα είναι οι αυριανοί πολίτες και εργαζόμενοι; Αρκετά με την αρχαιότητα, ας ασχοληθούμε με τους ανθρώπους που θα ζήσουν στον 21ο αιώνα...

Περίπου 100-120 τμήματα Πανεπιστημίων σε όλη την Ελλάδα πρέπει να συνενωθούν, ώστε οι θέσεις προσωπικού και εισακτέων να μεταφερθούν και να δημιουργηθεί προοπτική ανάπτυξης. Χρειάζονται στέρεα ακαδημαϊκά θεμέλια όχι υβριδικά προγράμματα που είναι αποτέλεσμα πειραματισμών ή συντεχνιακών συμβιβασμών.

Πολύ σωστά σημειώνεται το εξής:

Η πραγματικότητα
15 Μαρ 2021 12:54

Τμήματα/προγράμματα προπτυχιακών σπουδών σε κατακερματισμένες ειδικότητες (στην καλύτερη περίπτωση "δι-επιστημονικές" ειδικότητες) που δεν αντιστοιχούν σε μια βασική επιστήμη δεν έπρεπε να υπάρχουν στην Ελλάδα, ειδικά σε πανεπιστήμια που δεν καλύπτουν ήδη τις βασικές επιστήμες. Η εξειδίκευση είναι για την έρευνα και τις μεταπτυχιακές σπουδές.

@FIR_Αθηνών
|

Τον στρατό τον αντιμετωπίζεις με στρατό όχι με φοιτητές...
Κι αν εννοείς ότι θα φεύγουν οι νέοι, οι νέοι φεύγουν για να βρουν δουλειά. Ας σπούδαζαν οπουδήποτε και ας γύριζαν μετά στο νησί τους.

Αλλαγές στα υποβαθμισμένα πανεπιστήμια
|

Σχολές που οι καθηγητές και οι φοιτητές εγκαταλείπουν σίγουρα δεν είναι "μια χαρά". Να σκεφτούν στο υπουργείο πόσοι σημερινοί μαθητές Α' Λυκείου θα θέλουν να σπουδάσουν σε τέτοιες υποβαθμισμένες συνθήκες.

Αιγαίο όπως ΑΣΠΑΙΤΕ
|

Οι σχολές του Αιγαίου δεν έχουν καθηγητές από το εξωτερικό, και μόλις ανοίγει κάποια θέση σε άλλο πανεπιστήμιο τα μέλη ΔΕΠ μετακινούνται σε άλλα τμήματα. Αναμενόμενο να μην επιλέγονται από τους υποψηφίους ως πρώτες επιλογές. Αυτό θα συνεχιστεί και σε δεκα χρόνια θα είναι όπως η ΑΣΠΑΙΤΕ, ένα ίδρυμα που θα έχει μόνο φοιτητές του 10-12 στην καλύτερη περίπτωση

Αποστολή ΑΕΙ και σπουδών
|

Η διεθνής θέση μιας χώρας σίγουρα δεν ισχυροποιείται χωρίς μια οργανωμένη εκπαίδευση και χωρίς οι νέοι της να έχουν πρόσβαση σε ακαδημαϊκές και εργασιακές ευκαιρίες.

Τα πανεπιστήμια, άλλωστε, πρέπει να είναι χώροι διδασκαλίας και έρευνας, δεν είναι φυλάκια ή τόπος εξορίας...

@Έλληνες_Πανεπιστημιακούς_FIR_Αθηνών
15 Μαρ 2021 09:05

Καμία σχέση δεν έχουν αυτά με τις αποφάσεις για τον ακαδημαϊκό χάρτη στην Ελλάδα. Οι νέοι εργαζόμενοι (30-40 ετών) και οι οικογένειές τους δεν επιλέγουν να ζήσουν στα νησιά, αυτό δε διορθώθηκε με τη διασπορά τμημάτων χωρίς σχέδιο τις προηγούμενες δεκαετίες.

Μια χώρα υπονομεύεται όταν οι νέοι της δεν έχουν μέλλον - και γι'αυτό είναι απαραίτητη η αναδιάρθρωση των σχολών στα ΑΕΙ, ώστε να εκπληρώσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την αποστολή τους στην εκπαίδευση της νέας γενιάς.

Τμήματα και Σχολές με αντιστοιχίες
|

Τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου δε συνδέονται ούτε μεταξύ τους ούτε με τα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες, επίσης η ακτοπλοϊκή σύνδεση με την ενδοχώρα (Αττική, Θεσσαλονίκη) τους χειμερινούς μήνες είναι προβληματική. Κανένα νησί στο Αιγαίο εκτός από την Κρήτη δεν έχει την κρίσιμη πληθυσμιακή μάζα να φιλοξενεί πανεπιστήμιο, οι αποφάσεις των προηγούμενων δεκαετιών ήταν σε λάθος κατεύθυνση και δεν ευνόησαν την παραγωγική οικονομία των νησιών.

Σε ακαδημαϊκή δομή, είναι απαράδεκτο ένα ΑΕΙ να διατηρεί σχολές σε 6 πόλεις ή νησιά καθώς αυτό δεν ευνοεί ούτε τη διδασκαλία ούτε την έρευνα. Όλα τα περιφερειακά Πανεπιστήμια στην Ελλάδα πρέπει να συγκεντρώσουν τις δραστηριότητές τους σε δύο ή το πολύ τρεις πόλεις, χωρίς εξαιρέσεις.

@Πανεπιστήμιο Κρήτης
15 Μαρ 2021 01:12

Κανένα τμήμα, σε κανένα Πανεπιστήμιο, δεν επιτρέπεται να διατηρεί "μοναδικό" προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών - μοιραία δημιουργούνται προβλήματα ακαδημαϊκής οργάνωσης και περιορίζονται οι επιλογές των φοιτητών. Οι απόφοιτοι όμως δεν αυξάνονται τεχνητά με διάφορα "εξωτικά" αντικείμενα σπουδών: απλώς ήταν ένα τέχνασμα ώστε να ιδρυθούν εύκολα σχολές που κατόπιν ζητούν "αναβάθμιση" αποκτώντας παραδοσιακά επαγγελματικά δικαιώματα.

https://www.esos.gr/arthra/68339/meteggrafes-tmimata-dyo-tahytiton-tmim…

Εξάλλου, τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Μαθηματικών, Γεωπονίας, Παιδαγωγικών, Πληροφορικής, Μηχανικών, Κοινωνιολογίας κ.α. υπάρχουν σε όλα τα ΑΕΙ και αυτό είναι το σωστό.

Όλες οι σχολές στα περιφερειακά ΑΕΙ πρέπει να έχουν αντιστοιχίες μεταξύ τους και με τα κεντρικά ιδρύματα, χωρίς κατατμήσεις γνωστικών αντικειμένων σε υπερεξειδικευμένα τμήματα, και να είναι αυτόφωτες χωρίς να φοβούνται τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα και διεθνώς.

@Εθνικό Πανεπιστήμιο Αιγαίου
|

η μετακίνηση πληθυσμού και ιδιαίτερα φοιτητών με την οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών τους δεν αποτελεί πλέον επιχείρημα.
Αν υπάρχει θέληση ας δημιουργηθούν κοιτίδες εργασίας, καινοτομίας κτλ κτλ ώστε να αναδειχθούν οι περιοχές.

Είναι σαφές ότι δεν υπάρχει σχεδιασμός στην κυβέρνηση (διαχρονικά) που να συνδέει προσφορά, ζήτηση και προοπτική και ούτε πρόκειται να υπάρξει καθότι ο στόχος είναι κάθε φορά η επόμενη 4ετία.

Με την παγκοσμιοποίηση σε πλήρη ανάπτυξη, ο νέος μπορεί να σπουδάσει όπου θέλει με συγκρίσιμο κόστος και στην συνέχεια να κινηθεί εργασιακά στην χώρα που τον 'αναδεικνύει' περισσότερο, με σποτέλεσμα μη αναστρέψιμο brain drain...και μην ακούω για επιστροφή μυαλών, ψάξτε και θα δείτε ποιοί γυρίζουν...

Η πραγματικότητα
|

Αν δεν αποδεχόμαστε τα πραγματικά δεδομένα, είναι αδύνατο να καταλήγουμε σε έγκυρα και πειστικά συμπεράσματα.
Να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά:
(α) Αν ένα πρόγραμμα σπουδών (σε οποιοδήποτε αποκρυσμένο σημείο της χώρας) εξασφάλιζε επαγγελματική αποκατάσταση, θα προσέλκυε φοιτητές. Φυσικά η λύση δεν είναι νέες "τεχνητές" θέσεις στο δημόσιο, όπως π.χ. νέα επιπλέον μαθήματα στα σχολεία.
(β) Τμήματα/προγράμματα προπτυχιακών σπουδών σε κατακερματισμένες ειδικότητες (στη καλύτερη περίπτωση "δι-επιστημονικές" ειδικότητες) που δεν αντιστοιχούν σε μια βασική επιστήμη δεν έπρεπε να υπάρχουν στην Ελλάδα, εδικά σε πανεπιστήμια που δεν καλύπτουν ήδη τις βασικές επιστήμες. Η εξειδίκευση είναι για την έρευνα και τις μεταπτυχιακές σπουδές.
(γ) Μια δραστηριότηρα που θεωρείτο επιστήμη στην αρχαία εποχή δεν σημαίνει ότι δικαιολογείται να υφίσταται σήμερα.
(δ) Είναι αντιεπιστημονική και λαϊκιστική υπεραπλούστευση ότι δεν είναι κατάλληλοι για είσοδο στο πανεπιστήμιο το 100% των υποψηφίων επειδή από Δημοτικό έως Λύκειο δεν έχουν καλή εκπαίδευση.

@Έλληνες_Πανεπιστημιακούς_FIR_Αθηνών
|

Σας λέει τίποτα αυτό;
"...Ενώ παραμένει άδηλο τι ακριβώς θα γίνει με το ερευνητικό πλοίο Ορούτς Ρέις, η Τουρκία εξέδωσε νέα ΝΟΤΑΜ, θέτοντας ζήτημα αποστρατιωτικοποίησης για τα ελληνικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Με ΝΟΤΑΜ που εξέδωσε η Τουρκία, ουσιαστικά μόλις μια ημέρα πριν από τη λήξη της ΝΑVΤΕΧ για το ερευνητικό πλοίο Ορούτς Ρέις στην Ανατολική Μεσόγειο, απαιτεί την αναστολή οποιασδήποτε στρατιωτικής δραστηριότητας σε νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Πρόκειται για την Ρόδο, το Καστελόριζο, την Σαμοθράκη, τον Άγιο Ευστράτιο, την Χίο, τα Ψαρά, την Ικαρία, την Λήμνο, την Μυτιλήνη, την Σάμο, την Τήλο, την Χάλκη, και την Πάτμο. Φαίνεται πως η Άγκυρα, μερικές μέρες πριν από την κρίσιμη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στην οποία θα συζητηθούν πιθανές κυρώσεις εναντίον της Τουρκίας, παίρνει θέση διατηρώντας ψηλά τους τόνους..."
Ή αυτό;
"...Στις 27 Φεβρουαρίου, κατά παράβαση των διεθνών κανονισμών και του διεθνούς δικαίου, η Τουρκία με ΝΟΤΑΜ (αγγελία προς αεροναυτιλομένους) υπ' αριθμό 0889/15, επιχειρεί να δεσμεύσει, από τις 2 Μαρτίου μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2021, μια τεράστια περιοχή για πεδίο βολής, με πραγματικά πυρά, στην περιοχή του Αιγαίου. Η εν λόγω ΝΟΤΑΜ δεν περιορίζεται μόνο σε περιοχές του διεθνούς εναέριου χώρου αλλά συμπεριλαμβάνει και τμήματα του FIR Αθηνών, από δυτικά της Σκύρου μέχρι ανατολικά της Λήμνου, τμήματα δηλαδή του ελληνικού εναέριου χώρου και των ελληνικών χωρικών υδάτων..."

@Πανεπιστήμιο Κρήτης
|

Μια χαρά ειναι οι σχολές του Πανεπιστημιου Αιγαίου εκεί που ειναι. Υπάρχουν υποδομές οι οποίες ενισχύονται. Πιο κοντά ειναι τα νησιά του Αιγαίου στην Αθηνα από οτι ειναι η Κρητη. Το πρόβλημα του Πανεπιστημιου Αιγαίου ειναι οτι ιδρύθηκαν τμηματα που έπρεπε να υπάρχουν μια φορά σε ολη την Ελλαδα. Αλλά ζηλεψε η Αθηνα. Αυτο είναι ολο.

Πανεπιστήμιο Κρήτης
|

Δε χρειάζεται να δημιουργήθουν νέες σχολές, τα τμήματα που ήδη λειτουργούν στην Κρήτη θα απορροφήσουν τα διάσπαρτα τμήματα του Αιγαίου. Πολύ πιο λογικό από να συνεχίζουν να λειτουργούν τμήματα σε Λέσβο ή Ρόδο.

@Μεταφορά σχολών στην Κρήτη
14 Μαρ 2021 22:11

Στη Κρήτη θα πρέπει να λειτουργεί ένα ενιαίο Πανεπιστήμιο, με σχολές σε Ηράκλειο, Χανιά και Ρέθυμνο. Αρκεί να ενωθούν το Πανεπιστήμιο με το Πολυτεχνείο Κρήτης και σε αυτά να ενταχθούν οι καθηγητές και οι νέοι φοιτητές, έτσι καλύπτονται όλα τα γνωστικά αντικείμενα - πλην της Νομικής, που χρειάζεται να ιδρυθεί.

Μηχανογραφικά δελτία 2011-2021
|

Χαρακτηριστικό πως το 2020 μόνο 13 επιτυχόντες είχαν το τμήμα Γεωγραφίας ως πρώτη επιλογή. Το 2011 και το 2016 οι δηλώσεις πρώτη επιλογή ήταν 22 και 21, αντίστοιχα.

Βάση 2013: 7584 μόρια, Βάση 2014: 7714 μόρια, Βάση 2015: 7648 μόρια, Βάση 2016: 5941 μόρια, Βάση 2018: 7721 μόρια, Βάση 2019: 5450 μόρια...

Άκυρο το επιχείρημα περί δήθεν αξιόλογης βάσης και ζήτησης τα προηγούμενα χρόνια. Κάποτε να αναγνωρίσουμε τα σημαντικά προβλήματα στα ΑΕΙ αντί να προσπαθούμε να τα κρύψουμε κάτω από το χαλί. Απαράδεκτο οι ακαδημαϊκοί και το Υπουργείο να μη σέβονται τους φοιτητές και τις οικογένειές τους.

Δημόσια Πανεπιστήμια και ΙΕΚ
|

Το σύνολο των νέων κάτω των 20 ετών στην Ελλάδα πρέπει να έχει εξασφαλισμένη θέση στη Δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, 70% στα ΑΕΙ και 30% στα ΙΕΚ, μέχρι το 2030. Αυτή πρέπει να είναι εθνική δέσμευση για το Υπουργείο Παιδείας, ανεξαρτήτως κυβέρνησης.

Η Ελλάδα δεν έχει ούτε πρόκειται να αποκτήσει βαριά βιομηχανία ή τεράστιες αγροτικές εκτάσεις, άρα οφείλει να επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό της και σε έναν τεχνολογικά προηγμένο τομέα υπηρεσιών - ακριβώς όπως κάνουν όλες οι χώρες μεσαίου μεγέθους στην ΕΕ (βλ. Ελβετία, Σουηδία, Ολλανδία, Βέλγιο, Ιρλανδία κ.α.)

@ ΕΔΙΠ
14 Μαρ 2021 20:13

Πόσους αγρότες και εργάτες θα έχει η Δανία το 2050; Η ελληνική εκπαίδευση πρέπει να προετοιμαστεί για τις συνθήκες που θα επικρατούν στην Ευρώπη στο δεύτερο μισό του 21ου όχι του 19ου αιώνα...

Κανονικά, πρέπει η φοίτηση στα ιδιωτικά Κολλέγια να γίνεται μόνο σε πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών (ύλη, διδάσκοντες, κριτήρια εισαγωγής), από τη στιγμή που έχουν επαγγελματικά δικαιώματα. Η ΕΒΕ δεν αφορά παρά ελάχιστους αποφοίτους Λυκείου, με βαθμούς κάτω από 7 σε όλα τα μαθήματα.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα διαρροής αποτελούν οι χιλιάδες αιτήσεις μετεγγραφών και η μη ολοκλήρωση των σπουδών (εγκατάλειψη μετά από 2-3 χρόνια): Αυτό θα λυθεί με την αναδόμηση των ΑΕΙ και τη δημιουργία ισχυρών και βιώσιμων σχολών σε 15-20 πόλεις εκτός Αθήνας, Πάτρας και Θεσσαλονίκης, σε συνδυασμό με ένα εθνικό δίκτυο ερευνητικών κέντρων και τεχνολογικών πάρκων.

Η πρόταση για οριζόντιες μειώσεις δεν είναι αξιοκρατική: Δεν είναι λογικό το κράτος από τη μία να στερεί θέσεις από όσους έγραψαν πάνω από 12 ενώ από την άλλη να συνεχίζει να δέχεται μέσω μετεγγραφών εισακτέους από άλλα τμήματα με βαθμολογία 9!

Κακώς όμως η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τις βαθμολογίες εισαγωγής κάθε χρόνο - αυτές είναι ΑΝΑΓΚΑΙΑ όχι ΙΚΑΝΗ συνθήκη για τη λειτουργία των τμημάτων.

Πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για ΟΛΑ τα ΑΕΙ βάσει ενός εθνικού σχεδίου (ΕΘΑΑΕ), ώστε να σταματήσουν να λειτουργούν υποβαθμισμένα τμήματα χωρίς αντιστοιχίες ή τμήματα με υπερβολικά εξειδικευμένα αντικείμενα ή ομοειδή τμήματα στις ίδιες περιοχές.

@Gkialis
|

H πραγματικότητα είναι άβολη. Υπάρχει Τμημα Γεωγραφίας στο Χαροκοπειο με βάση 9300 περίπου το 2020. Ειναι φανερό ότι δεν εχει δυναμική το συγκεκριμενο αντικείμενο στην ελληνική πραγματικότητα.

@Μεταφορά σχολών στην Κρήτη
|

Δε θέλουμε άλλες σχολές στην Κρήτη.

Εθνικό Πανεπιστήμιο Αιγαίου
|

Καλές οι ενδιαφέρουσες και προχωρημένες ιδέες και απόψεις όλων σας σε αυτό τον διάλογο, αλλά παρά την εικονική ασφάλεια που νοιώθετε κάποιοι/ες από την Κρήτη μέχρι την Αθήνα, Πελοπόννησο και Θεσσαλονίκη προσπαθείστε όμως να κατανοήσετε τη γεωπολιτική αξία των νησιών του Αιγαίου και το ευρύτερο εθνικό πρόβλημα της Ελλάδας (μαζί με το δημογραφικό), καθώς και τους εθνικούς λόγους που επιβάλλουν την ύπαρξη των Πανεπιστημίων Αιγαίου και Θράκης! Τίποτα άλλο, τίποτα περισσότερο...

ΕΔΙΠ
|

@Ανώτατη Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα
Η πρόταση ???
όλοι μέσα στο Πανεπιστήμιο ???
ή ΕΒΕ για τους "καλούς" και οι άλλοι, χωρίς κριτήρια σε Κολλέγια - Κύπρο ή Βουλγαρία όποιος έχει λεφτά και οι υπόλοιποι μεροκάματο ????

Κατάργηση τμημάτων όχι μείωση θέσεων εισακτέων
|

Επαγγελματίας πια δε γίνεσαι χωρίς σπουδές στην Τριτοβάθμια. Αυτή είναι νοοτροπία του 1970, όταν αρκούσε ένα απολυτήριο Λυκείου. Μέχρι το 2030 θα θεωρείται δεδομένο ότι χρειάζεται ένα πτυχίο ΑΕΙ ή ένα δίπλωμα από ΙΕΚ.

Ανεξάρτητα από το αντικείμενο σπουδών, οι πτυχιούχοι αποκτούν πνευματική συγκρότηση και δεξιότητες (transferable skills) και έχουν την ευκαιρία να διευρύνουν τους ορίζοντές τους πριν βγουν στην αγορά εργασίας. Αυτό είναι το μέλλον και όλες οι χώρες επενδύουν στην εκπαίδευση της νέας γενιάς, δε θα επιστρέψουμε στο παρελθόν.

@ Πολίτης
14 Μαρ 2021 11:42

Η συζήτηση για το ποια προγράμματα σπουδών πρέπει να υπάρχουν είναι εντελώς διαφορετική, μην μπερδευόμαστε.

Αλλαγές στα ΑΕΙ
|

Τα πτυχία δε "χάνουν" την αξία τους ανάλογα με τον αριθμό των πτυχιούχων, γι'αυτό πλέον ο αριθμός των αποφοίτων πανεπιστημίου στις ηλικίες κάτω των 30 ετών έχει ξεπεράσει το 50% σε όλες τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης (πχ. Ολλανδία).

Δεν πρέπει να τιμωρηθούν οι νέοι φοιτητές για τις στρεβλώσεις στην ελληνική αγορά εργασίας.

Τα ΠΠΣ στα ΑΕΙ θα είναι απαραίτητα για όλους στο άμεσο και η αναγκαία διεύρυνση στην Ελλάδα μπορεί να γίνει χωρίς να χαθεί η ποιότητα, αρκεί να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές στις Σχολές (πχ. μείωση διάρκειας σπουδών και μαθημάτων για πρώτο πτυχίο, σε 30-35) και ανακατανομή ΟΧΙ ΜΕΙΩΣΗ των θέσεων.

Ανώτατη Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα
|

Η πανεπιστημιακή μόρφωση στον 21ο αιώνα δε σχετίζεται αποκλειστικά με επιστημονική ολοκλήρωση ή κατοχή διευθυντικής θέσης, αλλά με τη γενική παιδεία και την καλλιέργεια βασικών δεξιοτήτων (αναλυτική σκέψη, κριτική ικανότητα, αξιολόγηση και χειρισμός δεδομένων). Στο εξωτερικό οι εξειδικευμένες γνώσεις έρχονται στο μεταπτυχιακό επίπεδο ή μέσα από τα προγράμματα εκπαίδευσης που παρέχουν οι επιχειρήσεις στους νέους που προσλαμβάνουν (graduate schemes).

Η αγορά εργασίας αλλάζει διαρκώς, αδύνατο να προβλέψει κανείς τα επόμενα 20 χρόνια. Τα εφόδια της Ανώτατης Εκπαίδευσης όμως θα επιτρέψουν στους νέους να προσαρμοστούν σε όλες τις αλλαγές, γι'αυτό το πρώτο πτυχίο είναι σημαντικό

@ ΕΔΙΠ
14 Μαρ 2021 18:39

Το υβριδικό μοντέλο των ΤΕΙ δοκιμάστηκε και αποδείχτηκε αποτυχημένο στην πράξη. Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης πλέον έμφαση δίνεται σε γενικές πανεπιστημιακές γνώσεις και όχι σε τριετή εφαρμοσμένα προγράμματα.

Μεταφορά σχολών στην Κρήτη
|

Πριν το 2010 τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε οικονομική ή μεταναστευτική κρίση αλλά και πάλι οι βαθμολογίες στο Αιγαίο και άλλα ιδρύματα ήταν χαμηλές.

@ Αιγαίο
14 Μαρ 2021 13:29

Στην Κρήτη λειτουργεί Πανεπιστήμιο από το 1977, απλή είναι η λύση της μεταφοράς των θέσεων προσωπικού εκεί και ανάλογα του αριθμού αποφοίτων. Μην περιπλέκουμε χωρίς λόγο τα πράγματα.

ΕΔΙΠ
|

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους.
Είναι δυνατόν σε ένα στρατό να είναι ΟΛΟΙ στρατηγοί ? ΟΧΙ
Είναι δυνατόν σε μια εταιρεία να είναι ΟΛΙ διευθυντές ? ΟΧΙ
Πως είναι λοιπόν δυνατόν να γίνουν ΟΛΟΙ επιστήμονες ???? ΑΔΥΝΑΤΟ
Δεν είναι δυνατόν σε μια κοινωνία να λάβουν ΌΛΟΙ πανεπιστημιακή εκπαίδευση ?? Δεν μπορούν, δεν έχουν όλοι τις ίδιες δεξιότητες !!! Δεν μπορεί να λειτουργήσει μια κοινωνία χωρίς τεχνίτες αλλά, εργάτες, αγρότες, διοικητικό προσωπικό παρά να έχει ΜΟΝΟ γιατρούς, δασκάλους, μηχανικούς κλπ. ΟΛΟΙ χρειάζονται.
Μείωση εισακτέων ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ 30 % - 40% να αποκτήσουν νόημα τα πτυχία.
Παράλληλα ενεργοποίηση ΔΗΜΟΣΙΩΝ σχολών (επιπέδου 5 και σε ορισμένες περιπτώσεις 6) για την εκπαίδευση τεχνικών, αγροτών κλπ
Θα μπορούσε να γίνει σε προγράμματα υπό την αιγίδα των ΑΕΙ με την αξιοποίηση υπαρχόντων μέσων και προσωπικού αλλά και πρόσληψη νέων.
Γιατί να φύγει ένας μαθητής με 5 στις πανελλαδικές ( αν δεχτούμε τη δικαιολογία λόγο οικονομικών δυσκολιών) από τη Αθήνα να πάει στη Λέσβο που μόνο να πάει και να έρθει θέλει 200 € (με λιγότερα πάει στη Γερμανία) να νοικιάσει σπίτι να πιάσει δουλειά και να περνάει 1-2 μαθήματα το έτος τελειώνοντας σε 7-8 χρόνια καταλήγοντας να δουλεύει στο Μπαρ που δούλευε σαν φοιτητής ?
Γιατί να μη μπει σε 3τες τμήμα του ΠΑΔΑ ή του ΕΚΠΑ εφαρμοσμένο που θα έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες τις αγοράς και θα βρει ΑΜΕΣΑ δουλειά σε αυτό το αντικείμενο ????

ΓΕΩΡΓΙΑ
|

Πείτε μου σας παρακαλώ ποιος θα εμπιστευθεί τη φορολογική του δήλωση σε τελειόφοιτο μετά από 8 έτη σπουδών και μόρια εισαγωγής 5.400 μόρια?

Πείτε μου γιατί να σπουδάζουν παιδία και γονείς να δίνουν συνολικά για τέσσερα έτη 35. 000 ευρώ σε τμήματα χωρίς γνωστικό αντικείμενο και χωρίς καμία απορροφητικότητα στην αγορά εργασίας?? Με 35.000 ευρώ του ανοίγεις ένα τυροπιτάδικο και βγάζει και μεροκάματο.

Κώστας - Μέλος ΔΕΠ
|

Η εφαρμογή της ΕΒΕ από μόνη της δεν αναμένεται να βελτιώσει το μέσο επίπεδο των φοιτητών στη χώρα, καθώς αυτό έχει ήδη προκαθοριστεί σε μεγάλο βαθμό από τη πορεία τους στη πρωτοβάθμια και κυρίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όσο επιμένουμε να μην διορθώνουμε τα - πολύ περισσότερα σε σχέση με την τριτοβάθμια εκπαίδευση - προβλήματα αυτών των βαθμίδων εκπαίδευσης, θα οδηγούμαστε σε αποφάσεις-μπαλώματα τύπου ΕΒΕ.
Αυτό βέβαια που έμμεσα θα κάνει η ΕΒΕ σε βάθος 2-3ετίας, είναι να κλείσει τα τμήματα εκείνα που δεν ήταν έτσι και αλλιώς βιώσιμα (λόγω χαμηλού αριθμού ΔΕΠ, απομακρυσμένης γεωγραφίας, χαμηλού αριθμού αποφοίτων κτλ κτλ). Με άλλα λόγια αποτελεί ένα σχετικά αποτελεσματικό εργαλείο που 'αριθμοποιεί' τη λειτουργία ενός τμήματος αλλά και 'νομιμοποιεί' τη κυβέρνηση να κάνει, αυτό που θα έπρεπε (αλλά δεν μπορεί λόγω πολιτικού κόστους) να κάνει περιγραφικά: δηλαδή να πάρει απόφαση και να αιτιολογήσει επαρκώς το κλείσιμο, συγχώνευση ή μεταφορά ενός τμήματος.
Κατά συνέπεια, η ΕΒΕ σαν εργαλείο θα το χαρακτήριζα πρόχειρο, φτηνό και καθόλου ποιοτικό. Όμως το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ της εφαρμογής της, πιθανόν να μειώσει χρόνιες παθογένειες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σίγουρα όμως με παράπλευρες απώλειες.

Ενσωμάτωση των τμημάτων ΑΕΙ
|

Με οριζόντια μείωση θέσεων εισακτέων τα περιφερειακά τμήματα δε θα έχουν περισσότερους αποφοίτους, αφού και πάλι οι εγγεγραμμένοι φοιτητές θα τα εγκαταλείπουν χωρίς να παίρνουν πτυχίο. Η κατάσταση θα είναι όπως παλιά με τις Δέσμες, όπου οι υποψήφιοι έδιναν δύο ή τρεις φορές μέχρι να περάσουν στο τμήμα που επιθυμούν.

Ας διατηρηθούν 5 περιφερειακά ΑΕΙ, με 25-30 τμήματα που να καλύπτουν όλες τις βασικές επιστήμες χωρίς επικάλυψη και υπερεξιδίκευση, και σε αυτά ας ενσωματωθούν οι υπόλοιπες ειδικότητες. Μαθήματα σχετικά με τη Γεωγραφία μπορούν να προσφερθούν σε Σχολή Τοπογράφων Μηχανικών και Χωροταξίας ή σε Σχολή Περιβάλλοντος, δε χρειάζεται αυτόνομο τμήμα. Παραλογισμός να στερούνται την είσοδο στις πρώτες επιλογές τους οι τελειόφοιτοι Λυκείου που έγραψαν πάνω από 9-10 επειδή τα μέλη ΔΕΠ προσπαθούν να ικανοποιήσουν τα δικά τους συμφέροντα και επιμένουν στη λειτουργία όλων των τμημάτων χωρίς καμία εξαίρεση.

https://www.esos.gr/arthra/71916/yf-paideias-giati-mpainei-i-elahisti-v…

Τα ΑΕΙ σε Κρήτη, Θεσσαλία, Θράκη, Ήπειρο (Ιωάννινα) και Πελοπόννησο (Πάτρα) μπορούν να αναδειχθούν σε πανεπιστημιακά κέντρα αριστείας, αρκεί να δοθούν πόροι και προσωπικό, και δεν απειλούνται από τη θέσπιση μιας βάσης εισαγωγής.


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/72035/parapleyres-apoleies-kai-elahisti-vasi-eisagogis