Τι λέει η Ένωση Πληροφορικών για τη σύμβαση Cisco-Webex με το υπουργείο Παιδείας

Δημοσίευση: 26/03/2021

Τελευταία Ενημέρωση: 27/03/2021, 07:40

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τι λέει η Ένωση Πληροφορικών για τη σύμβαση Cisco-Webex με το υπουργείο Παιδείας

Εδώ και μερικές ημέρες έχουν δημοσιοποιηθεί οι λεπτομέρειες της σύμβασης μεταξύ υπουργείου Παιδείας και της εταιρίας Cisco, σχετικά με την παροχή υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης για την κάλυψη των αναγκών τηλε-εκπαίδευσης εδώ και ένα χρόνο λόγω της πανδημίας.

Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας (ΕΠΕ) έχει επισημάνει πολλές φορές στο παρελθόν ότι η προχειρότητα της αντιμετώπισης των έργων στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) αποτελεί, κάκιστη πρακτική, αλλά και άκρως επικίνδυνη συμπεριφορά εκ μέρους των αρμόδιων φορέων.

Πέρα από τις τοποθετήσεις των συνδικαλιστικών οργάνων των εκπαιδευτικών και ορισμένα δημοσιεύματα δεν έχει υπάρξει κάποια αντίδραση από τους συναρμόδιους φορείς και τις ανεξάρτητες Αρχές. Για την υπόθεση είναι πλέον γνωστά και δημοσιευμένα1,2,3 τα βασικά στοιχεία της. Ως ΕΠΕ επισημαίνουμε τρεις διαστάσεις του ζητήματος που χρειάζεται να διερευνηθούν ως προς την έκταση της ζημιάς που έχει προκληθεί:

1. Οικονομικά στοιχεία: Μαθαίνουμε ότι η σύμβαση που δημοσιεύτηκε αποτελεί στην πραγματικότητα μία ακόμα από τις πολλές τροποποιήσεις που έχουν γίνει επί της αρχικής τον τελευταίο 1,5 περίπου χρόνο. Το πραγματικό κόστος ανέρχεται σε πάνω από δύο εκατομμύρια ευρώ, παρότι το υπουργείο Παιδείας επέμενε μέχρι πρόσφατα ότι η παραχώρηση της υπηρεσίας (Webex) έχει γίνει δωρεάν από την εταιρία. Σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν.3861/2010, είναι υποχρεωτική η ανάρτηση στο διαδίκτυο πράξεων αποδοχής δωρεών από το Δημόσιο, καθώς φυσικά και συμβάσεων με συγκεκριμένο κόστος, τόσο σε προκηρύξεις-διαγωνισμούς όσο και σε απευθείας αναθέσεις. Τίποτα από αυτά δεν έχει συμβεί στη συγκεκριμένη περίπτωση.

2. Προσωπικά δεδομένα: Η υλοποίηση υπηρεσίας τηλε-εκπαίδευσης στα σχολεία αποτελεί εξ' ορισμού ευαίσθητο και ιδιαίτερα απαιτητικό έργο ΤΠΕ. Από την αρχή της πανδημίας ως ΕΠΕ έχουμε δηλώσει4 έτοιμοι να συνεισφέρουμε στη σωστή σχεδίαση και υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου υποδομής, με σκοπό να παραμείνει διαθέσιμο και μετά την πανδημία. Στον τομέα των προσωπικών δεδομένων, όμως, η προχειρότητα δεν οδηγεί απλά σε οικονομικές επιπτώσεις, αλλά και σε παραβίαση θεμελιωδών δικαιωμάτων και ελευθεριών των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, συμπεριλαμβανομένων και των ανήλικων μαθητών.

Το νομοθετικό πλαίσιο που θέτει η ευρωπαϊκή οδηγία GDPR, που έχει ενσωματωθεί στο εθνικό Δίκαιο, είναι σαφέστατο και εξαιρετικά αυστηρό ως προς τις ποινές παραβίασής του. Στη σύμβαση του υπουργείου Παιδείας για το Webex, ειδικότερα στο άρθρο 8, έχουν παραβιαστεί βασικές αρχές και προβλέψεις της σχετικής νομοθεσίας. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

  •     Υπάρχει υποχρέωση ρητής άδειας (opt-in) του υποκειμένου προς τρίτους όταν ζητείται η παραχώρηση και η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων. Η άδεια αυτή δεν επιτρέπεται να δοθεί από άλλο μέρος, π.χ. από το υπουργείο Παιδείας ή από εκπαιδευτικό προσωπικό εκ μέρους των κηδεμόνων των μαθητών, και μάλιστα χωρίς ρητή ενημέρωσή τους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το υπουργείο Παιδείας φαίνεται να παραχωρεί αυτή την άδεια εκ μέρους των μαθητών και των κηδεμόνων τους, και μάλιστα χωρίς καμία σχετική ενημέρωσή τους.
  •     Data Protection Impact Assessment (DPIA)5 είναι η μελέτη εκτίμησης αντικτύπου που συντάσσεται σε ορισμένες περιπτώσεις, προληπτικά και με σκοπό την καθοδήγηση των διαδικασιών GDPR, όταν τα προσωπικά δεδομένα αφορούν μεγάλες ομάδες πληθυσμού ή είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα (π.χ. ιατρικά) ή αφορούν ανηλίκους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως η μελέτη εκτίμησης αντικτύπου συντάχτηκε εκ’ των υστέρων6 και ενδεχομένως χωρίς οι συντάκτες της (Εργαστήριο Νομική Πληροφορικής, Παν. Αθηνών) να γνωρίζουν το περιεχόμενο της σύμβασης.
  •     Σύμφωνα με την μελέτη εκτίμηση αντικτύπου (σελίδες 47-48) ο κίνδυνος παράνομης πρόσβασης στα προσωπικά δεδομένα που συλλέγονται κατά την τηλεκπαίδευση που τηρούνται στις υποδομές της CISCO από 1) Mη εξουσιοδοτημένο προσωπικό της CISCO 2) Yπεργολάβοι Επεξεργασίας που η CISCO έχει διορίσει 3) Κακόβουλοι «εισβολείς» (hackers/crackers) θεωρείται “περιορισμένος” (επιπέδου 2 με μέγιστο επίπεδο το 4) με δεδομένο ότι “Δεν τηρούνται προσωπικά δεδομένα μαθητών παρά μόνο στην εξαιρετική περίπτωση που αυτοί χρησιμοποιούν -παρά τις αντίθετες συστάσεις του ΥΠΑΙΘ- την πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης μέσω της εφαρμογής της CISCO και μόνον εφόσον καταχωρίσουν σε αυτή το ονοματεπώνυμο και την πραγματική διεύθυνση email τους” . Η υπόθεση όμως αυτή είναι η εσφαλμένη η καταχώρηση των πραγματικών στοιχείων των μαθητών είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση καθώς οι μαθητές οφείλουν να δηλώνουν το ονοματεπώνυμό τους α)για την καταγραφή των απουσιών και β)για την αποφυγή εισόδου κακόβουλων χρηστών με ψευδώνυμα στις τάξεις. Συνεπώς η εκτίμηση του κινδύνου όσον αφορά την παράνομη πρόσβασης στα προσωπικά δεδομένα των μαθητών είναι εσφαλμένη αφού βασίζεται σε λάθος υπόθεση.

3. Κοινωνική-ηθική διάσταση: Είναι πραγματικά δύσκολο να κατανοήσει κάποιος το λόγο που το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε την παραχώρηση εξαιρετικά πολύτιμων δεδομένων δωρεάν σε μια ιδιωτική εταιρία, χωρίς μάλιστα να ενημερώσει κανέναν. Πολύ περισσότερο, όταν τα δεδομένα αυτά αφορούν παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, καθώς και των γονέων τους, δηλαδή περίπου 1,5 εκατομμυρίων πολιτών.

Αναφέρεται το επιχείρημα ότι πρόκειται για ανωνυμοποιημένα μετα-δεδομένα, δηλαδή πληροφορίες που υποτίθεται δεν ταυτοποιούν συγκεκριμένα πρόσωπα. Πέρα του ότι αυτό βάσει της σύμβασης δεν διασφαλίζεται στην πράξη με κανένα μηχανισμό επίβλεψης βάσει GDPR (βλ. παραπάνω), αξίζει να αναφερθεί το εξής παράδειγμα:

  •     Η εφαρμογή Webex βλέπει και καταγράφει την IP κάθε συμμετέχοντα. Αυτό γίνεται υποχρεωτικά για λόγους ταυτοποίησης του δικτύου, π.χ. αν είναι στο σχολικό δίκτυο. Ταυτόχρονα η IP καταγράφεται και από third-parties, με cookies ή κατά την επίσκεψη σε sites (όχι μόνο του συγκεκριμένου ενδιαφερόμενου).
  •     Αυτά τα δύο σύνολα κάποια στιγμή είναι διαθέσιμα ως ανωνυμοποιημένα δεδομένα τηλεμετρίας, καθώς η IP δεν θεωρείται “προσωπικό” δεδομένο και η αποδοχή cookies το επιτρέπει ακόμα και εντός του GDPR. Όταν λοιπόν αυτά τα δεδομένα συνδυαστούν, τα δεδομένα από το Webex “ερμηνεύουν” πολλά άλλα δεδομένα traffic, ή και το αντίστροφο.
  •     Με παρόμοιο τρόπο μπορεί κάποιος να ανακαλύψει για συγκεκριμένη IP σε συγκεκριμένη ώρα, δηλαδή για κάποιο μαθητή/οικογένεια, την περιοχή διαμονής, την οικογενειακή κατάσταση (αν έχει αδέλφια στην ίδια ηλικία), την οικονομική κατάσταση (αν συνδέονται με ένα Η/Υ και με καλή/κακή σύνδεση ISP), κτλ.
  •     Τα παραπάνω οδηγούν σε συγκεκριμένα προφίλ συμπεριφοράς, όχι μόνο για λόγους μάρκετινγκ όπως νομίζει ο περισσότερος κόσμος. Για παράδειγμα, οι τράπεζες τα χρησιμοποιούν για να κάνουν εκτίμηση πιστοληπτικής ικανότητας υποψήφιου πελάτη, πολλές φορές πριν καν έρθουν σε επαφή μαζί του. Το ίδιο και οι ασφαλιστικές εταιρίες, π.χ. Υγείας ή οχημάτων, που κάνουν εκτίμηση κινδύνου και συσχέτιση με άλλα δημογραφικά δεδομένα, βάσει τόπου διαμονής, ηλικίας, οικογενειακής κατάστασης, κτλ.

Η κοστολόγηση των παραπάνω δεδομένων είναι δύσκολη, καθώς εξαρτάται κυρίως από τη λεπτομέρεια και τη μαζικότητα. Ένα τέτοιο προφίλ από μόνο του δεν σημαίνει σχεδόν τίποτα και, κατά κανόνα, καμία ιδιωτική εταιρία δεν ενδιαφέρεται για το όνομα ή τη διεύθυνση κατοικίας ενός μεμονωμένου πολίτη. Όμως, μια ολόκληρη βάση δεδομένων με τα προφίλ όλων των μαθητών προσχολικής και σχολικής ηλικίας στην Ελλάδα έχει αξία πραγματικά ανεκτίμητη για ένα σωρό εταιρίες. Ακόμα και με ένα πολύ συντηρητικό νούμερο της τάξης των $20 ανά άτομο, πρόκειται για δεκάδες ή και εκατοντάδες εκατομμύρια $. Με τη συγκεκριμένη σύμβαση το υπουργείο Παιδείας δίνει τη δυνατότητα σε μια ιδιωτική εταιρία να αντλήσει τέτοια δεδομένα από μια πολύ “δύσκολη” κατηγορία υποκειμένων, δηλαδή ανήλικα παιδιά και τις οικογένειές τους. Και μάλιστα χωρίς να τους δίνεται δυνατότητα αίτησης διαγραφής τους όπως προβλέπεται βάσει GDPR, ούτε και καμία τέτοια υποχρέωση της εταιρίας ποτέ στο μέλλον μετά τη λήξη της σύμβασης (βλ. άρθρο 8).

Mε βάση τα όσα γίνονται γνωστά σήμερα, το υπουργείο όχι μόνο δεν ζήτησε την άδεια γονέων για να προβεί σε αυτή την παραχώρηση, αλλά το έκανε χωρίς αξιόπιστη μελέτη εκτίμηση αντικτύπου, χωρίς διαφάνεια και χωρίς την παραμικρή αποζημίωση εκ μέρους της εταιρίας.

Eπισημαίνουμε ως ΕΠΕ την υποχρέωση της Πολιτείας να τηρεί τους Νόμους που η ίδια θεσμοθετεί και να μην απαξιώνει και παραβιάζει τα δικαιώματα των πολιτών τους οποίους έχει υποχρέωση να προστατεύει και υπηρετεί. Αναμένουμε την άμεση, σοβαρή και καθοριστική παρέμβαση των συναρμόδιων φορέων στην υπόθεση και είμαστε πρόθυμοι να συνεισφέρουμε σε αυτό.

Για το ΔΣ της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας
Η Πρόεδρος     Ο Γεν. Γραμματέας
Χαρά Ξανθάκη     Χάρης Γεωργίου

Σχόλια (29)

Πληροφορικός
|

Κρίμα για την ΕΠΕ. Τόσα χρόνια είχε σοβαρές θέσεις. Τα τελευταία 2 δελτία τύπου δείχνουν μια άλλη στροφή ποιο αντιπολιτευτική... Δεν ξέρω τι άλλαξε αλλά παλιά ήταν καλύτερη ... Τώρα και οι περισσότεροι που υπάρχουν θα φύγουν και θα μείνουν οι 5 του ΔΣ να γράφει μόνο του...

Πληροφορικός, μη ΕΠΕ
|

Σαν την ΕΠΕ υπάρχουν δεκάδες ενώσεις πληροφορικών.

Το θέμα των τηλεδιασκέψεων και της τηλεκπαίδευσης είναι καθαρά τεχνικό θέμα.

Η υλοποίηση του webex είναι ικανοποιητική αν σκεφτεί κανείς το μέγεθος του εγχειρήματος και τον χρόνο απόκρισης που απαιτήθηκε.

Όποιος πιστεύει ότι μπορεί να το κάνει καλύτερα και φθηνότερα ας υποβάλει λεπτομερή προσφορά και δεσμεύσεις/ρήτρες με την εταιρεία του.

pakis
|

@Γιώργος Π.

Τι χαζές απορίες είναι αυτές ;
Γιατί να έχουν εργαστεί οι πληροφορικοί στη CISCO για το Webex;
Η μοναδική εταιρεία που έχει τέτοια συστήματα είναι η CISCO;

Υπάρχει το BigBlueButton που είναι ανοιχτού κώδικα και δωρεάν που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί πιο ενεργά από το σχολικό δίκτυο!

Περιμένουμε
|

Αφού είχατε τόση επιθυμία να συνεισφέρετε γιατί δεν το κάνατε παρά μόνο κριτικάρετε ; Άντε , αρχίστε να αναβαθμίσετε το ΠΣΔ με μηδέν κόστος. Τι λέτε; Θα το καταφέρετε;

Ηλίας ΠΕ86
|

Πέρα από τα προφανή, μερικά βασικά πράγματα που προσπερνούν πολλοί (εσκεμμένα?) κάνοντας πως "δεν πειράζει" :

α) Στο όποιο κόστος Χ της σύμβασης με τη CISCO για 1 χρόνο πρέπει να συνυπολογίσουμε και τα χρήματα που θα βγάλει η εταιρεία από τον τεράστιο όγκο (απο-πρόσωποποιημένων) μεταδεδομένων που συλλέγει. Γιατί έπρεπε να γίνει αυτή η παραχώρηση αν οι άδειες χρήσης της υπηρεσίας ήταν μόνο αυτά τα 2εκ?

β) Το ηθικό σκέλος, που μία κυβέρνηση αναγκάζει 1,5 εκατομύριο ανήλικους μαθητές και 200χιλ υπαλλήλους να χρησιμοποιούν υποχρεωτικά μία υπηρεσία προς (πολλαπλό) όφελος μίας εταιρείας το λαμβάνουμε υπόψη?

γ) Αν αυτά τα χρήματα (για σύμβασεις 1-2 ετών) πήγαιναν στο Π.Σ.Δ, που είναι υποστελεχωμένο και υποβαθμισμένο χρόνια τώρα, τι θα είχαμε καταφέρει? Κάποιος μπορεί να πει πως θα κόστιζε παραπάνω ή πως δεν θα είχαμε άμεσα πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης αλλά να μην ξεχνάμε πως το Webex της CISCO βασίστηκε στο δικό μας εξόπλισμό και στις δικές μας συνδέσεις! Τα σχολεία, στην πλειοψηφία τους, ακόμα δεν μπορούν να παρέχουν τηλεκπαίδευση από το χώρο τους παρά μόνο σε μέρος των τμηματών τους... Επίσης, το Webex δεν είναι πανάκεια. Αυτό θα φανεί αργά ή γρήγορα (που ήδη φαίνεται αλλά λέμε...) τους επόμενους μήνες/χρόνια που δεν θα κρύβεται αποτυχία εμπέδωσης της ύλης... ειδικά σε πιο μεγάλες τάξεις.

ερώτηση
|

Η ΕΠΕ είναι επιστημονικό ή συνδικαλιστικό σωματείο ;

Συνδικαλιστών συνέχεια
|

Συνέχεια της ΟΛΜΕ και τα ίδια επιχειρήματα. Τα λεφτά που έπρεπε να δώσουν για να γίνει η τηλεκπαίδευση αν δεν έβρισκε αυτόν τον τρόπο μπορούν με το χέρι να τα υπολογίσουν.Ντροπή για τους κυρίους αυτούς που αφήνουν στην άκρη την επιτυχία της τηλέκπαίδευσης και κατ επέκταση της πληροφορική για να υπηρετήσουν σκοπιμότητες.

Γιώργος Π.
|

"Από την αρχή της πανδημίας ως ΕΠΕ έχουμε δηλώσει έτοιμοι να συνεισφέρουμε στη σωστή σχεδίαση και υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου υποδομής, με σκοπό να παραμείνει διαθέσιμο και μετά την πανδημία."
Έχω μερικές απορίες: 1) Πόσοι πληροφορικοί εργάσθηκαν στην CISCO για την ανάπτυξη του Webex; 2) Για πόσο χρόνο εργάσθηκαν όλοι αυτοί; 3) Πόσοι εργάζονται σήμερα για τη συντήρηση της πλατφόρμας; 4) Πόσο κοστίζει μια ετήσια συνδρομή από ένα ιδιώτη για το webex;
Μήπως μπορεί η ΕΠΕ να μας διαφωτίσει σχετικά;

Συμπλήρωμα-καπάκι!
|

Κι υπόψη, ότι μετά την πανδημία, οι καταναλωτικές προτιμήσεις-ανάγκες θα είναι μια άλλη κατάσταση! Μέχρι να επέλθει ισορροπία, ήρεμη κατάσταση!

Όσον αφορά τις σχολικές ips
|

Ας πούμε ότι έχεις μια τηλεφωνική συσκευή που καταγράφει στη μνήμη της ποιος σε παίρνει τηλέφωνο. καταγράφεται στη συσκευή σου αυτός ο αριθμός.
Αν σε παίρνει κάποιος με απόκρυψη, και ζητήσεις από τον ΟΤΕ να σου αποκαλύψει τον αριθμό ή τον κάτοχο, ο ΟΤΕ σηκώνει τα χέρια... δεν σου τον δίνει. Αν όμως κάνεις μήνυση για αυτήν την κλήση, ο Εισαγγελέας που μελετά τη μήνυση, ζητά από τον ΟΤΕ το νούμερο ή τον κάτοχο - και τον παίρνει.
Άρα, είναι προσωπικό δεδομένο ο τηλ. αριθμός και τα στοιχεία του κατόχου του.
Όσον αφορά τις ips. Όποιος έχει site σε κάποιον παροχέα webhosting, π.χ. godaddy τότε στα stats των επισκεπτών του site, βλέπει καταγραμμένα σχεδόν τα πάντα από τον επισκέπτη, από το λειτουργικό του, το υλικό του, τον browser του, τη γλώσσα του λειτουργικού κλπ κλπ. Αντίστροφα με την εντολή tracert, μπορεί να δει ακόμα και σε ποιο ΚΑΦΑΟ της γειτονιάς συνδέεται ο επισκέπτης του Site του!

Όμως για πολλές σχολικές ip δεν μπορεί να ψάξει πολλά ο (περίεργος) ερευνητής. Διότι βγαίνουν σαν πακέτο σύνδεσης από συγκεκριμένη πόλη, με την ίδια ip. Για την Αθήνα, π.χ. βγαίνει σε όλες η σύνδεση με κάποιον σέρβερ στην Κωλέττη (νομίζω του grnet). Κι από σχολεία κι από μεμονωμένους εκπαιδευτικούς. Με σύνδεση μέσω sch provider. Ελάχιστα σχολεία έχουν δική τους δική τους ip, ιδιαίτερα σχολεία που έχουν γατόνι πληροφορικό και προηγμένο εσωτερικό δίκτυο!

Τα παραπάνω από την εμπειρία μου.

Σε κάθε περίπτωση, αλλοίμονο αν ο πελάτης αγοράς data , π.χ. τυχαία λέω η Anytime... το public ... αν ενδιαφερόταν για datas 7χρονών 8χρονων παιδιών., σαν μελλοντικών καταναλωτών! Θα ήταν χρήσιμα μετά από 15-20 χρόνια... Καμιά εταιρεία δεν επενδύει τόσο μακριά στο χρόνο. Νομίζω ότι η ανακοίνωση της ΕΠΕ είναι πολύ τεντωμένη-παρατεντωμένη-ξεχειλωμένη από όλες τις πλευρές! Κάτι παρεμφερές συζητιόταν προν 15-20 χρόνια, με τη σύμβαση Υπουργείου Παιδείας και Microsoft. Δηλαδή ο φτηνιάρικος τεχνολογικός λόγος!

ΠΕ19
|

Μια επιστημονική ένωση θα έπρεπε να είναι ποιο μετρημένη.
Ως προς το δούλεμα του τσάμπα οκ έχουν δίκιο και το υπουργείο άδικο αφού θα ήταν πολύ καλύτερα στην αρχή της πανδημίας να βγουν όλα στο φως δηλαδή μέχρι τότε είναι τσάμπα μετά τόσο το χρόνο και πατώ σε μια παλιά σύμβαση που ήδη υπήρχε, καθαρά και έντιμα. Τώρα αν είναι η καλύτερη πλατφόρμα ??? δεν είναι και η χειρότερη πάντως. Το ΒΒΒ καλό αλλά σε ποιους server θα έπαιζε ??? σε πανεπιστήμια που δουλεύει πάντως έχει προβλήματα. Το Zoom ίσως αλλά πόσο θα κόστιζε ????
Τώρα για το ότι ο Κωστάκης μπήκε από αυτήν την ip δεν βλέπω που το τρομερό μυστικό και μιλάμε για 1 000 000 συνδέσεις ημερησίως όλοι από κάποια ip θα μπουν δεν βλέπω το μεμπτό. Καλώς ή κακώς το σχολικό δίκτυο δεν έχει τις υποδομές (και ενδεχομένως δεν χρειάζονται) για να παρέχει υπηρεσίες 24/7 που εξυπηρετούν 1 0000 000 (οι μισές ταυτόχρονα) συνδέσεις ημερησίως τηλεδιασκέψεων. Οπότε θα έπρεπε να απευθυνθεί σε ιδιωτική εταιρία, να μην ήταν η Cisco ενδεχομένως και φυσικά θα έπρεπε να ήταν όλα στο φως και όχι εν κρυπτό, αλλά μέχρι εκεί.
Δηλαδή αυτό που διάφοροι λένε για την υποδομή να την έχει το ΠΣΔ καταλαβαίνουμε για τι μιλάμε (εδώ ψέγω τους συναδέλφους μου γιατί αυτοί καταλαβαίνουν). Αγορά εξοπλισμού (πότε ??? και πόσο???) Υπηρεσιών (δικτύωσης) και προσωπικού (με ποιες διαδικασίες) ειδικά για την περσινή χρονιά θα ήταν αδύνατο. Για τη φετινή χρονιά ? αρχές Οκτώβρη ίσως και να γίνονταν, αλλά και πάλι δύσκολο, εδώ για εκπαιδευτές της εξ αποστάσεως με fast-track διαδικασίες και 3 μήνες πέρασαν και ακόμα ζητάνε τα δικαιολογητικά τα ΑΕΙ που το έχουν αναλάβει. Θέλαμε τηλεκπαίδευση χτες και αξιόπιστη. Ποιος θα μπορούσε να το παρέχει ??? μόνο κάποιος που το έχει ξανακάνει. Τώρα να προετοιμαζόμαστε για το αύριο ??? ίσως αλλά θα χρειάζεται τηλεκπαίδευση σε τόσο μεγάλη κλίμακα, δεν θέλω να το σκέφτομαι. Να αγοραστούν υλικά και υπηρεσίες για 1000 000 ζεύξεις που θα εξυπηρετούν καθημερινά το 5% από αυτές ?? και αν ? Να προσληφθεί νέο προσωπικό ??? να αποσπαστεί προσωπικό ??? ίσως, τι κόστος έχει ?? το ετήσιο κόστος για ειδικευμένο υπάλληλο ΠΕ για το δημόσιο είναι περίπου 22000 € πολλαπλασιασμούς ξέρετε….

Να διερευνηθεί
|

Το θέμα είναι αν η τηλεκπαίδευση έχει θετικά; Ναι, έχει θετικά, την επικοινωνία μας με τα παιδιά, και τα μαθήματα που έγιναν, έστω με μέτριο τρόπο σε όλες τις βαθμίδες. Έχουμε φτάσει όμως να τη θεωρούμε πανάκεια, και με κάθε κόστος. Ένα μέρος αυτού του κόστους μας επισημαίνει η ΕΠΕ. Πέφτει τόσο έξω; Αν υπάρχουν ευθύνες στο Υπουργείο, τότε είναι σοβαρές και να αποδοθούν οπωσδήποτε. Το Υπουργείο Παιδείας (οποιασδήποτε κυβέρνησης) οφείλει να προστατεύει τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά, όχι να χρησιμοποιεί τον " σκοπό που αγιάζει τα μέσα" για πολιτικούς εντυπωσιασμούς. Επίσης, η γυναίκα του Καίσαρα οφείλει και να είναι και να φαίνεται, άρα το Υπουργείο όφειλε να δημοσιοποιήσει τη δωρεά βάσει νόμου. Όταν λοιπόν το ίδιο το Υπουργείο παρανομεί, δε μπορεί να πείσει για τις αγνές του προθέσεις σε σχέση με την Παιδεία.
Και το ΠΣΔ είναι ευθύνη του Υπουργείου να λειτουργήσει σωστά, όχι των πληροφορικών.

Αν αναβάθμιζαν
|

το ΠΣΔ, θα χρειαζόταν 2.156.000 ευρώ(!);; Ακόμα και αν χρειαζόταν τόσα, θα ήταν υποδομές κρατικές και θα χρησιμοποιούνταν για πολλά-πολλά χρόνια από το υπουργείο. Χωρίς να χρειάζεται να πληρώνει για κάθε έτος χρήσης δύο εκατομμύρια και βάλε ευρώ!

D.F.
|

Το θέμα δεν είναι αν κακώς η καλώς έγινε η σύμβαση με τη Cisco και η τηλεκπαίδευση, για όσους παραπονούνται για την θέση της ΕΠΕ, το θέμα είναι ότι δεν έγινε όπως θα έπρεπε, δηλαδή αναφέροντας τους όρους και δίνοντας επιπλέον τρόπους προστασίας για να διαφυλάξεις τα προσωπικά δεδομένα π.χ. χρήση VPN, αναβάθμιση του ΠΣΔ για να αυθεντικοποιουνται και οι μαθητές κλπ. Δύο εκατομμύρια δόθηκαν εν τέλει ας δινόταν και μερικά ακόμα για τα βασικά. Σαν να βάζεις πόρτα στο σπίτι και τσιγκουνευεσαι τα λεφτά για να βάλεις και κλειδαριά...

Επαγγελματίας Τεχνοφοβικός
|

Να μας πει η ΕΠΕ αν πραγματικά πιστεύει ότι οι όροι χρήσης του Webex παραβιάζουν τους κανόνες GDPR και αν πιστεύουν ότι θα είχαν τύχη δικαστικά.
Φαίνεται ότι δε μπήκαν καν στο κόπο να διαβάσουν τους όρους χρήσης όμως ούτε το privacy data sheet του Webex σχετικά με τους third-parties που δήθεν θα κερδίσουν εκατομμύρια από τις IPs των μαθητών.

Επίσης ας ενημερωθούν στην ΕΠΕ ότι οι IPs *είναι* προσωπικά δεδομένα κατά το GDPR.

Επιπλέον θα ήθελα να μάθω πώς προκύπτει το παρακάτω σκέλος της ανακοίνωσης. Στην ενότητα 6 του data sheet αναφέρεται το αντίθετο:

> users with an active subscription can delete User-Generated
Information from their account through the My Webex Page at any time during the term of their subscription.

> Και μάλιστα χωρίς να τους δίνεται δυνατότητα αίτησης διαγραφής τους όπως προβλέπεται

Τέλος καλό θα ήταν να μας πει η ΕΠΕ, εφόσον θεωρεί ότι το Webex παραβιάζει προσωπικά δεδομένα, ποιό software προτείνει για τηλεκπαίδευση.

Ανακρίβειες και αστειοτητες...
|

από την ΕΠΕ.
Θα μπορούσε τόσους μήνες να υποδείξει εναλλακτικές, οι οποίες φυσικά θα είχαν όλα αυτά που με ανακρίβειες καταγγέλει, αλλά ...δεν εμφανίστηκε ποτέ!

Γιάννης Μ.
|

Άλλη μια ανακοίνωση που κατακεραυνώνει το webex, αλλά δε μας λέει όταν όλος ο πλανήτης βρέθηκε ξαφνικά να αναζητάει πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης και τηλεργασίας σε κρατικό επίπεδο και λύσεις στο μικρότερο χρονικό διάστημα τι θα μπορούσε να γίνει επί της ουσίας και όχι στη θεωρία. Τόσα χρόνια μεταπτυχιακά, επί μεταπτυχιακών, διδακτορικά επί διδακτορικών και δημοσιεύσεις για την τηλεκπαίδευση, αλλά στην πράξη, στο "πεδίο της μάχης" αποδείχτηκαν ανεπαρκή ή όχι αρκετά "ώριμα" ή διαθέσιμα για εφαρμογή.
Μάλλον έπρεπε να μειωθεί η ύλη στο 10% της προβλεπόμενης, να κλείσουν τα σχολεία και να δίνονται πτυχία, απολυτήρια και προβιβασμοί σε φοιτητές και μαθητές χωρίς να ανοίξουν σχεδόν καμιά σελίδα, γιατί προφανώς απώλεια σχολικού και ακαδημαϊκού έτους, δεν θα ήταν κάτι που θα δεχόταν ο φορολογούμενος πολίτης και γονέας, χωρίς συνέπειες στους λειτουργούς της εκπαίδευσης.
Όπως στον κανονικό πόλεμο πας με ό,τι έχεις και ό,τι μπορείς να βρεις εκείνη τη στιγμή ευκολότερα διαθέσιμο, το ίδιο δυστυχώς ή ευτυχώς έπρεπε να γίνει και με αυτή την κατάσταση που κανείς μας, καμιά πολιτική ιδεολογία, καμία κυβέρνηση και καμιά χώρα, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι θα προκύψει και θα κρατήσει τόσο πολύ.
Σίγουρα τα διδάγματα της τηλεκπαίδευσης πολλά, τα οποία οι επόμενες κυβερνήσεις θα πρέπει να τα μελετήσουν και να τα αφομοιώσουν έχοντας την άνεση του χρόνου που θα τους προσφέρει ο περιορισμός αν όχι η εξάλειψη της υγειονομικής αυτής κρίσης.

Αριστεία, όχι αστεία
|

Πραγματικά δεν ξέρω τι είναι πιο θλιβερό, η γνωστή αριστεία του υπουργείου ή η προσπάθεια ορισμένων να τη δικαιολογήσουν.
Θα το ξαναπώ ο "ψεύτης και ο κλέφτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται " και η υπουργάρα διανύει το δεύτερο.

Έλεος
|

Γιατί μιλάνε τώρα; Γιατί δεν έκαναν καταγγελία πριν; Μα δεν είχε ανακοινωθεί πριν ή σύμβαση από το υπουργείο. Όχι πως δεν υποπτευονταν τι γίνεται. Αφού εξαρχής δήλωσαν τη δυσπιστία τους. Άλλο όμως να υποπτεύεσαι χωρίς στοιχεία και άλλο να έχεις στοιχεία. Το νόημα είναι ένα: ξεπούλησαν προσωπικά δεδομένα δικά μας και των ανήλικων μαθητών μας. Τόσο απλά.

Γιώργος
|

Ξεκάθαρες πολιτικές σκοπιμότητες πίσω από το κείμενο. Χώρες με πολλαπλάσιους νεκρούς σε σχέση με την Ελλάδα όπως η Πορτογαλία και η Ισπανία δεν είχαν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν καθολική τηλεκπαίδευση από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο όταν την χρειάστηκαν σε ζόρικες περιόδους. Εδώ που η τηλεκπαίδευση έσωσε ζωές άσχετα από τους περιορισμούς της και το αν αρέσει ή όχι στον καθένα από μας προσπαθούμε με κάθε τρόπο να τη σαμποτάρουμε και να την αποδομήσουμε.

Περίεργο το timing
|

η πάντα απούσα Ενωση από τα τεκταινόμενα στο χώρο της Πληροφορικής στην παιδεία εμφανίστηκε με ανακοίνωση που μόνο αρνητικά βλέπει και μόνο. Ποιά ακριβώς προσωπικά δεδομένα καταγράφονται από μια IP όταν οι μαθητές κατά πλειοψηφία συνδέονται με gmail λογαριασμούς (πολλοί με διαφορετικούς ανά μάθημα) και από διάφορες συσκευές; Πως ακριβώς συσχετίζονται αυτές οι πληροφορίες με εκείνες του ΠΣΔ; Υπάρχει ενσωματωμένη λειτουργία cookies στο webex; για διαφωτίστε και εμάς τους αδαείς. Το ΠΣΔ και οι διαλυμένες υποδομές του από τον Γαβρόγλου θα αναλάμβαναν την τηλεκπαίδευση; Η Περιστέρα (λέμε τώρα) να το έγραφε ala cart θα έβρισκε και κάτι θετικό.

Είναι μια λύση
|

Το ΠΣΔ δουλεύει με ιδιωτικών εταιριών πρώτες ύλες. Καλώδια , ίνες , εξοπλισμούς.....,Να καταργηθεί καλύτερα. Να γυρίσουμε στα μην με τον ταχυδρόμο.

Προβληματισμένος
|

Μου κάνει εντύπωση που δεν αναφέρει ούτε ένα θετικό αλλά μόνο αρνητικά τα οποία δε ξέρω αν είναι και σωστά. Αλήθεια το γιγάντιο έργο που επιτελείται και έφερε στην πρώτη γραμμή τους πληροφορικούς , δεν είχε θετικά; Μόνο αρνητικά;

Μη πληροφορικός
|

Αφού ηθελε να προσφέρει ας ξεκινήσει την αναβάθμιση του πανελλήνιου σχολικού δικτύου τώρα. Αναφέρει ότι εκτός των συνδικαλιστών και άλλοι φορείς το επεσήμαναν. Ποιοι ; Ας τους ονομάσει. Υπάρχει περίπτωση να δώσει πρόσβαση χωρίς τα βασικά στοιχεία μέσω του ΠΣΔ κάποιος; Δηλαδή θα έδιναν στον 1,2;3,4....άτομα ; Δεν είμαι πληροφορικός αλλά σκέφτομαι λογικά. Ας μας πει η ένωση το κόστος των δυο και εκ που αναφέρει γιατί φαίνεται ότι γνωρίζει είναι πολλά για ένα τέτοιο έργο;

Ερωτήματα
|

Η ένωση δεν απάντησε σχετικά με την τοποθέτηση της εταιρείας . Γιατί επιλέγει να στείλει αυτή τη χρονική στιγμή αυτό το κείμενο; Ήταν δωρεάν ένα χρόνο η πλατφόρμα; Θεωρεί ότι μπορούσε να αντέξει το ΠΣΔ όλο τον όγκο εργασιών;

Ασχολίαστο
|

Τι να σχολιάσω; Η ΕΠΕ τα είπε όλα. Η Υπουργός είναι υπόλογος ενώπιον 1,5 εκατ. πολιτών. Θα έπρεπε ήδη η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ, να αναλάβουν τη νομική υπεράσπισή τους, θα έπρεπε ήδη να συμβουλευτούν νομικούς και πληροφορικούς και να ασκήσουν τα δέοντα... Κοινώς μήνυση και αγωγή αποζημίωσης τόσο εναντίον της Υπουργού όσο και της Sisco. Επίσης, να ζητήσει από όλους τους εκπαιδευτικούς, να υλοποιούν τα μαθήματα τηλεκπαίδευσης αποκλειστικά από τον χώρο του Σχολείου και όχι από την οικία τους! Έτσι θα προστατέψουν τα προσωπικά τους δεδομένα (αποκάλυψη IP διεύθυνσης), θα αποδείξουν στο Υπουργείο ποιος βάζει πραγματικά πλάτη και λειτουργεί η τηλεκπαίδευση, καταδεικνύοντας τις αδυναμίες, τις προχειρότητες και την απραξία του Υπουργείου, καθώς το "Σύστημα" της τηλεκπαίδευσης από το σχολείο θα καταρρεύσει. Ακούς ΟΛΜΕ, ΔΟΕ;;;

Κρίμα
|

Επιστημονικό Σωματείο που δεν συμβουλεύεται νομικό για θέματα GDPR. Θλίψη. Ο GDPR δεν είναι "οδηγία". Η διεύθυνση IP εντάσσεται στα προσωπικά δεδομένα. Θεώρηση ότι αν κάποιος συνδυάσει τις IP διευθύνσεις με στοιχεία από cookies που έχουν όλοι οι άλλλοι μαζί, τότε θα μπορούσε να μπλα μπλα.
Και θεωρίες για το τι δεν γνωρίζει το εξειδικευμένο Εργαστήριο του ΕΚΠΑ που εκπόνησε την DPIA. Κρίμα για την ανάλυση σας.

Επιτέλους
|

Μια ανακοίνωση που λέει τα πράγματα με τ' όνομά τους κι όχι όπως μας τα λένε οι πολιτικοί προϊστάμενοι του υπουργείου Παιδείας.

@ΕΠΕ
|

Παρακαλώ την ΕΠΕ για αποστολή της καταγγελίας σας στον Εισαγγελέα για να λάβει γνώσει και να κινήσει αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις, τις νόμιμες ενέργειες.


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/72217/ti-leei-i-enosi-pliroforikon-gia-ti-symvasi-cisco-webex-me-ypoyrgeio-paideias