Από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στον αριθμό των εισακτέων

Δημοσίευση: 14/11/2022

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στον αριθμό των εισακτέων

Του Αποστόλη Δημητρόπουλου, τέως Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης

Με την έκδοση της τρίτης κατά σειρά υπουργικής απόφασης με την οποία τα πανεπιστήμια καθορίζουν τους συντελεστές της ΕΒΕ για κάθε Τμήμα τους για το 2023, παρατηρούνται αυξομειώσεις σε σχέση με τους αντίστοιχους περυσινούς συντελεστές.

Από την εξέτασή τους προκύπτει ότι το βασικό κριτήριο για τον καθορισμό της ΕΒΕ αποτελεί η επιδίωξη των πανεπιστημίων να αυξήσουν ή να μειώσουν τον αριθμό των φοιτητών που θα εισαχθούν σε αυτά. Είτε γιατί τα ιδρύματα θεωρούν ότι δεν μπορούν να εκπαιδεύσουν όλους όσους δέχτηκαν τα προηγούμενα χρόνια (οπότε αύξησαν το συντελεστή της ΕΒΕ), είτε γιατί θέλουν να επιβιώσουν, δεχόμενα φοιτητές με χαμηλότερες επιδόσεις, είτε γιατί θεωρούν περισσότερο επιζήμιες για το κύρος τους τις κενές θέσεις που είχαν πέρυσι, παρά τα χαμηλότερα ακαδημαϊκά στάνταρντς. Και αυτά συμβαίνουν όχι μόνο στα ιδρύματα της περιφέρειας, αλλά ακόμα και στα κεντρικά πανεπιστήμια. Χωρίς, φυσικά, να είναι βέβαιο ότι θα πετύχουν όλα το σκοπό τους.

Είναι προφανές ότι τα κριτήρια προσδιορισμού της ΕΒΕ από τα ιδρύματα δεν είναι απλώς ακαδημαϊκά, δεν καθορίζονται δηλαδή με αποκλειστικό κριτήριο το ελάχιστο αναγκαίο επίπεδο επιδόσεων για την επιτυχή φοίτηση σε κάθε Τμήμα. Άλλωστε γι' αυτό το λόγο, όταν σχεδιάστηκε η εισαγωγή της ΕΒΕ, κρίθηκε αναγκαίο να τεθεί από το υπουργείο άνω και κάτω όριο στους συντελεστές της ΕΒΕ (0,8-1,2 του μέσου όρου των επιδόσεων στα εξεταζόμενα μαθήματα). Αυτό όμως είναι αναμενόμενο να συμβεί, εφόσον τα ιδρύματα δεν έχουν ουσιαστικό λόγο στον καθορισμό του αριθμού των εισακτέων, ούτε ανά τμήμα τους, ούτε συνολικά, ανά ίδρυμα.

Οι εισηγήσεις των ιδρυμάτων για τους εισακτέους κάθε χρόνο, απέχουν πολύ από τον αριθμό που τελικά καθορίζει το υπουργείο. Για το λόγο αυτό, ο αριθμός εισακτέων που εισηγούνται στο υπουργείο είναι μικρότερος από όσους μπορούν να εκπαιδεύσουν ικανοποιητικά. Και γι' αυτό και ο τελικός αριθμός που αποφασίζει το υπουργείο είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που προτείνουν τα ιδρύματα. Αυτό πρέπει να σταματήσει. Το υπουργείο δεν μπορεί να έχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για να καθορίσει σωστά τον αριθμό των εισακτέων σε κάθε τμήμα της χώρας. Ούτε τα ιδρύματα πρέπει να αποφασίζουν μόνα τους τον αριθμό των φοιτητών τους, ενώ χρηματοδοτούνται από το υπουργείο και τους φορολογούμενους.

Η θεσμοθέτηση της ΕΒΕ αναβαθμίζει αναμφίβολα τις σπουδές στα πανεπιστήμια. Επιπλέον όμως, με τον τρόπο που σχεδιάστηκε, αποτελεί ένα βήμα ενίσχυσης της αυτονομίας των πανεπιστημίων, δίνοντας τους λόγο στον καθορισμό της. Είναι αυτό το βήμα αρκετό; Πρέπει τα πανεπιστήμια, απλώς να μπορούν αυξομειώνουν τους συντελεστές της ΕΒΕ, αυξομειώνοντας τον αριθμό των φοιτητών τους; Οπωσδήποτε, όχι! Η αυτονομία των πανεπιστημίων πρέπει σύντομα να ενισχυθεί πολύ περισσότερο. Πρέπει να συμπεριλάβει και τη δυνατότητα των πανεπιστημίων να σχεδιάζουν την στρατηγική ανάπτυξης τους, εντός ενός πλαισίου που καθορίζει το υπουργείο.

Ως επόμενο βήμα στην κατεύθυνση αυτή, μπορεί και πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στα πανεπιστήμια να κατανέμουν μόνα τους στις επιμέρους μονάδες τους (Τμήματα-Σχολές-Προγράμματα) το συνολικό αριθμό των εισακτέων που ορίζει το κράτος για κάθε ίδρυμα. Στην αρχή, η εσωτερική κατανομή σε κάθε ίδρυμα του συνολικού αριθμού εισακτέων μπορεί να έχει μόνο εισηγητικό και όχι δεσμευτικό χαρακτήρα για το υπουργείο, που θα διατηρήσει την τελική απόφαση. Στη συνέχεια αυτή η αρμοδιότητα του υπουργείου μπορεί να περιοριστεί σε συγκεκριμένα μόνο πεδία (π.χ. ιατρική, νομική, εκπαιδευτικοί), επεκτείνοντας την αυτονομία των πανεπιστημίων, απελευθερώνοντας τη δημιουργικότητά τους και ενδυναμώνοντας τα στη στρατηγική ανάπτυξης τους σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Η μεταρρύθμιση των πανεπιστημίων που εκκρεμεί πρέπει να συνεχιστεί με μεγαλύτερη τόλμη και αποφασιστικότητα.

Σχόλια (6)

Χρήστος
|

Ως πρώην Γενικός για ποσό διάστημα δικαιούται κάποιος να ομιλεί;;( Ο κ. πρώην Γενικός λοιπόν επανήλθε στα καθήκοντα του στο Δημοτικό που υπηρετεί… Ας μας πει τη γνώμη του για την πρωτοβάθμια και ας κλείσει την παρένθεση παρουσίας του στην τριτοβάθμια έστω και ως Γενικός!!!

Συνενώσεις τμημάτων ΑΕΙ
|

Το υπουργείο μπορεί με ΦΕΚ να προωθήσει συνενώσεις και απορροφήσεις τμημάτων.

Είναι απαραίτητο και τα μέλη ΔΕΠ να αναλάβουν τις ευθύνες τους - παρατηρείται η τάση να μετακινούνται όσοι διδάσκοντες έχουν μονιμοποιηθεί από τα περιφερειακά τμήματα στα κεντρικά τμήματα.

Πέτρος
|

Δεν έχετε επανέλθει στα καθηκοντά σας στη Διεύθυνση του Δημοτικού σχολείου;;;
Ως πρώην θα έχετε λόγο ακόμη για τα ΑΕΙ ;;;
Για τη πρωτοβάθμια που υπηρετείτε θα μας πείτε κάτι ;;;

Polar_Fish
|

Για ποιο λογο το Υπουργείο Παιδείας κ. Δημητρόπουλε αρχισε να απειλει τα τμήματα με κλείσιμο επειδη μια χρονια δεν κάλυψαν τις υποτιθέμενες θέσεις που έγινε το υπουργείο? Για ποιο λογο το Υπουργείο Παιδείας δεν ορίζει ενα λογικό αριθμό φοιτητών ανα ΔΕΠ? Για ποιό λόγο του Υπουργείο Παιδείας πιστευει οτι η εκπαίδευση των φοιτητών γίνεται στα Αμφιθέατρα των 1000 ατομων χωρίς επικουρικό προσωπικό? Πως περιμένετε κ.Δημητρόπουλε ένα Τμημα με 1 ΔΕΠ να έχει την ιδια απόδοση με ομολογα τμηματα με 40 ΔΕΠ και να τους δίνεται τον ιδιο αριθμό εισακτέων? Πως ορίζετε την έννοια του δημοσιου συμφέροντος στην ανώτατκη εκπαίδευση? Ας αφήσετε τα θέματα της αυτονομιας των ΑΕΙ. Λέτε η στρατηγικη ανάπτυξη των ΑΕΙ με αστερισκους στο πλαισιο του υπουργείου. Δηλαδη τα ΑΕΙ μπορουν να προσλάβουν ΔΕΠ χωρις την εγκριση του υπουργείου?

δάσκαλε
|

ασχολήσου λίγο με την πρωτοβάθμια (εντάξει, είσαι δρ . παίρνεις ΜΚ )

ξαναχτυπά και τι μας λέει ο πρώην;;;;
|

άριστα τα στελέχη σου, ΠΘ μου! φέρτους όλους πίσω


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/80665/apo-tin-elahisti-vasi-eisagogis-ston-arithmo-ton-eisakteon