Συμπεράσματα έρευνας: Επαγγελματική εξουθένωση βιώνουν οι εκπαιδευτικοί

Δημοσίευση: 30/11/2022

Τελευταία Ενημέρωση: 01/12/2022, 06:28

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

 Συμπεράσματα έρευνας: Επαγγελματική εξουθένωση   βιώνουν οι εκπαιδευτικοί

Τα αυξημένα επίπεδα εργασιακής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών συναρτώνται μεταξύ άλλων με τη λυσιτελή διαχείριση της πολυπολιτισμικής σύνθεσης των τάξεων, την οικονομική κρίση και την πανδημία

Σημαντικά στοιχεία, σχετικά με την  επαγγελματική  εξουθένωση  των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προέκυψαν από έρευνα που έκανε η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής , στην οποία συμμετείχαν  εκπαιδευτικοί , οι οποίοι κατά το διδακτικό έτος 2022-23 υπηρετούν στην περιοχή ευθύνης.

Το βασικό συμπέρασμα , από την έρευνα, είναι ότι η επαγγελματική εξουθένωση που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί στις τρεις διαστάσεις της χαρακτηρίζεται:

α) μέτρια στη «Συναισθηματική Εξάντληση»

β) υψηλή στην «Αποπροσωποποίηση» και

γ) υψηλή στα «Προσωπικά Επιτεύγματα» (χαμηλά προσωπικά επιτεύγματα).

Τα αυξημένα επίπεδα εργασιακής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών συναρτώνται μεταξύ άλλων με τη λυσιτελή διαχείριση της πολυπολιτισμικής σύνθεσης των τάξεων, την οικονομική κρίση και την πανδημία.

Συνδέονται με το κοινωνικό και ιστορικό πλαίσιο της έρευνας.

Τέλος, στους παράγοντες ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών προεξάρχουν οι εκπαιδευτικοί και πρόσωπα του στενού συγγενικού περιβάλλοντος και ακολουθούν οι δομές υποστήριξης.

Σε κάθε περίπτωση, τονίζεται στην έρευνα, η εφαρμογή προγραμμάτων υποστήριξης των εκπαιδευτικών είναι επιβεβλημένη.  

Αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας θα ανακοινωθούν διαδικτυακή επιμορφωτική εκδήλωση , η οποία θα πραγματοποιηθεί αύριο,
Πέμπτη , στις 6 το απόγευμα.

Το esos θα συνδεθεί διαδικτυακά με την εκδήλωση για να παρακολουθήσετε ζωντανά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων.

Επίσης την εκδήλωση μπορείτε να την παρακολουθήσετε από το κανάλι της ΠΔΕ Αττικής στο YouTube  .

Η εκδήλωση απευθύνεται σε στελέχη εκπαίδευσης, μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής εκπαίδευσης.

Η επιμορφωτική διαδικτυακή μας εκδήλωση εστιάζει στην επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών, μια κατάσταση σωματικής, συναισθηματικής και ψυχικής καταπόνησης, που προκαλείται από μακροχρόνια συμμετοχή τους σε καταστάσεις απαιτητικές ή στρεσογόνες. Ο βαθμός εξουθένωσης συνδέεται μεταξύ άλλων με την πανδημία και τις επιπτώσεις της στη συναισθηματική ζωή των εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο αυτό, η εν λόγω εκδήλωση αποσκοπεί στην ανάδειξη βασικών πτυχών της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών, όπως η συναισθηματική εξάντληση, η αποπροσωποποίηση και η μειωμένη επίτευξη προσωπικών αποτελεσμάτων. Θα προσεγγιστούν οι παράγοντες του εργασιακού άγχους και της αποστράγγισης των εκπαιδευτικών από τα ψυχικά τους αποθέματα, καθώς και οι πρακτικές υποστήριξης και ενδυνάμωσης του ψυχισμού τους. Εκτός από τη θεωρητική θεμελίωση του θέματος από έγκριτους πανεπιστημιακούς θα εκτεθούν τα ευρήματα επίκαιρης έρευνας της ΠΔΕ Αττικής. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με ερωτηματολόγιο, το οποίο συμπληρώθηκε προαιρετικά και ανώνυμα, από εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.  

 

Σχόλια (8)

Ελένη
|

Ήταν μια ακόμα επιτυχημένη ημερίδα της ΠΔΕ Αττικής. Πρόσφερε στην εκπαιδευτική κοινότητα έργο υψηλής επιστημονικής ποιότητας. Συγχαρητήρια στον εμπνευστή της, τον Περιφερειακό Διευθυντή κ. Κόσυβα.

Oh mon Dieu
|

@O.M.G
Εσείς αγαπητέ/τή μου, μπορεί πχ να είστε ΠΕ007 στο Δημοτικό των Κάτω Τραχανάδων με 10 μαθητές....
Τα στοιχεία όμως προέκυψαν, "από έρευνα που έκανε η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής , στην οποία συμμετείχαν εκπαιδευτικοί , οι οποίοι κατά το διδακτικό έτος 2022-23 υπηρετούν στην περιοχή ευθύνης".
Εγώ πχ, ακόμα και στο σπίτι μου είμαι "εξουθενωμένος" με την κυρά, που όλο με βάζει να μαγειρεύω εγώ.... Επειδή εσάς δεν σας αφορά, σημαίνει ότι πρέπει να είμαι κι εγώ καλά?....

O.M.G
|

Επαγγελματική εξουθένωση επειδή δουλεύουμε 5 ώρες περίπου την ημερα ,5 μέρες την εβδομάδα. Οι διευθυντές ίσως έχουν «ψυχολογική εξουθένωση» ,οι υπόλοιποι μια χαρά είμαστε νομίζω. Πολλές ημέρες διακοπών κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και όλο σχεδόν το καλοκαίρι. Δικαιούμαστε άδειες εκτός από αναρρωτικές , κανονικές , ασθένειας τέκνου , επαπειλούμενες , για επιμόρφωση κτλ . .Ας είμαστε και λίγο ευγνώμονες για τα θετικά της δουλειάς μας. Ειδικά της δευτεροβάθμιας να μη μιλάνε καθόλου. Έχουν περισσότερα προνόμια σχετικά με το ωράριο τους αλλά και μισθολογικά.

@Η κοροϊδία έχει όρια
|

Για να λέμε τα πράματα ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥΣ, εγώ δεν ήμουν νεοδιόριστος, είχα 8 χρόνια και 10 μήνες και για 2 μήνες έμεινα στον Ε2 για χρόνια. Οι απώλειες πάνω από 35%. Οι παλιοί συνάδελφοι απώλειες το πολύ 15% οι οποίες καλύπτονταν καθώς έπαιρναν κλιμάκια κανονικά!! Μερικοί μάλιστα ΚΑΙ ΔΕΝ ΥΠΕΡΒΑΛΛΩ ΚΑΘΟΛΟΥ δεν κατάλαβαν καν τι έγινε και τι τράβηξαν οι νεότεροι. Στην κυριολεξία, σε όποιον ανάφερα τα παραπάνω όχι μόνο τώρα αλλά ακόμη και τότε που ήταν φρέσκα, με κοιτούσε σαν εξωγήινο.. Μετά ψάχνουμε τι έχουν τα έρμα...

dimitris
|

Η εκπαίδευση και η εκπαιδευτική διαδικασία από αγαθό μετατράπηκε σε εμπόρευμα. Είναι μια τυπική διαδικασία για τον ευρύ πληθυσμό της χώρας και αυτοί που έχουν οικονομική άνεση καταφεύγουν στα ιδιωτικά σχολεία όλων των βαθμίδων και στα φροντιστήρια για καλύτερη εκπαίδευση και αυτή πόσο καλή ειναι ένας θεός γνωρίζει. Οι παιδαγωγικές θεωρίες έχουν πλέον παραμεληθεί η αγνοηθεί. Ο εκπαιδευτικός δεν έχει πλέον χρόνο να μιλήσει να συζητήσει με τους μαθητές του επειδή δεν βγαίνει η ύλη η ειναι επιφορτισμένος με εξωδιδακτική εργασία. Από τα χρόνια των μνημονίων και στην συνέχεια δεν υπάρχει ενδιαφέρον από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς. Όλα αφημένα στο φιλότιμο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Η κοροϊδία έχει όρια
|

Πριν από κάποια χρόνια έγινε ένα έγκλημα εναντίον του κλάδου το οποίο κάποιος πρέπει να το πει και να το εξηγήσει σε όλους με απλά λόγια. Σε μια μέρα το ωράριο όλων των εκπαιδευτικών αυξήθηκε κατά δύο διδακτικές ώρες την εβδομάδα και ταυτόχρονα οι ετήσιες αποδοχές μειώθηκαν κατά 25% κατά μέσο όρο (στους νεοδιοριστους περίπου 30%). Το τι θα πει μείωση των ετήσιων αποδοχών κατά το ένα τέταρτο είναι σαφές τόσο σε καθημερινό πρακτικό επίπεδο όσο και σε ψυχολογικό. Το τι θα πει όμως η αύξηση κατά δύο ώρες στο διδακτικό ωράριο δεν είναι τόσο κατανοητό, και καλό είναι να εξηγήσουμε και να διεκδικήσουμε ως κλάδος το δίκιο μας σε αυτό το ζήτημα. Δύο ώρες επιπλέον θα πει ένα τμήμα επιπλέον με όλα όσα αυτό προσθέτει. Νέους μαθητές με άλλες ιδιαιτερότητες, ίσως επιπλέον αντικείμενο με επιπλέον υποχρεώσεις όσον αφορά την εξωδιδακτικη υποστήριξη των δύο αυτών ωρών. Δύο ώρες επιπλέον θα πει επίσης λιγότεροι διαθέσιμοι εκπαιδευτικοί μέσα στη σχολική μονάδα για εξωδιδακτικες υποχρεώσεις άρα θα πει επιπλέον χρόνος εργασίας όχι μόνο μέσα στην τάξη αλλά και έξω από αυτή τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο. Αν σε όλα αυτά προσθέσει κανείς την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα και την αύξηση της γραφειοκρατίας μέσα στο σχολείο μπορεί φαντάζομαι να καταλάβει τους λόγους της επαγγελματικής εξουθένωσης του κλάδου, τόσο ως αποτέλεσμα εργασιακού φορτίου όσο και ως αποτέλεσμα ψυχολογικής απαξίωσης.

Χαίρω πολύ
|

Χαιρόπουλος

Φιλόλογος
|

Επιμόρφωση ακόμη και γι'αυτό. Μήπως να τους λέγαμε ότι ένας παράγοντας επαγγελματικής εξουθένωσης είναι και οι συνεχείς εξ αποστάσεως επιμορφώσεις;;


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/80892/symperasmata-ereynas-epaggelmatiki-exoythenosi-vionoyn-oi-ekpaideytikoi