Πέντε διευκρινιστικές οδηγίες για την παράλληλη στήριξη- συνεκπαίδευση

Δημοσίευση: 26/08/2023

Τελευταία Ενημέρωση: 28/08/2023, 07:39

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Πέντε διευκρινιστικές οδηγίες για την παράλληλη στήριξη- συνεκπαίδευση

Ο/Η εκπαιδευτικός ΕΑΕ του θεσμού της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης τοποθετείται σε σχολείο/α, όχι ως «ατομικός εκπαιδευτικός» μαθητών/τριών, αλλά με σκοπό την ένταξή τους στο σχολικό γίγνεσθαι, σε γνωστικό, κοινωνικό και ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο

Εγκύκλιο με πέντε διευκρινιστικές οδηγίες για την παράλληλη στήριξη- συνεκπαίδευση, εξέδωσε το υπουργείο παιδείας , οι οποίες έχουν ως εξής:

α) Η παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση παρέχεται ως ενισχυτικός και ενταξιακός θεσμός της μαθησιακής διαδικασίας και της παιδαγωγικής πράξης σε μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες οι οποίοι/ες δύνανται με μαθησιακή υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης τους. Στόχος της είναι να επιτευχθεί ο μέγιστος βαθμός αυτονομίας των μαθητών/τριών τόσο σε μαθησιακό όσο και σε ψυχοκοινωνικό επίπεδο για τη μετάβασή τους από την εξατομικευμένη υποστήριξη στην αυτόνομη λειτουργία τους στο πλαίσιο της τάξης.

β) Ο/Η εκπαιδευτικός ΕΑΕ του θεσμού της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης τοποθετείται σε σχολείο/α, όχι ως «ατομικός εκπαιδευτικός» μαθητών/τριών, αλλά με σκοπό την ένταξή τους στο σχολικό γίγνεσθαι, σε γνωστικό, κοινωνικό και ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, η παρέμβασή του έχει δυνατότητα, σε σταθερή συνεργασία με τον/τους εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης, να αναφέρεται στον/στη μαθητή/τρια της παράλληλης στήριξης, στις μικροομάδες της τάξης, καθώς και στο σύνολο της τάξης και του σχολείου, όπως και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί. Σε τμήμα σχολείου στο οποίο υπάρχει απόφαση έγκρισης παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης για περισσότερους από έναν/μια μαθητή /τρια, αναλαμβάνει ένας/μία εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης- συνεκπαίδευσης συνολικά την υποστήριξή τους. Σε εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις το ΚΕΔΑΣΥ, κατά την εισήγησή του προς τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης (παρ. 9β του άρθρου 5 της Υ.Α.104627/ΓΔ5/20 (ΦΕΚ 3344 Β/10-08-2020), θα τεκμηριώνει με ειδική μνεία την αναγκαιότητα της ταυτόχρονης παρουσίας δύο (2) εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης στο ίδιο τμήμα σχολείου.

γ) Ο/Η εκπαιδευτικός ο/η οποίος/α διδάσκει στο τμήμα και ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης- συνεκπαίδευσης συνεργάζονται συνεχώς υποχρεωτικά για την ολόπλευρη υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών με έγκριση παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, καθώς και του συνόλου των μαθητών του τμήματος.

δ) Για όλους/όλες τους/τις μαθητές/μαθήτριες που υποστηρίζονται από τον θεσμό της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης υποχρεωτικά τηρείται ατομικός φάκελος και υλοποιείται Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης. Το ΕΠΕ αποτελεί παιδαγωγικό κείμενο δυναμικού και εξελίξιμου χαρακτήρα, το οποίο σχεδιάζεται και υλοποιείται με συνεργατικές διαδικασίες. Η εφαρμογή του ΕΠΕ και η «εξατομικευμένη υποστήριξη» δεν σημαίνει αποκλειστική διδασκαλία με τη μορφή ένας προς έναν. Η υποστήριξη με τη μορφή 1:1 υπάρχει δυνατότητα να αποτελεί μόνο μέρος της εφαρμογής του ΕΠΕ, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο από την ομάδα σχεδιασμού του. Επίσης, ο δυναμικός και εξελίξιμος χαρακτήρας του προγράμματος σημαίνει ότι υπάρχει δυνατότητα να τροποποιούνται, ανάλογα, και οι απαιτούμενες ώρες υποστήριξης, με εισήγηση του ΚΕΔΑΣΥ. Στην υλοποίηση του ΕΠΕ δύναται να συμμετέχει όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου. Για την εφαρμογή του ΕΠΕ, τους στόχους και την πορεία υλοποίησής του ενημερώνεται σε τακτική βάση, η οποία ορίζεται από την ομάδα σχεδιασμού, ο/η γονέας/κηδεμόνας του/της μαθητή/μαθήτριας.

ε) Η εκπαίδευση και υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών συνολικά, συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν έγκριση παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, αποτελεί ευθύνη του σχολείου ως φορέα και σε καμία περίπτωση η διατύπωση του εδαφίου 3 του υποκεφαλαίου «Εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης» του κεφαλαίου Α΄ «ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» της υπό στοιχεία Υ.Α. 27922/Γ6/2007 Υ.Α. (Β΄449), δεν σημαίνει ότι ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης έχει ατομικά το σύνολο αυτής της ευθύνης.

Νομοθεσία

Το υπουργείο Παιδείας σημειώνει ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3699/2008 (Α΄ 199): «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» και τις διατάξεις της Υ. Α. 27922/Γ6/2007 (Β ΄ 449), ισχύουν τα εξής:

Στην παράγραφο 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), ορίζεται: «1. Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν: ………………………………

β) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, με παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, όταν αυτό επιβάλλεται από το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Η παράλληλη στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης, σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ – εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών. Στην τελευταία περίπτωση η στήριξη από ειδικό εκπαιδευτικό μπορεί να γίνεται σε μόνιμη και προγραμματισμένη βάση. Την παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕΔΔΥ το οποίο με γραπτή γνωμάτευσή του καθορίζει τις ώρες παράλληλης στήριξης κατά περίπτωση.»

Στο υποκεφάλαιο «Εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης» του κεφαλαίου Α΄ «ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» της υπό στοιχεία 27922/Γ6/2007 Υ.Α. (Β΄449) όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία 48275/Δ3/2019 (Β΄1088), ορίζονται:

«1. Ενημερώνονται από τον/την Διευθυντή/ντρια του σχολείου σχετικά με τις ανάγκες του/της μαθητή/τριας, για τον οποίο έχει εγκριθεί παράλληλη στήριξη, λαμβάνοντας υπόψη την αξιολογική έκθεση – γνωμάτευση του Κ.Ε.Σ.Υ., σχετικές παιδαγωγικές εκθέσεις καθώς και άλλες αξιολογήσεις-γνωματεύσεις που πιθανόν υπάρχουν από άλλους φορείς αξιολόγησης.

2. Αξιολογούν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του/ της μαθητή/τριας και συντάσσουν εξατομικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης (ΕΠΕ) λαμβάνοντας υπόψη τους βασικούς άξονες και τις υποδείξεις του Κ.Ε.Σ.Υ.. Για την υλοποίηση του συνεργάζονται με το διευθυντή, τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς του τμήματος και τους άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την ενιαία αντιμετώπιση των προβλημάτων του συγκεκριμένου μαθητή.

3. Υλοποιούν το εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσα και έξω από την τάξη και είναι συνολικά υπεύθυνοι για όλες τις δραστηριότητες της σχολικής ζωής (διαλείμματα, επισκέψεις, εκδηλώσεις κ.λπ.) στις οποίες συμμετέχει ο μαθητής.

4. Συνεργάζονται με τα αρμόδια Κ.Ε.Σ.Υ. στις περιπτώσεις μαθητών/τριών που παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία και προβλήματα προσαρμογής.

5. Συντάσσουν, σε συνεργασία με τον/την υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό του τμήματος, καθώς και τους/τις εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο τμήμα, το εβδομαδιαίο πρόγραμμα υποστηρικτικών δραστηριοτήτων του/της μαθητή/τριας το οποίο υποβάλλεται στον/στην Διευθυντή/ντρια του σχολείου και φυλάσσεται στον ατομικό φάκελο του/της μαθητή/τριας.

6. Προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε μαθητές/τριες συστεγαζόμενου ή όμορου σχολείου που χρειάζονται παράλληλη στήριξη ύστερα από απόφαση του/της οικείου/ας Διευθυντή/ντριας Εκπαίδευσης».

Σχόλια (19)

Λένα
|

Αυτό με τη " στοχοποίηση " που πιπιλίζουν εκπαιδευτικοί και γονείς θα πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει. Και καλά οι γονείς δεν είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν αυτά που σπουδάσαμε εμείς οι δάσκαλοι και το χρησιμοποιούν για την "προφύλαξη" των παιδιών τους άρα είναι και δικαιολογημένοι. Δεν είναι όμως σωστό να το λένε και οι δάσκαλοι. Με την ένταξη των παιδιών δε γίνεται στοχοποίηση. Τα μέσα είναι πολλά και ποικίλα αρκεί να ωφελούν το ίδιο το παιδί και να το οδηγήσουν στην αυτονομία του και στην ένταξη. Το κακό είναι να μη γίνεται τίποτε , καμιά προσπάθεια και το παιδί να είναι ένας καθηλωμένος θεατής σε μια καρέκλα στην τάξη του για όλες τις ώρες της ημέρας ...για να μη στοχοποιηθεί...

Μαρία
|

Σκοπός της παράλληλης είναι η ένταξη των παιδιών στο σύνολο της τάξης και του σχολείου γενικότερα, νομίζω σε αυτό συμφωνούμε όλοι. Αν ο /η εκπαιδευτικός της παράλληλης επιτρέπει στο παιδί να φέρνει παιχνίδια στο σχολείο π.χ κούκλες λέγοντας πως έχει συναισθηματικά θέματα και εννοούμε στο παιδί της παράλληλης όχι όλη η τάξη ,αν στο διάλειμμα δεν προσπαθεί να ενταχθεί σε ομάδες άλλων παιδιών παρά είναι κολλημένο με το άλλο παιδάκι της παράλληλης, αν το βγάζει έξω από την τάξη π.χ όταν αρχίσει να τραγουδάει, ή φωνάξει ή μουντζουρώσει, αν σε περίπατο του σχολείου το κρατάει από το χέρι και διάφορα άλλα τέτοια το παιδί εντάσσεται ή στοχοποιείται από τα υπόλοιπα τόσο της τάξης όσο και όλου του σχολείου;

Xριστινα
|

Βρέθηκα σε σχολείο όπου ο διευθυντής το θεωρούσε δεδομένο ότι το παιδί της παράλληλης στήριξης το έχω χρεωμένο από το σπίτι μου! Μου ζητούσε για να μου δώσει άδεια να λείψω να έχω κανονίσει με την μάνα του παιδιού να μην το φέρει στο σχολείο. Ποια ένταξη; Ποιος σεβασμός στους συναδέλφους παράλληλης στήριξης;

@ φωνάζουν, κλαίνε, σηκώνονται στην τάξη
|

καλή η συμπερίληψη αλλά αυτά τα παιδιά πρέπει να είναι σε ειδικά σχολεία - όχι τα σημερινηά ειδικά που είναι σχεδόν ιδρύματα και δεν χρειάζονται καθόλου σχεδόν (πλην 1-2 ειδικοτήτων, δάσκαλοι, φιλόλογοι) εκπαιδευτικούς αλλά εργοθεραπευτές και άλλες παρόμοιες ειδικότητες

Ανώνυμος
|

Την πρώτη χρόνια που δούλεψα ως εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης όντως υπήρχε τάξη με δύο παράλληλες. Τα τελευταία χρόνια όμως δεν έχω δει. Πλέον ο κανόνας είναι ο εκπαιδευτικός να έχει δύο παιδιά, από διαφορετικές τάξεις , ακόμα και αν έχουν πάρει 24 ωρη από κεδασυ. Στο περσινό σχολείο τρεις δύσκολες περιπτώσεις και ήμουν ο μοναδικός. Μάλιστα το ένα παιδί όταν δεν πήγαινα δεν έμπαινε στην τάξη και περιπλανιόταν στο προαύλιο......

NO
|

@Νικολαος
Όταν λείπουν οι μαθητές, δεν έχουν ρεπο

Λέων
|

Έχουμε δει παράλληλες να ανοίγουν και να κλείνουν το βιβλίο του μαθητή. Να κάθονται απλά στη διπλανή καρέκλα, να μπαίνεις σε τάξη με 8 μαθητές και δυο παράλληλες. Όχι άλλες παράλληλες. Δεύτερος δάσκαλος πάνω από 20 μαθητές και με γνωματεύσεις . Έδιναν ορισμένοι παραγγελίες για παράλληλες , έρχονταν παράλληλες και δεν έκαναν ούτε ένα εξατομικευμένο.

Νικόλαος
|

Εφημερίες κάνει;;;
Αν ο/οι μαθητές του λείπουν αναλαβάνει κάτι με εντολή του Δ/ντη;;

Ιωάννης Κ.
|

Γιατί δεν αναφέρει κανένας πως υπάρχουν περιπτώσεις που στέλνεται μια μόνο δασκάλα παράλληλης στήριξης σε ένα σχολείο που μοιράζεται τις ώρες της σε αρκετά παιδιά που έχουν πρόβλημα από διαφορετικές τάξεις; Τα περί δύο και τριών δασκάλων παράλληλης στήριξης στην ίδια τάξη είναι παραμύθια για αφελείς. Ως γονέας παιδιού στον αυτισμό κάθε χρόνο αγωνιουμε αν θα έρθουν, πόσες θα έρθουν και πόσες ώρες θα το αναλαμβάνει το παιδί. Επίσης έχει γίνει μόδα τα τελευταία χρόνια μερικοί γονείς να παίρνουν στήριξη για τα παιδιά τους που δεν έχουν ουσιαστικά προβλήματα και έτσι τη στερούνται παιδιά που έχουν πραγματικές ανάγκες. Οι υπεύθυνοι των ΚΕΔΑΣΥ δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους σε αρκετές περιπτώσεις, δείχνουν μεγάλη αυστηρότητα και απαιτήσεις στα παιδιά που έχουν ανάγκες, ενώ με μεγάλη ευκολία εγκρίνουν παράλληλη στήριξη σε παιδιά που απλά είναι κακομαθημένο και οι γονείς τους τρέχουν να τα απαλλαξουν από τις σχολικές υποχρεώσεις.

Δασκάλα Γενικής 2
|

Επειδή βλέπω ότι ζητωκραυγάζετε με την εγκύκλιο.

Εγώ που έχω 3 παιδιά με αυτισμό, εκ των οποίων τα 2 φωνάζουν, κλαίνε, σηκώνονται στην τάξη και δεν έχουν λόγο, θα είμαι εντάξει με μια παράλληλη και δε χρειάζομαι τρεις;

Δεν είναι όλα τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ίδια... Δεν είναι ίδια η δυσλεξία με τον αυτισμό χωρίς λόγο.. Το πρώτο μπορεί να μην πάρει παράλληλη. Το δεύτερο μπορεί; Θα μπορέσει δηλαδή ένας 23-24χρονος συνάδελφος που έκανε ένα σεμινάριο ειδικής και προσελήφθη κατευθείαν στην παράλληλη στήριξη, να υποστηρίξει τρεις βαριους αυτισμός;

Μάλιστα...

Δάσκαλος Γενικής
|

Επιτέλους μπήκαν τα πράγματα στη θέση τους. Ότι κάναμε τόσα χρόνια, θα συνεχίσουμε. Αναμένω αντίδραση του συνδικάτου για καταπάτηση δικαιωμάτων!

teacher
|

Δεν αναφέρεται , όμως, ποια είναι η συγκεκριμένη εγκύκλιος του Υπουργείου, η οποία θεμελιώνει τις διευκρινιστικές οδηγίες ....
Συνεπώς, οι οδηγίες είναι προς εφαρμογή ή εξαρτάται από τη θέληση κάθε Σχολείου ;

Παύλος
|

@... δεν καταλαβαίνει...

Πρέπει να καταλάβεις ότι το σχολείο έχει δουλειά και μάλιστα πολύ σοβαρή. Δεν είναι διαλέξεις τύπου πανεπιστημίου.

ΝΙΚΟΣ
|

Επιτέλους το αυτονόητο.

Χριστόφορος Οικ.
|

Να συγχαρώ τον κ. Κατσαρό για την εγκύκλιο. Υπηρετώ περίπου 25 χρόνια ως διευθυντής σχολείου. Από την εφαρμογή του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης οι εκπαιδευτικοί της Παράλληλης Στήριξης προσδιόριζαν το ρόλο τους ως "ατομικοί εκ/κοί" ενός παιδιού. Αλλά και τα άλλα παιδιά τους τμήματος την ίδια γνώμη είχαν.
Ταυτίζονται απόλυτα με το παιδί της Παράλληλης Στήριξης, ίσως και σε βαθμό, που να δυσκολεύουν, την κοινωνικοποίηση των παιδιών με Παράλληλη.

Ο/η εκπαιδευτικός "τοποθετείται σε σχολείο".
Ο θεσμός θέλει αναμόρφωση.

Χριστόφορος Οικ.

Κούραση
|

Τμήματα με μονοψήφιο αριθμό μαθητών και παράλληλη; Έχει παραγίνει νομίζω. Υπάρχουν σχολείο με 12 και 15 παράλληλες.

Σωστά!
|

Έτσι ακριβώς λειτουργεί εδώ κ δεκαετίες η παράλληλη στήριξη σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο!
Έστω κ αργά, καλωσόρισες κανονικότητα κ στη χώρα μας!

... δεν καταλαβαίνει...
|

... πώς ακριβώς θα εφαρμοστούν και τι θα αλλάξουν ουσιαστικά στην πράξη, αυτές οι "πολύ ωραία" διατυπωμένες και περισπούδαστες οδηγίες...;;;!!!

Γιώργος
|

Επιτέλους το αυτονόητο. Υπάρχουν τμήματα με 3 παράλληλες στηρίξεις! Ήμαρτον!


Διεύθυνση URL: https://www.esos.gr/arthra/84446/pente-dieykrinistikes-odigies-gia-tin-parallili-stirixi-synekpaideysi