Το μήνυμα του υπ. Παιδείας για την επέτειο της 25ης Μαρτίου

24/03/2016

Ενημερώθηκε: 24/03/2016, 09:28

Άκουσε το άρθρο

-Πώς θέλουμε το σχολείο, τί πρέπει να κάνουμε για την εκπαίδευσή μας σήμερα;

-Ποιο μέλλον θέλουμε για την κοινωνία μας και τι μπορεί να κάνει το σχολείο για να το προετοιμάσει;

Αυτά είναι τα ερωτήματα μέσα από τα οποία καλεί ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης τους εκπαιδευτικούς να  αναστοχαστούν την επέτειο της Επανάστασης του 21, και τον ρόλο της εκπαίδευσης στην ιστορία μας, συνδέοντας κριτικά το παρόν με το παρελθόν, αλλά και με το μέλλον.

Γιατί, σημειώνει ο κ. υπουργός,  αν μια κοινωνία χάσει την εμπιστοσύνη στο μέλλον της, χάνει επίσης την εκτίμησή της στο παρελθόν της.

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Η 25η Μαρτίου συμβολίζει τα γενέθλια της σύγχρονης Ελλάδας. Γι αυτό και τα γιορτάζουμε με δυναμισμό κάθε χρόνο, ανανεώνοντας τη ματιά μας στην Επανάσταση του 1821, καθώς τη στοχαζόμαστε μέσα σε νέες κάθε φορά συνθήκες.

Επίκεντρο της γιορτής, διαχρονικά, είναι το σχολείο, όχι μόνο γιατί τα παιδιά, ως οι νέοι πολίτες πρέπει να μάθουν να τιμούν και να σέβονται την πατρίδα τους, αλλά και γιατί η παιδεία έπαιξε τον αποφασιστικό ρόλο στη γέννηση και στη δημιουργία της εθνικής μας συλλογικότητας.

Στα χρόνια πριν από την Επανάσταση υπήρξε μια έκρηξη ενδιαφέροντος για το σχολείο και για το βιβλίο. Ακόμη και μικρές, απομονωμένες, ορεινές ή νησιωτικές κοινότητες, με τους πενιχρούς οικονομικούς τους πόρους, αναζήτησαν δασκάλους, συντήρησαν σχολεία, δημιούργησαν βιβλιοθήκες.

Αλλά και αυτοί που έδωσαν το περιεχόμενο ιδεών του καινούργιου έθνους, από τον Κοραή έως τον Καποδίστρια – και παρά τις ιδεολογικές και πολιτικές τους διαφορές - στην ανάπτυξη της παιδείας συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον τους και αφιέρωσαν τις δραστηριότητές τους. Η εκπαίδευση υπήρξε ο μοχλός με τον οποίο η κοινωνία μας αναδύθηκε στη χορεία των εθνών της σύγχρονης Ευρώπης. Μοχλός και κινητήρια δύναμη, τόσο πριν, όσο και έπειτα από την Επανάσταση.

Θα πρέπει κάποτε να τιμήσουμε τις χιλιάδες αφανείς δασκάλες και δασκάλους, που τον 19ο αιώνα και ως τα μέσα του 20ου αιώνα, πήγαν στα πιο απρόσιτα μέρη, όπου δεν υπήρχε ακόμη συγκοινωνία, για να χτίσουν με τα χέρια τους σχολεία, να διδάξουν γενιές γενεών, να οργανώσουν μαθητικές κοινότητες, να γίνουν τα στηρίγματα των τοπικών κοινωνιών.

Θα πρέπει επίσης να ξανασκύψουμε στο έργο των εκπαιδευτικών μεταρρυθμιστών, που συνέδεσαν την γλωσσική με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, παρά τους διωγμούς και τις λοιδορίες που υπέστησαν. Όλοι αυτοί αφιέρωσαν τις διανοητικές τους δυνάμεις, για να ξαναδώσουν σε μια εκπαίδευση αποστεωμένων γνώσεων το φιλί της σύγχρονης ζωής, για να συνδέσουν τη μάθηση με την απόλαυση του πολιτισμού.

Οι δημοτικιστές εκπαιδευτικοί ήταν επίσης ανάμεσα στους πιο δραστήριους οργανωτές της Αντίστασης στο φασισμό, στα χρόνια της Κατοχής, και πολλοί πλήρωσαν με χρόνια φυλακής, εξορίας, διώξεων. Μέσα από αυτούς τους αγώνες το αίτημα της Παιδείας, έγινε κεντρικό στους λαϊκούς και νεολαιίστικους αγώνες στη δεκαετία του ’60, και το σύνθημα Ψωμί-Παιδεία-Ελευθερία κυριαρχούσε στην εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Και στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, με τις τεράστιες περικοπές στην εκπαίδευση, αλλά και τη δυσφήμιση που υπέστησαν, οι δασκάλες και οι δάσκαλοι, οι καθηγητές και οι καθηγήτριες συμμετείχαν σε έναν άθλο που δεν τους έχει αναγνωριστεί: Ενώ είδαμε γύρω μας το κράτος να αποδιοργανώνεται και τους περισσότερους θεσμούς να καταρρέουν, αυτοί κράτησαν το σχολείο όρθιο. Μπόρεσαν επίσης, σε μεγάλο βαθμό, ακαθοδήγητοι και χωρίς θεσμική στήριξη, να απορροφήσουν και να ενσωματώσουν στο σχολείο τα παιδιά των μεταναστευτικών κυμάτων κατά τα τελευταία 25 χρόνια.

Αν λοιπόν στους δύο αιώνες της ελληνικής ανεξαρτησίας, η εκπαίδευση υπήρξε ο κεντρικός άξονας της εθνικής χειραφέτησης και της κοινωνικής προόδου, μπορεί σήμερα η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση να αποτελέσει τη δύναμη εκείνη που θα βγάλει την ελληνική κοινωνία από τη βαθειά κρίση, που θα τη βοηθήσει να ανταπεξέλθει με ανθρωπισμό και αξιοπρέπεια στις νέες κρίσιμες συνθήκες που ορίζει η προσφυγική κρίση;

Πώς θέλουμε το σχολείο, τί πρέπει να κάνουμε για την εκπαίδευσή μας σήμερα;

Ποιο μέλλον θέλουμε για την κοινωνία μας και τι μπορεί να κάνει το σχολείο για να το προετοιμάσει;

Αυτά είναι τα ερωτήματα μέσα από τα οποία θα πρέπει να αναστοχαστούμε την επέτειο της Επανάστασης του 21, και τον ρόλο της εκπαίδευσης στην ιστορία μας, συνδέοντας κριτικά το παρόν με το παρελθόν, αλλά και με το μέλλον. Γιατί αν μια κοινωνία χάσει την εμπιστοσύνη στο μέλλον της, χάνει επίσης την εκτίμησή της στο παρελθόν της.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (8)

ΡΑΛΙA
|

Βρε Νώντα, μην τους βάζεις τέτοια "δύσκολα" ερωτήματα και τους μπερδεύεις! Οι άνθρωποι είναι αλλού... Με του που ακούνε τη λέξη "έθνος" βγάζουν φλύκταινες, κατάλαβες;

Νώντας
|

Καινούριο έθνος κε Φίλη;

Δηλαδή τα Ορλωφικά δεν ήταν εθνική εξέγερση γιατί δεν υπήρχε ακόμη έθνος; Ή υπήρχε άλλο έθνος τότε;

Δεν μιλάμε τώρα για 500 χρόνια πριν αλλά για 50 χρόνια πριν, το 1770. Σύμφωνα με την ορολογία που χρησιμοποιούν όλες οι αναφορές σε πατρίδα κ.λ.π. των πρωταγωνιστών των Ορλωφικών εννοούν το ορθόδοξο γένος όπως ήταν γνωστό στην Οθωμανική Αυτοκρατορία το Ρωμέικο.
Αντίθετα το 1821 ήταν επανάσταση του νεωτερικού έθνους γιατί έχει προηγηθεί η γαλλική επανάσταση του 1789!

Αυτή είναι η σοφιστικέ άποψη των περί τον κο Υπουργό ανθρώπων: άλλαξαν οι συνειδήσεις των ανθρώπων από την επανάσταση των Γάλλων και ενώ ο πατέρας του Κολοκοτρώνη που μετείχε στα Ορλωφικά και σκοτώθηκε ήταν Ρωμιός, ο γιος του, Θεόδωρος Κολοκοτρώνης ήταν Έλληνας.....ήμαρτον!

Ποιο μέλλον θέλουμε για την κοινωνία μας;
|

αφήστε, το καταλάβαμε ποιο μέλλον θέλετε για την κοινωνία μας κύριε υπουργέ...

teos
|

Ο ανιστόρητος περιμένατε να μιλήσει ιστορικά; Τι σχέση μπορεί να έχει με την ιστορική αλήθεια; Ωστόσο δεν είναι μακράν ο χειρότερος υπουργός γιατί προηγήθηκαν οι Μπαλτάς - Κουράκης. Ελπίζω μόνο να είναι ο τελευταίος αυτής της καταστροφικής κυβέρνησης.

ΡΑΛΙA
|

"...Οι αξιόλογες προσπάθειες της Ορθόδοξης Εκκλησίας για την εκπαίδευση, η οποία στους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας βρίσκεται αποκλειστικά στα χέρια της από τη στοιχειώδη εκπαίδευση με μοναδικούς δασκάλους τους μοναχούς και τον κατώτερο κλήρο (στα σχολεία που λειργούσαν στις εκκλησίες και τα μοναστήρια ως την κάποιαν ανωτερη παιδεία των σχολείων των διαφόρων μητροπόλεων και της πατραρχικής Ακαδημίας, που ίδρυσε αμέσως μετά την άλωση ο Γεννάδιος και αναδιοργάνωσαν αργότερα οι διάδοχοί του), οι αγώνες της για τη διαφύλαξη της χριστιανικής πίστης και την καθαρότητα της Ορθοδοξίας, τα μέτρα για το σταμάτημα των εξισλαμιστών, αποτελούν θεμελιακή
συμβολή για τη διατήρηση της εθνικής συνε'ίδησης των Ελλήνων.. Οι Νεομάρτυρες, συχνό φαινόμενο της εποχής, που δέχονταν τον μαρτυρικό θάνατο για τη χριστιανική τους πίστη, είναι συγχρόνως και οι πρώτοι εθνικοί ήρωες του Νέου Ελληνισμού. Οι ακολουθίες τους παίρνουν συχνά τον χαρακτήρα εθνικοθρησκευτικών ποιημάτων : " Δέχου, ω Τριάς προσκυνητή./δέχου, ω θεάνθρωπε Λόγε./ τους νεομάρτυες τούτους./ ους προσάγει σε γένος αιχμαλώτων/ {.....} και ελευθερίαν αντίδος/ και πταισμάτων την συγχώρεσιν".
Άλλωστε στους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας η Εκκλησία όχι μόνον δεν αντιτίθεται στα απελευθερωτικά κινήματα που υποκινούνται από τις δυτικές χριστιανικές δυνάμεις, αλλά συχνά συμμετέχει ενεργά και πολλές φορές τις κατευθύνει. Η Ορθόδοξη Εκκλησία βρίσκεται έτσι επικεφαλής των δυνάμεων που οργανώνουν την άμυνα του Ελληνισμού και εξασφαλίζουν τη διατήρησή του μέσα στις δύσκολες συνθήκες της κατάκτησης και συνδέεται άρρηκτα με το Έθνος...."

Κι αυτά δεν τα γράφει κανένας θρησκόληπτος, ούτε άνθρωπος της Εκκλησίας ή κάποιος... εθνικοκολαϊκιστής, όπως είθισται να χαρακτηρίζονται τελευταία όσοι διατυπώνουν τέτοιες απόψεις, αλλά ο ΕΑΜίτης και ορκισμένος μαρξιστής αείμνηστος Ν. Σβορώνος στο βιβλίο - τομή στη σύγχρονη ιστοριογραφία : ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΘΝΟΣ - ΓΕΝΕΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ, 2004, σελ. 84 και 85.
Ας πάμε όμως και σε μια αυθαιντική πηγή για να δούμε, έτσι ενδεικτικά και μόνο, τι γινόταν πραγματικά στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Ο συντάκτης του Χρονικού των Σερρών παπα - Συναδινός γράφει μεταξύ άλλων : " 1619. Επήγα εις τον παπά κυρ - Παρθένιον, απάνω εις την μητρόπολιν. Και έμαθα την γραμματικήν, το γράψιμον, και από τους ποιητάδες τον Κάτονα, τον Πυθαγόρα, τον Αριστοφάνη και τον Κανόνα των Χριστουγέννων και των Φώτων".
1622. -----------------------------------------------------------------------------------------------------
Τω αυτό χρόνω τον Μάρτιον μήνα ήλθεν ο Μπαριάμπασας Σκλάβος δια το γιανιτζαρομάζωμα, και εκόνεψεν εις του Καραμπατζή το σπίτι. Και επήρεν από το κάστρον παιδιά 6 εις τον καιρόν του σουλτάν Μουσταφά..."

Αυτά τα λίγα και μην ξεχνάτε, συνάδελφοι, αρχίζουμε τις γιορτές για την επέτειο της 25ης Μαρτίου με το "Τη Υπερμάχω..." ή/και "Για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος την ελευθερία! "

Απορώ;
|

Τελικά αυτό το μήνυμα έχει σχέση με την 25η Μαρτίου;
Εγώ αμφιβάλλω.
Καμιά ουσιαστική αναφορά στους ήρωες και τον αγώνα τους.
Πραγματικά πολύ κρίμα!

Άρες μάρες
|

Tί κάνεις Γιάννη ;
Κουκιά σπέρνω .

Παναγιώτης
|

"Ξεχάσατε" τον ρόλο της Εκκλησίας, κ. υπουργέ! Αυτή κι αν συνέβαλε στην παιδεία του γένους! Αλλά άνθρωπος είστε κι εσείς, πόσα να θυμηθείτε; Δεν πειράζει!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ