Μόνο οι μισοί φοιτητές Πληροφορικής αποφοίτησαν την τελευταία επταετία-Ωστόσο οι επιχειρήσεις "διψούν" για πτυχιούχους πληροφορικής

Συνάντηση εργασίας ΕΘΑΑΕ, ΣΕΠΕ και Πανεπιστημίων για τη διερεύνηση πορείας φοιτητών και βελτίωση του ρυθμού αποφοίτησης σε Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών Πληροφορικής & Μηχανικών Υπολογιστών

03/04/2023

Ενημερώθηκε: 04/04/2023, 08:18

Άκουσε το άρθρο

Χαμηλό ποσοστό  αποφοίτησης (γύρω στο 50% τα έτη 2015-21) από τα 35 τμήματα  Πληροφορικής και Μηχανικών Υπολογιστών των ελληνικών ΑΕΙ , παρά τις πολύ θετικές προοπτικές απασχόλησης στην Ελλάδα την ίδια περίοδο, διαπιστώνει η  Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), όπως αποτυπώθηκε συνάντηση εργασίας  με με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ) και τους προέδρους  των συγκεκριμένων τμημάτων.

Εισάγονται 8-9.000  υποψήφιοι και αποφοιτούν  4-5.000

Ο Πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ, καθ. Περικλής Α. Μήτκας παρουσίασε στοιχεία για τον ρυθμό αποφοίτησης, που αποτελεί διεθνώς σημαντικό δείκτη ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα, στο σύνολο των ΠΠΣ με στόχευση την Πληροφορική/Υπολογιστές που λειτουργούν σήμερα (37 σε Τμήματα ΑΕΙ και 24 των πρώην ΤΕΙ) εισάγονται κάθε χρόνο από το 2015 μέχρι το 2020 8-9.000 νέες και νέοι, ενώ αποφοιτούν μόνο 4-5.000.

Πιθανές αιτίες καθυστέρησης αποφοίτησης

Μέσα από τα σχετικά δεδομένα του ΟΠΕΣΠ και τις απαντήσεις των Προέδρων σε σχετικό ερωτηματολόγιο που είχε διανεμηθεί νωρίτερα, ο κ. Μήτκας παρουσίασε τους σχετικούς δείκτες (μέση διάρκεια λήψης πτυχίου, ποσοστό φοιτητών που αποφοιτούν στην κανονική διάρκεια, κ.λπ.) και τις πιθανές αιτίες καθυστέρησης αποφοίτησης στα πεδία ΤΠΕ,όπως μεταξύ άλλων:

  • η δυσκολία ανταπόκρισης στις υψηλές απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών,
  • η εγγραφή χωρίς παρακολούθηση -είτε λόγω εγγραφής και σε άλλο πρόγραμμα σπουδών, είτε λόγω ενδιαφέροντος για αναβολή στράτευσης-,
  • η επαγγελματική απασχόληση και έλλειψη ενδιαφέροντος για λήψη πτυχίου,
  • η έλλειψη ενδιαφέροντος για το αντικείμενο,
  • οι οικονομικοί λόγοι ή προσωπικά/οικογενειακά προβλήματα ή/και λόγοι υγείας,
  • η αδιαφορία κατά τα πρώτα έτη σπουδών,
  • οι ελλείψεις του προγράμματος σπουδών,
  • η ακαταλληλότητα διδασκόντων.

415.000 νέες θέσεις εργασίας

Η κ. Παπαρίδου παρουσίασε τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ) και μίλησε για τον κλάδο ΤΠΕ, ο οποίος ηγείται της μετάβασης προς μία σύγχρονη, ανταγωνιστική Ψηφιακή Ελλάδα. Αναφέρθηκε στις ραγδαίες αλλαγές που έρχονται στα επόμενα 20 χρόνια, στην ψηφιοποίηση του Δημόσιου τομέα, στον ψηφιακό συντονισμό των επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους και τομείς της οικονομίας, στη διάχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων και την ανάπτυξη του κλάδου ψηφιακής τεχνολογίας.

Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΠΕ από την εταιρεία Deloitte (2020), o αντίκτυπος στην οικονομία από αυτή τη στρατηγική προσέγγιση μπορεί να αγγίξει άμεσα και έμμεσα, συσσωρευτικά, για την επόμενη πενταετία, 80 δις ευρώ προστιθέμενης αξίας δημιουργώντας ταυτόχρονα 415.000 νέες θέσεις εργασίας.

Ακάλυπτες θέσεις ειδικών ΤΠΕ

Ο κ. Νίκος Χριστοδούλου, από την Deloitte, παρουσίασε τη Μελέτη Αποτίμησης Επάρκειας Ειδικών ΤΠΕ στην Ελλάδα, που έγινε για λογαριασμό του ΣΕΠΕ, η οποία επιβεβαίωσε ότι η συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών εταιριών έχουν ακάλυπτες θέσεις ειδικών ΤΠΕ, ενώ αναμένεται σημαντική αύξηση των αναγκών τους στο μέλλον.

Σημαντικό εύρημα είναι ότι οι εταιρίες στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εξεύρεση προσωπικού ΤΠΕ -με κύριες αιτίες τη μη επαρκή εξειδίκευση και την απώλεια ταλέντου προς το εξωτερικό- και ότι σ’ ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του 43%, η ετοιμότητα ένταξης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας αξιολογήθηκε από τις συμμετέχουσες εταιρείες ως «μέτρια», ενώ σημαντική ζήτηση προκύπτει για δεξιότητες προγραμματισμού και κυβερνοασφάλειας.

Η αξιολόγηση της επάρκειας των ειδικών ΤΠΕ στην ελληνική αγορά εργασίας πραγματοποιήθηκε στη βάση εκτίμησης του αναμενόμενου κενού μεταξύ ζήτησης και προσφοράς εργασίας μέχρι το 2030.

Η εκτίμηση της επιπλέον ζήτησης, που αναμένεται να μην καλύπτεται από τη διαθέσιμη προσφορά, ανέρχεται κατά μέσο όρο σε ~7-7,5 χιλ. ετησίως για την περίοδο 2023-2030.

Επιβεβαίωσαν τον μη ικανοποιητικό ρυθμό αποφοίτησης

Οι Πρόεδροι των Τμημάτων Πληροφορικής και ΗΜΜΥ, μέσα από τις παρουσιάσεις και παρεμβάσεις τους, επιβεβαίωσαν τον μη ικανοποιητικό ρυθμό αποφοίτησης από τα εν λόγω Τμήματα, ανέδειξαν τις αντικειμενικές δυσκολίες για τα ΑΕΙ, που, κατά κύριο λόγο, αφορούν τον μεγάλο αριθμό φοιτητών κατ’ έτος σε αναλογία με τους διδάσκοντες και τις υπάρχουσες εργαστηριακές υποδομές για την διεξαγωγή των μη θεωρητικών αντικειμένων των σπουδών και της πρακτικής άσκησης, αλλά και συχνά το γνωσιακό επίπεδο των εισακτέων και το μεγάλο ποσοστό μετεγγραφών.

Παράλληλα, κατέγραψαν και καλές πρακτικές, που αναμένεται να ενισχύσουν τόσο το ενδιαφέρον των φοιτητών για την ολοκλήρωση των σπουδών τους όσο και την προσέλκυση νέων στο αντικείμενο, όπως, ενδεικτικά, σύμβουλοι φοιτητών, ενισχυτική διδασκαλία, ειδικά βραβεία, παρακολούθηση πορείας φοίτησης, ενίσχυση συνδέσμων αποφοίτων, ενίσχυση πρακτικής άσκησης.

Ανάγκη για την εισαγωγή της διδασκαλίας νέων αντικειμένων

Από την πλευρά των εταιρειών αναδείχθηκε η δυσκολία κάλυψης των αναγκαίων θέσεων, η σημασία της πρακτικής άσκησης και των προγραμμάτων κατάρτισης ή πιστοποίησης, η προσέλκυση ταλέντου από το εξωτερικό, η ανάγκη για την εισαγωγή της διδασκαλίας νέων αντικειμένων, σε μεταπτυχιακά ή προγράμματα δια βίου μάθησης, που αναμένεται να συμβάλλουν στη σταδιακή μείωση του κενού βραχυπρόθεσμα.

Δράσεις με μακροπρόθεσμο ορίζοντα

Στις δράσεις με μακροπρόθεσμο ορίζοντα συζητήθηκαν η δημιουργία νέων προπτυχιακών προγραμμάτων (π.χ .στην Ανάλυση Δεδομένων ή στην Ασφάλεια Συστημάτων), ο εμπλουτισμός σπουδών λοιπών τμημάτων με μαθήματα ΤΠΕ, η ενίσχυση Α’ & Β’-βάθμιας εκπαίδευσης στις ψηφιακές δεξιότητες και η διεθνής συνεργασία των πανεπιστημίων.

Μελέτη

Ο ΣΕΠΕ, στο ετήσιο συνέδριό του τον περασμένο Δεκέμβριο, παρουσίασε μελέτη που εκτιμά τη ζήτηση σε θέσεις τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ) να υπερβαίνει τη σημερινή προσφορά κατά 7-8 χιλιάδες ετησίως μέχρι το 2030. Επομένως, οι βασικοί στόχοι της συνάντησης εργασίας περιελάμβαναν τη διερεύνηση των αιτίων της καθυστέρησης στη λήψη πτυχίου, την παρουσίαση καλών πρακτικών που εφαρμόζουν κάποια Τμήματα για την αντιμετώπιση του προβλήματος, προτάσεις για την καλύτερη ενημέρωση των φοιτητών για τις επαγγελματικές προοπτικές στην Ελλάδα και σχεδιασμό δράσεων για την καλύτερη προετοιμασία των αποφοίτων για ένταξη στην αγορά εργασίας. Η βελτίωση στους παραπάνω τομείς ευθυγραμμίζεται με την προσπάθεια της χώρας να συνεχίσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της, να ικανοποιήσει μεσοπρόθεσμα τις ανάγκες σε ειδικούς ΤΠΕ και να δημιουργήσει, μέσα από τα ΑΕΙ, τη νέα γενιά στελεχών για την ανερχόμενη ελληνική βιομηχανία ΤΠΕ.

Τη συνάντηση εργασίας χαιρέτισαν ο ΓΓ Ανώτατης Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘ, κ. Οδυσσέας-Ιωάννης Ζώρας και ο ΓΓ Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, του Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, ο οποίος υπογράμμισε τις μεγάλες ανάγκες για άρτια εκπαιδευμένα στελέχη Πληροφορικής τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.

Η Πρύτανις του Χαροκόπειου, κ. Μαρία Νικολαΐδη, χαιρέτισε επίσης την πρωτοβουλία και τόνισε την ανάγκη ευρύτερων συνεργασιών προς όφελος τόσο των Πανεπιστημίων, όσο κυρίως των ίδιων των αποφοίτων και της αγοράς εργασίας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (21)

ManosKal
|

Δεν πιστεύω στα μάτια μου με αυτά που διαβάζω. Για ποιο λόγο να σπουδάσει κάποιος πληροφορική και να μείνει στην Ελλάδα; Για να φτιάχνει σελίδες για σκρουτζομάγαζα για ένα κομμάτι ψωμί; Αυτό μαθαίνει και το κάνει ένας έφηβος με μερικά σεμινάρια από το ίντερνετ. Δεν υπάρχουν σοβαρές θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Πρέπει να φύγει κάποιος εξωτερικό για να αποκτήσει προϋπηρεσία και στη συνέχεια να μείνει εκεί ή να επιστρέψει στην Ελλάδα και να δουλεύει remote. Οι σχολές πληροφορικ΄ςη στην Ελλάδα είναι ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΕΣ για την αγορά εργασίας και ΠΟΛΥ ΛΙΓΕΣ σου δίνουν ένα κομμάτι από τα απαραίτητα εφόδια. Και αντί να τις λιγοστέψετε, έτσι ώστε να μείνουν οι καλές, δημιουργείτε κι άλλες! Συνεχίστε... ο γκρεμός είναι κοντά...

διψουν για μισθους 900 εως 1000 ευρω??
|

κουλουρια στο συνταγμα και Εψα γκαζοζες καλύτερα...1000 ευρω ειναι το ενοικιο + ρευμα + οι πρωτες δεκα μερες σιτιση....ελα γεια

Polar_Fish
|

Συμφωνώ. Το 50% είναι πολυ καλό με την προϋπόθεση οτι οι αριθμοί εισακτέων ειναι σταθεροποιημένοι για κάποια χρόνια.

@Spiros
|

Δεν φεύγουν καν. Δουλεύουν εξ' αποστάσεως, σε εταιρίες του εξωτερικού.

@Παρατηρητής
|

Έλεος με την περιπτωσιολογία. Δε μιλάμε για τον 1 στους 100, αλλά τον κανόνα. Τι προτάσεις να δεχτούν; Για να φτιάχνουν ιστοσελίδες; Εκεί δε χρειάζεται να πας σε ΑΕΙ καν. Τι "υψηλές θέσεις" σε "εταιρίες" μας λετε...

ότι ναναι
|

50% είναι πολύ καλό.
1) Οι εισακτέοι είναι πολύ πολύ περισσότεροι απ'ότι θά'πρεπε. Το τμήμα χωράει π.χ. 100, σου στέλνουν 400. ΟΙ περισσότεροι από αυτούς δεν έχουν τις ικανότητες να τα βγάλουν πέρα και δε θα έπρεπε να είναι καν εκεί. Δεν είναι έκπληξη που λιμνάζουν, δεν παρακολουθούν, και γίνονται "αιώνιοι".
2) Ο φοιτητής μπορεί να χαλαρώσει γιατί ξέρει ότι δεν υπάρχει ημερομηνία λήξης και υπάρχουν άπειρες ευκαιρίες. 3 εξεταστικές το χρόνο. Στις χώρες με λιγότερες εξεταστικές και λογικά όρια στη φοίτηση, οι φοιτητές εστιάζουν και τελειώνουν στην ώρα τους. Υποτίθεται τώρα μπήκε όριο - να δουμε αν δε θα το ξηλώσει αυτό κάποιος επόμενος/η υπουργός όπως έγινε στο παρελθόν.
3) Δίνεις ένα μάθημα 10 φορές μέχρι να το περάσεις, και στο τέλος κρατάμε τον καλύτερο βαθμό. μόνο. Στις υπόλοιπες δυτικές χώρες υπολογίζονται οι βαθμοί για όλες τις προσπάθειες στο γενικό μέσο όρο, ή μπαίνει ένα ανώτατο όριο στο βαθμό που μπορείς να πάρεις, ή στις φορές που μπορείς να δώσεις ένα μάθημα πριν σε διαγράψουν από τις σπουδές. Εκεί, ούτε "τουρίστες" φοιτητές υπάρχουν, ούτε αιώνιοι.

Οι λύσεις είναι γνωστές, τις βλέπουμε να εφαρμόζονται εδώ και 100άδες χρόνια αλλού. Αλλά..."εδώ είναι Ελλάδα", και θα συνεχίσουμε να ξύνουμε το κεφάλι μας και να παράγουμε μελέτες για το χαμηλό ποσοστό αποφοίτησης και άλλα τέτοια ωραία.

Κατάφερα και τρύπωσα. Μπορώ να βγω;
|

Επομένως, δεν αρκεί μόνο να μπεις σε μια σχολή πληροφορικής με 5, 8, 12, ή 13 χιλιάδες μόρια. Χρειάζεται να είσαι σε θέση να βγεις κιόλας, παίρνοντας πτυχίο, σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα.

Έλλειψη εργατικού δυναμικού
|

Ας δοκιμάσουν οι εταιρείες, και το Δημόσιο φυσικά, κάτι καινοτόμο προκειμένου να γίνουν πιο ελκυστικές. Να δώσουν καλύτερους μισθούς ας πούμε.
Αν κάποιος 20 με 24 ετών είναι πραγματικά καταρτισμένος και ταλαντούχος φυσικά και δεν θα το δει ολιστικά, όπως λέει ένας Πορφυρογέννητος, όταν η αμοιβή έξω είναι τριπλάσια.
Για το δε Δημόσιο ας μην το συζητήσουμε. Για να βάψεις αυγά χρειάζεται βαφή και όχι αέρια. Με το Ενιαίο μισθολόγιο που ένας ΠΕ λαμβάνει λιγότερα από 1200 καθαρά με 18 χρόνια υπηρεσίας δεν πρόκειται να πάρεις κάτι παραπάνω από Γουόρντ, εξέλ και ιντερνέτ, τύπου πάρεργο που πληρώνει την ασφάλεια. Τα υπόλοιπα στο ιδιωτικό έργο, λυπάμαι....
Άντε γειά....

ο κώστας εχει δίκιο
|

επίσης η έρευνα δεν αναφέρει πόσοι πτυχιούχοι TEI αναζήτησαν μεταπτυχιακό και δουλειά στο εξωτερικό, ενώ εδώ τους αντιμετωπίζουν ως 2η κατηγορία.

Έξω επίσης υπάρχουν άπειρες ευκαιρίες εκμάθησης πληροφορικής, υπάρχουν ειδικά προγράμματα για γυναίκες που θέλουν να αλλάξουν επαγγελματικό προσανατολισμό.
Η έρευνα που μας παρουσιαζετε είναι τυπικό δείγμα mansplaining

Spiros
|

Οι πτυχιούχοι απο υψηλόβαθμα τμήματα πληροφορικής φευγουν εξωτερικό ,διότι εδώ υπάρχει στασιμότητα και χαμηλοι΄ μισθοί.

Polar_Fish
|

Aν πράγματι οι εταιρειες πληροφορικης μπορουν να αξιοποιούν όλους ακομα και χωρίς πτυχίο, τότε γιατι γίνεται αυτη η κουβέντα? Η αληθεια ειναι κάπου στην μέση. Οι εταιρείες χρειάζονται και τον μηχανικο υπολογιστών που μπορει να βάλει μια υπογραφή.

@τέλος στην ταλαιπωρία
|

Αυτά που λέτε γίνονται μόνο σε κανονικά οργανωμένα δυτικά κράτη. Στην Ελλάδα έχουμε τις γνωστές "πατέντες" που τις πληρώνουμε όλοι, ενώ κάποιοι τις θεωρούν "τζάμπα".

Παρατηρητής
|

Ας ερευνηθεί γιατί φοιτητές των τμημάτων πληροφορικής δέχονται προτάσεις εργασίας κ ανέρχονται σε όλο κ υψηλότερες θέσεις σε εταιρείες, ενώ ακόμα δεν έχουν λάβει πτυχίο.....
Γιατί για τους καθηγητές των σχολών οι γνώσεις κ δεξιότητες των φοιτητών δεν επαρκούν για να περάσουν τα εξάμηνα κ πάρουν πτυχίο, ενώ για εταιρείες οι γνώσεις κ οι δεξιότητες αυτών των νέων εκτιμούνται κ αμοίβονται;;;;;;;;

Polar_Fish
|

Τα ΑΕΙ παραγουν καλά καταρτισμένους πτυχιούχους που μπορούν να μάθουν περισσότερα μέσα από μεταπτυχιακά προγράμματα ή μέσα στις εταιρείες μέσα απο διαδικασίες εσωτερικής επιμόρφωσης. Αν μια εταιρεία πληρωνει λιγα, ειδικά ένα απόφοιτο πολυτεχνικής σχολής, και δεν δαπανά για επιμόρφωση προσωπικού ας μην περιμένει πολλά απο τα ΑΕΙ. Ας ρίξουν μια ματιά στις βιομηχανικές χώρες του Βορά και της Δύσης.

ΔΕΠ Πληροφορικής
|

Νομίζω ότι το η μελέτη αποφεύγει να πει ορισμένα στοιχεία ή έστω να τα αναζητήσει. Ως μέλος ΔΕΠ σε τμήμα πληροφορικής γνωρίζω πολύ καλά ότι οι φοιτητές μας από 3-4ο έτος πιάνουν δουλειά στο χώρο. Δεδομένου ότι η πληροφορική είναι ένας τομέας ο οποίος δεν χτυπήθηκε όσο άλλοι από την κρίση, οι μισθοί για νέους στο χώρο είναι ανεκτοί (όχι καλοί, αλλά ανεκτοί). Οι καλοί φοιτητές εργάζονται πλέον και στο εξωτερικό. Συνεπώς, το να πάρουν ένα πτυχίο μπαίνει σε δεύτερη μοίρα.

palaios
|

Οι σοβαρές σχολές πληροφορικής, παραδοσιακά είχαν υψηλές βάσεις εισαγωγής και ακόμη περισσότερο ζόρι ολοκλήρωσης του προγράμματος σπουδών. Δυστυχώς όσοι νομίζουν ότι θα κάνουν "φοιτητική" ζωή και με μια μικρή ενασχόληση θα ολοκληρώσουν με επιτυχία το πρόγραμμα σπουδών, βιώνουν την σκληρή πραγματικότητα.

Κώστας
|

Το άρθρο είναι παραπλανητικό. Παρουσιάζει το πρόβλημα ως δήθεν πρόβλημα μη υπάρξης πτυχιούχων. Δεν αναφέρει πόσοι πτυχιούχοι είναι άνεργοι αλλά πόσοι φοιτητές δεν παίρνουν πτυχίο. Η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν πάμπολλοι πτυχιούχοι αλλά δεν καταλαμβάνουν τις θέσεις γιατί οι συνθήκες εργασίας και οι μισθοί είναι από μέτριοι έως άθλιοι. Αντιμετωπίστε τους εργαζόμενους με αξιοπρέπεια σαν επιχείρηση και σαν χώρα και θα εμφανιστούν πολλοί νέοι με προσόντα.

εΠιστήμη ΥπολογισΤών
|

προφανώς esos θα θυμάσαι ότι το στήσιμο του Λυκειου και της Τριτοβάθμιας αναβαθμίζει την Πληροφορική ως οικονομικό μάθημα.
Δυστυχώς όσοι έπραξαν-πράττουν το σιωπηλό αυτό έγκλημα δεν θα τιμωρηθούν

θοδωρής
|

"τέλος στην ταλαιπωρία" Τι πληρώνει το δημόσιο γιά τους ανανεργούς φοιτητές; Για πείτε μας.

τέλος στην ταλαιπωρία
|

δεν υπάρχει λόγος κάποιος να περάσει 10 χρόνια φοιτητής για να καταλάβει ότι δεν κάνει για την όποια δουλειά....από το πρώτο έτος να απαιτείται επίπεδο φοίτησης και διαγραφή φοιτητών που δεν εμφανίζονται...δεν χρειάζεται να πληρώνει το δημόσιο για εξαφανισμένους φοιτητές ...
Εκτός και αν οι σπουδές είναι ένας τρόπος να πούμε ότι δεν υπάρχει ανεργία...βάζοντας κάθε χρόνο χιλιάδες νέους/νέες στην κατηγορία του φοιτητή και όχι του άνεργου...

Πολίτης
|

Με τόσο χαμηλή βάση εισαγωγής τι περιμένουν! Τμήματα που από 50 οι εισακτεοι έγιναν 200. Ε, με το ζόρι δε γίνεται......

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ