Η "ακτινογραφία" των Μεταπτυχιακών (Πίνακες)

ΕΘΑΑΕ: Υπερεξειδικευμένα επιστημονικά αντικείμενα, επανάληψη όμοιων αντικειμένων εντός του ιδρύματος ή και του Τμήματος

20/12/2024

Άκουσε το άρθρο

Εκτινάχθηκε στα ύψη ο αριθμός των Μεταπτυχιακών στα Ελληνικά Πανεπιστήμια, κατά την τελευταία οκταετία.

Το 2016 λειτουργούσαν  735  ΠΜΣ  με 17.274 εγγεγραμμένους ενώ  σήμερα άγγιξαν τα 1424 με 30.750 φοιτητές.

Σήμερα λειτουργούν :

  • 962 Ελληνικά
  • 158 Ξενόγλωσσα (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ισπανικά) 
  • 198 Ελληνικά + άλλη γλώσσα

Την "πρωτιά" με 274 ΠΜΣ κατέχουν οι Επιστήμες υγείας & κοινωνικής πρόνοιας κα ακολουθούν 

  • με 247 ΠΜΣ  στη Διοίκηση επιχειρήσεων & νομικές σπουδές
  • 169  στις  Τέχνες & ανθρωπιστικές επιστήμες, και 
  • 159 στη Μηχανική, κατασκευές & δόμηση
  • Τα 75 είναι  Μη Χαρακτηρισμένα

Σε αριθμό Μεταπτυχιακών στην πρώτη θέση βρίσκεται το ΕΚΠΑ με 242, και ακολουθούν 

  • το ΑΠΘ με 233
  • το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με 89
  • το ΔΙΠΑΕ με 80 κα 
  • το ΠΑΔΑ με 76

 

Από τις Πιστοποιήσεις που έκανε η ΕΘΑΑΕ, προέκυψαν τα ακόλουθα ευρήματα:

  • Υπερεξειδικευμένα επιστημονικά αντικείμενα, επανάληψη όμοιων αντικειμένων εντός του ιδρύματος ή και του Τμήματος.
  • Έλλειμμα στρατηγικής του Ιδρύματος για τις Μεταπτυχιακές Σπουδές.
  • Απουσία ουσιαστικής λειτουργίας της Επιτροπής Μεταπτυχιακών Σπουδών.
  • Φθίνουσα ποιότητα προτάσεων στον Β’ κύκλο πιστοποιήσεων.
  • Επτά (7) προτάσεις ίδρυσης ΠΜΣ χωρίς συμμόρφωση.

Επίσης, σύμφωνα με την ΕΘΑΑΕ υπάρχουν:

  • 97 υφιστάμενα ΠΜΣ με 0 εισαχθέντες
  • 184 υφιστάμενα ΠΜΣ με 10 εισαχθέντες
  • 89 υφιστάμενα ΠΜΣ με 0 μέλη ΔΕΠ του Τμήματος ως διδάσκοντες 
  • 237 υφιστάμενα ΠΜΣ με 1-5 μέλη ΔΕΠ ως διδάσκοντες

Δείτε τους πίνακες που ακολουθούν 


 

 

 

Σχόλια (18)

Polar_Fish
|

Η φοιτηση σε ενα ΠΜΣ ειναι ελευθερη επιλογή. Για το θέμα της εργασίας στα ΠΜΣ. Ξέρω πολλούς σημερινους Καθηγητές σε ΑΕΙ που δεν εκαναν ποτέ μαστερ ή αν και εκαναν μαστερ δεν έκαναν εργασία επειδή δεν προβλεπόταν. Αντίθετα η εκπόνηση μιας μεταπτυχιακής εργασίας χωρις προδιαγραφές, καθως και ο νόμος δεν θέτει προδιαγραφές, ειναι χρονοβόρα και οι φοιτητές χάνουν το χρόνο τους άσκοπα. Η μεταπτυχιακη εργασία έχει νόημα μονο αν ειναι ερευνητικου χαραχτήρα και οδηγεί σε δημοσίευση.

Master chef (ΝτεΜισελέν)
|

@Δημήτρης ΝτεΚρής 21 Δεκ 2024 14:18
Ζητώ συγγνώμη για την καθυστέρηση αγαπητέ Δάσκαλε.
Η εμπειρία μου (από τις κουζίνες) είναι ότι η ποσότητα και η ταχύτητα δεν συμβαδίζουν με την ποιότητα.
Είμαστε υπερκαταναλωτικές κοινωνίες όμως και η κυρίαρχη τάση-ζήτηση είναι τα Κινέζικα, τα 2+1δώρο, τα fast-food και τα takeaway.... ενώ αντίθετα η ποιότητα απαιτεί πόρους, υποδομές, μέσα, άριστα υλικά, κόπο και χρόνο.
Θεωρώ λάθος ν' αντιμετωπίζονται οι σπουδές και τα πτυχία ως καταναλωτικά αγαθά και να καθορίζονται από τους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης. Τα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου (που δήθεν θέλουμε να μοιάσουμε) δεν φαντάζομαι πχ να μοιράζουν μεταπτυχιακά και διδακτορικά με τη σέσουλα.

Κλειώ
|

Μια χαρά διδακτορικό κάνεις χωρις διπλωματική εργασία. Εκανα σε καλό πανεπιστήμιο στο εξωτερικό και δεν είχα ούτε στο πτυχίο και στο μεταπτυχιακό επέλεξα μάθημα για να ξεμπερδέψω. Στην Ελλάδα βλέπουν αυτές τις λεπτομέρειες, στο εξωτερικό όπου έκανα το διδακτορικό μένουν στην ουσία. Επισης οφειλω να πω,για να μην λέμε αρνητικά μόνο για την χώρα μας ότι τίποτα από αυτά δεν με εμπόδισε στην καριέρα μου εδώ στην Ελλάδα, μια χαρά με δέχτηκε η ακαδημαϊκή κοινότητα καθώς διδάσκω σε ΑΕΙ και μάλιστα με επέλεξαν αξιοκρατικά, δεν το περίμενα.... ρώταγα την γραμματεία μήπως έχει γίνει λάθος.

Polar_Fish
|

Στα ΠΜΣ αργά ή γρηγορα θα γίνει κάποια ανασυγκρότηση. Η εκθεση της ΕΘΑΑΕ αναφέρεται στο 2023. Ο Ν4957/2022 θέτει όριο λειτουργείας στα ΠΜΣ αν δεν πιστοποιηθούν. Εκτιμώ οτι η ΕΘΑΑΕ θα ειναι πιο τολμηρή στα ΠΜΣ.

Χαλαρότητα
|

Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι μόνον 1 στους 3 εισακτέους θα πάρει τελικά το μεταπτυχιακό δίπλωμα.
Τα κριτήρια εισαγωγής είναι χαλαρά σε πολλές περιπτώσεις, και υπάρχουν ΜΠΣ με αριθμό εισακτέων που δεν απέχει πολύ από τον αριθμό των εισακτέων στο προπτυχιακό τμήμα. Όλα αυτά για να υπάρχουν έσοδα που είναι το κύριο ζητούμενο.
Υπάρχουν πλέον ΜΠΣ που άσχετα με το τι αναφέρει η νομοθεσία, γίνονται αποκλειστικά εξ αποστάσεως, γι αυτο άλλωστε και υπάρχει η επιλογή αντικατάστασης της διπλωματικής με αριθμό μαθημάτων.
Σε όσα αντικείμενα δε, χρειάζεται φυσική παρουσία, όπως προβλέπει η νομοθεσία, οι ενδιαφερόμενοι πληρώνουν κάτι παραπάνω και καταφεύγουν στα ΜΠΣ της Κύπρου που γίνονται εξ αποστάσεως.
Η νοοτροπία που υπήρχε παλαιότερα με τα πτυχία, έχει μετακινηθεί πλέον και στα μεταπτυχιακά και σε λίγο θα πάει και στα διδακτορικά, με ότι αυτό συνεπάγεται σε ποιότητα, καινοτομία, αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, κλπ
Στο Τμήμα μου, όποιος περνάει απέξω, τον σέρνουν μέσα να τον γράψουν για διδακτορικό και μετά μη τους είδατε...
Το ξεχείλωμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει επεκταθεί σε όλους τους κύκλους σπουδών πλέον.

Αρθούρος
|

Μία από τις σημαντικότερες ελλείψεις των μεταπτυχιακών είναι η μη υποχρέωση στη διπλωματική εργασία σε πολλά απ' αυτά. Στην προκείμενη περίπτωση οι φοιτητές καλούνται να συμπληρώσουν τις διδακτικές μονάδες του προγράμματος, δηλώνοντας κάποιο άλλο μάθημα.
Έτσι, υπάρχουν νέοι που ακόμα κι αν τελειώσουν ένα μεταπτυχιακό και βγούν στην αγορά εργασίας, δε θα έχουν κάνει διπλωματική εργασία ούτε σε προπτυχιακό επίπεδο, ούτε σε μεταπτυχιακό. Το αποτέλεσμα είναι ότι κανείς από τους εργοδότες δεν τους δίνει σημασία. Επίσης, όσοι έχουν τέτοιου είδους μεταπτυχιακά δεν μπορούν να κάνουν διδακτορικό, τους αποκλείουν στο 99,99% των περιπτώσεων.
Το περίεργο είναι ότι αν και γνωρίζουν οι πάντες ότι η αγορά έχει υψηλές απαιτήσεις, όταν έγινε η συγχώνευση πολλών τμημάτων και ανωτατοποίηση σε άλλα το 2019, έγινε προαιρετική και σ' αυτά και η διπλωματική εργασία και η πρακτική, όπως είναι και στα υπόλοιπα τμήματα.
Το να εξομοιώνουμε τα πτυχία ή τα μεταπτυχιακά μας σε όλα όσα συμβαίνουν με τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς τίτλους, δε σημαίνει ότι δίνονται στους νέους τα κλειδιά του ανοίγματος των θυρών γιά να βρούν εργασία. Και είναι άδικο, διότι αντίθετα με ό, τι γράφει κάποιος από κάτω, η συντριπτική πλειονοψηφία των μεταπτυχιακών είναι με δίδακτρα κι όχι μόνο το 1/3. Εφόσον λοιπόν έχουμε όλοι αποδεχτεί αυτήν την κατάσταση και μπαίνουμε σ' αυτό το παιχνίδι του ανταγωνισμού, δε νοούνται εκπτώσεις από τη μεριά των ιδρυμάτων.
Είναι επίσης σιωπηρά αποδεκτό ότι ακόμα και εκείνα τα προπτυχιακά τμήματα που είναι πενταετή και δίνουν master στους πτυχιούχους, εκείνοι συνεχίζουν να επιθυμούν και το πετυχαίνουν να μπουν σε άλλα μεταπτυχιακά προγράμματα, με δίδακτρα φυσικά. Δεν είναι λοιπόν δίκαιο να γίνονται αντικείμενα εκμετάλλευσης εφόσον προπληρώνουν τις περισσότερες φορές τα δίδακτρα και να συνεχίζουν μέσα στο ίδιο κλίμα χαλαρότητας που είχαν μέχρι να πάρουν τα πτυχία τους.
Εφόσον όλοι θέλουν να συνεχίσουν σε μεταπτυχιακά προγράμματα, η ελληνική οικογένεια το προωθεί και το ζητά, μάλλον η κάθαρση πρέπει να ξεκινήσει απ' αυτά τα προγράμματα κι όχι από τα προπτυχιακά. Να γίνει αυστηρός έλεγχος, διότι μάλλον ελπίδες καλλιεργούν στους νέους κι όχι εισιτήρια εύρεσης εργασίας.

Δημήτρης ΝτεΚρής
|

Με αγωνία περιμένω να τοποθετηθεί και ο Master Dechef.

Ξενοφων
|

Τα μισά έπρεπε να μεινουν, δε χρειάζεται η Ελλάδα τόσα πολλά. Σε παρακαλανε. Καταλαβαίνετε.

Δημήτρης ΝτεΚρής
|

Χρειάζονται πιστοποιήσεις για αυτούς τους πτυχιούχους που αναφέρατε. Είναι πολύ πιο σημαντικές από αρκετά μεταπτυχιακά που προτείνουν μερικά ΑΕΙ.

@Άσπρη κιμωλία
|

Ο αγρότης και ο βοσκός (=κτηνοτρόφος μάλλον θες να πεις) λαμβάνουν πιστοποιήσεις από τον ΕΛΓΟ-Δήμητρα (Υπ. ΑΑ&Τ).
Επίσης, υπάρχουν και στα ΕΠΑΛ ο Τομέας Γεωπονίας, Τροφίμων & Περιβάλλοντος με ειδικότητες, μεταξύ άλλων, Τεχνικός Φυτικής Παραγωγής και Τεχνικός Ζωικής Παραγωγής.
Ακόμα, υφίστανται στο Μηχανογραφικό οι ΣΑΕΚ του Υπ. ΑΑ&Τ.
Τέλος, στην ελληνική επικράτεια, υπάρχουν >30 ΑΕΙ γεωπονικού χαρακτήρα με >6000 (!) εισακτέους κάθε χρόνο!...

ΔΕπ
|

Ναι αλλά η ΕΘΑΑΕ τα πιστοποιεί όλα! Και μετά παραπονιέται για το αποτέλεσμα! Ξέρει κανείς αν "έκοψαν" ποτέ έστω και 1 ΠΜΣ για τους λόγους που αναφέρει το άρθρο; Εγώ δεν έχω ακούσει να συμβαίνει ποτέ. Παράξενη κατάσταση, να έχεις το πεπόνι και το μαχαίρι και μετά να στηλιτεύεις τα..κακώς κείμενα.

Άπειρα βλέπω
|

Σε κάθε φοιτητη κι ένα μεταπτυχιακό μπορεί δε μπορεί.

Ποσα μεταπτυχιακά αντέχουμε;
|

Άπειρα μεταπτυχιακά με προγράμματα σπουδών τι; Με παρουσίες ποιες; Με επίπεδο σπουδών ποιο; Μειώστε τα !!!

...και πολλά με γελοία αντικείμενα
|

και κάποια 4 εξάμηνα , κάποια 3 (αυτά κοντινά), αλλά κάποια με ΔΥΟ μόνο ! και όλα η ίδια μοριοδότηση (διαφοροποίηση ανά αριθμό εξαμήνων γιατί όχι; )

Όταν η ΕΘΑΑΕ παίρνει διαζύγιο από τη λογική
|

Στα κριτήρια με τα οποία μοριοδοτεί και αξιολογεί η ΕΘΑΑΕ τα Πανεπιστήμια είναι και ο Αριθμός ενεργών Μεταπτυχιακών Πρόγραμμάτων ανά Τμήμα καθώς και η αναλογία μεταπτυχιακών/προπτυχιακών φοιτητών.
Πώς λοιπόν έρχεται τώρα η ίδια ΕΘΑΑΕ να πει ότι τα μεταπτυχιακά είναι πάρα πολλά και υπερεξειδικευμένα, αφού πρώτα η ίδια τα έχει ευλογήσει με ένα σωρό μόρια;
Τραγέλαφος

Άσπρη Κιμωλία
|

Εκείνο που χρειάζεται περισσότερο ο τόπος είναι τα «μεταπτυχιακά» των τεχνών. Να πάει ο τεχνίτης υδραυλικός/ηλεκτρολόγος/ηλεκτρονικός σε μια κρατική σχολή για μια/δύο πιστοποιήσεις.
- Και ο αγρότης και ο βοσκός χρειάζονται πιστοποιήσεις.
- Υπερβολές! Ο παππούς μου τα ήξερε όλα.

Δημήτρης, Ιδαίον Άντρον
|

Βρακί δεν έχει ο κ@κος μας, γαρίφαλο στ’ αυτί μας. Αυτό ταιριάζει περισσότερο αφού πολλά απ’ αυτά είναι άχρηστα, ο ιδιωτικός τομέας άλλα προσόντα ζητάει. Μακάρι να το μάθουν, να το συνειδητοποιήσουν οι νέοι, να μην εξαντλούν τους γονείς τους σπαταλώντας τις μικρές οικονομίες.
- Κι αυτά που φαίνονται αξιόλογα συχνά μικρή αξία έχουν. Αυτό που σε ρωτούν συνεχώς οι διευθυντές είναι ένα και σταθερό:
Αυτό το ξέρεις; Το κατέχεις καλά ή…
Πού το έχεις δουλέψει/εφαρμόσει και πόσο καιρό; Συστατικές έχεις;
- Τα ίδια πρέπει να συμβαίνουν και στον δημόσιο τομέα.
- Και η παράδοση;

Ξεβράκωτος βρακί έβαλε
|

κι όλο το'χεζε, αυτό αρμόζει στην περίσταση. Τα 75 μεταπτυχιακά ως "Μη χαρακτηρισμένα" βγάζουν μάτι. Ένα ουσιαστικό στοιχείο που παραλείπεται είναι πόσα και σε ποια παν/μια είναι με δίδακτρα. Κατά προσέγγιση, τουλάχιστον το 1/3 του συνόλου είναι με δίδακτρα, κυρίως στην Διοίκηση Επιχειρήσεων & Νομικές σπουδές καθώς και στις Ιατρικές Επιστήμες, την Εκπαίδευση. Στο ΕΑΠ είναι 100% όλα με δίδακτρα. Τα υπόλοιπα δεν τα αποκαλύπτει η έκθεση αυτή, ώστε να διαφανεί και η αιτία των αυξητικών τάσεων στα μεταπτυχιακά.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ