Ποσοστό αποφοίτων επί των φοιτητών: η Ελλάδα κατείχε την τελευταία θέση στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών

Τα υψηλότερα ποσοστά αποφοίτων επί των φοιτητών στην Ευρώπη εμφανίζουν η Ιρλανδία (35,4%) και η Γαλλία (30,7%).

20/12/2024

Ενημερώθηκε: 20/12/2024, 09:56

Άκουσε το άρθρο

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, για το έτος 2023:

Το 2022, στο ποσοστό αποφοίτων επί των φοιτητών (Σχήμα 23), η Ελλάδα κατείχε την τελευταία θέση στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών, με ποσοστό μόλις 9,8%, το οποίο απέχει πολύ από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (23,9%).

 Και σε αυτή την περίπτωση παρατηρείται σημαντική στρέβλωση από τη συμπερίληψη των ανενεργών φοιτητών στο σύνολο του φοιτητικού πληθυσμού της Ελλάδας. 

Τη δεύτερη δυσμενέστερη επίδοση εμφανίζει η Τουρκία (10,9%), ενώ σε χαμηλές θέσεις βρίσκεται η Φινλανδία και η Σουηδία (18,7%).

Τα υψηλότερα ποσοστά αποφοίτων επί των φοιτητών στην Ευρώπη εμφανίζουν η Ιρλανδία (35,4%) και η Γαλλία (30,7%).

Στο Σχήμα 24 παρουσιάζεται η εξέλιξη του ποσοστού αποφοίτων επί των φοιτητών στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση μεταξύ των ετών 2015-2022. 

Η μεγάλη απόκλιση της χώρας μας από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι εμφανής. 

Το 2016 διαπιστώνεται η μικρότερη διαφορά (12,2%) της δεκαετίας. Έκτοτε και έως το 2020, η απόκλιση αυτή διευρύνεται συνεχώς φτάνοντας το 14,9%, ενώ το 2021 η απόκλιση μειώνεται (13,5%). 

Το 2022 καταγράφεται διεύρυνση της διαφοράς (14,1%).

Συμπεράσματα

Παρακάτω παρουσιάζονται συνοπτικά οι δείκτες της Eurostat για τον φοιτητικό πληθυσμό Ελλάδας και ΕΕ27 (Πίνακας 19).
 

Η Ελλάδα διαθέτει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά φοιτητικού πληθυσμού σε σχέση με τον πληθυσμό της. Βεβαίως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι επειδή η μέτρηση γίνεται επί των εγγεγραμμένων φοιτητών και ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς θεωρούνται μη ενεργοί, η σύγκριση δεν αποτυπώνει ακριβώς την πραγματικότητα. Η παραμονή μη ενεργών φοιτητών, οι οποίοι δηλαδή δεν αποφοιτούν από τα ελληνικά ΑΕΙ, δημιουργεί δυσμενείς επιδόσεις για τη χώρα σε μια σειρά από τους σχετικούς διεθνείς δείκτες, όπως:

  • Το ποσοστό των αποφοίτων στο σύνολο των φοιτητών ετησίως παραμένει το χαμηλότερο μεταξύ των χωρών της Ευρώπης.
  • Η δυσμενής ποσοστιαία κατανομή μεταξύ προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών αποτελεί βασική συνέπεια της παραπάνω στρέβλωσης.

Η Ελλάδα διαθέτει το 2ο υψηλότερο ποσοστό ανδρών έναντι των γυναικών στον πρώτο κύκλο σπουδών. 

Ο δείκτης αυτός, επίσης, επηρεάζεται από το γεγονός ότι η πλειονότητα των μη ενεργών φοιτητών είναι άνδρες. Ωστόσο, στις μεταπτυχιακές σπουδές οι γυναίκες υπερτερούν αριθμητικά των ανδρών.

Ως προς τα αντικείμενα σπουδών, οι φοιτητές στην Ελλάδα ακολουθούν, στην πλειονότητά τους, τις επιστήμες μηχανικής και τις επιστήμες διοίκησης και νομικής με τελευταίες στην προτίμησή τους τις υπηρεσίες. Στην Ευρώπη οι περισσότεροι φοιτητές είναι ενταγμένοι στις επιστήμες διοίκησης και τις νομικές σπουδές και οι λιγότεροι στις γεωτεχνικές επιστήμες.
 

Σχόλια (10)

Πλατάρος Γιάννης
|

@ΔΔ.
Τελικά σε πρόσεξα με τον ισχυρισμό σου, ότι η επιταγχυνση της βαρύτητας μεταβάλλεται με το γεωγραφικό μήκος.....Μήπως εννοείς πλάτος; ...Όχι !...μήκος...Μπας και μπερδεύεις την καντρομολο; ;; Όχι!....
Με έχεις ένα χρόνο στο περίμενε να μου πεις για την τροποποίηση του νόμου του Νεύτωνα...
Ας είναι.....Θα μείνουμε στο σκοτάδι...
Κάθεσαι και γράφεις ότι δεν ξέρουνε οι φοιτητές το πρόγραμμα σπουδών , ενώ υπάρχει στο διαδίκτυο για κάθε σχολή λεπτομερέστατα ....
Για ποιους αστερίσκους γράφεις άνθρωπε μου; Είσαι εκπαιδευτικός

ΜΜ
|

Η μοναδική αιτία που συμβαίνει αυτό είναι ότι οι Σχολές που επέλεξαν δεν ήταν αυτές που νόμιζαν οι φοιτητές ότι ήταν. Πρέπει να γίνεται σαφές το ακριβές αντικείμενο των σπουδών στους ενδιαφερόμενους χωρίς χωρίς αστερίσκους εκ των προτέρων.

Polar_Fish
|

Τα πράγματα έχουν δυο όψεις. Απο τη μιά πλευρά η ΕΘΑΑΕ αναφέρει οτι αυξάνεται το ποσοστό των πτυχιούχων στο γενικό πληθυσμό και απο την άλλη ασχολείται συνεχώς με το ότι οι φοιτητές δεν αποφοιτούν χωρίς να παίρνει θέση στο θέμα των διαγραφών. Ειναι φανερό οτι με τις διαγραφές, καθώς ο χρόνος σπουδών έχει επιμηκυνθεί, θα αρχίσει να μειώνεται το ποσοστό πτυχιούχων στα ΑΕΙ στον πληθυσμό.

Προβλήματα που κανείς δε θέλει να λύσει
|

α) Οι υποψήφιοι δηλώνουν πάρα πολλές σχολές. Έπρεπε να δηλώνουν το πολύ πέντε ή έξι και να ξαναδίνουν εξετάσεις ή αν αποτύχουν και δεν θέλουν να ξαναδώσουν να στρέφονται σε σχολές και τεχνικά επαγγέλματα. Όχι μπείτε όλοι με γραπτά κοντά ή και κάτω από τη βάση σε όποια σχολή σας μπάσει ο βαθμός (που τη θέλετε ή όχι) και βλέπουμε
β) ιδρύθηκαν πολλά και παρόμοια ΑΕΙ/ΤΕΙ και σε επαρχιακές πόλεις με τη λογική όχι ότι είναι αναγκαία αλλά για να τζιράρει το χειμώνα η τοπική κοινωνία από τους φοιτητές. Έπρεπε να ελαχιστοποιηθούν και συγχωνευτούν αλλά υπάρχουν πολλά συμφέροντα.
γ) Αυτός που μπαίνει χωρίς βασικές γνώσεις σε μια σχολή που δεν θέλει πώς θα αποφοιτήσει; Αλλά του δίνουμε τη δυνατότητα να μπεί στη σχολή απλά για να φύγει από το παιδικό δωμάτιο.

@ @Polar_Fish 21 Δεκ 2024 09:44
|

Αυτό με τη στράτευση και "την ουσιαστική στρατιωτική εκπαίδευση" είναι ξεπερασμένο από χρόνια στα σύγχρονα κράτη που αντιμετωπίζουν σοβαρά τις απειλές γειτόνων. Ίσως χρειάζεται να δεις τι είναι οι επαγγελματίες μόνιμοι /οπλίτες που υποστηρίζουν σύγχρονα αμυντικά οπλικά συστήματα. το σχόλιο σου δείχνει να έχει άλλα κίνητρα.

ΞΑΝΘΟΣ
|

.....αξία δεν έχει για την κοινωνία πόσοι αποφοιτούν......ΑΛΛΑ πως αξιοποιούν μια προσωπική κσι κοινωνική επένδυση , που αποτελούν οι σπουδές στα ΑΕΙ
Για αυτό να βρείτε στοιχεία και να κάνετε ανάλυση......γιατί αν τελειώνεις ΑΜΕΣΑ.....και γίνεσαι, ντελιβεράς......ποια η αξία της επένδυσης που έκανες ;
Σε αυτό θέλουμε απάντηση......τα υπόλοιπα είναι.....για φιλοσοφική κουβέντα.....

@Polar_Fish
|

Τα ποσοστά αποφοίτων επί των φοιτητών δεν επηρρεάζονται τοσο απο το πόσους εισάγεις απο το Λυκειο αλλα με το ποσους απο αυτούς που εισάγεις εξάγεις, και τη διάρκεια εκπαίδευσης.
Για παράδειγμα σε τμήματα που είναι 3ετής διάρκειας, αν όλοι αποφοιτούν στα ν έτη το ποσοστό αποφοίτων θα είανι 33% και στα τμήματα με 4ετη διάρκεια 25%. Αν φοιτητές φεύγουν ή διαγράφονται πριν το ν τα ποσοστα ανεβαίνουν και αν δεν διαγράφεις ποτέ και έχεις μεγαλη διάρκεια φοίτησης μικραίνουν. 10% σημαινει μέσος όρος αποφοίτησης 10 χρόνια ή οτι αυξήσαμε πάρα σημαντικά τους εισακτέους τα τελευταία 4 χρόνια.

@Polar_Fish
|

Αυτό ερμηνεύεται και ως εξής: (α) Μεγάλο ποσοστό των κονδυλίων που πάνε στις διεξαγωγή των εισαγωγικών εξετάσεων, αλλά και στα ΑΕΙ, ουσιαστικά πάει χαμένο. (β) Εργατικό δυναμικό, στις αποδοτικότερες ηλικίες πάει χαμένο προσποιούμενο τον φοιτητή. (γ) Μαύρη και αδήλωτη εργασία. (δ) Αναβολές στην στράτευση χωρίς λόγο και παρουσίαση -αν τελικά παρουσιαστούν- σε ηλικίες ακατάλληλες για ουσιαστική στρατιωτική εκπαίδευση. (ε) Απαξίωση των ελληνικών ΑΕΙ.
Δυστυχώς το "οι αιώνιοι φοιτητές δεν κοστίζουν περισσότερο απ' όσο η κόλλα τους", που κάποιοι το έχουν κάνει σημαία τους, δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια χοντρή ανοησία και άγνοια της πραγματικότητας.

Polar_Fish
|

Αυτο απο μόνο του δεν λέει κατι. Πρέπει να συγκρινεις δυο συστηματα με βαση του συνολου των χαραχτηριστικών τους. Εγω ως χωρα μπορει να κανω εισαγωγη το 30% των αποφοιτων Λυκειου και μια αλλη χωρα το 80%. Εχω εχω μεγαλυτερη πιθανοτητα να εχω υψηλη αποφοιτηση. Από την άλλη αυτο σημαίνει οτι δεν εχω συγκεκριμενα κριτηρια εισαγωγης στα ΑΕΙ, διοτι οι πανελληνιες ειναι απλα συστημα καταταξης.

Τεο
|

Μάλτα: 9 φοιτητές ανά διδάσκοντα αποφοιτούν 3 (30%).Ελλάδα: 45 φοιτητές ανά διδάσκοντα αποφοιτουν 4+ (10%). Δηλ περισσότεροι από όσοι στη Μάλτα. Μήπως να ξαναμετρήσετε?

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ