Στη δημοσιότητα ο αριθμός αποφοίτων ανά τμήμα ΑΕΙ,λίγο πριν τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού από τους υποψηφίους για την τριτοβάθμια εκπαίδευση-Σπάει ο "μύθος" "δύσκολα μπαίνεις, εύκολα βγαίνεις"

Η κατηγορία (Απόφοιτοι ανά πρόγραμμα σπουδών) αποτελεί χρήσιμη πληροφορία που δεν είναι ευρέως διαθέσιμη αλλά συνιστά στιβαρό δείκτη ποιότητας.

13/06/2025

Ενημερώθηκε: 13/06/2025, 07:32

Άκουσε το άρθρο

Στη δημοσιότητα έδωσε η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ)  τον αριθμό  φοιτητών που αποφοίτησαν ανά Πανεπιστήμιο τα τελευταία χρόνια,   των 25 ΑΕΙ και των τριών Ανώτατων Στρατιωτικών Σχολών (ΑΣΕΙ), και συγκεκριμένα:

  • Τον αριθμό των Εγγεγραμμένων  φοιτητών   
  • Τον αριθμό των ενεργών φοιτητών 
  • Τον αριθμό των εισαχθέντων  φοιτητών  και
  • Τον αριθμό των Αποφοίτων  .

Η τελευταία κατηγορία (Απόφοιτοι ανά πρόγραμμα σπουδών) αποτελεί χρήσιμη πληροφορία που δεν είναι ευρέως διαθέσιμη αλλά συνιστά στιβαρό δείκτη ποιότητας.

Αν περιηγηθεί κανείς στους πίνακες θα διαπιστώσει ότι σπάει ο "μύθος"  "δύσκολα μπαίνεις, εύκολα βγαίνεις" 

Στους Πίνακες περιλαμβάνονται και τα δεδομένα παλαιότερων προγραμμάτων (πχ των πρώην ΑΤΕΙ) που έχουν καταργηθεί και δεν έχουν πια Εισαχθέντες καθώς και νεότερων προγραμμάτων που δεν έχουν συμπληρώσει έναν κύκλο σπουδών και δεν έχουν ακόμη Αποφοίτους. Για σωστή ενημέρωση, εμφανίζεται και η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του κάθε ΠΠΣ.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ  ΑΕΙ

Σχόλια (25)

Ερώτημα προς ΕΘΑΑΕ
|

Ευχαριστούμε για τα δεδομένα που διαθέσατε στο κοινό.
Μήπως να μας τα δώσετε και σε ένα αρχείο πχ excel για να κάνουμε συγκρίσεις; Πχ να δούμε τι γίνεται με τα τμήματα φυσικής ή διοίκησης επιχειρήσεως πανελλαδικά.

@Σουρωτήρι
|

Ακριβώς. Δε φαντάζεσται τι γίνεται! Είμαι καθηγητής σε μεγάλο ΑΕΙ. Οι ειδικές κατηγορίες είναι πολλές. Οι μετεγγραφές είναι πολλές. Οι περισσότεροι φοιτητές, τα "κορόιδα", πρέπει να αντιμετωπίσουν τη βάση/μόρια του τμήματος. Και μετά έρχονται άλλοι πολλοί που είτε εθνοτικής/γεωγραφικής προέλευσης, είτε για λόγους υγείας, είτε για αρκετά άλλα, ακόμη και λόγω φυσικών καταστροφών, βρίσκονται και αυτοί εκεί, "ως υπεράριθμοι" (αυτό κι αν είναι γελοίο, λες και οι θέσεις στο αμφιθέατρο είναι κάτι εικονικό ή ελαστικό), ενώ είχαν σημαντικά χειρότερες επιδόσεις από τους υπόλοιπους. Μεγαλύτερη αδικία δεν υπάρχει. Είναι ο τρόπος του κράτους να μοιράζει θέσεις στα ΑΕΙ ως "αντίδωρο", χωρίς να το ενδιαφέρουν οι πολύ σοβαρές επιπτώσεις.

Ε.Ρ.
|

@Θύμιος
Και εγώ μπήκα το 1985, ομοίως από 1η δέσμη. Δεν θυμάμαι την αναλογία για την 1η δέσμη, αλλά θυμάμαι ότι οι υποψήφιοι ήταν 120.000 περίπου και οι θέσεις γύρω στις 43.000 (για όλες τις δέσμες). Ή εσείς ή ε΄γώ δεν θυμόμαστε καλά ή κάτι άλλαξε στην δική μου χρονιά. Και, ναι, δεν έμπαινες εύκολα ούτε τότε.

ΔΕΠ περιφερειακού
|

Τα δεδομένα αυτά είναι σημαντικά και ανοίγουν τον δρόμο για μεγαλύτερη διαφάνεια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα ζητήματα που η ΕΘΑΑΕ οφείλει να εξετάσει. Μερικά έχουν ήδη επισημανθεί σε προηγούμενες αναρτήσεις· για παράδειγμα, σε ορισμένα τμήματα ο αριθμός των εισακτέων έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, ενώ οι σημερινοί απόφοιτοι εισήχθησαν πριν από την εφαρμογή της ΕΒΕ. Χαρακτηριστικά, σε ένα τμήμα όπου σήμερα αποφοιτούν 40 φοιτητές, αυτοί προέρχονται από 150 εισακτέους ετησίως την προ-ΕΒΕ περίοδο, ενώ οι εισακτέοι του τρέχοντος έτους ανέρχονται μόλις σε 50.
Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα αφορά τα τμήματα που προέρχονται από τα πρώην ΤΕΙ. Σε αυτά δόθηκε η δυνατότητα στους αποφοίτους και, σε ορισμένες περιπτώσεις, και στους φοιτητές των ΤΕΙ να εγγραφούν στο πρόγραμμα σπουδών του νέου ΑΕΙ και να αποκτήσουν πτυχίο ΑΕΙ, με την προϋπόθεση ότι θα ολοκληρώσουν επιπλέον υποχρεώσεις (μαθήματα, εργαστήρια, εργασίες κ.ά.).

Για τον λόγο αυτό, κατά τα ακαδημαϊκά έτη 2020–2021 και 2021–2022, ο αριθμός των εισαχθέντων στα συγκεκριμένα τμήματα εμφανίζεται εξαιρετικά αυξημένος, ξεπερνώντας κατά πολύ τους φοιτητές που εισήχθησαν μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων. Άρα, και ο αριθμός των αποφοίτων που εμφανίζεται σήμερα περιλαμβάνει και τους φοιτητές των πρώην ΤΕΙ — οι οποίοι, σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν είναι καθόλου λίγοι.

Αν η εφαρμογή της ΕΘΑΑΕ αποσκοπεί στην ενημέρωση υποψηφίων και των οικογενειών τους, θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να διαχωρίζονται οι εισαχθέντες και οι απόφοιτοι που προέρχονται αποκλειστικά από τις πανελλαδικές εξετάσεις. Διαφορετικά, δημιουργείται μια θολή εικόνα, που μπορεί να οδηγήσει σε παρανοήσεις.

Επιπλέον, θα ήταν χρήσιμο κάθε τμήμα να συνοδεύεται από έναν πίνακα που να εμφανίζει:

τον αριθμό των εισακτέων ανά ακαδημαϊκό έτος (π.χ. για τα τελευταία πέντε έτη), και

τον αριθμό των αποφοίτων ανά έτος αποφοίτησης, με κατηγοριοποίηση στα έτη ν, ν+1, ν+2 κ.λπ.

Ένα τέτοιο εργαλείο θα προσέφερε ουσιαστική διαφάνεια και καλύτερη κατανόηση της πραγματικής εικόνας κάθε τμήματος.

Σουρωτήρι
|

Μα έχει σχολιαστεί παλαιοθεν, ότι οι πανελλήνιες τα τελευταία πολλά χρόνια έχουν καταντήσει ένας διάτρητος θεσμός... όχι ως διαδικασία, αλλά, με "ένα κάρο παραθυράκια" για να τον παρακάμπτουν... Κλασσική περίπτωση, οι μετεγγραφές!
(Αυτοί που είχαν δηλαδή τη "δύναμη" να το διαβάλουν, το κατάφεραν όχι άμεσα, αλλά έμμεσα!)

@@@ειναι σωστα τα νουμερα???
|

Προφανώς κάτι δεν πάει καλά με τις πανελλαδικές όταν το 60% των φοιτητών κάποιου Τμήματος προέρχεται από μετεγγραφές.

@Γιώργος ΔΕΠ
|

βγαζει πολλα απο τα στοιχεια αυτα η ΕΘΑΕΕ στην ετησια έκθσεση της

Polar_Fish
|

@Γιώργος ΔΕΠ
H EΘΑΑΕ δημοσιευτει στοιχεια οπως η αναλογια φοιτητών / διδασκοντων. Πρέπει να κοιτάξετε στις ετησιες εκθέσεις της για την ανωτατη εκπαίδευση.

@@ειναι σωστά τα νούμερα
|

Αν οι 20-30 εισακτέοι απο το 90% ΓΕΛ με όλες τις "περιφεριακές" κατηγορίες φτάνουν τους 110-120 κατι δεν παει καθολου καλά με τις Πανελλαδικές

@ειναι σωστά τα νούμερα
|

Μα οι εισακτέοι σε ένα Τμήμα ΑΕΙ δεν είναι μόνο από την κατηγορία ΓΕΛ 90% που κοιτάτε, αλλά από πολλές περισσότερες (ΓΕΛ 10%, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΛ 10%, μετεγγραφές, κατατακτηριες, ασθενείς, αθλητές, ομογενείς, αλλογενείς, φυσικές καταστροφές, κ.λπ.)...

Θύμιος
|

Ποτέ δεν έμπαινες δύσκολα. Εκτός αν θες σώνει και καλά Ιατρική, Νομική, ΕΜΠ. Εγώ μπήκα το '84. Η αναλογία υποψηφίων-θέσεων ήταν -αν θυμάμαι καλά- τέτοια που σχεδόν οι 9 στους 10 πρωτοδεσμίτες έμπαιναν κάπου.

@ειναι σωστα τα νουμερα???
|

Σωστά είναι τα νούμερα. Περιλαμβάνουν το 10% των εξετάσεων προηγούμενων ετών καθώς και τις μετεγγραφές, αλλοδαπούς, αλλογενείς κλπ.

Οι μετεγγραφές
|

…πού είναι;

Γιώργος ΔΕΠ
|

Η ΕΘΑΑΕ γιατί δε μας λέει και για άλλα metrics όπως αναλογία διδασκόντων προς φοιτητές, επικαιρότητα του προγράμματος σπουδών και accredation, ποικιλία μεθόδων διδασκαλίας, αξιολογήσεις των καθηγητών από τους φοιτητές, ερευνητικές ευκαιρίες για προπτυχιακούς, ακαδημαϊκές διακρίσεις φοιτητών, επαγγελματική αποκατάσταση & σύνδεση με την αγορά/ποσοστό απορρόφησης των αποφοίτων, μέσος μισθός αποφοίτων, ποιότητα και ποσότητα πρακτικής άσκησης (internships), αξιολογήσεις του δίκτυου αποφοίτων, φοιτητική μέριμνα & υποδομές, υπηρεσίες υποστήριξης φοιτητικής ζωής, διεθνοποίηση & εξωστρέφεια/
ευκαιρίες για διεθνή κινητικότητα και προσφορά ξενόγλωσσων μαθημάτων, ποσοστό συνέχισης σε master, ποσοστό συνέχισης σε παράλληλους κλάδους άλλων σχολών και τόσα άλλα που αφορούν την ουσία της φοίτησης; Υπάρχει ακαδημαϊκό κύρος πχ αριθμός citations/καθηγητή, συμμετοχή σε ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα, καθηγητές που έχουν έστω και ένα ένσημο στον ιδιωτικό τομέα, βραβεία διδασκαλίας, ευελιξία στο σύγγραμα; Η επιλογή ενός τμήματος δεν πρέπει να βασίζεται μόνο στη «δυσκολία» εισαγωγής ή σε τέσσερις γενικούς δείκτες. Αυτό που χρειάζεται είναι κάτι που απαντά στο θεμελιώδες ερώτημα «τι είδους εμπειρία και τι μέλλον μπορεί να μου προσφέρει αυτό το ίδρυμα;» Αλλά μάλλον καίει πολύ ρεύμα το excel στην Ελλάδα όταν προσθέτουμε νέες στήλες σε ένα φύλλο εργασίας.

ειναι σωστα τα νουμερα???
|

Κατι φαίνεται ότι ΔΕΝ παει καλα με τα νουμερα
Πχ κοιτάω στο Παν Ιωαννίνων του Μηχανικούς Η/Υ και Πληροφορικής που για τα ετη 2022 και 2023 ειχαν 30 εισακτέους απο ΓΕΛ και το 2022 λιγότερους. Πως βγαινουν νουμερα εισακετων πανω απο 100???

Polar_Fish
|

Οταν βλέπει κάποιος ενα πινακα με αριθμους πρέπει να αναρωτηθεί ποιο ερώτημα απαντά. Οι αριθμοι που παρουσιάζει η ΕΘΑΑΕ απεικονίζουν απλά τον αριθμό των εισακτέων και τον αριθμό των πτυχίων σε κάθε ΠΠΣ σε ενα συγκεκριμένο έτος. Ετσι βλέπει κανεις τη συσσωρευση των φοιτητών σε ένα προγραμμα. Ομως η χρησιμη πληροφορια ειναι μετά απο πόσα χρόνια σπουδών απονέμονται πτυχια. Αυτη η πληροφορία θα ανατρέψει το ν+2/ν+3 διοτι θα αποδειξει οτι συνεχώς απονεμονται πτυχια μετα απο αυτο το όριο σπουδών. Και αυτα τα στοιχεια τα εχει η ΕΘΑΑΕ διοτι τα δινουν τα ΑΕΙ καθε χρονο εδώ και 10 χρόνια.

Ν
|

Υπολογίστε το ποσοστό των (ενεργών/εγγεγραμμένων)*100 (%) και αφαιρέστε από το 100 για να εκπλαγείτε πόσοι από τους εγγεγραμμένους φοιτητές έχουν ξεπεράσει τα (ν+2) ή (ν+3) έτη σπουδών! Δραματικά ποσοστά!
Παράδειγμα: ΗΜΜΥ ΕΜΠ:
Εγγεγραμμένοι: 5165
Ενεργοι: 2785
(2785/5165)*100 = 54% ενεργοι (μέχρι 8 ετη σπουδών)
και 46% (πάνω από 8 έτη!)

CJ
|

Στις στρατιωτικές σχολές όλοι παίρνουν πτυχίο στην ώρα τους.

Γιάννης
|

Θα πρέπει να λάβει κανείς υπόψη του και την προσπάθεια των φοιτητών που είναι στο όριο της διαγραφής. Η αύξηση του αριθμού των αποφοίτων τα τελευταία δύο χρόνια σχετίζεται και με αυτό - επομένως και όταν διατηρείται ο "μύθος" μπορεί να πρόκειται για μύθευμα.

@Κώστας
|

Σιγά το "δύσκολα μπαίνεις", δεν ζούμε στα.80ς και 90ς. Αν αφαιρέσουμε ένα μικρό αριθμό τμημάτων (π.χ. τύπου Ιατρική), στα περισσότερα μπαίνεις με μεσαιους-χαμηλούς βαθμούς ένεκα των πολλών θέσεων ΑΕΙ και λίγων (λιγότερων σε σχέση με το παρελθόν) υποψηφίων. Και γενικά, κάπου περνάς!

Οι μεταγραφές
|

δεν εμφανίζονται στους εισαχθέντες. Αυτός ο αποκρυπτόμενος αριθμός είναι που κάνει σαλάτα την εύκολη εξαγωγή συμπερασμάτων. Το πλήθος των μεταγραμμένων φοιτητών ανά τμήμα (+ και -) πρέπει να αποκαλυφθεί για να φανεί το πραγματικό πρόβλημα!

καλά είναι να σπάσει η σιωπή...
|

για το "δύσκολαμπάινεις" λείπειόντως το στατιστικό των κενών θέσεων, που δεν είναι δουλειά του κάθε ιδρύματος αλλά απεικονίζει την κατάσταση. άντε σιγά σιγά να μάθουμε καιτις ΑΛΗΘΙΝΕΣ αιτίες της εγκατάλειψης..

@Κώστας
|

Όχι σε όλες τις σχολές, αλλά σε γενικές γραμμές ναι σπάει! Βλέπω τμήματα που αποφοιτεί περίπου το 1/3 σε σχέση με τους εισαχθέντες!

Δεπ
|

Ο αριθμός αποφοίτων δεν λέει και πολλά. Ας πούμε, σε ένα Τμήμα αποφοιτούν αρκετά λιγότεροι των εισακτέων διότι είναι μια απαιτητική σχολή ή διότι είναι μια σχολή στην οποία οι περισσότεροι περνούν 'κατά λάθος' και τα παρατούν από αδιαφορία; Αν αποφοιτούν αρκετά περισσότεροι από τους εισακτεους (στο έτος αναφοράς) σημαίνει ότι άλλαξε ο αριθμός εισακτέων στο μεσοδιάστημα ή ότι έπεσε το επίπεδο οπότε δίνεται ευκολότερα το πτυχίο; Αν, τέλος, αποφοιτούν πάνω-κάτω όσοι εισάγονται, είναι διότι πρόκειται για μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σχολή που κινητοποιεί τους φοιτητές ή για σχολή "ψεκάστε- σκουπίστε- τελειώσατε"; Αυτός ο δείκτης λοιπόν πρέπει να λαμβάνεται υπόψη συνδυαστικά (α) με τις βάσεις εισαγωγής και το βαθμό του πρώτου εισαχθένα, δηλαδή την ποιότητα του φοιτητικού δυναμικού, και (β) το ποσοστό των θέσεων που καλύφθηκαν ή έμειναν κενές ελέω ΕΒΕ, δηλαδή την ζήτηση που έχει ένα τμήμα από στοιχειωδώς εγγράμματους μαθητές. Κι αυτό διότι, αν υποθέσουμε ότι δύο τμήματα έχουν μια φαινομενικά ιδεατή αναλογία εισακτεων-αποφοίτων, αλλά στο ένα τμήμα είχαν εισαχθεί ελάχιστοι λόγω ΕΒΕ, Ε τότε σίγουρα δεν μιλάμε για δύο ισάξια τμήματα.

Κώστας
|

Πολύ ενδιαφέρον στατιστικό. Πράγματι δεν υπήρχε μέχρι τώρα, αλλά επιβεβαιώνει αυτό που φανταζόμαστε για κάθε σχολή, χωρίς εκπλήξεις.
Σπάει όμως κι έναν μύθο. Αυτόν που έλεγε "δύσκολα μπαίνεις, εύκολα βγανεις"....

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ