Τα Πανεπιστήμια δεν είναι επιχειρήσεις

Η ανταγωνιστική αξιολόγηση για τη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων αποτελεί αντιακαδημαϊκή πρακτική

18/12/2019

Άκουσε το άρθρο

Του Αντώνη Κυπάρου
Αναπληρωτή Καθηγητή ΑΠΘ

Η πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) για σύνδεση του 20% της ετήσιας τακτικής χρηματοδότησης των πανεπιστημίων ΕΝΤΟΣ των ορίων του προϋπολογισμού, με την «αξιολόγηση» κάθε ιδρύματος σε μια λογική ανταγωνιστικότητας μεταξύ των ιδρυμάτων, είναι λάθος προσέγγιση και αποτελεί αντιακαδημαϊκή πρακτική. Τα πανεπιστήμια δεν είναι επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, σε περίπτωση που ένα ΑΕΙ δεν επιτύχει τους δείκτες αξιολόγησης, τότε θα λάβει μόνο το 80% της προβλεπόμενης δημόσιας τακτικής χρηματοδότησης, ενώ το 20% αυτής θα κατανεμηθεί στα υπόλοιπα ΑΕΙ, προφανώς σε όσα έχουν επιτύχει τα κριτήρια της αξιολόγησης.

Με αυτή την προσέγγιση, το ΥΠΑΙΘ εισάγει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έναν ιδιότυπο κοινωνικό αυτοματισμό, πρωτόγνωρο για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Η πρακτική αυτή όχι μόνο δε βελτιώνει την ποιότητα του επιστημονικού έργου, αλλά δημιουργεί ανταγωνισμό, αντιπαλότητα και καχυποψία μεταξύ των πανεπιστημίων οδηγώντας τα ιδρύματα σε εσωστρέφεια. Γιατί ένα πανεπιστήμιο να θελήσει να μοιραστεί τις καλές πρακτικές του με ένα άλλο ίδρυμα, όταν αυτές αποτελούν κριτήριο για το 20% της χρηματοδότησης του από την πολιτεία; Για τον ίδιο λόγο, γιατί ένα ΑΕΙ να θελήσει να ενθαρρύνει τους διδάσκοντες και τους ερευνητές του Ιδρύματος να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν μεθόδους και τεχνικές με το προσωπικό ενός άλλου ΑΕΙ; Μάλλον θα τους αποθαρρύνει, αφού για το Ίδρυμα το επιστημονικό έργο του προσωπικού του αποτελεί «κεφάλαιο» που θα διασφαλίσει την οικονομική επιβίωση του ιδρύματος. Επίσης, είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι το ποσοστό της χρηματοδότησης που είναι συνδεμένο με την αξιολόγηση θα αυξάνεται κατά τους επόμενους προϋπολογισμούς. Επιπλέον, οι προϋπολογισμοί είναι ετήσιοι, δηλαδή αυτό σημαίνει ότι η αξιολόγηση θα γίνεται κάθε χρόνο; Πόσο εφικτό είναι αυτό;

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, η τακτική χρηματοδότηση θα κατανέμεται στα ΑΕΙ με απόφαση υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που θα εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Ανώτατου Συμβουλίου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.). Δηλαδή η πολιτική ηγεσία του υπουργείου εκχωρεί σε μια ανεξάρτητη αρχή ένα μέρος του θεσμικού καθήκοντος που έχει η ίδια η ηγεσία του υπουργείου, να διασφαλίσει την απρόσκοπτη χρηματοδότηση των δημόσιων πανεπιστημίων. Με τον τρόπο αυτό το ΥΠΑΙΘ θα μπορεί να κρύβεται βολικά πίσω από την απόφαση του ΕΘ.Α.Α.Ε. για μείωση της τακτικής χρηματοδότησης των πανεπιστημίων κατά το δοκούν και σύμφωνα με κριτήρια αξιολόγησης που θέτει το ίδιο το ΥΠΑΙΘ.

Η δημόσια τακτική χρηματοδότηση των πανεπιστημίων πρέπει να γίνεται αυτόματα και αδιαμεσολάβητα μεταξύ ΥΠΑΙΘ και Ιδρυμάτων, με βάση τις ανάγκες των Ιδρυμάτων με σκοπό αυτά να παρέχουν υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο. Ναι, να υπάρχουν και ορθά κάποια αντικειμενικά, καθολικά αποδεκτά κριτήρια για τη χρηματοδότηση των λειτουργικών αναγκών των πανεπιστημίων που να αφορούν στο 100% της χρηματοδότησης, για παράδειγμα: συνολικός αριθμός εγγεγραμμένων φοιτητών, εκτιμώμενο ετήσιο κόστος σπουδών ανά φοιτητή, διάρκεια σπουδών, ποσοστό εργαστηριακών και θεωρητικών μαθημάτων, μέγεθος και γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος στην ηπειρωτική ή νησιωτική Ελλάδα, μεγάλα και μικρά πανεπιστήμια, κεντρικά και περιφερειακά, παλαιότερα και νεότερα ιδρύματα, κι άλλα αντικειμενικά κριτήρια που επηρεάζουν τη λειτουργία των Ιδρυμάτων. Άλλωστε και τώρα υπάρχει σχετικός αλγόριθμος κριτηρίων για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ που ισχύει από το 2011. Σαφώς θα μπορούσε να επικαιροποιηθεί και να εμπλουτιστεί ο αλγόριθμος αυτός, μάλιστα να γίνει πιο γενναιόδωρος, με βάση όμως τις προτάσεις των Ιδρυμάτων.

Όταν τα Ιδρύματα δεν ξεκινούν από το ίδιο επίπεδο/αφετηρία, τότε η χρηματοδότηση που συνδέεται με «αξιολόγηση» και ανταγωνισμό θα μεγαλώσει και θα επιτείνει τις μεταξύ τους διαφορές. Θα δημιουργήσει πανεπιστήμια διαφορετικών ταχυτήτων. Επιπλέον, στον πυρήνα του ζητήματος, υπάρχει έντονη επιστημονική αντιπαράθεση και στέρεη επιχειρηματολογία μέσα στην ακαδημαϊκή κοινότητα, με ακαδημαϊκούς και όχι με «τεχνοκρατικούς/γραφειοκρατικούς» όρους, ως προς την εγκυρότητα, την αξιοπιστία, την αποδοχή και εν τέλει την χρησιμότητα τέτοιων κριτηρίων/δεικτών αξιολόγησης.

Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για extra bonus επιβράβευσης στα πανεπιστήμια, όμως ΕΚΤΟΣ των ορίων του προϋπολογισμού για τις βασικές ανάγκες των Ιδρυμάτων, κι εάν βέβαια πρώτα διασφαλίσει η πολιτεία την απαραίτητη χρηματοδότηση για τη βασική λειτουργία των Ιδρυμάτων. Μάλιστα το όποιο επιπλέον ποσό χρηματοδότησης ΕΚΤΟΣ των ορίων του προϋπολογισμού του ΥΠΑΙΘ, να χορηγηθεί κατά αντίστροφο τρόπο. Δηλαδή να λάβουν την επιπλέον χρηματοδότηση τα «αδύναμα» πανεπιστήμια που δεν θα αξιολογηθούν ψηλά, έτσι ώστε αυτά να ενισχυθούν και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για μια προς τα πάνω ακαδημαϊκή σύγκλιση, προσεγγίζοντας τα πιο «δυνατά» πανεπιστήμια, αναβαθμίζοντας συνολικά την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Το διδακτικό ερευνητικό προσωπικό των πανεπιστημίων εργάζεται σκληρά τόσο για την ποσότητα όσο και για την ποιότητα του επιστημονικού του έργου, μέσα σε ένα στενό οικονομικό  πλαίσιο που φαίνεται προκαθορισμένο. Όταν όλοι αναγνωρίζουν ότι υπάρχει υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων ακόμη και για τις βασικές λειτουργικές ανάγκες, είναι τουλάχιστον άκαιρο να συνδέεται η χρηματοδότηση με «αξιολόγηση» των Ιδρυμάτων. Άραγε ποια θα είναι η επόμενη «μεταρρύθμιση»; Μήπως η σύνδεση ενός ποσοστού του μισθού των μελών ΔΕΠ και λοιπών διδασκόντων με την αξιολόγηση του προσωπικού τους φακέλου από κάποια ανεξάρτητη και αδέκαστη Εθνική Αρχή;

Με τις παρούσες εξαγγελίες της κυβέρνησης, φαίνεται σα να θέλει η πολιτεία να αποσυρθεί από την υποχρέωση της να παράσχει χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια και στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (10)

τι τον πέρασες τον ιδιωτικό τομέα
|

βέβαια δεν είναι διότι αν ήσαν το 90% θα ειχανε φάει σουτ.

Περιφερειακά Πανεπιστήμια
|

Αδύνατον να συνεχίσουν να λειτουργούν με τη σημερινή κατάσταση. Πρέπει να γίνουν αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη γιατί τελικά όλοι οι καθηγητές θα εγκαταλείψουν τις θέσεις τους για τα κεντρικά ΑΕΙ.

Σε Αττική και Θεσσαλονίκη πρέπει να γίνουν συνενώσεις και στις περιφερειες (Κρήτη, Πελοπόννησος, Ήπειρος, Θεσσαλία και Θράκη) να ισχυροποιηθούν τα βιώσιμα πανεπιστήμια, με κέντρο ερευνών και τεχνολογικό πάρκο.

Προφανώς, τα ΑΕΙ δεν είναι επιχειρήσεις αλλά δεν μπορούν να λειτουργούν χωρίς κανένα μακροπρόθεσμο σχεδιασμό: πχ. πόσα πανεπιστήμια χρειάζεται η Κρήτη; Είναι αποδοτικό να έχουμε τρία ΑΕΙ αντί ενός, με ισχυρές σχολές σε έρευνα και διδασκαλία και ικανοποιημένους φοιτητές και εργαζομένους;

Με την κατάργηση των ΤΕΙ άνοιξε ο δρόμος, αλλά πρέπει να προωθηθούν οι ενώσεις τμημάτων αλλιώς θα λειτουργούν παράλληλα πανομοιότυπα τμήματα, με τεράστιο κόστος και χωρίς κανένα όφελος για την κοινωνία.

Σήφης
|

Παντού επιδόσεις και ανταμοιβή βρίσκονται σε άμεση σχέση.
Γιατί όχι και στα ΑΕΙ?

Βρετανός ΙΙ
|

[συνέχεια του προηγούμενου post μου]

3) Ο αρθρογράφος αξιώνει "Το διδακτικό ερευνητικό προσωπικό των πανεπιστημίων εργάζεται σκληρά τόσο για την ποσότητα όσο και για την ποιότητα του επιστημονικού του έργου, μέσα σε ένα στενό οικονομικό πλαίσιο που φαίνεται προκαθορισμένο. Όταν όλοι αναγνωρίζουν ότι υπάρχει υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων ακόμη και για τις βασικές λειτουργικές ανάγκες, είναι τουλάχιστον άκαιρο να συνδέεται η χρηματοδότηση με «αξιολόγηση» των Ιδρυμάτων. " Για την ακρίβεια ισχύει ακριβώς το αντίθετο στη Βρετανία. Δεδομένου το κόστους μια πιθανώς κακής αξιολόγησης, οι θέσεις ΔΕΠ στη Βρετανία πληρώνονται με επιστήμονες που βελτιώνουν την ερευνητική θέση και δυναμική του κάθε τμήματος σε γενικές γραμμές. Δεδομένου ότι η αξιολόγηση έχει και ως κριτήριο την προσέλκυση εξωετρικών χρηματοδοτήσεων, αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα ιδρύματα να προσπαθούν συνέχεια να γίνονται πλουσιότερα και σε ποιότητα έρευνας αλλά και σε ποσότητα εξωτερικής και ανταγωνιστικής χρηματοδότητησης (δηλ., περισσότερα χρήματα προερχόμενα όχι μόνο από την αξιολόγηση). Άρα, υπάρχει και πολλαπλάσια προσέλκυση νέων επιστημόνων και διδακτόρων.

4) Ο αρθρογράφος τελειώνε ως εξής "Με τις παρούσες εξαγγελίες της κυβέρνησης, φαίνεται σα να θέλει η πολιτεία να αποσυρθεί από την υποχρέωση της να παράσχει χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια και στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση." Αυτό είναι λογικά λάθος. Αν μειωθεί η ολική χρηματοδότηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (που όπως λέει το υπουργείο δεν έχει σκοπό να πράξει) τότε θα μπορούσε να ισχυρισθεί ο αρθρογράφος το παραπάνω. Αυτό που θα δημιουργήσει η αξιολόγηση είναι ανακατανομή της _ίδιας_ χρηματοδότησης. Άρα ερευνητικώς εύρωστα τμήματα και ιδρύματα θα λαμβάνουν περισσότερα χρήματα από την κυβέρνηση. Φαντάζομαι ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων φορολογουμένων που πληρώνουν το λογαριασμό, θα επιθυμούμε μια τέτοια εξέλιξη.

Βρετανός
|

Το σύστημα του ύψους επιδότησης μέσω αξιολόγησης της έρευνας εφαρμόζεται στα Βρετανικά πανεπιστήμια από το 1991, με μια αξιολόγηση κάθε επταετία περίπου. Ο τρόπος που γίνεται η αξιολόγηση ΔΕΝ δημιουργεί ΚΑΝΕΝΑ από τα προβλήματα που περιγράφει ο κ. Κυπάρος. Μπορώ να το υποστηρίξω αυτό με σιγουριά ως ακαδημαϊκός στη Μεγ. Βρετανία και έχοντας λάβει μέρος σε 4 τέτοιες αξιολογήσεις κατά την τελευταία 25ετία. Παρακάτω παραθέτω συγκεκριμένα μέρη του συστήματος αξιολόγησης της Βρετανίας, το οποίο ονομάζεται Research Excellence Framework -- REF. Με αυτά τα συγκεκριμένα μέρη θα απαντήσω στον κ. Κυπάρο ότι τα επιχειρήματά του είναι έολα.

1) ο αρθρογράφος γράφει με σιγουρία ότι "Η πρακτική αυτή όχι μόνο δε βελτιώνει την ποιότητα του επιστημονικού έργου, αλλά δημιουργεί ανταγωνισμό, αντιπαλότητα και καχυποψία μεταξύ των πανεπιστημίων οδηγώντας τα ιδρύματα σε εσωστρέφεια." Τα αποτελέσματα του REF 2013 στη Βρετανία έδειξαν ότι η αξιολόγηση ώθησε σημαντικά στην εξωστρέφεια τα Βρετανικά πανεπιστήμια καθώς υπήρχε ανταγωνισμός ποιότητας έρευνας και ανταγωνισμός χρηματοδότησης. Το σύνολο της έρευνας στα Βρετανικά πανεπιστήμια είναι δεύτερη στον κόσμο σε ετεροναναφορές δημοσιεύσεων μετά τις ΗΠΑ και τα έσοδα από ερευνητικά ευρωπαϊκά προγράμματα ήταν τα μεγαλύτερα ανά μέλος ΔΕΠ στην Ευρώπη.

2) ο αρθρογράφος γράφει "Για τον ίδιο λόγο, γιατί ένα ΑΕΙ να θελήσει να ενθαρρύνει τους διδάσκοντες και τους ερευνητές του Ιδρύματος να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν μεθόδους και τεχνικές με το προσωπικό ενός άλλου ΑΕΙ; Μάλλον θα τους αποθαρρύνει, αφού για το Ίδρυμα το επιστημονικό έργο του προσωπικού του αποτελεί «κεφάλαιο» που θα διασφαλίσει την οικονομική επιβίωση του ιδρύματος." Στη Βρετανία αυτό έχει αντιμετωπιστεί με τον απλούστερο δυνατό τρόπο: κάθε ερευνητικό αποτέλεσμα μοιράζεται εξίσου σε όλα τα ιδρύματα των ερευνητών. Άρα έχει ως αποτέλεσμα την ενεργό δράση για ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ συνεργασιών μεταξύ κεντρικών και περιφερειακών πανεπιστημίων!

ΑΝΤΙΣΥΡΙΖΑ ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ΜΕΧΡΙ ΑΗΔΙΑΣ
|

........ Η πρακτική αυτή όχι μόνο δε βελτιώνει την ποιότητα του επιστημονικού έργου, αλλά δημιουργεί ανταγωνισμό, αντιπαλότητα και καχυποψία μεταξύ των πανεπιστημίων οδηγώντας τα ιδρύματα σε εσωστρέφεια. .......

Κύριε καθηγητά, έτσι θα επιλέγεται το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό και δεν θα έχουμε φωτογραφικές προκηρύξεις για το βόλεμα των δικών μας παιδιών. Στο harvard και ΜΙΤ αν δεν παράγεις ερευνητικό έργο πας σπίτι σου.

Παναγιώτης Β
|

@Ζ: Συμφωνώ και με την προτεινόμενη "μεταρρύθμιση" και με την απάντησή σας με κεφαλαία και με έντονα και με υπογραμμισμένα γράμματα.
Δυστυχώς, δεν μπορεί να μέ πείσει ο κ. Κυπάρος, για τον απλό λόγο ότι, δεν κατέχει από επιχειρήσεις. Δεν υπήρξε επιχειρηματίας και δεν έχει εργαστεί σε επιχείρηση. Επιπλέον, το University of Houston και η NASA μάλλον έχουν διαφορετική άποψη για την τοποθέτηση αυτή.

γεωγραφική διασπορά
|

Για ποιο λόγο και με ποια κριτήρια έγινε η διασπορά των σχολών ΑΕΙ; Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα αντί να ψάχνουμε τρόπους να χρηματοδοτήσουμε όλα αυτά τα τμήματα, που και καλά να είναι δεν έχουν λόγο ύπαρξης και πάντα θα είναι πολύ χαμηλά σε προτιμήσεις φοιτητών και προσωπικού άρα ευάλωτα

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
|

Επιτελους δεν αντέχει ο λαος να πληρώνει με τις κρατικές επιχορηγήσεις τμήματα που δεν έχουν λόγο ύπαρξης, τμήματα που οι γονείς (φτωχοί όχι πλούσιοι-αυτοί δεν θα καταδεχόταν να φοιτήσουν τα παιδιά τους)ξοδεύονται απο αυτά που δεν έχουν για να πάρουν ένα πτυχίο χωρίς καμία αξία-σχολές που λειτουργούν με 407, δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα, επίπεδο σπουδών, εισακτέοι με Μ.Ο 1,80...να πώ κιαλλα τα ξέρετε αγαπητοί ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙ!

Ζ
|

Μήπως η σύνδεση ενός ποσοστού του μισθού των μελών ΔΕΠ και λοιπών διδασκόντων με την αξιολόγηση του προσωπικού τους φακέλου από κάποια ανεξάρτητη και αδέκαστη Εθνική Αρχή;....ΝΑΙ!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ