Ρεπορτάζ: Σ. Σιακαβάρας
"Ξεκινάει σιγά σιγά δομημένα και συστηματικά και ο διάλογος για το Εθνικό Απολυτήριο, έτσι ώστε να μπορέσουμε στα επόμενα χρόνια να δώσουμε στα παιδιά και μια πολύ σημαντική εναλλακτική, ως προς αυτό που γνωρίζουμε ως μονόδρομο όλα αυτά τα χρόνια, που είναι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις".
Τη δήλωση αυτή έκανε η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, σήμερα, στη Θεσσαλονίκη.
Δύο σχέδια για τη θέσπιση του νέου συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ, με κύριο άξονα το εθνικό Απολυτήριο, έχει στα χέρια της, τα οποία μελετά η υπουργός Σοφία Ζαχαράκη:
- της Επιτροπής "Πιερρακάκη",και
- του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων
Η Σοφία Ζαχαράκη σε συνάντηση που είχε, πρόσφατα με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη έλαβε οδηγία για άμεση έναρξη εθνικού διαλόγου για την κατάρτιση του νέου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ως προς το χρονοδιάγραμμα η υπουργός Παιδείας ήδη έχει δηλώσει ότι:
- Το όποιο νέο σύστημα θεσμοθετηθεί από τη Βουλή, θα αφορά τους μαθητές/τριες που θα φοιτήσουν στη Α' Λυκείου το σχολικό έτος 2029-30.
- Δηλαδή, πρακτικά θα αφορά τους μαθητές και μαθήτριες που θα φοιτήσουν το επόμενο σχολικό έτος 2025-26 στην ΣΤ' Δημοτικού.
- Αυτοί, σύμφωνα με τις δηλώσεις της υπουργού, θα είναι οι μαθητές που θα "εγκαινιάσουν" το νέο σύστημα, το έτος 2032.
Σοφία Ζαχαράκη στο esos: Ανοιχτό το ενδεχόμενο κατάργησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων με τη θεσμοθέτηση του Εθνικού απολυτηρίου
Ανοιχτό άφησε η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη , με δηλώσεις στο esos, κατά την επίσκεψή της στο περίπτερό μας στη ΔΕΘ, το ενδεχόμενο κατάργησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων , όταν θεσμοθετηθεί ο Εθνικό Απολυτήριο.
Όλα αυτά θα αποφασιστούν μετά τον εθνικό διάλογο με φορείς και πολιτικά κάματα , ο οποίος θα ξεκινήσει άμεσα τόνισε η υπουργός Παιδείας.
Στόχος είπε η Σοφία Ζαχαράκη είναι να δώσουμε ισχύ και κύρος στο απολυτήριο που αποκτούν οι μαθητές μετά την αποφοίτησή τους από το Λύκειο.
Ακολουθεί το βίντεο με τη δήλωση της υπουργού Παιδείας
Τα δύο σχέδια
Το σχέδιο της Επιτροπής "Πιερρακάκη"
Το σχέδιο της Επιτροπής του πρώην υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη προβλέπει τα εξής:
Α. Θεσμοθέτηση Εθνικού απολυτηρίου
Β. Εφόσον ψηφιστεί οι πρώτοι μαθητές που θα το εγκαινιάσουν είναι αυτοί που θα φοιτήσουν στη Α' Λυκείου το μεθεπόμενο σχολικό έτος. Δηλαδή εφαρμογή θα ξεκινήσει το σχολικό έτος 2025-26 για τους μαθητές της Α Λυκείου .
Γ. Τα Πιστοποιητικά Γλωσσομάθειας θα συνδεθούν με την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Δηλαδή δεν θα χορηγείται Εθνικό Απολυτήριο χωρίς ο απόφοιτος να μη γνωρίζει μια από τις ξένες γλώσσες οι οποίες θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.
Δ. Η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου.
Ε. Θα δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές -εφόσον το επιθυμούν - να το αποκτήσουν δωρεάν μέσω του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας.
Ζ. Ο Γενικός Μέσος Όρος του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.
Η. Υπό εξέταση η κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής αλλά μετά το 2027 όταν εφαρμοστεί πλήρως το Εθνικό Απολυτήριο στις τρεις τάξεις του Λυκείου.
Θ. Για τον προσδιορισμό του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου , θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.
Ι. Το μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ Λυκείου και το μικρότερο η Α τάξη.
Κ. Ο αριθμός εισακτέων,πλέον, θα καθορίζεται από τα τμήματα των Πανεπιστημίων.
Λ. Μελετάται η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων.
Μ. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις παραμένει, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Το σχέδιο του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων
Το σχέδιο του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων , έχε ως εξής:
α) Διατήρηση του αδιάβλητου.
β) Ενίσχυση της αξιοπιστίας ως προς την ουσία της εξέτασης.
γ) Συνυπολογισμός της επίδοσης στο Λύκειο.
δ) Εκτόνωση του άγχους των υποψηφίων.
Διαδικασία (Σε ό,τι ακολουθεί, οι αριθμητικές ενδείξεις είναι μόνον συμβολικές).
Α) Επιλέγονται 9 κύρια μαθήματα του Λυκείου :
1) Νέα Ελληνικά
2) Αρχαία Ελληνικά
3) Λογοτεχνία
4) Ιστορία
5) Μαθηματικά
6) Φυσική
7) Χημεία
8) Βιολογία
9) Πληροφορική
Β) Μετά το τέλος της Α’ Λυκείου, όποιος επιθυμεί, διαγωνίζεται πανελλαδικά σε 3 από τα 9 μαθήματα της δικής του επιλογής, π.χ. στα μαθήματα Α1, Α2, Α3 και λαμβάνει τους βαθμούς α1, α2, α3 αντίστοιχα.
Γ) Η διαδικασία Β) επαναλαμβάνεται και στο τέλος της Β’ Λυκείου με άλλα 3 μαθήματα διαφορετικά των Α1, Α2, Α3, π.χ. Β1, Β2, Β3 και λαμβάνει τους βαθμούς β1, β2, β3.
Δ) Μετά τη Γ’ Λυκείου διαγωνίζεται στα 3 εναπομείναντα μαθήματα Γ1, Γ2, Γ3 και λαμβάνει τους βαθμούς γ1, γ2, γ3.
Ε) Οι εξετάσεις των σταδίων Β), Γ), Δ) διενεργούνται πανελλαδικά με θέματα από τράπεζα θεμάτων που περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον 1000 θέματα ανά μάθημα.
Τα ονόματα των μαθητών θα είναι καλυμμένα ( όπως στις Πανελλαδικές Εξετάσεις) και τα γραπτά θα διορθώνονται από σχολική μονάδα διαφορετική από εκείνη της φοίτησης του μαθητή.
Ζ) Από τις εξετάσεις των εδαφίων Β), Γ), Δ) εξάγονται οι ακόλουθοι 3 μέσοι όροι
στους οποίους δίνεται μια βαρύτητα π.χ.
Έτσι προκύπτει ένας διαβαθμισμένος μέσος όρος
Η) Ως καλή ιδέα , ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων, θεωρεί να λαμβάνεται υπόψη και η βαθμολογία του Λυκείου με τον εξής τρόπο:
Για καθέναν από τους γραπτούς βαθμούς α1, α2, α3, β1, β2, β3, γ1, γ2, γ3 να εξάγεται ένας τελικός βαθμός από τον μέσον όρο του πανελλαδικά γραπτού διαγωνίσματος και του βαθμού που έχει πάρει ο μαθητής στο Λύκειο στο ίδιο μάθημα, με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ τους.
Ο βαθμός του Λυκείου δεν θα μειώνει ποτέ τον πανελλαδικά αποκτημένο γραπτό βαθμό.
Για παράδειγμα. Αυτή η διαφορά να μην υπερβαίνει τις 3 μονάδες στην κλίμακα του 20.
παράδειγμα 1.
- γραπτός βαθμός 13
- βαθμός Λυκείου 15
- τελικός βαθμός 14
παράδειγμα 2.
- γραπτός βαθμός 16
- βαθμός Λυκείου χ<16
- τελικός βαθμός 16
παράδειγμα 3. γ
- γραπτός βαθμός 12
- βαθμός Λυκείου 18
- τελικός βαθμός 12
Αυτή η διαδικασία συνεπάγεται τη δημιουργία ενός τελικού μέσου όρου
Μ
μεταξύ πανελλαδικώς γραπτών εξετάσεων και αντίστοιχων Λυκειακών επιδόσεων.
Θ) Ο αριθμός 𝚳 εμπεριέχει την επίδοση του μαθητή κατά τα 3 έτη του Λυκείου και μπορεί να αποτελέσει ένα μέρος των απαιτήσεων για την εισαγωγή του σε πανεπιστήμιο.
π.χ. θα μπορούσε να είναι ένα ποσοστό 20% της συνολικής του βαθμολογίας, με το 80% να είναι η επίδοσή του στα άλλα 4 μαθήματα στα οποία θα εξετασθεί πανελλαδικά, όπως ήδη συμβαίνει.
Πλεονεκτήματα.
α) Ο υποψήφιος ασχολείται με όλα τα κύρια μαθήματα του Λυκείου και όχι μόνον με 4.
β) Ο υποψήφιος εξοικειώνεται με τις εξετάσεις, γεγονός που εκτονώνει το άγχος των τελικών εξετάσεων.
γ) Αναζωογονείται η Λυκειακή Εκπαίδευση.
δ) Με την ελεγχόμενη συμμετοχή των Λυκειακών βαθμών στον τελικό μέσον όρο κάθε μαθήματος θα ελεγχθεί και η αντικειμενικότητα των προφορικών βαθμών, καθώς αν οι λυκειακοί βαθμοί είναι πολύ μεγαλύτεροι δεν θα λαμβάνονται υπόψη. Έτσι, οι καθηγητές δεν θα δέχονται πιέσεις για ψηλές βαθμολογίες. Το παρελθόν έχει αποδείξει ότι ο απλός συνυπολογισμός των προφορικών βαθμών του Λυκείου δεν διαφοροποιεί τους μαθητές γιατί παρουσιάστηκαν όλοι με βαθμολογίες στην περιοχή του 20, γεγονός που ακύρωσε το μέτρο. Επιπλέον, αυτή η απόφαση δημιούργησε πληθωρισμό στις βαθμολογίες μέχρι και σήμερα.
Πιθανό μειονέκτημα.
Ως πιθανό μειονέκτημα θεωρείται η πληθώρα εξετάσεων, αν και οδηγεί σε ψυχολογική εκτόνωση του συστήματος., οι λίγες εξετάσεις συνεπάγονται αβεβαιότητα και άγχος.
ΞΑΝΑ : ας βάλει μια σειρά στις διοικητικές στρεβλώσεις πρώτα με εγκυκλίους για όλους (οριζόντια ενιαία διεκπεραίωση των ίδιων θεμάτων με τον ίδιο τρόπο), ας εξορθολογίσει τη νομοθεσία (κενά νόμου, αντιφάσεις, χαζομάρες κλπ), ας φτιάξει ένα σύστημα αξιόπιστο για κενά, υπηρεσιακές μεταβολές κλπ στατιστικά και δεδομένα (δεν έχει ιδέα ότι κινούνται όλοι με εξέλ και φόρμες γκουγκλ που δεν ξέρουν και να φτιάχνουν καλά ή και να διαβάζουν μετά και ξαναρωτάνε ! ) , ας βάλει μια σειρά με πρωτόκολλα διαδικασιών και ενιαία χαρτιά-αιτήσεις κλπ αναρτημένα σε όλες τις διευθύνσεις (που τώρα ο καθένας κάνει ό,τι θέλει για να οργανωθεί με χαμένες εργατοώρες). Και μετά να ασχοληθεί με αυτά. ο δε δάσιος - το ξαναπροτείνω (υπάρχει εδώ αναρτημένο) - είναι εξαιρετικός , αλλά καταπιάστηκε με λάθος θέμα , δεν γνωρίζει παραμέτρους , ας πιάσει να κάνει τον αλγόριθμο για τα στελέχη (τον ισχύοντα για να δούμε κάτι και μετά να προτείνει κάτι άλλο , αλλά με κόφτες να ξαναδούμε κάτι . εξετάσεις γραπτές - νοημοσύνης κα όπως οι διοικητές νοσοκομείων- δεν προτείνω , θα εκτεθούν δεκάδες ! )
ΣΑ ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΟΜΑΣΤΕ . Δεν μπορείτε τα απλά , έχετε ταράξει τα σχολεία στην στείρα γραφειοκρατία και έχετε παλαιικά άχρηστα βιβλία και μου θέλετε εθνικό απολυτήριο; ΕΧΕΙ ΑΠΟΤΥΧΕΙ , ΔΕΝ ΘΑ ΠΑΕΙ ΚΑΛΑ, μην ταλαιπωρηθούν γενιές, δουλειά στο σχολείο και ό,τι πιάσουν στις εξετάσεις (σεπτέμβριο, να έχουν χρόνο για διάβασμα)