Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Ερώτηση στη Βουλή για τη μη αντιστοίχιση Τμημάτων ΑΕΙ

Δημοσίευση: 19/10/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Κυρία Υπουργέ,

Ο νόμος 4610/2019 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, επέφερε εκτεταμένες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με κατάργηση των ΤΕΙ, ίδρυση νέων Τμημάτων, αλλά και κατάργηση ή συγχώνευση άλλων υπαρχόντων Τμημάτων.

Σε εφαρμογή του νόμου αυτού εκδόθηκε η υπ'αριθμ. 104100/Ζ1 (ΦΕΚ 2656Β/1-7-2019) υπουργική απόφαση με την οποία καθορίστηκαν οι αντιστοιχίες Τμημάτων, μεταξύ των οποίων είναι δυνατές οι μετεγγραφές φοιτητών για το έτος 2019-2020.

Το 2020, κατά το 2ο δηλαδή έτος εφαρμογής του νέου νόμου και λίγες μόλις μέρες πριν τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών, εκδόθηκε η υπ'αριθμ. 77275/Ζ1/19-06-2020 (ΦΕΚ 2549Β/25-6-2020) υπουργική απόφαση που καθορίζει τις αντιστοιχίες των Τμημάτων για το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, όπως στη συνέχεια τροποποιήθηκε και ισχύει. Από την Υπουργική αυτή Απόφαση, προκύπτει ότι οι αντιστοιχίες Τμημάτων είναι κατά πολύ διαφοροποιημένες σε σχέση με τα ισχύοντα το έτος 2019-2020 και νέα Τμήματα που ιδρύθηκαν το 2019, μένουν χωρίς αντιστοιχία με άλλα Τμήματα.

Μετά από τις αντιδράσεις που προκάλεσε αυτή η αλλαγή, το Υπουργείο Παιδείας ανέφερε σε σχετικό Δελτίο Τύπου ότι οι αντιστοιχίσεις αφορούν αποκλειστικά το θεσμό των μετεγγραφών και δεν σχετίζονται σε καμία περίπτωση με τα επαγγελματικά δικαιώματα. Επίσης το Υπουργείο επικαλέστηκε σχετική εισήγηση της ΕΘΑΕΕ, αναφερόμενο ταυτόχρονα και σε εισήγηση της ΑΔΙΠ το 2019 η οποία παρέπεμπε την αντιστοίχιση των Τμημάτων σε μεταγενέστερο χρόνο, όταν τα Τμήματα αυτά θα είχαν λειτουργήσει και θα είχαν πιστοποιηθεί. Στην Υπουργική απόφαση βέβαια περί αντιστοίχισης του 2019, δεν υπήρχε αποκλεισμός των νέων Τμημάτων.

Το ζήτημα είναι ωστόσο, ότι οι πρωτοετείς φοιτητές των εν λόγω Τμημάτων στο παρόν ακαδημαϊκό έτος, ανεξαρτήτως θεώρησης της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, υφίστανται αδικία και διακριτική μεταχείριση σε σχέση με συμφοιτητές τους άλλων ετών και καμία πρόβλεψη δεν έχει υπάρξει έστω για εξαιρετικές περιπτώσεις στις οποίες η μετεγγραφή είναι μονόδρομος (όπως σε περίπτωση προβλημάτων υγείας, συνθήκες ακραίας φτώχειας, περιπτώσεις αδελφών φοιτητών σε διαφορετικές πόλεις με αποτέλεσμα εν μέσω  της οικονομικής κρίσης μια οικογένεια να αναγκάζεται να συντηρεί τρία σπίτια σε τρεις διαφορετικές πόλεις κλπ). Ταυτόχρονα, καλούνται να πραγματοποιήσουν τις σπουδές τους σε καθεστώς ανασφάλειας, μη γνωρίζοντας αν στο μέλλον τους περιμένουν άλλες εκπλήξεις για τις σπουδές τους στα Τμήματα αυτά που θα συνδέονται με τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.

Το βέβαιο είναι ότι οι ίδιοι οι φοιτητές, καμία ευθύνη δε φέρουν για την προχειρότητα και την αποσπασματικότητα στη νομοθέτηση εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας. Το κράτος έχει συνέχεια και θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη, ώστε να κατοχυρωθούν τα δικαιώματά τους σε μετεγγραφή αλλά και ίσα επαγγελματικά δικαιώματα με τα υπόλοιπα συναφή Τμήματα της επικράτειας.

Κατόπιν τούτων ερωτάσθε κυρία Υπουργέ :

1.    Πώς και πότε θα αποκαταστήσετε την αδικία στις μετεγγραφές που υφίστανται οι πρωτοετείς φοιτητές Τμημάτων που βρίσκονται το έτος 2020 χωρίς αντιστοιχία, ενώ το 2019 εντάσσονταν στον κατάλογο με τις αντιστοιχίες Τμημάτων;

2.    Διασφαλίζει το Υπουργείο την ισοτιμία των πτυχίων και των επαγγελματικών δικαιωμάτων των φοιτητών Τμημάτων χωρίς αντιστοιχία κατά το 2020, με άλλα συναφή ίδιου γνωστικού αντικειμένου Τμήματα της επικράτειας;

3.    Σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα η διαδικασία για την αντιστοίχιση των Τμημάτων;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Χαρά Κεφαλίδου
Δημήτρης Κωνσταντόπουλος
Γιώργος Παπανδρέου
Χαρά Κεφαλίδου

Σχόλια (12)

 
Observator
19 Οκτ 2020 12:27

Δεν υπάρχει αδικια αλλά προστασία των υποκείμενων σε μεταγραφή.

 
Ορθή πολιτική η μη αντιστοιχία
19 Οκτ 2020 12:40

Η μη αντιστοίχιση περιφερειακών τμημάτων με τα κεντρικά είναι καλή για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξή τους. Τα τμήματα με αντιστοιχίες χάνουν τους φοιτητές τους με μετεγγραφές και πιθανόν να καθίστανται μη βιώσιμα, με αποτέλεσμα να εγείρονται θέματα κλεισίματος ή συγχωνεύσεών τους. Με την μη αντιστοίχιση ενισχύεται η περιφέρεια και τα περιφερειακά ΑΕΙ.

 
Μηχανικος
19 Οκτ 2020 21:22

@Ορθή πολιτική η μη αντιστοιχία
Τότε γιατί υπάρχει η δυνατότητα μετεγγραφής από τη πολυτεχνική σχολή Βόλου στο ΕΜΠ;

 
14.000 αιτήσεις μετεγγραφών
20 Οκτ 2020 01:18

Οι μετεγγραφές απλώς φανερώνουν τα λάθη σχεδιασμού στα ΑΕΙ, καθώς οι φοιτητές δε θα μετακινηθούν στα περιφερειακά ιδρύματα. Απλώς θα κάνουν εγγραφή και είτε θα δώσουν ξανά πανελλαδικές είτε θα φύγουν στο εξωτερικό για σπουδές, για να έχουν καλύτερο επίπεδο σπουδών.

Η λύση δεν είναι να χρηματοδοτεί το ελληνικό κράτος πλασματικές θέσεις σε 450 τμήματα σε όλη την επικράτεια. Πρέπει να αναδιοργανωθούν τα περιφερειακά πανεπιστήμια ώστε να είναι βιώσιμα και εκλυστικά, τόσο για καθηγητές όσο και για φοιτητές.

Η περιφέρεια δεν αναπτύσσεται με τη μετακίνηση φοιτητών για τα 4-5 χρόνια σπουδών, αλλά πτυχιούχων εργαζομένων, που θα μείνουν για τα επόμενα 30-40 χρόνια. Αυτό προϋποθέτει σοβαρή αναπτυξιακή πολιτική και ισχυρά περιφερειακά ΑΕΙ, με ερευνητικό κέντρο και τεχνολογικό πάρκο.

 
Παράλογο ειδικά όταν τα νέα 5-ετη εχουν μεγαλύτερη βάση!
20 Οκτ 2020 07:38

Τα νέα 5-ετη τμήματα Μηχανικών σε πολλές περιπτώσεις έχουν βάσεις εισαγωγής μεγαλύτερες από τα αντίστοιχα παλιά τμήματα με τα οποία τους αρνούνται την αντιστοίχιση!

 
2 Μέτρα, 2 Σταθμά=ΕΛΛΑΔΙΣΤΑΝ
20 Οκτ 2020 08:48

Πάντα και σε όλους τους τομείς στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στα εργασιακά και τα επαγγελματικά υπήρχαν 2 μέτρα και 2 σταθμά. Το ίδιο συνεχίζεται ακόμα και σήμερα, και θα συνεχίζεται, αν δεν αλλάξει το πολιτικό σύστημα και η αξιοκρατία ακόμα θα φαντάζει όνειρο.

 
Αρθούρος
20 Οκτ 2020 12:24

Οι βουλευτές πολιτική έκαναν, απ' αυτή ζουν, πολιτική κάνουν και θα συνεχίσουν να κάνουν. Τα Πανεπιστήμια υπηρετούν βέβαια την περιφερειακή ανάπτυξη, όχι όμως την εκλογική πελατεία των βουλευτών και των δημάρχων.
Δυστυχώς, με την αύξηση του αριθμού των τμημάτων πανελλαδικά, δεν υπηρετήθηκε μόνο ο στόχος της περιφερειακής ανάπτυξης, αλλά άνοιξαν μαγαζάκια εξυπηρέτησης τοπικών συμφερόντων κι αποκατάστασης δήθεν κοινωνικών αδικιών και δυσλειτουργιών μέσα από το θεσμό των μετεγγραφών. Και η ποιότητα των σπουδών; Τα έχουν πεί άλλοι αρθρογράφοι στις στήλες του φιλόξενου εσος.
Η αρχή της μη αντιστοιχίας πολλών τμημάτων ιδιαίτερα νέων που έχουν προκύψει από συγχώνευση έγινε, αλλά δεν έγινε καλά, γιατί δημιουργεί τμήματα δύο ταχυτήτων. Κι εδώ βάζει την ιδεοληπτική της πινελιά η Ν.Δ. Όμως, μελλοντικά θα πρέπει να ψηφιστεί η σωστή αναγνώριση της αντιστοιχίας όλων των συναφών τμημάτων, χωρίς όμως να παραγάγει αποτελέσματα γιά τους δήθεν αναξιοπαθούντες φοιτητές και γονείς. Δεν είναι επίδειξη ειρωνείας προς αυτούς, Η προηγούμενη μικρομεσαία γενιά γονέων κατάφερε μέσα από αιματηρές οικονομίες να στείλει τα αγαπημένα της τέκνα που δεν έπιαναν όμως τη βάση, στα πανεπιστήμια των γειτονικών πρώην σοσιαλιστικών κι άλλων χωρών. Μ' αυτό τον τρόπο, αποκαταστάθηκε η κοινωνική αδικία γι' αυτούς και δημιουργήθηκε γιά τους υπόλοιπους που τηρούν όλους τους εσωτερικούς νόμους. Ακόλουθα, δημιουργήθηκε και μία βιομηχανία ισοτιμίας πτυχίων. Είναι γνωστά αυτά.
Αφού οι ειδικές αυτές περιπτώσεις, έγιναν πιά θεσμός στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας, εφευρέθηκε η έννοια της αντιστοιχίας των τμημάτων να παραγάγει αποτελέσματα γιά τη φοίτηση τέκνων που πρακτικά είχαν αποτύχει, εισαγόμενοι με βαθμολογίες κάτω του 6 και του 5 σε τμήματα ακριτικών πανεπιστημίων. Έτσι, αυτοί εισάγονταν αυτόματα σε τμήματα των Αθηνών που έχουν υψηλό επίπεδο σπουδών, πάρα πολλά μέλη ΔΕΠ και επαρκείς εγκαταστάσεις. Και το κόστος γιά τους γονείς αυτών των παιδιών μηδενίστηκε. Αυτή η φάμπρικα που ξεκίνησε εδώ και αρκετά χρόνια, συνεχίζεται και επί Ν.Δ.
Αυτό πρέπει να σταματήσει άμεσα. Η αντιστοιχία πρέπει να υφίσταται, όχι όμως στο προπτυχιακό, αλλά στο μεταπτυχιακό και στο διδακτορικό επίπεδο. Και να σταματήσουν άμεσα οι κάθε είδους μετεγγραφές, οι οποίες υποβαθμίζουν την ποιότητα των σπουδών και θα είναι μακροπρόθεσμα σε βάρος και των ίδιων των παιδιών και των γονέων. Γιατί όπως είπαμε και πριν, η κοινωνική αδικία μπορεί να εξαλείφεται πρόσκαιρα, αλλά αυτό γίνεται σε βάρος των σπουδών και των υπόλοιπων φοιτητών οι οποίοι τηρούν τους γενικούς νόμους και τους κανόνες και φοιτούν όπου αυτοί εισάγονται. Και δε βάζουν τους βουλευτές να ψηφίζουν άλλους νόμους γιά να τους διευκολύνουν όπως κάνουν οι μετεγγραφόμενοι. Αυτό μπορεί σήμερα να γίνει πιό εύκολα και με τη διεύρυνση της χρήσης της εκπαίδευσης από απόσταση.

 
Η μη αντιστοιχία είναι καλή και για τα κεντρικά ΑΕΙ
20 Οκτ 2020 13:43

Κάθε χρόνο τα αμφιθέατρα είναι υπερπλήρη και η διδασκαλία γίνεται μετ εμποδίων. Η μη αντιστοιχία δεν είναι μόνο καλή για την περιφέρεια και για τη βιωσιμότητα των τμημάτων της, αλλά και για τα τμήματα του Κέντρου.

 
Ανάπτυξη περιφερειακών ΑΕΙ
20 Οκτ 2020 14:05

Οι καθηγητές και οι φοιτητές αναγνωρίζουν την αξία της φυσικής παρακολούθησης μαθημάτων. Είναι υποβάθμισης της ποιότητας σπουδών η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, χωρίς την ύπαρξη φροντιστηρίων ή σεμιναρίων και γι'αυτό εδώ και τόσα χρόνια, παρά την τεχνολογική πρόοδο, δεν έχει γίνει κανόνας.

Οι φοιτητές δεν μπορούν να εγκλωβίζονται σε περιφερειακές σχολές που ιδρύθηκαν χωρίς σχέδιο, συχνά υποστελεχωμένες και χωρίς επαρκείς εγκαταστάσεις. Αυτό δημιουργεί ανισορροπία, όπως φάνηκε από τις βάσεις εισαγωγής, όπου σε περιφερειακά πανεπιστήμια, όπως στην Κρήτη, ορισμένα τμήματα είχαν σχετικά υψηλή βάση ενώ άλλα είχαν ιδιαίτερα χαμηλή.

Πρέπει να γίνουν συνενώσεις ώστε να παραμείνουν μόνο πέντε βιώσιμα περιφερειακά πανεπιστήμια που να είναι ικανά να προσελκύσουν και να διατηρήσουν φοιτητές, καθηγητές και ερευνητές χωρίς νομοθετικές ρυθμίσεις - όχι μόνο σαν εναλλακτική επιλογή, αλλά σαν πρώτη.

@ Αρθούρος
20 Οκτ 2020 12:24

 
Ακαδημαϊκός χάρτης
20 Οκτ 2020 15:19

Πρέπει να επανακαθοριστεί ο αριθμός των σχολών και των εισακτέων, δεν μπορούν να λειτουργούν διάσπαρτα τμήματα χωρίς καμία αντιστοίχιση στα προγράμματα σπουδών που προσφέρουν.

Πρέπει να διατηρηθούν και να ισχυροποιηθούν μόνο όσα Πανεπιστήμια μπορούν να εξελιχθούν σε κέντρα παραγωγικής ανάπτυξης για τις τοπικές κοινωνίες. Οι κάτοικοι της Ελλάδας δεν είχαν ποτέ ανάγκη από ένα τμήμα ΤΕΙ ή πανεπιστημίου σε κάθε πόλη με λιγότερους από 50.000 κατοίκους, αυτό δεν ωφελεί κανέναν γιατί στερεί πόρους από τα υγιή τμήματα.

 
Τμήματα πολλαπλών ταχυτήτων
20 Οκτ 2020 15:32

Δεν μπορούν να λειτουργούν τμήματα πολλαπλών ταχυτήτων, γιατί το πτυχίο είναι ίδιο - γίνεται Μαθηματικός κάποιος που έγραψε 12-15 αλλά και κάποιος που έγραψε 5-7. Η διαφορά στο επίπεδο γνώσεων είναι εμφανής στη δεύτερη περίπτωση και θα υπάρχει πρόβλημα στο επόμενο επίπεδο σπουδών: ουσιαστικά πολλά μικρά περιφερειακά πανεπιστήμια δεν έχουν πλέον αποφοίτους ικανούς για διδακτορική έρευνα, απλώς θα απονέμουν προπτυχιακά και μεταπτυχιακά πτυχία σε υποβαθμισμένες συνθήκες.

Πρέπει τα περιφερειακά τμήματα να είναι στο ίδιο επίπεδο με τα κεντρικά και να έχουν ανάλογο αριθμο εισακτέων, σε αριθμό και ποιότητα, ώστε να μπορούν να αναπτύξουν ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών. Κανονικά, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα τα τμήματα θα πρέπει να δέχονται μέχρι 180 έως 200 πρωτοετείς κάθε χρόνο, ενώ σε Κρήτη, Θεσσαλία, Θράκη και Ιωάννινα περίπου 150 πρωτοετείς κάθε χρόνο.

Επομένως, το θέμα των σπουδών δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται μόνο με αριθμητική διαχείριση των εισακτέων και με τη λογική να ικανοποιούνται όλοι όσοι ήδη έχουν θέση σε κάποιο από τα υφιστάμενα ΑΕΙ.

 
Αρθούρος
20 Οκτ 2020 15:39

Ανάπτυξη περιφερειακών ΑΕΙ: Υπάρχει τρόπος και η αναβάθμιση της ποιότητας σπουδών να υπηρετηθεί και η περιφερειακή ανάπτυξη να ολοκληρωθεί. Έχω αναφέρει τη γνώμη μου με λεπτομέρειες σε άλλες συνάφειες.
Πριν από τη συγχώνευση και όχι κατάργηση των τμημάτων που λέτε, πρέπει να υπάρξει η συγχώνευση των πανεπιστημίων και των ανώτατων σχολών. Όπως έχω πεί είναι μαζί με τις στρατιωτικές και τις υπόλοιπες σχολές,53 τα ιδρύματα της χώρας. Δηλαδή, πριν υπάρξει η μεγάλη περιφερειακή διασπορά των τελευταίων τριάντα ετών, συνέβηκε ο μεγάλος κατακερματισμός των πανεπιστημίων στο λεκανοπέδιο, τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη κυρίως, που απαντούσε σε ανάγκες άλλων εποχών. Έτσι, προέκυψαν μονοθεματικά πανεπιστήμια, ανίσχυρα που δε θ' αντέξουν στον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό. Από εκεί λοιπόν πρέπει να ξεκινήσει η οποιαδήποτε μεταρρύθμιση συρρίκνωσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κι όχι από τα τμήματα.
Μία γενναία μείωσή τους κατά τα 2|3 με συνεχείς συγχωνεύσεις σχολών και πανεπιστημίων θα ανοίξει το δρόμο και σε μία εκλογίκευση των πολλών τμημάτων σε όλη τη χώρα. Αλλά εγώ δε βλέπω μείωση τμημάτων, απλά αλλαγή του αντικειμένου τους.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.