Νέος ακαδημαϊκός χάρτης: Νέα προθεσμία στους Πρυτάνεις για να καταθέσουν προτάσεις για καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων

Τα στοιχεία που πρέπει οι Πρυτάνεις ν αξιολογήσουν ανά πρόγραμμα σπουδών, καθώς και ανά ακαδημαϊκή μονάδα του Πανεπιστημίου

21/02/2022

Ενημερώθηκε: 21/02/2022, 17:53

Άκουσε το άρθρο

Νέα  προθεσμία μέχρι στις 31 Μαρτίου, έδωσε η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως, με επιστολή, στους Πρυτάνεις για να καταθέσουν προτάσεις  για καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων (σ.σ. η πρώτη προθεσμία είχε δοθεί επισήμως από την υπουργό Παιδείας  προς τους Πρυτάνεις για τις 30 Σεπτεμβρίου του 2021).

Σύμφωνα με την εν λόγω επιστολή, οι Διοικήσεις των Ιδρυμάτων καλούνται να καταθέσουν την πρότασή τους, αξιολογώντας, πέραν των στρατηγικών και αναπτυξιακών στόχων του κάθε Ιδρύματος, μια σειρά από στοιχεία που αφορούν στην οργάνωση, τη λειτουργία και τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων σπουδών.

Οι Διοικήσεις των ΑΕΙ καλούνται να υποβάλουν τα σχέδιά τους προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης και εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη έως το τέλος Μαρτίου 2022, προτείνοντας μεταβολές στην ακαδημαϊκή διάρθρωση, όπως:

  •     καταργήσεις Τμήματος/Τμημάτων
  •     συγχωνεύσεις με άλλο/-α Τμήμα/Τμήματα του ίδιου ή άλλου Ιδρύματος
  •     ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών του/τους, προκειμένου να ανταποκρίνεται/-ονται πληρέστερα στις εξελίξεις της επιστήμης, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της κοινωνίας και της οικονομίας.

Ειδικότερα, η Ν. Κεραμέως προτείνει στις    Διοικήσεις να λάβουν υπόψη τους και να αξιολογήσουν ανά πρόγραμμα σπουδών, καθώς και ανά ακαδημαϊκή μονάδα του Ιδρύματος (Τμήμα/Σχολή), τα ακόλουθα:

Α. Στοιχεία σχετικά με το γνωστικό αντικείμενο:

  • στοιχεία πληρότητας για την κάλυψη του γνωστικού αντικειμένου που θεραπεύει, όπως η καταλληλότητα της διάρθρωσης του προγράμματος σπουδών ως προς την κάλυψη του εύρους του επιστημονικού πεδίου,
  • την κάλυψη αναγκών σύμφωνα με τις εξελίξεις κάθε επιστήμης, στοιχεία σχετικά με την εξέλιξη του γνωστικού αντικειμένου που θεραπεύει το Τμήμα και συγκριτικά στοιχεία σχετικά με αντίστοιχα προγράμματα σπουδών στον ευρωπαϊκό και διεθνή ακαδημαϊκό χώρο,
  • επικάλυψη του επιστημονικού πεδίου που υπηρετεί κάθε πρόγραμμα σπουδών τόσο στην ίδια πόλη όσο και στην Επικράτεια,

Β. Στοιχεία βιωσιμότητας όπως

  • το ενδιαφέρον υποψηφίων τα τελευταία έτη λειτουργίας τους,
  • τα αποτελέσματα της εφαρμογής του συστήματος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής,
  • ο αριθμός διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού και λοιπού υποστηρικτικού προσωπικού,
  • ζητήματα υποδομών,
  • η διεξαγωγή έρευνας,
  • η οργάνωση προγραμμάτων σπουδών β ́ και γ ́ κύκλου,
  • η λειτουργία εργαστηρίων και σε ποιο βαθμό αυτά αναπτύσσουν τυχόν παροχή υπηρεσιών προς τρίτους,

Γ. Στοιχεία πρόσβασης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας καθώς και ο βαθμός απορρόφησής τους σε αυτήν, αλλά και οι ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας,

Δ. Στοιχεία λοιπών δραστηριοτήτων και αναπτυξιακών δράσεων κάθε ακαδημαϊκής μονάδας, όπως

  • οι δράσεις εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ακαδημαϊκών μονάδων,
  • η ύπαρξη συνεργασιών με άλλα Πανεπιστήμια, ερευνητικούς και λοιπούς φορείς.

Η υπουργός υπογραμμίζει, στην επιστολή της, προς τους Πρυτάνεις ότι «η αναδιάρθρωση του Ακαδημαϊκού Χάρτη της χώρας αποτελεί ένα εγχείρημα εθνικής σημασίας και δύναται να συμβάλλει ουσιωδώς τόσο στην ενδυνάμωση της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας όσο και στην αναμόρφωση του εκπαιδευτικού μοντέλου της χώρας στον τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς και στην αναπτυξιακή πολιτική της χώρας».

Η κίνηση αυτή, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, κρίνεται επιβεβλημένη εξ αιτίας των αλλαγών που επήλθαν στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα πριν λίγα χρόνια, με κυριότερη την άκριτη πανεπιστημιοποίηση των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και την ίδρυση νέων προγραμμάτων σπουδών χωρίς προηγούμενη γνώμη από την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή και χωρίς να υφίστανται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για τη βιωσιμότητά τους.

Συνακόλουθα, σημειώνει η Ν. Κεραμέως, έχουν ανακύψει σημαντικές στρεβλώσεις, όπως π.χ. η αλληλοεπικάλυψη αρκετών γνωστικών αντικειμένων από διαφορετικά Πανεπιστήμια, η ύπαρξη συγγενών Τμημάτων εντός του ίδιου Ιδρύματος και ο κατακερματισμός των γνωστικών αντικειμένων σε επιμέρους Τμήματα, η αναντιστοιχία των προγραμμάτων σπουδών με το υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό, ζητήματα υποδομών και εξοπλισμού, η αναντιστοιχία των προγραμμάτων σπουδών με τις διεθνείς επιστημονικές εξελίξεις, τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.

Υπενθυμίζεται ότι η Υπουργός έχει ήδη προχωρήσει:

  •     στην αναστολή έναρξης  λειτουργίας 37 νέων τμημάτων που ιδρύθηκαν προεκλογικά από την προηγούμενη Κυβέρνηση χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς να έχουν προηγηθεί ουσιαστικές μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς την γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση, και ενίοτε με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής,
  •     στην κατάργηση της διάταξης που προέβλεπε την ίδρυση τέταρτης Νομικής Σχολής στη χώρα,
  •     στη συγχώνευση 4 τμημάτων κατόπιν εισήγησης του Πανεπιστημίου Πατρών,
  •     στη συνένωση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, από 4 σε 2, στο ευρύτερο πλαίσιο εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, με βάση και τη ζήτηση των υποψηφίων και την πολύ χαμηλή απορρόφηση των αποφοίτων τους στην αγορά.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Αξιότιμες και αξιότιμοι Πρυτάνεις,

Οι αλλαγές που επήλθαν στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα πριν λίγα χρόνια, κυρίως ο οριζόντιος μετασχηματισμός των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και η άκριτη ίδρυση νέων προγραμμάτων σπουδών χωρίς προηγούμενη γνώμη από την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή και χωρίς να υφίστανται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για την υποστήριξή τους, έχουν οδηγήσει στην ανάδειξη σημαντικών προβλημάτων στο πεδίο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, τα οποία χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης τόσο από την Πολιτεία, όσο και από τα ίδια τα Ιδρύματα.

Η αλληλοεπικάλυψη αρκετών γνωστικών αντικειμένων από διαφορετικά Πανεπιστήμια, η ύπαρξη συγγενών Τμημάτων εντός του ίδιου Ιδρύματος και ο κατακερματισμός των γνωστικών αντικειμένων σε επιμέρους Τμήματα, η αναντιστοιχία των προγραμμάτων σπουδών με το υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό, η ανισοκατανομή διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού και λοιπών κατηγοριών υποστηρικτικού προσωπικού σε αρκετά προγράμματα σπουδών, ζητήματα κτιριολογικών υποδομών και εργαστηριακού ή υλικοτεχνικού εξοπλισμού, καθώς και η αναντιστοιχία των προγραμμάτων σπουδών με τις διεθνείς επιστημονικές εξελίξεις, τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, είναι μερικά μόνο από τα προβλήματα που αναδύονται όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια. Αυτά δύνανται να αντιμετωπιστούν πιο αποτελεσματικά στο βαθμό που τα ίδια τα Ιδρύματα τα αναγνωρίσουν και συνεργαστούν με την Πολιτεία για την οριστική επίλυσή τους.

Η αναδιάρθρωση του Ακαδημαϊκού Χάρτη της χώρας αποτελεί ένα εγχείρημα εθνικής σημασίας και δύναται να συμβάλλει ουσιωδώς τόσο στην ενδυνάμωση της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας όσο και στην αναμόρφωση του εκπαιδευτικού μοντέλου της χώρας στον τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς και στην αναπτυξιακή πολιτική της χώρας.

Στο πλαίσιο αυτό καλείται κάθε Ίδρυμα της χώρας όπως υποβάλει πρόταση - σχέδιο αναδιάρθρωσής του. Οι Διοικήσεις των Ιδρυμάτων καλούνται να καταθέσουν την πρότασή τους, αξιολογώντας, πέραν των στρατηγικών και αναπτυξιακών στόχων του κάθε Ιδρύματος και των επιμέρους ακαδημαϊκών μονάδων του, μια σειρά από στοιχεία που αφορούν στην οργάνωση, τη λειτουργία και τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων σπουδών.

Ειδικότερα, προτείνεται οι Διοικήσεις να λάβουν υπόψη τους και να αξιολογήσουν ανά πρόγραμμα σπουδών, καθώς και ανά ακαδημαϊκή μονάδα του Ιδρύματος (Τμήμα/Σχολή), τα ακόλουθα:

Α. Στοιχεία σχετικά με το γνωστικό αντικείμενο:

  • στοιχεία πληρότητας για την κάλυψη του γνωστικού αντικειμένου που θεραπεύει, όπως η καταλληλότητα της διάρθρωσης του προγράμματος σπουδών ως προς την κάλυψη του εύρους του επιστημονικού πεδίου,
  • την κάλυψη αναγκών σύμφωνα με τις εξελίξεις κάθε επιστήμης, στοιχεία σχετικά με την εξέλιξη του γνωστικού αντικειμένου που θεραπεύει το Τμήμα και συγκριτικά στοιχεία σχετικά με αντίστοιχα προγράμματα σπουδών στον ευρωπαϊκό και διεθνή ακαδημαϊκό χώρο,
  • επικάλυψη του επιστημονικού πεδίου που υπηρετεί κάθε πρόγραμμα σπουδών τόσο στην ίδια πόλη όσο και στην Επικράτεια,

Β. Στοιχεία βιωσιμότητας όπως

  • το ενδιαφέρον υποψηφίων τα τελευταία έτη λειτουργίας τους,
  • τα αποτελέσματα της εφαρμογής του συστήματος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής,
  • ο αριθμός διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού και λοιπού υποστηρικτικού προσωπικού,
  • ζητήματα υποδομών,
  • η διεξαγωγή έρευνας,
  • η οργάνωση προγραμμάτων σπουδών β ́ και γ ́ κύκλου,
  • η λειτουργία εργαστηρίων και σε ποιο βαθμό αυτά αναπτύσσουν τυχόν παροχή υπηρεσιών προς τρίτους,

Γ. Στοιχεία πρόσβασης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας καθώς και ο βαθμός απορρόφησής τους σε αυτήν, αλλά και οι ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας,

Δ. Στοιχεία λοιπών δραστηριοτήτων και αναπτυξιακών δράσεων κάθε ακαδημαϊκής μονάδας, όπως

  • οι δράσεις εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ακαδημαϊκών μονάδων,
  • η ύπαρξη συνεργασιών με άλλα Πανεπιστήμια, ερευνητικούς και λοιπούς φορείς.

Στο πλαίσιο της αξιολόγησης των ως άνω δεδομένων και σε συνέχεια της αρχικής μας συζήτησης επί του θέματος στη Σύνοδο Πρυτάνεων τον περασμένο Ιούλιο και των μετέπειτα εσωτερικών διεργασιών των Ιδρυμάτων, οι Διοικήσεις τους καλούνται να υποβάλουν τα σχέδιά τους προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης και εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού
χάρτη, προτείνοντας μεταβολές στην ακαδημαϊκή διάρθρωση (καταργήσεις Τμήματος/Τμημάτων, συγχωνεύσεις με άλλο/-α Τμήμα/Τμήματα του ίδιου ή άλλου Ιδρύματος, ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών του/τους, προκειμένου να ανταποκρίνεται/-ονται πληρέστερα στις εξελίξεις της επιστήμης, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της κοινωνίας και της οικονομίας).

Οι εισηγήσεις θα πρέπει να υποβληθούν το αργότερο έως την 31η Μαρτίου 2022:
προς το Γραφείο Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, με κοινοποίηση στα Γραφεία του Υφυπουργού και του Γενικού Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης
προς τη Διεύθυνση Ανώτατης Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘ
προ
ς την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Αξιότιμες και αξιότιμοι Πρυτάνεις,

Ο γόνιμος διάλογος μεταξύ των ίδιων των Ιδρυμάτων για την υποβολή των προτάσεών τους, καθώς και η αγαστή συνεργασία των Διοικήσεων των Ιδρυμάτων με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, καθίστανται πιο αναγκαία και πιο επίκαιρα από ποτέ.

Γνωρίζω ότι η διαρκής αναβάθμιση των Πανεπιστημίων αποτελεί σταθερή σας προτεραιότητα. Στην ίδια κατεύθυνση, η αναδιάρθρωση του Ακαδημαϊκού Χάρτη της χώρας μας συνιστά σημαντικό εγχείρημα και απαραίτητη προϋπόθεση για τον εξορθολογισμό της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, με καίρια οφέλη για την Ακαδημαϊκή κοινότητα και για ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.

Με εκτίμηση,

Νίκη Κεραμέως

Σχόλια (28)

Ο τολμών νικά;
|

Για να υπάρξει νέος ακαδημαϊκός χάρτης, το ΥΠΑΙΘ δεν πρέπει να προτάσσει το πολιτικό κόστος (απώλεια ψηφαλακίων). Θα τολμήσει άραγε;

δεν προλαβαίνουμε
|

΄όσο πιο κοντά έρχονται οι εκλογές τόσο πιο μακριά πάει ο νόμος.
Αν δούμε κάτι θα είναι σε αδιάφορα σημεία που θα βαπτιστούν καινοτομία, αλλά θα είναι κενό-τομή-α. Χωρίς μελέτη από την ΕΘΑΑΕ (ας αφήσουν τις επισκέψεις στα ιδρύματα και ας στρωθούν να κάνουν κάτι ουσιαστικά και ανεξάρτητα) που θα συνδέει τις σπουδές με το μέλλον της χώρας (όχι μόνο το αναπτυξιακό αλλά και το υπαρξιακό) θα καταλήξουμε σε συμφωνίες κάτω από το τραπέζι με συγκεκριμένα ανταλλάγματα εξουσίας για ΄όσους το καταφέρουν.
Χαμένοι θα είναι οι φοιτητές και οι απόφοιτοι σχολών που προκύπτουν από τις ανάγκες πολιτικών και διοικήσεων των ΑΕΙ.

Aλλαγη όρων - Μελη ΔΕΠ που διοριστηκαν τα τελευταια 2 χρονια
|

Και παλι στο τελος των αξιολογησεων, και αφου τα περισσοτερα τμηματα εχουν καταθεσει φακελους με στοιχεια στην ΕΘΑΑΕ, ερχετε μια επιστολη οπου ζηταει καταργησεις/συγχωνευσεις κλπ με αλλα κριτηρια ή με μερος απο αυτα που ηδη εχουν δωσει στοιχεια τα τμηματα...απαραδεκτο....
Απο την αρχη της θητειας της Υπουργου θα επρεπε να πει θελω να κλεισω αυτα που εκανε ο προηγουμενος και αντιστοιχα να επρατε....οχι να κανει ΕΒΕ (να την παταει)...να κανει αξιολογησεις (να την ξαναπαταει)...και τωρα να πηγαινει με νεα ποσοτικα στοιχεια βιωσιμοτητας....
Δυστυχως...πολυ μεγαλη προχειροτητα...

Ενα αλλο σημαντικο θεμα ειναι οτι στα νεα αυτα τμηματα τα τελευταια 2 χρονια εχουν προκηρυχθει και εχουν πληρωθει αρκετες θεσεις πχ 200 (στο συνολο)...απο αυτες τις θεσεις περιπου τις μισες εχουν παρει νεοι ανθρωποι κυριως απο το εξωτερικο με πολυ καλα προσοντα....σε καποιες θεσεις ο ανταγωνισμος ηταν τεραστιος....πχ 20 υποψηφιοι για μια θεση σε ΠΑΔΑ και αλλου με τους μισους να εχουν απιστευτα προσοντα.....εχεις φερει δηλαδη καμια 100 ανθρωπους απο το εξωτερικο...(που εκει οι περισσοτεροι ηταν καθηγητες) και αντι να τους στηριξεις τους εχεις δυο χρονια με φουλ διοικητικη δουλεια...με αγχος για το αν βρεθουν ενα πρωι σε μη πανεπιστημιακο τμημα κλπ...
Αυτο ειναι ντροπη....Να αφησει το Υπουργειο τα νεα τμηματα να δουλεψουν...στην 5ετια αν δεν εχουν δημιουργσηει ερευνητικη υποσταση πολυ απλα να τους απορροφησουν σε αλλα τμηματα.....

Αρθούρος
|

Όλοι μας έχουμε τη γνώμη μας η οποία διαφέρει από των άλλων κι αν βρεθούμε σε διάλογο μπορεί και να " σφαγουμε" υποστηρίζοντας τες.
Ας βρούμε λοιπόν ποια είναι τα κοινά σημεία σ' αυτά που προτείνουμε κι ας τα προκρινουμε για να ψηφιστούν.
Εγώ πιστεύω ότι όλοι μας συμφωνούμε ότι οι συγχωνεύσεις των πανεπιστημίων, μικρών και μεγάλων, μονοθεματικων και πολυθεματικων, κεντρικών και επαρχιακών πρέπει να προχωρήσουν.
Έπειτα, όσον αφορά τα τμήματα, κανείς δε θέλει να συνυπάρχουν 3 ή και 4 ομοειδή τμήματα στην ίδια πόλη. Κι αν στο λεκανοπέδιο ή και στη Θεσσαλονίκη μπορεί κατ' εξαίρεση να επιτραπούν τα διπλά μόνο τμήματα και όχι τα τριπλά ή τα τετραπλά, στις μικρότερες πόλεις: Πάτρα, Ηράκλειο κλπ, αυτό πρέπει να σταματήσει.
Αυτή μπορεί να είναι μία καλή αρχή για τις λεγόμενες συγχωνεύσεις τμημάτων.

@ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
|

Ποιοι φοιτη΄τες, ποιοι καθηγητές, ποιος Δήμος και ποια τοπική κοινωνία από τις 6 πόλες που είναι μοιρασμένο το ΠΑΠΕΛ;
Και τι ετοιμάζουν για αυτούς;...

@Ιωάννης Κ
|

Έτσι ακριβώς είναι όπως τα λέτε. Τα κεντρικά ΑΕΙ χρειάζονται τόσο συμμάζεμα όσο και τα περιφερειακά, για διαφορετικούς ίσως λόγους. Αλλά η στόχευση είναι τα πρώην ΤΕΙ και από αυτά όχι όλα. Στη Κρήτη 3 ΑΕΙ, με ομοειδή Τμήματα (βλ. ΗΜΜΥ Πολυτεχνείου Κρήτης και ΕΛΜΕΠΑ) και παρόλα αυτά κανείς δεν έχει τολμήσει να προωθήσει ουσιαστικά την προφανή λύση.

Μπανανα ρεπάμπλικ
|

"Το κράτος έχει συνέχεια". Ο ένας υπουργός σου βάζει μια υπογραφή και με ΤΕΙ δημιουργεί ένα ΑΕΙ-χταπόδι, σε 5-6 πόλεις της Β. Ελλάδος. Η άλλη έρχεται τώρα και σου λέει "συμμαζέψου", όχι διασπορά, κάντε συνενώσεις κλπ. Αν μαζευτούν, θα έρθει ένας άλλος σε 5 χρόνια να ξαναιδρύσει τμήματα παντού, και πάμε απ'την αρχή.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
|

Οι φοιτητές του ΠΑΠΕΛ και οι καθηγητές του, ο Δήμος και η τοπική κοινωνία ασχολούνται καθόλου με όσα σχεδιάζουν γι' αυτούς;

Ένα πανεπιστήμιο στην Κρήτη
|

Πολυτεχνική Σχολή στα Χανιά, θεωριτικές σπουδές στο Ρέθυμνο και οι υπόλοιπες σχολές στο Ηράκλειο. Είναι τόσο απλό.

Ιωάννης Κ.
|

Δυστυχώς, αυτή η περίφημη και πολυσχεδιαζόμενη αναδιάρθρωση θα είναι ακόμη μία παταγώδης αποτυχία γιατί ο στόχος είναι πάντα ο ίδιος (τα πρώην ΤΕΙ), ενώ όλα τα άλλα μένουν στο απυρόβλητο. Το Υπουργείο δεν ενοχλείται καθόλου που υπάρχουν αμέτρητα ΑΕΙ στο λεκανοπέδιο, δεν ενοχλείται καθόλου που η Κρήτη έχει 3 ΑΕΙ, δεν ενοχλείται καθόλου που ομοειδή τμήματα γειτονικών μεγάλων πανεπιστημίων στη Θεσσαλονίκη τα χωρίζει ένας...δρόμος, ενοχλείται όμως πολύ με τμήματα των πρώην ΤΕΙ που το ίδιο το κράτος δημιούργησε επί 30 χρόνια και τώρα έρχεται και καλεί τα Ιδρύματα να τα καταργήσουν ή να τα αναδιαμορφώσουν. Κανένα μεγάλο και κεντρικό ΑΕΙ της χώρας, όπως και κανένα ΑΕΙ της περιφέρειας που είναι στα ώπα-ώπα από το Υπουργείο (για πολιτικούς καθαρά λόγους) δεν πρόκειται να ανταποκριθεί. Αυτοί που θα την πληρώσουν είναι γνωστοί. Και επειδή διαβάζω διάφορα σχόλια που διατυπώνονται με πολύ μεγάλη ευκολία από μερικούς, ας σκεφτεί ο καθένας πως θα αντιδρούσε αν ήταν μέλος ΔΕΠ σε ένα τμήμα στο οποίο μπήκε με κάποια προκήρυξη της πολιτείας και του καταργούν το τμήμα ή του ζητούν να εγκατασταθεί αλλού. Αυτοί είναι άλλης κατηγορίας καθηγητές, δεν έχουν οικογένειες, δεν έχουν οργανώσει τη δουλειά τους, τα ερευνητικά τους κ.λπ.; Τι είναι αυτοί οι άνθρωποι; Περιφερόμενα μπουλούκια, έρμαια των πολιτικάντηδων και των ορέξεων του κάθε γραφειοκράτη του Υπουργείου Παιδείας;

Μεταρρυθμιστής αλά καρτ
|

Να γίνουν μαζικές συγχωνεύσεις παντού και άμεσα σε επαρχία και Αθήνα. Μόνο τη Θεσσαλονίκη μην πειράξετε!

Ατολμία
|

τι διστακτικότητα και ατολμία είναι αυτη; ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΙΣΤΕ! Εσείς δίνετε το χρήμα του φορολογούμενου στα ΑΕΙ, εσείς τα ελέγχετε. Τι ρωτάτε; Έχετε στα χέρια σας τόσες αξιολογήσεις, ΕΘΑΑΕ, το ένα, το άλλο. Αν δεν ξέρετε τι πρέπει να γίνει, δεν κάνετε τη δουλειά σας. Όπως αποφασίζατε να δίνετε χρήματα για νέα τμήματα, αποφασίστε και να τα κόψετε. Ή παπάς ή ζευγάς. Δε γίνεται όταν δίνεις να είσαι υπεύθυνος εσύ, αλλά για να το μαζέψεις να περιμένεις από αυτόν που παίρνει το χρήμα. Γελοίο.

@Ερασιτέχνης μελλοντολόγος
|

Μάγος είσαι....;

@Γιώργος
|

Με λεφτά του φορολογούμενου δεν μπορεί να κάνει ο καθένας ότι θέλει. Στην Άνω Ραχούλα θα ήταν ωραία να έχουμε ΑΕΙ, κόσμο, φοιτητές. Αλλά δε θα πρέπει να το χρηματοδοτεί ο φορολογούμενος αυτό. Γιατί κανένα ιδιωτικό κολλέγιο, ΙΕΚ, κλπ κλπ δεν έρχεται εκει να ανοίξει; Απλό: δεν έχει κόσμο, θα χάνει χρήματα. Αλλά όταν τα χρήματα προέρχονται απο το λεφτόδεντρο που λέγεται "κράτος" όλοι θέλουμε ΑΕΙ στο χωριό μας και είμαστε λαρτζ.

Η περιφέρεια να βρει άλλους τρόπους ανάπτυξης, όχι γιαλαντζί.

@Γιώργος
|

" να ανταποκρίνονται στις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας" λέει ναι. Ποιός σας είπε ότι αυτό έχει σχέση με την ίδρυση τμημάτων στο πουθενά, την πωληση πιτόγυρων και την ενοικίαση διαμερισμάτων από φοιτητές; Αυτή η λογική ακριβώς είναι μέρος του προβλήματος.

ΔΕΠ
|

Αστεία πράγματα. Ποιό το κίνητρο ενός ΑΕΙ να καταργήσει ή να συγχωνεύσει τμήματα; Τι θα γίνει δηλαδή αν δεν το κάνει; (Μέχρι τώρα, τίποτα απολύτως).

Τις αποφάσεις για αυτά τις παίρνει, τελικά, αυτός που πληρώνει το μάρμαρο, δηλαδή ο φορολογούμενος, μέσω της εκάστοτε κυβερνήσεως που ενέγραφε στον προϋπολογισμό το κονδύλιο για την ίδρυση και χρηματοδότηση του κάθε νέου τμήματος. Όπως τότε η απόφαση και το χρήμα "έπεφτε" από το κράτος (οι αποφάσεις των ΑΕΙ δεν παίρνονται και δεν έχουν κανένα νόημα αν δεν δίνει το ΟΚ το Υπουργείο), έτσι και τώρα πρέπει να παρθούν από το κράτος.

Με το να πετάει το μπαλάκι το Υπουργείο στα ΑΕΙ και να τους ζητάει να συρρικνωθούν εθελοντικά χωρίς κίνητρο ή συνέπειες αν δεν ενεργούν, δε γίνεται απολύτως τίποτα.

Ερασιτέχνης μελλοντολόγος
|

Να κάνω κι εγώ μια πρόβλεψη. Μεγάλο Ίδρυμα της Β. Ελλάδος δεν θα θιχθεί καθόλου από τις συγχωνεύσεις. Δεν ξέρω ποιο θα είναι όμως, φανταστείτε ό,τι θέλετε...

Polar_Fish
|

@Γιωργος
Αν ο νόμος αφορά στα ΑΕΙ, το ίδιο το ΑΕΙ αυτό που βλέπει είναι η εκπαίδευση και η έρευνα. Και μέσα από αυτές τις διαδικασίες υποστηρίζεται η ανάπτυξη μιας χώρας. Εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό για εξειδικευμένες θέσεις εργασίας. Σκόρπια τμήματα εδώ και εκεί απλά υποβαθμίζουν την εκπαίδευση και την έρευνα. Όπως είπα στο προηγούμενο σχόλιο, αν μια περιφέρεια εγκαταλείπεται (κάτι που θα φανεί και στα αποτελέσματα της απογραφής) το ΑΕΙ που ήδη υπάρχει δεν μπορεί να κάνει κάτι.

μελος ΔΕΠ
|

Το καλύτερο θα ήταν να υπήρχε απο ΕΘΑΑΕ ενας οδηγός πχ Τμήματα Μηχανολόγων Μηχανικών (να υπάρχουν το πολύ 5 σε όλη την ελλάδα με το πολύ 150 εισακτεους σε αυτά τα πανεπιστήμια), Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών (να υπάρχουν το πολύ 5 σε όλη την ελλάδα με το πολύ 150 εισακτεους σε αυτά τα πανεπιστήμια), Τμήμα Χωροταξίας 9ένωση με Τμήματα Τοπογράφων υποχρεωτικά με κοινά τα 2 πρώτα έτη και 5 σε όλη την Ελλάδα σε αυτά τα Πανεπιστήμια)...κλπ...
μόνο έτσι μπορεί να γίνει αναδιάρθρωση...μετακίνηση μελών δεπ/εργαστηριακού εξοπλισμού απο τα ανίσχυρα σε αυτά που θα εγκατασταθούν τα τμήματα....
Μόνο έτσι θα υπάρχουν πχ 5-6 τμήματα το πολύ σε κάθε αντικείμενο και θα ενισχυθούν...

Τελικά όμως θα έχουμε μία από τα ίδια...δηλαδή δεν θα γίνει τίποτα....

Κάποια πράγματα λείπουν από τα κριτήρια
|

πχ Ρυθμός αποφοίτησης (πολύ σημαντικό, και το τονίζει συνεχώς ο υφυπουργός)
αριθμός φοιτητών που συμμετέχουν στις εξετάσεις (εύκολο διότι προκύπτει απευθείας από τα πληροφοριακά συστήματα, ενώ ο αριθμός φοιτητών που παρακολουθούν δεν είναι γνωστός).
Και προσοχή στο σημείο "βαθμός απορρόφησής " από την αγορά εργασίας. Εδώ έχουμε πληροφορικάριους (περι΄ζήτους θεωρητικά) που δουλεύουν courier ή λογιστές που δουλεύουν πωλητές. Αυτό δεν είναι απορροφηση. Ένα παιδί 25 ετών που τελειώνει τη σχολή μπορεί να βρει εύκολα εργασία στην εστίαση ή στις ταχυμεταφορές ή στον τουρισμό. Αυτό δε σημαίνει ότι απορροφήθηκε.

Γιώργος
|

@Polar_fish

Αγαπητέ μου παραθέτω μέρος από τον ιδρυτικό νόμο των πανεπιστημίων
ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 4485/2017. Άρθρο 4. Αποστολή των Α.Ε.Ι.
1. Τα Α.Ε.Ι. έχουν ως αποστολή:
δ) να ανταποκρίνονται στις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας, να προωθούν τη διάχυση της γνώσης και την ανάπτυξη των τεχνών, την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας, καθώς και την καινοτομία, με προσήλωση στις αρχές της επιστημονικής δεοντολογίας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής, καθώς και να συμβάλουν στο εθνικό σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας στην κατεύθυνση της αειφορίας,

Panagiotis Geor
|

@ Σίριαλ ΑΣΠΑΙΤΕ 21 Φεβ 2022 19:17

Κάτω τα χέρια από την ΑΣΠΑΙΤάρα μας! Αφήστε την να μείνει το μοναδικό ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα στην χώρα. ΔΕΝ μας συμφέρει ΚΑΘΟΛΟΥ η πανεπιστημιοποίηση της. Για να επιλέξαμε να φοιτήσουμε με την θέλησή μας στην ΑΣΠΑΙΤΕ, κάτι ξέραμε, κάτι θέλαμε και κάπου στοχεύαμε. Ξέραμε από πριν τι πτυχίο θα πάρουμε. Δεν επιλέξαμε αυτή τη Σχολή στην τύχη ούτε με το ζόρι. Αν θέλαμε πτυχίο ΑΕΙ Πανεπιστημιακού Τομέα, θα πηγαίναμε αλλού (ΠΑΔΑ, ΕΜΠ κτλ). Τόσο απλά! Καταλάβετέ το.

Και κάτι ακόμα:
Το μπαίνει κανείς συνειδητά και με την θέληση του σε ΤΕΙ (που ξέρει από πριν τι πτυχίο του δώσει) και μετά με το πέρασμα του χρόνου να ξεσηκώνεται ξαφνικά, να διαρρηγνύει τα ιμάτια του και να λέει επειδή έτσι του κάπνισε "α εγώ δεν θέλω πτυχίο ΤΕΙ, θέλω πτυχίο Παν/μιου", εμένα με ξεπερνά. Πολύ νεοελληνικό και ανεκδιήγητο αυτό...

Εσείς Θέλετε:
1) Πτυχίο Μηχανικού Τ.Ε.
2) Πτυχίο Εκπαιδευτικού
3) Ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (Integrated Master)
Ρε παιδιά, χαλαρώστε, σαν πολλά δεν ζητάτε; Έτσι όπως πάτε θα ζητήσετε και integrated postdoc

ή το 1) και το 2) θα είναι το πτυχίο σας ή το 3). Όχι και το 1) και το 2) και το 3).

Πουθενά στο εξωτερικό ο συνδυασμένος τίτλος σπουδών 4+1 (Joint Degree) δεν είναι ισοδύναμος με Integrated Master. Ο συνδυασμένος τίτλος σπουδών αποτελείται από το πρωτεύον (major) και το δευτερεύον (minor) πρόγραμμα σπουδών και αντιστοιχίζεται στο 6ο level του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (EQF) αλλά και του Ελληνικού Πλαίσιου προσόντων (HQF).

Το Πρόγραμμα Σπουδών της ΑΣΠΑΙΤΕ είναι υβριδικό (Τεχνολογικό και Παιδαγωγικό) και αυτό είναι αγκάθι. Δεν είναι 5 χρόνια μόνο engineering όπως είναι άλλα προγράμματα που αναγνωρίστηκαν ως grecomasters.

Και εγώ φοιτητής της ΑΣΠΑΙΤΕ είμαι αλλά δεν κάνω έτσι. Δεν ζητάω πράγματα που δεν δικαιούμαι. Αν θέλετε τόσο πολύ παραπάνω μόρια, μπορείτε κάλλιστα να κάνετε ένα αυτοτελές μεταπτυχιακό που δίνει διπλάσιες μονάδες από ένα integrated master, όπως έκανα και εγώ.

Σιγά μην περίμενα μέχρι το 2018 να μου δώσει ο Γαβρόγλου integrated master. Πήγα καμιά 15αριά χρόνια πριν και έκανα αυτοτελές μεταπτυχιακό μόνος μου και έτσι δεν είχα ανάγκη κανέναν. Συν τοις άλλοις δεν πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις που ορίζονται στον Ν. 4485/2017 για integrated master

Polar_Fish
|

@Γιώργος
Ο στόχος των ΑΕΙ είναι η εκπαίδευση δεν είναι η ανάπτυξη των προβληματικών μη ελκυστικών περιφερειών. Αν θέλεις να στηρίξεις μια περιφέρεια σε σπας το ΑΕΙ σε κομμάτια. Ορίζεις μια έδρα και το αναπτύσσεις εκεί. Το πρόβλημα στα περιφερειακά ΑΕΙ είναι η διανομή των τμημάτων σε πόλεις και όχι η περιφέρειά τους. Αν μια περιφέρεια δεν είναι ελκυστική τότε το ΑΕΙ δε θα λύσει το πρόβλημα. Διότι μια μη ελκυστική περιφέρεια την εγκαταλείπουν οι ίδιοι οι κάτοικοι. Άρα γιατί να πάνε οι φοιτητές και τα μέλη ΔΕΠ σε ένα μέρος που δεν το θέλουν οι ίδιοι οι κάτοικοι. Δυστηχώς αυτή ειναι η πραγματικότητα. Δεν μπορουν όλοι οι νομοι της Ελλάδος να πετύχουν το ιδιο επίπεδο ανάπτυξης και αυτό δεν είναι λόγος να σπάμε τα ΑΕΙ σε όλους τους νομούς της Ελλάδος. Ένα απομονωμένο μέρος δεν είναι ελκυστικό για ένα μέλος ΔΕΠ διότι ένα μέλος ΔΕΠ δεν είναι ένα λουλούδι που ανθίζει μόνο του σε μια γλάστρα. Λειτουργεί και εξελίσσεται μέσα σε μια ακαδημαϊκή κοινότητα. Γιαυτό όσο και αν προσπαθουν τα κατακερματισμένα ΑΕΙ δεν πρόκεται ποτέ να έχουν τμήματα του επιπέδου των μεγάλων πόλεων. Για ένα απλό λογο ο μισθός είναι ο ίδιος και οι συνθήκες ζωής διαφορετικές. Αυτή είναι η αλήθεια.

Κιμ πάτα το κουμπί
|

Δεν μπορούμε άλλο, λυπηθείτε μας.

Σίριαλ ΑΣΠΑΙΤΕ
|

Άραγε οι ΔΕ της ΑΣΠΑΙΤΕ έχει πρόταση;
Μελετημένη;
Με στόχους και σκοπούς;
με μελέτη βιωσιμότητας;
Αλλά ξέρω φταίει το κακό Υπουργείο, αυτοί που θέλουν το οικόπεδο, οι εξωγήινοι κλπ
Α ξέχασα, υπάρχει, να πάει στο ΕΚΠΑ σαν μονοτμημακή Σχολή, με διπλά δικαιώματα, μηχανικού, εκπαιδευτικού και βέβαια integrated master, να είναι ΠΕ για το Σχολείο, ΤΕ για .. δεν ξέρω και εγω γιατί, να τους γράφει το ΤΕΕ, να μην υπάρχει Παιδαγωγικό Τμήμα, να διορίζεται οι Διοικούσα, να συνεχίσει η ΔΑΠ και η ΠΑΣΠ να είναι η μόνη ΔΑΠ ΤΕΙ και ΠΑΣΠ ΤΕΙ, να μην υπάρχει το ΕΠΑΙΚ αλλά και να υπάρχει το ΕΠΑΙΚ ....και κάπως έτσι περάσαν τα χρόνια ... και καληνύχτα.

Γιώργος
|

Σύμφωνα με την υπουργό θα πρέπει να κλείσουν όλα τα τμήματα στις απομονωμένες περιφέρειες, με άλλα λόγια προτείνει να τις απομονώσουμε ακόμη περισσότερο. Κάποιος πρέπει να ενημερώσει την κ. Κεραμέως ότι κύριος στόχος της περιφερειακής πολιτικής της ΕΕ, που είναι γνωστή και ως πολιτική συνοχής, είναι η αντιμετώπιση των εδαφικών, κοινωνικών και οικονομικών ανισορροπιών που υφίστανται μεταξύ των διαφόρων περιφερειών της ΕΕ. Κάποιος πρέπει να ενημερώσει την κ. Κεραμέως ότι η πολιτική με βάση τα παραπάνω κριτήρια οδηγεί σε ένα στρεβλό μοντέλο μη ισόρροπής ανάπτυξης. Κάποιος πρέπει να ενημερώσει την κ. Κεραμέως ότι τα Πανεπιστήμια δεν παρέχουν μόνο κατάρτιση ή έρευνα, αλλά είναι πυλώνες οικονομικής, κοινωνικής και πολιτισμικής ανάπτυξης και ως εκ τούτου τα έχουν ανάγκη ιδιαίτερα οι προβληματικές - μη ελκυστικές περιφέρειες.

Στάθης
|

Κμ αλλαγή
Μιλάει η σιωπή

Polar_Fish
|

To υπουργείο παιδείας θέλει να πει εγω εκανα αυτο που πρότειναν τα ΑΕΙ. Αλλα δεν θα γίνει ευκολα αυτό.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ