Η ΠΟΣΔΕΠ στηρίζει τη συλλογή υπογραφών τίτλο «Για την ομαλή λειτουργία των πανεπιστημίων μας»

14/04/2022

Ενημερώθηκε: 14/04/2022, 08:15

Άκουσε το άρθρο

Με πρωτοβουλία συναδέλφων ξεκίνησε συλλογή υπογραφών στο avaaz σε ένα κείμενο με τίτλο «Για την ομαλή λειτουργία των πανεπιστημίων μας» (*). Το κείμενο επισημαίνει το έργο που παράγεται στα πανεπιστήμια παρά τις δυσμενείς συνθήκες και υποστηρίζει μια πάγια θέση της ΠΟΣΔΕΠ, ότι οι θεσμικές αλλαγές στα πανεπιστήμια διασφαλίζονται εάν επεξεργάζονται και να προωθούνται με ευρεία συναίνεση. Πιστεύουμε ότι πρόκειται για μια δήλωση που κάθε συνάδελφος μπορεί να κάνει και ως εκ τούτου την υποστηρίζουμε. 

Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού

Ο Πρόεδρος Ιωάννης Νηματούδης Καθηγητής  

Ο Γραμματέας  Γιώργος Λιτσαρδάκης Καθηγητής

(*)

https://secure.avaaz.org/community_petitions/en/didaktiko_prosopiko_aei…

Για την ομαλή λειτουργία των πανεπιστημίων μας

Τα ελληνικά Πανεπιστήμια έχουν αποδείξει ότι έχουν πολύ υψηλό επίπεδο ποιότητας όπως φαίνεται από τις διεθνείς λίστες κατάταξης αλλά και τις εκατοντάδες χιλιάδες απόφοιτων που σταδιοδρομούν και διακρίνονται στην Ευρώπη και την Αμερική. Σε αυτό προφανώς συνέβαλαν οι “κύριοι υπεύθυνοι”, δηλαδή οι καθηγητές και όλο το υπόλοιπο ανθρώπινο δυναμικό των πανεπιστημίων, που λειτουργούν διαχρονικά σε συνθήκες υποχρηματοδότησης και χαμηλών αμοιβών με αυτοθυσία. Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε θεσμική αλλαγή που αφορά τη λειτουργία και τη διοίκηση των πανεπιστημίων πρέπει να είναι πρωτίστως προϊόν συναίνεσης και να σέβεται την εκ του συντάγματος αυτοδιοίκητη λειτουργία τους και τον δημόσιο χαρακτήρα τους, ώστε να τύχει της αποδοχής της πανεπιστημιακής κοινότητας. Διαφορετικά, θα αποτύχει.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (12)

Θεμέλια για τη δημόσια εκπαίδευση
|

Οι σπουδές στο Πανεπιστήμιο «πατούν» πάνω στα θεμέλια που έχουν μπει στο Λύκειο και το Γυμνάσιο και το Δημοτικό.

Χωρίς δασκάλους και καθηγητές δεν έχουμε σωστά σχολεία, και χωρίς σωστά σχολεία, πώς θα μπορέσουν οι 18χρονοι να σπουδάσουν αξιοπρεπώς στα Πανεπιστήμια, χωρίς εκπτώσεις;...

Είναι προφανές ότι η στήριξη των δημοσίων Σχολείων πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα του Υπουργείου — τα πανεπιστήμια έχουν εκλεγμένες Διοικήσεις, ας λύσουν αυτές τα προβλήματα που έχουν δημιουργήσει.

Προς (15 Απρ 2022 21:42)

Σαφώς όλοι οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν αμοιβή που να τους επιτρέπει να ζήσουν. Αλλη ΑΠΟΣΤΟΛΗ όμως έχει ο ανειδίκευτος πωλητής στο supermarket και άλλη ο δάσκαλος στο σχολείο.

Μπορούμε να ζήσουμε στην Ευρώπη, στον 21ο αιώνα, χωρίς δημόσια σχολεία κάτω από τη γενική εποπτεία ενός κεντρικού υπουργείου;...Τότε θα αυξηθούν οι κοινωνικές ανισότητες, όπου οι πλούσιες οικογένειες θα εξασφαλίζουν καλύτερη εκπαίδευση για τα παιδιά τους, και θα πολλαπλασιαστεί η παραπαιδεία: στην Ελλάδα θεωρείται δεδομένο ότι τα παιδιά πηγαίνουν σε φροντιστήρια Ξένων Γλωσσών και Μέση Εκπαίδευσης ακριβώς επειδή δεν είναι επαρκώς στελεχωμένο το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα ώστε να προσφέρει ενισχυτική διδασκαλία σε όλα τα επίπεδα.

Τα πανεπιστήμια στην Ελλάδα μπορούν μόνα τους να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση, είναι κυρίως θέμα απόφασης των μελών ΔΕΠ και των πρυτανικών αρχών.

{ Με την ίδια τη λογική που παραθέτετε, σας υποχρέωσε κανείς να γίνετε δάσκαλος? }

@Για τα πανεπιστήμια στην Ευρώπη
|

Το σχολιο σας τι σχέση έχει ακριβώς με την σύγκριση μεταξύ καθηγητών πανεπιστημίων και δασκάλων που έκανε συνάδελφος σας (και σύμφωνα με τον οποίο πρέπει να αμοίβονται το ίδιο;) Κανένα θα μου πείτε .. απλά «πετάμε την μπάλα στην εξέδρα»..

@Ελλάδα και Ευρώπη 2010-2022
|

1) "«Όλος ο πλανήτης», είναι υπερβολή, καθώς ΔΕΝ πηγαίνουν όλοι οι άνθρωποι στο Πανεπιστήμιο άρα μάλλον δεν έχουν και τη δυνατότητα να γίνουν «καθηγητές Α' κατηγορίας» (ή βαθμίδας...)"
Προφανώς πήρατε κυριολεκτικά το "όλος ο πλανήτης" - εννοούσα ότι σε όλον τον πλανήτη οι καθηγητές πανεπιστημίου αμοίβονται με διπλάσιο μισθό από το δάσκαλο (ξέρω ότι επαναλαμβάνομαι αλλά ανάλογα με το ακροατήριο καμιά φορά είναι αναγκαίο) - τελικά όμως δεν το καταλάβατε ή κάνατε ότι δεν το καταλάβατε άραγε?

2) "Δε σας υποχρεώσε κανείς ούτε να ξενυχτήσετε για να λάβετε ένα διδακτορικό δίπλωμα ούτε να εργαστείτε ως ωρομίσθιοι σε ελληνικά πανεπιστήμια."
Ποιο ακριβώς είναι το επιχείρημα που παραθέτετε?
Καταρχάς με ένα διδακτορικό (δηλαδή 1-2 δημοσιεύσεις) δεν γίνεσαι καθηγητής πανεπιστημίου (προφανώς δεν έχετε ιδέα για τα ακαδημαϊκά προσόντα που απαιτούνται σήμερα για μια τέτοια θέση)
Όντως, κανείς δεν μας υποχρέωσε γενικότερα αλλ΄ά τι σχέση έχει αυτό με την αμοιβή που δικαιούμαστε? Με την ίδια τη λογική που παραθέτετε, σας υποχρέωσε κανείς να γίνετε δάσκαλος? Γιατί να μην αμοίβεστε ως ανειδίκευτος εργάτης (που όντως κάνει και "παραπάνω δουλειά"!)

Επειδή από την απάντησή σας είναι φανερό ότι δεν έχετε καμία σχέση με την τριτοβα΄θμια εκπαίδευση (απλά ως γνήσιος "συμπατριώτης μας" έχετε άποψη για τα πάντα - ακόμα και για τα απαιτούμενα προσόντα για να γίνεις καθηγητής πανεπιστημίου(!) δεν θα επανέλθω στην αντιπαράθεση αφού δεν έχει καν΄ένα νόημα. Είστε ελεύθερος όμως να συνεχίσετε σε ένα διασκεδαστικό (για όποιον γνωρίζει έστω τα βασικά) μονόλογο -απλά ζημιώνετε τελικά τον ίδιο τον κλάδο σας (έστω και λίγο) με τέτοια σχόλια/συγκρίσεις εκτός πραγματικότητας.

Για τα πανεπιστήμια στην Ευρώπη
|

Στην Ευρώπη, στον 21ο αιώνα, τα σύγχρονα δυτικά κράτη έχουν στελεχωμένα Σχολεία (Γυμνάσια-Λύκεια) με σύγχρονες υποδομές και οι καθηγητές πανεπιστημίου δεν απαιτούν να συντηρούνται τμήματα ΑΕΙ που ιδρύθηκαν χωρίς κανένα σχεδιασμό.

Επίσης, στον «πυρήνα» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή, Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ιταλία, Δανία, Ισπανία, Πορτογαλία και γενικά σε όλες τις δυτικές χώρες που εντάχθηκαν στον σχηματισμό ήδη από το 1980, δεν υπάρχει κανένα άλλο κράτος που να αντιμετωπίζει τα ΣΗΜΕΡΙΝΑ προβλήματα της Ελλάδας (υπερδεκαετής βαθύτατη οικονομική κρίση, με τραγικές συνέπειες για τη νέα γενιά), ούτε υπάρχει κανένα άλλο κράτος που από το 2000 μέχρι σήμερα αρνείται πεισματικά να μεταρρυθμίσει τον εκπαιδευτικό χώρο — μάλλον πρέπει οι «καθηγητές πανεπιστημίου» να κατανοήσουν ότι είναι εργαζόμενοι στο *Δημόσιο Πανεπιστήμιο* και οφείλουν να υπηρετούν πρωτίστως τα συμφέροντα των μαθητών και των φοιτητών.

Ελλάδα και Ευρώπη 2010-2022
|

«Όλος ο πλανήτης», είναι υπερβολή, καθώς ΔΕΝ πηγαίνουν όλοι οι άνθρωποι στο Πανεπιστήμιο άρα μάλλον δεν έχουν και τη δυνατότητα να γίνουν «καθηγητές Α' κατηγορίας» (ή βαθμίδας...)

Ας μιλήσουμε για την Ευρώπη: Εκεί τα Σχολεία είναι προτεραιότητα του κράτους και δεν ιδρύθηκαν 400+ τμήματα ΤΕΙ και πανεπιστημίου σε κάθε χωριό, κωμόπολη και νησί...

Προς (15 Απρ 2022 14:03)

Δε σας υποχρεώσε κανείς ούτε να ξενυχτήσετε για να λάβετε ένα διδακτορικό δίπλωμα ούτε να εργαστείτε ως ωρομίσθιοι σε ελληνικά πανεπιστήμια.

Πάντως, άνθρωπος χωρίς απολυτήριο Λυκείου και πρώτο πτυχίο από Πανεπιστήμιο, δύσκολα θα θεωρείται πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2035...

@Δάσκαλοι και καθηγητές
|

"Η αμοιβή δεν πρέπει να συσχετίζεται με τη θέση.."
Έχετε δίκιο, ο Καθηγητής πρώτης βαθμίδας σε πανεπιστήμιο πρέπει να έχει τον ίδιο μισθό με τον δάσκαλο πρωτοβάθμιας/δευτεροβάθμιας ή τον νηπιαγωγό. Βέβαια, αν η "θέση" απαιτεί κάποια χρόνια (βλ. 10-15+) γεμάτα με ξενύχτια, θυσίες για το διάβασμα, πενιχρή αμοιβή ωρομίσθιου κτλ.. ή αφορά και σε θέματα όπως εκπροσώπηση της χώρας μας σε συνέδρια, διεξαγωγή και προώθηση της έρευνας κτλ.. μήπως παίζει κάποιο ρόλο?
Μάλλον όχι θα μου πείτε, απλά όλος ο άλλος πλανήτης έχει λανθασμένη άποψη!

Δάσκαλοι και καθηγητές
|

Η αμοιβή δεν πρέπει να συσχετίζεται με τη θέση, φυσικά ένας καθηγητής στο σχολείο έχει μεγαλύτερη επιρροή στην εξέλιξη κάθε μαθητή - το μαθησιακό προφιλ διαμορφώνεται από 8 έως 18 ετών, δηλαδή ακριβώς στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που κάποιοι έχουν «παντελώς ξεχάσει», μαζί με βασικές αρχές της Παιδαγωγικής ή ακόμη και της Λογικής.

Απορίας άξιο, πάντως, πώς θα φτάσουν τα παιδιά να φοιτούν στο Πανεπιστήμιο χωρίς πρώτα να αποκτήσουν στέρεα θεμέλια στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο από καθηγητές και δασκάλους - εκτός αν στόχος είναι απλώς η απονομή «τίτλων σπουδών» από διάφορα «ιδρύματα» με 2ετή φοίτηση... Όλες οι χώρες της Ευρώπης έχουν άρτια οργανωμένα και στελεχωμένα Σχολεία, δεν μπορεί η Ελλάδα να συνεχίσει να αποτελεί τη θλιβερή εξαίρεση.

@nik
|

Συνάδελφε είναι φανερό ότι το σχόλιο σου μάλλον εκλαμβάνεται ως αυτοσαρκαστικό γι αυτό και δεν έχει απαντηθεί. Θα πρότεινα όμως να είμαστε λίγο προσεκτικοί και να μην δίνουμε λαβή με διατυπώσεις «περισσότερης δουλειάς» σε σύγκριση με άλλους κλάδους (ιδιαίτερα στον ίδιο χώρο της εκπαίδευσης όπως στην τριτοβάθμια) γιατί απλά δηλώνουμε την άγνοια μας για το έργο που επιτελείται (που προφανώς δεν είναι οι ώρες διδασκαλίας ώστε να μπορεί συγκριθεί) και φαινόμαστε αφελείς και «εκτός τόπου και χρόνου» (πίστεψε με καθώς έχω υπηρετήσει σε πανεπιστήμιο και έχω άποψη).
Θα μπορούσες να σχολιάσεις προφανώς το γεγονός ότι οι αποδοχές είναι αδίκως χαμηλές και για τους δυο κλάδους. Άλλωστε σε όλο τον κόσμο οι καθηγητές πανεπιστημίου έχουν τουλάχιστον διπλάσιο μισθό από των δασκάλων (προφανώς για κάποιο λόγο) οπότε η σύγκριση «περί δουλειάς» όταν οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων μας ξεχωρίζουν διεθνώς μάλλον ανώφελη…

Polar_Fish
|

@nick
Δυσκολεύομαι να κατανοήσω τι σημαίνει περισσότερη δουλειά. Κάθε χώρος εκπαίδευσης είναι διακριτός και κρίνεται από το αποτέλεσμα.

Οι θεσμοί είναι παρελθόν για μερικά ΑΕΙ
|

Καλά όλα αυτά αλλά η ΠΟΣΔΕΠ δεν έχει αντιληφθεί τι συμβαίνει σε ορισμένα ΑΕΙ; Δεν γνωρίζει για παράδειγμα ότι στο ΑΠΘ το Σάββατο 16/4 θα γίνει ρεμπέτικο γλέντι οργανωμένο από δύο πανεπιστημιακά "αυτόνομα σχήματα" για την ενίσχυση των εργασιών ανοικοδόμησης της μεγαλύτερης κατάληψης της πόλης; Δεν είναι αυτό πρωτοφανές, να υποβαθμίζεται το πανεπιστήμιο τόσο πολύ ώστε να αποτελεί ένα απλό μαγαζί που στρατολογεί νέους με αγνό και παιδικό αντιεξουσιαστικό ενθουσιασμό και τροφοδοτεί με κεφάλαια τα κέντρα ανομίας τα οποία υποτίθεται ότι η κυβέρνηση και η διοίκηση του πανεπιστημίου αγωνίζονται να τα ξεριζώσουν; Η πρώτη θεσμική αλλαγή που χρειάζονται τα πανεπιστήμια είναι να αποκαταστήσουν τον έλεγχο και την νομιμότητα μέσα στα ιδρύματα και να μην επιτρέπουν σε εξωπανεπιστημιακές ομάδες να εκμεταλλεύονται τις υποδομές και τους φοιτητές τους. Όλα τα άλλα θα έρθουν από μόνα τους, ακριβώς χάρη στην "αυτοθυσία του ανθρώπινου δυναμικού", όπως επισημαίνει και το κείμενο.

nik
|

Γιατί εμείς τις Δ/θμιας τι είμαστε ;
Περισσότερη δουλειά κάνουμε αν θέλετε να ξέρετε!

Η ΠΟΣΔΕΠ υποστηρίζει …
|

Τι ακριβώς υποστηρίζει η ΠΟΣΔΕΠ όταν δεν διαμαρτύρεται για τίποτα πλέον ενώ έχει παντελώς «ξεχάσει»/αποδεχτεί ότι ένας Επίκουρος Καθηγητής αμοίβεται ως ένας δάσκαλος δευτεροβάθμιας αντίστοιχης ηλικίας;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ