Υπ. Παιδείας:Τα συγγράμματα είναι δωρεάν με δυνατότητα στους φοιτητές να τα επιλέξουν σε έντυπη ή σε ηλεκτρονική μορφή

Απάντηση στον Σύνδεσμο Εκδοτών Επιστημονικού Βιβλίου (ΣΕΕΒΙ)

14/04/2022

Άκουσε το άρθρο

"Με έκπληξη διάβασα την ανακοίνωση του Συνδέσμου Εκδοτών Επιστημονικού Βιβλίου (ΣΕΕΒΙ) περί δήθεν κατάργησης των δωρεάν συγγραμμάτων που διανέμονται στους φοιτητές, όταν η πραγματικότητα είναι ότι το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει να δώσει τη δυνατότητα στους φοιτητές να επιλέξουν το σύγγραμμα που επιθυμούν σε έντυπη ή σε ηλεκτρονική μορφή, όπως  πάντα δωρεάν για όλους!".

Τη δήλωση αυτή έκανε ο Γενικός Γραμματέας   Ανώτατης Εκπαίδευσης Αποστόλης Δημητρόπουλος, απαντώντας στην ανακοίνωση του Συνδέσμου Εκδοτών Επιστημονικού Βιβλίου, ο οποίος κάνει λόγο για κατάργηση δωρεάν συγγραμάτων.

"Η ανακοίνωση προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη έκπληξη, καθώς το τελευταίο διάστημα το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με τους εκπροσώπους των εκδοτών  για το θέμα και έχει παρουσιάσει συγκεκριμένες προτάσεις για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων, με βάση τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές (DRM), τις οποίες άλλωστε χρησιμοποιούν και οι Έλληνες εκδότες που διαθέτουν βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή στην ελληνική αγορά", τονίζει ο Γενικός Γραμματέας   Ανώτατης Εκπαίδευσης., και σημειώνει  τα εξής:

  • Το υπουργείο Παιδείας, μάλιστα, στην τελευταία επικοινωνία με τους εκδότες, κατέστησε απολύτως σαφές ότι περιμένει και τις δικές τους προτάσεις για την διασφάλιση των πνευματικών δικαιωμάτων και της ασφάλειας των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων, κάτι που άλλωστε αποτελεί προτεραιότητα και για το ίδιο το Υπουργείο.
  • Είναι όμως προφανές ότι κάθε διαδικασία διαλόγου πρέπει να έχει ένα χρονικό όριο ολοκλήρωσης. Στην περίπτωση αυτή, το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του διαλόγου καθορίζεται από την ροή εργασιών για την χορήγηση των συγγραμμάτων σε  έντυπη μορφή, που όπως όλοι οι εμπλεκόμενοι γνωρίζουν καλά, αρχίζει κάθε χρόνο τον Μάιο για την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά.
  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου Παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η θεσμοθέτηση του ηλεκτρονικού συγγράμματος θα συμβάλλει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στην περαιτέρω ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των φοιτητών. Τέλος, θα είναι επωφελής για τον τεχνολογικό μετασχηματισμό του κλάδου του βιβλίου και στη χώρα  μας.

Σχόλια (12)

πλήγμα
|

μετά την εκμηδένιση των έντυπων εφημερίδων, τον περιορισμό των πωλήσεων των παραδοσιακών βιβλίων η συγκεκριμένη αγορά για το χαρτί και την παραδοσιακή εκτύπωση αποτελεί πλήγμα στην συγκεκριμένη βιομηχανία.
Καιρός για να αναδειχθούν νέοι τομείς στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής πλέον βιβλιογραφίας...που ίσως είναι και ο μοναδικός δρόμος για να σωθεί το βιβλίο και να ξεφύγουμε από σύντομες φράσεις, greeklisch κτλ κτλ που αποτελούν το σύγχρονο κόσμο επικοινωνίας...

ουου γεννημένος πριν το 2000
|

@Φοιτητης
"Δεν ξέρω αν το γνωρίζετε αλλά η φοιτητική κοινότητα εδώ κ παρά πολλά χρόνια" ζητάει ψωμί... κι εσύ μας λες ότι έχει μπαντεσπάν.
Να σε ενημερώσω επίσης ότι "οι ξαπλώστρες και τα τραπεζάκια με μπρίζες για την φόρτιση, τα power bank και το ψυγειάκι για φαγητά και ποτά με ενσωματωμένο usb για φόρτιση συσκευών" αν ΔΕΝ δουλεύουν και με θαλασσινό νερό... μόλις μας κόψει ο Βλαδίμηρος το αέριο, θα ψάχνεις τα βιβλία σου.

Φοιτητης
|

Δεν ξέρω αν το γνωρίζετε αλλά η φοιτητική κοινότητα εδώ κ παρά πολλά χρόνια χρησιμοποιεί ebooks . Είτε με την πρόσβαση στο ηλεκτρονικό υλικό που δίνουν οι καθηγητές στο ή class είτε σε συγγράμματα η πτυχιακές Εργασίες που αντλεί ο φοιτητής από αποθετήρια όπως είναι η Υπατία και ο Καλλιπος κ.α. Επίσης είναι μια πολύ μεγάλη ευκολία γιατί ο φοιτητής μπορεί να έχει πρόσβαση σε ολόκληρη την βιβλιοθήκη του μέσα από κινητό ,ταμπλετ ή ηλεκτρονικό υπολογιστή χωρίς να κουβαλά τόμους για να πραγματοποιήσει μία εργασία η να διαβάσει μπορεί να το κάνει παντού και στο χρόνο που διαθέτει. Ακόμα κι η ενέργεια κι η φόρτιση των ηλεκτρονικών μέσων σήμερα με τα power bank δεν αποτελεί πλεον κανένα εμπόδιο κ η λειτουργικότητα τους ΔΕΝ αμφισβητείται .
@ ουου... Λίζα έλα... μπανάνα να σε ενημερώσω οτι ξαπλώστρες κ τραπεζάκια με μπρίζες για την φόρτιση παρέχονται στις οργανωμένες Παραλίες κ στα καφε εδώ και πολλά χρόνια. Ασε που κ οποίος δεν θελει να παει σε οργανωμένη παραλία παιρνει το power bank μαζι του η ψυγειάκι για φαγητά κ ποτά με ενσωματωμένο usb για φόρτιση συσκευών.

η μπάλα στην εξέδρα
|

μάλλον δεν πάει καλά το νομοσχέδιο και ασχολείται με τα συγγράμματα ο ΓΓ.
Ο τύπος συγγράμματος είναι κάτι τεχνικό, εύκολο να υλοποιηθεί, αλλά απαιτεί διαφορετικό τρόπο παρουσίασης περιεχομένου για να είναι λειτουργικό.
Θέματα ασφάλειας και αντιγραφής δεν υπάρχουν καθότι πωλούνται χιλιάδες ηλεκτρονικά βιβλία διεθνώς.

"ουου... Λίζα έλα... μπανάνα"
|

Τζάμπα παρήγγειλα ολόκληρη βιβλιοθήκη ? Και στην παραλία αντηλιακό και λάπτοπ δηλαδή? Οι ξαπλώστρες θα έχουν πρίζες και wifi να φανταστώ ε?

Διανομή ακαδημαϊκών συγγραμμάτων
|

Σε ηλεκτρονική μορφή εύχρηστες είναι μόνον οι πανεπιστημιακές σημειώσεις κάθε μαθήματος, δηλαδή 50-80 σελίδες και οι διαφάνεις από τις πανεπιστημιακές παραδόσεις (τα slides της κάθε διάλεξης). Χρήσιμες είναι επίσης οι βιντεοσκοπήσεις των διαλέξεων, για τους ασθενείς ή άλλες ειδικές περιπτώσεις - επίσης, τα μαζικά διαδικτυακά μαθήματα στις ιδιωτικές πλατφόρμες (coursera, edX) δημιουργούν βίντεο 15-20' για ακόμη μεγαλύτερη ευκολία.

Σε κάθε σοβαρό πανεπιστήμιο του εξωτερικού οι φοιτητές έχουν πρόσβαση σε ΒΙΒΛΙΑ, είτε με κάποιο σύστημα (πχ. κουπόνια ή ελεύθερη διανομή) είτε στη βιβλιοθήκη του κάθε ιδρύματος, δε θεωρούν τα αρχεία pdf ΄ή τα laptops/tablets καινοτομία.

Πανεπιστημιακές Βιβλιοθήκες για όλους
|

Οι προπτυχιακοί φοιτητές πρέπει να μελετούν σε σύγχρονες πανεπιστημιακές Βιβλιοθήκες, οι οποίες θα είναι ανοικτές 7 ημέρες την εβδομάδα, με τουλάχιστον 10 ώρες το Σάββατο και την Κυριακή. Έτσι λύνονται τα εκπαιδευτικά ζητήματα και μειώνεται το κόστος για το δημόσιο πανεπιστήμιο: Ο φοιτητής πρέπει να μπορεί να μελετήσει από το ΒΙΒΛΙΟ στο εξάμηνο που διδάσκεται το κάθε μάθημα, όχι να είναι αποκλειστικά μπροστά από μια οθόνη.

Η δωρεάν διάθεση συγγραμμάτων πρέπει να γίνεται στα τελευταία έτη σπουδών (4ο ή 5ο, ανάλογα με τη Σχολή): Να επιλέγονται ελεύθερα ελληνικά και ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ συγγράμματα από μια ενιαία λίστα για κάθε σχολή (πχ. Μαθηματικών, Πολιτικών Μηχανικών, Ιστορίας, Βιολογίας, Φιλολογίας κ.α.) - έτσι οι νέοι απόφοιτοι θα έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν μια επιστημονική βιβλιοθήκη 15-20 βασικών βιβλίων ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, που δεν είναι ίδια με εκείνα που είχαν όταν ήταν 18 ετών.

Κρατική μέριμνα πρέπει να υπάρξει και για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές, ώστε με το ίδιο σύστημα να προμηθεύονται 5 έως 10 βιβλία και να μην αναγκάζονται να πληρώνουν επιπλέον κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.

Το να μοιράζονται 50 συγγράμματα σε ηλεκτρονική μορφή σε κάθε φοιτητή, χωρίς κανένα σχεδιασμό, δεν είναι λογικό!

ΔΕΠ
|

Πολιτικές για κλάματα...

1) Το ηλεκτρονικό βιβλίο δεν είναι λειτουργικό. Τελεία. Ας προσπαθήσει κάποιος , αν αμφιβάλει, να χρησιμοποιήσει ένα εγχειρίδιο 400-500 σελίδες, σε ηλεκτρονική μορφή. Είναι κόλαση.

2) Πως διασφαλίζει το κράτος ότι τα ηλεκτρονικά αντίτυπα δεν θα ανεβουν/αντιγραφούν online;

Ηλίας
|

Όλη η ιστορία έχει να κάνει με μείωση των κονδυλίων για τα συγγράμματα κατά 50%. Η υποβάθμιση των σπουδών δεν τους ενδιαφέρει καθόλου. Με ποια λογική μέσασε ένα μήνα θα γίνουν ηλεκτρονικά χιλιάδες βιβλία; Πως θα παρθούν τα δικαιώματα των συγγραφέων και των ξένων εκδοτών; Το πείραμα με τα ηλεκτρονικά βιβλία επιχειρήθηκε μέσα από τη Δράση Κάλλιπος όπου συγκέντρωσαν σε ηλεκτρονική μορφή βιβλία που ελάχιστη αποδοχή είχαν από τους φοιτητές. Οι φοιτητές σίγουρα προτιμούν την έντυπη έκδοση των βιβλίων κι αυτό το αποδεικνύουν διεθνείς μελέτες. Προφανώς τελικός στόχος είναι η κατάργηση του έντυπου βιβλίου. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι το Υπουργείο πρότεινε (απαίτησε προφορικά) τα έντυπα βιβλία να περιοριστούν όλα το πολύ σε 500 σελίδες αγνοώντας ότι αυτό είναι αδύνατο σε μεγάλο αριθμό περιπτώσεων. Λυπάμαι πολύ γιατί αυτή η κυβέρνηση (αλλά και η προηγούμενη) πειραματίζονται με την παιδεία. Τα Πανεπιστήμια έχουν τεράστια έλλειψη προσωπικού (ΔΕΠ αλλά και Βοηθητικού) λόγω πληθώρας συνταξιοδοτήσεων τα τελευταία χρόνια ενώ παράλληλα τα κονδύλια του Τακτικού τους προϋπολογισμού μειώνονται κάθε χρόνο σημαντικά. Συνεπώς, αν είναι να υποβαθμίσουν την Παιδεία και την παραγωγή αξιόλογων επιστημονικών συγγραμμάτων για 20 εκ. νομίζω ότι πρέπει να το σκεφτούν ξανά.

Νίκος
|

Το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι πιο εύκολα προσβάσιμο (δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις στο να λάβουν οι φοιτητές τα συγγράμματα), οικονομικότερο για το κράτος αλλά και φιλικό ως προς το περιβάλλον. Από την άλλη δεν μπορεί να αντικαταστήσει την έντυπη έκδοση. Πως είναι να διαβάζεις ένα βιβλίο ηλεκτρονικό 400 σελίδων και πως ένα σε έντυπη μορφή ; Πόσα ηλεκτρονικά βιβλία έχουν χαθεί στον σκληρό δίσκο ενός υπολογιστή ο οποίος σταμάτησε να λειτουργεί ή έχει αλλάξει με την αλλαγή και του υπολογιστή. Είναι κάτι ανάλογο με την φωτογραφία. Σήμερα όλοι βγάζουμε φωτογραφίες αλλά ποτέ δεν εκτυπώνουμε. Το αποτέλεσμα να χάνονται όλες αυτές οι φωτογραφίες με αλλαγές κινητών ή με τα διάφορα προβλήματα που δημιουργούνται. Τα μόνα άλμπουμ που έχουμε είναι των γονιών μας. Συνεπώς βλέπω η μέθοδος που προτείνει το υπουργείο να εφαρμόζεται άμεσα για οικονομικούς λόγους, αλλά τα προβλήματα θα τα βρουν αυτοί που θα κάνουν την χρήση των βιβλίων. Κάντε μια έρευνα στο ΕΑΠ που χρησιμοποιεί διδακτικό υλικό και σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή. Ποιο προτιμούν οι φοιτητές να διαβάζουν ; Προτιμούν το ηλεκτρονικό για οικονομικούς λόγους (επειδή χρειάζεται να πληρώσουν παραπάνω για το έντυπο) αλλά προτιμούν να διαβάζουν από το έντυπο. Τέλος το ηλεκτρονικό απαιτεί και να έχεις και το ηλεκτρονικό μέσο να το διαβάσεις κάτι που δεν έχουν όλοι οι φοιτητές.

Polar_Fish
|

Τα ηλεκτρονικά βιβλία δεν είναι πάντα λειτουργικά και δεν είναι φιλικά στο περιβάλλον διότι χρειάζεται συνεχώς ενέργεια για να τα διαβάσεις. Στο χάρτινο βιβλίο το κόστος είναι σταθεροποιημένο. Αν θέλει το Υπουργείο να προχωρήσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό στην εκπαίδευση, πρέπει να εξασφαλίσει εκπαιδευτικό υλικό με ποιότητα ανάλογη αυτής που μπορεί να αναπαράγει η τεχνολογία.

μητέρα
|

δηλαδή θα βάλετε ηλεκτρονικό βιβλίο και στο δημοτικό;;;; Να μας πει πόσες σελίδες μπορεί να διαβάσει ο ίδιος ηλεκτρονικά και να τις κατανοήσει...Άντε να γίνουν εκλογές να πάρετε πόδι γιατί έχετε ξεφύγει ...τα έχετε διαλύσει όλα σε όλες τις βαθμίδες από το δημοτικό μέχρι το πανεπιστήμιο. Κάθε μέρα και μια νέα απογοήτευση με τις ιδέες σας. Πληρώνουμε δασκάλα για το δημοτικό, καθηγητές για το Λύκειο τώρα και τα βιβλία για το Πανεπιστήμιο; όχι τόση αριστεία δεν την αντέχω...Καληνύχτα

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ