ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ

Οι φιλόλογοι (ΠΕΦ) ζητούν μείωση εξεταστέας ύλης και απόσυρση της Τράπεζας Θεμάτων

Δημοσίευση: 01/05/2022
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Έκκληση προς το υπουργείο Παιδείας να περιορίσει την εξεταστέα ύλη, λαμβάνοντας υπόψη τη δύσκολη κατάσταση που βίωσαν και, εν πολλοίς, βιώνουν οι μαθητές μας και να αποσύρει την Τράπεζα Θεμάτων, επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς να ολοκληρώσουν οι ίδιοι τη διδακτική διαδικασία, της οποίας σημαντικό μέρος είναι η αξιολόγηση, απευθύνει, με ανακοίνωση, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων .

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ανακοίνωσης

Με αφορμή τις συνεχείς εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με την ολοκλήρωση της εξεταστέας ύλης των Α΄ και Β΄ τάξεων του Λυκείου το Δ. Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων αισθάνεται την υποχρέωση να επισημάνει τα εξής:

Τα δύο τελευταία σχολικά έτη η ολέθρια πανδημία δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στην ομαλή εξέλιξη της διδασκαλίας στα σχολεία όλης της χώρας.  Η τηλεκπαίδευση, παρά το γεγονός ότι στην αρχή, τουλάχιστον, υπήρξε «αναγκαίο κακό», είναι φανερό ότι απέτυχε.  Η δια ζώσης διδασκαλία και ο ρόλος του εκπαιδευτικού, όπως αποδείχτηκε, είναι προϋποθέσεις αναντικατάστατες για την ουσιαστική θεμελίωση της γνώσης.  Ήταν, επομένως, αναπόφευκτο οι μαθήτριες και οι μαθητές μας να ξεκινήσουν τη νέα σχολικά χρονιά με μαθησιακά κενά τα οποία θα έπρεπε να καλυφθούν.  Στις δυσμενείς αυτές συνθήκες, που δημιούργησε η πανδημία, πρέπει να συνυπολογισθεί το χρόνιο πρόβλημα της απώλειας διδακτικών ωρών εξαιτίας της έλλειψης του αναγκαίου διδακτικού προσωπικού.  Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι η κάλυψη μιας απέραντης διδακτέας ύλης δεν είναι μόνον πρακτικά ανέφικτη, αλλά προσκρούει στη θεμελιώδη αρχή της Διδακτικής, την αφομοίωση. Και δεν είναι μόνον αυτό.  Για να καλυφθεί η εξεταστέα ύλη, περιθωριοποιούνται τα μη εξεταζόμενα μαθήματα, ενώ ζητείται από τους εκπαιδευτικούς να «δανειστούν» ώρες από τα δευτερεύοντα, κατά την κρίση των υπευθύνων, γνωστικά αντικείμενα.  Το γεγονός αυτό δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά την ουσιαστική κατάργηση της γενικής παιδείας.  Τέλος, πιστεύουμε ότι είναι απαράδεκτο να θεωρούνται προσωπικά υπεύθυνοι οι εκπαιδευτικοί για την ολοκλήρωση την ύλης, όταν καλούνται απλώς να διεκπεραιώσουν, μέσα σε ένα ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο, τη διδασκαλία,  χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών τους αλλά και τις ιδιαιτερότητες του κάθε γνωστικού αντικειμένου.  Με λίγα λόγια, για να προσαρμοστούν στις επιταγές του Υπουργείου, θα πρέπει να αυτοκαταργηθούν ως επιστήμονες και ως παιδαγωγοί.

Η κατάσταση γίνεται δυσκολότερη με τη λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων για την Α΄ και Β΄ Λυκείου, η οποία δημιουργεί σοβαρά προβλήματα.  Η άνθιση της παραπαιδείας, η ανισότητα μεταξύ των μαθητών, η τυποποίηση της διδασκαλίας, η περιθωριοποίηση του εκπαιδευτικού είναι ορισμένες από τις αρνητικές επιπτώσεις της Τράπεζας Θεμάτων.  Στο σημείο αυτό θέλουμε απερίφραστα να δηλώσουμε ότι θεωρούμε τον εκπαιδευτικό ως τον κατεξοχήν υπεύθυνο για τη διατύπωση των θεμάτων, αφού αυτός γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τις ιδιαιτερότητες και το επίπεδο των μαθητών του.

Για όλους τους παραπάνω λόγους καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να περιορίσει την εξεταστέα ύλη, λαμβάνοντας υπόψη τη δύσκολη κατάσταση που βίωσαν και, εν πολλοίς, βιώνουν οι μαθητές μας και να αποσύρει την Τράπεζα Θεμάτων, επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς να ολοκληρώσουν οι ίδιοι τη διδακτική διαδικασία, της οποίας σημαντικό μέρος είναι η αξιολόγηση.

Για το Δ.Σ.
Η Πρόεδρος                                                            Η Γενική Γραμματέας
Μαρία Κ.  Πεσκετζή                                                      Νατάσα Αβραμίδου

 

Σχόλια (6)

 
ΝΔ δε θέλατε;
03 Μάιος 2022 18:34

Η τράπεζα θεμάτων έχει ήδη «πεθάνει» στη συνείδηση εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων. Αυτή η κυβέρνηση σύντομα θα είναι παρελθόν και θα μείνει στην ιστορία ως η χειρότερη της μεταπολίτευσης.

 
Αναμόρφωση ύλης στην Ιστορία
03 Μάιος 2022 12:33

Οι μαθητές του Λυκείου δεν εμβαθύνουν στην Αναγέννηση, τον Διαφωτισμό, την Επιστημονική και Βιομηχανική Επανάσταση, την Γαλλική και Αμερικανική Επανάσταση, τους δύο μεγάλους Παγκοσμιους Πολέμους του 20ού αιώνα, την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, τη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις πρόσφατες εξελίξεις στην εξερεύνηση του Διαστήματος...

Τα κεφάλαια σύγχρονης Ευρωπαϊκής Ιστορίας είναι περιορισμένα και υπερβολικά ελληνοκεντρικά: Πρέπει από την Α' Λυκείου να δοθεί έμφαση στους 5 τελευταίους αιώνες (17ος έως 20ος και αρχές 21ου), με όλα τα σημαντικά γεγονότα που διαμόρφωσαν την ανθρώπινη Ιστορία, στην Ευρώπη και τον κόσμο,

 
Αρκετά!!Η Τράπεζα Θεμάτων
03 Μάιος 2022 09:20

Επιβαλλεται πλέον ΔΕΝ αναβάλλεται με διάφορες δικαιολογίες! Δεν μπορεί να θελουμε παιδια με διαφορετικό επίπεδο γνωστικού αντικειμένου, λειτουργικά αναλφάβητα που τελειώνουν με 20αρια 6 χρόνια γυμνάσιο λύκειο και στις πανελλήνιες εισάγονται με 1-8 π.χ στις παιδαγωγικές σχολές με άγνοια βασικής ορθογραφίας κ προβλήματα κατανόησης ακόμα κ στον προφορικό λόγο! Έλεος!!!

 
Παπαγαλία
03 Μάιος 2022 06:12

Τα θέματα της Ιστορίας είναι η αποθέωση της παπαγαλίας. Καμία κριτική σκέψη, καμία διαμόρφωση σωστού πολίτη κλπ κλπ που υποτίθεται ότι καλλιεργεί η ιστορία. Το μάθημα υποβαθμιζεται οικτρά και καταντά άσκηση στείρας απομνημονευσης για τους μαθητές. Όποιος μπορεί να αποστηθισει, επιβραβεύεται, χωρίς να χρειάζεται να κατανοεί, να προβληματίζεται, να εμβαθύνει...

 
Μ
02 Μάιος 2022 15:22

Στην Ιστορία μονάχα η ύλη είναι υπερβολική, αν και είναι το τελευταίο πρόβλημα του συγκεκριμένου μαθήματος η ύλη του. Χρειάζεται εκ θεμελίων αναθεώρηση και αναδιάταξη και άλλα ανα-… Χρειαζόμαστε την τράπεζα, για να μην συναντάμε το φαινόμενο ο ένας να χει κάνει μόνο τα ουσιαστικά στην α λυκείου, ενώ οι άλλοι να τα χουν καλύψει όλα από δύο φορές, όπως πρέπει. Η τράπεζα εξοικονομεί χρόνο για την αναζήτηση θεμάτων που ανακυκλώνονται στα διάφορα κακής ποιότητας βοηθήματα. Είναι σαφώς καλύτερα από πολλά που κυκλοφορούν. Χρειάζεται η ΠΕΦ να προτείνει ουσιαστικότερα πράγματα για τον τρόπο διδασκαλίας των φιλολογικών αντικειμένων.

 
Γιώργος
02 Μάιος 2022 15:19

Καλύτερα οι πανελλήνιες παρά τράπεζα θεμάτων.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ