Συνολικά 25 εξαγγελίες για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης έκανε ο νέος υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης , οι οποίες θα "δρομολογηθούν" σε βάθος τετραετίας, τονίζοντας παράλληλα:
- Πρέπει να είμαστε οπαδοί των μικρών και πολλών καθημερινών αλλαγών που αθροιζόμενες συνιστούν διαρκή μεταρρύθμιση και έχουν μεγάλη αποτελεσματικότητα, που όλες μαζί βελτιώνουν τη ζωή μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.
- Εκπαίδευση σημαίνει μόχθος και πράξη των εκπαιδευτικών και των μαθητών και των φοιτητών.
- Η χώρα έχει ωριμάσει και ότι οι συγκρούσεις για τα αυτονόητα είναι εν τέλει εκείνες που γεννούν πολιτικό κόστος για εκείνους που τις προκαλούν. Θα έλεγα μάλιστα ότι οι συγκρούσεις στην Παιδεία μοιάζουν, εν πολλοίς, με την υπερχρέωση της χώρας. Γίνονται σήμερα, πληρώνονται ακριβά αργότερα.
- Το κεκτημένο της συναίνεσης στονόμο Διαμαντοπούλουαντανακλά το πνεύμα που ο ελληνικός λαός επιθυμεί να δει συνολικά στην Παιδεία από το πολιτικό σύστημα .
Ειδικότερα οι εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, έχουν ως εξής:
- Προσχολική αγωγή: Ο στόχος είναι η ανάπτυξη κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος, η αύξηση της συμμετοχής στην προσχολική αγωγή και υπογραμμίζουμε και την έγκαιρη ανίχνευση αναπτυξιακών προκλήσεων στα παιδιά με στόχο την έγκαιρη παρέμβαση.
- Ειδική αγωγή: Δημιουργούμε προγράμματα σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής, κατάλληλα σταθμισμένες ως προς το είδος των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
- Νέος Νόμος για την Ειδική Αγωγή: Ταυτόχρονα, θα προωθήσουμε νόμο πλαίσιο για την ειδική αγωγή συνολικά, που θα περιλαμβάνει και την αναμόρφωση της παράλληλης στήριξης.
- Ελεύθερη επιλογή σχολείου:Στα σχολεία, εργαζόμαστε για να κάνουμε πράξη την ελεύθερη επιλογή σχολείου. Θέλουμε να υπάρχει η δυνατότητα της κινητικότητας αυτής θεσμικά, πάντα όμως με συγκεκριμένους κανόνες και αρχές, μέσα από μια λογική του να κάνουμε τα πράγματα πιο απλά όπου μπορούμε.
- Πολλαπλό βιβλίο: Εφαρμόζουμε το πολλαπλό βιβλίο.
- Ολοήμερου σχολείο ως τις 17:30: Διευρύνουμε την εφαρμογή του ολοήμερου ως τις 17:30 και επεκτείνουμε την εφαρμογή του σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία σε όλη τη χώρα.
- Πρότυπα –Πειραματικά: Επεκτείνουμε τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία σε 180 μέχρι το 2027.
- Πιστοποιητικά Γλωσσομάθειας-Πληροφορικής:Νέο Διαμορφώνουμε πρόγραμμα για διεθνώς αναγνωρισμένα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και ψηφιακών δεξιοτήτων.
- Νέο σύστημα προσλήψεων-διορισμών: Προωθούμε νέο σύστημα προσλήψεων για εκπαιδευτικούς με βάση γραπτό διαγωνισμό, υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ.
- Σχολικός εκφοβισμός:Αναπτύσσουμε ειδικό πρόγραμμα για το σχολικό εκφοβισμό και εθνική στρατηγική κατά της βίας των ανηλίκων.
- Ψηφιοποίηση υπηρεσιών: Απλουστεύουμε και ψηφιοποιούμε το σύνολο των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι γονείς.
- Εθνικό πρόγραμμα αναβάθμισης των κτιριακών υποδομών των σχολείων: Ανακοινώνουμε επίσης, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός, ένα εθνικό πρόγραμμα αναβάθμισης των κτιριακών υποδομών των σχολείων της χώρας, με βάση τη χαρτογράφηση που πραγματοποιεί αυτή τη στιγμή το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
- Ψηφιοποίηση όλου του εκπαιδευτικού περιεχομένου:Προβαίνουμε στην ψηφιοποίηση όλου του εκπαιδευτικού περιεχομένου, από την πρώτη δημοτικού μέχρι την τρίτη λυκείου, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών με στόχο αυτό να είναι προσβάσιμο από κάθε μαθητή της χώρας.
- Διορισμοί: Επιστρέφουμε στην κανονικότητα, σταδιακά, ως προς τη στελέχωση των σχολικών μονάδων με προσωπικό αυξανόμενα μόνιμο, με 4 έως 5 χιλιάδες νέες προσλήψεις το χρόνο, ενώ βελτιώνουμε τις απολαβές των εκπαιδευτικών μας στο πλαίσιο των αυξήσεων των δημοσίων υπαλλήλων που ανέφερε ο Πρωθυπουργός προχθές.
- Εθνικό Απολυτήριο:Επίσης, ανοίγουμε το διάλογο για το εθνικό απολυτήριο, για ένα κοινά αποδεκτό τρόπο πρόσβασης στα πανεπιστήμια, συμβατό τόσο με τις διεθνείς τάσεις όσο και με το κεκτημένο των πανελλαδικών εξετάσεων.
- Νέα Προγράμματα Σπουδών: Ήδη έχουν δρομολογηθεί σημαντικές αλλαγές σε 166 προγράμματα σπουδών, αλλαγές οι οποίες θα συνεχιστούν προς την ίδια προωθητική κατεύθυνση. Ακριβώς γι’ αυτό δημιουργούμε μηχανισμό διαρκών αλλαγών στα προγράμματα σπουδών. Αλλαγές προς πολλαπλές κατευθύνσεις, από την εισαγωγή του μαθήματος της τεχνητής νοημοσύνης μέχρι τη θεμελίωση ότι στο μάθημα της λογοτεχνίας θα πρέπει να διδάσκονται πλήρη βιβλία όχι απλά αποσπάσματα, ότι στα αρχαία ελληνικά και στη γλώσσα μπορούμε να γίνουμε ακόμα πιο καινοτόμοι στις μεθόδους διδασκαλίας, και ότι πρέπει να ενισχύσουμε την καλλιτεχνική εκπαίδευση.
- Ρομποτικά εργαστήρια και διαδραστικούς πίνακες: Με την τεχνολογία να δρα επικουρικά και όχι κυρίαρχα σε κάθε μάθημα, ενώ εγκαθιστούμε ρομποτικά εργαστήρια και διαδραστικούς πίνακες σε όλα τα σχολεία. Ο δυισμός αυτός είναι ακριβώς αυτό που χρειαζόμαστε. Έχουμε ανάγκη τη λογοτεχνική σκέψη δίπλα στην αλγοριθμική σκέψη.
- Αξιολόγηση:Η αξιολόγηση με κόπο, με τις δυσκολίες της πρώτης εφαρμογής μετά από τόσα χρόνια δισταγμών, αποτελεί πλέον κεκτημένο της ελληνικής εκπαίδευσης θα προσθέσω και αίτημα της ελληνικής κοινωνίας και ακόμα και οι πιο διστακτικοί αποκτούν εμπιστοσύνη στην αξία της αξιολόγησης στην προσπάθεια συνεχούς βελτίωσης και ενδυνάμωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Πρέπει και θα συνεχίσουμε σε αυτή την πορεία. Με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών και τις προτάσεις τους, σε απλούστευση, βελτιώσεις και ψηφιακό εκσυγχρονισμό των σχετικών διαδικασιών. Και φυσικά, επιτρέψτε μου να πω το αυτονόητο. Οι πρώτοι που αξιολογούνται είναι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, που κρίνονται καθημερινά από την εκπαιδευτική κοινότητα και την ελληνική κοινωνία. Και να το πω σχηματικά που δίνουν, αν θέλετε, κάθε μέρα εξετάσεις.
- Νέο νόμο για την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση: Αποδίδουμε μεγάλη έμφαση στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, παρέμβαση που θα εκδηλωθεί μέσω ενός νέου νόμου πλαισίου, που θα δώσει έμφαση στη συνένωση των δυνάμεων των ΕΠΑΛ, των ΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων. Στόχος μας η ανάπτυξη τοπικής κλίμακας και η καλύτερη σύνδεση αφενός με τις ανάγκες κάθε τοπικής κοινωνίας και οικονομίας και αφετέρου με τη νέα πραγματικότητα που δημιουργεί η πληροφορική και η τεχνολογία σε κάθε κλάδο.
- Αρμοδιότητα των θρησκευμάτων:Τέλος, σχετικά με την αρμοδιότητα των θρησκευμάτων, θα συνεργαστούμε με την Εκκλησία σεβόμενοι τους διακριτούς θεσμικούς μας ρόλους και θα προβούμε στην κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την καταπολέμηση του Αντισημιτισμού.
Τριτοβάθμια εκπαίδευση
- Βιομηχανικά διδακτορικά: Αναπτύσσουμε προγράμματα του ταμείου ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα, τα οποία ξεπερνούν κατά πολύ το 1 δις ευρώ, από βιομηχανικά διδακτορικά μέχρι τις συμπράξεις των πανεπιστημίων με μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
- Νόμος "Κεραμέως": Εφαρμόζουμε το νόμο πλαίσιο στα τα πανεπιστήμια με έμφαση στις καινοτομίες που αυτός εισαγάγει, όπως το Ελληνικό Erasmus. Προωθούμε τη δημιουργία funds εντός των πανεπιστημίων με στόχο τη χρηματοδότηση καινοτόμων ιδεών φοιτητών και καθηγητών.
- Ιδωτικά Πανεπιστήμια:Είναι επίσης γνωστό - και κομμάτι του προεκλογικού μας προγράμματος - ότι επιθυμούμε την άρση του καθεστώτος εθνικής εξαίρεσης σε ό,τι αφορά την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Πιστεύουμε στην άρση του κρατικού μονοπωλίου στην ανώτατη εκπαίδευση όπως ισχύει σε κάθε προηγμένη δημοκρατία και για τον λόγο αυτό θα επιδιώξουμε την αλλαγή του άρθρου 16 στην προσεχή συνταγματική αναθεώρηση.
- Διακρατικές συμφωνίες: Ταυτόχρονα, όπως ανέφερε ο Πρωθυπουργός, θα διερευνήσουμε τη δυνατότητα για σύναψη διακρατικών εκπαιδευτικών συμφωνιών. Οι συμφωνίες αυτές που δύνανται να γίνουν με βάση το άρθρο 28 του Συντάγματος μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν σε άλλες χώρες να λειτουργήσουν και μέσω παραρτημάτων επίσημα στην πατρίδα μας και να απολαμβάνουν στην Ελλάδα ισοτιμία με τα ελληνικά πανεπιστήμια, με βάση – το υπογραμμίζω - αυστηρότατα κριτήρια τα οποία θα θέσει η ΕΘΑΑΕ. Η δυνατότητα που υπάρχει στο πλαίσιο των υφιστάμενων συνταγματικών δεδομένων για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων είναι κάτι που συζητείται εδώ και χρόνια από ειδικούς στη χώρα μας. Θα προβούμε στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων που μας δίνει το Σύνταγμα ώστε να προετοιμάσουμε συμπληρωματικά το έδαφος για την αλλαγή του άρθρου 16 χωρίς να χάσουμε ακόμα περισσότερο χρόνο. Για να το πω σχηματικά, δεν μπορεί η Ελλάδα των 10 εκατομμυρίων κατοίκων να έχει περισσότερους φοιτητές στο εξωτερικό από την Ισπανία των 46 εκατομμυρίων κατοίκων ή την Αγγλία. Και δεν επιτρέπεται η χώρα μας να μην έχει καταφέρει τουλάχιστον να γίνει περιφερειακό κέντρο προσέλκυσης ξένων φοιτητών. Μπορούμε καλύτερα και μας αξίζει να τα πάμε καλύτερα.
- Δια βίου μάθηση: Υπάρχει χάσμα δεξιοτήτων ειδικά θα πω στην αγορά Πληροφορικής, ανέφερε και ο Πρωθυπουργός στην ομιλία για το πρόγραμμα των 100.000 Ελλήνων που θα συμμετάσχουν στη δια βίου μάθηση ως προς στην πληροφορική θα γίνει σε συνεργασία πολλών υπουργείων και με τον Σύνδεσμο Εταιρειών Πληροφορικής Ελλάδος, το χάσμα αυτό είναι περίπου 8.000 το χρόνο. Άρα θα πρέπει και μέσω των πανεπιστημίων και μέσω της δια βίου μάθησης να επιδιώξουμε να το καλύψουμε.
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Γενικολογίες από άνθρωπο που θεωρεί πως θα εκσυγχρονίσει την Εκπαίδευση μόνο με την ψηφιοποίηση , την ποσοτικής αφετηρίας αξιολόγηση και το σεμινάριο κατά του bulling. Α! Και με τη συνέχιση του έργου της προκατόχου του που τόσα προβλήματα και δυσλειτουργίες δημιούργησε. Μια εντελώς μηχανιστική και επιφανειακή αντίληψη πολύ μακριά από θέματα ουσίας.