Είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να υπάρχει τουλάχιστον ένας μόνιμος σχολικός νοσηλευτής σε κάθε ειδικό σχολείο Άβάθμιας και ́Ββάθμιας εκπαίδευση αλλά και στα σχολεία Γενικής Αγωγής. Αυτό θα δίνει την δυνατότητα να μπορεί ο ΣΝ να οργανώνει το σχολικό πλαίσιο και να διαμορφώνει τις κατάλληλες συνθήκες νοσηλευτικής παρέμβασης, υποστήριξης και παροχής Ά Βοηθειών όπου και όποτε χρειάζεται. Η σταθερότητα θα δίνει τη δυνατότητα να μπορεί να υποστηρίζει όλους τους μαθητές του σχολείου σε θέματα Αγωγής και Προαγωγής Υγείας και Α’ Βοηθειών. Επιπλέον, στα γενικά σχολεία με πολυπληθές μαθητικό πληθυσμό χρειάζεται οπωσδήποτε να υπάρχει σταθερά ένας μόνιμος ΣΝ γιατί παρουσιάζονται συχνά ανάγκες και προβλήματα υγείας που χρειάζονται την άμεση παρέμβασή του .
Αποτελεί αναγκαιότητα να προβλέπεται ο κατάλληλος χώρος ως Αίθουσα Πρώτων Βοηθειών- Εξεταστήριο σε κάθε σχολείο, ώστε να μπορεί ο ΣΝ να εκτελείυπεύθυνα τα καθήκοντα του, φροντίζοντας με ασφάλεια τους μαθητές που έχουν ανάγκη, αξιολογώντας την κατάστασή τους. Ο χώρος είναι βασική προϋπόθεση για να οργανώνει το φαρμακείο, να απομονώνει τα πιθανά κρούσματα προφυλάσσοντας τον υπόλοιπο μαθητικό πληθυσμό, να διατηρεί τους φακέλους με τα ιατρικά αρχεία των μαθητών, να χορηγεί την συστηματική φαρμακευτική αγωγή που χρειάζονται κάποιοι μαθητές, να κάνει τις απαραίτητες μετρήσεις (πχ σακχάρου, πίεσης, κλπ), να υποδέχεται και φροντίζει μαθητές που δηλώνουν αδιαθεσία, ασθένεια ή κάποιο τραυματισμό όπως και να δέχεται (παίρνει ιατρικό ιστορικό) να ενημερώνει και να καθοδηγεί συμβουλευτικά την οικογένεια. Σήμερα τα περισσότερα σχολεία δεν παρέχουν τέτοιο χώρο με αποτέλεσμα όλα τα παραπάνω να γίνονται σε διαδρόμους και οι μαθητές να είναι εκτεθειμένοι.
Χρειάζεται να υπάρχει όριο υποστηριζόμενων μαθητών για παράλληλη στήριξη από ΣΝ , δηλαδή σε περίπτωση που υπάρχουν πάνω από 2 μαθητές που χρήζουν νοσηλευτικής υποστήριξης τότε θα πρέπει να προσλαμβάνεται και δεύτερος σχολικός νοσηλευτής ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στα καθήκοντα τους σωστά προς όλους τους μαθητές που χρήζουν νοσηλευτικής παρέμβασης. Είναι σχεδόν αδύνατον να παρέχεται υποστήριξη σε πάνω από 2 μαθητές όταν και οι 2 χρήζουν συστηματικό έλεγχο, μετρήσεις και χορήγηση φαρμακευτικών σκευασμάτων. Τυγχάνει να συναντάμε συχνά περιπτώσεις υποστήριξης μαθητών, με σπάνιες σκελετικές παθήσεις ή άλλα σύνδρομα , που η παρουσία του Σχ. Νοσηλευτή να είναι απαραίτητη καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας. Να προβλεφθεί ειδικά σε αυτές τις περιπτώσεις να υποστηρίζει μεμονωμένα τα ιδιαίτερα αυτά περιστατικά.
Να αποσαφηνιστεί το εργασιακό ωράριο των ΣΝ. Έχουν γίνει πολλές αναφορές από συναδέλφους ΣΝ, ότι καταπατάται το υποστηρικτικό τους ωράριο, γιατί πολλές φορές το ξεπερνούν με υποχρέωση από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων να παραμένουν στα σχολεία καθημερινά, συνεχίζοντας την υποστήριξη των μαθητών και στο ολοήμερο εξαντλώντας το εργασιακό 30ωρο ή αναλαμβάνοντας άλλα καθήκοντα υποστήριξης μαθητών, ενώ υπογράφουν για 25 διδακτικές ώρες. Αυτό αποτελεί άνιση μεταχείριση μεταξύ ΣΝ σε σχέση με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό καθώς τις περισσότερες φορές οι ΣΝ υποστηρίζουν μαθητές και κατά τη διάρκεια των κενών τους, επειδή πολύ συχνά συμβαίνουν ατυχήματα, αδιαθεσίες και καλούνται να συνδράμουν. Χρειάζεται καταρχήν να διασφαλιστεί η ισότιμη μεταχείριση των ΣΝ με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό. Σε περιπτώσεις ανάγκης για επιπλέον υποστήριξη από ΣΝ προτείνεται η υπερωριακή κάλυψη ή η πρόσληψη επιπλέον σχολικού νοσηλευτή.
Να καταργηθεί η υποχρεωτικότητα συνοδείας υποστηριζόμενων μαθητών από ΣΝ σε εκδρομές ή μετακινήσεις εκτός έδρας όπου υπάρχει διανυκτέρευση, όπωςισχύει και για τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Όπως ρητά αναφέρει το καθηκοντολόγιο Γενικής Αγωγής ΠΕ25, στην παράγραφο 6, του άρθρου 10, κεφ β αρθ. Απόφασης 31120/ΓΔ4,(Φεκ, Τ.Β 681/2017)Υ.Α, Εκδρομές –Εκπαιδευτικές Επισκέψεις μαθητών και μαθητριών Δημόσιων και Ιδιωτικών σχολείων ΔΕ εντός και εκτός της χώρας ) αναφέρει στην παράγραφο 6: Σε περίπτωση που στο σχολείο φοιτά μαθητής /μαθήτρια με Ειδικές Εκπαιδευτικές ανάγκες υποστηρίζεται από ΣΝ, ομαθητής /μαθήτρια συνοδεύεται σε κάθε είδους εκδρομή – μετακίνησηκ.τ.λ.Σύμφωνα όμως με : (13324/ Γ2 /7-2-2006/ ΥΠΕΠΘ – ΦΕΚ 206 Β ́ Συννημένο Εντυπο 3 Παράγραφος 4 , αναφέρει ρητά ότι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε Πολυήμερες εκπαιδευτικές εκδρομές δεν είναι υποχρεωτική.
Άρα στα πλαίσια της ισονομίας και της ισοτιμίας με τους λοιπούς εκπαιδευτικούςθα πρέπει να υπάρχει ακριβώς η ίδια αντιμετώπιση.
Να επαναπροσδιοριστεί και διαμορφωθεί στο καθηκοντολόγιο συγκεκριμένο πρωτόκολλο νοσηλευτικών πράξεων που να αναφέρει όλες τις νοσηλευτικές παρεμβάσεις που μπορούν να κάνουν οι ΣΝ, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που υπάρχουν στα σχολεία ειδικής και γενικής αγωγής (πιθανόν σε συνεργασία με την ΕΝΕ). Το σχολείο αποτελεί ένα πλαίσιο που περιορίζει να γίνονται παρεμβατικές νοσηλευτικές πράξεις (πχ ενδοφλέβιες εγχύσεις όπως αιμορροφιλικοί παράγοντες, διαλείποντες καθετηριασμοί, κλπ) λόγω της έλλειψης κατάλληλου χώρου και άμεσης ιατρικής υποστήριξης, πιθανών επιπλοκών που μπορεί να εκθέτουν την υγεία και ζωή των μαθητών και είναι δύσκολο να αντιμετωπιστούν στο σχολείο. Προτείνεται να προβλεφθεί όριο παρέμβασης στις νοσηλευτικές πράξεις που μπορεί να εφαρμόζει ο ΣΝ στο σχολείο, ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής διενέργεια τους.
Λόγω των αναγκών που προκύπτουν από τους μαθητές κατά τα σχολικά διαλλείματα είναι σημαντικό να υπάρχει απαλλαγή των ΣΝ από τις εφημερίες στα ΣΜΕΑΕ. Η Απαλλαγή των ΣΝ από τις εφημερίες στα ΣΜΕΑΕ είναι σημαντική διότι σύμφωνα με το καθηκοντολόγιο όπως αναφέρει, Αρ φύλλου 449/3 Απρ2007 σελίδα 9321 Β ́Καθήκοντα του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΣΜΕΑΕ, παράγραφος 3: α) Παρέχουν Α’ βοήθειες στα παιδιά του σχολείου και αντιμετωπίζουν αιφνίδιες αδιαθεσίες, ασθένειες, τραύματα ή ατυχήματα που προκύπτουν κατά τα διαλλείματα ή κατά την διάρκεια σχολικών δραστηριοτήτων. Ως εκ τούτο, συχνά συμβαίνουν διάφορα ατυχήματα, επιληπτικές κρίσεις κ.τ.λ κατά τα διαλλείματα όπου καλείται ο ΣΝ να παρέμβει άμεσα και να υποστηρίξει τις ανάγκες των μαθητών αυτών. Είναι αδύνατο λοιπόν την ίδια στιγμή να έχει και εφημερία παράλληλα καθώς καλείται να αποχωρήσει από την αύλειο χώρο, προκειμένου να παράσχει φροντίδα τους μαθητές που τον χρειάζονται. Σαν επακόλουθο αποτέλεσμα είναι η δυσλειτουργία που έγκειται με την ασφάλεια των υπολοίπων μαθητών .
Τα καθήκοντα του ΣΝ είναι ξεκάθαρα (δεν πρέπει να συγχέονται με τα ρόλο και τα καθήκοντα του ΕΒΠ) και δεν γίνεται να ζητείται κάλυψη σε αλλότρια καθήκοντα όπως αυτοεξυπηρέτηση πχ τουαλέτα, κλπ Εάν κάποιοι μαθητές χρειάζονται και τα δύο δηλ και νοσηλευτική υποστήριξη (λόγω χρόνιου νοσήματος και ανάγκης για φαρμακευτική αγωγή ή παρέμβαση) και έχουν και ανάγκη αυτοεξυπηρέτησης από ΕΒΠ, αποτελεί πρωταρχική ανάγκη να μπορεί να εγκριθεί σχολικός νοσηλευτής και να δίνεται και έγκριση για ΕΒΠ για να καλυφθούν οι ανάγκες της αυτοεξυπηρέτησης.
Άνοιγμα των πινάκων κάθε χρόνο για νέες αιτήσεις και πρόσθεση νέων προσόντων , ώστε να μπορούν να ενταχθούν κάθε χρόνο νέοι συνάδελφοι στον πίνακα και να μην υπάρχει το φαινόμενο να εξαντλείτε ο πίνακας και να μένουν μαθητές χωρίς υποστήριξη
Να καλύπτονται τα κενά που δημιουργούνται από άδειες ή παραιτήσεις ή από νεοδιαγνωσμένους μαθητές άμεσα και όχι να καλύπτονται σε συγκεκριμένες φάσεις όπως γίνεται μέχρι και σήμερα . Οι μαθητές δεν μπορούν να είναι χωρίς υποστήριξη στο σχολικό περιβάλλον και παρατηρούμε είτε να μένουν στο σπίτι είτε οιγονείς να πηγαίνουν στα διαλείμματα στο σχολείο .
Να δίνεται μοριοδότηση σε όλους τους ΣΝ που είναι Υπεύθυνοι COVID -19, όπως αναφέρει ο νόμος Ν 4823/2021 (Κωδικοποιημένος) – (ΦΕΚ Α 136/03.08.2021 για την μοριοδότηση των άλλων υπευθύνων όπως σχολικής ζωής κ.τ.λ).
Να αυξηθεί ο αριθμός συμβούλων των Σχολικών Νοσηλευτών από δύο (2) που είναι σήμερα σε δέκα (10) ,οι δύο σύμβουλοι των σχολικών νοσηλευτών θα πρέπει να αξιολογήσουν , συμβουλέψουν και επιμορφώσουν πάνω από 1600 σχολικούς νοσηλευτές που είναι αδύνατο να ανταποκριθούν στην πραγματικότητα και θα χαθεί το παραγωγικό τους έργο.
Αναθεώρηση περιεχομένου σχολικού φαρμακείου .
Σύμφωνα με το ΥΠΕΠΘ, 12142/01-10-1976, Σχολικά Φαρμακεία , θα πρέπει να αναθεωρηθεί το περιεχόμενο του σχολικού φαρμακείου καθώς έχουν αλλάξει και οι ανάγκες αλλά και οι οδηγίες . Θα πρέπει σε συνεργασία με τον Ιατρικό σύλλογο και την Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδας να αναθεωρηθεί και να προσαρμοστεί στα σημερινά δεδομένα το περιεχόμενο του σχολικού φαρμακείου .
● Σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς ο σχολικός νοσηλευτής στα πλαίσια της πρόληψης και αγωγής υγείας , ενημερώνει , καθοδηγεί , εκπαιδεύει την σχολικήκοινότητα για θέματα που άπτονται του ρόλου του.
Ίδρυση τμημάτων φροντίδας και αγωγής υγείας στη Γενική Εκπαίδευση .
Σκοπός είναι να συσταθεί οργανική θέση ΠΕ25, όπου να υπάρχει σταθερά σχολικός νοσηλευτής στα γενικά σχολεία με πολυπληθές μαθητικό πληθυσμό ή και Τμήμα Ένταξης.
Στόχος είναι η δημιουργία σταθερού και μόνιμου σχολικού νοσηλευτή που θα στηρίζει όλους τους μαθητές του σχολείου σε θέματα υγείας , πρώτες βοήθειες και θα πραγματοποιεί προγράμματα αγωγής υγείας .(Aγωγής και Προαγωγής Υγείας)
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι γονείς να γνωρίζουν σε ποιο σχολείο λειτουργεί τμήμα φροντίδας και αγωγής υγείας ώστε να μπορούν να έχουν επιλογή και να εγγράψουν σε αυτότο σχολείο το παιδί τους που θα χρήζει υποστήριξης χωρίς κριτήριο την περιοχή όπου μένει.Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς θα γνωρίζουν ότι θα υπάρχει κάποιος καταρτισμένος στο σχολείο τους για θέματα υγείας και δεν θα έχουν το ίδιο άγχος σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος .Θα πρέπει να υπάρχει και ένα όριο υποστηριζόμενων μαθητών , δηλαδή σε περίπτωση που υπάρχουν πάνω από 2 μαθητές που χρήζουν υποστήριξης τότε να προσλαμβάνεται και 2 σχολικός νοσηλευτής ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στα καθήκοντα τους χωρίς να υπάρχει κάποιος κίνδυνος για τους μαθητές .
Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής
Τα τυπικά προσόντα του σχολικού νοσηλευτή είναι το πτυχίο νοσηλευτικής ή επισκεπτών υγείας και η παιδαγωγική επάρκεια. Όπως και στους εκπαιδευτικούς αν κάποιος/οια δεν έχει την παιδαγωγική επάρκεια τότε έπεται στους πίνακες. Με τα ίδια προσόντα μπορεί να γίνει εκπαιδευτικός ΠΕ87.02 στα ΕΠΑΛ.
Δεν περίμενα να πω το παρακάτω, γιατί το θεωρούσα αυτονόητο... Οι νοσηλευτές δεν σπουδάζουν γραμματείς, αλλά την επιστήμη της νοσηλευτικής.
Στο πρόγραμμα σπουδών υπάρχει η κοινοτική νοσηλευτική (εκεί υπάγεται η σχολική νοσηλευτική), η αγωγή υγείας και άλλα μαθήματα ανάλογα το πανεπιστήμιο.
Πλέον υπάρχει ειδικότητα κοινοτικής νοσηλευτικής που μπορούν να πάρουν οι νοσηλευτές/τριες μετά το πτυχίο. Διαρκεί 18 μήνες. Όπως και οι γιατροί εργάζονται σε αντίστοιχα πλαίσια (το σχολείο είναι ένα από αυτά), έχει μαθήματα και εξετάσεις. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει διασύνδεση της ειδικότητας με τους πίνακες. Υπάρχουν και μεταπτυχιακά στην κοινοτική νοσηλευτική. Υπάρχουν και εξειδικευμένα σεμινάρια στη σχολική νοσηλευτική.