Ανησυχία από τη Σύγκλητο του Παν. Ιωαννίνων για το μέλλον της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης

"Τα δημόσια Πανεπιστήμια πρέπει να είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Ελληνικής πολιτείας, για να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης"

30/01/2024

Ενημερώθηκε: 30/01/2024, 15:47

Άκουσε το άρθρο

Την έντονη ανησυχία και την έκδηλη αγωνία του για το μέλλον της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας, εκφράζει  με ανακοινωθέν η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, και υπογραμμίζει τα εξής: 

Συνθήκες ακραίας υποστελέχωσης: Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας παρέχουν, σε πλήρη εναρμόνιση με τις διεθνείς προδιαγραφές, σύγχρονη πανεπιστημιακή εκπαίδευση, αλλά και ερευνητικό έργο υψηλής ποιότητας. Αποτελούν ένα πολύτιμο κόμβο γνώσης, ένα ζωντανό κύτταρο της ελληνικής κοινωνίας που εξελίσσεται συνεχώς και ανελίσσεται σταθερά σε διεθνές επίπεδο. Την τελευταία δεκαπενταετία, το σημαντικό αυτό έργο επιτελείται υπό συνθήκες ακραίας υποστελέχωσης σε ανθρώπινο δυναμικό – τόσο επιστημονικό όσο και διοικητικό – και με διαρκή υποχρηματοδότηση, που έχει οδηγήσει σε μαρασμό κτιριακές και εργαστηριακές υποδομές.

Αυξημένες τις λειτουργικές ανάγκες: Οι παραπάνω δυσμενείς συνθήκες έχουν επηρεάσει και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Το Ίδρυμά μας, με ιστορία έξι δεκαετιών, αντιστέκεται σθεναρά στην απειλή της υποβάθμισης της ποιότητας των σπουδών που παρέχει καθώς και του ερευνητικού έργου που παράγει. Εκπαιδεύει άρτια έναν μεγάλο αριθμό φοιτητών και φοιτητριών σε μια πληθώρα επιστημονικών αντικειμένων και παράγει αναγνωρισμένο ερευνητικό έργο το οποίο αναφέρεται σταθερά στη διεθνή βιβλιογραφία. Το 2018, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων εντάχθηκε το Τεχνολογικό Ίδρυμα Ηπείρου, γεγονός το οποίο οδήγησε στον εμπλουτισμό των γνωστικών αντικειμένων που αυτό θεραπεύει με επακόλουθη αύξηση του αριθμού των εγγεγραμμένων φοιτητών/τριών. Το νέο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, με πανεπιστημιουπόλεις σε τέσσερις πια πόλεις της Ηπείρου και με αυξημένες τις λειτουργικές ανάγκες του, συνεχίζει να υπηρετεί πιστά με όλες του τις δυνάμεις το θεσμό της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης. Και αυτό παρά τις αντίξοες συνθήκες οι οποίες διαμορφώθηκαν με την αρχή της οικονομικής κρίσης το 2009, οι συνέπειες της οποίας συνεχίζουν δυστυχώς να υφίστανται δεκαπέντε χρόνια μετά.

Ένας διοικητικός υπάλληλος ανά 115 φοιτητές: Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων λειτουργεί κατ’ αναλογία σήμερα με λιγότερο από το 50% της χρηματοδότησης για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του με την οποία λειτουργούσαν το ΠΙ και το ΤΕΙ Ηπείρου το 2009. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός των Τμημάτων του ΠΙ αυξήθηκε από 15 σε 23 μετά την ενσωμάτωση του ΤΕΙ Ηπείρου, ενώ ο αριθμός των εγγεγραμμένων φοιτητών/τριών σημείωσε αύξηση της τάξης του 45%. Η μείωση που συντελέστηκε στον αριθμό των μελών ΔΕΠ στη διάρκεια των τελευταίων 15 ετών, και η οποία είναι της τάξης του 20%, δεν αποτυπώνει την ήδη δυσμενή κατάσταση που επικρατούσε και η οποία έγινε δυσχερέστερη με την πάροδο των ετών: ο μέσος αριθμός φοιτητών που αντιστοιχούσε σε κάθε μέλος ΔΕΠ το 2009 ήταν μεγαλύτερος του 35 ενώ σήμερα ο αριθμός αυτός έχει φτάσει στο 61, ποσοστό σχεδόν τετραπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Το διοικητικό προσωπικό έχει επίσης συρρικνωθεί κατά 43% και πλέον αντιστοιχεί ένας διοικητικός υπάλληλος σε 115 φοιτητές.

Ζητούμε την έμπρακτη στήριξη της πολιτείας: Η Σύγκλητος και οι Πρυτανικές αρχές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεδομένα, εκφράζουν τον έντονο προβληματισμό τους για τη μη ανάσχεση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης παρά το τέλος αυτής. Τα δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα οφείλουν να καταστούν άκρως ανταγωνιστικά όσον αφορά στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, την παροχή υπηρεσιών φοιτητικής μέριμνας και την παραγωγή καινοτόμου επιστημονικού έργου. Η δέσμευση του προσωπικού του ΠΙ, επιστημονικού και διοικητικού, για την επίτευξη του στόχου αυτού είναι αδιαμφισβήτητη, όμως η στήριξη από την Πολιτεία κρίνεται απολύτως απαραίτητη για την πραγματοποίησή της. Ο ελληνικός λαός σε βάθος δεκαετιών επένδυσε, από το υστέρημά του, στη δημιουργία δημόσιων Πανεπιστημίων με στόχο την παροχή ανώτατης εκπαίδευσης στους νέους και τις νέες της χώρας. Το πολύτιμο αυτό κεφάλαιο ανθρώπινου δυναμικού, υλικών υποδομών και τεχνογνωσίας οφείλει να διαφυλαχθεί και να αξιοποιηθεί περαιτέρω. Ζητούμε την έμπρακτη στήριξη της πολιτείας με αύξηση χρηματοδότησης, στελέχωση σε ανθρώπινο δυναμικό και αναβάθμιση κτιριακών και εργαστηριακών υποδομών. Τα δημόσια Πανεπιστήμια πρέπει να είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Ελληνικής πολιτείας, για να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης, που παράγει καθημερινά και ακούραστα πολύτιμο έργο, και να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο σε ένα ακαδημαϊκό διεθνές περιβάλλον που αλλάζει και εξελίσσεται συνεχώς.

Σχόλια (8)

ΕΛΈΝΗ ΓΕΩ
|

Τα μέλη της Συγκλήτου που νοιάζονται για το Δημόσιο χαρακτήρα των πανεπιστημίων μήπως κατ επέκταση θα έπρεπε να μοιραστούν και για τους φοιτητές τους που τους φορτώνουν τουλάχιστον ένα εξάμηνο στην πλάτη τους με ότι αυτό συνεπάγεται; Κυρίως επηρεάζονται και καθυστερούν παιδιά στο πτυχίο που πρέπει.να επιβαρυνθούν με περαιτέρω έξοδα αλλά που μπορεί και να στερούνται μια θέση σε ένα μεταπτυχιακό ή σε ότι άλλο σχεδιάζουν.Αρνουνται να πραγματοποιήσουν διαδυκτιακης εξετάσεις με την δικαιολογία ότι δεν διασφαλίζονται !!Τα δύο χρόνια του κορονοιου οι εξετάσεις ήταν διαβλητες; Αυτό μας λένε! Ντροπή

Βαλκάνια εξπρές (του μεσονυχτίου)
|

@Δημητριος Κωνστ.
- Κανένα πανεπιστήμιο (ιδιωτικό ή δημόσιο) δεν "σώζει" κανένα παιδί. Τα ίδια προβλήματα που αντιμετωπίζει το παιδί σας τώρα ως πτυχιούχος του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου, τα ίδια αντιμετωπίζουν και οι απόφοιτοι των ιδιωτικών πανεπιστημίων του εξωτερικού.
- Στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία "ως Γιατροί, Μηχανικοί με ελάχιστο διάβασμα".... θα ήσασταν μεν πτυχιούχοι άλλα ανεπαρκείς επιστήμονες και επαγγελματίες και θα είχατε ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα τώρα.
- Το δε πτυχίο σας από εκεί, θα έπρεπε πρώτα να αναγνωριστεί επαγγελματικά και ακαδημαϊκά από το ΔΟΑΤΑΠ για να υπάρχει πιθανότητα να το αξιοποιήσετε.
- Όσο για τις ξένες γλώσσες, δεν ξέρω πόσο χρήσιμη θα σας ήταν επαγγελματικά η γνώση της Βουλγαρικής ή της Ρουμανικής. Για διορισμό στο Δημόσιο πάντως που αναφέρετε, δεν χρειάζεται να έχει σπουδάσει κανείς στο εξωτερικό για να έχει πιστοποίηση ξένης γλώσσας.
- "με τα μισά έξοδα" και "Ξοδέψαμε μια περιουσία στα πανάκριβα Γιάννενα". Μα σε ιδιωτικό πανεπιστήμιο ακόμα και στα Βαλκάνια που "ξύπνησαν", θα ξοδεύατε δυο περιουσίες αφού θα πληρώνατε και για δίδακτρα και για ενοίκια. Όσο για την ακρίβεια στα Γιάννενα, την Άρτα και σε όλη τη χώρα, η κυβέρνηση μας έχει πει 999 φορές ότι είναι "εισαγόμενη".... και οι Υπουργοί μας (του Άδωνι προεξέχοντος) σκίζουν τα ιμάτιά τους ότι την έχουν τιθασεύσει.
- "ασφαλές περιβάλλον ούτε σκέψη για καταλήψεις ,χάσιμο εξεταστικών κλπ.". Το ασφαλές περιβάλλον δεν το διασφαλίζει το πανεπιστήμιο αλλά το κράτος στο οποίο λειτουργεί το πανεπιστήμιο. Ασφαλές περιβάλλον (βλ. ανομία κι εγκληματικότητα στα δελτία των 8) δεν έχει η χώρα μας μάλλον πουθενά πλέον (πλην ίσως έξω από το Μαξίμου) και συνεπώς δεν μπορεί να το διασφαλίσει ούτε και στα πανεπιστήμια. Μόλις εχθές μαθητής σε Πρότυπο ΕΠΑΛ, βρέθηκε με όπλο κρότου στην τσάντα του....

@Δημήτριος Κωνστ.
|

"Αν πηγαίναμε Βουλγαρία ,Ρουμανία ,Καζακστάν....ως Γιατροί ,Μηχανικοί με ελάχιστο διάβασμα, με τα μισά έξοδα..."

"...και έρχεσε στα 24 χ στην Ελλάδα ,διορισμός σίγουρος στο Δημόσιο κατά προτεραιότητα ,γιατί γνωρίζεις πέρα από τις σοβαρές σπουδές.που έκανες..ξέρεις και ξένη γλώσσα!!!..."

* διατηρώ την ορθογραφία και τη στίξη του συντάκτη

Μάαααστα Μαααααστα... Κατά προτεραιότητα διορισμός άλλων έναντι υμών με μοριοδότηση της γλώσσας του Καζακστάν ( αρα, συναγω ότι δεν έχετε καμμία γνώση μοριοδοτούμενης ξένης γλώσσας και για αυτό μάλλον δε φταίει το πανεπιστήμιο στα Γιάννενα) , σοβαρές σπουδές στην αλλοδαπή αλλά με ελάχιστο διάβασμα (σεις είπατε...), έξη (sic) χρόνια σπουδών χαμένα στα Γιάννενα (αν δεν μιλάμε για Ιατρική μιλάμε για 2 χρόνια πέραν της κανονικής διάρκειας σπουδών, άρα 2 πραγματικά χαμένα χρόνια σπουδών...)....

Ελπίζω να είστε τρόλ, η να αστειεύεστε, ε?????? Και να μην τα γράφετε όλα αυτά στα σοβαρά!!!!

Αν όχι, μπορούμε να έχουμε πληροφορίες για τη σχολή και για το βαθμό πτυχίου για να δούμε κατά πόσον έχουν συμβάλλει αυτά στο να θεωρούνται οι σπουδές εκεί στα Γιαννενα χαμένα χρόνια ??? Και να μάθουμε γιατί επιλέξατε, τελικά, να πάτε στα Γιάννενα και δεν πήγατε στις χώρες που αναφέρεστε αφού είχατε, καθώς φαίνεται, την οικονομική δυνατότητα να στείλετε το παιδί σας σε πανεπιστήμιο εκει για να μάθει και ξένη γλωσσα και να μοριοδοτηθει γι αυτή? Αν πιστεύετε ότι αν υπήρχε ιδιωτικό ΑΕΙ εδώ θα μπορούσατε να ανταποκριθείτε στο κόστος σπουδων για να 'σώσετε το παιδί σας', τότε σίγουρα θα μπορούσατε να το είχατε ήδη στείλει στο κάπου εκει που αναφέρετε, αντι να κλαίγεστε εδω μέσα!!

Δημητριος Κωνστ.
|

Αν υπήρχαν τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια θα είχαμε σώσει τα παιδιά μας .Ξοδέψαμε μια περιουσία στα πανάκριβα Γιάννενα , έξη χρόνια χαμένα ,διάβασμα πολύ ,μηδενικό επαγγελματικό αποτέλεσμα ... Αν πηγαίναμε Βουλγαρία ,Ρουμανία ,Καζακστάν
....ως Γιατροί ,Μηχανικοί με ελάχιστο διάβασμα, με τα μισά έξοδα ,ασφαλές περιβάλλον ούτε σκέψη για καταλήψεις ,χάσιμο εξεταστικών,να σου ρθούν στο κεφάλι μπογιές , καδρόνια από μπετατζίδες,να φύγεις απ τον 5-6 όροφο στον ακάλυπτο του πολιτικού ασύλου ...και έρχεσε στα 24 χ στην Ελλάδα ,διορισμός σίγουρος στο Δημόσιο κατά προτεραιότητα ,γιατί γνωρίζεις πέρα από τις σοβαρές σπουδές.που έκανες..ξέρεις και ξένη γλώσσα!!!

@Μέλος ΔΕΠ
|

Η ανακοίνωση είναι χθεσινή. Δεν ξέρω αν η συνεδρίαση έγινε μετά τις ανακοινώσεις της Συνόδου. Αν ναι, θεωρώ ότι είναι μεγάλη ντροπή. Αν όχι, λογικά θα υπάρξει νεότερη συνεδρίαση/ανακοίνωση...

Φοιτητής
|

Για την εξεταστική μας τι αποφασίσατε κύριοι της Συγκλήτου; Θα είμαστε εμείς τα μόνα κορόιδα που θα τη χάσουν ενώ στα άλλα ιδρύματα θα γίνουν διαδικτυακά; Η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών είμαστε θύματα της ατολμίας της διοίκησης και των καταληψιών. Δε φταίμε σε τίποτα, σπουδάζουμε στην πόλη σας με μεγάλο κόστος τη δήθεν "δωρεάν" παιδεία και δεν έχουμε χρόνο και χρήμα να χάνουμε.
Αν χαθεί η εξεταστική ή πάει για καλοκαίρι, θα είστε η καλύτερη διαφήμιση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ελπίζω να το καταλαβαίνετε αυτό.

Μέλος ΔΕΠ
|

Με έκτακτες συνεδριάσεις των Συγκλήτων και έκτακτη διαδικτυακή συνεδρίαση της Συνόδου Πρυτάνεων, κατόπιν αιτήματος του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη, με <<μοναδικό θέμα τις διαδικτυακές εξετάσεις λόγω καταλήψεων>>.
Τι ΔΕΝ καταλάβανε τα μέλη της Συγκλήτου?

Για καταλήψεις και εξεταστική
|

ποια είναι η θέση της Συγκλήτου;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ