Γεράσιμος Σιάσος: Πώς μπορεί να αντιστραφεί το brain drain

Με νέες θέσεις ακαδημαϊκού προσωπικού, αξιοπρεπείς αποδοχές και αναβάθμιση των υποδομών θα μπορέσουν τα Πανεπιστήμια να απορροφήσουν το εξαιρετικό επιστημονικό προσωπικό και να συμβάλλουν καθοριστικά στην πολυπόθητη αντιστροφή του Brain Drain

29/03/2024

Άκουσε το άρθρο

Ομιλία του του Πρύτανη του ΕΚΠΑ, καθηγητή Γεράσιμου Σιάσου, στο 2ο Star Forum, που διοργανώνει το STAR Κεντρικής Ελλάδας με κεντρικά θέματα συζήτησης το Δημογραφικό και το Brain Drain, το πενθήμερο 26 – 30 Μαρτίου, στην Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας.

Η οικονομική κρίση στη χώρα μας τα προηγούμενα χρόνια  πυροδότησε ένα είδος σύγχρονης μετανάστευσης – πιο σωστά φυγής στο εξωτερικό. Μια μετανάστευση υψηλής ειδίκευσης που αφορά νέους με πανεπιστημιακή εκπαίδευση, με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους σπουδών.

Ιστορικά, τις δύσκολες δεκαετίες του ’60 και του ’70 η μετανάστευση λειτούργησε ευεργετικά για τη χώρα, αφού οι περισσότεροι νέοι που έφευγαν για σπουδές επέστρεφαν αργότερα στελεχώνοντας πανεπιστήμια, οργανισμούς και διοίκηση συμβάλλοντας στην ανάπτυξη και πρόοδο της χώρας.

Η μετανάστευση όμως στα χρόνια της πρόσφατης κρίσης δεν είχε τα ίδια χαρακτηριστικά. Αυτή τη φορά οι υψηλών προσόντων νέοι αναζητούσαν μονιμότερη εγκατάσταση στην αλλοδαπή χωρίς μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς επιστροφής.

Θα ξεκινήσω με κάτι που μπορεί να ακουστεί παράδοξο. Εάν κάτι δείχνει το φαινόμενο του brain drain, δηλαδή η μαζική μετανάστευση Ελλήνων επιστημόνων στο εξωτερικό, είναι πρώτα από όλα ότι τα δημόσια πανεπιστήμια στη χώρα μας, αυτά από τα οποία αποφοίτησαν οι νέοι που μετά μεταναστεύουν, έχουν εξαιρετικά υψηλό επίπεδο.

Δηλαδή, αποδεικνύεται ότι τα δημόσια πανεπιστήμια, τα οποία έχουν στοχοποιηθεί από ορισμένους, αναγνωρίζονται στο εξωτερικό ως ιδρύματα από όπου αποφοιτούν υψηλού επιπέδου επιστήμονες.

Κάτι που δείχνει ότι μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι τα δημόσια πανεπιστήμια ανεβαίνουν διαρκώς στις διεθνείς κατατάξεις. Ούτε είναι τυχαίο ότι η ελληνική κοινωνία θεωρεί ότι έχουν υψηλό κύρος. Αυτό είναι το αποτέλεσμα του αγώνα που κάνουν τα δημόσια πανεπιστήμια, όπως το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, του οποίου έχω την τιμή και τη βαριά ευθύνη να είμαι πρύτανης.

Σε πρόσφατη πανελλήνια δημοσκόπηση οι πολίτες εμπιστεύονται, σε συντριπτικό ποσοστό, τα δημόσια πανεπιστήμια ενώ το ΕΚΠΑ επιλέγεται ως κορυφαίο πανεπιστήμιο για το κύρος του και την ποιότητα σπουδών του από σχεδόν το 80% της ελληνικής κοινωνίας. Είναι, άλλωστε, στις διεθνείς κατατάξεις  κορυφαίο Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα, 16ο στην Ευρώπη και 89ο στον κόσμο.

Και αυτό μας φέρνει αντιμέτωπους με μια εκρηκτική αντίφαση:

Από τη μια βλέπουμε ότι παρ’ όλα τα εμπόδια που βάζουν οι επιπτώσεις από την υποστελέχωση, την υποχρηματοδότηση και την επίμονη γραφειοκρατία, στη χώρα μας παράγεται διαρκώς επιστημονική γνώση, έρευνα και καταρτίζεται ένα επιστημονικό δυναμικό με σημαντικές ερευνητικές και τεχνολογικές δυνατότητες.

Από την άλλη, αυτή η χώρα αυτό το δυναμικό δεν το αξιοποιεί, παρότι όλες και όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε πόσο μεγάλη θα ήταν η συνεισφορά του και στην οικονομική ανάπτυξη και στην ενίσχυση του αισθήματος κοινωνικής ευημερίας και ασφάλειας.

   Aποδεικνύεται ότι τα δημόσια πανεπιστήμια, τα οποία έχουν στοχοποιηθεί από ορισμένους, αναγνωρίζονται στο εξωτερικό ως ιδρύματα από όπου αποφοιτούν υψηλού επιπέδου επιστήμονες

Και ενώ πολλά από τα Πανεπιστημιακά τμήματά μας συγκαταλέγονται ανάμεσα στα κορυφαία παγκοσμίως, χάρη στις ερευνητικές επιδόσεις τους, βάσει σχετικής μελέτης του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, όπου ο δείκτης απήχησης των δημοσιεύσεων από ελληνικούς φορείς είναι πολύ μεγαλύτερος από τον παγκόσμιο μέσο όρο και αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, με το 83% αυτών να προέρχεται από τα δημόσια πανεπιστήμια, κάθε χρόνο χάνουμε χιλιάδες άξιους επιστήμονες οι οποίοι γίνονται ανάρπαστοι σε μεγάλα πανεπιστήμια ή ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η χώρα εγκαταλείπεται από το δυναμικό που αντιπροσωπεύει το ίδιο της το μέλλον.

Και μπορεί να έχουν ανακοπεί, με βάση τα στοιχεία, οι ρυθμοί της μαζικής φυγής στο εξωτερικό, όμως δεν έχει σταματήσει το brain drain και εκτιμάται ότι 250.000 εργαζόμενοι, οι περισσότεροι επιστήμονες, εξακολουθούν να είναι στο εξωτερικό. Άρα το πρόβλημα είναι ενεργό.

Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι μισοί επιθυμούν αυτή τη στιγμή να επιστρέψουν μόνιμα στην Ελλάδα. Όμως, το πρόβλημα είναι ότι ολοένα και περισσότεροι σκέφτονται να μείνουν μόνιμα. Ήδη το ένα τρίτο σκέφτεται τον επαναπατρισμό μόνο όταν πάρει σύνταξη.

Πολλοί λόγοι μάς οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση. Καταρχάς η μεγάλη οικονομική κρίση της περασμένης δεκαετίας διαμόρφωσε όντως μία συνθήκη όπου για τους νέους η μόνη επαγγελματική προοπτική ήταν να φύγουν στο εξωτερικό. Έπειτα, ακόμη και εάν έβρισκαν δουλειά στην Ελλάδα ανάλογη με τα υψηλά προσόντα τους, οι απολαβές ήταν συντριπτικά χαμηλότερες με αυτές που θα είχαν στο εξωτερικό. Και ο τρίτος λόγος είναι ότι ο κατεξοχήν χώρος που θα μπορούσε να προσελκύσει και να απασχολήσει αυτούς τους υψηλά καταρτισμένους νέους επιστήμονες, δηλαδή ο χώρος της έρευνας, στην Ελλάδα δέχτηκε μεγάλα πλήγματα εκείνη την περίοδο. Αρκεί να σκεφτούμε το πάγωμα νέων προκηρύξεων θέσεων για χρόνια, αλλά και την καθυστέρηση ακόμη και των διορισμών όσων καθηγητών Πανεπιστημίου είχαν εκλεγεί.

Οι νέοι επιστήμονες αντιλαμβάνονται ότι οι προσπάθειες και η επένδυση στην εκπαίδευση και την υψηλή εξειδίκευση δεν ανταμείβονται, γιατί το παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης της χώρας μας δεν τους δίνει ευκαιρίες ανάπτυξης και εξέλιξης.

Έτσι η σκιά του «brain drain» εξακολουθεί να βαραίνει την ελληνική πραγματικότητα, υποδεικνύοντας ότι η χώρα δεν έχει ακόμη ξεπεράσει πλήρως τις δυσκολίες που προέκυψαν από την περίοδο της κρίσης και των μνημονίων.

Ακόμη και σήμερα πολλοί από αυτούς τους νέους μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους στα ελληνικά δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα επιλέγουν να φύγουν στο εξωτερικό, προσφέροντας τις γνώσεις τους και τις δεξιότητές τους στις οικονομίες άλλων χωρών με ολέθριες επιπτώσεις για τη χώρα μας που επένδυσε στην εκπαίδευσή τους, αλλά δεν κατάφερε να εκμεταλλευτεί το πολύτιμο ανθρώπινο- επιστημονικό της κεφάλαιο.

Η επιστροφή των Ελλήνων επιστημόνων που έφυγαν στο εξωτερικό  αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την επόμενα χρόνια, καθώς οι καλύτερες προοπτικές που εμφανίζει σήμερα η ελληνική οικονομία σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία δημιουργούν τις συνθήκες περιορισμού του φαινομένου της διαρροής ανθρώπινου κεφαλαίου. Τα στοιχεία όμως δείχνουν ότι το αναμενόμενο brain gain καθυστερεί. Κι όπως σημειώνουν με νόημα οι οικονομολόγοι, ο πραγματικός δείκτης οικονομικής ανάκαμψης για μια χώρα είναι η δημιουργία ρεύματος επιστροφής αυτών που έφυγαν.

Η ανακοπή αυτή της συνεχιζόμενης διαρροής επιστημονικού δυναμικού της χώρας, αυτής της πραγματικής διανοητικής αιμορραγίας αποτελεί αυτή τη στιγμή μια εθνική προτεραιότητα. Δεν είναι απλώς ένα «κοινωνικό θέμα». Έχει να κάνει με το εάν θέλουμε ένα μέλλον γι’ αυτή τη χώρα που να στηρίζεται στην υψηλή τεχνολογία και την ανάπτυξη που να σχετίζεται με την ένταση γνώσης και έρευνας και όχι απλώς εργασίας.

Το ερώτημα λοιπόν πώς  θα αναστρέψουμε το “brain drain” σε “brain gain” παραμένει.

Η λύση είναι σύνθετη αλλά σίγουρα θα εμπεριέχει την αντιμετώπιση δύο σημαντικών συνιστωσών: πρωτίστως την έλλειψη θέσεων στα πανεπιστημιακά Ιδρύματα αλλά και τις χαμηλές αμοιβές. Και στις δύο αυτές συνιστώσες υπάρχουν αδιάψευστοι αριθμοί. Τα τελευταία 15 χρόνια τα Πανεπιστήμια έχουν χάσει το 30% των θέσεων τους (περίπου 2.500 θέσεις Πανεπιστημιακών) οι οποίες ουδέποτε αναπληρώθηκαν. Αν τα Πανεπιστήμια διέθεταν αυτές τις θέσεις σίγουρα χιλιάδες εξαιρετικοί απόφοιτοί μας θα είχαν παραμείνει ή θα είχαν επιστρέψει να υπηρετήσουν την επιστήμη στην Ελλάδα.

Ένα ακόμα αντικίνητρο για το «brain gain» είναι οι πολύ χαμηλές αποδοχές των Καθηγητών Πανεπιστημίου στην Ελλάδα, οι οποίες τα τελευταία 20 έτη υπέστησαν σημαντικές οριζόντιες περικοπές που έφτασαν έως και 40%. Πράγματι, οι αποδοχές των Πανεπιστημιακών στην Ελλάδα είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη καταλαμβάνοντας την προτελευταία θέση πριν την Ουγγαρία, όπως καταδεικνύεται και από δημοσιευμένες μελέτες.

Χωρίς αξιοπρεπείς αποδοχές δεν μπορούν τα ιδρύματα να προσελκύσουν τους επιστήμονες που ήδη εργάζονται στο εξωτερικό με υψηλές αμοιβές και υπό εργασιακά καλύτερες συνθήκες. Το Συμβούλιο της Επικρατείας, με δύο αποφάσεις του, δικαίωσε τους Πανεπιστημιακούς για τις χαμηλές αποδοχές τους και επιβάλλει την επαναφορά του μισθολογίου τους στα επίπεδα πριν από τις μειώσεις, ώστε να ανταποκρίνεται στα αυξημένα προσόντα και στις απαιτήσεις του έργου που επιτελούν οι Καθηγητές Πανεπιστημίου.

Οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών και η ίδρυση Ξενόγλωσσων Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών ενίσχυσαν την αυτονομία και την εξωστρέφεια των Πανεπιστημίων. Όμως τα Πανεπιστήμια αυτή τη στιγμή έχουν ανάγκη από «νέο αίμα». Το ότι χρειάστηκε προσπάθεια ακόμη και για να εξασφαλίσουμε πολύ πρόσφατα τη νομοθέτηση της άμεσης επαναπροκήρυξης των θέσεων όσων αφυπηρετούν είναι ενδεικτικό των δυσκολιών που αντιμετωπίζουμε.

Και εάν στέκομαι στα Πανεπιστήμια, είναι γιατί αυτός είναι ο χώρος στον οποίο εργάζομαι και τον οποίο υπηρετώ.

Όμως, ανάλογα είναι τα πράγματα και στο σύνολο της ερευνητικής υποδομής της χώρας.

Και πολύ φοβάμαι ότι δεν θα αποτελέσει διέξοδο και απάντηση αυτό που έχει ακουστεί, δηλαδή ότι τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα που πρόσφατα θεσμοθετήθηκαν θα συμβάλουν στη αναστροφή του brain drain, γιατί πιστέψτε με νέοι επιστήμονες με σημαντικές ακαδημαϊκές προοπτικές δεν θα εγκαταλείψουν εύκολα τα Ιδρύματα υψηλού κύρους του εξωτερικού. Ωστόσο, η ενίσχυση των δημόσιων Πανεπιστημίων που βρίσκονται πολύ ψηλά στις διεθνείς κατατάξεις είναι σίγουρα μια ενδεδειγμένη λύση, κάτι που πλέον επιδιώκει η Πολιτεία .

Προφανώς και το brain gain δεν είναι υπόθεση μόνο των δημοσίων πανεπιστημίων και των δημόσιων ερευνητικών κέντρων. Όμως, επειδή τα δημόσια πανεπιστήμια και τα δημόσια ερευνητικά ιδρύματα είναι ο κορμός της έρευνας στη χώρα μας, είναι αυτά που θα δώσουν τον τόνο, που θα δείξουν ότι όντως θέλουμε αυτό το δυναμικό να δουλέψει και να συνεισφέρει εδώ. Γιατί με αυτόν τον τρόπο και ο ιδιωτικός τομέας θα λάβει το μήνυμα και η τάση θα αντιστραφεί πραγματικά.

Μπορώ, όμως, να αναφερθώ και σε έναν άλλο τομέα, τον οποίο επίσης γνωρίζω. Αυτόν της δημόσιας υγείας. Άλλωστε, τα δημόσια πανεπιστημιακά νοσοκομεία και οι πανεπιστημιακές κλινικές είναι η ραχοκοκαλιά του συστήματος υγείας, την ώρα που μεγάλο μέρος του δυναμικού των επιστημόνων που είναι στο εξωτερικό είναι απόφοιτοι των δικών μας ιατρικών σχολών. Η επιστροφή ιατρών και νοσηλευτών θα σημάνει ταυτόχρονα και την σημαντική αναβάθμιση του προσφερόμενου έργου από το σύστημα υγείας και την πλήρη στελέχωση των νοσοκομείων. Αρκεί βεβαίως να έχουν το κίνητρο ότι θα δουλέψουν σε ένα σύστημα υγείας που θα αμείβει αξιοπρεπώς και θα προσφέρει ανθρώπινες συνθήκες εργασίας.

Για τον λόγο αυτόν ήταν ιδιαίτερα σημαντική η κατανομή 270 θέσεων πανεπιστημιακών ιατρών για όλες τις πανεπιστημιακές κλινικές της χώρας, κάτι που δείχνει ότι η Πολιτεία έχει αναγνωρίσει το πρόβλημα και ήδη επιδιώκει τη λύση του.

Επιτρέψτε μου ολοκληρώνοντας να υπογραμμίσω κάτι: Στα Πανεπιστήμια δεν παραπονιόμαστε, ούτε γκρινιάζουμε. Δεν ήταν ποτέ, ούτε θα γίνει «άλλοθι» η έλλειψη προσωπικού που αντιμετωπίζουμε για να μην κάνουμε τη δουλειά μας. Εμείς επιτελούμε το έργο μας και τα αποτελέσματα τα βλέπετε στις διεθνείς κατατάξεις, στα ερευνητικά αποτελέσματα, στην εμπιστοσύνη των φοιτητών και της ελληνικής κοινωνίας. Όμως, αναρωτηθείτε πόσα πράγματα παραπάνω θα μπορούσαμε να κάνουμε εάν είχαμε αυτό το δυναμικό εδώ, στην πατρίδα του, να προσφέρει.

Και χωρίς να μπω σε «ανταγωνισμό» για το τι συνιστά τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, γνωρίζουμε όλοι ότι χωρίς επιστημονική έρευνα και ανάπτυξη υψηλής τεχνολογίας, μέλλον δεν υπάρχει.

Με νέες θέσεις ακαδημαϊκού προσωπικού, αξιοπρεπείς αποδοχές και αναβάθμιση των υποδομών θα μπορέσουν τα Πανεπιστήμια να απορροφήσουν το εξαιρετικό επιστημονικό προσωπικό και να συμβάλλουν καθοριστικά στην πολυπόθητη αντιστροφή του Brain Drain.

Η χώρα βρίσκεται σε σταυροδρόμι. Ή θα κερδίσει μία λαμπρή γενιά που θα στελεχώσει την Ελλάδα της προόδου και της πρωτοπορίας ή θα απολέσει ένα σημαντικό μέρος από την αναπτυξιακή αλλά και την ευρύτερη κοινωνική και εθνική δυναμική της.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

Σχόλια (21)

Νόστος
|

Το brain grain gain είναι πολύ σοβαρό
για την πρόοδο της χώρας και η αξιοποίηση του θα μπορούσε να αποτελεί μια άλλη βαρειά βιομηχανία !!Παραδειγμα συγγενικού προσώπου που διαπρέπει στο uk και
Συμμετέχει σε έρευνα
2,5 εκ και το ποσό μπαίνει στον προϋπολογισμό του Εθνικού Συστήματος της χώρας .Το θέμα gainbrain θα αποτελέσει θέμα αντιπαραθέσεων !Ενδιαφερει μεγάλο κομμάτι του ΕΛ πληθυσμού και η πετυχημένη προσέγγιση του θα αναδείξει ίσως και ηγέτη !!!!!

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ
|

Αν δεν αλλάξει το μοντέλο ανάπτυξης της Χώρας δεν θα υπάρχουν αρκετές θέσεις εργασίας για τόσους πολλούς αποφοίτους . Η βιομηχανία και η επιχειρηματικότητα θα πρέπει να οργανωθεί και με κρατική μέριμνα σε συνεργασία με τα ΑΕΙ και τους επενδυτές.

@@ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Το ερώτημα δεν είναι μόνο "πόσους Χ χρειαζόμαστε", αλλά και πόσες θέσεις εργασίας Χ μπορούμε να προσφέρουμε, γιατί και τι μπορούμε να κάνουμε γι αυτό. Π.χ. με την κλιματική αλλαγή στα πρόθυρα, την υψηλή προστιθέμενη αξία της Βιοτεχνολογίας και την Βιοιατρική πάντα σημαντική, το ερώτημα είναι γιατί δεν χρειαζόμαστε περισσότερους βιολόγους.
Γιατί χρειαζόμαστε περισσότερα γκαρσόνια και ποδοσφαιριστές;

δηλαδη παλια
|

που δεν ειχαμε brain drain τι παραγαμε ακριβως, ποια ερευνα γινοταν?

Polar_Fish
|

To brain drain δεν αντιστρέφεται. Ο στόχος ειναι να μη φυγουν και οι επόμενοι.

@ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Αλήθεια Πόσους βιολόγους χρειαζόμαστε?
Αλήθεια Πόσους χρειάζεται το υπουργείο για σημαντικό έργο?

Χορτάσαμε λόγια που αφορούν τους άλλους, λόγια για να κουνάμε το δάχτυλο....και όταν έρθει η ώρα διώχνουμε τον κόσμο και μετά το καλούμε να ψηφίσει 'επιστολικά'.

Άλλη μια σειρά από βαφτισμένους 'απόδημους' σε θέσεις εκλεγμένων και η ζωή συνεχίζεται παρότι όλοι ξέρουν ότι ξέρουμε.

Polar_Fish
|

@AΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
Στην πορεία θα φανεί ότι τίποτε δεν ειναι σημαντικό αν μπορεί στο μέλλον μπορεί να αναιρεθεί. Ελπίζω το εργο στο Υπουργείο να αφήσει θετικο αποτύπωμα.

ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

@ Polar_Fish 31 Μαρ 2024 01:01
Δεν ισοπεδώνω, αλλά δεν πειράζει!...
Σήμερα αναλαμβάνω ένα σημαντικό έργο στο Υπουργείο και δεν θα έχω πλέον χρόνο για να γράφω στο esos.
Καλή συνέχεια. σου εύχομαι.

Την καλημέρα μου στον Διευθυντή του esos.

Polar_Fish
|

Kαι ομως η χώρα δεν εχει υπερβολικα πολλους πτυχιουχους στο συνολο. Αν δεν εχεις πτυχιουχους έχεις χαμηλο επιπεδο εκπαιδευσης. Ποιό ειναι το πρόβλημα τελικά? Οτι κάποιοι θέλουν να σπουδάσουν ή ότι η οικονομία παράγει ανάλογες θέσεις? Το brain drain εγινε σε ολα τα επίπεδα και στους εργάτες γης, και στους τεχνιτες και στους μορφωμένους.

Κάποιος υδραυλικός να κείσει την βρύση
|

για να σταματήσει το drain. Αλλά άντε να βρεθεί καλός υδραυλικός σε αυτή την χώρα των πτυχιούχων!

Polar_Fish
|

Ο κ.Πρύτανης είπε τα πράγματα όπως είναι. Βλέπω ένα κράτος που δεν είναι ειλικρινές. Ας πει κάποιος οτι δεν υπάρχει χρήμα και δεν μπορώ να κάνω κάτι άλλο. Απλα φοβούνται. Σαυτή τη χώρα το μόνο πράγμα που έχει μείνει είναι τα ΑΕΙ. Εχουμε κάτι άλλο?
@ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
Καλό είναι να μην τα ισοπεδώνουμε όλα. Γεωλόγος ο οποίος αποφασίζει να γίνει αγρότης και να κάνει εξαγωγές. Είπε κανεις οτι αν πάρεις πτυχίο Γεωλογίας θα ανοίξεις γραφειο με ταμπέλα "Γεωλόγος"? Οι σπουδές είναι σπουδές και το επάγγελμα είναι επάγγελμα. Το ότι οι Γεωλογοι ειναι κορεσμένο επάγγελμα ειναι γνωστό εδώ και 40 χρόνια. Οσους αποφασίσουν να γίνουν γεωλογοι το αποφασίζουν συνειδητά.

ΑΣΠΡΗ ΚΙΜΩΛΙΑ
|

Ένα πάρα πολύ μικρό μέρος χρειάζεται για την ενίσχυση όλων των τμημάτων που ερευνούν και έχουν χρήσιμα δεδομένα για τις εταιρείες που επενδύουν. Οι υπόλοιποι, διακόσιες σαράντα τόσες χιλιάδες, θα παραμείνουν έξω. Δημιουργούμε επιστήμονες για τις άλλες χώρες εδώ και δεκαετίες κι αυτό το φαινόμενο δε φαίνεται ότι θα σταματήσει.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι άλλο. Χρειαζόμαστε επιστήμονες - τεχνικούς υψηλής ειδίκευσης στην ύπαιθρο χώρα για να στηρίξουν νέες επιχειρήσεις που τις γεννά η ανάγκη.
Ο Νίκος σπούδασε γεωλόγος. Τι να τους κάνει τόσους γεωλόγους ο τόπος, η γη ολόκληρη;
Κρέμασε το πτυχίο στον τοίχο και επένδυσε στην προγονική γη. Καλλιεργεί... και εξάγει εδώ και επτά χρόνια. Ετήσιο εισόδημα; Τόσα όσα συγκεντρώνουν πέντε ταλαντούχοι δάσκαλοι - αυτοδίδακτοι - που μελετούν και τις νύχτες συχνά για να πετύχουν τους στόχους τους.
Μια επανάσταση χρειάζεται...

Τετριμμένα
|

Ανούσια επιδερμική προσέγγιση με επιμύθιο πόσο καλό είναι το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Είναι αυτό που είναι και δεν θα γίνει ποτέ καλύτερο αν μόνο το θυμιατίζουμε. Δυστυχώς ο κ. Σιάσος έχει επιλέξει τις κοινοτοπίες και κάνει πως δεν βλέπει το πραγματικό χάλι που υπάρχει, αυτό που δεν πιάνουν οι κεραίες των διεθνών κατατάξεων γιατί απλώς δεν διανοούνται ότι υπάρχουν τέτοιες πλευρές, οπως ανομία, βρωμιά, αιώνιοι φοιτητες, κομματισμός, άπειρες εξετάσεις, καταλήψεις κλπ

Δεν είναι μόνο οι μισθοί αλλά & οι σοβαρές συνθήκες…
|

Η κόρη μου παραιτήθηκε από το δημόσιο (νηπιαγωγός) αφού γύρισε σε νησιά και έπρεπε να της δίνουμε και εμείς λεφτά με τόσο χαμηλό μισθό!
Πήγε στην Ελβετία όπου την προσέλαβαν αμέσως! Μου λέει ότι οι γονείς εκεί τη σέβονται και έρχονται τακτικά στο σχολείο να συζητήσουν, δεν υπάρχει άχρηστη απεριόριστη χαρτούρα για διοικητικά θέματα. Το κτίριο δεν ειναι ερείπιο, ό,τι ζητάει της το παρέχουν. Ο διευθυντής και υποδιευθυντής τη σέβονται,
ο διευθυντής είναι γλυκόλογος και ήρεμος, χωρίς τις εκρήξεις θυμού που γίνονται σε καποια σχολεία της Ελλάδος.
Τα παιδιά είναι ζωηρά αλλά δεν φτύνουν, δεν βρίζουν και άλλα άσχημα που γίνονταν εδώ, ούτε οι γονείς βρίζουν και απειλούν. Μου λέει ότι υπάρχει αξιοκρατία και καθόλου κομματισμός που κατέστρεψε την παιδεία και το δημόσιο στην Ελλάδα. Και εγώ δημόσιος υπάλληλος ήμουν και την καταλάβαινα.
Ετοιμάζει αρκετά στο σπίτι της για την επόμενη μέρα αλλά δεν έχει άγχος, είναι χαρουμενη . Πρώτη φορά την είδα έτσι. Το κορίτσι είχε εντονο στρες εδώ, είπα οτι θα αρρωστήσει πια, ας σηκωθεί να φύγει στο εξωτερικό.
Δεν ειναι μόνο τα χρήματα, ειναι η αξιοπρέπεια και αξιοκρατία που λείπει στη δημόσια διοίκηση στη χώρα , για αυτό οι νέοι δεν θέλουν και δεν θα γυρίσουν πίσω!

Ρύθμιση για τους Ομότιμους Καθηγητές
|

Με τη δυνατότητα ισόβιας παροχής διδακτικού, ερευνητικού, επιστημονικού, διοικητικού έργου μην περιμένουμε την πολυπόθητη αντιστροφή του Brain Drain
https://www.esos.gr/arthra/87362/rythmisi-gia-toys-omotimoys-kathigites…

Νικος
|

Δυσκολα γυριζει καποιος επιστημονας που εχει φυγει στο εξωτερικο και παλι στην Ελλαδα. Ας κοιταξει το κρατος να κρατησει αυτους που ειναι ηδη εδω ωστε να μη φυγουν και αυτοι.

Δημήτρης Φόρκας
|

Ειλικρινά περίμενα ένα πιο σοβαρό άρθρο με αλήθειες, και ας πονάν, από τον πρύτανη του Παν. Αθηνών.
Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία.

Ιωάννης Σιμακιάδης
|

Οι λίστες με τις αξιολογήσεις δεν τεκμηριώνουν την πραγματική αξία των ιδρυμάτων, ούτε καν κατά προσέγγιση.
Το βιβλίο "How to Lie with Statistics" του Darrell Huff (γραμμένο το 1954) αναλύει πως το "άσπρο μπορεί να γίνει μαύρο".
Πέραν των χαμηλών μισθών των καθηγητών των ΑΕΙ στην χώρα μας, υπάρχουν ένα σωρό άλλα θέματα που ενοχλούν την πανεπιστημιακή κοινότητα.
Ένα σημαντικό θέμα είναι η έλλειψη αξιοκρατίας στις εκλογές τους.
Το εν λόγω θέμα είναι θεσμικό, και η πολιτεία θα μπορούσε να το αντιμετωπίσει και μάλιστα χωρίς οικονομικό κόστος. Δεν το κάνει όμως.
Οι επιστήμονες λοιπόν, γνωρίζοντας το τι συμβαίνει, αποθαρρύνονται να συμμετέχουν σε διεκδίκηση θέσεων, θεωρώντας ότι αδικούν τους εαυτούς τους και αποχωρούν στο εξωτερικό.
Για να επιτευχθεί το "brain gain" χρειάζονται να γίνουν πολλές θεσμικές τομές και να επενδυθούν κεφάλαια σε ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές και υπηρεσίες.
Ποιός καθηγητής από πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπου υπάρχουν διάσημοι και πρωτοπόροι Έλληνες, θα επιστρέψει και γιατί;
Υπάρχουν πολλοί διακεκριμένοι Έλληνες στο MIT, Harvard, Stanford, Cambridge και σε άλλα κορυφαία ιδρύματα των ΗΠΑ και της Ευρώπης.
Το μόνο υποστηρικτικό επιχείρημά τους για επαναπατρισμό, είναι ο καημός τους, ο νόστος. Γιαυτόν τον λόγο οι περισσότεροι που επιστρέφουν είναι μετά την συνταξιοδότηση τους.
Οι εργαστηριακές και υπολογιστικές υποδομές στα Ελληνικά ΑΕΙ, ούτε συντηρούνται, ούτε αναβαθμίζονται και είναι σε μεγάλο ποσοστό παρωχημένες. Δεν γίνονται συστηματικά σημαντικές επενδύσεις παρά μόνο ευκαιριακά μέσω προγραμμάτων. Η γραφειοκρατία επίσης είναι ένας άλλος αποτρεπτικός παράγων.

Polar_Fish
|

Δε νομιζω οτι ειναι συζητηση ουσίας το τι θέση εχει το ΕΚΠΑ στις διεθνεις κατατάξεις. Εξάλλου, τι σημασία έχουν οι διεθνείς κατατάξεις.

κανένας γιατρός δεν είναι χαζός να γυρίσει
|

καμία σχέση το περιβάλλον εργασίας όξω κι εδώ , ανάγκη τους έχουν και δεν πληρώνουν (κάλλιστα στους δύο να παίρνουν και τρίτον με τα ίδια λεφτά αλλά τελικά λιγότερες ώρες, αλλά με τις υποδομές τι θα γίνει; ). ενώ εκπαιδευτικοί ψωμοζήτουλες και με φάπες. αυτά είναι ... άσε τους γιατρούς σου εκεί που είναι να καλοπερνάνε

Καλοδήμος Δημήτρης
|

Ο κ.   Γεράσιμος Σιάσος  λέει ότι το ΕΚΠΑ είναι στην 16η θέση στην Ευρώπη χωρίς να αναφέρει σε ποια  κατάταξη. Ανάλυση που υπάρχει στο site του ΕΚΠΑ θεωρεί την κατάταξη της webometrics την πιο αξιόπιστη. Στην webometrics   το 1ο εξάμηνο του 2024 το ΕΚΠΑ είναι στην 85 θέση. Στην κατάταξη QS World University Rankings: Europe 2024 το ΕΚΠΑ είναι στην   156η θέση. Κανένα Ελληνικό Πανεπιστήμιο δεν ήταν στην 16η θέση σε καμία κατάταξη. Μακάρι κάποια στιγμή κάποιο Ελληνικό Πανεπιστήμιο να βρεθεί στις 20 πρώτες θέσεις στην Ευρώπη.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ