Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘ): Λογική, λειτουργική και νόμιμη η απόφαση για εναλλακτικό μάθημα Ηθικής

04/08/2024

Άκουσε το άρθρο

Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘ), που εκπροσωπεί τη μεγάλη πλειοψηφία των Θεολόγων της χώρας, πληροφορήθηκε από δημοσιογραφικές πηγές, ότι το  Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αποφάσισε, όσοι μαθητές παίρνουν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά, να διδάσκονται το μάθημα της Ηθικής,  «προκειμένου να αποτραπεί η δημιουργία “ελεύθερης ώρας” και ο κίνδυνος απομακρύνσεως τους από το μάθημα των Θρησκευτικών, χωρίς αποχρώντα λόγο».

Η ΠΕΘ, δεν αντιτίθεται στη συγκεκριμένη απόφαση του Υπουργείου, καθώς θεωρεί, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους του ζητήματος, ότι, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.

Εν προκειμένω, ως προς το Μάθημα, που θα διδάσκονται οι απαλλασσόμενοι μαθητές/τριες, η θέση μας είναι ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι οφείλουν να σέβονται τη θρησκευτική ελευθερία όλων των μαθητών και φυσικά και αυτών των κατηγοριών που απαλλάσσονται, καθώς είναι απαραβίαστη, σύμφωνα με το Σύνταγμα. Επομένως, πολύ ορθά, οι απαλλασσόμενοι μαθητές θα πρέπει να διδάσκονται ένα ουδέτερο, από θρησκευτικής πλευράς, μάθημα «Ηθικής» ή κατά τη γνώμη μας «Ηθικοκοινωνικής Αγωγής». Οι πλείστες χώρες της Ευρώπης προσφέρουν, για τις κατηγορίες αυτές των απαλλασσομένων από τα Θρησκευτικά μαθητών, ένα τέτοιο μάθημα Ηθικής, με στόχο το μάθημα αυτό να διδάσκει τους  ηθικοκοινωνικούς κανόνες και να καλλιεργεί την ηθικοκοινωνική ανάπτυξη αυτών των συγκεκριμένων μαθητών. Έτσι, το μάθημα αυτό δεν έχει μεν θρησκευτικό προσανατολισμό, έχει, όμως, στο περιεχόμενό του όλες τις απαραίτητες ηθικοκοινωνικές δεξιότητες και ικανότητες, για να μπορούν να εντάσσονται και οι απαλλασσόμενοι μαθητές/τριες ομαλά στην ηθικοκοινωνική ζωή της χώρας.

Δεν μπορούμε, δηλαδή, να απαιτούμε από τους γονείς και τους μαθητές, που δηλώνουν άθεοι, αγνωστικές, αλλόδοξοι ή ετερόθρησκοι, να σέβονται το δικαίωμα της δικής μας θρησκευτικής ελευθερίας να διδασκόμαστε την πίστη της επιλογής μας και εμείς να μην σεβόμαστε το δικαίωμα της δικής τους  επιλογής να μην διδάσκονται θρησκείες. Και για να μην υπάρχουν παρανοήσεις, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε, στο σημείο αυτό, ότι γονείς, που δήλωναν άθεοι και αγνωστικιστές, είχαν εκφράσει ήδη παλαιότερα  την επιλογή τους, προσφεύγοντας  κατά του Πολυθρησκειακού  - θρησκειολογικού μαθήματος Θρησκευτικών, που είχε εισαχθεί το 2016 επί ΣΥΡΙΖΑ (Φίλη – Γαβρόγλου) και ζητώντας απαλλαγή από αυτό.

Υπάρχει, τέλος, διάχυτη η αίσθηση ότι οι Θεολόγοι  αυτής της  μικρής ομάδας που συνέγραψαν και στήριξαν τα ακυρωθέντα από το Συμβούλιο της Επικρατείας, Προγράμματα των Φίλη - Γαβρόγλου και οι οποίοι προτείνουν ένα θρησκειολογικό μάθημα για τους απαλλασσόμενους μαθητές/τριες, δεν το πράττουν επειδή ενδιαφέρονται, όντως, για τα δικαιώματα αυτών των  μαθητών/τριών, αλλά, προφανώς, για τους δικούς τους συγκεκριμένους λόγους και σχεδιασμούς. Διότι, μέχρι τώρα, δεν φαινόταν να τους ενοχλεί το γεγονός ότι οι μαθητές/τριες, που απαλλάσσονταν από το μάθημα των Θρησκευτικών, περιφέρονταν τις περισσότερες φορές, άσκοπα στο χώρο του σχολείου, ούτε ενδιαφέρθηκαν να προτείνουν κάποια λύση γι΄ αυτό.

Η άποψη λοιπόν, ότι ένα μάθημα θρησκειολογικό είναι προτιμότερο από την Ηθική, έχει συγκεκριμένη στόχευση η οποία, όμως, αντιστρατεύεται τη θρησκευτική ελευθερία των μαθητών που αιτούνται απαλλαγή. Συνεπώς, η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να ορίσει για τους αιτούμενους απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών, ένα μάθημα Ηθικής, προβάλλει λογική, λειτουργική και νόμιμη.

Όλες τις παραπάνω σκέψεις μας θα επιδιώξουμε το συντομότερο δυνατόν να τις εκθέσουμε αναλυτικά στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Από το ΔΣ της ΠΕΘ
 

Σχόλια (18)

theologos
|

Οι μαθήτριες και μαθητές που έπαιρναν απαλλαγή από το μάθημα των θρησκευτικών, δεν περιφέρονταν ασκόπως όπως σχολιάστηκε, αλλά με απόφαση Συλλόγου Διδασκόντων έκαναν άλλο μάθημα, την ίδια διδακτική ώρα, σε άλλο τμήμα της τάξης τους. Στο σχολείο που εργάζομαι λειτουργούσαν μια χαρά όσα προέβλεπε η ανάλογη εγκύκλιος περί απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών. Το πρόβλημα ανακύπτει όταν δεν εφαρμόζεται η εγκύκλιος.

Κώστας
|

Ποτέ δεν κατάλαβα σε τι χρησιμεύει το μάθημα "Ηθικής". Όπως δεν κατάλαβα και σε τι χρησίμευαν αυτά που μαθαίναμε σχετικά με τα εκκλησιαστικά σκεύη, άμφια κ.λπ. Ακόμη θυμάμαι το "φελώνιο", που ένας συμμαθητής μου το έμπλεξε με το "τελώνιο" και έγινε ο χαμός με τον θεολόγο. Δεν ξέρω αν διδάσκονται ακόμη. Αν ναι, αδιαπραγμάτευτα, είναι χαμένες εκπαιδευτικές ώρες.

Θεολόγος
|

Δεν κατανοώ την απέχθεια που δείχνουν οι συντάκτες του κειμένου απέναντι στο μάθημα της θρησκειολογίας ως εναλλακτικού μαθήματος για όσους θέλουν απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών. Ποια ελευθερία και ποιο δικαίωμα παραβιάζει; Το να παρουσιάζονται τα διάφορα θρησκεύματα αποτελεί κατήχηση ή πλήση εγκεφάλου; Τότε να καταργηθεί ο θρησκευτικός γραμματισμός ως κομμάτι του εκπαιδευτικού συστήματος! Να σταματήσει και η διδασκαλία της Φιλοσοφίας, γιατί δεν είναι όλοι οπαδοί του πλατωνισμού και του αριστοτελισμού ή άλλων φιλοσοφικών ρευμάτων. Καμιά Πολιτεια δεν είναι ιδεολογικά ουδέτερη. Οι Δυτικές πολιτείες ασπάζονται και προωθούν συγκεκριμένες αξίες, που ενδεχομένως άλλα κράτη που ασπάζονται άλλα πολιτισμικά συστήματα να μην τις δέχονται. Άλλωστε η συνεχής αναφορά των συντακτών στις κυβερνήσεις Σύριζα μαρτυρεί περίτρανα πως η αντίδρασή τους στο μάθημα της θρησκειολογίας οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στις (αντι-Σύριζα) πολιτικές τους πεποιθήσεις.

Θεολόγος
|

Για αρχή: ΣYNΤAΓMA ΤHΣ ΕΛΛAΔAΣ => Ξεκινάει ως εξής: Εις το όνομα της Aγίας και Oμοουσίου και Aδιαιρέτου Τριάδος

Άρθρο 3: Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Εκκλησίας του Xριστού....

Στατιστικά, το 90% των Ελλήνων δηλώνουν Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Δεν σας κάνει, άντε να το πάμε 60%... Άντε να το πάμε 40%, και πάλι επικρατούσα θρησκεία θα είναι, και πάλι αυτή θα θέλει η πλειοψηφία του κόσμου. Επομένως, πρέπει να υπάρχει σεβασμός όσο θέλετε να ζείτε σε μία δημοκρατική χώρα.

Ως προς το μάθημα των θρησκευτικών, είναι το μοναδικό μάθημα στο σχολείο που διδάσκει κοινωνικές σχέσεις, ηθική, τρόπους συμπεριφοράς (τι να κάνω και τι να μην κάνω), ιστορία, αλλά και πολύ βασικά θέματα της επικρατούσας θρησκείας αυτή της χώρας. Είναι πολύ λυπηρό που υπάρχουν φωνές που ζητούν την κατάργηση ενός μαθήματος, του μοναδικού μαθήματος, που διδάσκει ΑΓΑΠΗ. Σε μία πολύ δύσκολη εποχή, λες και Αγάπη θα διδαχθούν από τον διαφορικό λογισμό ή από τη μηχανική του απαραμόρφωτου στερεού ή από τα αρχαία.

Ως προς την Εκκλησία, αυτή δεν εκπροσωπείται. Η Εκκλησία είναι όλοι οι πιστοί, επομένως εάν ένας παπάς κάνει κάτι, δεν φταίει το Σώμα του Χριστού. Η Εκκλησία, προσέφερε τα μέγιστα στον πολιτισμό μας. Η Εκκλησιαστική Γραμματεία, η διάσωση των έργων των κλασσικών αρχαίων συγγραφέων, οι εθναπόστολοι, ο ρόλος του Δεσπότη κατά την Τουρκοκρατία, η αρχιτεκτονική των ναών και των μοναστηριών, η διάσωση των κειμηλίων, η αγιογραφία και η βυζαντινή μουσική, η διάσωση της γλώσσας. Η Εκκλησία είναι ένα ταξίδι στο χρόνο με βλέμμα στο μέλλον. Δεν σας κάνει; Εμάς μας κάνει (βλ. Σύνταγμα) !

Όπως και να έχει, θα πρέπει να μάθετε να σέβεστε τη θρησκευτική ελευθερία. Είτε πιστεύετε, είτε δεν πιστεύετε. Όπως και εμείς σας σεβόμαστε και σας καλούμε να ανακαλύψετε με τη θέλησή σας τον κόσμο της Εκκλησίας, ένα τεράστιο κομμάτι του ελληνικού πολιτισμού (βλ. στα σχολικά βιβλία της Ιστορίας λχ. Να τα αφαιρέσουμε και αυτά; )..

Τέλος, η ηθική είναι μάθημα που θα πρέπει να διδάσκεται αποκλειστικά από θεολόγους, διότι όπως και να το καμουφλάρεις, είναι απολύτως συνδεδεμένο με τη θεολογία. Στην ουσία διδάσκεις θρησκευτικά, έχοντας αφαιρέσει πάσα αναφορά σε πρόσωπα και όνομα θρησκείας. Για να μη θίξω το θέμα της Ιστορίας και άλλων ειδικοτήτων (5-6 ιστορίες είχαμε στο τμήμα μου).

ΥΣ: ΠΕ01 και ΠΕ81, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για του "ξυπνάδες" των θετικών επιστημών (μαζί και ο υποφαινόμενος δασκαλάκος).

@
|

Έχει απόλυτο δίκιο. Γιατί ενας μαθητης πρέπει να έχουν έναν καθηγητή για παράλληλη στήριξη κι όχι μικρό γκρουπ των 3!μαθητων; Άπειρες παράλληλες χωρίς νόημα.

@ Επιεικέστατος Διευθυντής Γυμνασίου.
|

Στα Δημοτικά υπάρχουν πολύ χειρότερα Υπάρχουν σχολεία με 7 εκπαιδευτικούς παράλληλης ή με 4 κλπ.Ο λόγος;Ο ένας μαθητής είναι στην Β1 ο άλλος στην ίδια τάξη στην Β2 ,ο άλλος στην Γ1 ,ο άλλος στην Γ2 κλπ.με αποτέλεσμα να υπάρχουν σχολεία από 4 έως 7 παράλληλες.Τώρα γιατί δεν βάζουν σε ένα τμήμα Β και τους δύο μαθητές των δύο Β για να χρειαστούν εναν δάσκαλο αντί δύο είναι η απάντηση στα γραφόμενα σας περί χρεωκοπημένης Ελλάδας και Ιταλίας.Κσο οδεύουμε ολοταχώς σε νέα χρεωκοπια με έναρξη από το 2027 με το τέρμα στο 2032.

@Στράτος
|

Διδάσκεις το μάθημα που διδάχτηκες στο Πανεπιστήμιο.Έχω δει καθηγητές γερμανικών ή γαλλικών να διδάσκουν ιστορία,λόγω κάλυψης του υποχρεωτικού ωραρίου.Οι φιλόλογοι πότε διδάχτηκαν Ηθική και εξετάστηκαν σε αυτήν για να μπορούν να την διδάσκουν;Θα διαβάζουν να μάθουν το κεφάλαιο πριν μπουν στην αίθουσα;Τότε να μπαίνουν και στην δική σας ειδικότητα και οι άλλες ειδικότητες να κάνουν το μάθημα.Αφου δεν πειράζει στην Ηθική δεν πειράζει και στην δική σας ειδικότητα.

χμ
|

Απορία:
Σε ένα σχολείο π.χ. με 5 τμήματα σε κάθε τάξη (μιλώ για Γυμνάσιο και τα δεδομένα είναι πραγματικά), υπάρχουν τώρα αρκετά παιδιά που δεν είναι Χ.Ο. Πείτε ότι σε κάθε τμήμα (για απλούστευση) έχει 3 μαθητές που έχουν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά (σύνολο 15 σε κάθε τάξη). Πώς θα διδάσκεται το μάθημα της Ηθικής; Όταν ένα τμήμα θα έχει Θρησκευτικά, 3 άτομα είναι απαλλαγμένα από τα Θρησκευτικά. Τί θα θα διδάσκονται, το μάθημα της Ηθικής; Ή θα μαζεύουμε τα παιδιά που παίρνουν απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών σε ένα τμήμα (σε τέτοια περίπτωση δημιουργούνται άλλα θέματα....).

Νίκος
|

Όπως και να το βαφτίσουν το μάθημα των θρησκευτικών, της ηθικής και της παιδείας γενικότερα των ελληνικών σχολείων είναι αποτυχημένα. Δείτε ένα δείγμα από τη σημερινή νεολαία.

Aa
|

Καλύτερα να το κάνουμε "Πνεύμα και Ηθική", που έλεγε και ο Αυλωνίτης

Διευθυντής Γυμνασίου
|

Το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να διδάσκεται το πολύ 1 ώρα την εβδομάδα αντί για 2 και μόνο στο γυμνάσιο.
Έχουμε καταντήσει τα θρησκευτικά να διδάσκονται περισσότερες ώρες από τη πληροφορική τη φυσική τη χημεία (1) και ίδιες με όλα τα υπόλοιπα μαθήματα εκτός από τα μαθηματικά.
Είναι στην ουσία ένα μάθημα προσηλυτισμού που έρχεται σε σύγκρουση με τις επιστήμες και τον ορθολογισμό.
Αλλά ποιός τολμάει να τα βάλει με την εκκλησία;
Και όσο για το μάθημα της ηθικής θα χρειαστούν τα σχολεία μια επιπλέον αίθουσα και έναν επί πλέον καθηγητή να κάνει μάθημα σε μερικούς μαθητές ταυτόχρονα με τους θεολόγους.
Μου αρέσει που προσπαθεί η διοίκηση από τη μια για εξοικονόμηση να μειώνει τον αριθμό των τμημάτων αυξάνοντας τον αριθμό των μαθητών ανα τμήμα και από την άλλη δημιουργεί ολιγομελή τμήματα εξ αιτίας των θρησκευτικών.
Δεν υπάρχει λογική όπως και με τη παράλληλη στήριξη. Ενώ δεν έχουμε καθηγητές γενικής έχουμε καθηγητές παράλληλης που αντί να βοηθούν 2 έως 4 μαθητές στο ίδιο τμήμα όπως στην Ιταλία και άλλες χώρες της ευρωπαϊκής Ένωσης εμείς οι χρεοκοπημένοι τους έχουμε ανά 1 μαθητή.

@Και σε δευτερο
|

Μπορείτε να υποδείξετε ποιες άλλες ειδικότητες μπορούν να διδάξουν Ηθική;Τουλάχιστον,αν και δεν είμαι θεολόγος,αυτοί την διδάχτηκαν σε εξάμηνα στις σχολές τους.Και όχι μόνον την Χριστιανική Ηθική ,αλλά την Ηθική σκέτη .Ποιές άλλες ειδικότητες στις σχολές τους διδάχτηκαν και εξετάσθηκαν στην Ηθική από καθηγητές μάλιστα ολκής και πολυγραφότατους επί αυτού του θέματος;

Στελλα Βαγενα
|

Οι μαθητες/ τριες που επιθυμουν απαλλαγη απο το Μαθημα Θρησκευτικων, μπορουν ,εναλλακτικα, να διδαχτουν την
Ιστορια των Θρησκειων ( εξ ιστορικης αποψεως). Μαθημα ,συνδυαστικο της Ιστοριας, Θρησκειολογιας, Γεωγραφιας, Εθνολογιας. Αποτελει μια εναλλακτικη λυση, χωρις δογματισμους.

Δηλαδή....
|

.. είναι λογικό να ψάχνουμε να βρούμε καθηγητή που θα απασχολεί ΈΝΑΝ μαθητή ή ΜΙΑ μαθήτρια κάποια εμβόλιμη ώρα στο πρόγραμμα σε ένα άσχετο, ο θεός να το κάνει, μάθημα, και είναι παράλογο να υποχρεούται ο μαθητής να παρακολουθεί ένα οποιοδήποτε άλλο μάθημα σε άλλο τμήμα κατά την κρίση του ΣΔ και μάλιστα με συγκεκριμένες υποχρεώσεις κάθε φορά η ακόμα καλύτερα είναι παράλογο να καθιερωθεί ένα νέο μάθημα θρησκειολογίας υποχρεωτικό για όλους

Στράτος
|

Πρόκειται για ένα μάθημα που θα διδαχθεί σε ελάχιστες περιπτώσεις, που δεν ξεπερνούν τα δάχτυλα των δύο χεριών. Προϋπόθεση για τη διδασκαλία του η ύπαρξη τουλάχιστον 10 μαθητών που έχουν λάβει απαλλαγή από τα Θρησκευτικά επειδή είναι άθεοι, αλλόθρησκοι ή ετερόδοξοι σε μία τάξη. Πόσες τάξεις έχουν τόσους μαθητές με απαλλαγή;
Καλώς λοιπόν η ΠΕΘ δείχνει να αδιαφορεί για ένα τέτοιο μάθημα που αφορά ελάχιστους μαθητές. Και φυσικά η διδασκαλία του μπορεί να ανατεθεί σε φιλολόγους.

Σταυρούλα
|

Ο μαθητής να διδάσκεται άλλο μάθημα από τα υπάρχοντα . Δεν ενδιαφέρει η ηθική.

Και σε δεύτερο
|

χρόνο ανακύπτει το ερώτημα ποιός θα διδάσκει ηθική. Δεν θέλω να πιστεύω ότι οι θεολόγοι θεωρούν ότι η ηθική είναι αποκλειστικό τους προνόμιο. Υπάρχουν και άλλες ειδικότητες που μπορούν να διδάξουν ηθική.

Φ.
|

Τι μπούρδα είναι πάλι αυτό το μάθημα; ακου ηθική...

Μιλάμε πρέπει να είμαστε η μόνη χώρα που διδάσκει βάσει συνδικαλισστων και όχι επιστήμες.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ