Ερώτηση στη Βουλή για την “κατάρρευση” της Τράπεζας Θεμάτων

26/05/2025

Ενημερώθηκε: 26/05/2025, 16:35

Άκουσε το άρθρο

Την Τετάρτη 21 Μαΐου, κατά την έναρξη των ενδοσχολικών εξετάσεων, η πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας κατέρρευσε, προκαλώντας σοβαρές αναταράξεις στη διεξαγωγή των εξετάσεων σε πολλά Λύκεια της χώρας. Σύμφωνα με επίσημες ανακοινώσεις, το πρόβλημα αποδόθηκε σε κυβερνοεπίθεση τύπου DDoS, ενώ η αποκατάσταση διήρκεσε περίπου δύο ώρες.

 Η πρόσφατη αναβάθμιση της πλατφόρμας με κόστος 595.200 ευρώ, απέτυχε να προλάβει τεχνικά προβλήματα, θέτοντας ζήτημα διαχειριστικής επάρκειας και ευθύνης. Ενώ, ακόμη και η πρόνοια του Υπουργείου  για παρουσία τεχνικού προσωπικού πριν την έναρξη των εξετάσεων, απέτυχε να αποτρέψει την κατάρρευση.

Όμως η κατάρρευση της Τράπεζας Θεμάτων δεν αποτελεί μεμονωμένο τεχνικό πρόβλημα. Αναδεικνύει τις ευρύτερες δομικές, παιδαγωγικές και κοινωνικές ανεπάρκειες ενός μηχανισμού που, εδώ και χρόνια, συγκεντρώνει έντονη και τεκμηριωμένη κριτική από την εκπαιδευτική κοινότητα και επιστημονικούς φορείς.

Η Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης της Τράπεζας Θεμάτων, η οποία εκπονήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ΠΕ4 του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (του επίσημου επιστημονικού συμβούλου του Υπουργείου Παιδείας για θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής)  κατέγραψε σειρά σοβαρών προβλημάτων που παραμένουν, ως επί το πλείστον, άλυτα από τη διοίκηση του Υπουργείου. Συγκεκριμένα, η έκθεση επισημαίνει ότι:

•    Η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων αύξησε το άγχος και την ψυχολογική πίεση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, ιδιαίτερα σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες.
•    Παρατηρείται ενίσχυση της φροντιστηριακής εξάρτησης, υπονομεύοντας τον ρόλο του δημόσιου σχολείου.
•    Καταγράφεται ενίσχυση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων, λόγω απουσίας πρόνοιας για διαφορετικά μαθησιακά και κοινωνικοοικονομικά προφίλ μαθητών.
•    Διαπιστώνεται έλλειψη τεχνικής υποστήριξης στις σχολικές μονάδες και ανεπαρκής εκπαίδευση των εκπαιδευτικών ως προς τη χρήση της πλατφόρμας.
•    Τονίζεται η ανάγκη ουσιαστικής ποιοτικής αναβάθμισης των θεμάτων ώστε να διασφαλίζεται η παιδαγωγική εγκυρότητα και ο βαθμός προσαρμογής στο Αναλυτικό Πρόγραμμα.

Επειδή το Υπουργείο Παιδείας ουδέποτε έδωσε επίσημη απάντηση για την τύχη των πορισμάτων της έκθεσης του ΙΕΠ, ούτε έχει ανακοινώσει συγκεκριμένες βελτιώσεις ή επανεξέταση της πολιτικής εφαρμογής του μέτρου.

Επειδή και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) έχει εκφράσει επανειλημμένα την αντίθεσή της στην Τράπεζα Θεμάτων υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για μέτρο που εντείνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες και επιβαρύνει  ψυχολογικά μαθητές και εκπαιδευτικούς. Όπως και πλήθος παιδαγωγών έχει  εκφράσει αντίστοιχες ενστάσεις και προειδοποιήσεις, επισημαίνοντας ότι:

•    Η Τράπεζα Θεμάτων τυποποιεί τη γνώση και απομακρύνει τη διδασκαλία από τη δημιουργική και βιωματική μάθηση.
•    Καθιστά το Λύκειο εξεταστικό προθάλαμο, υπονομεύοντας τον παιδαγωγικό του χαρακτήρα.
•    Ακυρώνει τη μορφωτική αυτονομία των εκπαιδευτικών.

Ερωτάται η κυρία Υπουργός:

1.    Ποια είναι τα ακριβή αίτια της πρόσφατης κατάρρευσης της Τράπεζας Θεμάτων και ποια συγκεκριμένα μέτρα έχουν ληφθεί για την αποτροπή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον;

2.    Ποιο ήταν το περιεχόμενο της σύμβασης για την αναβάθμιση της πλατφόρμας και τι προέβλεπε για την ασφάλεια, τη λειτουργική επάρκεια και τα εναλλακτικά σενάρια αντιμετώπισης κρίσης;

3.    Υλοποιήθηκαν οι συστάσεις της Έκθεσης Εξωτερικής Αξιολόγησης του ΙΕΠ; Αν ναι, ποια μέτρα λήφθηκαν και με τι αποτελέσματα;

4.    Πραγματοποιήθηκαν stress tests και τεχνικές δοκιμές αντοχής πριν την εφαρμογή των εξετάσεων; Υπήρξε εναλλακτικό σχέδιο (backup) σε περίπτωση τεχνικής κατάρρευσης;

5.    Υφίσταται μηχανισμός αξιολόγησης της εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής επίπτωσης της Τράπεζας Θεμάτων; Αν ναι, τι έχει δείξει μέχρι σήμερα;

6.    Ποια μέτρα υποστήριξης προβλέπονται για τα σχολεία που πλήττονται περισσότερο από την εφαρμογή του μέτρου, ιδίως σε περιοχές με χαμηλούς μορφωτικούς και κοινωνικοοικονομικούς δείκτες;

7.    Προτίθεται το Υπουργείο να επανεξετάσει συνολικά τη λειτουργία και τη σκοπιμότητα της Τράπεζας Θεμάτων, με βάση τις παιδαγωγικές, κοινωνικές και τεχνικές της ελλείψεις, όπως αυτές καταγράφονται τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και στις επίσημες αξιολογήσεις του ΙΕΠ;

Η ερωτούσα βουλευτής 
Μάλαμα Κυριακή 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ:

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ