Αντιδράσεις στη μείωση μιας ώρας διδασκαλίας Αρχαίων στην Α' Λυκείου για την ένταξη του μαθήματος "Οικονομικά

23/07/2025

Άκουσε το άρθρο

Έντονες αντιδράσεις προκάλεσε το σημερινό ρεπορτάζ του esos ότι εισήγηση του  Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, προβλέπει μείωση κατά μιας ώρας διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Α' Λυκείου , προκειμένου να ενταχθεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα το νέο μάθημα "Οικονομικά", από το νέο σχολικό έτος 2025-26.

Ακολουθούν οι επιστολές

1η Επιστολή

Προς:

Τις/Τους Αξιότιμες/ους Βουλεύτριες/ες του Ελληνικού Κοινοβουλίου

Θέμα: Ανάγκη κοινοβουλευτικής παρέμβασης για την αποτροπή της μείωσης των φιλολογικών μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Αξιότιμη/ε κυρία/ε Βουλευτά,

Ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων εκφράζει έντονα και κατηγορηματικά την αντίθεσή του απέναντι σε οποιοδήποτε σχεδιασμό αποβλέπει στη μείωση διδακτικών ωρών των φιλολογικών μαθημάτων στο ελληνικό σχολείο.

Η φημολογούμενη ή σχεδιαζόμενη μείωση – είτε μέσω αναμόρφωσης ωρολογίων προγραμμάτων, είτε μέσω συγχωνεύσεων γνωστικών αντικειμένων – δεν αποτελεί μια απλή διοικητική ρύθμιση. Πρόκειται για στρατηγική υποβάθμιση της ανθρωπιστικής Παιδείας, η οποία συνιστά θεμελιώδη άξονα του μορφωτικού και πολιτισμικού μας προσανατολισμού.

Η Νεοελληνική Γλώσσα, η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, η Ιστορία, η Νεοελληνική Λογοτεχνία και η Φιλοσοφία δεν είναι μαθήματα δευτερεύοντα και που παραπέμπουν σε μια "πολυτέλεια" γνώσης. αποτελούν το βασικό αλλά και αξιακό κορμό γνώσης καθώς διαμορφώνουν σκεπτόμενους πολίτες και προάγουν τη δημοκρατική συνείδηση.

Η όποια μείωση συνεπάγεται:

-Φτωχοποίηση της σκέψης και της έκφρασης των μαθητών,
-Απώλεια επαφής με την ιστορική και πολιτισμική μας παράδοση,
-Αποδυνάμωση των εργαλείων της δημοκρατίας, του στοχασμού και του διαλόγου.

Τα πρόσφατα αποτελέσματα του PISA (2022), σύμφωνα με τα οποία ένας στους τρεις μαθητές δυσκολεύεται να κατανοήσει βασικά κείμενα, δεν είναι τυχαία. Είναι αντανάκλαση μακρόχρονων πολιτικών αποδυνάμωσης της φιλολογικής παιδείας.
Αξιότιμες κύριες/οι Βουλεύτριες/τες, 

Σας καλούμε να:

  • Ασκήσετε κοινοβουλευτικό έλεγχο, με κατάθεση ερωτήσεων και αιτήσεων κατάθεσης εγγράφων, για τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Γυμνασίων και Λυκείων.
  • Αναδείξετε δημόσια το ζήτημα, καλώντας το Υπουργείο Παιδείας να δεσμευτεί ρητά πως δεν θα υπάρξει μείωση των φιλολογικών μαθημάτων.
  • Yπερασπιστείτε ενεργά τον ρόλο των φιλολόγων, της γλωσσικής καλλιέργειας και της ιστορικής μνήμης, ως πυλώνων της Παιδείας και της Δημοκρατίας.

Δεν πρόκειται για συντεχνιακό αίτημα. Πρόκειται για ζήτημα ουσίας και πολιτισμικής ευθύνης.

Στηρίζουμε και διεκδικούμε:

Καμία μείωση των ωρών διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων,

Ενίσχυση και εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων,

Συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών,

Αναγνώριση του ρόλου των φιλολόγων στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών.

Με εκτίμηση και αναμονή υπεύθυνης παρέμβασής σας, για το αυτονόητο:

Χωρίς φιλολογική Παιδεία, δεν υπάρχει Παιδεία. Χωρίς λόγο, ιστορία και στοχασμό, δεν υπάρχει Δημοκρατία.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ)

2η Επιστολή

Από τον ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ

Η σκέψη ότι η Ελλάδα, κοιτίδα του έργου του Θουκυδίδη και του Ξενοφώντα, θα αποσύρει μία διδακτική ώρα από τα αρχαία ελληνικά της Α ́ Λυκείου για να εισαγάγει το μάθημα «Οικονομία» φαντάζει, ειρωνικά, αντιοικονομική για το ίδιο το πνευματικό της κεφάλαιο.

Ως Σύνδεσμος Φιλολόγων Κορινθίας, διαμαρτυρόμαστε εντόνως για τις αντιδημοκρατικές και εν πολλοίς αντιεκπαιδευτικές διαδικασίες του Υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που με ανεπίσημες διαρροές και χωρίς καμία σοβαρή διαβούλευση, προωθούν τη μείωση κατά μία ώρα εβδομαδιαίως της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Α ́ Λυκείου προς χάριν ενός νέου μαθήματος Οικονομίας – βλέποντας επιπόλαια τα δύο αυτά γνωστικά αντικείμενα ως ανταγωνιστικά· ενώ είναι συμπληρωματικά.

Η κλασική παιδεία δεν είναι χόμπι λογίων· είναι εργαστήριο υψηλού επιπέδου κριτικής σκέψης. Ο Θουκυδίδης, με την αμείλικτη ανάλυση των Κερκυραϊκών, μας μαθαίνει πώς τα πάθη εκτρέπουν τους θεσμούς και πώς η γλώσσα διαστρέφεται για να νομιμοποιήσει τη βία. Ο Ξενοφών, καταγράφοντας την άλωση της Αθηναϊκής δημοκρατίας και την συνεπακόλουθη ανάδυση και πτώση της καταστροφικής τυραννίας των Τριάκοντα, ανατέμνει το λεπτό όριο ανάμεσα στην ευημερία και την ύβρη. Αυτές οι σελίδες συνιστούν μοναδικό σεμινάριο πολιτικής οικονομίας των αξιών, ανώτερο από οποιοδήποτε εγχειρίδιο αγοράς.

Επιπλέον, στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και των ασταθών γεωπολιτικών ισορροπιών, τα σχολεία οφείλουν να καλλιεργούν ικανότητες που δεν αλγοριθμοποιούνται εύκολα: ιστορική ενσυναίσθηση, ηθική κρίση, κατανόηση της ανθρώπινης αβεβαιότητας. Αυτές είναι θεμελιώδεις δεξιότητες επιβίωσης για τις σύγχρονες κοινωνίες οι οποίες χωρίς σοβαρό πλαίσιο κινδυνεύουν να χειραγωγηθούν από τα μεγάλα δεδομένα (big data).

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η επιλογή «Αρχαία ή Οικονομία» είναι επιφανειακή και αποτελεί ψευτοδίλημμα. Διεθνώς, τα προγράμματα σπουδών κινούνται προς τη διαθεματικότητα: η οικονομική θεωρία φωτίζεται όταν διδάσκεται παράλληλα με (ή/και μέσα από) τα κλασικά παραδείγματα, όχι όταν εκτοπίζει το έδαφος που τα γέννησε. Σήμερα στα κορυφαία πανεπιστήμια του πλανήτη (βλ., για παράδειγμα, το Harvard), οι Φιλοσοφικές Σχολές συνεργάζονται με τα Τμήματα Οικονομικών ακριβώς για να σπάσουν τέτοια παρωχημένα στεγανά.

Η Ελλάδα οφείλει να διαφυλάξει τη στρατηγική της υπεραξία: την προνομιακή πρόσβαση στη γλώσσα, τα κείμενα, και τη σκέψη που θεμελίωσαν την οικουμενική παιδεία. Η περικοπή μιας ώρας διδασκαλίας των αρχαίων ανά εβδομάδα μπορεί εκ πρώτης όψεως να φαίνεται αμελητέα, αλλά σηματοδοτεί υποχώρηση από μια πνευματική κληρονομιά αναντικατάστατη. Προτρέπουμε το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει την –όπως φαίνεται προειλημμένη– απόφασή του και να αναζητήσει δημιουργικές λύσεις ενσωμάτωσης του νέου αντικειμένου χωρίς να υπονομεύσει το πολύτιμο μάθημα της αυτογνωσίας που προσφέρει ο λόγος του Θουκυδίδη και του Ξενοφώντα.

3η Επιστολή

Προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού,
κ. Σοφία Ζαχαράκη

Θέμα: Αντίδραση στην περικοπή διδακτικής ώρας από το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών της Α’ Λυκείου

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,

Με αφορμή την εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής περί μείωσης της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών κατά μία ώρα στην Α’ Λυκείου από το σχολικό έτος 2025-2026, προκειμένου να ενταχθεί το νέο μάθημα «Οικονομικά» στο ωρολόγιο πρόγραμμα, θα θέλαμε, ως ομάδα φιλολόγων, να εκφράσουμε την έντονη αντίθεση και ανησυχία μας.

Τα Αρχαία Ελληνικά αποτελούν μάθημα αυξημένης βαρύτητας ήδη από την Α’ Λυκείου, καθώς:

1. Διδάσκονται με εκτενή ύλη και αποτελούν γνωστικό αντικείμενο που απαιτεί συστηματική και μεθοδική εμβάθυνση για την κατανόηση της γραμματικής, του συντακτικού και της ιστορικοπολιτισμικής διάστασης των κειμένων.

2. Εξετάζονται με Τράπεζα Θεμάτων, γεγονός που εντείνει την ανάγκη για επαρκή διδασκαλία εντός τάξης, ώστε να διασφαλίζεται η επιτυχής πορεία όλων των μαθητών/-τριών.

3. Αποτελούν το βασικό μάθημα κατεύθυνσης στη Β’ Λυκείου για τον προσανατολισμό Ανθρωπιστικών Σπουδών και θεμέλιο της φιλοσοφικής, ιστορικής και γλωσσικής παιδείας, που υπηρετεί το Λύκειο. Η υποβάθμιση του μαθήματος από την Α’ Λυκείου θα έχει αναπόφευκτα επιπτώσεις στη συνέχεια των σπουδών των μαθητών/-τριών, οδηγώντας σε ελλιπή προετοιμασία και σταδιακή αποδυνάμωση της Ανθρωπιστικής κατεύθυνσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα Αρχαία Ελληνικά στην Α’ Λυκείου διδάσκονταν επί σειρά ετών επί 6 ώρες εβδομαδιαίως, στη συνέχεια μειώθηκαν σε 5 ώρες και τώρα επεξεργάζεστε περαιτέρω μείωση. Αναρωτιόμαστε εύλογα: θα συνεχίζεται σταδιακά η αποδόμηση του εν λόγω μαθήματος;

Κατανοούμε απόλυτα την ανάγκη εισαγωγής του μαθήματος των Οικονομικών στο Λύκειο, ώστε οι μαθητές/-τριες να αποκτούν βασικές γνώσεις οικονομικής παιδείας.

Ωστόσο, θεωρούμε ότι η λύση δεν μπορεί να είναι εις βάρος ενός βασικού φιλολογικού μαθήματος, το οποίο καλλιεργεί δεξιότητες κριτικής σκέψης, γλωσσικής κατανόησης, ανάλυσης και πολιτισμικής συνείδησης, που συνιστούν θεμέλια για την παιδεία και τη δημοκρατική συγκρότηση των νέων. Θα μπορούσαν κάλλιστα να διερευνηθούν άλλες λύσεις.

Η Ανθρωπιστική Παιδεία στη χώρα μας αποτελεί διαχρονικά άξονα της εκπαίδευσης και στοιχείο ταυτότητας του ελληνικού σχολείου. Η αποδυνάμωση των Αρχαίων Ελληνικών από την Α’ Λυκείου θα στείλει το μήνυμα ότι η ανθρωπιστική καλλιέργεια υποχωρεί μπροστά σε τεχνοκρατικές ή χρηστικές λογικές, γεγονός που θα έχει μακροπρόθεσμες συνέπειες στην πνευματική συγκρότηση των μαθητών/-τριών μας.

Με απόλυτο σεβασμό στο έργο σας, σας παρακαλούμε θερμά να επανεξετάσετε την εν λόγω εισήγηση και να προβείτε σε κάθε δυνατό σχεδιασμό που θα ενισχύσει, αντί να υποβαθμίσει, τη θέση των Ανθρωπιστικών Σπουδών στο Λύκειο.
Επιπλέον, ευελπιστούμε ότι δεν θα υποκύψετε σε συντεχνιακά συμφέροντα οποιασδήποτε ειδικότητας, αλλά θα σταθείτε με αντικειμενικότητα και όραμα υπέρ της ισόρροπης και ουσιαστικής παιδείας για όλα τα επιστημονικά πεδία.

Η Ανθρωπιστική Παιδεία δεν είναι πολυτέλεια. Είναι η βάση της Παιδείας!

Με εκτίμηση,
Ομάδα Φιλολόγων

Σχόλια (55)

Τακης
|

Είναι αναγκαία η δραστική μείωση των φιλολογικών μαθημάτων ώστε οι μαθητές να εφοδιαστούν και με γνώσεις οικονομικών, μαθηματικών, πληροφορικής κλπ οι οποίες είναι αναγκαίες για την μετέπειτα ζωή τους.

@Βαρέθηκα
|

Εσύ το διάλεξες, μάλλον γιατί δεν μπορούσες να πας πουθενα αλλού.

Απογοήτευση
|

Η ζωή των ανθρώπων είναι απλή. Οι άνθρωποι μονο να φιλοσοφούμε ξέρουμε και να μιλάμε για έρωτες και αγάπες μόνο. Αφου ειναι έτσι, τοτε να καταργηθούν ολα τα μαθήματα στο σχολείο και να δημιουργηθούν μονο δυο μαθήματα τα οποία θα διδάσκονται οι μαθητες: 1. ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ και ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ. ετσι οπως ζούμε οι ανθρωποι δυστυχώς μονο αυτα τα δυο μας χρειάζονται.

Προφανώς
|

πολλοί θεωρούν ότι οι φιλόλογοι μόνοι τους καθορίζουν τη διδακτέα ύλη και φυσικά φταίνε για όλα. Το γεγονός ότι παλεύουμε καθημερινά με μια τεράστια ύλη, ότι έχουμε το μεγαλύτερο εύρος γνωστικών αντικειμένων και τεράστιο έργο στη διόρθωση γραπτών, ότι μας φορτώνουν οποιαδήποτε εξωδιδακτική εργασία μπορεί να φανταστεί κανείς, γιατί οι άλλοι "απλώς δεν μπορούνε", ότι είμαστε η ειδικότητα με τις περισσότερες επιμορφώσεις, όλα αυτά βέβαια περνάνε απαρατήρητα. Και το "αθώο" ερώτημα που τίθεται από συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων: "Μα γιατί δεν μαθαίνουν τα παιδιά τη γλώσσα"; Γιατί, συνάδελφοι και αγαπητοί γονείς, ο συνδυασμός μιας τρομακτικής σε ποσότητα ύλης με ακατάλληλα βιβλία και ασύνδετα τελείως αναλυτικά προγράμματα δημιουργούν μια αλλοπρόσαλλη διδακτική πράξη. Γιατί έχουν μπει τόσα διδακτικά αντικείμενα (15 για παράδειγμα -νομίζω- στη Β' Γυμνασίου) και δράσεις στο πρόγραμμα, που τα παιδιά αδυνατούν να εμπεδώσουν το οτιδήποτε. Γιατί το Δημοτικό ακολουθεί -χωρίς ευθύνη των δασκάλων - την οδό των δράσεων και όχι των μαθημάτων. Πόσες ώρες για παράδειγμα ασχολούνταν οι μαθητές με τη Γλώσσα και τη Λογοτεχνία τη δεκαετία του '70 ή του '80 και πόσες σήμερα; Δεν αναγκαζόμασταν επίσης όλοι να μάθουμε "παπαγαλία" όλα τα μαθήματα; Ήταν βασανιστήριο; Βέβαια! Εμπλουτίζαμε όμως το λεξιλόγιό μας με ορολογία από τη Φυσική Ιστορία, τη Γεωγραφία κτλ; Τώρα είμαστε στο άλλο άκρο! Λέμε στα πρωτάκια του Γυμνασίου να διαβάσουν κάποια συγκεκριμένη ύλη και στο επόμενο μάθημα μάς λένε: "Μας είπατε να το διαβάσουμε! Δεν καταλάβαμε ότι θέλατε να το μάθουμε". Και κάτι τελευταίο για αυτούς που ζητάνε τη μείωση των φιλολογικών μαθημάτων: πιστεύετε ότι, αν γίνει αυτό, οι μαθητές θα κατανοούν την εκφώνηση των ασκήσεων ή το περιεχόμενο αυτού που διαβάζουν; Και για να διευκρινίσω τη θέση μου! Όχι, δεν πιστεύω στη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο. Πιστεύω ότι μια πρώτη επαφή θα έπρεπε να γίνεται στην Γ' Γυμνασίου και μετά στο Λύκειο. Τα παιδιά έρχονται στο Γυμνάσιο, χωρίς να έχουν εμπεδώσει ακόμη τη μητρική τους γλώσσα και φορτωμένα και με άλλες 2 ξένες γλώσσες! Έχουν μια τρικυμία εν κρανίω! Η ενίσχυση της διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα και κυρίως στη Λογοτεχνία (Νέα και Αρχαία από μετάφραση) είναι το κλειδί. Και βέβαια η γλώσσα διδάσκεται μέσα απ' όλα τα διδακτικά αντικείμενα! Μην το ξεχνάμε αυτό!

Ενεργός πολίτης
|

Πολύ σωστά έπραξε το Υπουργείο. Πόσο Αρχαία πια; 4 ώρες είναι ήδη πάρα πολλές. Και οι μαθητές που θα είναι αυριανοι πολίτες θα πρέπει να γνωρίζουν βασικές έννοιες της οικονομίας που θα χρειαστούν στην καθημερινή τους ζωή, πολύ περισσότερο από το να γνωρίζουν καλά να κλείνουν το ρήμα λυω ...

Σύλλογος Παρωχημένων Ιδεών
|

Η κατάργηση των φιλολογικών μαθημάτων από το σχολικό πρόγραμμα και η αντικατάστασή τους με σύγχρονα, πρακτικά μαθήματα όπως η ρομποτική, η τεχνολογία και τα STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά) αντανακλά τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας και της αγοράς εργασίας. Σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται ραγδαία λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης, οι δεξιότητες που απαιτούνται για να επιβιώσει και να προοδεύσει κάποιος είναι κυρίως τεχνολογικές, αναλυτικές και καινοτόμες.

Τα φιλολογικά μαθήματα, αν και προσφέρουν πολιτισμικό υπόβαθρο, συχνά διδάσκονται με τρόπο παρωχημένο και αποκομμένο από την πραγματικότητα, χωρίς να ενισχύουν ουσιαστικά τη δημιουργική σκέψη ή την επαγγελματική κατάρτιση. Αντιθέτως, η ενασχόληση με την ρομποτική ή τον προγραμματισμό καλλιεργεί την επίλυση προβλημάτων, τη συνεργασία και την κριτική σκέψη – δεξιότητες απαραίτητες σε κάθε σύγχρονο επαγγελματικό τομέα.

Επιπλέον, η διδασκαλία STEM μαθημάτων βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν πώς λειτουργεί ο κόσμος γύρω τους μέσα από πειραματισμό και εφαρμογή, κάνοντάς τους όχι απλούς απομνημονευτές, αλλά ενεργούς δημιουργούς. Επομένως, ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προσαρμόζεται στις πραγματικές ανάγκες της εποχής δεν μπορεί να επιμένει σε μοντέλα του παρελθόντος, αλλά πρέπει να επενδύσει στο μέλλον.

@ Σώστης
|

Ναι αλλά ακόμα και στο Δημοτικό αντί να ασχολούμαστε με τα Νέα Ελληνικά ασχολούμαστε με άλλες γλώσσες. Φυσικά στο Γυμνάσιο-Λύκειο οι μαθητές μαθαίνουν Αρχαία που τους βοηθάει στο να γνωρίζουν τις βάσεις των λέξεων. Μπορεί να ακούγεται περίεργο αλλά κατά την άποψή μου η γνώση και η κατανόηση κειμένων δεν περιορίζεται στα 6 χρόνια. Τις περισσότερες φορές, οι μαθητές πηγαίνουν Γυμνάσιο-Λύκειο χωρίς αυτή. Ιδεατό θα ήταν όπως λέτε να γινόταν μέχρι τα 6 χρόνια. Για αυτό και οι μεγάλες αποτυχίες. Μακάρι ωστόσο να γράφω λάθος και να διαψευσθώ. Όμως κάθε φορά οι θεματοδότες Πανελλαδικών μειώνουν την έκταση της Έκθεσης αυτό δεν λέει κάτι; Στο καιρό των Δεσμών 5000+ λέξεις. Πριν 20 χρόνια ήταν 500 λέξεις. Σήμερα 350-400 λέξεις (οριακή γνώση) . Η Eλλάδα γνώρισε σπουδαίους Λογοτέχνες (πεζογράφους και ποιητές) πχ. Ελύτης, Σεφέρης, Παπαδιαμάντης. Στη σημερινή εποχή χάθηκαν όλοι αυτοί. Η απάντηση είναι όχι, και νέοι υπάρχουν και άνθρωποι ίσως εξυπνότεροι. Απλά εκείνη της εποχή είχαμε ένα σύστημα που ευνοούσε την Έκθεση ιδεών και τη γλώσσα. Σήμερα δεν υπάρχει τίποτα από όλα αυτά. Υπάρχει η τεχνολογία θα μπορούσε να είχαμε πολύ καλύτερους αλλά δεν υπάρχει η ανάγκη να γράφουν τόσα πολλά ή μήπως δεν ξέρουν οι νέοι και είναι αγκαλιά με ένα κινητό; Να δούμε που θα πάμε.

Νικόλαος
|

Απόλυτα επιβεβλημένη και αναγκαία η μείωσητων ωρών των αρχαίων στην Α΄ λυκείου. Πρέπει να ακολουθήσει ένας γενικότερος περιορισμός των ωρών στην διδασκαλία αυτών των μαθημάτων και στις υπόλοιπες τάξεις γυμνασίου και λυκείου. Η επιμονή των κλασικολάγνων στους συντακτικούς και γραμματικούς τύπους της αρχαίας γλώσσας προκαλεί απέχθεια, αποστροφή και εμποδίζει την ουσιαστική κατανόηση και αφομοίωση της νεοελληνικής γλώσσας. Ειδικά σε αλλοδαπούς μαθητές, που έχουν να κατακτήσουν εκτός από την μητρική τους γλώσσα ένα συνονθύλευμα γραμματικιών και φωνητικών κανόνων και σημείων στίξης. Το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό και επιτείνει τον λειτουργικό αναλφαβητισμό. Πολλά άλλα μαθήματα (από τα πεδία των οικονομικών, πολιτικών και νομικών επιστημών, καθώς και των θετικών επιστημών) και κυρίως άλλοι εκπαιδευτικοί κλάδοι έχουν να προσφέρουν εξίσου σημαντικό έργο και όφελος στα παιδιά μας.

Πρώην εκπαιδευτικός
|

Στα χρόνια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου δεν συνέβαιναν αυτά. Τα θέματα συζητιόνταν στο Τμήμα Δ.Ε. και μετά στο Συντονιστικό προτού δοθεί γνωμοδότηση στον Υπουργό. Υπήρχε πολυφωνία. Τώρα γνωμοδοτεί το Ι.Ε.Π., (διορισμένο από τον εκάστοτε Υπουργό) κατά παραγγελία του Υπουργού. Το Π.Ι. στέκονταν εμπόδιο σε πολλά αντιεκπαιδευτικά σχέδια. Το κατάργησε η κ. Διαμαντοπούλου, και έφτιαξε, λέει, ένα ευέλικτο σχήμα. Τώρα, πιστεύω, πως όλοι καταλαβαίνουν τι εννοούσε. Όταν όμως έκλεισε το Π.Ι. κανείς δεν βρέθηκε να το υποστηρίξει. Αντίθετα, αρκετοί δεν μπορούσαν να κρύψουν τη χαρά τους. Συνεχώς το υπονόμευαν. Τα λάθη, δυστυχώς, τα πληρώνει η εκπαίδευση. Πριν, λοιπόν, συζητήσουμε για μειώσεις ή αυξήσεις ωρών, ας συζητήσουμε για την κατάργηση του Ι.Ε.Π.

Φιλόλογος πρώην
|

Διαβάζω πολλές υπερβολές στα σχόλια διανθισμένες ενίοτε και με χαριτωμένα γλωσσικά μαργαριτάρια που - εφόσον προέρχονται από εκπαιδευτικούς - δεν τιμούν ιδιαίτερα τους συντάκτες τους, αλλά συγχρόνως αποδεικνύουν και την αποτυχία των λεγόμενων φιλολογικών μαθημάτων να επιτελέσουν το σκοπό της ύπαρξής τους, δηλαδή την ανθρωπιστική και γλωσσική καλλιέργεια των μαθητών και κατ' επέκταση των Ελλήνων πολιτών.
Με βεβαιότητα ωστόσο μπορώ να ισχυριστώ ότι την κύρια ευθύνη για την αποτυχία αυτή δεν τη φέρουν οι ίδιοι οι φιλόλογοι, αφού - όπως ήδη εξήγησα σε άλλο μου σχόλιο - αναγκάζονται να διδάσκουν αδιακρίτως πολλά και εντελώς ετερόκλητα αντικείμενα, για τα οποία δεν έχουν την αντικειμενική γνώση με βάση το πτυχίο τους. Εγώ προσωπικά, ας πούμε, είμαι κλασικός φιλόλογος και θεωρώ τον εαυτό μου επαρκή να διδάξει αρχαία ελληνική και λατινική γλώσσα και γραμματεία, διόλου όμως επαρκή για τη νεοελληνική γλώσσα και την ιστορία, γνωστικά πεδία που στο πανεπιστήμιο δε διδάχθηκα καν ή διδάχθηκα ακροθιγώς. Η μεγάλη ευθύνη βρίσκεται στην πολιτεία και στο αυστηρό, αποστειρωμένο και περιχαρακωμένο πλαίσιο που ορίζει για τη διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων μη διαχωρίζοντας τους φιλολόγους κατά ειδικότητα και μη επιτρέποντάς τους να αναπτύξουν με σχετική ελευθερία τις όποιες επιστημονικές αρετές διαθέτουν. Φυσικά το θέμα δεν καλύπτεται με τέτοιες απλές επιγραμματικές αποστροφές, αλλά απαιτεί σοβαρή και ευρεία σκέψη και αντίληψη, ώστε να βρεθεί ένα καινούργιο διδακτικό πλαίσιο, οπότε το σταματώ εδώ.
Όσον αφορά στους συντεχνιακούς διαξιφισμούς που πλημμυρίζουν τα σχόλια, θα έλεγα ότι υπάρχει υπερβολή εκατέρωθεν. Προσωπικά δε μ' ενοχλεί η μείωση κατά μία ώρα της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών, προκειμένου να χωρέσει το μάθημα της Οικονομίας, το οποίο θεωρώ αναγκαίο να διδάσκεται, όπως απολύτως αναγκαία θεωρώ την επαναφορά του σημαντικού μαθήματος της Κοινωνιολογίας που με αστεία επιχειρηματολογία είχε εξοβελίσει η υπουργός Κεραμέως. Αυτό που με ενοχλεί και με κάνει να εξεγείρομαι είναι ο τρόπος, με τον οποίο λήφθηκε αυτή η απόφαση που δείχνει και την έλλειψη σοβαρότητας από μέρους των ιθυνόντων και του υπουργείου. Γιατί η μείωση των αρχαίων δεν αποτελεί συνέπεια κάποιας σοβαρής μελέτης και εισήγησης ειδικών επί εκπαιδευτικών θεμάτων, αλλά προέκυψε με ...εντολή άνωθεν! Με πρωθυπουργική εντολή! Αποτελεί δηλαδή πολιτική απόφαση! Αν αρέσει σε κάποιους αυτό, δεν έχω παρά να σηκώσω τα χέρια με απόγνωση!

Αλέξανδρος οικονομολόγος
|

Η αφαίρεση της κοινωνιολογίας το 2020 για λόγους που όλοι γνωρίζουμε. Η αφαίρεση των αρχών οικονομίας το 2013. Η αφαίρεση των βασικών αρχών κοινωνικών επιστημών. Η αφαίρεση του πολίτης και δημοκρατία. Η μείωση των ωρών της πολιτικής παιδείας. Η αφαίρεση από την ύλη της πολιτικής παιδείας των οικονομικών στοιχείων. Η αφαίρεση από το ωρολόγιο πρόγραμμα της πολιτικής παιδείας της β λυκείου.
Ο εξοβελισμός των οικονομικών και κοινωνικών επιστημών δηλαδή με 16 ώρες περίπου αφαίρεση με τι αντικαταστάθηκε;
Όλοι ξέρουμε.
Τώρα να μπουν 2 ώρες στο ωρολόγιο πρόγραμμα στις οικονομικές επιστήμες στις 16 είναι πρόβλημα;

Ας αφήσουμε την συντεχνίες.

Οι οικονομικές και κοινωνικές επιστήμες είναι κομμάτι της βασικής εκπαίδευσης για την νέα γενιά. Δεν έχουμε δικαίωμα να τα αφαιρούμε.

Σώστης
|

@ΞΑΝΘΟΣ & μια άλλη άποψη, για το τεράστιο έλλειμμα στη γλώσσα πρέπει να κοιτάξουμε στο δημοτικό. Εκεί αποκτώνται (ή όχι) οι βασικές γνώσεις. Η γλωσσική δεξιότητα ειδικά είναι δύσκολο να αποκτηθεί αν δεν έχει κατορθωθεί αυτό στα 6 χρόνια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το ίδιο και στα μαθηματικά. Τα παιδιά διδάσκονται 6 ώρες στο σχολείο και άλλες τόσες στο φροντιστήριο, για να αποδώσουν ένα 3 στις πανελλήνιες! Η απόλυτη αποτυχία…

Και μια άλλη άποψη..
|

Το πρόβλημα των παιδιών είναι ότι δεν γνωρίζουν να κατανοούν αυτά που διαβάζουν. Επίσης έχουν μειωμένο λεξιλόγιο. Συμβαίνει να τους διδάσκεις το μάθημα και να μην καταλαβαίνουν τι τους λες διότι α) δεν ασχολούνται διότι το μυαλό τους είναι αλλού β) δεν κατανοούν διότι δεν ξέρουν τις λέξεις. Φαίνεται περίεργο, αλλά πολλές φορές αισθάνομαι ότι είμαι στο εξωτερικό και μιλάω σε ξένους.
Αυτό θα λυθεί κατά τη γνώμη μου όταν αυξηθούν οι ώρες της Έκθεσης Έκφρασης δεν πιστεύω ότι προσφέρουν τίποτα τα Αρχαία. Από την άλλη εξαρτάται και πως διδάσκονται τα Αρχαία. Αν διδάσκονται με έμφαση την κατανόηση της Νέας Ελληνικής γλώσσας τότε σωστά διδάσκονται. Αν διδάσκονται ως μια καινούρια γλώσσα ξένη μακρινή με έμφαση στους βαθμούς, τότε κακός.
Γενικά το πρόβλημα δεν είναι τα Αρχαία κατά τη γνώμη μου, αλλά τα Νέα Ελληνικά. Είναι πρόβλημα το μικρό λεξιλόγιο, είναι πρόβλημα η μη κατανόηση κειμένων, οι μικρές Εκθέσεις.
Φυσικά παρά το ότι δεν είμαι Φιλόλογος, είναι αλήθεια ότι η Αρχαία Ελληνική ήταν μια πλούσια γλώσσα που μπορούσες να εκφραστείς με πολλούς τρόπους. Το μονοτονικό μείωσε την αξία της γλώσσας. Ήταν όμως μια απλούστευση. Τώρα απλούστευση της απλούστευση οδηγούμαστε στη διάλυση. Αλλά αυτά είναι τα λόγια μιας μακρινής εποχής.
Ας μιλήσουμε τώρα για το παρόν που είναι πιο χειρότερο από το παρελθόν των μεγάλων εκθέσεων και του πλούσιου λεξιλογίου.
Η επίδοση ενός μαθητή ξεκινάει απο την κατανόηση των δεδομένων που του δίνονται ακόμα και στις θετικές επιστήμες. Αν ο μαθητής δεν κατανοεί το κείμενο ή το προφορικό λόγο, τότε όσες γνώσεις και να έχει, δεν μπορεί να λύσει προβλήματα άρα έχει και χαμηλές επιδόσεις.
Είναι σαν να κάνεις μάθημα σε έναν κουφό. Όπως ο Χοντρός και ο Λιγνός σε ένα έργο, πήγαν να τραγουδήσουν στους κουφούς. Υπάρχει και η παροιμία στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα.

ΞΑΝΘΟΣ
|

Ο αριθμός των ωρών έχει την αξία του. Όμως είναι ποιο σημαντικό το πώς γίνεται και τι γίνεται.
Δεν θα κουραστώ να αναφέρω απόφοιτοι Λυκείου να μην μπορούν να γράψουν τρεις προτάσεις με σύνταξη και ορθογραφία. Σε αυτό φταίει ο αριθμός των ωρών διδασκαλίας;
Πως γίνεται ο πατέρας μου έχοντας τελειώσει την Δ΄ δημοτικού , σε μονοθέσιο σχολείο να γράψει σχετικά καλά και χωρίς ορθογραφικά λάθη και με πολυτονικό σύστημα.....!!!
Εδώ θα πρέπει να δούμε τι φταίει. Σίγουρα δεν φταίνε οι ώρες των γλωσσικών μαθημάτων, οι οποίες συνολικά μέχρι την Α΄ Λυκείου είναι υπερβολικές......σε σχέση με παλιότερες εποχές.
Και κάτι για την αφορμή της συζήτησης. Στο σημερινό πολύπλοκο και πολυδιάστατο περιβάλλον οι γνώσεις που αφορούν τα οικονομικά στην ζωή του ανθρώπου , είναι γνώσεις γενικής παιδείας.
Το πολιτικό προσωπικό ,πιθανόν σκόπιμα φροντίζει να υπάρχει άγνοια των πολιτών σε κάποια θέματα , όπως τα οικονομικά, που μας αφορούν όλους και έχουν επιπτώσεις και συνέπειες σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας .

@Φτάνει ΡΕ
|

'Ενας βασικός λόγος που υπάρχουν παντού στην Ελλάδα τα ΓΕΛ (και όχι τα ΕΠΑΛ που συμβαίνει στην ΕΕ) και οι καθηγητές παλαιόθεν "έσπρωχναν" τους μαθητές στα ΓΕΛ είναι τα φιλολογικά μαθήματα και τα αρχαία και το τι θα κάνουμε τους τόσους φιλολόγους που παράγουμε κάθε χρόνο (>20 ΑΕΙ, >35k στους πίνακες οι "αδιόριστοι φιλόλογοι)!... χρήσιμα, δεν λέω όλα αυτά μέχρι και το Γυμνάσιο, αλλά το λύκειο ειδικά που δεν ανήκει στην υποχρεωτική εκπαίδευση, απαιτούνται πια άλλες δεξιότητες για τα προς το ζην κάθε πολίτη! Για τα νέα ελληνικά, οκ, ή στο λύκειο να διδάσκονται ως επιλογή σε όσους θέλουν να επιλέξουν "ανθρωπιστικές σπουδές" μετά!

Καμπούκου Κυριακή
|

Απαντώντας , κυρίως στα σχόλια που σχετίζονται με την κατάργηση των Αρχαίων Ελληνικών, προτείνω σε όσους συμφωνούν με την κατάργηση να διαβάσουν το εξαιρετικό δοκίμιο "Η χρησιμότητα των άχρηστων γνώσεων". Δυστυχώς φέτος πολλοί υποψήφιοι των θετικών επιστημών δεν κατανοούσαν την εκφώνηση των θεμάτων. Λίγες λέξεις...λίγες σκέψεις αυτό επιθυμεί το υπουργείο και η παγκόσμια πολιτική κατάσταση.

Π.Π.
|

ΑΓΓΛΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ!!!
ΑΛΛΑ
ΜΕΙΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ!
ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ!!!

ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΝΑ ΚΟΨΕΙ Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ!!

Φτάνει ΡΕ
|

Αντί να κόψουν εντελώς το μάθημα αφού δεν προσφέρει τίποτα απολύτως στα παιδιά. Κάναμε και μεις αρχαία πριν 30 χρόνια δε θυμάμαι να τα χρειάστηκα ούτε μια φορά, μήπως θυμάστε εσείς? Μόνο σε κάτι αποφθέγματα που θέλουμε να το παίξουμε έξυπνοι. Η κοινωνία και οι απατήσεις άλλαξαν εδώ και πολλά χρόνια. Εμείς (οι πολιτικοί) δε κοιτάμε όμως τι θα δώσουμε στα παιδιά μας αλλά τι στους φιλολόγους μη τοιχών και χαθεί Κανά ψηφαλακι. Έλεος πια...

ΜΠΙΡΜΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
|

Βαλτε το μαθημα της ετυμολογιας απο το δημοτικο για να αγαπησουν τα ελληνοπουλα τα αρχαια ελληνικα και για να μαθουν καλυτερα νεα ελληνικα Αρχαια ελληνικα χωρις ετυμολογια δεν γινεται

Μαρία
|

Ομιλεί ο κλάδος των αγαπητών φιλολόγων, για υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών στην ελληνική εκπαίδευση! Εδώ, μάλλον πρόκειται για απόλυτη διαστρέβλωση της σχολικής πραγματικότητας. Η υπερφίαλες θεωρήσεις, ότι μόνον μέσω της αρχαιογλωσσίας και της υπερπληθώρας φιλολογικών μαθημάτων τα παιδιά κατακτούν την λογική και την κριτική σκέψη είναι τουλάχιστον αντί επιστημονική. Για μην πω αστεία εντελώς...

Βαγγέλης οικονομολόγος εκπαιδευτικός
|

Με εκτίμηση σε όλες τις απόψεις είναι λυπηρό να εναντιώνεται ένας κλάδος σε έναν άλλο κλάδο για μία ή δύο ώρες εκπαίδευσης. Μην ξεχνάμε ότι το μάθημα υπήρχε και παλαιότερα όπως και το Δίκαιο και η Κοινωνιολογία και ξαφνικά καταργήθηκαν τα αποτελέσματα γνωστά, το σωστό θα ήταν να επανεκτιμηθεί το συνολικό ωρολόγιο πρόγραμμα βάσει των σύγχρονων αναγκών και όχι κάθε λίγο ο εκάστοτε φωστήρας να παίζει με τη φιλοσοφία του εκπαιδευτικού συστήματος. Άλλωστε ας κάνουμε την αυτοκριτική μας όλοι, είμαστε ευχαριστημένοι με αυτό που παράγουμε, νομίζω όχι, πρέπει να αλλάξουν πολλά και οι αλλαγές πολλές φορές φέρνουν αντιδράσεις.

Nikos
|

Κάθε ειδικότητα έχει και το παράπονό της.
Αν έπρεπε να διδάσκονται οι ώρες που επιθυμεί ο κάθε κλάδος, θα έπρεπε το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας να είναι 12ωρο.

Σοβαρό κράτος....σοβαρή εκπαιδευτική πολιτική!!!
|

Με έκπληξη (άραγε, γιατί πια σε αυτή τη χώρα;;;!!!) μάθαμε ότι η περικοπή της ώρας των Αρχαίων Ελληνικών έγινε ΄΄ΕΠΙΤΕΛΙΚΑ΄΄!!!Κατόπιν εντολής από ....(άκουσον, άκουσον!!!) το Μέγαρο Μαξίμου, από το γραφείο του Πρωθυπουργού!!!
Συνεπώς, μιλάμε για ένα από τα ΄΄σοβαρότερα΄΄ κράτη της υφηλίου, με μια ΄΄πολύ σοβαρή εκπαιδευτική πολιτική΄΄, αφού ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της χώρας ως ειδήμων επί του θέματος (Πτωθυπουργός, γαρ) ή και κατόπιν ΄΄επιστημονικά εμπεριστατωμένης΄΄ εισήγησης από το ΄΄επιτελείο σοφών΄΄ που διαθέτει αποφάσισαν κατόπιν διεξοδικής και βασανιστικής επιστημονικής διαβούλευσης για την περικοπή της ώρας των Αρχαίων Ελληνικών!!!
Επίσης, μάθαμε ότι επειδή ως χώρα αποτελούμε ΄΄παγκόσμιο πρότυπο΄΄ έχοντας ένα από τα αποτελεσματικότερα εκπαιδευτικά συστήματα, λόγω αλλεπάλληλων και επί δεκαετίες τώρα συνεχών και ΄΄καλά μελετημένων΄΄ μεταρρυθμίσεων στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, προσκλήθηκε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός να δώσει σειρά διαλέξεων στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της υφηλίου (άλλωστε, έχουμε παρόμοια παραδείγματα, τόσο παλαιότερα όσο και πρόσφατα με ΄΄διαπρεπείς΄΄ ΄΄οικονομολόγους΄΄, ΄΄διεθνολόγους΄΄, κ.λπ.). Μια ιδιαίτερα σοβαρή εξέλιξη, αφού πάντα και από αρχαιοτάτων χρόνων τόσο το αρχείο όσο και το σύγχρονο ελληνικό πνεύμα έδινε και ΄΄δίνει΄΄ τα φώτα του ανά τον κόσμο!!!
Ως επίλογο, ας ανατρέξουμε σε πολύ σχετικές, σοφές και ιδιαίτερα επίκαιρες παροιμίες του θυμόσοφου λαού μας.....

@Μιχάλης
|

Το μισό πρόγραμμα ανήκει στους Φιλολόγους επειδή διδάσκουν πολλά διαφορετικά αντικείμενα... Πού την είδατε την εμμονή στην αρχαιότητα και την αρχαιολατρια; Αυτά είναι ξινά σταφύλια της δεκαετίας του 60-70 όταν τα φιλολογικά εργαλειοποιουνταν για το δόγμα "πατρίς, θρησκεία, οικογένεια"... Ο κόσμος προχωράει, όπως λέτε, και η επιστήμη επίσης ... Σήμερα κατακτησαμε σε μεγάλο βαθμό την ανεξαρτητοποιηση των φιλολογικών από την αναπαραγωγή της εκάστοτε πολιτικής ιδεολογίας (τι έχουν τραβήξει τα έρμα φιλολογικά μαθήματα...) αλλά συγχρόνως και τη διατήρηση μετά κόπων και βασάνων της βαθιάς ανθρωπιστικής και πολιτικής φύσης τους. Το εκπαιδευτικο πρόγραμμα δεν το αποφασίζει η "φύση" ούτε και ισχύει κάποιου είδους θεωρία της φυσικής επιλογής και της προσαρμογής των ειδών λόγω επιβίωσης... Κρατήστε τον Δαρβίνο για τη Βιολογία και τις συναφείς θετικές επιστήμες, όχι για την εκπαίδευση που είναι ανθρώπινο δημιούργημα. Το εκπαιδευτικό σύστημα υποτίθεται ότι θεσπίζεται από ανθρώπους ειδήμονες, σοβαρούς επιστήμονες, εκπαιδευτικούς της ζωντανής εκπαίδευσης όχι καρεκλοκενταυρους χωρίς καμία γνώση του σχολείου, με διαλογο με όλους τους αρμόδιους φορείς, διακομματικα και όχι με όρους λαϊκής... Χρειάζεται αναδιάρθρωση του συστήματος και του προγράμματος σπουδών, εξορθολογισμος της ύλης, εκσυγχρονισμος. Λαμπροί φιλόλογοι έχουν καταθέσει εδώ και πολύ καιρό πολύ πρωτοποριακες προτάσεις που θα συνέβαλλαν σοβαρά στην ουσιαστική διδασκαλία των Αρχαίων. Είδατε εσείς να υπάρχει πολιτική βούληση για μελέτη κάποιας σοβαρής πρότασης; Είδε το φως της δημοσιότητας καμία τέτοια πρόταση; Μόνο υποβάθμιση των Αρχαίων και γενικότερα των φιλολογικών μαθημάτων... Κανείς δεν ενδιαφέρεται να εκσυγχρονισει το εκπαιδευτικο σύστημα και να αντιμετωπίσει τη δυσανεξία των μαθητών για ΟΛΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ και ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΝΏΣΗ... Δεν μισούν τα αρχαία, τα μισούν όλα... Σας προβληματίζει καθόλου αυτό; Ή μας ενδιαφέρει απλά να έχουμε δουλίτσα;;

Φιλόλογος πρώην
|

Είναι απογοητευτικό και ασφαλώς κουραστικό να αναγκάζομαι τώρα να ανασυνθέσω από μνήμης και να επανυποβάλω ένα σχόλιο που το θεωρώ σημαντικό, αλλά για κάποιο λόγο δεν κρίθηκε αναρτητέο από τους αρμόδιους της σελίδας, παρόλο που τηρούσε απολύτως όλους τους κανόνες!
Απαντούσα στο σχόλιο του @Α που εντελώς ανεύθυνα αναφέρει: "Οι φιλόλογοι είναι διαχρονικά ο πιο ευνοημένος κλάδος στην εκπαίδευση με τόσα μαθήματα και τόσες ώρες διδασκαλίας".
Προσπάθησα λοιπόν να του εξηγήσω το λάθος που κάνει αγνοώντας ότι ουσιαστικά αυτό που λέγεται "φιλόλογος" είναι μια τεχνητή ειδικότητα, όπου έχουν αυθαίρετα ενσωματωθεί τουλάχιστον τρεις διαφορετικοί κλάδοι, χωρίς να έχει την τυπική επάρκεια ο καθένας να καλύπτει το γνωστικό πεδίο του άλλου. Άλλο γνωστικό πεδίο είναι η αρχαία ελληνική και λατινική γλώσσα και γραμματεία, άλλο η νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία και εντελώς άλλο πεδίο η ιστορία! Πρόκειται για γνωστικά πεδία τεράστιου εύρους που ενώ στο πανεπιστήμιο διαχωρίζονται, στην εκπαίδευση τα έχουν βάλει όλα στο ίδιο σακί. Αυτό λοιπόν που ορθώς ισχύει με τον κλάδο ΠΕ04, όπου διαχωρίζονται οι υποκλάδοι των φυσικών, χημικών, βιολόγων κλπ. (παρόλο που κι εκεί στην πράξη γίνονται αυθαιρεσίες), θα έπρεπε να ισχύει και για τον κλάδο ΠΕ02, ο οποίος θα ήταν ορθό να διακρίνεται σε: ΠΕ02.01 (κλασικών σπουδών), ΠΕ02.02 (νεοελληνικών σπουδών), ΠΕ02.03 (ιστορικών σπουδών).
Υπό αυτό λοιπόν το πρίσμα ας ξανασκεφτεί ο σχολιαστής @Α αν όντως οι "φιλόλογοι" είναι ο πιο ευνοημένος κλάδος ή το αντίθετο, αφού αναγκάζονται να επωμίζονται πληθώρα γνωστικών πεδίων, με τα οποία έχουν έμμεση και όχι άμεση σχέση!

ΜΑΡΙΟΣ
|

Για έναν νέο άνθρωπο και μελλοντικά εργαζόμενο πολίτη -υπάλληλο -μικροεπιχειρηματία ή οτι άλλο θα είναι επαγγελματικά ,προέχουν οι γνώσεις στα οικονομικά παρά οι γνώσεις στα αρχαία ελληνικά.Η περικοπή της μιας ώρας είναι μικρή , θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερη η περικοπή προς όφελος των οικονομικών μαθημάτων.

ΚΟΡΙΤΣΙ ΣΑΝΤΡΕ
|

Καινοτομία θα ήταν να έβαζε την αρχαία ελληνική γραμματεία στο δημοτικό και οι μαθητές μέσο της παιχνιδοποίησης να ερχόντουσαν σε επαφή τόσο με τη γλώσσα όσο και με τα κείμενα.Οταν μιλάμε για αρχαία ( το ορθό αρχαία ελληνική γραμματεία μεταφρασμένα κείμενα ή από το πρωτότυπο).Και ναι, όσοι κάναμε για πρώτη φορά αρχαία στην Α Λυκείου δεν πάθαμε τίποτα ( πρόταση Κακριδή) καθώς υπήρχε ένα εξαιρετικό βιβλίο το οποίο εισήγαγε το μαθητη στα Αρχαία.Σήμερα όμως τα βιβλία του Γυμνασίου είναι απαραδεκτα. Ταυτόχρονα από το Γυμνάσιο απουσιάζει απαξιωτικά ο Ηρόδοτος που τόσο βοηθούσε τους μαθητές στη δημιουργία αξιών.Το δε Ομηρο μέσω της απαράδεκτης μετάφρασης οι μαθητές τον θεωρούν αρχαία.

Σοκ και δέος
|

Διαβάζω απόψεις τόσο επιθετικές και προσβλητικες για τους Φιλολόγους και τα φιλολογικά μαθήματα, οι οποίες, νομίζω, είναι αποτέλεσμα της διαρκούς υποβάθμισης της ανθρωπιστικης παιδείας στην ελληνική εκπαίδευση. Αυτό επιθυμούν. Να φαγωνομαστε μεταξύ μας χειρότερα και από κακοτροπα παιδάκια. Κοινωνικός αυτοματισμός, επαγγελματικό μίσος, ατομικισμός, στυγνά συμφέροντα, αντισυναδελφικοτητα, ο θάνατός σου η ζωή μου, να εξοντωθεις εσύ για να εξοικονομησω καμια ώρα εγώ, κλπ. Αυτό αντιμετωπιζεται με ρομποτική, με μαθήματα οικονομίας, με αύξηση των ωρών γυμναστικής (ειδικά στο Λύκειο συνήθως δεν κάνουν γυμναστική), με αγγλικά (που τα παιδιά παίρνουν πτυχία εκτός σχολείου και δεν μαθαίνουν φυσικά αγγλικά στο Λύκειο); 100 κοινωνιολογικα μαθήματα εντάχθηκαν στο πρόγραμμα σπουδών για χρόνια αφαιρώντας φιλολογικές ώρες και συρρικνωνοντας-εξαφανιζοντας φιλολογικά μαθήματα. Έγινε ο κόσμος μας καλύτερος; Η επιστήμες και η τεχνολογία κάνουν άλματα. Έγινε ο κόσμος μας καλύτερος; Όλοι με ένα κινητό στο χέρι. Έγινε καλύτερη η ανθρωπότητα; Βία, επθετικοτητα, μίσος, εμπάθεια, προσβολές, καταπάτηση δικαιωμάτων, εγκλήματα κλπ. Τα αποτυχημένα αρχαία και τα άχρηστα φιλολογικά μαθήματα φταίνε για αυτό; Ή μήπως με την εισαγωγή μαθημάτων εν μια νυκτί χωρίς σχεδιασμό, χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση και επιστημονική αναδιάρθρωση του προγράμματος σπουδών στο Λύκειο, ελπίζουμε να βελτιωθεί κάτι; Κρίνονται τα αρχαία λες και κατέστρεψαν τον κόσμο, ενώ είναι τόσο εμφανές ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πάσχει από χρόνιες ασθένειες που αφορούν όλα τα μαθήματα. Αν τα αρχαία δεν έχουν κάτι να πουν στον μαθητή, το ίδιο συμβαίνει και με τα μαθηματικά, τη φυσική, την οικονομία, την πολιτική παιδεία, τα θρησκευτικά, τα αγγλικά. Θα ασχοληθούμε ποτέ με αυτή την νοσηρή κατάσταση του εκπαιδευτικού μας συστήματος ή θα συμπεριφερομαστε συντεχνιακα για να βγάλουμε καμία ωρίτσα παραπάνω και να μην τρέχουμε σε 2 και 3 σχολεία;; Δεν διάβασα σχεδόν καμία άποψη που να θέτει το πραγματικό πρόβλημα της ελληνικής εκπαίδευσης. Και η εισαγωγή 10 ωρών οικονομίας δεν θα επιτύχει οικονομικό εγγραμματισμο των μαθητών... Όπως απέτυχαν και άλλες τέτοιες εισαγωγές. Εστιάστε στο πραγματικό πρόβλημα και μην στοχοποιειτε ειδικότητες. Κάποτε μας κατεκριναν οι κοινωνιολογοι, τώρα οι οικονομολογοι, αύριο ποιος ξέρει ποιοι. Εν τω μεταξύ τα παιδιά μισούν το σχολείο, μισούν τη γνώση, τα περισσότερα διαβάζουν χωρίς πυξίδα για να μπουν σε μια σχολή, χωρίς να έχουν εσωτερικευσει βασικές γνώσεις, αξίες ζωής, ορθό τρόπο σκέψης, ανεπτυγμένη κοινωνικοτητα εκτός τικ τοκ, ανιστόρητα, μετέωρα, δεν μπορούν να κατανοήσουν απλό κείμενο, δεν μπορούν να συνταξουν κείμενο, αλλά παίζουν στα δάχτυλα την τεχνολογία... Για αυτά φταίνε οι φιλολογοι; Ή αυτά θα τα λύσει η Οικονομία ή κάποιο άλλο μάθημα ή οι ατελείωτες δράσεις, τα ανοργανωτα προγράμματα παντός είδους ή το να διώξουμε τα φιλολογικά για να εντάξουμε άλλα μαθήματα;;;;;;

KIN
|

Πρέπει να υπάρχει μάθημα Οικονομικών στην Α Λυκείου. Διότι δεν είναι λογικό να εξετάζονται πανελλαδικά το μάθημα στη Γ λυκείου και να μην το διδάσκονται σε καμία άλλη τάξη. Πέρυσι ο απερχόμενος υπουργός Πιερρακακης το ανακοίνωσε επίσημα και θεσμικά. Εννοείται ότι έχει γίνει προετοιμασία για την ένταξη του Οικονομικού μαθήματος στο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων της Α Λυκείου και τώρα πρέπει να ολοκληρωθεί η ένταξη αυτή. Εξάλλου λανθασμένα καταργήθηκε η διδασκαλία του μαθήματος πριν από 12 χρόνια. Λιγότερη ύλη άρα και ωρών διδασκαλίας στα Αρχαία Ελληνικά δεν θα βλάψει κανέναν . Δεν είναι λειτουργικό ένα μάθημα όπως τα Αρχαία Ελληνικά να έχει 5 ώρες την εβδομάδα με τόση μεγάλη ύλη. Μν ξεχνάμε ότι το λύκειο δεν είναι παράρτημα Φιλολογικών τμημάτων

Ένας απερχόμενος του κλάδου
|

Μειώστε ώρες, μη σας πω καταργήστε τα κιόλας.....εξάλλου σάρωσαν φέτος σε έκθεση....
Είναι που είναι η νέα γενιά από άποψης έκφρασης, γνωσεων κ κριτικής σκέψης για τα στάχυα, δώστε άλλη μια να βουλιάξει εντελώς!!!! Στο τέλος θα αποφοιτούν φιλόλογοι με γνώσεις που είχαν κάποτε οι απόφοιτοι δημοτικού!!!! Κ θα το πάω κ γενικότερα...πόσοι επιστήμονες ξέρουν να μιλούν? Πόσοι? Που ακούς κοτσάνια κ λες αν είναι δυνατόν.... κάντε ένα πρόγραμμα επιτέλους προς όφελος των μαθητών κι όχι των αναπληρωτών διαφόρων ειδικοτήτων! Θέλετε να μειώσετε τα αρχαία, μειώστε τα, θέλετε να βάλετε οικονομία, βάλτε τη, εννοείται είναι σημαντικό μάθημα, αλλά υπάρχει κ η δυνατότητα επιλογής! Βάλτε κ καμία ώρα μάθημα νέα ελληνικά αλλά ελληνικά , όχι οι θεωρίες αποστήθισης με κειμενικους δείκτες κλπ. Να μάθουν να μιλάνε κ να εκφράζονται! Στις πανελλαδικές είχα γράψει 16 σελίδες έκθεση με βαθμό 18.5! Τελευταία χρόνια με δέσμες! Όχι περιορισμός λέξεων...τι είναι αυτά. Άρα, βρείτε ένα σύστημα της προκοπής πρώτα κ μετά αποφασίστε περικοπές! Στου άτριχου το κεφάλι, πάτε κ κάνετε πρακτική σε γαλλικές κοτσίδες.. .

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ