Μαθήματα κράτους δικαίου στους μαθητές απο ΣτΕ και ΙΕΠ με πρωτοβουλία της Σ. Ζαχαράκη

Δείτε το πλαίσιο των δράσεων

24/09/2025

Ενημερώθηκε: 24/09/2025, 13:42

Άκουσε το άρθρο

Μαθήματα για τις αρχές του κράτους δικαίου, την καλλιέργεια θεσμικής παιδείας και την ενίσχυση της νομικής συνείδησης μέσα από εκπαιδευτικές και βιωματικές εμπειρίες,  θα λαμβάνουν ,από  το τρέχον σχολικό έτος,  οι μαθητές Δημοτικού Γυμνασίου και Λυκείου, με   πρωτοβουλία της υπουργού, Σοφίας Ζαχαράκη.

Οι δράσεις περιλαμβάνουν:

Επίσκεψη στο ΣτΕ: Τη Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2025, 40 Σύμβουλοι Εκπαίδευσης (ειδικοτήτων ΠΕ70, ΠΕ78 και ΠΕ80) θα συμμετάσχουν σε συζήτηση με μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τη διδασκαλία θεσμικών αξιών, την ανάπτυξη νομικής συνείδησης και τις δυνατότητες ενσωμάτωσης των θεμάτων αυτών στα Προγράμματα Σπουδών.

Διαμόρφωση πλαισίου εκπαιδευτικών επισκέψεων μαθητών και μαθητριών στο ΣτΕ και αξιοποίηση των εμπειριών τους στη διδακτική πράξη.

Διάχυση αποτελεσμάτων στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Οι ενδιαφερόμενοι/ες σύμβουλοι εκπαίδευσης, μπορούν να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής μέσω της Δικτυακής Πύλης e-IEP: 
https://mitroo.iep.edu.gr/login από την Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2025, ώρα 13:00 έως την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025, ώρα 13:00.

Μετά την ολοκλήρωση της δράσης θα χορηγηθούν Βεβαιώσεις Συμμετοχής.

Εδικότερα  με πρωτοβουλία της υπουργού, Σοφίας Ζαχαράκη, το Συμβούλιο της Επικρατείας  (ΣτΕ) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιικής (ΙΕΠ) θα προχωρήσουν σε δράσεις ενίσχυσης των συμβούλων εκπαίδευσης Κοινωνικών Επιστημών και Οικονομίας και συμβούλων εκπαίδευσης Δασκάλων με στόχο την συστηματική γνωριμία των μαθητών και μαθητριών όλων των βαθμίδων με τις αρχές του κράτους δικαίου, την καλλιέργεια θεσμικής παιδείας και την ενίσχυση της νομικής συνείδησης μέσα από εκπαιδευτικές και βιωματικές εμπειρίες.

Ο πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μιχάλης Πικραμένος, δήλωσε: «Στο πλαίσιο της προσπάθειας του Συμβουλίου της Επικρατείας για άνοιγμα στην κοινωνία και, συγκεκριμένα, στον ιδιαίτερα σημαντικό χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ακολουθώντας τις διεθνείς πρακτικές στον τομέα αυτό, το Δικαστήριο εκκινεί συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Η συνεργασία αυτή περιλαμβάνει διάφορες δράσεις, οι οποίες αποσκοπούν στην εξοικείωση των μαθητών και των μαθητριών με τις έννοιες του Κράτους Δικαίου και της δικαστικής ανεξαρτησίας και στη γνωριμία με το δικαστικό σύστημα και, ειδικότερα, με το Συμβούλιο της Επικρατείας».  

Η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη δήλωσε: «Η Δικαιοσύνη και οι θεσμοί της αξίζει να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής εμπειρίας. Μέσα από τη συνεργασία μας με το Συμβούλιο της Επικρατείας, οι εκπαιδευτικοί ενδυναμώνονται με τα κατάλληλα εφόδια, ώστε να καλλιεργήσουν στους μαθητές και τις μαθήτριες όχι μόνο σεβασμό προς τους θεσμούς, αλλά και βαθύτερη, ουσιαστική κατανόηση του Κράτους Δικαίου και της αξίας του για τη δημοκρατική κοινωνία. Το σχολείο δεν είναι μόνο χώρος μετάδοσης γνώσεων. Είναι, πρωτίστως, χώρος διαμόρφωσης ενεργών πολιτών, με συνείδηση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, αλλά και σεβασμό στους θεσμούς. Είμαι βέβαιη ότι η πρωτοβουλία αυτή θα αφήσει βαθύ αποτύπωμα στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των νέων μας στους θεσμούς και συμβάλλοντας στην διαμόρφωση των αυριανών ενεργών και υπεύθυνων πολιτών της χώρα.»

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Σπύρος Δουκάκης, δήλωσε: «Η συνεργασία αυτή ενισχύει τον θεσμό του σχολείου ως χώρο διαμόρφωσης υπεύθυνων πολιτών, με γνώσεις και αξίες που θεμελιώνουν το κράτος δικαίου.»

Σχόλια (24)

Κυριαχουλιν
|

Για ποιο κράτος δικαίου; Στην Ελλάδα η σε σκανδιναβική χώρα;

Το έχουμε γράψει εδώ σε άλλο σχόλιο
|

ότι αυτό θα ήταν ένα βασικό μάθημα , φυσικά στο πλαίσιο της αγωγής του πολίτη, που σημαίνει αναδιοργάνωση του μαθήματος με άλλες θεματικές πρακτικές και σοβαρές. Αλλά , όπως άλλοι ήδη γελάνε , δεν είστε ικανοί να δώσετε ένα σοβαρό πλαίσιο ούτε σε αυτό. Πραγματικά μιλάμε για τρολάρισμα ή χειρότερα για ιδεοληψία και άλλο ένα βάρος -γονατογραφία που επιβαρύνει χωρίς αποτέλεσμα τους εκπαιδευτικούς και την εκπαιδευτική διαδικασία.Είναι δε τραγική ειρωνεία να το λεει υπουργός που έχει τη χειρότερη συμπεριφορά (το υπουργείο της, όχι προσωπικά) στην εκδικητικότητα στους υπαλλήλους του/της και ανικανότητα πλήρη να οργανώσουν δίκαια για υπαλλήλους και πολίτες την παιδεία σε απλά βήματα (και όχι φαραωνικές ρητόρείες), με διαφάνεια, λογική και κυρίως αποτελεσματικότητα. Η δε διοίκηση πάσχει ΠΑΝΤΟΥ : ΚΥ, περιφερειακές μονάδες διοίκησης (από τα πάνω και πάει λέγοντας). Εδώ δεν έχετε αλλάξει στην ΚΥ τις mailing lists (έχετε μέιλ παλαιών συνταξιούχων ΠΔΕ ακόμα - λαμβάνουν ... - και δεν τα σβήν ετε στις προωθήσεις παντού, αλλά να περιμένει κανείς από τους α-χ-ριστους netiquette πάει πολύ ... ε; )
Δες μόνο ότι η δημόσια διοίκηση δεν περπατάει, κωδικοποίηση νομοθεσίας δεν υπάρχει (πόσα χρόνια γράφεται εδω μεσα; το πήραν γραμμή και αιρετοί , παλαιοί και νεόκοποι , και αντιγράφουν ) , θολότητα και κενά ΠΑΝΤΟΥ ! Κοινή λογική πουθε΄νά, βοήθεια και στηριξη σε κάνεναν πολίτη της χώρ;ας πρώτα (άσε τους νεοεισερχόμενους), η ελλάδα πεθαίνει και ... τι σε νοιάζει; Ε; ΠΑΟ ολέ, θυρα 13 !

Μάκης
|

Πολύ καλή υπηρεσία προς τα ελληνόπουλα!! Να ξέρουν πως λειτουργεί ένα κράτος δικαίου ώστε να κάνουν σωστές επιλογές όταν θα επιλέγουν σε ποιο κράτος θα πάνε να ζήσουν όταν φεύγουν από αυτό το κράτος.

Περί μαθημάτων για το Κράτος Δικαίου
|

Αξιότιμη κα Ζαχαράκη
Η πρωτοβουλία σας θα ήταν πολύ καλή αλλά υπάρχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις;
Μήπως είναι απλά ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα, για να κρυφτούν πίσω από αυτό άλλα κρίσιμα, μήπως είναι κάτι ελάσσον σε σχέση με άλλα μείζονα;
Αυτοί που σας συμβουλεύουν σας είπαν ότι το κράτος δικαίου μπορεί εξασφαλιστεί μέσω μαθημάτων; Γιατί εμείς οι εκπαιδευτικοί, που είμαστε καθημερινά στο σχολείο και στην τάξη θεωρούμε ότι το κράτος δικαίου βιώνεται καθημερινά, κάθε στιγμή στο χώρο του σχολείου και έτσι τελικά «διδάσκεται».
Ένα εκπαιδευτικό σύστημα εργάζεται προς ένα Κράτος Δικαίου, όταν έχει προτεραιότητες, όπως οι ακόλουθες:
- Φροντίζει με όλους τους τρόπους όλοι μαθητές να μαθαίνουν τα βασικά στην κατάλληλη ηλικία. Και διαθέτει ή προσπαθεί να βελτιώνει διαρκώς τα αντισταθμιστικά μέσα. Για όλους τους μαθητές, για όλα τα σχολεία.
- Φροντίζει συστηματικά όλα τα παιδιά να έχουν επαρκείς, κατάλληλα υποστηριγμένους και επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς.
- Φροντίζει η ζωή/καθημερινότητα σε κάθε σχολείο να βιώνεται με τις καλύτερες συνθήκες, αποφορτισμένη από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και αμέτρητες πρόσθετες δράσεις που αποσπούν τελικά πολύτιμο χρόνο, λειτουργώντας ως τροχοπέδη.
- Φροντίζει οι μαθητές να έχουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό, π.χ. σύγχρονα ΠΣ και βιβλία (με τα νέα ΠΣ και το πολλαπλό βιβλίο τι γίνεται;).
… υπάρχουν πολλά φροντίζει … πριν την πολύ καλή δράση (Κράτος Δικαίου και ΣτΕ), πολλά άλλα που θα μπορούσαν να αναφερθούν.
Οπότε, εμείς οι εκπαιδευτικοί, σας καλούμε να ασχοληθείτε και με τα παραπάνω, προσωπικά. Αν και σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που λειτουργεί, οι υπουργοί δεν ασχολούνται προσωπικά. Δέχονται και καθοδηγούν συγκροτημένες προτάσεις που όλες εντάσσονται σε ένα σχέδιο.
Ένας δύσπιστος θα μπορούσε να πει ότι φαίνεται να ασχολείστε με το Κράτος Δικαίου γιατί δεν μπορείτε να κάνετε πολλά από τα ουσιαστικά με στόχο ένα εκπαιδευτικό σύστημα που μπορεί να χαρακτηρίζει ένα Κράτος Δικαίου.
Εκτός και αν όλα τα παραπάνω δεν τα αναγνωρίζετε ως πραγματικά ζητήματα.

Οι άνθρωποι
|

Μας τρολαρουν, δεν υπάρχει άλλη εξήγηση. Το τι έχει εξαγγελθεί από το καλοκαίρι δεν λέγεται. Λαχανόκηποι, chat bots, μαθήματα για τα fake news..
Και τώρα μαθήματα για το κράτος δικαίου στην Ελλάδα.
Το πιο σύντομο ανέκδοτο.

@Φιλόλογος πρώην
|

With a twist of irony...
που θα ελεγαν και οι Άγγλοι

0
|

Αξιότιμη κα Ζαχαράκη

Η πρωτοβουλία σας θα ήταν πολύ καλή αλλά υπάρχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις;
Μήπως είναι απλά ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα, για να κρυφτούν πίσω από αυτό άλλα κρίσιμα, μήπως είναι κάτι ελάσσον σε σχέση με άλλα μείζονα;
Αυτοί που σας συμβουλεύουν σας είπαν ότι το κράτος δικαίου μπορεί εξασφαλιστεί μέσω μαθημάτων; Γιατί εμείς οι εκπαιδευτικοί, που είμαστε καθημερινά στο σχολείο και στην τάξη θεωρούμε ότι το κράτος δικαίου βιώνεται καθημερινά, κάθε στιγμή στο χώρο του σχολείου και έτσι τελικά «διδάσκεται».
Ένα εκπαιδευτικό σύστημα εργάζεται προς ένα Κράτος Δικαίου, όταν έχει προτεραιότητες, όπως οι ακόλουθες:
- Φροντίζει με όλους τους τρόπους όλοι μαθητές να μαθαίνουν τα βασικά στην κατάλληλη ηλικία. Και διαθέτει ή προσπαθεί να βελτιώνει διαρκώς τα αντισταθμιστικά μέσα. Για όλους τους μαθητές, για όλα τα σχολεία.
- Φροντίζει συστηματικά όλα τα παιδιά να έχουν επαρκείς, κατάλληλα υποστηριγμένους και επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς.
- Φροντίζει η ζωή/καθημερινότητα σε κάθε σχολείο να βιώνεται με τις καλύτερες συνθήκες, αποφορτισμένη από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και αμέτρητες πρόσθετες δράσεις που αποσπούν τελικά πολύτιμο χρόνο, λειτουργώντας ως τροχοπέδη.
- Φροντίζει οι μαθητές να έχουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό, π.χ. σύγχρονα ΠΣ και βιβλία (με τα νέα ΠΣ και το πολλαπλό βιβλίο τι γίνεται;).
… υπάρχουν πολλά φροντίζει … πριν την πολύ καλή δράση (Κράτος Δικαίου και ΣτΕ), πολλά άλλα που θα μπορούσαν να αναφερθούν.
Οπότε, εμείς οι εκπαιδευτικοί, σας καλούμε να ασχοληθείτε και με τα παραπάνω, προσωπικά. Αν και σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που λειτουργεί, οι υπουργοί δεν ασχολούνται προσωπικά. Δέχονται και καθοδηγούν συγκροτημένες προτάσεις που όλες εντάσσονται σε ένα σχέδιο.
Ένας δύσπιστος θα μπορούσε να πει ότι φαίνεται να ασχολείστε με το Κράτος Δικαίου γιατί δεν μπορείτε να κάνετε πολλά από τα ουσιαστικά με στόχο ένα εκπαιδευτικό σύστημα που μπορεί να χαρακτηρίζει ένα Κράτος Δικαίου.
Εκτός και αν όλα τα παραπάνω δεν τα αναγνωρίζετε ως πραγματικά ζητήματα.

Laz
|

Μόλις τελειώσουμε με τα θερμοκήπια,στα σχολεία που είναι πρακτικό κομμάτι, μετά θα ασχοληθούμε με έννοιες όπως είναι η δικαιοσύνη.Ολε! Φθάνει!

Τί ώρα;
|

Πότε θα φύγετε;

Nikos
|

Είμαστε άξιοι της μοίρας μας. Τόσοι υπουργοί παιδείας έχουν περάσει και πάντα ο εκπαιδευτικός αποτέλεσε, αποτελεί και θα συνεχίσει να αποτελεί τον τελευταίο τροχό της αμαξης..
Απαξιωμενος κοινωνικά, οικονομικά, ακόμα και στεγαστικά συνήθως στο μάτι του κυκλώνα από τα ΜΜΕ και μεγάλο μέρος της κοινωνίας.
Αλλιώς τα είχα φανταστεί κι αλλιώς είναι. Τα παιδιά μου θα τα αποτρεψω να γίνουν εκπαιδευτικοι.

ΠΟΣΟ ΜΠΟΥΡΔΕΣ
|

ΠΙΑ

Ι.Κ.
|

Κάπου έλεος!

@ενας
|

Δεν είναι αλήθεια ότι έχετε 3 μήνες το χρόνο που δεν πατε στη δουλειά γιατί είναι κλειστά τα σχολεία; Καλοκαίρι; Πασχα, Χριστούγεννα; Δεν είπαμε ότι είστε υψηλά αμοιβόμενοι αλλά να λαμβάνουμε υπόψη και το ωράριο, ε; Οι επιμορφώσεις είναι υποχρεωτικές;

Κώστας
|

Θα τα ακούει κανείς και θα νομίζει πως έχουμε κυβέρνηση Ζωής Κωνσταντοπούλου.
Για να σοβαρευτούμε τώρα. Ωραία λόγια, μα προγράμματα στο πόδι στημένα. Αλλά είπαμε όσοι είναι εκτός εκπαίδευσης κρατάνε τα ωραία - πολλά υποσχόμενα - λόγια!

@ΚΟΥΡΕΤΣΟΣ ΔΗΜ. Έχεις απόλυτο δίκιο. Αν βέβαια είσαι ειδικότητα στο Δημοτικό με πλαίσιο μαθήματος αλλά όχι διδακτέα ύλη είσαι μια χαρά. Παίρνεις μέρος σε διαγονισμούς, φεστιβάλ, δράσεις. Τώρα, αν είσαι στο Λύκειο και δίνεις κάθε τόσο αναφορά για το που είσαι στην ύλη...

Κράτος δικαίου
|

Εντάξει, εδώ γελάμε....

Νέλλη Γ.
|

...κράτος δικαίου στους μαθητές..
..που στοιβάζονται σε τμήματα 27 ατόμων,σε αίθουσες χωρητικότητας 22 ατόμων και 25 - 30 τετραγωνικών, χωρίς τήρηση των κανονισμών ασφαλείας, την αναλογία m² ανά μαθητή κλπ κλπ..( Οδηγίες ΟΑΣΠ κλπ.κλπ)..την οικονομική εξαθλίωση της ελληνικής οικογένειας...
και όλα αυτά όπως πολλά άλλα για το κράτος δικαίου που θα διδάξουμε στους μαθητές λαμβάνοντας υπόψη την εξοικονόμηση πόρων μεσω αποδυνάμωσης της εκπαιδευτικής κοινότητας....
Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία.. είναι όντως αυτό που λείπει από τα σχολεία μας.

mhtsos
|

Ντέφια θα κρατάμε? γιατί από κέφια δεν...

Φιλόλογος πρώην
|

Ωχ, Θεέ μου! Όχι άλλη υποκρισία!

Φιλόλογος
|

Αμ' εγώ;

Μαθηματικός
|

Εγώ ρε παιδιά, πότε θα κάνω μάθημα;

ενας
|

κάντε και αυτό, κάντε και το άλλο, δώστε στοιχεία άμεσα, επιμορφώσεις κτλ κτλ κτλ αλλά τα λεφτά τα ίδια...Άλλωστε καθόμαστε 3 μήνες το καλοκαίρι και παίρνουμε άδειες...

Αυτο πραγματικά έλειπε..
|

Ειδικά στη χώρα μας τον τελευταίο καιρό είναι κάτι που έλειπε. Συγχαρητήρια στην Υπουργό μας. Σεβασμός στη δικαιοσύνη και τους άξιους λειτουργούς της.

Άσπρη Κιμωλία
|

Μοιάζει με πυροτέχνημα.
Δηλαδή, είναι ελλιπές το νέο πρόγραμμα σπουδών που γράφτηκε προσφάτως για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής;

ΚΟΥΡΕΤΣΟΣ ΔΗΜ.
|

ΣΉΜΕΡΑ Ο ΚΑΛΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΕΊ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ.
ΝΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ΣΤΑ site ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΑΥΤΟ...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ