Μηχανικοί, Μηχανικοί Π.Ε. και Μηχανικοί Τ.Ε.

Τα Πολυτεχνεία και Πανεπιστήμια της χώρας μας, του Ε.Μ.Π. πρωτοστατούντος , στα τέλη της δεκαετίας ’00 διεξήγαγαν μεγάλο και νικηφόρο αγώνα για μη διάσπαση των σπουδών των Μηχανικών τους σε δύο κύκλους, όπως η ‘’Μπολώνια’’ ζητούσε.

26/01/2018

Άκουσε το άρθρο

Του πρώην Πρύτανη του ΕΜΠ Κώστα Μουτζούρη

1. Οι απόφοιτοι των Τμημάτων Μηχανικών των Πανεπιστημίων και Πολυτεχνείων πενταετούς διάρκειας φοιτήσεως της χώρας μας και του εξωτερικού ή τετραετούς διάρκειας από αρκετές χώρες του εξωτερικού παγίως αναφέρονται ως Μηχανικοί, παραλειπομένου του Π.Ε. (π.χ. Πολιτικός Μηχανικός), δεδομένου ότι τα Ιδρύματα αυτά έχουν ενταχθεί στην κατηγορία Α.Ε.Ι. – Πανεπιστημιακού Τομέα. Οι απόφοιτοι ορισμένων Ιδρυμάτων πολλάκις αναφέρουν και το Ίδρυμα φοιτήσεως τους π.χ. Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π., Πολιτικός Μηχανικός Α.Π.Θ., ..., συνήθως για λόγους προβολής του επιπέδου των σπουδών τους.

2. Οι Μηχανικοί απόφοιτοι των Α.Ε.Ι.-Τεχνολογικού Τομέα υπογράφουν ως Μηχανικοί Τεχνολογικής Εκπαιδεύσεως (π.χ. Πολιτικός Μηχανικός Τ.Ε.), δεδομένου ότι τα Τ.Ε.Ι. έχουν από ετών υπαχθεί στην κατηγορία των Α.Ε.Ι.–ΤΤ. Οι νέοι απόφοιτοι των Τμημάτων Μηχανικών του υπό ίδρυση νέου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και όσων Α.Ε.Ι.-ΤΤ ενταχθούν σε Α.Ε.Ι.-ΠΤ ενδεχομένως να έπρεπε, κατ’αναλογίαν, να ονομάζονται Μηχανικοί Π.Ε. (π.χ. Πολιτικός Μηχανικός Π.Ε.)

3. Όμως διάκριση σε πρώτης ταχύτητας Μηχανικούς και δεύτερης ταχύτητας Μηχανικούς Π.Ε. ουδέποτε εφαρμόστηκε όλα αυτά τα έτη για αποφοίτους από Ιδρύματα με 5ετείς σπουδές (π.χ. Ελλάδας) και από 4ετείς σπουδές (π.χ. από Αγγλοσαξωνικές χώρες), αντίστοιχα. Όλοι, συλλήβδην, ονομάζονται Μηχανικοί. Ουδείς ιδιώτης, φορέας ή κρατική υπηρεσία, έθεσε θέμα διακρίσεως.

4. Τα Πολυτεχνεία και Πανεπιστήμια της χώρας μας, του Ε.Μ.Π. πρωτοστατούντος , στα τέλη της δεκαετίας ’00 διεξήγαγαν μεγάλο και νικηφόρο αγώνα για μη διάσπαση των σπουδών των Μηχανικών τους σε δύο κύκλους, όπως η ‘’Μπολώνια’’ ζητούσε. Επέτυχαν τη διατήρηση ενιαίου του κύκλου σπουδών τους πενταετούς διάρκειας, που οδηγεί σε ένα δίπλωμα επιπέδου κατ’ ελάχιστον master. Ο αγώνας τους ήταν για την μη διάσπαση σε έναν ‘’κατώτερο’’ και έναν ‘’ανώτερο’’ κύκλο, όπως επιέζοντο να κάνουν, και όχι για θέσπιση ταχυτήτων στους Μηχανικούς Πανεπιστημιακής Εκπαιδεύσεως.
 

Σχόλια (78)

Αντωνης
|

ΤΟ ΠΤΥΧΙΟ ΔΙΝΕΙ ΑΠΛΑ ΜΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΣΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟ ΠΟΥ ΤΟ ΚΑΤΕΧΕΙ.
ΕΠΕΙΤΑ ΤΟ ΠΟΣΟ ΨΑΧΝΕΣΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ . ΕΧΩ ΔΕΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΡΟΥΝ ΝΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΟΥΝ ΕΝΑ ΑΝΑΠΤΥΓΜΑ ΜΕΤΑΛΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥΣ ΠΟΥ ΞΕΡΟΥΝ ΝΑ ΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ CNC ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΣΥΓΚΟΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΥΝ ΠΡΟΙΟΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΗΔΕΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ . ΚΙ Ο ΕΝΑΣ ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΑΕΙ ΚΑΙ Ο ΑΛΛΟΣ .ΟΜΟΙΩΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ ΤΟΥ ΤΕΙ . ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΚΑΝΕΙ Η ΓΝΩΣΗ Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΧΗ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΙ Η ΑΕΙ.
ΟΣΟ ΑΦΟΡΑ ΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΤΑ ΤΕΙ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΑΔΙΚΟ ΑΦΟΥ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΑ ΙΔΡΥΣΕ . ΛΕΓΑΝΕ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΠΕΤΡΕΠΕ ΝΑ ΔΩΘΟΥΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΑ ΤΕΙ . ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΟΤΙ ΑΛΛΟ ΠΡΑΓΜΑ ΤΟ ΤΕΙ ( ΠΙΟ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ) ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΑΕΙ ( ΠΙΟ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ) ΟΠΟΤΕ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ . ΑΛΛΑ ΟΧΙ Ο ΕΝΑΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ . ΜΕ ΔΙΑΚΡΙΤΕΣΑ ΔΙΑΦΟΡΕΣ . ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΠΩ ΟΤΙ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΤΕΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΤΩΝ ΑΕΙ ΜΕ ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕΤΕ ΤΗΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ . ΑΛΛΑ ΚΙΑ ΠΑΛΙ ΤΟ ΜΕΤΑ ΜΕΤΡΑΕΙ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΗ ΟΧΙ ΤΟ ΠΤΥΧΙΟ , ΕΚΤΟΣ ΑΝ ΘΕΣ ΝΑ ΜΠΕΙΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΟΝΟ ΕΚΕΙ ΠΑΙΖΕΙ ΡΟΛΟ . ΣΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ ΜΕΤΡΑΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΟΥΛΕΙΑ ΠΟΥ ΣΕ ΘΕΛΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΤΑ ΒΛΕΠΕΙ ΚΑΝΕΙ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΛΙΓΕΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ.

@Απόστολος
|

αγαπητε φίλε

Δεν εχεις ακομη μάθει και ουτε προκειται να το μάθεις ότι η αξία του πτυχίου ειναι η αξια του κατόχου του

ενας Ηλεκτρολόγος μηχανικός Παν. Πατρών

Απόστολος
|

Πόσο καιρό θα συζητάμε για τα ΤΕΙ? Ο κόσμος ποτέ δεν τα αποδέχτηκε ως ισότιμα με τα Πανεπιστήμια. Ούτε και οι απόφοιτοι τους όταν ήταν υποψήφιοι των Πανελληνίων. Τι επιπλέον επαγγελματικά δικαιώματα θέλουν? Να γίνουν αυτόματα απόφοιτοι Πολυτεχνείων? Πόσο δίκαιο και ηθικό είναι αυτό? Τα προγράμματα σπουδών στα ΤΕΙ ήταν διαφορετικά οπότε δεν μπορούν να ζητάνε ισοτιμίες.
Και το ΠΔΑ απέτυχε να "ανέβει" βαθμολογικά ως Πανεπιστήμιο επομένως και οι Μηχανικοί ΠΕ δεν πρόκειται να αποκτήσουν τα επαγγελματικά δικαιώματα των Διπλωματούχων Μηχανικών.
Πρέπει να το πάρουν απόφαση κάποιοι: Ιατρική, Νομική και Πολυτεχνείο είναι κορυφαίες σχολές και μοναδικές. Γιαυτό και έχουν υψηλές βάσεις και εκεί περνάνε και σπουδάζουν κορυφαία μυαλά. Πρέπει να μάθουμε στην Ελλάδα να ξεχωρίζουμε τους Άριστους από τους μέσους και να τους επιβραβευουμε.

Παπαγρηγορίου Στέφανος
|

κε Κώστα Μουτζούρη

τι θα γίνει τελικά με τις διαδικασίες ισοτίμησης των αποφοίτων των ιδρυμάτων
τα τμήματα της σχολής μηχανικών τι κάνουν ..
δεν θέλω ουτε να σκεφτώ ότι πάτε σε διαδικασία κατάταξης ... μας πηρανε τις σχολές ,δεν μας δίνουν επαγγελματικά δικαιώματα και μας πετάτε στα αζήτητα ..

Δεν περιμένω τίποτα απο τους γνωστους σε ολους προστάτες αλλα περιμενω απο εσας τουλάχιστον εντιμότητα και ειλικρίνεια εφόσον αναλάβατε να διοικείται - εκπροσωπείτε τον ίδρυμα ...

με εκτίμηση

Άρειος Πάγος
|

«Τα πτυχία ΤΕΙ δεν είναι πτυχία Πανεπιστημιακά (Άρειος Πάγος 2028/06, 1817/08 και ΣτΕ 4882/12) αλλά διαφοροποιούνται από αυτά λόγο διαφορετικού προσανατολισμού (πιο εφαρμοσμένα).»

Είναι άλλη η συζήτηση τα Επαγγελματικά Δικαιώματα και το ελληνικό κράτος (διαβάστε παρόμοια επίκαριη συζήτηση, σχετικά με το ΣΑΕΠ και τα πτυχία των κολλεγίων)

Πρώτη προτεραιότητα να προστατευθούν οι απόφοιτοι: Η ακαδημαϊκή λύση (συνενώσεις ΤΕΙ/ΠΑΔΑ) μπορεί να λύσει οριστικά και το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων ΜΟΝΟ εφόσον αυτή δεν έχει υποσημειώσεις.

1) Για το Παν. Δυτικής Αττικής, υπάρχει μια εκκρεμότητα με την *τετραετή Σχολή Μηχανικών*. Αυτή δεν πρέπει να ξεχαστεί και να αφεθούν πάλι στην απροσδιοριστία νέες γενιές αποφοίτων.

Oι Σχολές Υγείας, Οικονομίας, Τροφίμων και Τεχνών σε πρώτη όψη δε φαίνεται να αντιμετωπίζουν θεσμικό πρόβλημα. Φυσικά απομένουν πολλά να γίνουν σε επίπεδο τμημάτων, ώστε να εξασφαλιστεί η ανταγωνιστική ποιότητα σπουδών έναντι των άλλων ιδρυμάτων της Αττικής (ΕΚΠΑ, ΕΜΠ, Γεωπονική, ΟΠΑ).

Το μέλλον για την έρευνα και τη διδασκαλία στα καινούρια ιδρύματα εξαρτάται κυρίως από τις προσλήψεις νέων μελών ΔΕΠ. Ιδρύματα στο εξωτερικό αναβάθμισαν δυναμικά τη θέση τους μέσα σε λίγα χρόνια, ενώ άλλα έμειναν σε μια στάσιμη αφάνεια.

2) Τα τμήματα ΤΕΙ που ενώνονται με πανεπιστημιακά μάλλον δε θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα.

Και στις δύο περιπτώσεις, όμως, οι αποφάσεις τελικά θα μεταφερθούν σε επίπεδο τμημάτων και εκεί το Υπουργείο δεν πρέπει να εμπλακεί.

Το Υπουργείο έχει την ευθύνη του γενικού σχεδιασμού του ακαδημαϊκού χάρτη και της ισότιμης αντιμετώπισης όλων των σχολών. Με βάση αυτόν τον χάρτη η κάθε σχολή ΑΕΙ, προφανώς σε συντονισμό με τις υπόλοιπες στην Ελλάδα, οφείλει να προχωρήσει σε αποφάσεις συγχωνεύσεων για τα τμήματά της μέσα στην επόμενη πενταετία.

Αρκούν 10-12 ΑΕΙ για όλη την Ελλάδα, όλα ίδιου τύπου (πανεπιστήμια). Η δημιουργία περιφερειακών ΑΕΙ που να μπορούν να είναι βιώσιμα έναντι των πανεπιστημίων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι η κρίσιμη παράμετρος επιτυχίας - δηλαδή, για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Πανεπιστήμιο Κρήτης πρέπει να θέσουν ως στόχο τα τμήματά τους να αποτελουν πρώτη επιλογή για φοιτητές και προσωπικό και όχι τρίτη ή τέταρτη εναλλακτική.

Δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί ότι η ανάπτυξη δομών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τρεις πυλώνες (Πανεπιστημίο-Ερευνητικό Κέντρο-Πάρκο Καινοτομίας) μάλλον είναι ο μοναδικός τρόπος μακρόπνοης ανάπτυξης της περιφέρειας που έχει η Ελλάδα, εκτός του τουρισμού.

Εάν μπουν τα σωστά θεμέλια, τα ΑΕΙ μπορούν να επιτύχουν σημαντική ανάπτυξη, σε τοπικό (ΝΑ Μεσόγειος) αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο, αφήνοντας πίσω την "χαμένη δεκαετία" της οικονομικής κρίσης.

G.Ar
|

Το ΣτΕ με την 2544/13 απόφαση του καταδίκασε αμετάκλητα το ελληνικό δημόσιο για τη μη έκδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των Μηχανικών Τ.Ε. Τα πράγματα είναι πολύ απλά και δεν υπάρχει λόγος διαφωνιών. Η ελληνική πολιτεία (εκτελεστική εξουσία) διαχρονικά παρανομούσε, μη εφαρμόζοντας τη σχετική νομοθεσία (άρθρο 25 του Ν.1404/83 και άρθρο 6 παρ 6β' του Ν.2916/01 κτλ). Τώρα όσον αφορά το θέμα των πτυχίων ΤΕΙ αυτό έχει ξεκαθαριστεί ήδη από το έτος 2001 με το άρθρο 5 παρ 12 γ' του Ν.2916/01. Με βάση αυτή τη διάταξη προστέθηκε άρθρο στον ιδρυτικό νόμο των ΤΕΙ, στο άρθρο 25, και επικυρώθηκαν όλα τα πτυχία των ΤΕΙ ως πτυχία ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα. Έτσι λοιπόν όλοι οι απόφοιτοι των ΤΕΙ ανεξάρτητα έτους αποφοιτήσεως τους, ασκούν το ίδιο επάγγελμα, διορίζονται στην ίδια κατηγορία στο δημόσιο και τέλος μετέχουν στη διαδικασία απόκτησης μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών. Προς αποφυγή παρερμηνειών τα πτυχία ΤΕΙ δεν είναι πτυχία Πανεπιστημιακά (Άρειος Πάγος 2028/06, 1817/08 και ΣτΕ 4882/12) αλλά διαφοροποιούνται από αυτά λόγο διαφορετικού προσανατολισμού (πιο εφαρμοσμένα). Αυτό που ζητάμε λοιπόν είναι η άμεση έκδοση των εκκρεμών Π.Δ και η συμμόρφωση με τις δικαστικές αποφάσεις.

Δρ Μηχανικός
|

Στο μέλλον και οι σπουδές μηχανικών θα γίνουν τέσσερα χρόνια, όπως και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Καθαρά οικονομικοί παράγοντες αφού συμφέρει τα πανεπιστήμια να δίνουν πτυχίο+μαστερ (4+2) χρόνια παρά ενιαίο αδιάσπαστο τίτλο.

Dimos_oldman
|

Προβλέπεται επιστολή ψήφος σε γενικες συνελευσεις;

Α. Σούλης / I. Χατζιδάκης / Γ. Μαλτέζος / Γ. Κονοπισόπουλος
|

i) Ο Ιωάννης Χατζιδάκης σπούδασε Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στα Μαθηματικά στο Παρίσι και στο Βερολίνο.

Πέραν του Πολυτεχνείου υπηρέτησε ως καθηγητής Μαθηματικών στη Σχολή Ευελπίδων, το Πανεπιστήμιο Αθηνών και τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Υπηρέτησε το Πολυτεχνείο από τη θέση του καθηγητή της «Στοιχειώδους και Θεωρητικής Μηχανικής».

Η υψηλή στάθμη και η αυστηρά επιστημονική γραφή και διδασκαλία του Ι. Χατζιδάκη συνάγεται επίσης και από το σωζόμενο σύγγραμμά του «Στερεά Αναλυτική Γεωμετρία» που εξέδωσε το 1880.

ii) Ο Γεώργιος Μαλτέζος σπούδασε Μεταλλειολογία στο Παρίσι και, πέραν του Μαθήματος της «Ατμομηχανικής και Κινητικής Μηχανικής», το οποίο ανέλαβε επίσημα από το Σεπτέμβριο του 1896, δίδαξε επίσης Μηχανολογία.

Υπηρέτησε το Ίδρυμα μέχρι το 1938 με πολλές ενδιάμεσες παύσεις και επαναπροσλήψεις.

iii) Ο Γεώργιος Κονοπισόπουλος σπούδασε Μηχανολογία στο Παρίσι και δίδαξε το μάθημα της «Κινητικής Μηχανικής» μέχρι το 1917. Παράλληλα, από το 1911 εδίδασκε το μάθημα της Εφηρμοσμένης Μηχανικής στη Σχολή των Ευελπίδων. Απομακρύνθηκε από τη θέση του για πολιτικούς λόγους και πέθανε το 1919 σε ηλικία μόλις 52 ετών.

iv) Ο Σούλης γεννήθηκε το 1836 στο Αγρίνιο και σπούδασε Φυσικομαθητικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ως υπότροφος του Ελληνικού Δημοσίου συνέχισε τις σπουδές του ως Μηχανικός στη Σχολή Γεφυροδοποιών στο Παρίσι. Παράλληλα, από το 1911 δίδασκε το μάθημα της Εφηρμοσμένης Μηχανικής
στη Σχολή των Ευελπίδων.

Η σχέση του Σούλη με το Πολυτεχνείο αρχίζει ήδη από το 1869 (μόλις έχει επιστρέψει από τις σπουδές του στο Παρίσι) όταν ορίζεται μέλος της τριμελούς επιτροπής η οποία διενήργησε τις εξετάσεις των σπουδαστών του Ιδρύματος.

Μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ο Α. Σούλης αφιερώνεται στη διδασκαλία αλλά και στη συγγραφή διδακτικών εγχειριδίων.

Αναλυτικά βιογραφικά μπορούν να βρεθούν στη Εθνική Βιβλιοθήκη.

Μηχανικοί Πανεπιστημίου
|

Mπορείτε να συγκρίνετε το πρόγραμμα των ΤΕΙ εκείνης της εποχής με τα αντίστοιχα των πανεπιστημίων.

Προφανώς οι διαφορές στα μαθήματα και τη διδασκαλίας τους (καθηγητές) είναι τόσες που ακαδημαϊκά δεν επιτρέπουν την ισοτίμηση.

Επίσης, σαφώς τα ΤΕΙ αποτέλεσαν μηχανισμό άναρχης διεύρυνσης των τμημάτων. Δείτε την περίπτωση της Κρήτης: Υπήρχε σχεδιασμός για Πανεπιστήμιο από τη δεκαετία του '60. Γιατί χρειαζόταν και ένα ΤΕΙ;

Τώρα με το Πολυτεχνείο - που κακώς ιδρύθηκε ανεξάρτητα από το Πανεπιστήμιο και όχι σαν Πολυτεχνική Σχολή - υπάρχουν τρία ΑΕΙ στην Κρήτη!

Για την ιστορία:

Το πρώτο προπτυχιακό πρόγραμμα Πληροφορικής στην Ελλάδα προσφέρθηκε από το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Η/Υ στην Πάτρα. Αυτό το τμήμα όμως δεν προέκυψε από μόνο του, αλλά με τις ενέργειες καθηγητών από το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων της Πάτρας. Γι'αυτό και το τμήμα εντάχθηκε στην Πολυτεχνική Σχολή και έχει πενταετή διάρκεια σπουδών.

Ομοίως, το τμήμα Πληροφορικής στο ΑΠΘ ιδρύθηκε λίγο αργότερα από μέλη ΔΕΠ των Ηλεκτρολόγων του ΑΠΘ.

Το τμήμα Επιστήμης των Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης ιδρύθηκε το 1984.

Το τμήμα Πληροφορικής (και Τηλεπικοινωνιών) στο ΕΚΠΑ λειτουργούσε ως διατμηματικό πρόγραμμα με συμμετοχή των τμημάτων Μαθηματικών και Φυσικής ήδη από το 1986.

Απόφοιτοι του πανεπιστημίου και του πολυτεχνείου (Μαθηματικοί, Φυσικοί και Ηλεκτρολόγοι, κυρίως) έκαναν διδακτορικό σε Computer Science και Computer Engineering σε πανεπιστήμια του εξωτερικού ήδη από τη δεκαετία του 1970.

Συνεπώς, οι ανώτατες σπουδές στην Πληροφορική στην Ελλάδα δε σχετίζονται με τα τμήματα των ΤΕΙ. Ούτε είχαν οι απόφοιτοι των ΤΕΙ αποκτήσει κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα λόγω των σπουδών τους σε τμήματα ΤΕΙ, το αντίθετο μάλλον συνέβαινε, υστερούσαν έναντι των αποφοίτων πανεπιστημίου.

Όλα τα ιδρύματα έχουν συνέχεια και φυσικά ανανεώνουν τα γνωστικά αντικείμενα που θεραπεύουν. Αυτό δε σημαίνει ότι όλα γίνονται αυτόματα πανεπιστημιακά ιδρύματα, αρκεί να περάσουν μερικές δεκαετίες.

Ακαδημαϊκά το θέμα είναι κυρίως ποιοτικό: δεν είναι όλα τα προγράμματα σπουδών ίδια, ούτε στην Ελλάδα ούτε στο εξωτερικό.

Τα ΤΕΙ το 1983 εντάχθηκαν στην ανώτερη εκπαίδευση. Μετά το 2001 ανωτατοποιήθηκαν. Όλα αυτά αποδείχτηκαν ότι δεν ήταν αρκετά. Η προσωπική πορεία ορισμένων αποφοίτων δεν αλλάζει τη δομή ενός ιδρύματος - φτάσαμε στο 2010 για να παραδεχθούμε ότι πρέπει να αλλάξει η ίδια η δομή των ΑΕΙ και να σταματήσουμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας.

@ bob mastoras
|

Επειδή σχολιάζετε σε πολλά ανάλογα θέματα: εσείς είχατε επιλογή φοίτησης στο ΕΜΠ ή το ΑΠΘ ή το ΕΚΠΑ ή το Παν. Πατρών και προτιμήσατε το ΤΕΙ Αθηνών ή Κρήτης ή Θεσσαλονίκης;

Δεν γνωρίζατε τότε ότι υπήρχε διαφορά μεταξύ σπουδών σε πανεπιστήμιο και ΤΕΙ; Αν όχι, πρέπει να ήσασταν ο μοναδικός στην Ελλάδα. Αν ναι, γιατί επιλέξατε να σπουδάσετε σε ΤΕΙ;

Το ίδιο με εσάς σκέφτονται όλοι, και τότε και τώρα, με εξαίρεση ίσως τις ειδικότητες που είναι (ήταν) μοναδικές στα ΤΕΙ (πχ. Φυσικοθεραπεία).

Γράφετε επίσης: η ένταξη των ΤΕΙ στην ανώτατη παρουσιάζεται ανωτατοποίηση. Ενώ είχε γίνει με ομότιμη και μη διαφοροποιημένη την απονομή πτυχίων πριν και μετά το 2001.

Άλλο ακαδημαϊκή, άλλο επαγγελματική πορεία.

Μπορείτε επίσης να δείτε σε ιδρύματα στο εξωτερικό, αν και κατά πόσο τα πτυχία ΤΕΙ αναγνωρίζονται ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ως αντίστοιχα με τα πτυχία πανεπιστημίων.

Για το Πολυτεχνείο Αθηνών. Την Ιστορία μπορείτε να τη διαβάσετε στην κεντρική ιστοσελίδα, όπου υπάρχουν και δύο αναλυτικά τεύχη (περίπου 1.000 σελίδων).

Γίνεται σαφής αναφορά στη μεταρρύθμιση του 1887.

Το 1887 με τη θεσμοθέτηση των τετραετούς φοίτησης σχολών «πολιτικών μηχανικών» και «μηχανουργών» (μετέπειτα μηχανολόγων) το Πολυτεχνικό Σχολείο ή Μετσόβιο Πολυτεχνείο, όπως γίνεται ευρύτερα γνωστό, «καταρτίζει άνδρες ανώτατης τεχνικής μόρφωσης για τη δημόσια υπηρεσία, τη βιομηχανία και την οικοδομή» εφάμιλλους «προς τους αποφοιτούντας εκ των μεγάλων τεχνικών της Ευρώπης σχολών» και με νόμο του 1914 το Ίδρυμα καθιερώνεται ως «Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο» (Ε.Μ.Π.).

bob mastoras
|

«Τα πτυχία που έδιναν αρχικά τα ΤΕΙ όντως ΔΕΝ ήταν ίδιας "ποιότητας"(στόχευσης και ύλης) με τα πανεπιστημιακά πτυχία, μηχανικών και μη. » Καλά το όντως προϋποθέτει ότι κάποιος συνομιλητής συμφωνεί. Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο φίλος σχολιαστής συμφωνεί καταρχάς με τον εαυτό του. Αλλά εν’ τάξει αρχικά δεν ήταν. Τώρα που είναι ίδιας "ποιότητας", πάλι οι φοιτητές χρεώνονται με 5 μαθήματα επιπλέον των 240 ECTS. Σαν τέλος/ φόρο αποΤΕΙοποίησης. Και καλά τα 5 μαθήματα. Το σημείο τομής, δηλαδή το 2012 είναι προφανώς αυθαίρετο. Όπως αυθαίρετο είναι να μην υπολογίζονται ως ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία μεταπτυχιακές σπουδές και με ταχυδακτυλουργίες πορείες σπουδών που διαρκούν σαφώς περισσότερο από 4 χρόνια πχ 6, 7 να παρουσιάζονται σαν παρακατιανές σπουδές με απλές σύντομες ειδικεύσεις. ‘Η η ένταξη των ΤΕΙ στην ανώτατη να παρουσιάζεται ανωτατοποίηση. Ενώ είχε γίνει με ομότιμη και μη διαφοροποιημένη την απονομή πτυχίων πριν και μετά το 2001.

«Το ΕΜΠ ιδρύθηκε το 1837 και το 1887 προήχθη σε Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. » Είναι σίγουρο το 1887; Το λέω γιατί στην Πρωσία δόθηκε για πρώτη φορά στον γερμανόφωνο χώρο το δικαίωμα της απονομής διδακτορικού σε πολυτεχνεία από τον Wilhelm II τον Οκτώβριο του 1899. Το δικαίωμα το διεκδικούσαν τα πολυτεχνεία αλλά το απέκρουαν λυσσαλέα τα πανεπιστήμια. (Θυμίζει κάτι;) Και στην Ελλάδα το μη ονομαζόμενο τότε ΕΜΠ το είχε από το 1887; Διαβάζω από τον ιστότοπο των πολιτικών μηχανικών ΕΜΠ «Αναδιοργάνωση της Σχολής (1914-17)
Ο καθηγητής της Έδρας Λιμενικών Έργων της Σχολής Άγγελος Γκίνης ήταν η ηγετική προσωπικότητα (Διευθυντής του Σχολείου – σήμερα θα λέγαμε Πρύτανης) που σχεδίασε και υλοποίησε το τελικό βήμα της μετατροπής του Σχολείου σε Πανεπιστήμιο.» Τώρα γιατί όλα αυτά μου θυμίζουν την έκφραση βασιλικότερος του βασιλέως;

Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ
|

Πρόκειται για ψευδοδίλημμα γιατί δεν ήταν ζήτημα ονομασίας. Τα ΤΕΙ παλιά δεν προσέφεραν ολοκληρωμένες σπουδές, και τα περισσότερα τμήματά τους ακόμα και τώρα θεωρούνται υποδεέστερα σε σχέση με τα αντίστοιχα των πανεπιστημίων.

Αν πρέπει να γίνει κάτι για τους πρόσφατους αποφοίτους, ας γίνει. Είναι περίεργο αυτός που πήρε πτυχίο το 2017 να διαχωριστεί από εκείνον που θα πάρει πτυχίο το 2019, όταν τα μαθήματα και οι καθηγητές είναι τα ίδια.

Το θέμα είναι να τελειώνει οριστικά το ψευδοδίλημμα των ΤΕΙ και των πανεπιστημίων: Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, όλα τα ΑΕΙ νομοθετικά ισότιμα.

Εκεί που θα κριθεί το αποτέλεσμα είναι να προχωρήσουν άμεσα και οι συνενώσεις πανεπιστημίων, ώστε στην πράξη όλα τα ΑΕΙ να γίνουν βιώσιμα.

Δεν μπορεί να εξαρτάται από τοπικούς ή κομματικούς παράγοντες το ποια πόλη μπορεί να έχει πανεπιστημιακή σχολή.

Το να λειτουργούν το πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας ή το πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ή η Πάντειος ή το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ως έχουν θα οδηγήσει μόνο σε ανισορροπία.

bob mastoras
|

Ώστε τα ΤΕΙ φταίνε για τον πληθωρισμό τίτλων στην τριτοβάθμια! Συχνά ακολουθούν κοπετοί για την πολιτική της διασποράς στον χώρο των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων –δικαιολογημένα κατά την γνώμη μου-. Αλλά αυτό είναι ευθύνη των ΤΕΙ; Και μάλιστα των φοιτητών τους; Για να δούμε. Τα ΤΕΙ ιδρύθηκαν το 1983. Στα πανεπιστήμια τι έγινε;
Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ιδρύθηκε με το Προεδρικό Διάταγμα 13/2000 . Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ένα δημόσιο πολυεδρικό Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. ιδρύθηκε το 1984. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ιδρύθηκε το 1984. Tο Xαροκόπειο Πανεπιστήμιο ιδρύθηκε το 1990 μετά την κατάργηση της Χαροκοπείου Σχολής Οικιακής Οικονομίας, Το Πολυτεχνείο Κρήτης ιδρύθηκε το 1977 και δέχτηκε τους πρώτους φοιτητές το 1984. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.) ιδρύθηκε το 1992. Το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος ιδρύθηκε το 2005. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας ιδρύθηκε το 2002.
Μιλάμε για έκρηξη ίδρυσης πανεπιστημίων. Αλλά και σε επίπεδο τμημάτων έχει ενδιαφέρον το τοπίο. Στην Αττική έχουμε: Το Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών Συστημάτων Τ.Ε. ιδρύθηκε και λειτουργεί από το 1984, στα πλαίσια του Νόμου 1404/83, στη Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών του Α.Ε.Ι. Πειραιά Τ.Τ. Το Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής του Τ.Ε.Ι. Αθήνας δημιουργήθηκε στα πλαίσια του νόμου 1404/83, ως Τμήμα της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών (Σ.Τ.ΕΦ.) με όνομα «Τμήμα Ανάλυσης και Προγραμματισμού Η/Υ», και δέχθηκε τους πρώτους σπουδαστές του τον Οκτώβριο του 1983. Το 2018 συμπτύσσονται σε ένα τμήμα. Προφανώς τα τμήματα αυτά ήταν άχρηστα και η πληροφορική δεν χρειαζόταν. Στα πανεπιστήμια; Ίδρυση τμημάτων πληροφορικής στο ΕΚΠΑ, στην ΑΣΟΕΕ / ΟΠΑ, στο Παπει, στο Χαροκόπιο, και επειδή δεν φτάνανε αυτά στο Παπει τμήμα ψηφιακών και στο ΕΜΠ οι ηλεκτρολόγοι έγιναν και μηχανικοί υπολογιστών. Αν εξαιρέσουμε το ΕΚΠΑ κάθε μία από τις ιδρύσεις μία μικρή ιστορία. Ο υπεύθυνος υπουργός για το σχέδιο Αθηνά πχ (που έκλισε ουκ ολίγα τμήματα) εκλέγεται στον Πειραιά και έτσι το ΠαΠει διατηρεί δύο τμήματα πληροφορικής.
Η ιστορία συνεχίζεται. Τμήματα φυσιοθεραπευτών, λογοθεραπευτών, νοσηλευτών, θα καταργηθούν γιατί η Ελλάδα δεν χρειάζεται ΤΕΙ γιατί δεν έχει βιομηχανία.
Τι να πω! Τώρα που κλείνουν τα ΤΕΙ. Τι θα κάνετε χωρίς βάρβαρους; Και έχεις και τους άλλους να σου λένε ότι δεν μπορεί ένας απόφοιτος ΤΕΙ του 1987 να είναι ισότιμος με έναν απόφοιτο πανεπιστημίου γιατί διδάχτηκε μόνο εφαρμογές. Η συκοφαντία σε κλαδικό επίπεδο.

Γιώργος Παπαδόπουλος
|

@Μηχανικοί Πανεπιστημίου

Ουδέποτε υποστήριξα ότι η ίδρυση των ΤΕΙ, έλυσε προβλήματα. Το αντίθετο συνέβη, δημιούργησε πολλά (αχρείαστα) προβλήματα.
Στα ερωτήματα που θέτεις (αν έπρεπε να ιδρυθούν τα ΤΕΙ και πόσα) μπορώ να προσθέσω και άλλα, έπρεπε να έχουν ίδιες ειδικότητες με τα πανεπιστήμια ή όχι;
Επί της ουσίας στα περισσότερα (αν όχι σε όλα) συμφωνώ μαζί σου, έστω και αν φθάνω σε αυτά από διαφορετική αφετηρία.
Τα ΤΕΙ καλώς ή κακώς ιδρύθηκαν και καλώς ή κακώς κλείνουν. Για εμένα προσωπικά (ως πτυχιούχος ΤΕΙ) το ζήτημα είναι τι θα γίνει με τους πτυχιούχους τους πρωτίστως όσον αφορά στα επαγγελματικά τους δικαιώματα.

Αυτό όμως που με ενοχλεί περισσότερο είναι το να λέμε ότι τα ΤΕΙ είναι τα μόνα υπεύθυνα για την (κακή) κατάσταση στην ανώτατη εκπαίδευση. Κανένας ή σχεδόν κανένας δεν ασχολείται με τις παθογένειες των πανεπιστημίων.
Μια εξ αυτών είναι ότι όπως τα ΤΕΙ “πλησίαζαν” τα πανεπιστήμια, έτσι και ορισμένα πανεπιστήμια “πλησίασαν” τα ΤΕΙ (κυρίως με την ίδρυση τμημάτων, τα οποία πρωτοεμφανίστηκαν στα ΤΕΙ).

Θα διαφωνήσω μαζί σου όταν λες ότι κανένας «δεν υποστηρίζει ότι ΟΛΑ τα πανεπιστήμια είναι "καλά"». Ο νομοθέτης αυτό εννοούσε, όταν έδινε δικαίωμα σε όλα τα πανεπιστήμια να διοργανώνουν διδακτορικά (μόνο και μόνο επειδή ήταν πανεπιστήμια) ενώ για τα ΤΕΙ έπρεπε να μπουν προϋποθέσεις.
Για να μην παρεξηγηθώ, δεν είμαι κατά της αξιολόγησης. Αλλά αυτή έπρεπε να γίνεται για όλους (πανεπιστήμια και ΤΕΙ).

Μηχανικοί Πανεπιστημίου
|

Τα πτυχία που έδιναν αρχικά τα ΤΕΙ όντως ΔΕΝ ήταν ίδιας "ποιότητας"(στόχευσης και ύλης) με τα πανεπιστημιακά πτυχία, μηχανικών και μη. Όλη η φιλοσοφία των σπουδών και της έρευνας στα ΤΕΙ περιοριζόταν στο πεδίο των εφαρμογών.

Όλα αυτά που αναφέρετε είναι σωστά. Αυτά όμως δεν προέκυψαν στην πορεία, ήταν ήδη συστατικά των σπουδών στα ΚΑΤΕΕ. Τα ΤΕΙ δεν μπορούσαν να αποβάλουν αυτή την κακή παράδοση με ένα νομοθετικό πλαίσιο, γιατί τα ιδρύματα δεν αποκτούν ακαδημαϊκή υπόσταση μόνο "στα χαρτιά".

Είναι ακριβώς τα ίδια θέματα που συζητώνται τώρα για το Παν. Δυτικής Αττικής και τις σχολές του: το πρώτο βήμα είναι σαφώς η ίδρυση ενός πανεπιστημίου. Στη συνέχεια όμως είναι η διάρθρωση των τμημάτων και των σχολών και η ποιότητα των καθηγητών που θα εξασφαλίσει τη σωστή λειτουργία του. Δε γίνονται αυτόματα, με ένα νομοθετήμα.

Κανείς δεν υποστηρίζει ότι ΟΛΑ τα πανεπιστήμια είναι "καλά". Αρκετά από αυτά επίσης δεν έπρεπε να έχουν ιδρυθεί. Τα υπόλοιπα πρέπει να συγχωνευθούν, καθώς η Ελλάδα δεν μπορεί να συντηρεί 22 ανεξάρτητα πανεπιστήμια.

πχ. Το Παν. Κρήτης και το Πολ. Κρήτης ΠΡΕΠΕΙ να συγχωνευτούν. Το ίδιο η Πάντειος και η Χαροκόπειος και η ΑΣΟΕΕ. Το Παν. Πατρών και το Παν. Πελοποννήσου κοκ.

Σίγουρα όμως η λύση στα προβλήματα των πανεπιστημίων το 1980 δεν ήταν η ίδρυση των ΤΕΙ. Στις συσσωρευμένες δυσλειτουργίες της Γ'Βάθμιας εκπαίδευσης, για καθαρά ψηφοθηρικούς λόγους, προσθέσαμε στις "βαλίτσες" των ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, ένα αχρείαστο πρόβλημα...

Μηχανικοί Πανεπιστημίου
|

Το ΕΜΠ ιδρύθηκε το 1837 και το 1887 προήχθη σε Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπίζουμε τα ΤΕΙ με τα δεδομένα του 19ου αιώνα.

Μέχρι το 1960 είχαμε μόνο τρία ΑΕΙ (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, ΕΜΠ) και ορισμένες ισότιμες σχολές (Γεωπονική, ΑΣΟΕΕ, Πάντειος, Βιομηχανική Πειραιά, Βιομηχανική Θεσσαλονίκης), όλα συγκεντρωμένα σε Αττική και Θεσσαλονίκη.

Έτσι ξεκίνησε η πρώτη περίοδος διεύρυνσης: Παν. Πατρών, Παν. Ιωαννίνων, ΔΠΘ, Παν. Κρήτης.

Φτάνοντας στο 1980, είχε δημιουργηθεί ένας νέος ακαδημαϊκός χάρτης. Σε αυτή την εποχή, για τις ανάγκες της Ελλάδας του 21ου αιώνα, έπρεπε να ιδρυθούν κι άλλα ιδρύματα, πανεπιστήμια και ΤΕΙ; Κι αν ναι, πόσα;

Το 1980, στην Αθήνα είχαμε ήδη ένα Τεχνολογικό Ίδρυμα για πανεπιστημιακές σπουδές. Το Πολυτεχνείο Αθηνών, με ιστορία περίπου ενός αιώνα.

Στη Θεσσαλονίκη, τα Ιωάννινα, την Πάτρα και την Ξάνθη είχαμε Πολυτεχνικές Σχολές. Ιδρύθηκαν κι άλλα, Πολυτεχνική Σχολή Παν. Θεσσαλίας και Πολυτεχνείο Κρήτης, το 1984.

Τι παραπάνω προσέφερε η λειτουργία τριετών τμημάτων "ανώτερης" εκπαίδευσης, χωρίς καμία έμφαση στη θεωρητική θεμελίωση των σπουδών χωρίς απαίτηση για εκλογή καθηγητών με διδακτορικό;...

Η λειτουργία των ΤΕΙ δεν συμβαδίζει ούτε τις ιστορικές εξελίξεις ούτε με τις ανάγκες της χώρας. Απλώς ήταν η μετεξέλιξη των ΚΑΤΕΕ, που κανείς δεν είχε τότε το θάρρος να προτείνει κατάργηση ή απορρόφηση.

Γιώργος Παπαδόπουλος
|

@Μηχανικοί Πανεπιστημίου

Αν διαβάσεις την ιστορία του ΕΜΠ (όπως αυτή αναφέρεται στη σελίδα του) θα δεις ότι το ΕΜΠ ιδρύθηκε το 1837 ως “Τεχνικό Σχολείο”. Μετά από διάφορες αλλαγές που έγιναν φθάνουμε στο 1917 όπου έγινε “η τελευταία ριζική μεταρρύθμιση στην οργάνωση και διοίκηση του Ιδρύματος”.
Στη συνέχεια αναφέρεται ότι: «Η μετάβαση από το 1917 στη σημερινή οργάνωση των σπουδών είναι αποτέλεσμα διαδοχικών προσαρμογών στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της ελληνικής οικονομίας σε συνδυασμό με το εξελισσόμενο σε έκταση και σε βάθος περιεχόμενο των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων.»
Δηλαδή και για το ΕΜΠ κανένας δεν είχε πει ότι κάποια στιγμή στο μέλλον θα “αναβαθμιστεί”. Το ΕΜΠ είναι αυτό που είναι σήμερα επειδή ακολούθησε τις εξελίξεις.
Για ποιο λόγο να μην γίνει το ίδιο και με τα ΤΕΙ, δηλαδή απλά να ακολουθήσουν και αυτά τις εξελίξεις; Για ποιο λόγο έπρεπε να ειπωθεί στον ιδρυτικό τους νόμο ότι κάποια στιγμή στο μέλλον ίσως χρειαστεί να ισοτιμηθούν με τα πανεπιστήμια;

Στο ερώτημα σου αν χρειάζονταν τα ΤΕΙ δίπλα στα πανεπιστήμια η απάντηση μου έχει δυο σκέλη:
Α) αν τα ΤΕΙ είχαν στηριχθεί όπως έπρεπε τότε θα είχαν πολλά να προσφέρουν.
Β) κρίνοντας εκ των υστέρων (και γνωρίζοντας ότι εν πολλοίς τα ΤΕΙ “αφέθηκαν στην τύχη τους” με εξαίρεση κάποιες σωστές νομοθετικές παρεμβάσεις) τότε είμαι υποχρεωμένος να πω ότι κακώς δημιουργήθηκαν.

Στην Ελλάδα μας αρέσει να παίζουμε με τις λέξεις. Ένα ίδρυμα δεν κρίνεται από το τι προσφέρει, αλλά από το όνομα του. Αν έχει στο όνομα του τη λέξη πανεπιστήμιο τότε de facto είναι καλό. Αν όχι...
Για αυτό και πολλές αξιολογήσεις της ΑΔΙΠ “πονάνε”. Διότι αποδεικνύουν ότι αρκετά ΤΕΙ είναι τουλάχιστον ισάξια με κάποια πανεπιστήμια.
Και μην ξεχνάμε ότι τα ΤΕΙ είχαν να αντιπαρέλθουν και πολλά μειονεκτήματα (τη “ρετσινιά” της κοινωνίας, την υποχρηματοδότηση) και παρόλα αυτά κάποια επιτέλεσαν και επιτελούν σοβαρό ερευνητικό έργο (πχ το ΤΕΙ Κρήτης).
Άρα δεν μπορώ να δεχτώ ότι ένα πτυχίο ΤΕΙ του 1992 δεν μπορεί να είναι αντίστοιχο με ένα πτυχίο πανεπιστημίου του 1992, απλώς και μόνο επειδή το ε΄να είναι πτυχίο από ΤΕΙ και το άλλο από πανεπιστήμιο.
Ή μήπως ΟΛΑ τα πανεπιστήμια είναι το ίδιο καλά;

Τα ΤΕΙ δε συγχωνεύονται/απορρφοούνται (εγώ θα έλεγα καταργούνται) για να είναι “βιώσιμα σαν ισχυρές ακαδημαϊκές οντότητες”. Η τρόικα (θεσμοί, εταίροι, όπως θες πες τους) έχει ζητήσει να μειωθεί ο αριθμός των ΑΕΙ και επειδή κανένας δεν θα πείραζε τα πανεπιστήμια βρέθηκε ο αδύναμος κρίκος, δηλαδή τα ΤΕΙ.
Όσον αφορά στα προβλήματα που αναφέρεις (ζητήματα αναγνώρισης) αυτά έχουν λυθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αλλά σε περίπτωση που υπάρχουν προβλήματα σε κάποιες χώρες, εκεί θα μπορούσε να βοηθήσει το εθνικό πλαίσιο προσόντων, το οποίο ακόμα να ορίσουμε.

St
|

@Μηχανικοί Πανεπιστημίου

Οι απόφοιτοι Ανώτατων τεχνολογικών ιδρυμάτων 2017, γιατί να θεωρούνται με τεχνολογικό πτυχίο Όταν στο ΠΑΔΑ υπάρχει Σχολή που πρόσθεσε αν θυμάμαι καλά 5 επιπλέον μαθήματα και το παρέδωσε ως πανεπιστημιακό το νέο πρόγραμμα? αυτά είναι αδικίες. Για πέντε μαθέματα να έχεις πανεπιστημιακό πτυχίο.

Μηχανικοί Πανεπιστημίου
|

Τα ΤΕΙ ανωτατοποιήθηκαν μόλις το 2001. Δηλαδή, τη δεκαετία του 1980 και του 1990 κανείς υπουργός δεν έδωσε ένα σχέδιο ότι τα ΤΕΙ (πρωην ΚΑΤΕΕ) που ιδρύθηκαν τότε σε βάθος χρόνου θα γίνουν *ισοτιμα* με τα πανεπιστήμια.

Δεν είναι μόνο η διάρκεια των σπουδών, ήταν προβληματική όλη η λειτουργία των ΤΕΙ όπως νομοθετήθηκε στην Γ'βθμια εκπαίδευση το 1983.

Όλοι επέμεναν στην "ιδιαιτερότητα" της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Εκεί είναι το πρόβλημα και το μεγάλο λάθος. Δεν είναι μόνο τα επαγγελματικά δικαιώματα, είναι ακαδημαϊκό το ζήτημα.

Ούτε οι επόμενοι νόμοι (ενδεικτικά: 2001, 2005, 2007, 2009, 2011...) βοήθησαν στο να επιλυθεί το τεράστιο πρόβλημα που δημιούργησε αυτή η διχοτόμηση και άκρατη διεύρυνση της ανώτατης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Χρειαζόταν η Ελλάδα +14 ιδρύματα (ΤΕΙ), δίπλα στα πανεπιστήμια;...

Φτάσαμε στο σημείο να πρέπει να απορροφηθούν/συνενωθούν για να είναι βιώσιμα σαν ισχυρές ακαδημαϊκές οντότητες (βλ. ζητήματα αναγνώρισης τίτλων από πανεπιστήμια του εξωτερικού).

Αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν οι απόφοιτοι των ΤΕΙ του 1992 να ισοτιμηθούν με τους αποφοίτους του Παν. Δυτικής Αττικής του 2022. Είναι σαν να ισχυρίζεται κάποιος ότι ένα πτυχίο (πχ. Πληροφορικής ή Οικονομικών) από το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης το 1992 ήταν ίδιο με το αντίστοιχο πτυχίο από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, την ίδια χρονιά.

Σοφία PhD
|

@Γιώργος Παπαδόπουλος

Ξεκάθαρα η δημιουργία των ΤΕΙ είχε να κάνει με οικονομικά συμφέροντα και μικροπολιτικές σκοπιμότητες. Το γεγονός ότι ακόμα πολλές Επιστήμες που βρίσκονται σε τεχνολογικά ιδρύματα και δεν χρήζουν ακόμα αναγνώρισης , (στην Ελλάδα) έχει να κάνει με μικροσυμφέροντα.

Γιώργος Παπαδόπουλος
|

@Μηχανικοί Πανεπιστημίου

Αν συμφωνήσουμε ότι όντως μεταξύ πανεπιστημιακών τίτλων δεν θα έπρεπε να υπάρχει διαφορά, τότε εξίσου λογικό δεν είναι ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει διαφορά μεταξύ τίτλων των ΑΕΙ (δηλαδή ανάμεσα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ);

Τα ΤΕΙ δεν ιδρύθηκαν ως πανεπιστήμια
|

Δεν αναγνωρίζονται ΑΥΤΟΜΑΤΑ τα πτυχία ΟΛΩΝ των ΤΕΙ ως πανεπιστημιακά, και οι ενδιαφερόμενοι ας διαβάσουν τις ανακοινώσεις ιδρυμάτων του εξωτερικού.

Ούτε θεωρούνται τεχνολογικά πανεπιστήμια. Υπάρχει ειδική κατηγορία: Ptychio TEI. Υπάρχουν και ανάλογοι ακαδημαϊκοί περιορισμοί, δε γίνονται όλοι δεκτοί στα μεταπτυχιακά.

Η διαφορά στο επίπεδο μαθημάτων είχε να κάνει με την διαφορά στην αποστολή τους ως μετεξέλιξη των ΚΑΤΕΕ, με τριετή πτυχία εφαρμοσμένου προσανατολισμού και όχι βασικής γνώσης και προετοιμασίας για έρευνα.

Ήταν δηλαδή μια "ενδιάμεση" βαθμίδα (ανώτερα ιδρύματα) που μας προέκυψε τη δεκαετία του '80 και, μετά από τόσα χρόνια, καταλάβαμε ότι ποτέ δεν τα είχε ανάγκη η Ελλάδα.

Solwn
|

@ΓΙΑΝΝΗΣ

Έχεις μελετήσει καθόλου τα προγράμματα σπουδών ορισμενων τουλάχιστον σχολών Ανωτάτων Τεχνολογικών ιδρυμάτων?
Αναφέρω παραδείγματα, Επιστήμης και Τεχνολογίας τροφίμων, Φυσικοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Λογοθεραπείας. Τα αντίστοιχα τμήματα στις περισσότερες χώρες είναι ενταγμένα σε πανεπιστημιακά τμήματα + αναγνωρισμένα ακαδημαϊκα, και επιπρόσθετα οι απόφοιτοι τους , απολαμβάνουν προνόμια που μόνο στην Ελλάδα δεν δίνει η πολιτεία.
Το Πανεπιστήμιο εφαρμοσμένων Επιστημών εχεις διαβάσει τι ακριβώς είναι? Μάλλον όχι, καθώς δίνει τυπικές επαγγελματικές γνώσεις έτοιμες για εφαρμογή, τα προγράμματα δεν έχουν καμία σχέση απ'τά περισσότερα προγράμματα πανεπιστημίων και Τεχνολογικών ιδρυμάτων και πολλά από αυτά δεν εκπονούν και μεταπτυχιακές σπουδές. Τα ΤΕΙ πήραν δικαίωμα για εκπόνηση διδακτορικών σπουδών από φέτος! Παρακαλώ λίγο να προσέχουμε αυτά που γράφουμε καθώς η ιστοσελίδα διαβάζεται από πολύ κόσμο και βγαίνουν λάθος συπεράσματα.

Όσο αναφορά τα Τεχνολογικά Πανεπιστήμια, η λέξη τεχνολογικό παραπέμπει συνήθως σε Πολυτεχνική σχολή Στο εξωτερικό. Βλέπε πχ ΤΕ.ΠΑ.Κ Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου που έχει σχολές Πολυτεχνικες, γεωπονικές, και άλλες . Δηλαδή τεχνολογικό και τεχνικό δεν έχει ακριβώς διαχωριστεί για πολλές χώρες τι ισχύει για το καθένα.

St
|

@George

Εσείς από ποιον πλανήτη ήρθατε Κύριε?
Φυσικά και είναι πολιτική βελτίωσης της ανώτατης Εκπαίδευσης η τοποθέτηση ανώτατων ιδρυμάτων εκεί που τους αξίζει .

Tassos
|

@Δημήτριος Κ. Παπακώστας

"Να σημειώσω οτι για τα δεδομένα της εποχής που ζούμε είναι πολυ καλα αμοιβόμενοι και η αναβάθμιση πολύ λίγα θα τους προσφέρει,το πιο πιθανό να τους ικανοποιήσει την φιλοδοξία τους ,απολυτα ανθρώπινο ..."

Καλησπέρα, οι συνάδελφοι σας οπως υποτιμητικα τους αναφέρετε ως "τεχνολογους μηχανικούς" εντελώς αντιεπιστημονικα μάλιστα, φυσικά και έχουν κάθε δικαίωμα να θέλουν να έχουν πανεπιστημιακό πτυχίο. Δεν μπορώ να οριοθετήσω από ποια χρονολογία και ύστερα, οι μηχανικοί από Ανώτατα ιδρύματα τεχνολογικού τομέα έχουν τα κριτήρια για να έχουν πανεπιστημιακό πτυχίο, αλλά σας παραπέμπω στα προγράμματα σπουδών τους που υστερούν μόνο κατά ένα χρόνο από τα δικά σας των τεχνικών. πανεπιστημίων κοινώς πολυτεχνεία.

Με επικαλύψεις "overlapsing" μαθημάτων κάθε σχολή μπορούσε να είναι πενταετής. Πολλά πολυτεχνεία για να δικαιολογήσουν την "Πενταετία" σπουδών έχουν μαθηματικά 1, 2 ,3 , 4, ένα για κάθε εξάμηνο σπουδών. Ενώ άλλες σχολές συμπυκνώνουν πληθώρα κεφαλαίων σε 2 εξάμηνα.

Αρκετά δύσκολα θα λυθεί το πρόβλημα με τους μηχανικούς Δυστυχώς. φιλικά
Τάσος PhD.

Μηχανικοί Πανεπιστημίου (Ημερομηνία δημοσίευσης)
|

Οι σχολιαστές βλέπουν την ημερομηνία δημοσίευσης κάθε άρθρου;

Είναι περίεργο να σχολιάζονται θέματα μετά από μήνες ή και χρόνια σε μερικές περιπτώσεις, όταν τα δεδομένα (ακόμα και η νομοθεσία!) έχουν αλλάξει.

Στο θέμα, αυτό που μάλλον εννοούσε ο κ. Μουτζούρης είναι ότι τα τετραετή *πανεπιστημιακα* τμήματα Μηχανικών στην Ελλάδα (πχ. Παν. Δυτικής Αττικής) πρέπει να αντιμετωπίζονται ως απολύτως ισότιμα με τα τετραετή τμήματα Μηχανικών του εξωτερικού, δηλαδή ως ίσα με εκείνα των ελληνικών Πολυτεχνείων και Πολυτεχνικών Σχολών.

Το λογικό: Μεταξύ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΤΙΤΛΩΝ δεν μπορεί να υπάρχει διάκριση ακαδημαϊκού επιπέδου, ανεξαρτήτως διάρκειας σπουδών - σε κάποιες χώρες οι σπουδές Μηχανικών είναι 4 έτη και σε άλλες είναι 5.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΕΝΤΖΑΣ - Καθηγητής ΤΕΙ Θ
|

Ποιά η ΣΤΟΧΕΥΣΗ του άρθρου; Σε τι απσοκοπει; Τι θέλει να μας πεί ο σεβαστός Πρύτανης;

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΕΝΤΖΑΣ - Καθηγητής ΤΕΙ Θ
|

Άρα ΑΠΕΤΥΧΕ η πολιτική ΕΝΑΝΤΙΩΣΗΣ στη Μπολώνια ...

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΕΝΤΖΑΣ - Καθηγητής ΤΕΙ Θ
|

38 χρόνια Μηχανικός... λυπάμαι, αλλά, δεν μπορώ να καταλάβω για ποια "...μη διάσπαση των σπουδών των Μηχανικών τους σε δύο κύκλους" αναφέρεται ο κ. Μουντζούρης;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ