Με αφορμή ερωτήματα που προέκυψαν κατά την σύνταξη του ωρολογίου εβδομαδιαίου προγράμματος διδασκαλίας μαθημάτων στα Γυμνάσια και σε ό,τι αφορά στη διδασκαλία των μαθηματικών σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης Μαθηματικών στα Γυμνάσια της επιστημονικής του ευθύνης (Ν. Κυκλάδων και 9ης ομάδας σχολείων ΔΔΕ Α΄ Αθήνας απέστειλε την ακόλουθη οδηγία για τα Μαθηματικά όλων των τάξεων του Γυμνασίου:
1ο) Το μάθημα των μαθηματικών σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου είναι ενιαίο και αδιαίρετο που σημαίνει ότι δεν αποτελούν κλάδους το Μέρος Α (Άλγεβρα) και το μέρος Β (Γεωμετρία).
Όπως αναφέρεται ρητά στο ΑΠΣ τα κεφάλαια αποτελούν διδακτικές ενότητες και σε αρκετές περιπτώσεις αποτελούνσυνεχόμενες εννοιολογικά διδακτικές δραστηριότητες.
Σας αναφέρω ενδεικτικά απόσπασμα από τις σχετικές εγκύκλιους με Αρ. Πρωτ.222580/Δ2/18-12- 2017/ΥΠΠΕΘ του Υπουργείου Παιδείας και με Αρ.Πρωτ.123462/27-10-2011/ΥΠΔΒΜΘ: «Κάθε βιβλίο αποτελείται από δύο μέρη: Α ́ Μέρος: Άλγεβρα και Β ́ Μέρος: Γεωμετρία.
Η διδασκαλία της Άλγεβρας και της Γεωμετρίας σε κάθε τάξη θα γίνεται από τον ίδιο δΙδάσκοντα και μάλιστα παράλληλα, με άξονα αναφοράς τις δύο ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως για την Άλγεβρα και τις δύο ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως για την Γεωμετρία.
Στον διδάσκοντα δίνεται η δυνατότητα της τροποποίησης, κατά περίπτωση, της ανωτέρω κατανομής σε τρείς (3) ώρες διδασκαλίας την εβδομάδα για την Άλγεβρα και μία (1) ώρα για τη Γεωμετρία, ή αντιστρόφως. Έτσι, ο διδάσκων-η διδάσκουσα έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει τυχόν καθυστερήσεις της διδασκαλίας της ύλης, τόσο στην Άλγεβρα, όσο και στην Γεωμετρία. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η οριζόντια διασύνδεση των εννοιών των δύο μερών του βιβλίου».
Επομένως ΔΕΝ επιτρέπεται η διαίρεση του μαθήματος σε Μέρος Α καΙ Μέρος Β για την τακτοποίηση του ωρολογίου προγράμματος δΙδασκαλίας, αφού και οι ώρες διδασκαλίας του κάθε μέρους δεν είναι σταθερές αλλά εναλλάσσονται κατά την κρίση του διδάσκοντα- της διδάσκουσας ανάλογα με τις διδακτικές ανάγκες των μαθητών.
2ο) Η διδασκαλία του μαθήματος πραγματοποιείται σε 4 διακριτές ώρες την εβδομάδα. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις όπου αυτό δεν είναι δυνατόν να τηρηθεί ενημερώνεται ο αρμόδιος Σύμβουλος Εκπαίδευσης από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας προκειμένου να εξεταστούν οι εναλλακτικές λύσεις.
Παρακαλώ τους κ.κ. Διευθυντές/Διευθύντριες των σχολικών μονάδων των περιοχών επιστημονικής ευθύνης μου να μεριμνήσουν για την εφαρμογή των ανωτέρω κατά την σύνταξη των ΩΠ της σχολικής τους μονάδας.
@Πλατάρος Γιάννης, 1 Μαρ 2024 18:08
Αν καταλαβαίνω καλά, προτείνετε να μην εφαρμοστεί ΥΑ αλλά να ακολουθηθούν όσα αναφέρονται σε εγκύκλιο (αυτή που αναφέρει ο κ. Καραγιάννης).
Με άλλα λόγια, πρώτα η εγκύκλιος και μετά η ΥΑ!!!
Ο κύριος λόγος που προβάλλεται (από την πρόταση του ΙΕΠ και μεταφέρεται) στην εγκύκλιο είναι:
«Τα δύο αυτά μέρη σε καμιά περίπτωση δεν αποτελούν κλάδους των Μαθηματικών αλλά δύο μεγάλες θεματικές περιοχές ή θεματικούς άξονες, η διδασκαλία των οποίων σχεδιάστηκε να γίνεται παράλληλα και από τον ίδιο διδάσκοντα ώστε ----------- μέσα από την εναρμόνιση της έκθεσης της ύλης ----------- των δύο αυτών θεματικών περιοχών (π.χ. διδασκαλία των αρρήτων μετά το Πυθαγόρειο Θεώρημα κτλ), να εξασφαλίζεται η αλληλεπίδραση, η αλληλοτροφοδότηση και η μέγιστη δυνατή διασύνδεσή τους.»
Αυτός είναι τουλάχιστον υποκριτικός, καθώς ο σχεδιασμός της ύλης από το ΙΕΠ δεν ακολουθεί την προηγούμενη αιτιολόγηση μεταξύ μαθημάτων, πχ Μαθηματικά και Φυσική στο Γυμνάσιο, όπου για την Φυσική απαιτούνται μαθηματικά που διδάσκονται αργότερα. Εκτός κι αν υπάρχει κι άλλη εγκύκλιος που "επιβάλλει" τη διδασκαλία της Φυσικής και των Μαθηματικών από τον/την ίδιο/α εκπαιδευτικό.