Επιστολή στην υπ. Παιδείας Σ. Ζαχαράκη γα την περικοπή ωρών διδασκαλίας από το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας

04/08/2025

Άκουσε το άρθρο

Ερίτιμη κυρία Υπουργέ

Η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, ένα από τα παλαιότερα επιστημονικά σωματεία της χώρας μας με σημαντική παρουσία στην Παιδεία και στον Πολιτισμό, με ιδιαίτερη ανησυχία πληροφορήθηκε ότι δρομολογείται περικοπή ωρών διδασκαλίας στο μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στην Α ́ τάξη του Γεν. Λυκείου και την προσθήκη τους σε μάθημα Οικονομίας. Αναγνωρίζουμε τη σημασία των Θετικών και Οικονομικών Επιστημών καθώς και γενικότερα της Τεχνολογίας, αλλά όχι εις βάρος της Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στη διαχρονία τους, που αποτελεί πολιτιστικό θεμέλιο του ελληνικού αλλά και του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Αν τελικά πραγματοποιηθεί η μείωση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, για την οποία εκφράζομε την απόλυτη αντίθεσή μας, σοβαρότατες θα είναι οι αρνητικές συνέπειες στη γνώση της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας, στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της πολιτιστικής και ιστορικής συνείδησης για τη μαθητική μας κοινότητα.

Η λεξιπενία και η εκφραστική αδυναμία, που ατυχώς χαρακτηρίζουν τον επικοινωνιακό λόγο των νέων μας, θα ενισχυθούν, δεδομένου ότι το λεξιλόγιο της νεοελληνικής μας γλώσσας σε μεγάλο βαθμό βασίζεται στην αρχαία ελληνική ως προς την ετυμολογία και τη σημασία. Και το χειρότερο: η απομάκρυνση από την αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία, που είχε κατά καιρούς επιχειρηθεί με περικοπές των ωρών διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών, φαίνεται να αποδυνάμωσε ουσιαστικά και την κατανόηση κειμένων της νεοελληνικής από τους μαθητές μας, όπως κατ’ επανάληψη έχει διαπιστωθεί τα τελευταία χρόνια και στα διεθνή προγράμματα αξιολόγησης μαθητών PISA του ΟΟΣΑ.

Ο ελληνικός πολιτισμός με επίκεντρο την ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία, ως κοιτίδα παιδείας, διανόησης, πνευματικής δημιουργίας και δημοκρατικής συνείδησης, διδάσκεται ευρύτατα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση πολλών ευρωπαϊκών κρατών. Η Ιταλία, για παράδειγμα, πρωτοστατεί με 783 Κλασικά Λύκεια και πολλούς μαθητές. Κλασικά Λύκεια διαθέτει επίσης η Γαλλία και η Κροατία, ενώ η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών ανθεί στην Ισπανία, στη Γερμανία, στην Αυστρία κ.ά.

Πέραν της δευτεροβάθμιας, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση η Ανθρωπιστική Παιδεία ενισχύεται σε διεθνές επίπεδο στην Ενωμένη Ευρώπη, στις Η.Π.Α. και στην Αυστραλία με την ίδρυση εδρών αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας. Ακόμη και σε χώρες με διαφορετικό τρόπο γραφής, όπως η Κίνα, παρατηρείται μεγάλο ενδιαφέρον για την αρχαία ελληνική γραμματεία, γεγονός που απέδειξε το εξαιρετικά επιτυχημένο Παγκόσμιο Συνέδριο Κλασικών Σπουδών, που οργανώθηκε στο Πεκίνο τον Νοέμβριο του 2024 με συμμετοχή γνωστών κλασικών φιλολόγων από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Με βάση την οικουμενική αποδοχή της σημασίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας για τον σύγχρονο άνθρωπο, δεν είναι κατανοητή τυχόν μείωση των ωρών διδασκαλίας των κλασικών γραμμάτων από την εκπαίδευση της χώρας που τα δημιούργησε.

Κυρία Υπουργέ

Η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, με τη μακρά εμπειρία των μελών της, είναι στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινίσεις.

Ευχαριστώντας για την προσοχή σας
Καθηγήτρια Γεωργία Ξανθάκη-Καραμάνου
Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
π. Αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασικών Σπουδών (F.I.E.C.)

Σχόλια (31)

Αγγελος
|

"Αν τελικά πραγματοποιηθεί η μείωση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, ... σοβαρότατες θα είναι οι αρνητικές συνέπειες στη γνώση της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας, στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της πολιτιστικής και ιστορικής συνείδησης."
Ανοησίες. Η κυρία μιλάει φυσικά pro domo. Κάποιες αρνητικές συνέπειες στη γνώση της νεοελληνικής να δεχτώ ότι μπορεί να έχει η μείωση των ωρών διδασκαλίας της αρχαίας. Άλλά στη γνώση της νεοελληνικής λογοτεχνίας, γιατί; Και στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της πολιτιστικής και ιστορικής συνείδησης διόλου δεν συντελούν τα αρχαία, όπως τουλάχιστον διδάσκονται. Θα συντελούσαν ΙΣΩΣ αν έφτανα τα παιδιά σε σημείο να διαβάζουν κάποια σοβαρά φιλοσοφικά έργα -- αλλά όλοι ξέρουμε πως αυτό κάθε άλλο παρά συμβαίνει...

@Ειρήνη
|

Πολύ σωστά αυτά που γράφετε. Σε πολλές περιοχές, κυρίως με οικογένειες χαμηλού οικονομικού προφίλ, το πρόβλημα των Νέων Ελληνικών και των Μαθηματικών των μαθητριών/ μαθητών είναι μεγάλο. Σε σχολείο που υπάρχουν και αρκετοί μετανάστες με γονείς που μιλούν διαφορετικές γλώσσες και θα πρέπει να μάθουν επιπλέον Ελληνικά, Αρχαία Ελληνικά, Αγγλικά και Γαλλική ή Γερμανικά τα παιδιά μπερδεύονται τελείως. Έξι διαφορετικές γλώσσες με οικογενειακό – κοινωνικό περιβάλλον δύσκολο είναι ακατόρθωτο. Ας μάθουν Νέα Ελληνικά και μετά, όσοι θέλουν να ακολουθήσουν θεωρητική κατεύθυνση, ας κάνουν και κάποιες ώρες Αρχαίων. Βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί στη Νέα Ελληνική Γλώσσα. Βέβαια, στην περίπτωση των μαθητών που δεν έχουν την Ελληνική ως πρώτη γλώσσα, το Κράτος θα έπρεπε να τους κάνει ένα εξάμηνο ή και παραπάνω Ελληνικά και μετά να προσπαθήσει να τους ενσωματώσει σε τμήματα των "κανονικών" σχολείων.

προς όλους
|

Το μέλλον δεν είναι πίσω. Είναι μπροστά. Καλή η αρχαιολατρεία, αλλά μας ξεπέρασαν όλοι σε τεχνολογία.

Ειρήνη
|

Σχόλιο εκπαιδευτικού Γυμνασίου (επιγραμματικά):
Δεν θεωρώ σκόπιμο να εμπλακώ σε ένα καθαρά συντεχνιακό διάλογο. Προτείνω:
-Να αφαιρεθούν τα Αρχαία Ελληνικά από το Γυμνάσιο και να μειωθούν οι ώρες διδασκαλίας τους στο Λύκειο.
- Να ενισχυθεί η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο.
- Να δοθεί έμφαση στο Δημοτικό, ώστε οι μαθητές να φτάνουν στο Γυμνάσιο με επαρκή γνώση ανάγνωσης και βασικών Μαθηματικών.
- Να μετατραπούν τα μονόωρα μαθήματα σε δίωρα, για να έχουν ουσιαστικό παιδαγωγικό αποτέλεσμα.
- Να λαμβάνεται υπόψη και η σύνδεση της εκπαίδευσης με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Η εκπαιδευτική πολιτική ΔΕΝ πρέπει να καθορίζεται από τις απαιτήσεις συντεχνιών. Κάντε μελέτη της Ελληνικής πραγματικότητας, δείτε τι γίνετε στον κόσμο, ρωτήστε τους εκπαιδευτικούς της τάξης όλων των ειδικοτήτων και αξιολογήστε τις παρεμβάσεις που έχετε κάνει διαχρονικά. Το πιλοτικό με τα 2ωρα, συνεχόμενων ωρών, μαθήματα επί Διαμαντοπούλου έχει αξιολογηθεί πριν καταργηθεί; Οι προσθαφαιρέσεις ωρών που γίνονται γίνονται βάση κάποιας μελέτης;

παναγιωτης
|

Να το πούμε απλά:
Η Δευτεροβάθμια εκπαίδευση πρέπει να φέρνει σε επαφή τους μαθητές με πολλά χρήσιμα γιά την ζωή τους γνωστικά πεδία.
Ένα από τα σημαντικότερα είναι η Οικονομία, η οποία κυριαρχεί στη ζωή μας, είτε μας αρέσει είτε οχι.
Δεν νοείται μαθητής που τελειώνει τα Λύκειο να μην έχει διδαχθεί ποτέ του , τουλάχιστον ένα δίωρο μάθημα Οικονομίας.
Έτσι απλά.

Φιλόλογος πρώην
|

@Άλλος | 5 Αυγ 2025 11:51
Λυπάμαι, αλλά μου γράφετε πράγματα εντελώς άσχετα με όσα έγραψα! Δεν ανήκω σ' αυτούς που υποστηρίζουν την πάση θυσία διατήρηση του μεγάλου αριθμού φιλολογικών ωρών. Μην τα βάζετε όλα και όλους στο ίδιο τσουβάλι! Ξαναδιαβάστε καλύτερα τι γράφω και προσπαθήστε να καταλάβετε πού επικεντρώνω τη σκέψη μου...

Meredoula
|

Μήπως να αφαιρέσουμε τελείως τα αρχαία; Η να αλλάξουμε τον τρόπο και τον λόγο διδασκαλίας τους ;

Ορισμένες σκέψεις
|

Είναι εντελώς παράδοξο το συντεχνιακό αίτημα (καθαρά!) περί διατήρησης ή και αύξησης ακόμη των ωρών για τα αρχαία! Αν κάποιος, εντελώς απροκατάλυπτα, ανατρέξει στα αναλυτικά προγράμματα γυμνασίου και λυκείου θα διαπιστώσει με μεγάλη ευκολία την υπερβολή και την παντελώς άδικη κατανομή ωρών μεταξύ διαφορετικών επιστημονικών κλάδων. Όποιος διατείνεται πως οι ώρες αυτές είναι αναγκαίες για να βγει η ύλη, υπάρχει και η λύση που λέγεται: "περικοπή διαδακτέας ύλης". Όποιος διατείνεται πως μόνον η αρχαϊκή ετυμολογία και η γνώση κειμένων στο πρωτότυπο βελτιώνει τη γνώση της νεοελληνικής γλώσσας, δεν έχει παρά να ακούσει ή/και να διαβάσει πλείστους ποιητές, λογοτέχνες, επιστήμονες και απλούς ανθρώπους πόσο εξαίσια χρησιμοποιούν την ελληνική γλώσσα, δίχως να είναι κλασικοί φιλόλογοι ή να γνωρίζουν αρχαία από το πρωτότυπο. Όποιος διατείνεται πως μόνον η αρχαία ελληνική γραμματεία αξίζει να προσφέρεται στους έλληνες μαθητές, μάλλον επιδεικνύει ασύγγνωστη αμάθεια, διότι δεν γνωρίζει ότι μεγαλειώδη έργα, κείμενα, μελέτες και κλασικοί νεότεροι στοχαστές (πολιτικών, κοινωνικών, νομικών, διεθνών και οικονομικών σπουδών) δεν διδάσκονται στο ελληνικό σχολείο, μόνο και μόνο επειδή κάποιοι δεν έχουν αφήσει ώρες στο αναλυτικό πρόγραμμα για τίποτα άλλο πέραν των αρχαίων, των λατινικών και των θρησκευτικών φυσικά!

Άλλος
|

Φιλόλογος πρώην
Προφανώς σου λέει πως παρά τις πολλές ώρες δουλειά δε γίνεται κι αυτό αποδεικνύεται απ' τα προβλήματα. Οπότε δεν είναι θέμα ωρών, οπότε μειώστε τα μπας και μπει ή αυξηθεί κανένα χρησιμότερο αντικείμενο. Επίσης προφανώς, το κράτος δεν πρόκειται να αλλάξει όσον αφορά τα προγράμματα άρα το να ζητάτε παραμονή ωρών για να εφαρμόσετε αυτό που δε θα γίνει ποτέ, δεν έχει νόημα.

Φιλόλογος πρώην
|

ΠΡΟΣ > @ Φιλόλογος πρώην | 4 Αυγ 2025 21:56
Παρά την έντονη αντίδρασή σας θα έλεγα ότι συμφωνώ σε μεγάλο βαθμό μ' αυτό που λέτε! Γιατί πράγματι εκείνα τα παλιότερα χρόνια ήταν πολύ καθοριστική η προσωπικότητα του δασκάλου, από την οποία σε μεγάλο βαθμό εξαρτιόταν η συμπάθεια ή η αντιπάθεια των μαθητών για ένα μάθημα. Θα μπορούσα μάλιστα να πω ότι κάποτε η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού καθόριζε ακόμη και τη μετέπειτα προτίμηση και πορεία ενός μαθητή προς την κατεύθυνση των λεγόμενων θεωρητικών ή των πρακτικών μαθημάτων με τις αντίστοιχες επιλογές προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αλλά δυστυχώς αυτό πλέον έχει χάσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τη δυναμική του, για να μην πω ότι πλέον δεν ισχύει καν. Διευκρινίζω βέβαια ότι αυτά που γράφω είναι επικεντρωμένα στο λύκειο, γιατί αποκλειστικά σ' αυτή τη βαθμίδα υπηρέτησα σε όλη την εκπαιδευτική μου καριέρα. Στο λύκειο λοιπόν εδώ και χρόνια ο εκπαιδευτικός έχει χάσει τον παιδαγωγικό του ρόλο κι έχει μετατραπεί σε ένα απρόσωπο εργαλείο ομογενοποιημένης λογικής που απλώς "βγάζει" τυπικά μια διδακτέα ύλη, η πορεία της οποίας παρακολουθείται στενά, και δέχεται συνεχή πίεση να τη διεκπεραιώνει σε συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια και με συγκεκριμένο διδακτικό τρόπο που δεν του αφήνει περιθώρια αυτενέργειας και ελευθερίας, ώστε να δείξει τις όποιες προσωπικές του αρετές, για να μη μιλήσω καν για το τι συμβαίνει προς το κλείσιμο του διδακτικού έτους, όταν αναγκάζεται πολλές φορές να αυξάνει τις ώρες διδασκαλίας συγκεκριμένου μαθήματος, προκειμένου να βγει πάση θυσία η ύλη, αναγκαζόμενος φυσικά να καλπάζει, χωρίς να μπορεί να σταθεί ούτε στο ελάχιστο στις όποιες δυσκολίες των μαθητών!
Αυτή δυστυχώς είναι η πραγματικότητα στο επίπεδο του λυκείου, όπου πλέον οι μαθητές υποτάσσονται υποχρεωτικά στη λογική της υπερεντατικής και απολύτως ελεγχόμενης διδασκαλίας, η οποία βέβαια γίνεται ακόμη πιο προβληματική, αν συνυπολογιστούν οι απίστευτες γραφειοκρατικές υποχρεώσεις που προστίθενται συνεχώς, αλλά και οι πάμπολλες και ευφάνταστες εξωδιδακτικές δραστηριότητες που επιβάλλονται στο σχολείο από το υπουργείο!
Δεν ξέρω λοιπόν αν όλα αυτά συνιστούν ένα "άστοχο υπονοούμενο επιχείρημα", όπως λέτε, ή απλώς αποτυπώνουν τη δύσκολη καθημερινότητα του σχολείου, όπως έχει πλέον διαμορφωθεί! Σε κάθε περίπτωση πάντως, δεν μπορώ να δεχθώ ότι η γλωσσική ανεπάρκεια των σημερινών μαθητών οφείλεται στην επιστημονική ανεπάρκεια των φιλολόγων! Φυσικά και έχουν ευθύνη όλοι. Αλλά δεδομένης της αντικειμενικής πραγματικότητας ότι πλέον οι Έλληνες εκπαιδευτικοί έχουν αποδεδειγμένα υψηλότερη επιστημονική κατάρτιση από τους συναδέλφους τους στο παρελθόν (πτυχία, μεταπτυχιακά, διδακτορικά, ξένες γλώσσες, γνώση τεχνολογίας κλπ.), νομίζω πως η κύρια ευθύνη του προβλήματος θα πρέπει να αναζητηθεί αλλού (οικογένεια, γενικότερος τρόπος ζωής και φυσικά υπουργείο).

Παναγιώτης Ζ.
|

Συγχαρητήρια στην Υπουργό διότι μπόρεσε να αντιληφθεί τις ανάγκες των καιρών. Η εκπαίδευση πρέπει να υπηρετεί τον άνθρωπο και τις ανάγκες του σε κάθε εποχή. Προφανώς και οι ανάγκες της εποχής επιτάσσουν τη διδασκαλία οικονομικών μαθημάτων υπέρ των αρχαίων ελληνικών που για κάποιους θεωρούνται απολιθώματα άλλων εποχών.

Φιλόλογος πρώην
|

@ΑΠ | 4 Αυγ 2025 18:30
Προσπαθώ να κατανοήσω τη λογική του σχολίου σας, αλλά πέφτω πάνω σε οξύμωρα και αντιφάσεις. Επιτρέψτε λοιπόν μερικές επισημάνσεις:
α) Πώς γίνεται να αναγνωρίζετε πρόβλημα στη χρήση της ελληνικής γλώσσας από τους μαθητές, αλλά συγχρόνως να προτείνετε μείωση των "φιλολογικών" μαθημάτων;
β) Μήπως πιστεύετε ότι ΟΛΟΙ οι φιλόλογοι της Ελλάδας είναι ανεπαρκείς επιστημονικά και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην αποστολή τους;
γ) Σκεφτήκατε ποτέ ότι το λάθος μπορεί να οφείλεται στο ίδιο το υπουργείο και στα άστοχα αναλυτικά προγράμματα και οδηγίες που στριμώχνουν τη δουλειά των φιλολόγων σε ασφυκτικά, τυποποιημένα κι επομένως μη αποδοτικά καλούπια;
δ) Μήπως είναι καιρός να αντιληφθούμε ότι είναι γενικά αυθαίρετη και άστοχη η χρήση του όρου "φιλόλογος", όπου βίαια έχουν στριμωχτεί απόφοιτοι των φιλοσοφικών σχολών που δεν έχουν την αντικειμενική γνώση όλων των λεγόμενων φιλολογικών γνωστικών πεδίων; Γιατί πράγματι άλλος φιλόλογος είναι αυτός που στο πανεπιστήμιο εκπαιδεύτηκε στην αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία (κλασικός φιλόλογος), άλλος αυτός που εκπαιδεύτηκε στη νεοελληνική γλώσσα και γραμματεία και εντελώς άλλος (στην πραγματικότητα δεν είναι καν φιλόλογος) αυτός που ειδικεύτηκε στην ιστορία! Κι όμως όλοι αυτοί οι διαφορετικοί επιστήμονες λογίζονται ως το ίδιο πράγμα! Αλίμονο όμως στον νεοελληνιστή φιλόλογο που καλείται να διδάξει αρχαία ελληνική γλώσσα - ή το αντίστροφο - και τρεις φορές αλίμονο να ανατίθενται (με τη λογική της συμπλήρωσης του ωραρίου) τα γλωσσικά μαθήματα σε ιστορικό που πάντως είναι αναγκασμένος να τα αναλάβει, χωρίς να διανοείται καν να διαμαρτυρηθεί λέγοντας το προφανές, ότι δεν είναι κατάλληλος να τα διδάξει!
ε) Είναι το χειρότερο που μπορεί τελικά να πάθουμε μέσα από αυτή την παράκρουση του κοινωνικού αυτοματισμού που κυριαρχεί στην εποχή μας: Να βλέπουμε το διπλανό μας ως θανάσιμο εχθρό! Κι εν προκειμένω, είναι εντελώς λάθος να αντιμετωπίζεται η εκπαίδευση με συντεχνιακές παρωπίδες και ν' αρχίσει στα καλά καθούμενα ένας πόλεμος μεταξύ των διαφόρων ειδικοτήτων και γνωστικών αντικειμένων, όπου ο καθένας θα διεκδικεί την επικράτηση της δικής του πλευράς.
στ) Συμφωνώ μαζί σας για την ανάγκη ενίσχυσης των πολιτικών και κοινωνικών επιστημών κι έχω στηλιτεύσει έντονα την ακατανόηση απόφαση της υπουργού Κεραμέως να αφαιρέσει από το λύκειο το πολυσήμαντο μάθημα της Κοινωνιολογίας. Συμφωνώ επίσης με ένα εξορθολογισμό των αναλυτικών προγραμμάτων, με την απαραίτητη όμως προϋπόθεση ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει με πρωθυπουργικές εντολές, αλλά αποκλειστικά και μόνο από μια σοβαρή επιστημονική επιτροπή, η οποία ενδεχομένως μπορεί να προτείνει και τη μείωση των φιλολογικών ωρών. Αυτό όμως δεν επιτρέπει σε κανένα να εκφράζεται με απαξιωτικό τρόπο απέναντι στο συγκεκριμένο χώρο με εκφράσεις του τύπου "έλεος με τους φιλολόγους", γιατί απλούστατα οι άμοιροι όχι μόνο δε φταίνε σε κάτι, αλλά αντίθετα φορτώνονται και με βάρη που δεν τους ανήκουν!

Νικος Π.
|

@Eleni ντροπη να τα λες αυτα. Ελαχιστες οι ωρες στα αρχαια στο γυμνασιο και νεοελληνικη γλωσσα μονο 2 ωρες. Παραπληροφορηση και ραδιο αρβυλα. Υποστηριξτε τα μαθηαματα σας οχι ομως εναντια καποιου κλαδου. Θα συνεχισουμε να αγωνιζομαστε κοντρα στις διχαστικες πρακτικες σας.

Δημήτρης
|

@14.20, Αυτόν που αναφέρεις αφορά τις τεχνικές σχολές του ΟΑΕΔ και τα προ του 2000 τεχνικά Λύκεια σε ένα βαθμο. Τα ΕΠΑΛ ιδρύθηκαν με άλλο πρόγραμμα μαθημάτων και σκοπό ώστε οι μαθητές να έχουν πολλαπλές ευκαιρίες μέσα από τη φοίτηση τους σε αυτά. Μια από αυτές (εκτός από απολυτήριο, πτυχίο, μαθητεία-5 επίπεδο)είναι η πρόσβαση στα ΑΕΙ!
Η καλύτερη δομή Λυκείου ήταν τα πολυκλαδικά λύκεια, αλλά έχουν πολύ υψηλό κόστος λειτουργίας
.......

@ Φιλόλογος πρώην
|

Αστοχο το υπονοούμενο επιχείρημα ότι τον ενθουσιασμό ή την πλήξη κατά τη διδακτική προσέγγιση την καθορίζουν εξωτερικοί παράμετροι.
Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές που μάς κέρδισαν δεν δίδασκαν στο ίδιο θεσμικό πλαίσιο με εκείνους που δεν μας "άγγιξαν", όποιο μάθημα και αν δίδασκαν;

@ Φιλόλογος πρώην
|

Αστοχο το υπονοούμενο επιχείρημα ότι τον ενθουσιασμό ή την πλήξη κατά τη διδακτική προσέγγιση την καθορίζουν εξωτερικοί παράμετροι.
Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές που μάς κέρδισαν δεν δίδασκαν στο ίδιο θεσμικό πλαίσιο με εκείνους που δεν μας "άγγιξαν", όποιο μάθημα και αν δίδασκαν;

Λουλου
|

@ Άσπρη Κιμωλία
Συμφωνώ απόλυτα. Επιτακτική ανάγκη η δευτεροβάθμια εκπαίδευση να πλαισιωθεί με μαθήματα αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Αντε

Άσπρη Κιμωλία
|

Να επανέλθει η Θεατρική Αγωγή στην Ε και ΣΤ τάξη. Να αυξηθούν οι ώρες της Αρχαίας Ελληνικής ώστε να μελετώνται επαρκώς θεμελιώδη κείμενα που έχουν μεταφραστεί άριστα.
Μας λείπει ο Μαρωνίτης.

Ioanis
|

Δώδεκα ώρες φιλολογικά την εβδομάδα στο ωρολόγιο πρόγραμμα λίγο είναι ένα δίωρο ακόμα θα ήταν ότι πρέπει.

xm
|

Η αντίληψη ότι η γλωσσική επάρκεια στη δημοτική νεολληνική εξαρτάται από τη γνώση της αρχαίας είναι εσφαλμένη, είναι μία προκατάληψη (Α.Φ. Χριστίδης)

ΑΠ
|

Έλεος με τους φιλολόγους!!! Το πρόγραμμα σπουδών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι γεμάτο με φιλολογικά μαθήματα!! Τόσες ώρες αρχαία και Νέα Ελληνικά μαζί με την ιστορία και οι επιδόσεις των μαθητών στην Pisa είναι χάλια!! Ούτε ένα κείμενο δεν μπορούν να κατανοήσουν!!! Στην θεωρητική κατεύθυνση πάνω από το 50% γράφει κάτω από την βάση ή ως 11, τι δεν καταλαβαίνουν?? Έστελναν επιστολές να καταργηθεί η κοινωνιολογία, μάθημα που εξ ορισμού προάγει την κριτική και αναλυτική σκέψη. Αφαιρέθηκαν μαθήματα δημοκρατικής παιδείας πολιτικών και κοινωνικών επιστημών. Κάπου έλεος δηλαδή!!! Κάτι γίνεται λάθος!! Με τόσες φιλολογικές ώρες σε γυμνάσιο και λύκειο δεν δικαιολογείται το επίπεδο των μαθητών στην ορθογραφία και κατανόηση κειμένου, για να μην πω για την ετυμολογία ( ανύπαρκτη). Ρωτάς τους μαθητές στην γ Λυκείου θεωρητικής κατεύθυνσης τι σημαίνει φθινόπωρο ή ανάσταση και δεν ξέρουν να σου το αιτιολογήσουν!! Οι φιλολογικές ώρες πρέπει να μειωθούν από 13 , 12 ώρες που είναι στο γυμνάσιο και να μπουν και άλλα επιστημονικά πεδία στα σχολεία!!!

Φιλόλογος πρώην
|

@Κωστας
Εσύ απλώς κάνεις πως δεν καταλαβαίνεις και πετάς στο βρόντο μια μπαλωθιά, παριστάνοντας ότι νοιάζεσαι για την αλήθεια, την οποία θα έπρεπε ήδη να είχες αντιληφθεί τόσες φορές που έχει γραφτεί! Θα την ξαναπώ ωστόσο με μορφή ερωτήματος: Έχεις την ψευδαίσθηση ότι οι φιλόλογοι - το ίδιο ισχύει για όλες τις ειδικότητες επίσης - κάνουν μέσα στην τάξη αυτό που ξέρουν ή επιθυμούν οι ίδιοι ή μήπως ΟΛΑ είναι απολύτως ελεγχόμενα και τυποποιημένα από τις απολύτως περιοριστικές οδηγίες του υπουργείου;
Φυσικά είναι ρητορικό το ερώτημα και η προφανής απάντηση είναι ότι ισχύει βεβαίως το δεύτερο. Αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι - ειδικά στο λύκειο - ελάχιστη σημασία έχει στην πράξη πόσο υψηλή επιστημονική κατάρτιση και παιδαγωγική ευαισθησία έχει ο εκπαιδευτικός, αφού το μόνο ουσιαστικό προσόν που απαιτείται είναι η "ικανότητα" προσαρμογής και πιστής τήρησης ενός τυποιημένου τρόπου διδασκαλίας που περιορίζεται αποκλειστικά και μόνο στην ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης και πέραν αυτού ουδέν!
Το συμπέρασμα φυσικά είναι απλό: Όσο επιμένει το υπουργείο και οι σύμβουλοί του να λειτουργούν τόσο δεσποτικά, χωρίς να αφήνουν κανένα περιθώριο αυτενέργειας και δημιουργικής διδασκαλίας στον εκπαιδευτικό, δεν υπάρχει η παραμικρή πιθανότητα να βελτιωθεί τίποτε, ούτε φυσικά να αξιοποιηθούν αποτελεσματικά οι αδιαμφισβήτητες ικανότητες μερικών εκλεκτών στελεχών της εκπαίδευσης, τα οποία μοιραία τα καταπίνει αυτή η χοάνη της ομογενοποιημένης τυπολατρικής μνετάδοσης της γνώσης που είναι συσκευασμένη σε μικρά ομοιόμορφα κουτάκια, για να βολεύονται εύκολα στα ράφια της κατανάλωσης.

14.20
|

Τα ΕΠΑΛ πρέπει να λειτουργούν για το σκοπό που δημιουργήθηκαν. Αποκλειστικά για τεχνικά πρακτικά επαγγέλματα χωρίς δικαίωμα σε πανελλαδικές. Σε καμία χώρα δε δέχονται αποφοίτους ΕΠΑΛ σε ΑΕΙ εκτός κι αν έχουν αντίστοιχο διεθνέςαπολυτήριο με ΓΕΛ. Άλλη μια ελληνική πρωτοτυπία από Γαβρόγλου και μετά όπως και ο μηδενισμός των ΤΕΙ.

@Κωστας
|

Δεν είμαι φιλόλογος αλλά Μαθηματικός. Αλλά, κατα τη γνώμη μου έχετε απόλυτο δίκιο. Οι μαθητές δεν ξέρουν Ελληνικά, δεν μπορούν να συντάξουν μια σωστή παράγραφο (δε μιλάω για μεγαλύτερο κείμενο), δεν μπορούν να διαβάσουν κριτικά ένα κείμενο. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε και στην PISA, ότι κι αν λέει ο ένας και ο άλλος. Παρόμοια ισχύουν και στα Μαθηματικά δυστυχώς. Αλλά, δε νομίζω ότι φταίει ο Φιλόλογος στην τάξη. Το Υπουργείο και σου λέει αυτό το βιβλίο θα χρησιμοποιήσεις (συνήθως κάκιστα και αυτά), αυτή την ύλη θα καλύψεις. Ο δάσκαλος στην τάξη έχει ελάχιστη ελευθερία.

Αυτά είναι τα προβλήματα...
|

όταν προσπαθείς να βάλεις στα ΓΕΛ τα (τεχνικά/επαγγελματικά) μαθήματα των ΕΠΑΛ! Καλά ξεμπερδέματα...

Υ.γ. γιατί απλά δεν μετατρέπετε σε περισσότερα τα ΕΠΑΛ και να περιορίσετε τα ΓΕΛ;

Μ.Τ
|

Η οικονομική επιστήμη ανήκει στις κοινωνικές επιστήμες, οι οποίες ενισχύουν την ανθρωπιστική παιδεια . Η διεπιστημονική προσέγγιση προάγει τον εμπλουτισμό στο λεξιλόγιο των νέων και καταπολεμά τη λεξιπενία. Για παράδειγμα, μαθητές που φοιτούν σε αμιγώς ελληνικά σχολεία του εξωτερικού αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα όσον αφορά το λεξιλόγιο . Αυτό συμβαίνει διότι αργούν οι αποσπάσεις με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να αναγκάζονται να διδάσκουν μόνο Γλώσσα και Μαθηματικά.

Κωστας
|

δε μας λέτε τι κάνετε λάθος και δεν μαθαίνουν τα παιδιά τη γλώσσα μας ;
Με τόσες ώρες δεν υπάρχει δικαιολογία. Για δείτε τα του οίκου σας πρώτα.

Γφ
|

Όχι άλλο κάρβουνο..... φτάνουν πια αυτές οι ώρες των αρχαίων....πήξαμε.....

ΚΟΡΙΤΣΙ ΣΑΝΤΡΕ
|

Δεν νομίζω ότι το υπουργείο θα αντιληφθεί τη σημασία της αρχαίας ελληνικής γραμματίας μέσω της επιστολής.Η Ιταλία μια φορά το χρόνο καλεί στα κλασσικά σχολεία το κοινό για να του παρουσιάσει τις δράσεις και τη δυναμική των καλσσικών σχολέιων.Εμείς συζητάμε για το αυτονόητο.Οι Κλασσικοί φιλόλογοι εδω και χρόνια θα έπρεπε να είχαμε αναλάβει δράση.Τώρα είναι πολύ αργά.

Eleni
|

Φτάνει πια με τα ίδια επιχειρήματα κάθε φορά, ας αναγνωρίσουν όλοι ότι είναι πολλές οι ώρες στα αρχαία ήδη από το γυμνάσιο, κ δεν βλέπουμε ως γονείς κάποια διαφορά. Δεν υπάρχει λόγος να επιβαρυνονται τα παιδιά που δεν έχουν τη σχετική κατεύθυνση με αρχαία. Η οικονομία θα είναι πιο χρήσιμη. Καλώς η Υπουργός θέλει να το αλλάξει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ