Placeholder

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΑΠΟΨΗ

Πρόταση Επαγγελματικού Αποκλεισμού των Πολιτικών Μηχ. Τ.Ε.

Δημοσίευση: 26/11/2018
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γιώργος Κ. Βαρελίδης     
Πρόεδρος Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑ.Δ.Α.)           
     

Είναι γεγονός, ότι η εμπειρία μας στο πεδίο της ακαδημαϊκής κοινότητας και των μηχανικών δεν μας επιτρέπει την έκπληξη από πορίσματα επιτροπών. Ωστόσο, τα όσα διέρρευσαν για την φερόμενη ως πρόταση της επιτροπής  (https://www.esos.gr/arthra/60039/i-eisigisi-tis-epitropis-gavrogloy-gia-...) για τα επαγγελματικά δικαιώματα των Πολιτικών Μηχανικών «Δομικών Έργων» και «Έργων Υποδομής» ξεπερνάνε τον συνήθη παραλογισμό που συναντάμε στον επαγγελματικό χώρο και παραπέμπουν σε γκροτέσκο θεατρικό σενάριο.

Σταχυολογούμε τα εξής οξύμωρα, ανησυχαστικά και επικίνδυνα για την επιδιωκόμενη ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της χώρας:

Α. Η πρόταση της αρμόδιας επιτροπής του υπουργείου συντάχθηκε για να επιλυθεί το θέμα του επί δεκαετίες άτυπου αποκλεισμού από το επαγγελματικό πεδίο των δεκάδων χιλιάδων πτυχιούχων πολιτικών μηχανικών των τμημάτων ΤΕΙ (ελλείψει νομοθετημένων επαγγελματικών δικαιωμάτων).

Η λύση που επιλέγεται είναι πραγματικά πρωτότυπη για τους μηχανικούς των «Δομικών Έργων»: Αντί μιας πρότασης που θα αίρει τον αποκλεισμό και θα θέτει τους όρους του επαγγέλματος κατ` αντιστοιχία με τις σπουδές, κατατίθεται μια πρόταση που αγνοεί προκλητικά τις σπουδές για να εξασφαλισθεί (και νομοθετημένος πλέον) ο αποκλεισμός τους. Ορίζει δηλαδή, ότι το πεδίο του επαγγέλματος – για μηχανικούς που επί 4 έτη είχαν σπουδές στοχευμένες πάνω στο κτίριο – δεν μπορεί να είναι παρά μόνο τα συνήθη «τοιχωματικά» κτίρια σκυροδέματος μέχρι 2 ορόφους (ισόγειο – 1ος) ενώ όλα τα άλλα κτίρια βρίσκονται εκτός του πεδίου τους (ό,τι είναι δηλ. πάνω από 1ο ορ. και ό,τι είναι μη «τοιχωματικό»). Για να διασφαλισθεί η καθολικότητα του αποκλεισμού και να μην υπάρχουν παρανοήσεις….., ορίζεται ότι το «μέχρι ισόγειο – 1ος» θα ισχύει για όλες τις μελέτες που συνθέτουν το κτίριο (στατική, αρχιτεκτονική, ενεργειακής απόδοσης, πυροπροστασίας, ύδρευσης-αποχέτευσης κ.λπ.). Επειδή όμως τα τοπογραφικά αποτελούν αξιοπρεπές κομμάτι της επαγγελματικής «πίτας» και σε αυτά δεν έχει έννοια το «μέχρι ισόγειο – 1ος», εκεί επιβάλλεται η σύμπραξη με συνεργάτη («τοποτηρητή» της επιστημονικής τάξης) διπλωματούχο μηχανικό.

Β. Η πρόταση και η αιτιολογική της έκθεση παραπέμπουν επακριβώς σε δικαιώματα που περιγράφονταν προ 46 ετών στο Β.Δ.769/72 για άσχετους με τα ΤΕΙ αποφοίτους επαγγελματικών σχολών (Σ.ΥΠ.) και αποδίδονταν (τότε) μέχρι και σε εμπειροτέχνες χωρίς σπουδές!! Τα περί δύο (2) ορόφων που περιγράφει αποτελούν το (θλιβερό) copy-paste του Β.Δ./72, το οποίο άλλωστε, στο κείμενο που διέρρευσε, παρατίθεται αυτούσιο ως βάση αναφοράς (!), μαζί με διάφορες εγκυκλίους και πράξη Υπουργικού Συμβουλίου από τα βάθη της μεταπολεμικής ιστορίας (1962)!!

Το πρώτο παράδοξο εν προκειμένω είναι, ότι το Β.Δ./72 ήταν ανέκαθεν (και είναι) νομικώς άσχετο με τους αποφοίτους ΤΕΙ, αφού τότε δεν υπήρχαν ούτε τα ΤΕΙ (ίδρυση το 1983) ούτε οι απόφοιτοί τους.

Αφορά δε, την τεχνική πραγματικότητα, τους επαγγελματίες και τους εμπειροτέχνες (χωρίς σπουδές) της μετεμφυλιακής Ελλάδας και όχι βέβαια τον 21ο αι. Το δεύτερο παράδοξο είναι, ότι το κείμενο που διέρρευσε, παραφράζει το κείμενο του Οδηγού Επαγγέλματος (2013) που έχει συνταχθεί από εμάς (παρ. 4.1, σελ. 20, http://civil.puas.gr/?page_id=3938 ) και αναφέρει ανακριβώς, ότι για τους σημερινούς πτυχιούχους «..εφαρμόζονται διασταλτικά τα όσα αναφέρονται στο Β.Δ./72 ….». Όμως, η αλήθεια είναι, ότι δεν έχει διατυπωθεί ποτέ καμία ερμηνεία από τη Διοίκηση ή από τα δικαστήρια («διασταλτική» ή άλλη), η οποία να συνδέει το (άσχετο και μη ισχύον) Β.Δ. της δικτατορίας με τους πτυχιούχους ΤΕΙ.

Συνεπώς, ποιος ο λόγος, που ένα άσχετο και ανυπόστατο Β.Δ. του `72, παρουσιάζεται ως έγκυρη βάση συζήτησης, αναλύεται εμβριθώς, παρατίθεται αυτούσιο και συνδέεται με πρόταση για δικαιώματα σε μηχανικούς της επόμενης χιλιετίας;  (σ.σ.: οι απαντήσεις είναι προφανείς και η ερώτηση ρητορική)

Γ. Εάν μια ευρωπαϊκή χώρα, μετά από τέσσερα (4) χρόνια σπουδές για Μηχανικούς εξειδικευμένους στο κτίριο («Δομικών Έργων»), νομοθετεί ότι αυτοί οι Μηχανικοί δεν μπορούν να μελετήσουν την πλειονότητα των πλέον τετριμμένων κτιριακών κατασκευών, τότε προφανώς αυτή η χώρα αποδέχεται τα εξής:

1. Ότι επί δεκαετίες εξαπατούσε την Ε.Ε., αφού υπέγραφε τη Συνθήκη της Μπολόνια, έδινε ECTS στις σπουδές (240), τις αντιστοίχιζε με σπουδές ΑΕΙ του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου, η Ευρώπη θεωρούσε αυτές τις σπουδές αντίστοιχες με των υπόλοιπων χωρών της «Μπολόνια», η Ε.Ε. χρηματοδοτούσε τα ιδρύματά μας ως δομές ΑΕΙ, οι πτυχιούχοι μας ασκούσαν επάγγελμα ή έκαναν μεταπτυχιακά στο εξωτερικό με βάση αυτές τις παραδοχές αλλά – στην πραγματικότητα – οι σπουδές μας ήταν τόσο χαμηλού επιπέδου, ώστε ο απόφοιτος να μην μπορεί να μελετήσει παρά μόνο μάντρες, στάβλους, αποθήκες και μερικά χαμηλά κτίρια μέχρι ισόγειο – 1ος όροφος (γιατί, αν οι όροφοι είναι 3 – 4, το κτίριο είναι κάπως ψηλότερο και ίσως του πέσει στον πρώτο σεισμό, αφού δεν έχει μάθει να το υπολογίζει καλά…..). Πρόκειται δηλαδή, για σαφέστατη παραδοχή, ότι ως κράτος παριστάναμε πως είχαμε δομές 4ετούς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ενώ στην πραγματικότητα, η προτεινόμενη ρύθμιση για τα επαγγελματικά δικαιώματα μας διαβεβαιώνει ότι τελικά είχαμε δομές αντίστοιχες με ΙΕΚ 2ετούς φοίτησης.    

2. Ότι το κράτος διασπάθιζε το δημόσιο χρήμα, συντηρώντας ψευδεπίγραφες 4ετείς ακαδημαϊκές δομές, ανίκανες να προσφέρουν επαγγελματικά στοιχειώδεις γνώσεις. Ότι σε αυτήν την προφανή διασπάθιση του δημόσιου χρήματος συμμετείχαν το πολιτικό προσωπικό, όλοι εμείς ως καθηγητές και – βεβαίως – οι διοικήσεις των ΤΕΙ.

3. Ότι εξαπατούσε τους αποφοίτους, αφού, μετά από τέσσερα (4) έτη σπουδών, τους δίνει πλαίσιο επαγγέλματος που το είχε (χωρίς σπουδές) και ο προ μισού αιώνα εμπειροτέχνης του σκυροδέματος, του τούβλου και της πέτρας.

Δ.  Άραγε, με ποιο επιστημονικό κριτήριο ορίζεις, ότι κάποιος (με οποιεσδήποτε σπουδές) είναι κατάλληλος για κτιριακές μελέτες μέχρι 1ο όροφο και ακατάλληλος για μελέτες κτιρίων με περισσότερους από 2 ορόφους; Η μεθοδολογία στατικής μελέτης, οι γνώσεις και το λογισμικό που χρησιμοποιούνται είναι ως γνωστόν τα ίδια, ανεξάρτητα από τους ορόφους. Όποιος είναι επιστημονικά επαρκής για ισόγειο – 1ο ορ., τότε είναι και για τους ελέγχους που απαιτούνται για 2ο, 3ο, 4ο κ.ο.κ. Εάν είναι ανεπαρκής για 2ο, 3ο κ.λπ., τότε είναι εξίσου ανεπαρκής και για ισόγειο – 1ο.      

Εάν το δημοσιευθέν κείμενο θέλει να έχει μια στοιχειώδη επιστημονική συνέπεια σε συνδυασμό με τον κεντρικό στόχο του αποκλεισμού των πτυχιούχων από το επάγγελμα, τότε θα πρέπει να ορίσει ότι όλοι είναι απολύτως ανίκανοι για οποιοδήποτε κτιριακό έργο. Ο διαχωρισμός «πάνω και κάτω από 2 ορόφους» είναι απλώς για λαϊκή κατανάλωση, αγγίζει τα όρια του κωμικού και δεν αρμόζει σε επιστημονικό κείμενο. Επιπλέον, δεν συνιστούν επιστημονικό λόγο ούτε νομοτεχνική γραφή (και αποτελούν λαϊκισμό χαμηλού επιπέδου) οι δημοσιογραφικού τύπου κινδυνολογίες όπως το «ας μην λησμονούμε ότι είμαστε στην πιο σεισμογενή περιοχή της Ευρώπης (χωρίς να μας λείπουν και οι άλλες φυσικές καταστροφές όπως πλημμύρες, πυρκαγιές, κλπ)» (!)

Σημειώνεται δε, ότι, επειδή οι απόφοιτοί μας διδάσκονται όλα τα απαραίτητα μαθήματα για τη στατική μελέτη και τον αντισεισμικό σχεδιασμό των κτιρίων από διδάσκοντες υψηλών νομοθετημένων ακαδημαϊκών προσόντων, δεν δύναται να τεκμηριωθεί ο επιδιωκόμενος πλήρης αποκλεισμός τους από όλες τις στατικές μελέτες. Για αυτό προφανώς, επιλέχθηκε η συντεχνιακής έμπνευσης «λύση» του αποκλεισμού τους  με βάση το πλήθος των ορόφων.    

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για όλες τις άλλες μελέτες που συμπαρασύρονται από την περί ορόφων λαϊκότροπη κινδυνολογία της στατικής μελέτης. Γνωρίζει άραγε να κάνει ο πτυχιούχος την κάτοψη του 1ου ορ. αλλά δεν μπορεί του 3ου;  Είναι επαρκής για μελέτες ενεργειακής απόδοσης στο ισόγειο αλλά όχι στον 4ο;  

Ή μήπως, στην ειδικότητα των «Έργων Υποδομής», είναι επαρκής για τα εντός σχεδίου τοπογραφικά μέχρι 5 στρ. αλλά δεν είναι για τα 6 στρ.;  Αφού δεν είναι επαρκής για τα 6 στρ. εντός σχεδίου, τότε γιατί ορίζεται ως επαρκής για τα 50 στρ. εκτός σχεδίου; (σ.σ.: τα οποία μάλιστα δεν έχουν συνήθως υλοποιημένα όρια επί του εδάφους και είναι εν γένει πιο απαιτητικά από τα εντός σχεδίου).

Υπάρχουν αμέτρητα τέτοια ερωτήματα, που καταδεικνύουν το εύρος του παραλογισμού.

Ε. Ο Υπουργός, με δηλώσεις του πριν από μερικούς μήνες, έχει συνδέσει πλήρως τα δικαιώματα των 4ετούς φοίτησης αποφοίτων ΠΑ.Δ.Α. με αυτά των 4ετούς φοίτησης αποφοίτων ΤΕΙ (και ορθώς έχει πράξει, γιατί αυτή είναι η μόνη «καθαρή» λύση). Τι θα σημαίνει άραγε για το ΠΑ.Δ.Α. οι Πολιτικοί Μηχανικοί απόφοιτοί του να τεθούν εκτός επαγγέλματος για την πλειοψηφία των συνηθέστερων κτιρίων και των περισσοτέρων έργων υποδομής σε όλη την επικράτεια; Προφανώς, δραματική υποβάθμιση του ακαδημαϊκού προφίλ του ΠΑ.Δ.Α. και απαξίωση του οικείου Τμήματος.

ΣΤ. Η πρόταση δεν δίνει δυνατότητα εξέλιξης του αρχικού πλαισίου δικαιωμάτων των πτυχιούχων και το κρατάει για πάντα «παγωμένο» στον χρόνο, συντηρώντας το φυλετικό επαγγελματικό απαρτχάιντ των προηγουμένων δεκαετιών. Ό,τι μεταπτυχιακά, διδακτορικά, εμπειρία, επιμόρφωση και εάν έχεις, παραμένεις εσαεί ικανός μόνο για ισόγειο – 1ο ή μόνο για «μελέτες μικρών τεχνικών έργων – Α` κατηγορίας» (για τους «Έργων Υποδομής»). Έννοιες που διατρέχουν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό των 3 τελευταίων δεκαετιών και σχετίζονται με τη συνέχιση της εκπαίδευσης ή της κατάρτισης, την εξέλιξη του επαγγελματικού πεδίου, ανάλογα με την εμπειρία και την εκπαίδευση, είναι απούσες από την πρόταση.  

Ζ. Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι νομικώς έωλη και θα καταπέσει στην πρώτη σχετική προσφυγή για τους εξής δύο – μεταξύ άλλων* – λόγους:  (* άλλοι λόγοι είναι το «κλείσιμο» του επαγγέλματος, η μη αναλογικότητα της ρύθμισης κ.ά.)

1ον, διότι δεν αντιστοιχίζει τη ρύθμιση (ως όφειλε) με το γνωστικό περιεχόμενο των σπουδών (ούτε για τους «Δομικών Έργων» ούτε για τους «Έργων Υποδομής»). Επισημαίνεται, ότι ως Τμήμα είχαμε αποστείλει (μέσω Πρύτανη) την αναλυτική Αιτιολογική Έκθεση αντιστοίχισης σπουδών – δικαιωμάτων που το ίδιο το Υπουργείο μας είχε ζητήσει (http://civil.puas.gr/?page_id=3938).  Υπήρχε δηλαδή έτοιμο το υλικό αυτής της αντιστοίχισης και – φυσικά – αγνοήθηκε.   

2ον, διότι, αν γίνει αντιστοίχιση με τις σπουδές, ο μερικός αποκλεισμός τους με κριτήριο τους ορόφους, είναι τόσο χονδροειδής, που ακόμα και μη ειδικοί, όπως οι δικαστές, αντιλαμβάνονται εύκολα τα όσα επισημαίνονται στο παρόν κείμενο.

Πράγματι, με βάση τη ρητή νομολογία του ΣτΕ (678/2005 κ.ά.), το κείμενο όφειλε να ορίσει πλαίσιο επαγγέλματος κατ` αντιστοιχία με τις σπουδές. Πρέπει δηλαδή σύμφωνα με το ΣτΕ, «να προκύπτει, από τα στοιχεία που συνοδεύουν την κανονιστική ρύθμιση, ότι τα κριτήρια, με βάση τα οποία γίνεται ο καθορισμός αυτός, είναι αμιγώς γνωστικά, τελούν δηλαδή σε αντιστοιχία με τις θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις που οι εν λόγω απόφοιτοι έχουν πράγματι αποκομίσει από τις σπουδές τους» (σ.σ.: τα εντός εισαγωγικών είναι από το επίμαχο κείμενο της πρότασης). Παραδόξως, το ως άνω ξεκάθαρο και προφανές, το οποίο, τόσο το ΣτΕ όσο και η ίδια η πρόταση αναδεικνύουν ως κομβικό στοιχείο για τη νομιμότητα της «κανονιστικής ρύθμισης», είναι το μόνο που απουσιάζει από το κείμενο που συνοδεύει τη ρύθμιση (δεν υπάρχει ούτε μία  αναφορά τεκμηρίωσης για θέματα σπουδών). Το ίδιο δηλαδή το κείμενο της πρότασης επισημαίνει τα στοιχεία που την από-νομιμοποιούν. Δεν θα θέλαμε να πιστέψουμε ότι αυτό έχει γίνει σκόπιμα, ώστε να καταπέσει η ρύθμιση κατά τον έλεγχο από το ΣτΕ.

Αντίθετα, περισσεύουν οι (εκτός θέματος) αναφορές σε νεοφιλελεύθερες κοινωνικές ανησυχίες για την «αγορά» που το «σχέδιο λαμβάνει επίσης υπόψη» και για το “one man office” που «δεν δεσπόζει πλέον στην αγορά»……  Όμως, όταν απευθύνεσαι σε επαγγελματίες μηχανικούς της πιάτσας και τους μιλάς για «αγορά» και για το «γραφείο του ενός ανθρώπου», θα πρέπει να έχεις επίγνωση ότι εκείνοι βιώνουν καθημερινά (επί δεκαετίες) την απορύθμιση της αγοράς και την κατάλυση του δικαίου από τον «άνθρωπο – πανεπιστήμονα», ο οποίος, εκτός από Πολιτικός Μηχανικός, έχει, επί 80 χρόνια, σχεδόν όλα τα δικαιώματα του Τοπογράφου και του Αρχιτέκτονα. Χρήσιμο επίσης είναι να θυμάσαι, ότι, με βάση τις σπουδές των τελευταίων 45-50 ετών, αυτός ο Πολιτικός Μηχανικός (που κατά το νόμο ήταν και «Αρχιτέκτονας»!) είχε μέχρι σήμερα ένα επίπεδο γνώσης περί αρχιτεκτονικής που έτεινε στο μηδέν (0) ενώ μπορεί – και με το νέο Π.Δ. 99/5-11-18 – να υπογράφει σχεδόν τα πάντα στα αρχιτεκτονικά.

Αντιστρόφως δε, καλό είναι να ξέρεις ότι ο Αρχιτέκτονας Μηχανικός, ο οποίος, βάσει σπουδών, δεν έχει διδαχθεί ποτέ αντισεισμικό σχεδιασμό και οι περί στατικής γνώσεις του είναι στοιχειώδεις, έχει δικαίωμα με το ίδιο Π.Δ. 99/18 να υπογράφει τις στατικές μελέτες για όλους τους ορόφους και τις κατασκευές από τις οποίες εκτοπίζεται ο δομοστατικός πολιτικός μηχανικός μας, που σπούδαζε για 4 χρόνια τα «Δομικά Έργα»!!  

Χρήσιμο τέλος θα ήταν να γνωρίζουμε («ας μην λησμονούμε»….) όλοι όσοι είμαστε ευαίσθητοι για την ασφάλεια των κτιρίων «στην πιο σεισμογενή χώρα της Ευρώπης….», ότι ο Αγρονόμος – Τοπογράφος Μηχανικός, με βάση το «χθεσινό» Π.Δ. 99/5-11-18 (αρθ. 7), έχει περίπου το ίδιο δικαίωμα υπογραφής αρχιτεκτονικών και στατικών μελετών (2ώροφα) με τον «Δομικών Έργων», ενώ δεν έχει διδαχθεί απολύτως τίποτα σχετικό (!) και πολλαπλάσιο δικαίωμα υπογραφής από τον «Έργων Υποδομής», ο οποίος, τίθεται τελείως εκτός κτιριακών έργων, ενώ, τουλάχιστον, έχει αναλυτικότατες γνώσεις στατικής και σκυροδέματος!!       

Εφόσον όλα αυτά ληφθούν υπόψη, τότε – και μόνον τότε – θα μπορέσει να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος, το πλήθος και το είδος της αγανάκτησης που θα αντιμετωπίσει, από το ευρύ ακροατήριο που επέλεξε, όχι απλά να αδικήσει, αλλά να απαξιώσει τελείως.

Σχόλια (37)

 
Jimmy
26 Νοε 2018 11:01

Ο μονος καθηγητης που προσπαθει και βοηθαει τους αποφοιτους. Αξιος!!

 
Μηχανικός ΤΕ (MSc)
26 Νοε 2018 11:14

Αγαπητέ κε Βαρελίδη,
Βεβαίως και ό,τι υποστηρίζετε απορρέει από την κοινή λογική. Η γνώμη μου είναι πως η τελική κατάληξη ημών θα είναι να εγγραφόμαστε στο ΤΕΕ και να αποκτούμε σταδιακά με την πάροδο του χρόνου τα δικαιώματα των διπλωματούχων μηχανικών, μια πρακτική ισχύουσα στην Ευρώπη. Τώρα το θέμα του ΠΑΔΑ θεωρώ θα λυθεί εκ των έσω. Δηλαδή εσείς θα μετατρέψετε τα 4ετή σε 5ετή προγράμματα σπουδών και το Υπουργείο θα επικυρώσει. (Εύχομαι...)

 
Σπύρος Δομικών έργων και Έργων Υποδομης
26 Νοε 2018 11:17

Πάντα ορθός και εύστοχος. Σας ευχαριστούμε κ. βαρελιδη

 
Σοφία
26 Νοε 2018 11:20

Συγχαρητήρια Κύριε καθηγητά, ελπίζω να φτάσει στα αυτιά κάποιων και να αλλάξουν τα πράγματα.

 
Νίκος Α.
26 Νοε 2018 11:21

Πολύ ωραίος και στοχευμένος σχολιασμός! Το αποτέλεσμα όμως;

 
Γιώργος Παπαδόπουλος
26 Νοε 2018 11:42

Είναι ιδέα μου ή κάτι δεν πάει καλά με τον τίτλο;

 
Πτυχιούχος ΤΕΙ
26 Νοε 2018 12:02

Δάσκαλε κύριε Βαρελίδη υποκλινόμαστε στο μεγαλείο ψυχής και πνεύματος που καταθέτετε με σειρά επιστολων-παρεμβασεων .
Θα ήθελα όμως να μας ενημερώσετε και για το τι μέλλει γενέσθαι με το θέμα των διαδικασιών ισοτιμησης των πτυχιούχων προ και μετά 2001.
Γνωρίζετε ότι κρεμομαστε από τα χείλη σας- γραπτά σας διότι το συγκεκριμένο θέμα αφορά την τύχη των οικογενειών μας.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για όλα .

 
Άγγελος - Μηχανικός Δομικών Έργων
26 Νοε 2018 12:27

Η μόνη σοβαρή, επιστημονική και τεκμηριωμένη τοποθέτηση (που έχω διαβάσει για το συγκεκριμένο θέμα), εδώ και πολύ καιρό !!!!
Εύγε !!!

 
Αλέξης Δημητρόπουλος
26 Νοε 2018 13:33

Απλά εξαιρετικό άρθρο
+1000 από εμένα.

 
Μηχανικος ΤΕ, MSc, PhD
26 Νοε 2018 13:36

Πολύ εύστοχα σχόλια απο τον κ. Βαρελίδη. Στέκομαι όμως στο παρακάτω..:

''ΣΤ. Η πρόταση δεν δίνει δυνατότητα εξέλιξης του αρχικού πλαισίου δικαιωμάτων των πτυχιούχων και το κρατάει για πάντα «παγωμένο» στον χρόνο, συντηρώντας το φυλετικό επαγγελματικό απαρτχάιντ των προηγουμένων δεκαετιών. Ό,τι μεταπτυχιακά, διδακτορικά, εμπειρία, επιμόρφωση και εάν έχεις, παραμένεις εσαεί ικανός μόνο για ισόγειο – 1ο ή μόνο για «μελέτες μικρών τεχνικών έργων – Α` κατηγορίας» (για τους «Έργων Υποδομής»). Έννοιες που διατρέχουν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό των 3 τελευταίων δεκαετιών και σχετίζονται με τη συνέχιση της εκπαίδευσης ή της κατάρτισης, την εξέλιξη του επαγγελματικού πεδίου, ανάλογα με την εμπειρία και την εκπαίδευση, είναι απούσες από την πρόταση. ''

Η Ελλάδα αντι να ακολουθήσει την Ευρωπαικη και παγκοσμια πρακτική το 2018 συνεχιζει το ακαδημαικο και επαγγελματικο απαρτχαιντ, που αναφέρει και ο κ. Βαρελίδης. Το Continuing Professional Development είναι όνειρο θερινής νυκτός.....Δυστηχώς στην χώρα μας περαιτέρω προχωρημένες σπουδές και εμπειρία εχουν ώς σκοπο τα παραπάνω μόρια του δημοσίου και μονο...αντι να επενδύσει η χώρα σε επιστήμονες ΠΕ & ΤΕ που διαπρέπουν μέσα και έξω της χώρας, τους πετάει στο καλάθι των αχρήστων εξυπηρετώντας συμφέροντα (ΤΕΕ, ΕΕΤΕΜ)..... Άμα δεν αντιδράσουμε τώρα είμαστε άξιοι της μοίρας μας!

Αυτά απο ένα Πτυχιούχο Πολιτικό Μηχανικό με MSc και PhD (και τα 2 με υποτροφία), Marie-Curie Research Fellow και 10-ετή διεθνή εμπειρία στα μεγαλύτερα έργα υποδομής σε Αμερική, ΗΒ και Ασία.

 
ioannis
26 Νοε 2018 13:43

Από τις ελάχιστες τοποθετήσεις καθηγητών ΤΕΙ που δεν έχουν εμπλέξει προσωπικό συμφέρον στο κείμενό τους.

Και ίσως η μοναδική τοποθέτηση που έχω διαβάσει εδώ και πολλά χρόνια που έθεσε όλα τα ζητήματα ακριβώς όπως επί χρόνια τα παρουσιάζουν οι απόφοιτοι.

Οφείλω όμως να συμπληρώσω ότι το πρόβλημα με την απόδοση αδιαμφισβήτητων επαγγελματικών δικαιωμάτων και την πρόσβαση σε ελεύθερο επάγγελμα, ανάλογο με το επίπεδο τετραετών ανώτατων σπουδών, δεν αφορά μόνο τα τμήματα μηχανικών, και δει Πολιτικών Μηχανικών (Δομικών Έργων) αλλά και τα τμήματα γεωτεχνικών των ΤΕΙ (Γεωπόνων, Δασολόγων).

Είναι προφανές ότι επί "αριστερής" κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, οι "κανόνες δικαίου" εξετάζονται ενδελεχώς από τα επιμελητήρια.

Και ο γαβρόγλου, τη μία ανακοινώνει ότι "η πανεπιστημιοποίηση θα αναβαθμίσει τα πτυχία των ΤΕΙ" και από την άλλη διαμαρτύρεται σε καθημερινές εφημερίδες ότι "υποβαθμίζουν τα ΤΕΙ" όταν λένε ότι εμπαίζονται οι εισακτέοι νέοι φοιτητές σε τμήματα τετραετούς φοίτησης μηχανικών. Από την μία το ίδιο το υπουργείο μιλάει για "αναβάθμιση των ΤΕΙ" και από την άλλη υποστηρίζει ότι "τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ όπως τα Πανεπιστήμια", όπως λέει ο νόμος. Αλλά λέει την μία, αλλά την άλλη και άλλα πράττει.

 
Αργύρης
26 Νοε 2018 14:18

Ο κύριος Βαρελίδης στην επιστολή του έθιξε τα αυτονόητα ,ανάδειξε την απάτη που συντελείται όλα αυτά τα χρόνια εις βάρος των Πολιτικών Μηχανικών Τ.Ε. Τεκμηρίωσε ορθά και ενημέρωσε όλους μας για τον Αρμαγεδδών που κοντοζυγώνει και τον ευχαριστούμε θερμά γι αυτό.
Σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί ο ίδιος σαν πρόεδρος του τμήματος, καθώς και το ίδιο το ΠΑΔΑ?
Θα συνεχίσει να λειτουργεί το ΠΑΔΑ αν ψηφιστεί αυτό το έκτρωμα της επιτροπής?
Θα ανεχτούν τόσο προσβλητικά πορίσματα για τους φοιτητές τους, τους πτυχιούχους καθώς και του ίδιου του ιδρύματος και των καθηγητών??? .
Στην επιτροπή συμμετέχει και ο καθηγητής του ΠΑΔΑ κύριος Κυριαζόπουλος. θα παραμείνει στην θέση του μετά απο όλο αυτό??

 
Apostolos
26 Νοε 2018 14:32

Πως είναι δυνατόν σε μια χώρα σαν την Ελλάδα να θεσπιστεί το Professional Development. Τότε θα μπορεί οποιοσδήποτε που θα έχει "άκρες" σε μια εταιρεία να βάζει υπογραφές σε μελέτες που δεν είναι δικές του και μετά από μερικά χρόνια αυτός να αποκτήσει επιπλέον επαγγελματικά δικαιώματα, μέσω "πλαστής" προϋπηρεσίας.
Αυτά τα πράγματα δεν μπορεί να τα ελέγξει η πολιτεία και επομένως δεν μπορούν ποτέ να γίνουν.
Αυτό που δεν μπορεί κανένας να μου εξηγήσει είναι γιατί αφού ως απόφοιτοι ΤΕΙ δεν είχατε τα επαγγελματικά δικαιώματα που θέλατε, δεν αποφασίσατε να δώσετε κατατακτήριες εξετάσεις. Θα λύνατε το πρόβλημα σας άμεσα.
Βέβαια υπάρχει και η πιθανότητα αποτυχίας στις εξετάσεις....

 
Γιωργος
26 Νοε 2018 15:38

Κ.βαρελιδη πέραν των όσων ορθά αναφέρατε πρέπει και το ΠΑΔΑ να αναλάβει την ευθύνη έναντι των φοιτητών του και ΝΑ ΑΝΑΣΤΕΊΛΕΙ ΆΜΕΣΑ την λειτουργία του επ αόριστον έως ότου το υπουργείο απάντηση υπεύθυνα για όλα αυτά τα πέρα από κάθε λογική πράγματα. Και να δεσμευθεί το υπουργείο για μια τελική λύση. Διαφορετικά δεν καταλαβαίνω ποιος είναι ο λόγος συνέχισης της λειτουργίας του ιδρύματος υπό αυτές τις συνθήκες. Να συνεχίσουν να βγαίνουν απόφοιτοι χωρίς κανένα δικαίωμα. Οφείλει λοιπόν το ίδρυμα να ενημερώσει άμεσα τους φοιτητές του.

 
Τρία σωστά σημεία για τα ΤΕΙ
26 Νοε 2018 15:42

Ότι κάποιοι απόφοιτοι ΤΕΙ είχαν εξαιρετική πορεία, επαγγελματικά ακόμα και ακαδημαϊκά, δεν αναιρεί το υποβαθμισμένο επίπεδο σπουδών στη συντριπτική πλειονότητα των τμημάτων ΤΕΙ, που επιλέγονταν ως τελευταία επιλογή για την απόκτηση φοιτητικής ιδιότητας («και μετά βλέπουμε...», κατά το νεοελληνικό ρητό).

Δεν μπορούν οι ελάχιστες εξαιρέσεις ειδικοτήτων στα ΤΕΙ -πχ. τμήματα Φυσικοθεραπείας ή Μαιευτικής ή Γραφιστικής, τα οποία με ευκολία θα μπορούσαν να ενταχθούν σε πανεπιστημιακές σχολές τη δεκαετία του '80- να δικαιολογήσουν την αναγκαιότητα ύπαρξης άλλου τύπου ανώτατων ιδρυμάτων εκτός των πανεπιστημιακών.

Ακριβώς όπως περιγράφονται τα τρία σημεία στην Ενότητα Γ, αυτά είναι τα λάθη που τώρα πληρώνουν φοιτητές και απόφοιτοι.

Το υπόλοιπο κείμενο απευθύνεται μόνο σε συγκεκριμένο ακροατήριο, φοιτητών και αποφοίτων ΤΕΙ, το οποίο προσπαθεί να ικανοποιήσει.

 
φοιτητης πδα
26 Νοε 2018 16:38

@γιωργος

αν και δεν εισαι φοιτητης προτεινεις καταληψη επ αοριστο.

εγω ειμαι μαζι σου, ομως πρεπει να μου πληρωνεις το νοικι γιατι η μανα μου δεν μπορει να πληρωνει για να αγωνιζομαι.

και το δικο μου και των αλλων που δεν ειναι απο αθηνα. η εσυ η το κομμα σου.

υ.γ. παρακαλω να περασει. βαρεθηκα να πληρωνω μια κλειστη σχολη

 
Αποφοιτος ΤΕΙ
26 Νοε 2018 17:38

Συγχαρητήρια κυρία Βαρελίδη !
Περιμένουμε και από τους υπόλοιπους ιδίως τον κύριο Χιωτίνη που έγραφε παλαιότερα για περί ισοτίμισης ,αλλά τώρα ίσως ... ξεχάστηκε .
Είναι τόσο εξόφθαλμο το ατυχές του πορίσματος που με κάνει να σκέφτομαι μήπως το χρησιμοποιούν ως "λαγό",για ζυγίσουν αντιδράσεις .
Είναι τόσο εξόφθαλμη η αδικία των πτυχιούχων που καταργούνται οι σχολές τους και αυτοί δεν έχουν το δικαίωμα μέσω διαδικασιών να ισοτιμηθούν τα πτυχία τους με τα νέα πτυχία ,που αν δεν αρθεί τελικά ,πραγματικά είναι να αλλάξουμε χώρα .
Από αυτα περιμένουμε απαντήσεις σήμερα κύριοι καθηγητές καθώς και τις ενέργειες που θα κάνετε για να αρθούν οι αδικίες .

 
dimitris
26 Νοε 2018 17:41

Επειδή ο καθένας μπορεί να λέει οτι θέλει,θα προτείνω αντί για κατακτήριες σε πολυτεχνείο που λέτε, να υπάρξει σύστημα εξετάσεων για απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων, τότε θα θα περάσουν όσοι αξίζουν ..Επίσης, πρέπει να ειπωθεί πως αν κλείσει η σχολή τώρα θα χαθούν κάποια χρήματα φοιτητών που γνωρίζω πως δεν υπάρχουν, αλλα αν περάσουν αυτά, τότε θα χαθούν οι κόποι και οι επενδύσεις 4 ετών χωρίς λόγο.

 
George K
26 Νοε 2018 21:23

Συγχαρητήρια κ. Βαρελιδη. Τεκμηριωμένο, δίκαιο και ολοκληρωμένο το κείμενο σας. Ο κ. Χιωτινης που είναι. Εκείνος δεν έγραφε ότι η μόνη διαφορά μεταξύ των πτυχιούχων και των διπλωματουχων μηχανικών θα είναι η στατικοτητα στις γέφυρες που και αυτες οι διαφορές θα αιρονται με την απόκτηση ενός μεταπτυχιακού; Που είναι τώρα; δεν έχει πάρει χαμπάρι τι γίνεται; Συνάδελφοι τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά. Όπως αναφέρει εύστοχα ο κ. Βαρελιδης πρόκειται για παραλογισμό. Δεν έχει ξαναγίνει στο παρελθόν τόσο συστηματική απαξίωση των πτυχιούχων Μηχανικών ΤΕΙ. Τόσο οργανωμένη επίθεση σε όλα τα επίπεδα. Οι ανθρωποι δεν κρατάνε ούτε τα προσχήματα... Από που να πρωτοξεκινησω από τις απαντήσεις του ΤΕΕ σε επερωτήσεις Βουλευτων,από τον αποκλείσμο στο δημόσιο από θέσεις ευθύνης, από το επαισχυντο κειμενο των επαγ. Δικαιωμάτων. Αν δεν απαντήσουμε ομαδικά και οργανωμενα δεν πρόκειται να γίνει τίποτα. Αντιδράσεις και κινητοποιήσεις σε όλα τα επίπεδα.

 
Μηχανικός ΤΕ, MSc, PhD
26 Νοε 2018 22:05

@Apostolos26 Νοε 2018 14:32

Φίλε Αποστολε, με αυτά που γράφεις για Professional development καταλαβαίνω ότι η εμπειρία σου περιορίζετε εντός της χωρας και πιθανώς σε αυθαίρετα / ενεργειακά πιστοποιητικά....αν δεν γνωρίζεις τι είναι το CPD και ποιοι φορείς το αποδίδουν στον ευρωπαϊκό χώρο προτείνω να κοιτάξεις τις διαδικασίες του ICE (i.e. Institution of civil engineers) η του ASCE... Τα εφάπαξ δικαιώματα με την απονομή του προπτυχιακού τίτλου είναι ελληνική πατέντα και κάτι που βολεύει συνήθως εκείνους που δεν έχουν προχωρήσει σε advanced level, δηλαδή αυτούς που έχουν βασικές γνώσεις να ασκήσουν ένα επάγγελμα....αυτό είναι κάτι που απασχολεί όλους που έχουν προχωρημένες γνώσεις και εξειδίκευση....και ΤΕ και ΠΕ.....

καλύτερα να μελεταμε πριν σχολιασουμε.....!

 
Thomas Paschalis
26 Νοε 2018 23:09

@φοιτητης πδα
Καλύτερα να σε πληρώνει τώρα η μητέρα σου παρά αργότερα που θα είσαι άνεργος χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα.

 
φοιτητης πδα
27 Νοε 2018 13:00

@thomas paschalis

παω στοιχημα πως και εσυ εισαι αποφοιτος, εχεις την δουλιτσα σου και εκ του ασφαλους βαζεις αλλους να αγωνιζονται για δικα σου δικαιωματα. περσι παλι τα ιδια λεγατε και τιποτα δεν εγινε μονο χασαμε το εξαμηνο.
και τοσα χρονια τα ιδια κανετε χωρις αποτελεσμα. ποτε ειχατε επαγγελματικα δικαιωματα και δεν εχετε τωρα?

οι φοιτητες του πδα συντομα θα εχουν επαγγ. δικαιωματα γιατι τα τμηματα γινονται πενταετη.
αρα εδω μιλαμε καθαρα για αγωνα των φοιτητων για τα δικαιωματα των αποφοιτων, με επιπτωσεις μονο στους φοιτητες.

 
bob mastoras
27 Νοε 2018 13:44

@φοιτητης πδα
Καλά. Μην κάνετε τίποτα. Όμως απορώ από που αντλείς την αισιοδοξία σου. (αν υποθέσουμε ότι το χρηστώνυμο σου αντιστοιχεί σε ιδιότητα σου)

Ο μεν υπουργός λέει ότι μπούσουλας για τα ΕΔ του ΠΔΑ θα είναι τα ΕΔ των ΤΕΙ και θα διατηρήσει την απόσταση με τα πολυτεχνεία και για αυτό τα έκανε integrated master. Και να μην τον ζαλίζουν με τα ΕΔ με τηλεφωνήματα.

Ο κ. Μητσοτάκης πάλι λέει θα τα κάνει πάλι πανεπιστήμια εφαρμοσμένων επιστημών.

Αλλά εσύ θα ξέρεις καλύτερα. Δικιά σας η ζωή σας.

 
Νικος
27 Νοε 2018 14:39

@φοιτητης πδα27 Νοε 2018 13:00

Φίλε μου, σε κατανοώ....το θέμα ειναι οτι αν δεν αγωνιστουν οι ίδιοι οι φοιτητές μαζι με αποφοίτους δεν προκειται να γίνει τπτ....μετά την αποφοίτηση θα καταλάβεις οτι όλη η στήριξη των γονιών σου πηγε στα χαμένα, γιατι σπουδαζες σε μια σχολή χωρίς δικαιώματα.....τωρα αν νομίζεις οτι το ΤΕΕ θα αφησει να εξισωθει το ΠΑΔΑ με τα πολυτεχνεία, νομίζω οτι εισαι σε βαθύ ύπνο....μην ακούς τι σας τάζουν οι καθηγητές....

 
Thomas Paschalis
27 Νοε 2018 14:55

@ φοιτητης πδα
Κάνε ότι νομίζεις αλλά αν δεν αγωνιστείς δεν πρόκειται να κερδίσεις κάτι. Και όταν λέω να αγωνιστείς εννοώ για σένα, για τα δικά σου δικαιώματα. Και να σου πω πως προσωπικά δεν είμαι μηχανικός, είμαι πτυχιούχος τμήματος λογιστικής και χρηματοοικονομικής με μεταπτυχιακό στο management. Είμαι λογιστής φοροτεχνικός Α΄ Τάξης, μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και έχω πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα. Αν σπούδαζα μηχανικός σε ΤΕΙ θα έκανα ακόμη και απεργία πείνας επ' αόριστον έξω από την είσοδο του ιδρύματος μέσα σε τσαντίρι.

 
Απφοιτος ΤΕΙ
27 Νοε 2018 17:28

@ φοιτητής ΠΑΔΑ
Καλέ μου φίλε για να γίνεις εσύ αύριο πενταετής απόφοιτος του ΠΑΔΑ ,που στο εύχομαι από την καρδιά μου πρέπει να μάθεις πως κάποιοι παλαιότεροι με πορειες διαμαρτυρίας, καπνογόνα και τρωγοντας και ξύλο πολλές φορές ,όργωσαν το έδαφος και σήμερα βγάζει καρπούς.
Είμαι ένας από αυτούς και πολύ περήφανος που αγωνίστηκα τότε .
Δεν είναι δύσκολο να μάθεις για το παρελθόν του ιδρύματος που βρίσκεσαι .
Πρέπει να μάθεις ότι χρειάζονται και οι αγώνες στην ζωή για να πας μπροστά .
Όσο για την δουλίτσα που όπως λες έχουμε όλοι σου απαντώ φιλικά πως δεν έχουμε όλοι και αυτοί που έχουν ,ταυτόχρονα έχουν και παιδιά να μεγαλώσουν.
Εσύ είσαι ακόμα στην ασφάλεια της μαμάς σου και σωστά κανείς.
Πολύ φιλικά και συναδελφικά

 
Νίκος: Πολιτικός Μηχανικός Δομικών & Έργων Υποδομής, Msc
27 Νοε 2018 20:36

Μπράβο.....ας βγούμε όλοι να υποστηρίξουμε αυτό το κείμενο.....που τα λέει όλα. Η κοροϊδία είναι πολύ μεγάλη......όλοι πρέπει να έχουν δικαιώματα σύμφωνα με αυτό που έχουν σπουδάσει. Το νέο ΠΔ που έχει βγεί για τους διπλωματούχους είναι για γέλια όπως και το κατάπτυστο που πάνε να βγάλουν και όλοι ξέρουμε το γιατί και όπως πολύ σωστά αναλύθηκε απ' τον Καθηγητή. Όποιος πραγματικά θέλει να διασφαλίσει το Δημόσιο συμφέρον θα πρέπει να βάλει μια ανεξάρτητη αρχή να κάνει πιστοποιήσεις των γνώσεων αποφοίτων Μηχανικών ΠΕ και ΤΕ. Αν όχι τότε θα πρέπει να δοθούν δικαιώματα με βάση την αρχή της αναλογικότητας και της ισότητας βάσει των σπουδών. Το ότι διαμαρτυρόμαστε δε σημαίνει ότι ζητείται εξίσωση αλλά δικαίωμα υπογραφής αυτόνομο σε στατικά και αρχιτεκτονικά τα οποία φυσικά μπορούν να αναβαθμιστούν. Μπορείς να πείς ότι ένας Δομικός με Μεταπτυχιακό στα ασντισεισμικά δεν μπορεί να έχει περισσότερες γνώσεις από ένα συγκοινωνιολόγο ΠΜ στις στατικές μελέτες;;; όλοι γνωρίζουμε τι ισχύει αλλά όλα αυτά έπρεπε εδώ και χρόνια να είχαν κριθεί στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και μόνο που αποτελούν τη ΜΟΝΗ ΛΥΣΗ σε μια χώρα ΔΙΕΦΘΑΡΜΕΝΗ απ' τη κορυφη μέχρι τα νύχια.....

 
Thomas Paschalis
28 Νοε 2018 09:10

Εγώ ξέρετε τι δεν μπορώ να καταλάβω? Γιατί δεν προσφεύγει μια επιστημονική ένωση αποφοίτων ΤΕΙ κατά του προεδρικού διατάγματος που αφορά στα επαγγελματικά δικαιώματα των διπλωματούχων μηχανικών? Είναι πασιφανές πως τα επαγγελματικά δικαιώματα που απονέμει το συγκεκριμένο προεδρικό διάταγμα είναι σε μεγάλο βαθμό ανααντίστοιχα των προγραμμάτων σπουδών. Οι διπλωματούχοι μηχανικοί έχουν πάρει ακόμη και επαγγελματικά δικαιώματα που αντιστοιχούν μόνο σε γεωλόγους.
https://www.esos.gr/arthra/60078/epistoli-ton-trion-tmimaton-geologias-g...

 
Φοιτητής Πολιτικών Μηχανικών Τ.Ε
28 Νοε 2018 11:33

Εύστοχος και στοχευμένος ο κ.Βαρελίδης

 
Νικος
28 Νοε 2018 15:10

Μια ΔΙΚΑΙΗ λύση που πρεπει να κοιτάξει το Υπουργειο και το ΤΕΕ (ΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΒΡΕΘΕΙ ΜΙΑ ΛΥΣΗ....) θα ήταν οι αποφοιτοι μηχανικοι ΤΕ με MSc (ΕΠΠ 7) να παιρνουν τα ίδια δικαιώματα με τον διπλωματούχο (ΕΠΠ 7) στον ΤΟΜΕΑ τους....οι δομικοι στα δομικα...και οι εργων υποδομης στα αντιστοιχα έργα.....Αλλωστε αυτή ήταν και μια πρόταση που ήρθε μεσα απο το ΤΕΕ πριν μερικά χρόνια....

Οσοι είναι κάτοχοι διδακτορικού (ΠΕ και ΤΕ) να έχουν αναβαθμισμένη τεχνική ευθύνη...συγκριτικά με όλους τους υπολοιπους....

Η άλλη επιλογή ειναι να συνεχίσουν έτσι, δηλαδή τπτ δεν προκειται να λυθεί και το θέμα θα σερνεται για αλλα 30 χρονια στα δικαστήρια.....

Σελίδες

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

e-epimorfosi.aegean