Σχολιασμός των θεμάτων στα Μαθηματικά ομάδων προσανατολισμού των Πανελλαδικών Εξετάσεων

Καραγιάννης Ιωάννης, Σύμβουλος Εκπαίδευσης Μαθηματικών Νομού Κυκλάδων και 9ης ομάδας σχολείων ΔΔΕ Α' Αθήνας
Τα θέματα των Μαθηματικών, στα οποία διαγωνίστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι, στο σύνολό τους είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας, εντός της εξεταστέας ύλης και με απόλυτα ορθή επιστημονική διατύπωση.
Περιέχουν ερωτήματα που εξετάζουν βασικές έννοιες και καλύπτουν σχεδόν το σύνολο της εξεταστέας ύλης. Το θέμα Δ παρουσιάζει δυσκολίες και απαιτεί συνδυασμό γνώσεων περίπου ολόκληρης της ύλης.
Συγκεκριμένα ανά θέμα και υποερώτημα:
ΘΕΜΑ Α
Α1. Θεωρία. Βασική απόδειξη κανόνα παραγώγισης.
Α2. Θεωρία. Βασικός ορισμός της παραγώγου σε κλειστό διάστημα.
Α3. Διατύπωση και γεωμετρική ερμηνεία βασικού θεωρήματος (Rolle).
Α3. Πέντε σαφείς ερωτήσεις Σωστού-Λάθους που διατρέχουν μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης.
ΘΕΜΑ Β
Β1. Εύρεση σύνθεσης συναρτήσεων σχετικά απλής μορφής.
Β2. (i) Μελέτη μονοτονίας συνάρτησης χωρίς δύσκολία.
(ii) Απόδειξη ανισότητας που στηρίζεται στο προηγούμενο ερώτημα χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες.
Β3. Εύρεση ασυμπτώτων γραφικής παράστασης συνάρτησης χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες.
Β4. Υπολογισμός ορίου χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες.
ΘΕΜΑ Γ
Γ1. Απαιτεί υπολογισμό απλού ολοκληρώματος, ώστε να βρεθεί ότι α=0.
Γ2.(i) Απόδειξη της παραγωγισιμότητας κλαδικής συνάρτησης σε σημείο. Δεν παρουσιάζει δυσκολίες στην εύρεση των πλευρικών ορίων.
(ii) Εύρεση εξίσωσης εφαπτομένης και γωνίας εφαπτομένης με τον αξονα x'x. Απαιτεί καλή γνώση διαφορικού λογισμού και ευχέρεια πράξεων.
Γ3. Απαιτεί καλή γνώση των εννοιών της Ανάλυσης για την απόδειξη του 1-1 και για την εύρεση του συνόλου τιμών της συνάρτησης (το 1-1 μπορεί να αποδειχθεί με περισσότερους τρόπους ακόμα και γραφικά).
Γ4. Υπολογισμός εμβαδού μεταξύ συνάρτησης και εφαπτομένης, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες στον υπολογισμό.
ΘΕΜΑ Δ
Δ1. Εύρεση ορίου συνάρτησης και ιδιοτήτων ορίου, σχετικά απλό.
Δ2. Απαιτητικό ερώτημα που χρειάζεται βαθύτερες γνώσεις Διαφορικού Λογισμού. (Μπορεί να προσεγγιστεί με περισσότερους από έναν τρόπους).
Δ3. Εφαρμογή θεωρήματος Μ.Τ. , απαιτητικό και τεχνικό ερώτημα.
Δ4. Αρκετά απαιτητικό ερώτημα συνδυάζει γνώσεις από ολόκληρη σχεδόν την ύλη και απαιτεί ευχέρεια σε αλγεβρικούς υπολογισμούς και τεχνικές.
Σχολιάστε το άρθρο
Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.
Δημοφιλή Άρθρα
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΑΘΗΤΕΣ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΚΟΛΕΓΙΑ - ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ
- Πρότυπα-Πειραματικά: Τοποθετήσεις , ανακλήσεις για διακοπή θητείας εκπαιδευτικών
- Ύλη και οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων γενικής παιδείας των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων ΕΠΑ.Λ. και προτύπων ΕΠΑ.Λ. σχ...
- Α. Γεωργιάδης: Στην απεργία της ΟΙΕΛΕ συμμετείχαν μόνο 30 ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί σε σύνολο 9.000
- 179.580 οι αριστούχοι (18,1 – 20) μαθητές στο Γυμνάσιο-Λύκειο (σε σύνολο μαθητών 680.000) κατά το σχ. έτος 2022-23
- Αναστέλλεται η λειτουργία σε Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο στην Κέρκυρα
- Αναστέλλεται η λειτουργία Νηπιαγωγείου στη Ροδόπη
- Αναστέλλεται η λειτουργία Νηπιαγωγείου στη Λάρισα
- Σήμερα η ανακοίνωση βαθμολογίας των υποψηφίων των Επαναληπτικών Πανελλαδικών Εξετάσεων ΓΕΛ 2023
- Οι δράσεις του Πανεπιστημίου Πατρών
- Ένωση Ερευνητών: Η αντιμετώπιση των φυσικών κινδύνων απαιτεί συντονισμό και αξιοποίηση της έρευνας- Όχι ατελέσφορες εξα...
Σχόλια (7)
Σοφά σχόλια.Ο κ.Καραγιάννης αποτελεί εγγύηση στην μαθηματική κοινότητα για την προσφορά και την καθοδήγηση του στους συναδέλφους.
ΜΠΡΑΒΟ στην επιτροπή για την επιλογή των θεμάτων.Εξαιρετικά θέματα με κλιμάκωση
θυμιάω / θυμιῶ... Το θυμίαμα έχει κι αυτό την τέχνη του, έχει και την ώρα του, είναι σαν το γιαχνερό φαγί, όταν δεν κατέχεις και τα δύο, προκαλεί συχνά το αντίθετο αποτελέσμα απ' αυτό που έχει στον νου του ο καλοπροαίρετος πιστός.
Συμφωνείς παπα-Μιχάλη;
- Ναίεε!
" ευχέρεια σε αλγεβρικούς υπολογισμούς και τεχνικές"
Είναι το σημείο με το οποίο διαφωνώ διαχρονικά, αναφορικά με τη "φιλοσοφία" των θεμάτων των πανελλαδικών.
Αν εξέλειπε αυτή η απαίτηση, ουδόλως θα υποβαθμίζονταν τα θέματα, όπως αρκετοί θα σκέφτονταν.
Ήταν πιο προσβάσιμα από πέρσι υπονοεί και ο κ.Καραγιάννης ο οποίος πλέον σημειωτέον είναι θεσμός!
Ήθελα να σχολιάσω τα σχόλια της ΕΜΕ αλλά είπα να μη γίνω κακεντρεχής πάλι. Αλλά μιας κι έγραψε ο Γιάννης, ας συμπληρώσω μια γνώμη.
Τα θέματα είχαν σαφώς λιγότερο γράψιμο σε σχέση με τα περυσινά.
Το 2ο και το 4ο θέμα ήταν ανάλογης έκτασης και δυσκολίας με πέρυσι αλλά το 3ο θέμα ήταν πολύ μικρότερο και απλούστερο -από τα πιο απλά των τελευταίων ετών-.Τα απαιτητικά μόρια ήταν περίπου 15 σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά που ήταν 18 και εντοπίζονται κυρίως στα εξής σημεία:
Α4 2ο Σ/Λ (2), Β2ιι αιτιολόγηση αλλαγής φοράς (2), Β4 αιτιολόγηση (2), Δ3 (4) και Δ4ιι (5).
Μέχρι το 15 έφτανε σύντομα και σχετικά εύκολα ένας διαβασμένος μαθητής, από το 15 μέχρι το 17 η πρόσβαση είναι πιθανή για τους κάπως καλύτερους και το 17-20 για τους άριστους, ψύχραιμους και με πετυχημένη διαχείριση άγχους μαθητές.
Καλή τύχη και στα επόμενα μαθήματα παιδιά.
Άλλη μια φορά εύστοχος ο Σύμβουλός μας.Τα είδα ευκολότερα από τα περσινά.Θα δείξουν οι βαθμολογίες.