Θέσεις της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών επί του σχεδίου νόμου «Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, διατάξεις για την ανάπτυξη, την έρευνα και την καινοτομία»

16/06/2020

Ενημερώθηκε: 17/06/2020, 06:51

Άκουσε το άρθρο

Η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών (ΕΕΕ) επανειλημμένα έχει εκφράσει την άποψή της ότι, για την ανάπτυξη της Έρευνας και της Καινοτομίας στη χώρα, θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ένα ορθολογικό και υλοποιήσιμο πρότυπο οργάνωσης και διακυβέρνησης ενός ενιαίου εθνικού ερευνητικού ιστού που θα διευκολύνει το σχεδιασμό της εθνικής ερευνητικής στρατηγικής. Η θεσμοθέτηση αυτή θα ενισχύσει την εφαρμογή διαφανών και αξιοκρατικών μεθόδων κατανομής και διαχείρισης των ερευνητικών κονδυλίων, με παράλληλη αποτίμηση/αξιολόγηση της χρήσης τους, βασισμένη σε κοινά αποδεκτούς δείκτες, αποτίμηση η οποία θα αφορά σε όλους τους φορείς/χρήστες (δημόσιους και ιδιωτικούς) και σε όλα τα εθνικά ερευνητικά προγράμματα.

Το υπό διαβούλευση σ/ν περιλαμβάνει περιορισμένο αριθμό ρυθμίσεων για την Έρευνα και τα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ). Σε αυτές δεν περιλαμβάνονται ρυθμίσεις, στις οποίες να διαφαίνεται η πρόθεση της Πολιτείας να εστιάσει σε θέματα μείωσης της γραφειοκρατίας στη διαχείριση κονδυλίων έρευνας, στην αξιοποίηση και την αύξηση της προστιθέμενης αξίας της έρευνας στη χώρα μας και στην αύξηση των συνεργειών μεταξύ των φορέων της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας με απώτερο στόχο την κοινή χρήση υποδομών και ανθρώπινου δυναμικού.

Τα ΕΚ με υψηλό αίσθημα κοινωνικής ευθύνης συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα μας λόγω της εξάπλωσης του κορωνοϊού Covid-19 σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια, αξιοποιώντας την υπάρχουσα τεχνογνωσία και εξοπλισμό με απώτερο σκοπό την προστασία της δημόσιας υγείας. Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της κρίσης η Πολιτεία επέλεξε να «παρακάμψει» τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που προβλέπονται από το δημόσιο λογιστικό για τις προμήθειες και τις προσλήψεις ώστε να δράσει άμεσα. Αντιλήφθηκε εγκαίρως, ότι με τις δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες που διέπουν τη λειτουργία του Δημοσίου οι επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και στην κοινωνία θα ήταν  καταστροφικές!

Αξίζει να σημειώσουμε ότι στον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο για την Παιδεία (Άρθρο 100, Ν. 4692/2020) περιλαμβάνεται διάταξη σύμφωνα με την οποία: «Κατ’ εξαίρεση, οι παρεμβατικές και μη παρεμβατικές κλινικές μελέτες δεν εμπίπτουν στο πεδίο αρμοδιοτήτων της Ε.Η.Δ.Ε και για την υλοποίηση αυτών απαιτείται μόνο η έγκριση διενέργειας αυτών από την εκάστοτε αρμόδια δημόσια υπηρεσία, διοικητικό όργανο ή ανεξάρτητη διοικητική Αρχή σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία περί εκτέλεσης κλινικών μελετών.» (τροποποίηση του άρθρου 23 του Ν. 4521/2018).

Είναι επιτακτική η ανάγκη να γίνει κατανοητό ότι Έρευνα χωρίς τη στοιχειώδη ευελιξία και τη δυνατότητα να μπορεί κάποιος να ανταποκριθεί άμεσα στις απαιτήσεις του απρόβλεπτου δεν μπορεί να γίνει!!!

Ως Ένωση Ελλήνων Ερευνητών ζητούμε για μία ακόμη φορά τη νομοθέτηση ρυθμίσεων που θα εξαιρούν την Έρευνα από δημοσιονομικές αγκυλώσεις και θα διευκολύνουν την ευελιξία στη διαχείριση των κονδυλίων έρευνας, ώστε να αυξηθεί η απορρόφηση και η αξιοποίηση των ερευνητικών πόρων.

Όσον αφορά στο παρόν σ/ν περιλαμβάνεται ρύθμιση, η οποία υποβαθμίζει την Εθνική Στρατηγική Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας (ΕΣΕΤΑΚ), καθώς καταργείται η υποχρέωση για την ψήφιση της ΕΣΕΤΑΚ από τη Βουλή των Ελλήνων, υποχρέωση που περιλαμβανόταν και στους δύο νόμους για την ΕΤΑΚ, (Ν. 1514/1985 και Ν.4386/2016).

Στη βάση των προαναφερθέντων καταθέτουμε τις κύριες επισημάνσεις και τις προτάσεις μας ως προς την αναγκαιότητα για νομοτεχνικές βελτιώσεις ή/και τροπολογίες στο υπό διαβούλευση  σ/ν:

Άρθρο 39 Εξαίρεση από το ενιαίο μισθολόγιο ερευνητών σε προγράμματα μη χρηματοδοτούμενα από τον κρατικό προϋπολογισμό
Παρατηρήσεις / προτεινόμενες ρυθμίσεις:

Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη ρύθμιση, το προσωπικό που απασχολείται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε έργα ή προγράμματα, που χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από διεθνείς ή ιδιωτικούς πόρους των ερευνητικών και τεχνολογικών φορέων, που επιχορηγούνται και εποπτεύονται από το κράτος, δεν θα υπάγεται στις διατάξεις του ενιαίου μισθολογίου, αλλά θα λαμβάνει αποδοχές που καθορίζονται ελεύθερα βάσει του κάθε προγράμματος, χωρίς να υπερβαίνουν τις εκάστοτε αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου.

Αρχικά, ο τίτλος του άρθρου αναφέρεται λανθασμένα σε εξαίρεση από το ενιαίο μισθολόγιο ερευνητών. Οφείλουμε να ενημερώσουμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που έχει στην αρμοδιότητά της την Έρευνα και την Καινοτομία και κατ’ επέκταση την εποπτεία  των Ερευνητικών Κέντρων, ότι οι  Ερευνητές υπάγονται στο ειδικό μισθολόγιο, διαχρονικά, όπως και οι καθηγητές ΑΕΙ, και όχι στο ενιαίο.

Ειδικότερα, επειδή πολλές φορές χρησιμοποιείται ο τίτλος του «Ερευνητή», κατά παρέκκλιση του νόμου, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι ο τίτλος του «Ερευνητή» ορίζεται με σαφήνεια στον Ν. 4386/2016, στην παρ. 2 του άρθρου 18, όπως διαχρονικά στο θεσμικό πλαίσιο για την Έρευνα,  όπου ορίζεται ότι:

«Οι ερευνητές είναι επιστήμονες υψηλής επιστημονικής εμπειρίας και κατάρτισης, κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος. Εργάζονται αυτοτελώς και ανεξάρτητα για την παραγωγή ή βελτίωση γνώσεων και την εφαρμογή τους για την παραγωγή προϊόντων, διατάξεων, διαδικασιών, μεθόδων και συστημάτων. Μπορούν να παρέχουν και εκπαιδευτικό και διοικητικό έργο. Τον τίτλο του ερευνητή φέρουν αποκλειστικά οι επιστήμονες ερευνητικών κέντρων, οι οποίοι έχουν εκλεγεί σε βαθμίδα ανάλογη των προσόντων και της εμπειρίας τους που απαιτούνται και οι οποίοι επιβλέπουν ερευνητικές εργασίες, έργα και ομάδες κατά τις πολιτικές έρευνας του κάθε ερευνητικού κέντρου και της ΓΓΕΤ. Ανάλογα με το ερευνητικό έργο τους, τη διεθνή αναγνώρισή τους και τη συμβολή τους στην εκμετάλλευση των επιστημονικών και τεχνολογικών γνώσεων και κατ’ αντιστοιχία με αυτές των καθηγητών Α.Ε.Ι., όπως αυτές περιγράφονται στο άρθρο 16 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195), οι ερευνητές κατατάσσονται σε τρεις βαθμίδες (Α΄- Διευθυντής Ερευνών, Β΄- Κύριος Ερευνητής και Γ΄-- Εντεταλμένος  Ερευνητής).».

Αν και στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι σκοπός της προτεινόμενης ρύθμισης είναι η προσέλκυση  εξειδικευμένων επιστημόνων από όλο τον κόσμο, στο σ/ν υπάρχει μία γενική αναφορά σε προσωπικό χωρίς οποιαδήποτε ειδική μνεία στα προσόντα και στην επιστημονική εμπειρία που το προσωπικό αυτό κατέχει. Επίσης η πρόβλεψη για αποδοχές με ανώτατο όριο αυτό του Γενικού Γραμματέα ενέχει τον κίνδυνο να δημιουργηθούν έντονες άνισες και αδικαιολόγητες διακρίσεις μεταξύ του προσωπικού των ΕΚ.

Επιπλέον, θα θέλαμε να τονίσουμε και να επιστήσουμε τη δέουσα προσοχή στο ότι ο ελεύθερος καθορισμός  των αμοιβών σε συγκεκριμένες κατηγορίες έργων εκτός των ΕΣΠΑ όπως προτείνεται, αν και θα το θέλαμε, δεν οδηγεί πάντα σε αύξηση των αμοιβών, όπως προσδοκάται σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση.  
Τέλος θα πρέπει να αναθεωρηθεί και το άκρως γραφειοκρατικό ρυθμιστικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ.

Πρόταση της ΕΕΕ:

➢    Αφαίρεση του τίτλου του ερευνητή από τον τίτλο του άρθρου και τροποποίηση του ως εξής: «Εξαίρεση από το ενιαίο μισθολόγιο επιστημονικού ερευνητών προσωπικού υψηλής εξειδίκευσης, που απασχολείται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε προγράμματα μη χρηματοδοτούμενα από τον κρατικό προϋπολογισμό.

➢    Να προστεθεί: «Το προσωπικό της παραγράφου αυτής που κατέχει διδακτορικό δίπλωμα και έχει αποδεδειγμένα υψηλή επιστημονική εμπειρία και κατάρτιση, που απασχολείται σε έργα ή προγράμματα μη χρηματοδοτούμενα από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ή το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων αλλά χρηματοδοτούμενα αποκλειστικά από διεθνείς ή ιδιωτικούς πόρους υπάγεται ως προς τις κατώτερες αμοιβές στο άρθρο 16, παρ. 12α του Ν. 4386/2016. Σε ειδικές περιπτώσεις τεκμηριωμένης υψηλής εξειδίκευσης και προσόντων δύναται το ανώτατο όριο αποδοχών να φτάνει  αυτό του Ερευνητή Α’ βαθμίδας, το οποίο χορηγείται σύμφωνα με τις προβλέψεις του Εσωτερικού Κανονισμού του φορέα.»

➢    Προτείνεται η θεσμοθέτηση «fast track» ΕΣΠΑ για την Έρευνα που να διέπεται από κανόνες που θα συγκλίνουν με αντίστοιχα Ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά πλαίσια/εργαλεία (π.χ. Horizon 2020).

Άρθρο 40 Αναγνώριση προϋπηρεσίας ερευνητών

Παρατηρήσεις / προτεινόμενες ρυθμίσεις:

Η ΕΕΕ από την συζήτηση για την ψήφιση του Ν. 4472/2017 είχε επισημάνει ότι, ενώ αναγνωρίζεται «ως προϋπηρεσία το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε δημόσια ή ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού», δεν αναφέρεται η αντίστοιχη αναγνώριση για το ερευνητικό έργο στα Ερευνητικά Κέντρα ή Ινστιτούτα του εσωτερικού και του εξωτερικού.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση αναγνωρίζεται το ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε δημόσια ερευνητικά κέντρα ή ινστιτούτα του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014. Δεν αντιμετωπίζεται όμως η αναγνώριση του ερευνητικού έργου σε ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού, γεγονός που δεν συνιστά δείγμα θέλησης αναστροφής του λεγόμενου φαινομένου «brain drain», ούτε ισότιμης αντιμετώπισης των ΕΚ με τα Πανεπιστήμια.

Επιπλέον, όπως έχουμε υποδείξει, με την παράγραφο 4 του άρθρου 133 του Ν. 4472/2017 η προϋπηρεσία των Ερευνητών για τη μισθολογική κατάταξη και εξέλιξή τους σε 16 μισθολογικά κλιμάκια υπολογίζεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στον Ν. 4354/2015 για το ενιαίο μισθολόγιο, που αφορά σε υπαλλήλους του δημοσίου μόνιμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και ορισμένου χρόνου. Κατά συνέπεια, οι συμβάσεις μίσθωσης έργου που συνάπτονται κατά κόρον στο πλαίσιο των ερευνητικών, αναπτυξιακών και λοιπών έργων δεν προσμετρώνται ως προϋπηρεσία στους Ερευνητές. Σημειώνουμε, ότι με τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 4521/2018 αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία στους ΙΔΟΧ η προηγούμενη απασχόλησή τους βάσει σύμβασης έργου, σε υπηρεσίες και φορείς της παρ. 1 του άρθρου 7 του Ν. 4354/2015.   

Επίσης για μία ακόμη φορά και παρ’ όλες τις συνεχείς προκηρύξεις υποτροφιών (ΕΛΙΔΕΚ, ΙΚΥ κ.ά.) δεν αναγνωρίζεται ο χρόνος υποτροφίας, εφόσον οδήγησε στη λήψη διδακτορικού διπλώματος, ως χρόνος προϋπηρεσίας, κάτι που προβλεπόταν ακόμη και στον ιδρυτικό νόμο για την έρευνα (Ν.1514/1985).

Η ρύθμιση αποτιμάται εν μέρει ως θετική διότι κρίνεται άτολμη. Δεν επιλύει σημαντικά προβλήματα που σχετίζονται  με την αναγνώριση της προϋπηρεσίας Ερευνητών που μετά από 10 και πλέον  χρόνια παροχής ερευνητικού έργου εντάχθηκαν στον ερευνητικό ιστό. Επιπλέον όπως έχουμε πολλές φορές προτείνει τα θέματα «ισοτιμίας» και «αναγνώρισης» των ερευνητικών κέντρων/ινστιτούτων του εξωτερικού θα μπορούσε να αναλάβει ο ΔΟΑΤΑΠ.

Η μισθολογική απομείωση αλλά και η θεσμική υποβάθμιση των Ερευνητών που επήλθε με την εφαρμογή του Ν.4472/2017 σε συνδυασμό με τη μη δυνατότητα αναγνώρισης της προϋπηρεσίας των Ερευνητών  συνιστά αποτρεπτικό παράγοντα για την προσέλκυση νέων Ερευνητών στο ερευνητικό ιστό  και ειδικότερα από το εξωτερικό.

Πρόταση της ΕΕΕ:

Προτείνουμε την αντικατάσταση της υπάρχουσας ρύθμισης με την ακόλουθη ρύθμιση:

«Η παράγραφος 4 του άρθρου 133 παράγραφος του ν. 4472/2017 αντικαθίσταται ως εξής: «4. Ως υπηρεσία για τη μισθολογική κατάταξη και εξέλιξη υπολογίζεται η αναφερόμενη στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 11 του ν. 4354/2015, όπως κάθε φορά ισχύει καθώς και οι συμβάσεις μίσθωσης έργου. Για τους Ερευνητές και τους Ειδικούς Λειτουργικούς Επιστήμονες αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία το διδακτικό ή ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε δημόσια ή ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού, εφόσον οι τίτλοι σπουδών που αυτά παρέχουν αναγνωρίζονται από το αρμόδιο για το σκοπό αυτό όργανο ως ακαδημαϊκά ισότιμοι με αυτούς των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής και το ερευνητικό έργο που έχει προσφερθεί σε δημόσια ερευνητικά κέντρα ή ινστιτούτα του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 (Α’ 258), όπως ισχύει και τα δημόσια αναγνωρισμένα ερευνητικά κέντρα ή ινστιτούτα του εξωτερικού, το οποίο ερευνητικό έργο επιβεβαιώνεται σε κάθε περίπτωση με σύμβαση εργασίας ή έργου,  καθώς και ο χρόνος υποτροφίας, εφόσον οδήγησε στη λήψη διδακτορικού διπλώματος. Η αναγνώριση των ανωτέρω υπηρεσιών πραγματοποιείται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών»».

Άρθρο 41 Δικαίωμα αμοιβής αξιολογητών

Παρατηρήσεις / προτεινόμενες ρυθμίσεις:

Οι Ερευνητές των Ερευνητικών Κέντρων συμμετέχουν στις αξιολογήσεις ερευνητικών προτάσεων εθνικών, ευρωπαϊκών και διεθνών χρηματοδοτικών φορέων εδώ και πολλά χρόνια. Κύριο κίνητρό τους, διαχρονικά, αποτελεί η επιθυμία τους να συμβάλλουν στη διαδικασία αξιολόγησης, σύμφωνα με την επιστημονική αριστεία και με κανόνες που παρέχουν όλες τις εγγυήσεις για διαφάνεια και αξιοκρατία. Επιπρόσθετα, οι Ερευνητές έχουν, πέραν κάθε αμφιβολίας, δείξει την προθυμία τους να συμβάλλουν στη διαδικασία της αξιολόγησης εθνικών ερευνητικών προτάσεων, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή όχι αμοιβής.

Δυστυχώς η Πολιτεία, μετά την επιβολή της υποχρέωσης των Ερευνητών σε δήλωση Περιουσιακής Κατάστασης (Πόθεν Έσχες) με την ιδιότητα του αξιολογητή, συνέχισε και επέβαλε στους Ερευνητές την εκ νέου απογραφή τους στον ΕΦΚΑ και ως ελεύθερων επαγγελματιών!!!

Η Πολιτεία, υποβαθμίζοντας για μια ακόμη φορά την ιδιότητα του Ερευνητή των ΕΚ, τους εντάσσει στην ίδια κατηγορία με τους ομότιμους Καθηγητές (οι οποίοι δεν έχουν καμία μισθολογική και ασφαλιστική σχέση με τα ΑΕΙ), αποζημιώνοντάς τους ως αξιολογητές με τίτλο κτήσης.

Η ΕΕΕ έχει προβεί σε πρόταση ρύθμισης προς επίλυση του προβλήματος, αντίστοιχης με ό,τι ισχύει για τους συνάδελφους Καθηγητές. Αντί αυτής στο σ/ν προωθείται η παρούσα ρύθμιση που ευελπιστούμε να επιλύει το πρόβλημα.

Άρθρο 42 Παρεμβάσεις για την Εθνική Στρατηγική Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας

Παρατηρήσεις / προτεινόμενες ρυθμίσεις:

Η ανάγκη ύπαρξης μεθοδικού σχεδίου και αποτελεσματικής προώθησης της επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας αποτελεί μια από τις βασικές πρόνοιες του Ν. 1514, θεμέλιου νόμου για την έρευνα και την τεχνολογία στην Ελλάδα το 1985, με τον τίτλο “Πρόγραμμα Ανάπτυξης Έρευνας και Τεχνολογίας, ΠΑΕΤ”, το οποίο ψηφίζεται από τη Βουλή των Ελλήνων, είτε ως τμήμα του πενταετούς οικονομικού προγράμματος της χώρας, είτε αυτοτελώς.

Στην πράξη, ουδέποτε ψηφίστηκε από τη Βουλή ΠΑΕΤ. Η κάθε κυβέρνηση κατά πάγια πρακτική περιλάμβανε στο πρόγραμμά της ορισμένες γενικές διακηρύξεις περί έρευνας, χωρίς να δίνεται καμία συνέχεια στο ζήτημα. Σημειώνουμε επίσης ότι, στην ανάλυση SWOT για το ελληνικό σύστημα Ε&Α που πραγματοποιήθηκε από τη Rand [A rapid review of the Greek research and development system, copyright 2011 RAND Corporation], στις πρώτες θέσεις του πίνακα με τις αδυναμίες του ελληνικού ερευνητικού συστήματος εμφανίζονται (α) η «Έλλειψη συνεπούς και αξιόπιστης χρηματοδότησης, αταξία στον κύκλο προκηρύξεων διαγωνισμών (ITT), αναξιοπιστία στο χρόνο πληρωμής» και (β) η «Έλλειψη εθνικής στρατηγικής, που οδηγεί σε έλλειψη προτεραιοτήτων και μιας συνεκτικής ερευνητικής κοινότητας».

Αυτό που κρατά ζωντανή την ερευνητική δραστηριότητα στην Ελλάδα είναι κατ’ ουσίαν μια αντίστοιχη διαδικασία που με σοβαρότητα επιτελείται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη μορφή των Framework Programmes, τα οποία αποτελούν και το κύριο χρηματοδοτικό εργαλείο με το οποίο η Ε.Ε. χρηματοδοτεί επιστημονικές και τεχνολογικές δραστηριότητες. Πρόκειται για διαδικασία η οποία ξεκίνησε το 1984 και έκτοτε επαναλαμβάνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Η ΕΕΕ θεωρεί ότι ο εθνικός τακτικός στρατηγικός σχεδιασμός της έρευνας στη χώρα μας με αντίστοιχη διαδικασία που με σοβαρότητα επιτελείται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι επιβεβλημένη για τη χώρα μας. Επίσης επιβεβλημένη είναι και η διασφάλιση των πόρων που απαιτούνται για την υλοποίησή του.

Αναγκαίος είναι, τέλος, ένας μηχανισμός αποτίμησης των αποτελεσμάτων κάθε υλοποιηθέντος πολυετούς προγράμματος ΕΤΑΚ, ο οποίος θα τροφοδοτεί με δεδομένα και θα υποβοηθά και τη χάραξη του επόμενου προγράμματος ΕΤΑΚ.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση:

(α) υποβαθμίζεται η Εθνική Στρατηγική Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας (ΕΣΕΤΑΚ), καθώς καταργείται η υποχρέωση για την ψήφιση της ΕΣΕΤΑΚ από τη Βουλή των Ελλήνων, υποχρέωση που περιλαμβανόταν και στους δύο νόμους για την ΕΤΑΚ, (Ν. 1514/1985 και Ν.4386/2016).

(β) Ταυτόχρονα δεν περιλαμβάνεται ούτε ο μηχανισμός χάραξης της ΕΣΕΤΑΚ, ούτε ένα σταθερό ρυθμιστικό πλαίσιο για τη χρηματοδότησή της. Με τον τρόπο αυτό δεν διασφαλίζεται σταθερή, ορθολογική χάραξη και υλοποίηση της ΕΣΕΤΑΚ (πέραν από τυχόν καιροσκοπικές πολιτικές), αλλά αντίθετα αφήνεται στην διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε Υπουργού και του Γενικού Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) να τη διαμορφώνει και να τη χρηματοδοτεί κατά το δοκούν.

(γ) Επιπλέον, δεν προτείνεται απολύτως κανένα ορθολογικό και υλοποιήσιμο πρότυπο οργάνωσης και διακυβέρνησης ενός ενιαίου, εθνικού ερευνητικού ιστού (δημόσιου και ιδιωτικού), για την ανάπτυξη της Έρευνας και Καινοτομίας στη χώρα.

Πρόταση της ΕΕΕ:

➢    Να μην καταργηθεί η νομοθετική υποχρέωση της ψήφισης της ΕΣΕΤΑΚ από τη Βουλή των Ελλήνων

➢    Η  Ένωση τονίζει επίσης την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός μηχανισμού αποτίμησης των αποτελεσμάτων κάθε υλοποιηθέντος πολυετούς προγράμματος ΕΤΑΚ, ο οποίος θα τροφοδοτεί με δεδομένα και θα υποβοηθά και τη χάραξη της ΕΣΕΤΑΚ. Για τη διαμόρφωση της επόμενης ΕΣΕΤΑΚ απαραίτητη θεωρείται η άμεση αποτίμηση των ερευνητικών προγραμμάτων ΕΠΑΝ και ΕΣΠΑ.

Άρθρο 44 Καθορισμός του ΕΛΙΑΜΕΠ ως δικαιούχου χρηματοδότησης από το ΕΛΙΔΕΚ

Παρατηρήσεις / προτεινόμενες ρυθμίσεις:

Με την προτεινόμενη ρύθμιση προστίθεται στους κύριους δικαιούχους χρηματοδότησης εκ μέρους του ΕΛΙΔΕΚ, μαζί με  τα ΑΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα, το Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ, https://www.eliamep.gr/)». Δεν είναι σαφής η σκοπιμότητα της ρύθμισης και της ένταξης στους κύριους δικαιούχους ειδικά για το συγκεκριμένο ανεξάρτητο, μη-κερδοσκοπικό οργανισμό παραγωγής έρευνας, ιδεών και προτάσεων πολιτικής ούτε και στην αιτιολογική έκθεση.  

Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο του ΕΛΙΔΕΚ (Ν.4429/2016): «Συνδικαιούχοι χρηματοδότησης δύνανται να είναι επιχειρήσεις, εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα και λοιποί φορείς, του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα, της ημεδαπής. Οι δυνητικοί δικαιούχοι (κύριοι και συνδικαιούχοι) χρηματοδότησης θα ορίζονται στις εκάστοτε προκηρύξεις».

Να τονίσουμε επίσης ότι ως κύριοι δικαιούχοι τα ΕΚ και τα ΑΕΙ αποτελούν οργανισμούς που υπόκεινται σε τακτές αξιολογήσεις και αυστηρούς ελέγχους ενώ οι λοιποί φορείς που αιτούνται χρηματοδότησης υπόκεινται σε άλλους κανόνες σύμφωνα με τους οδηγούς εφαρμογής  των προκηρύξεων.

Πρόταση της ΕΕΕ:

➢    Ζητούμε την απόσυρση της προτεινόμενης διάταξης.

Για την Ένωση Ελλήνων Ερευνητών
Η Πρόεδρος    Η Γενική Γραμματέας
Μαρία A. Κωνσταντοπούλου    Γεωργία Κ. Τσιροπούλα

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ