Το σκεπτικό της μη αντιστοίχησης 93 πανεπιστημιακών τμημάτων για τις μετεγγραφές φοιτητών

Η μη αντιστοίση αφορά αποκλειστικά για την διαδικασία των μετεγγραφών ενώ σε καμία περίπτωση δεν αφορά στον καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων.

23/06/2023

Άκουσε το άρθρο

Σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα σε έγγραφα της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), για τη μη αντιστοίχηση  πανεπιστημιακών τμημάτων για τις μετεγγραφές των φοιτητών το Ανώτατο Συμβούλιο λαμβάνει  υπόψη:

  •     τα στοιχεία της συνάφειας των προγραμμάτων σπουδών,
  •     την ενδεχόμενη απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων και τις σχετικές προγενέστερες αποφάσεις της ΕΘ.Α.Α.Ε. και της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ),

Μεταξύ των στοιχείων συνάφειας των προγραμμάτων σπουδών εξετάζονται:

  •     ιδίως η ύπαρξη κοινών μαθημάτων σε ποσοστό τουλάχιστον 70%,
  •     η ύπαρξη του ελάχιστου αναγκαίου αριθμού μελών ΔΕΠ για την κάλυψη των αναγκών της διδασκαλίας σε συναφή γνωστικά αντικείμενα με τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών,
  •     το πλήθος και η ύπαρξη συνάφειας μεταξύ των προσφερόμενων κατευθύνσεων σπουδών,
  •     η διάρκεια σπουδών σε εξάμηνα καθώς και τα έτη από την έναρξη λειτουργίας του προγράμματος σπουδών και η συνακόλουθη επιτυχής ολοκλήρωση και υλοποίηση του αρχικού ακαδημαϊκού σχεδιασμού.

 Ιδιαίτερα τα δύο τελευταία κριτήρια συντελούν στη διαφοροποίηση μεταξύ νέων και υφιστάμενων -με πολυετή λειτουργία-Τμημάτων (εν συντομία παλαιών). Διότι τα μεν νέα Τμήματα βρίσκονται στην έναρξη υλοποίησης ενός ακαδημαϊκού σχεδιασμού, τα δε υφιστάμενα έχουν ήδη ολοκληρώσει και επαναλάβει τον πλήρη κύκλο διάρκειας του προγράμματος σπουδών και έχουν παραγάγει τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα φοιτητών και αποφοίτων.

Σημειώνεται ότι με βάση την παρ. 2 του άρθρου 66 του ν. 4610/2019 «ως αντίστοιχα για την εφαρμογή του παρόντος νοούνται δύο Τμήματα αν με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών αποκτώνται αντίστοιχες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση αντίστοιχων δραστηριοτήτων».

Δεδομένου ότι για τα νέα Τμήματα δεν έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς το πρόγραμμα σπουδών, ώστε να κριθεί εάν αποκτώνται οι αντίστοιχες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την άσκηση αντίστοιχων δραστηριοτήτων, διαπιστώνεται η έλλειψη των προϋποθέσεων για τη σύγκριση μεταξύ νέων και παλαιών ομότιτλων Τμημάτων.

Το Ανώτατο Συμβούλιο θέτει  ως προϋπόθεση για την αντιστοίχιση των νέων Τμημάτων ότι «ιδιαίτερα στην περίπτωση νέων Τμημάτων, το Συμβούλιο κρίνει αναγκαία τη λειτουργία τους επί τουλάχιστον 4 ή 5 χρόνια, ώστε να είναι δυνατή η εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων για τη συνάφειά τους ή για την αντιστοίχισή τους με άλλα τμήματα».

Επιπλέον, ο ν. 4653/2020, άρθρο 8, παρ. 1, α και γ, θεσμοθέτησε την υποχρέωση των Ιδρυμάτων να προβαίνουν στην αξιολόγηση και πιστοποίηση των Τμημάτων και νέων προγραμμάτων σπουδών, προκειμένου να διαπιστωθεί η ενδεχόμενη εκπλήρωση των κριτηρίων οργάνωσής τους ως εξής: «Το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης της ΕΘΑΑΕ, ασκεί, ιδίως, τις ακόλουθες αρμοδιότητες: α) αξιολογεί τα Α.Ε.Ι. και τις επιμέρους ακαδημαϊκές και ερευνητικές τους μονάδες και πιστοποιεί αν πληρούν τα κριτήρια οργάνωσης προγραμμάτων σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου 3 κύκλου,...γ) πιστοποιεί τα νέα προγράμματα σπουδών πριν την έναρξη της λειτουργίας τους, ύστερα από αίτημα του οικείου Α.Ε.Ι. και της αντίστοιχης ακαδημαϊκής του μονάδας,...». Επισημαίνεται, τέλος, ότι τα νέα Τμήματα δεν έχουν ακόμη αξιολογηθεί και πιστοποιηθεί.”.

Σημειώνεται ότι Υπουργική Απόφαση, η οποία δημοσιεύθηκε σήμερα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης  ισχύει μόνο για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 και αφορά στον καθορισμό της αντιστοιχίας Τμημάτων, Εισαγωγικών Κατευθύνσεων και Προγραμμάτων Σπουδών των Α.Ε.Ι. και των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών αποκλειστικά για την διαδικασία των μετεγγραφών ενώ σε καμία περίπτωση δεν αφορά στον καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων.

Σχόλια (11)

κοινά επαγγελματικά δικαιώματα το 1ο κριτήριο αντιστοίχισης
|

Ποιος ΦΩΣΤΗΡΑΣ έκανε την αντιστοίχιση χωρίς να έχει ως 1ο κριτήριο τα ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ???

Θωμάς Πασχάλης
|

@ Polar_Fis
Κάνεις λάθος, δεν αντιμετωπίζονται το ίδιο όλα τα νέα τμήματα ΑΕΙ. Πχ οι απόφοιτοι των νέων οικονομικών σχολών εγγράφονται κανονικά στο Οικονομικό Επιμελητήριο και ασκούν οικονομολογικό επάγγελμα με τους ίδιους όρους που το ασκούν και οι απόφοιτοι των παλαιών οικονομικών σχολών. Με άλλα λόγια έχουν ακριβώς τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα από το πρώτο εξάμηνο λειτουργείας της σχολής τους

@ Αρθούρος
Σωστός

Αρθούρος
|

Απάντηση με το χιλιοειπωμενο επιχείρημα για τη μία νύχτα μετατροπής των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία. Όλο τα ίδια και τα ίδια λέτε που όσο εύκολα λέγονται, άλλο τόσο εύκολα αντικρούονται.
Η Ελληνική Πολιτεία πάλι σε μια νύχτα έκανε τα διετή ΚΑΤΕΕ, τριετή ΤΕΙ και τα τριετή ΤΕΙ, τετραετή ΑΤΕΙ. Επίσης έκανε τις διετεις Παιδαγωγικές Ακαδημίες και Σχολές Νηπιαγωγών, τις διετεις ΑΕΣΑ και ΑΕΑ τετραετείς και πανεπιστημιακές πάλι σε μία νύχτα. Σε μία νύχτα έκανε τη Χαροκόπειο, την Πάντειο, την ΑΣΟΕΕ, την Ανώτατη Γεωπονική, την ΑΒΣΠ, την ΑΒΣΘ, την ΑΣΚΤ, ακόμα και το ΕΜΠ το 19ο αιώνα, από τριετείς σε τετραετείς και πενταετείς πανεπιστημιακές σχολές. Το κράτος παιδιά έχει συνέχεια και δε διακατέχεται από ρεβανσισμο έναντι των προηγούμενων. Γιατί σ' αυτά τα πανεπιστήμια φοιτούν όλα τα παιδιά μας ανεξάρτητα από κομματική προέλευση.
Υπάρχουν κι άλλα επιχειρήματα που έχουν σχέση με τις πιστοποιήσεις που ήδη έπαιρναν ορισμένα ΑΤΕΙ από έγκυρους διεθνείς φορείς πολύ πριν ανωτατοποιηθουν. Άρα αυτή η διαδικασία δε διάρκεσε μόνο μία νύχτα.

@ Αντώνης
|

και όχι σε όσους δεν εξορθολογισαν 4 χρονια ΤΙΠΟΤΑ;;;;; καλός εισαι και δίκαιος. καλή ψήφο

Αντώνης
|

@Παπας & Ξανθός

Τα παράπονά σας κύριοι σ' αυτούς που εν μια νυκτί τα μετέτρεψαν σε πανεπιστήμια και πολυτεχνεία χωρίς καμία προετοιμασία, απλώς προς τέρψη των ψηφοφόρων τους...

ΓΚ
|

Μιλάμε για την απόλυτη παράνοια και τον απόλυτο εξευτελισμό της λογικής.
Γιατί στη Βόρεια Αφρική έτσι rollαρουμε, δεν μπορώ να σε αντιστοιχίσω, διότι δεν έχεις ΕΔ με τα συναφή τμήματα.
Θες να πάρεις ΕΔ;
Λυπάμαι, πρέπει πρώτα να αντιστοιχηθείς με τα συναφή τμήματα, μέσω μιας "τυπικής" διαδικασίας (η οποία περνά από επιτροπές και διάφορα όργανα του κράτους, όπου btw δεν έχει ακόμα ξεκινήσει).
Νομικά πράγματα τώρα, πού να τα ψάχνεις εσύ μωρέ.
ΙΣΩΣ, ΚΑΠΟΥ, ΚΑΠΩΣ, ΚΑΠΟΤΕ θα γίνει πράξη από καμιά "φιλελεύθερη" κυβέρνηση. Oh wait.. έχουμε φιλελεύθερη κυβέρνηση.

Σαν να σου λέει έμμεσα η Ελληνική Δημοκρατία, φύγε δεν σε θέλω μου είσαι βάρος, δεν το βλέπω να παράγεις αξία στη χώρα για να κάνω απόσβεση..

ΠΑΠΑΣ
|

......ωραίο επιχείρημα φτιάχνω μια νέα Ιατρική σχολή
... και μετά θα δω αν και τι σχέση θα έχει με τις άλλες Ιατρικές .....!!!
Δηλαδή μας λέτε.....στα ίσια φτιάχνω ένα νέο τμήμα.....επειδή θέλω να το φτιάξω... έτσι γουστάρω δηλαδή.....και στη πορεία θα δω με τι θα μοιάζει.......βλέποντας και κάνοντας.....εεεεε .....θα πάρω στο λαιμό μου κάποιους νέους.... τι με νοιάζει όμως ας μην πήγαιναν......στη τελική τους λέω ότι σας αντιστοιχούν θέσεις του δημοσίου.. .....αυτές που βαφτίζω ......ΟΛΑ ΤΑ ΠΤΥΧΙΑ....!!! , ΝΟΣΗΛΕΥΤΗΣ,ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ, ΧΗΜΙΚΟΣ , ΔΆΣΚΑΛΟΣ, ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΟΣ........ΟΛΑ ΤΑ ΠΤΥΧΙΑ .....ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ..... τα βαφτίζω......και όλα μια χαρά ......ψηφίστε με......έρχονται και εκλογές......

ΞΑΝΘΟΣ
|

Την πρώτη μέρα ίδρυσης καποιου τμήματος έπρεπε να είναι ξεκάθαρα:
1) πρόγραμμα σπουδών
2) επαγγελματικά δικαιώματα
3) αντιστοίχηση.

Είναι δυνατόν να λέτε .....φτιάχνουμε ένα τμήμα , θα δούμε για επαγγελματικά δικαιώματα αργότερα, θα δούμε πως θα πάει το πρόγραμμα σπουδών , θα δούμε με ποιο θα μοιάζει ει.....θα δούμε.....στα κουτουρού πετάμε τα χρήματα των φορολογουμένων.....και θα δούμε... !!!
Αυτό το λέτε πολιτική....καφετέρια φτιάχνετε;
Ντροπή.....όλα ένα απίστευτο ρουσφέτι.....Ντροπή.....να λέμε μετά από χρόνια θα αξιογήσουμε.....να δούμε αν....κάνει και κάτι....!!!
Και γιατί το φτιάξατε τότε... γιατί ;

Polar_Fish
|

@ΠΑΤΕΡΑΣ
Ετσι ειναι τα πράγματα. Οταν πηγαίνεις σε ενα νεο τμημα, το οποίο δεν εχει πιστοποιηθεί πρίν την εναρξη της λειτουργείας του, και αυτο ειναι στην ουσια το πρόβλημα, τοτε πρέπει να ολοκληρωθεί ο κυκλος σπουδών για να αποδοθουν τα επαγγελματικα δικαιώματα.

ΠΑΤΕΡΑΣ
|

ΡΕ ΕΙΣΑΣΤΕ ΣΟΒΑΡΟΙ;
ΔΗΛΑΔΗ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΣΠΟΥΔΑΖΟΥΝ ΜΕ 'ΔΥΝΗΤΙΚΑ' ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ;

Και όμως εννοείται
|

ότι αυτά αποτελούν ακόμα μία παράμετρο/κριτήριο για τον "καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων", γνωστό παλαιόθεν.

Όμως αυτά δεν μπορεί να τα ελέγχει ο κάθε 17χρονος που βρίσκεται σε μία οποιοδήποτε σχολική μονάδα ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ πανελλαδικώς, που θα δώσει μόνο τον Ιούνιο κάθε έτους Πανελλήνιες και θα λάβει από το σχολείο του ένα μηχανογραφικό και θα δηλώσει (πολλές φορές πλέον και το πιο κοντινό στην κατοικία του, για τους γνωστούς λόγους) ένα τμήμα ΑΕΙ για σπουδές.

Ο πολιτεία από τη στιγμή που τα βάζει στο μηχανογραφικό οφείλει να έχει ξεκαθαρίσει εκ των προτέρων και τι επαγγελματικά δικαιώματα θα προσφέρει το προπτυχιακό πτυχίο. Αυτό είναι το όλον που ενδιαφέρει το κάθε νέο φτωχής και μεσοαστικής οικογένειας (σε αυτούς απευθύνονται τα ελληνικά ΑΕΙ) και όχι μετά από 5-10 χρόνια, α έλλειπε τελικά το τάδε ακαδημαϊκό κριτήριο, άρα δεν έχει και επάγγελμα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ