Ο Πρύτανης του ΕΜΠ τα λέει "χύμα" κάνοντας τον απολογισμό της τετραετούς θητείας του

"Η αυθαιρεσία, η βία και η τοξικότητα των «αυτο-προσκεκλημένων» ήταν αφόρητες, προσβλητικές της ατομικής και συλλογικής θεσμικής αξιοπρέπειας"

11/11/2023

Ενημερώθηκε: 13/11/2023, 13:53

Άκουσε το άρθρο

"Χύμα" τα λέει ο   Πρύτανης του ΕΜΠ Ανδρέας Μπουντουβής στον  απολογισμό της  τετραετούς θητείας του, λίγο πριν παραδώσει στον νεοεκλεγέντα Πρύτανη Γιάννη Χατζηγεωργίου.

Μιλάει για αγκυλώσεις και τα κεκτημένα του συστήματος που τροφοδοτούν την αναποτελεσματικότητα.

Διατυπώνει την πικρία του ότι ενώ το ΕΜΠ έχει ανοδική πορεία σε διεθνές επίπεδο  η ασχήμια των τοιχογραφιών και της αφίσας στο ΕΜΠ καλά κρατεί για δεκαετίες και παρόλη την προσπάθεια και τα έξοδα, ειδικά στο συγκρότημα Πατησίων, το Ίδρυμα εκπέμπει μια εικόνα απογοητευτική και ντροπιαστική.

Αναφερόμενος στην  λειτουργία της Συγκλήτου σημειώνει πως το όνομα κεκτημένων δήθεν δημοκρατικής εκπροσώπησης,  η  αυθαιρεσία, η βία και η τοξικότητα των «αυτο-προσκεκλημένων» ήταν αφόρητες, προσβλητικές της ατομικής και συλλογικής θεσμικής αξιοπρέπειας

Υποστηρίζει ότι για την αξιοκρατία τοποθέτησης/αξιοποίησης ικανών υπαλλήλων  το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο δεν αφήνει παρά ελάχιστα περιθώρια κινήσεων.

Υπογραμμίζει ότι ο Πρύτανης δοκιμάζεται, ως θεσμός και πρόσωπο και πως ο ίδιος αντιμετώπισε μεγάλες πιέσεις, κυρίως ακραίες συμπεριφορές, παραταξιακής φοιτητικής προέλευσης, αλλά και βία και ακραία παραβατικότητα.

Σημειώνει ότι στο ΕΜΠ και το Ελληνικό Πανεπιστήμιο γενικότερα υπάρχουν αγκυλώσεις, ιδεοληψίες και κεκτημένα που όμως είμαι σε θέση να πω κάνοντας «ταμείο» ότι έχουν ηττηθεί.

Ισχυρίζεται  ότι η επανάπαυση στο brand name   είναι επικίνδυνη.

Ειδικότερα, ο Ανδρέας Μπουντουβής  στον τετραετή απολογισμό του,  μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξής:

Ασύμμετρη  στελέχωσης αλλά και μιας ενδημικής δυσπραγίας, αγκυλώσεων και «κεκτημένων» που τροφοδοτούν την αναποτελεσματικότητα:  Η αλληλεπίδραση με τις υπηρεσίες  της Κεντρικής Διοίκησης: Όσοι και όσες προσπαθούν, από την όποια θέση – Προϊσταμένου/ης ή υπαλλήλου – να κάνουν φιλότιμα και υπεύθυνα τη δουλειά τους αντιμετωπίζουν – και μαζί τους όλοι μας – σοβαρά προβλήματα που δεν είναι μόνο της γραφειοκρατίας και της ανεπαρκούς και ασύμμετρης στελέχωσης αλλά και μιας ενδημικής δυσπραγίας, αγκυλώσεων και «κεκτημένων» που τροφοδοτούν την αναποτελεσματικότητα, δίνουν λαβή για αναφορά  σε ήσσονα προσπάθεια και σε εκτεταμένο φαινόμενο ευθείας ή εκ πλαγίου συν-επωνυμίας.

Αξιοκρατία: Η αξιοκρατία και ειδικότερα η τοποθέτηση/αξιοποίηση ικανών υπαλλήλων σε απαιτητικές θέσεις, όπως συνέβη πρόσφατα, είναι υποχρέωση της διοίκησης του Ιδρύματος. Ας σημειωθεί ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο δεν αφήνει παρά ελάχιστα περιθώρια κινήσεων, τόσο περιορισμένων που καθιστούν πρακτικά αδύνατη την αντιμετώπιση της αναντιστοιχίας της απόδοσης μερικών με τις απαιτήσεις των θέσεών τους ακόμη και νευραλγικών.

Ο Πρύτανης δοκιμάζεται: . Ο Πρύτανης δοκιμάζεται, ως θεσμός και πρόσωπο, από την πρώτη στιγμή και η έκβαση του crash test είναι καθοριστική για τη συνέχεια.

Ακραίες συμπεριφορές, παραταξιακής φοιτητικής προέλευσης: Αντιμετώπισα μεγάλες πιέσεις, οι οποίες είναι διαχρονικά συγκεκριμένης προέλευσης σε ό,τι αφορά στην καθοδήγηση, στόχευση και ιδιαίτερα την έκφρασή τους. Εννοώ κυρίως ακραίες συμπεριφορές, παραταξιακής φοιτητικής προέλευσης, ιδιαίτερα μειοψηφικής αλλά ασύδοτης και με χαρακτηριστικά αγέλης. Αλλά και βία και ακραία παραβατικότητα από συγκατοικούσες ομάδες του αυτοαποκαλούμενου αντιεξουσιαστικού χώρου και άλλων.

Η μάχη   έχει αποδώσει καρπούς: Η μάχη σε αυτό το μέτωπο έχει αποδώσει καρπούς, σε συνεργασία και με την Πολιτεία. Ενδεικτικά αναφέρω την εκκένωση και ανάκτηση του κτιρίου Γκίνη στο συγκρότημα Πατησίων και την εκκαθάριση της διαβόητης παλαιάς φοιτητικής εστίας στην Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου. Η αντιμετώπιση της πολυετούς κατάληψης-πληγής της Σχολής Χημικών Μηχανικών και κατ’ επέκταση της Πολυτεχνειούπολης, είναι πλέον σε αναντίστρεπτη εξέλιξη, με την ομόθυμη αποφασιστικότητα της Σχολής, την αταλάντευτη θέση της διοίκησης και τη συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές .

Αγκυλώσεις, ιδεοληψίες και κεκτημένα: Στο ΕΜΠ και το Ελληνικό Πανεπιστήμιο γενικότερα υπάρχουν αγκυλώσεις, ιδεοληψίες και κεκτημένα που όμως είμαι σε θέση να πω κάνοντας «ταμείο» ότι έχουν ηττηθεί με μικρές και μεγάλες μάχες επί του πεδίου αλλά κυρίως γιατί έχει συνειδητοποιηθεί από μεγάλο μέρος της κοινότητας και της κοινωνίας ότι αποτέλεσαν τροχοπέδη στην ανάπτυξη του Πανεπιστημίου και ότι η όποια σχετική ανοχή ή αδιαφορία πληρώνεται ακριβά.

Το αντίδοτο: Το αντίδοτο σε αυτούς τους παράγοντες είναι βήματα/άλματα προς τα εμπρός – η εξωστρέφεια και οι αποφασιστικές μεταρρυθμιστικές κινήσεις που στοχεύουν στην ουσιαστική πρόοδο της εκπαίδευσης και της έρευνας.

Αυτά ήταν ένας σημαντικός στόχος της θητείας μου που έδωσε απτά αποτελέσματα αλλά είναι και άλλα που πρέπει να ακολουθήσουν και που στοχεύουν στην απάλειψη εκείνων των χαρακτηριστικών των ελληνικών πανεπιστημίων που τα διαφοροποιούν από όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου.

Η επανάπαυση στο brand name   είναι επικίνδυνη: Το ΕΜΠ πρέπει να «μετρηθεί» στην πραγματική του διάσταση σε σχέση με τις διεθνείς καθιερωμένες νόρμες και η επανάπαυση στο brand name επιμένω να ισχυρίζομαι ότι είναι επικίνδυνη.

Υστέρηση σ η γλώσσα διδασκαλίας: Είναι μεγάλη η προσπάθεια που ακόμη απαιτείται ώστε η διεθνοποίηση του ΕΜΠ να αποκτήσει στοιχειωδώς επαρκή υπόσταση, συγκρινόμενη με των ομολόγων Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων, όπως TU Delft, DTU, TUM, ETHZ. Ειδικότερα, ως προς τη γλώσσα διδασκαλίας στην προπτυχιακή και μεταπτυχιακή εκπαίδευση υπάρχει σημαντική υστέρηση παρόλο τον «αγώνα δρόμου» της τελευταίας περιόδου.

Ο «καυγάς» με την Πολιτεία: Η πολύπλευρη δοκιμασία, η ψυχολογική και σωματική κόπωση, το ζην επικινδύνως, τα μεγάλα διλήμματα, οι συγκρούσεις, ο «καυγάς» με την Πολιτεία – για χρόνιες ελλείψεις, για δυσχέρειες συνεργασίας, για προβληματικά νομοσχέδια – που αφορούν στη δουλειά του Πρύτανη αντισταθμίζονται από τα όποια καλά αποτελέσματα.

 Χίλια καλά αποτελέσματα μπορεί να «σβηστούν»: Πίσω από ένα σημαντικό αποτέλεσμα κρύβεται αφανής συλλογική δουλειά μυρμηγκιού, ενίοτε άχαρη. Παρόλο αυτό και παρόλο που χίλια καλά αποτελέσματα μπορεί να «σβηστούν», από πλευράς εντυπώσεων, από ένα κακό συμβάν ή μια εντυπωσιακής ασχήμιας φωτογραφία, το αντίκρισμα του αποτελέσματος είναι  η μεγαλύτερη ανταμοιβή, ειδικά όταν υπάρχει όφελος με αποδέκτες τους φοιτητές.

Όπως σημαντική ανταμοιβή, δική μου, των στενών συνεργατών μου στην Πρυτανεία και όλου του δημιουργικού κόσμου στο ΕΜΠ είναι η εξαιρετική πορεία του από πλευράς ερευνητικών επιδόσεων.

Οι σχέσεις του ΕΜΠ με το ΕΠΙΣΕΥ: Οι σχέσεις του ΕΜΠ με το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ)  έχουν αναβαθμιστεί σημαντικά την τελευταία τετραετία τόσο σε επίπεδο συνεργασιών ιδρυματικού επιπέδου όσο και προβαλλόμενης «εικόνας», το δε ΕΜΠ έχει λειτουργήσει και ως «ασπίδα» προστασίας του ΕΠΙΣΕΥ σε διάφορες δύσκολες περιπτώσεις.

Η συνεργασία με τη διοίκηση του ΕΠΙΣΕΥ της περιόδου 2019-2023 ήταν εξαιρετική.

Το «ζεύγος» ΕΜΠ-ΕΠΙΣΕΥ είναι εθνικός πρωταθλητής στην ανταγωνιστική Ευρωπαϊκή ερευνητική χρηματοδότηση και μεταξύ των κορυφαίων 25 ερευνητικών οργανισμών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το ΕΜΠ στις διεθνείς κατατάξεις: Είναι, ομολογουμένως, ικανοποιητική, η σταθερή άνοδος του ΕΜΠ στις διεθνείς κατατάξεις, η οποία εκτός από τις επιδόσεις επηρεάζεται και από την κατάλληλη προβολή του Ιδρύματος.

Σε αυτή την κατεύθυνση έγιναν συστηματικές προσπάθειες την τελευταία τετραετία. Αν και η άνοδος είναι σταθερή και σε μερικές πρόσφατες κατατάξεις το ΕΜΠ έχει την πρωτιά μεταξύ των Ελληνικών Πανεπιστημίων, η θέση μας στις διεθνείς κατατάξεις κάθε άλλο παρά θριαμβολογία δικαιολογεί – είναι χαμηλή, έχουμε δρόμο…

Εικόνα απογοητευτική και ντροπιαστική:  Από την άλλη πλευρά, η ασχήμια των τοιχογραφιών και της αφίσας στο ΕΜΠ καλά κρατεί για δεκαετίες και παρόλη την προσπάθεια και τα έξοδα, ειδικά στο συγκρότημα Πατησίων, το Ίδρυμα εκπέμπει μια εικόνα απογοητευτική και ντροπιαστική.

Η αυθαιρεσία, η βία και η τοξικότητα των «αυτο-προσκεκλημένων»: Το δεύτερο είναι η λειτουργία της Συγκλήτου. Στο όνομα κεκτημένων δήθεν δημοκρατικής εκπροσώπησης, φτάσαμε στο απροχώρητο. Η αυθαιρεσία, η βία και η τοξικότητα των «αυτο-προσκεκλημένων» ήταν αφόρητες, προσβλητικές της ατομικής και συλλογικής θεσμικής αξιοπρέπειας. Αυτή η κατάσταση προϋπήρχε των εξ αποστάσεως συνεδριάσεων, στις λίγες που έγιναν δια ζώσης στην Αίθουσα Συγκλήτου επί παρούσης Πρυτανείας αλλά και επί χρόνια πριν, όπως θυμούνται όσοι ήταν εκεί ως Πρόεδροι, Κοσμήτορες, εκπρόσωποι Σχολών κλπ. Η Σύγκλητος έχει από διετίας απαλλαγεί από την ανεξέλεγκτη παρουσία και λειτουργεί ομαλά, με την προβλεπόμενη σύνθεση.  Είμαι βέβαιος ότι, ως προς αυτό το θέμα, το ΕΜΠ «γύρισε σελίδα» οριστικά.

  • Πατήστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρο τον απολογισμό του Πρύτανη του ΕΜΠ για την τετραετή θητεία του

Σχόλια (25)

Μέλος ΔΕΠ Πολυτεχνείου Κρήτης
|

Αριστούργημα! Υπόδειγμα!

Μ.Π
|

ειναι ευχαριστημενος λοιπον ο Πρυτανης με τα χρηματα που δινονται στην Παιδεια.
ειναι ευχαριστημενος με τις εγκαταστασεις, τα εποπτικα μεσα, το υποστελεχωμενο προσωπικο.
και ειστε ευχαριστημενοι και ολοι οσοι τον χειροκροτατε.
ευγε

@Παύλος
|

Αν τους απάντησες έτσι δεν νομίζω ότι είσαι πολύ καιρό εκπαιδευτικός.

Παύλος
|

@ετεοκρης έτσι ακριβώς είναι όπως τα λες . Μάλιστα οι περισσότεροι μαθητές αλλά και οι γονείς τους νομίζουν ότι οι καταλήψεις στα σχολεία είναι νόμιμες . Μα αν δεν είναι νόμιμες μου είπε ένας γονιός πριν λίγες μέρες , τότε γιατί τους αφήνουν να τις κάνουν ? Με αυτήν την απορία θα πεθάνω του είπα .

Μπράβο στο esos
|

που δημοσίευσε αυτό το σημαντικό κείμενο

Επέτειος 50 χρόνων
|

Αυτό τον απολογισμό θα έπρεπε ο πρύτανης να τον αφιερώσει στην επέτειο των 50 χρόνων από τα γεγονότα του πολυτεχνείου το 73. Γιατί το πολυτεχνείο του σήμερα χειάζεται μια άλλη εξέγερση από με΄σα για να εξωπετάξει τους βανδάλους και τους γνωστούς-αγνώστους.

Πολυτεχνίτης
|

Αθλος το καθάρισμα του κτηρίου Γκινη που ήταν το ορμητηριο των μπαχαλάκηδων . Αθλος το καθάρισμα της κατάληψης των χημικών μηχανικών μετα από 20 χρόνια. Η αστυνομια κάνει τη δουλεια της.

Χαρίλαος
|

Αυθαιρεσία, βία και τοξικότητα. Καταλήψεις, βανδαλισμοί και απειθαρχία. Όσο τα ανεχόμαστε τόσο γιγαντώνονται.

DD
|

@ Ετεοκρής 11 Νοε 2023 14:46

Καλά τα λες συνταξιούχε δάσκαλε,
αλλά
ξέχασες να μας πεις πότε, πως και γιατί ξεκίνησαν όλα αυτά που μας περιέγραψες, και με ποιών την ανοχή-συμμετοχή.....

Παύλος
|

Eίπε την απόλυτη αλήθεια. Δυστυχώς αυτή είναι η κατάσταση, ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε.

ΑΣΕΠΙΤΗΣ
|

@Ιωάννα
...γράφεις:......Είναι ευχαριστημένος από τον προϋπολογισμό για την παιδεία!!!! Του φταίνε οι γραμμένοι τοίχοι. Τι να πω.....
......
...κι εγώ τι να πω για σένα γλυκιά μου....καληνύχτα!!!!

Νίκος Λ, ΕΜΠ
|

Είμαι χρόνια στο ΕΜΠ και πρώτη φορά καμάρωσα πρύτανη να στεκεται με άνεση στα ευρωπαϊκά και αμερικανικά ακαδημαϊκά φόρα.
Πηγε πολύ μπροστά την εξωστρέφεια του ΕΜΠ.

Δεν μάσησε ο πρυτανης
|

με τους ακραίους και με τους μπαχαλάκηδες. Έσπασαν τα μούτρα τους. Κι αυτό πρέπει να συνεχιστεί.

Σώστης
|

Μπράβο! Κοινωνία, Πολιτεία οφείλουμε συνεργατικά να προστατέψουμε το Δημόσιο αγαθό της Παιδείας, το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο. Κάποιοι λυμαίνονται τους δημόσιους χώρους…

Ετεοκρής
|

Δε νταγιαντώ τη γρουσουζιά!
Αυτό μου απάντησε ο παππούς μου ένα χειμωνιάτικο πρωινό του 1974, όταν τον πήγα στο κυλικείο της πανεπιστημιακής σχολής για να τον κεράσω έναν καφέ. Είχε έρθει από την Κρήτη για να με δει και εκεί στην άκρη που τον πήγα για να καθίσουμε υπήρχαν πάνω στο τραπεζάκι αλλά και τριγύρω, λερωμένες χαρτοπετσέτες, κυπελάκια και αποφάγια. Έσκυβε, λοιπόν, τα μάζευε σε σωρό και κρατώντας τα με τις δυο χούφτες του, έκανε δύο ή τρία δρομολόγια για να τα πετάξει στον κάδο που ήταν απέναντι. Άφωνοι τον κοιτούσαν οι συμφοιτητές μου κι εγώ τα είχα χαμένα· δεν ήξερα τι να κάνω για να στραφούν αλλού τόσα βλέμματα.
Ξαφνικά, μια φοιτήτρια σηκώθηκε και του είπε:
- Άφησέ τα, παππού. Το συνεργείο θα τα μαζέψει.
- Εγώ, παιδί μου, θα κάνω τώρα το πρεπό κι εσείς ξά σας!
Αγράμματος άνθρωπος, είχε γεννηθεί στην τουρκοκρατούμενη Κρήτη το 1892, αλλά είχε μέσα του τον πολιτισμό των προγόνων του.
Γιατί σας τα λέω όλα αυτά , κύριε Διευθυντά;
Γιατί εγώ, όταν υπηρετούσα, δεν μπορούσα, δεν μου έδινε ο νόμος το δικαίωμα, να υποχρεώσω τον κακότροπο μαθητή που είχε πετάξει στην αυλή, μπροστά στα μάτια μου, τη χαρτοπετσέτα του τοστ, να σκύψει, να την πιάσει και να πάει να την πετάξει στο καλάθι.
- Πάρε τη χαρτοπετσέτα που πέταξες και πήγαινε να την ρίξεις στο καλάθι.
- Δεν την πέταξα εγώ.
- Από πίσω σου ήμουνα, σε είδα. Πάρ’ την και πήγαινε να τη ρίξεις στο καλάθι.
- Δεν την πέταξα εγώ. ...
Όταν λοιπόν το κακό ξεκινάει από το Δημοτικό σχολείο και συνεχίζεται στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, όπου μια ομάδα μαθητών μπορεί ελεύθερα να το καταλάβει για λίγες μέρες, να σπάσει μερικές πόρτες... να αποχωρήσει και την επομένη να λειτουργήσει ‘’κανονικά’’ , σαν να μην συνέβη τίποτα... είναι απολύτως φυσιολογικά όλα αυτά που με πρόδηλη αγανάκτηση αναφέρει ο κύριος Πρύτανης σχετικά με την ασχήμια και τη συλλογική μας απάθεια.
Σαράντα χρόνια αδυνατούμε στον ιερό χώρο της Εκπαίδευσης να βρούμε το πρεπό για τα θεμελιώδη!
Τι ντροπή!

ΞΑΝΘΟΣ
|

Δυστυχώς σε κάποιους χώρους, η αυθαιρεσία,η βία, οι τραμπουκισμοί, η αναξιοκρατία έχουν βαπτιστεί.....ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ.....Και πάνω σε τέτοιες συμπεριφορές χτίστηκαν καριέρες και πολιτικές ,οικονομικές επιτυχίες και σταδιοδρομίες.
Η βασική αρχή. ή είσαι μαζί μου η είσαι εχθρός μου και σε αντιμετωπίζω με κάθε μέσο , θεμιτό και αθέμιτο .....Η δικιά μου άποψη περιέχει το σωστό ,το δίκαιο ,το έντιμο,το δημοκρατικό......και πρέπει να την ασπαστείς .....αυτή είναι η δημοκρατία μου....

Ιωάννα
|

Δεν διάβασα καμία αναφορά στο κείμενο για την έλλειψη συντήρησης όλων των κτιριακών εγκαταστάσεων. Τα αμφιθέατρα, οι εστίες όπου και να κοιτάξεις τα πάντα είναι παρατημένα από την πλευρά της πολιτείας. Ελλείψεις επιστημονικού προσωπικού τεράστιες. Πέφτει το βάρος στις πλάτες των λίγων που έχουν απομείνει. Όλο το πρόβλημα το ρίχνει στις παρατάξεις. Είναι ευχαριστημένος από τον προϋπολογισμό για την παιδεία!!!! Του φταίνε οι γραμμένοι τοίχοι. Τι να πω, κάποιοι κοιτάνε το δέντρο και χάνουμε το δάσος.

ΦΕΖ
|

Για κλεισιμο αυτης της άθλιας φοιτητικής εστιας και μόνο αξίζει ένα μεγάλο μπράβο στον πρύτανη και στην αστυνομια.

Είμαι υπερήφανη
|

για τον πρύτανη μου. Μεγάλη η παρακαταθήκη του.

Πέτρος
|

Μεγάλες αλήθειες που φωνάζουν για βοήθεια στην επίσημη πολιτεία αλλά τελικά και στην κοινωνία. Αυτές οι αθλιότητες πρέπει να πάρουν τέλος.

Υπάλληλος ΕΜΠ
|

Αυτόν τον άνθρωπο που ως πρύτανης είναι ο καλύτερος μέχρι στιγμής που πέρασε από το ΕΜΠ, διαπομπεύουν οι φοιτητικές παρατάξεις στις οποίες αναφέρεται και ο ίδιος στον απολογισμό του, με αφίσες μέσα στο ΕΜΠ, χαρακτηρίζοντας τόν ως "ο πουθενάς"...

Μπράβο στον Μπουντουβή
|

Είχε το θάρρος να αναφέρει όλα τα προβλήματα. Δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε μόνο στο brand name μας και στο τί νομίζει η κοινωνία οτι κάνουμε ως ίδρυμα.

Θέλει αρετή
|

και τόλμη η παιδεία

Respect
|

Πολύ δυνατό κείμενο. Είμαι 20 χρόνια στο ΕΜΠ και δεν έχω δει κάτι παρόμοιο από απερχόμενο πρύτανη.

Καθηγητής ΕΜΠ
|

Σπουδαίο έργο, μεγάλες αλήθειες

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ