Το τι θα γίνει με την αξιολόγηση του υπόλοιπου εκπαιδευτικού προσωπικού -πλην των 20.000 στελεχών- δεν είναι θέμα που το συζητάμε. Δεν είναι θέμα. Το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό θα πάρει μέρος στην αξιολόγηση των στελεχών, θα πάρει μέρος στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου. Ας δούμε όλα αυτά τα αποτελέσματα, ας τα μελετήσουμε κλπ και θα δούμε ποιο θα είναι το επόμενο βήμα. Δεν ξέρουμε. Δεν σημαίνει ότι όταν ολοκληρωθούν αυτά πάμε στους εκπαιδευτικούς. Δεν είναι αυτή η σειρά. Μπορεί να ξαναπάμε στις αυτοαξιολογήσεις.
Τα παραπάνω ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, στη σημερινή συνέντευξη τύπου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του esos.
esos: Στο θέμα της αξιολόγησης, πείτε μου θα καταργήσετε το προεδρικό διάταγμα 152 το οποίο εξακολουθεί να είναι σε ισχύ; Θα ξεκινήσετε από τα στελέχη εκπαίδευσης, τα 20.000 στελέχη όπως προαναγγείλατε; Με τους μάχιμους τι θα γίνει; Θα αξιολογηθούν οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί που είναι στην τάξη;
Και εάν θα εξακολουθεί να ισχύει η αξιολόγηση που έχει γίνει ήδη σε πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς με την προηγούμενη κυβέρνηση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επειδή είστε πολύ πεπειραμένος και πολύ γνώστης θα μπορούσα να απαντήσω ναι, ναι, ναι, όχι, ναι. Έτσι δεν είναι; Γιατί ξέρετε τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά. Τι εννοώ; Είναι σαφέστατα αυτά που έχουμε πει.
Είναι απολύτως σαφή. Πρώτον, θα υπάρχει αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Αυτή η αυτοαξιολόγηση θα δούμε πώς θα σχεδιαστεί και προφανώς αυτό σημαίνει ότι δεν ισχύει το προηγούμενο προεδρικό διάταγμα.
esos: Δηλαδή θα καταργηθεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα καταργηθεί με την δημιουργία του καινούργιου. Καταλάβατε. Εξ ορισμού.
esos: Το έχουμε ξανακούσει κ. Υπουργέ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν το έχετε ξανακούσει χαίρομαι ότι κι άλλοι σκέφτονται το ίδιο με εμένα. Αλλά από την παρούσα ακόμα καλύτερα. Σημαίνει ότι όλοι μας είμαστε ομογενοποιημένοι τότε. Με συγχωρείτε, επειδή γνωριζόμαστε έχω και τη δυνατότητα να το κάνω αυτό.
Καταργείται το προηγούμενο. Διαμορφώνεται ένα καινούργιο με στόχο αυτά που σας είπα. Τώρα, εκεί μέσα θα υπάρχει και η αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης. Το τι θα γίνει με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό, δεν είναι θέμα που το συζητάμε. Δεν είναι θέμα. Το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό θα πάρει μέρος στην αξιολόγηση των στελεχών, θα πάρει μέρος στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου. Ας δούμε όλα αυτά τα αποτελέσματα, ας τα μελετήσουμε κλπ και θα δούμε ποιο θα είναι το επόμενο βήμα. Δεν ξέρουμε. Δεν σημαίνει ότι όταν ολοκληρωθούν αυτά πάμε στους εκπαιδευτικούς. Δεν είναι αυτή η σειρά. Μπορεί να ξαναπάμε στις αυτοαξιολογήσεις.
Μπορεί χιλιάδες άλλα πράγματα. Γι’ αυτό λέμε ας τα κάνουμε αυτά χωρίς άγχος, χωρίς κυνήγι μαγισσών και είμαι σίγουρος ότι σε αυτό θα βοηθήσετε, πραγματικά σας θέλουμε να βοηθήσετε και ας δούμε τα αποτελέσματα και ας δούμε τι θα βγούνε από τα αποτελέσματα.
Εγώ νομίζω ότι θα βγούνε εξαιρετικά ενδιαφέροντα και θετικά σημεία. Εξαιρετικά ενδιαφέροντα και η κοινωνία θα καταλάβει γιατί άντεξε το σχολείο τόσο καιρό. Γιατί είναι ένα από τα παράδοξα. Πώς κατέρρευσαν τόσοι πολλοί θεσμοί και το σχολείο άντεξε όρθιο; Τα πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ με όλα τα προβλήματα;
Σημαίνει ότι κάτι γίνεται εκεί το οποίο δεν γνωρίζει η κοινωνία. Να λοιπόν ένας τρόπος να τα γνωρίσει.
ΠΑΤΗΣΤΕ ΣΤΟ ΒΕΛΑΚΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΣΕ ΒΙΝΤΕΟ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Αυτοαξιολόγηση
Νωρίτερα για την αυτοαξιολόγηση ο υπουργός Παιδείας είπε τα εξής:
Προχωράμε επίσης και σε κάτι άλλο. Για να μην κρυβόμαστε πίσω από τις λέξεις προχωράμε σε μια αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Αυτό όμως προσέξτε έχει μια μεγάλη σημασία, είναι στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της αποτίμησης των σχολικών μονάδων. Δεν έχει σχέση ούτε με τιμωρητικά, ούτε με κυνήγι μαγισσών, ούτε με οτιδήποτε άλλο.
Εγώ προσωπικά το θέμα της αυτοαξιολόγησης το κατανόησα μετά τις αποφάσεις συνεδρίων των επαγγελματικών και μαζικών φορέων, των συνδικαλιστικών φορέων των δασκάλων και των καθηγητών. Δεν είναι ένα πράγμα που ο κόσμος της εκπαίδευσης δεν θέλει. Ορθά δεν θέλει μια διαδικασία αξιολόγησης που θα στοχοποιήσει πρόσωπα. Προφανώς. Δεν το θέλουμε όμως αυτό.
Υπάρχουν όμως ορισμένα άλλου είδους θέματα. Ξέρετε ότι εμείς ως Υπουργείο Παιδείας δεν γνωρίζουμε τις καλές πρακτικές που σε πολλά σχολεία υπάρχουν με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών; Δεν τις γνωρίζουμε αυτές. Δεν υπάρχει κανένας μηχανισμός. Το γνωρίζουμε γιατί κάποιος γνωρίζει κάποιον κλπ.
Και υπάρχουν πολλές τέτοιες καλές πρακτικές. Γιατί αυτό να μη το ξέρει το πανελλήνιο και μόνιμα να συζητάει γύρω από τις μιζέριες; Το δεύτερο. Κι αυτό είναι δέσμευση στην πολιτική. Η αυτοαξιολόγηση των σχολείων θα συμπεριλαμβάνει και τις υποχρεώσεις της πολιτείας προς τα σχολεία.
Δεν μπορεί να έχει η πολιτεία απαίτηση από οποιοδήποτε εκπαιδευτικό θεσμό, αν η ίδια δεν μπορεί στοιχειωδώς να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Δεν μπορεί η πολιτεία να παίζει μονά ζυγά δικά μας. Με αυτή την έννοια θεωρούμε ότι και ένα τέτοιο σύστημα αυτοαξιολόγησης θα καταγράψει και πάρα πολλές ελλείψεις που εμείς δεν τις γνωρίζουμε.
Εγώ που μιλάω και πήγαινα και σε πολλά σχολεία πριν και με το Νίκο Φίλη που πηγαίναμε και σε διάφορες εκδηλώσεις, είναι απίστευτο το πόσα πράγματα σου λένε που δεν τα έχεις προσέξει. Μικρά πράγματα που κάνουν τεράστια διαφορά στην αλλαγή της καθημερινότητας.
Λίγο άσχετο αλλά εγώ την εικόνα του καθηγητή που "κατσαδιάζει" το γονιό για τις παραλείψεις του έχω να την 'δω χρόνια... από τότε που ήμουν μαθητής!
Σήμερα, πιο συχνά βλέπω το αντίστροφο (τουλάχιστον στην περιοχή που δουλεύω) όπου ο καθηγητής και το σχολείο γενικά, για κάποιους, είναι ο "ψυχολογικός σάκος του μποξ".