Ανοιχτή επιστολή από Σχολικό Σύμβουλο προς τον υπουργό Παιδείας

Τουλάχιστον θα περίμενε κάποιος εκ μέρους σας, να επιδείξετε την αβρότητα να ευχαριστήσετε τους Σχολικούς Συμβούλους, απερχόμενους και μη, για τη συνολική προσφορά τους στην εκπαίδευση.

15/10/2018

Άκουσε το άρθρο

Μετά την κατάργηση το 1983 του «επάρατου θεσμού του Επιθεωρητή» από την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ της εποχής και την αντικατάστασή του από δύο (2) θεσμούς, του Διευθυντή Εκπαίδευσης και του Σχολικού Συμβούλου, έχετε καταγράψει στο ιστορικό σας την κατάργηση του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου.

Και στις δύο περιπτώσεις, ένας θεσμός καταργήθηκε χωρίς να αντικατασταθεί αυτούσιος από κάποιον άλλο, χωρίς επιστημονικά, αλλά μόνο με πολιτικά (καιροσκοπικά;) κριτήρια.

Όπως ο θεσμός του Επιθεωρητή ουδέποτε κρίθηκε ή αξιολογήθηκε με αντικειμενικά επιστημονικά κριτήρια, έτσι και ο θεσμός του Σχολικού Συμβούλου καταργήθηκε χωρίς ποτέ να εκτιμηθεί η προσφορά του (ή η απουσία αυτής).

Τότε ήταν ένας δικηγόρος στη θέση σας που το έπραξε και δε θα περίμενε κανείς να το επαναλάβει ένας πανεπιστημιακός.

Ναι, είναι γεγονός ότι ο θεσμός του ΣΣ είχε προβλήματα, ιδιαίτερα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Αλλά, παρά τις προτάσεις της ΠΕΣΣ, ουδέποτε φάνηκε να προσπαθείτε να τον εξωραΐσετε. Μετά από καθυστέρηση 3 χρόνων παρουσιάσατε ένα νομοσχέδιο με διατάξεις οι οποίες, φανερά, είχαν σα στόχο, να απομακρύνουν ΣΣ με πολύχρονη παρουσία στο θεσμό.

Αλλά, δεν χρειαζόταν να καταργηθεί ο θεσμός για να επιτύχετε κάτι τέτοιο.

Όλα τα θετικά στοιχεία του νομοθετήματός σας (περιορισμός θητειών, έλεγχος απασχόλησης, διδακτική προϋπηρεσία κτλ.) θα μπορούσαν να αλλάξουν το περιεχόμενο του θεσμού του ΣΣ χωρίς την κατάργησή του.

Αλλά το πιο υποτιμητικό και απαξιωτικό του νομοθετήματος σας ήταν η επιλογή κατά Περιφέρεια.

Επιλέξατε οι επιστήμονες εκπαιδευτικοί που θα επιλεγούν για να στελεχώσουν τον νέο θεσμό του ΣΕΕ να κριθούν από πρόσωπα με διοικητικά καθήκοντα που επιλέχθηκαν με πολιτικά κριτήρια για να στελεχώσουν τις θέσεις τους.

Σε ένα κράτος που οι πελατειακές σχέσεις κυριαρχούν στην κεντρική πολιτική σκηνή, επιλέξατε να τις μεγεθύνετε σε τοπικό επίπεδο με την επιλογή σας.

Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν υπέβαλλα αίτηση (όπως και σημαντικός αριθμός συναδέλφων ΣΣ), παρόλο που το νομοθέτημά σας  ταίριαζε στο υπηρεσιακό μου προφίλ, άρα και η επιλογή μου θα ήταν εφικτή.

Όπως έχει πει ο ποιητής «Κι αν δεν μπορεί να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις, τούτο προσπάθησε τουλάχιστον όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις…»

Δηλώσατε στο παρελθόν ότι η χώρα έχει «το πιο γερασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό». 

Αυτό μπορεί ταυτόχρονα να θεωρηθεί ως μειονέκτημα καθώς δεν εντάσσονται στην εκπαιδευτική κοινότητα νέοι εκπαιδευτικοί που θα την εμπλουτίσουν με νέες διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις, αλλά και ως πλεονέκτημα καθώς υπάρχει συσσωρευμένη διδακτική και παιδαγωγική εμπειρία στο διδακτικό προσωπικό και πολύ πλούσια επιστημονική (αυτό)επιμόρφωση, τουλάχιστον μεταξύ των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κάτι το οποίο γνωρίζω καλά.

Κατά τη γνώμη μου, μόνο ως σπατάλη του υπάρχοντος δυναμικού, της εμπειρίας (όχι της πείρας), της επιστημονικής και παιδαγωγικής συγκρότησης και της νομομάθειας μπορεί να θεωρηθεί η επιστροφή των Σχολικών Συμβούλων που, είτε δεν επιλέχθηκαν στις νέες θέσεις των ΣΣΕ,  είτε δεν υπέβαλλαν αίτηση, στις τάξεις των σχολείων προκειμένου απλά να καλυφθούν διοικητικές ανάγκες «κενών».

Και, χάρη στην, από το 2015, νομοθετική παρέμβαση του κ. Κατρούγκαλου, ούτε η συνταξιοδότηση είναι επιλογή για το μεγαλύτερο μέρος αυτών.

Τουλάχιστον θα περίμενε κάποιος εκ μέρους σας,  να επιδείξετε την αβρότητα να ευχαριστήσετε τους Σχολικούς Συμβούλους, απερχόμενους και μη, για τη συνολική προσφορά τους στην εκπαίδευση.

Ναι, είναι γνωστό ότι δεν τίμησαν όλοι τον θεσμό με την παρουσία τους από το 1983, αλλά είναι τουλάχιστον άδικη η συνολική «τιμωρητική» στάση που επιδείχτηκε με τις νομοθετικές σας επιλογές απέναντι σε επιστήμονες εκπαιδευτικούς και η, εκ των υστέρων, απαξιωτική αντιμετώπισή τους. Είναι σαν ο δάσκαλος να τιμωρεί όλη την τάξη γιατί ένας ή κάποιοι μαθητές «ατάκτησαν».

Κλείνω με την εμφατική δήλωση ότι είμαι υπερήφανος που φέρω τον τίτλο του δασκάλου και είμαι χαρούμενος που επέλεξα να επιστρέψω στα διδακτικά μου καθήκοντα μετά από 16 χρόνια προσφοράς από διάφορες θέσεις ως στέλεχος της εκπαίδευσης.

Για εμένα προσωπικά οι θέσεις από τις οποίες υπηρέτησα επί 34 χρόνια την εκπαίδευση δεν στόχευαν στην οικονομική, υπηρεσιακή ή κοινωνική αναβάθμιση αλλά ήταν ένα εφαλτήριο για προσφορά, πολλές φορές με μεγάλο προσωπικό τίμημα. Και τιμώ κάθε συνάδερφο εκπαιδευτικό που κοπιάζει (εφεξής μόνος του, χωρίς στήριξη) καθημερινά για να προσφέρει στα παιδιά της χώρας μας αυτό που, πολλές φορές, το κράτος τους αρνείται.

Ελπίζω η παρούσα επιστολή μου να προβληματίσει και εσάς και την επιστημονική κοινότητα για την ορθότητα των επιλογών σας.

Με τιμή
Χρήστος Παστελάς
Δάσκαλος

Σχόλια (17)

@ Έλεος.....
|

Να μην ασχολείσαι με θέματα που δεν σε ενδιαφέρουν. Γιατί χάνεις το χρόνο σου να διαβάζεις και, πολύ περισσότερο, να γράφεις σε θέματα που δεν σε ενδιαφέρουν; Δεν είναι όλα τα θέματα για όλους.

Έλεος με τις ανοιχτές επιστολές
|

Στείλτε τες πια ...κλειστές και μην κοινοποιείτε δημόσια τους προβληματισμούς και τα παράπονα σας.Το θέμα των σχολικών συμβούλων έκλεισε καλώς ή κακώς.Η Ελλάδα φτώχευσε και πούλησε και την περιουσία της στους ξένους και έχουμε αναγάγει σε μείζον εθνικό θέμα μια παρονυχίδα του ελληνικού προβλήματος.

Τηλέμαχος
|

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι πρέπει να επιστρέψουν πάση θυσία στις επάλξεις, γιατί χαθήκαμε...Ήδη έχουμε "χάσει τ'αυγά και τα πασχάλια" στα σχολεία... Πολύ αργά για κλάματα δυστυχώς...

exenik
|

Σχολικούς Συμβούλους θα λέμε και θα κλαίμε!!!

ΓΙΩΡΓΙΑ
|

Για τους αγώνες που δεν δόθηκαν όταν έπρεπε κάτι ;

ένας απλός εκπαιδευτικός
|

'πολύ μπέρδεμα": Υπήρχε μια διαφήμιση με το σλόγκαν "αυτούς ξέρετε, αυτούς εμπιστεύεστε".
Η αλήθεια είναι ότι η σχέση εμπιστοσύνης με τους πρώην σχολικούς συμβούλους δεν μπορεί να διακοπεί απ' τη μια στιγμή στην άλλη.

ΝΑΝΑ
|

Πώς μπορεί άραγε να αποκατασταθεί αυτή η παράφορη αδικία των αποκλεισμών ; Νιώθουμε όλοι μεγάλη αγωνία και αισθανόμαστε πολύ περίεργα!!!!

δικομανείς
|

Στα δικαστήρια αγαπητή μου Σύμβουλε,στα δικαστήρια!
Είναι εκπληκτικό πόσο εύκολα έπεσαν, πέφτουν και θα καταπέσουν όλοι οι νόμοι επιλογής στελεχών της τελευταίας 4ετίας.
Έτσι θα κατακρημνισθεί κι ο νόμος επιλογής Συντονιστών .
ΠΡΩΤΟΦΑΝΕΣ δεν έχει ξαναγίνει.

Σχολική Σύμβουλος
|

Αυτό που παραλείπεται συχνά ως αναφορά είναι ότι ακόμη και αν λειτουργήσουν οι νέες δομές, με όποιο βαθμό επιτυχίας, το γεγονός ότι οι επιλογές ήταν αναξιοκρατικές παραμένει. Γιατί μεθοδεύτηκε ο αποκλεισμός τόσων άξιων συναδέλφων; Σε όλο το φάσμα της διαδικασίας, από τον ορισμό των κριτηρίων ως τη συνέντευξη. Η αδικία παραμένει.

πολύ μπέρδεμα
|

Παγκόσμια ελληνική πατέντα.
Έχουμε Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, άφαντους, σε αναμονή ρόλων, γραφείων, έργου ;;;; α ξέχασα έχουμε και Οργανωτικούς Συντονιστές, έχουμε έχουμε .......
έχουμε και Σχολικούς Συμβούλους στην κατάψυξη, εν αναμονή της Διαπιστωτικής Πράξης παύσης τους από τον Υπουργό, σε αναμονή επιστροφής στα σχολεία τους.
Όλοι περιμένουν και στα σχολεία τα γεγονότα τρέχουν, δάσκαλοι, μαθητές και γονείς στα κάγκελα και στη μέση ο Διευθυντής.
Από πού τώρα εγώ θα ζητήσω συμβουλές και καθοδήγηση, από τον Συντονιστή, από τον Οργανωτικό ή από τον αδρανοποιηθέντα Σύμβουλο, που όμως ακόμα υφίσταται, αφού δεν έχει παυθεί;
ΕΛΛΑΣ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΣΟΥ

Γιάννης
|

Πολύ καλά, μετρημένα και ευγενικά τα λες!
Ωστόσο, με δεδομένη την προκατάληψη και τη στενομυαλιά που είδαμε τα τελευταία χρόνια από το Υπουργείο, δεν είναι απορίας άξιο ο τρόπος που υποβάθμισαν (επίσημα αλλά και με "υπόγειες" διαδικασίες) τους Σχολικούς Συμβούλους.
Μπορούσαν, αν ήθελαν, να αναβαθμίσουν ουσιαστικά τον θεσμό. Να πουν ένα "ευχαριστούμε, αλλά εμείς θέλουμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό". Αντί γι' αυτό επέλεξαν με αήθεις τρόπους να φτάσουν μέχρι την κατάργηση και βέβαια να επιλέξουν Συντονιστές (και Οργανωτικούς Συντονιστές) έτσι όπως τους επέλεξαν.
Αυτοί είναι. (Τυχαίο που οι περισσότερες ενώσεις εκπαιδευτικών σταδιακά "ανεβαίνουν στα κάγκελα"; Ή μήπως τυχαία η νέα "οχύρωση" του Υπουργείου πίσω από καινούρια κάγκελα; )

εκπαιδευτικός
|

ΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΟ ΤΟΝ ΠΕΡΝΑΜΕ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΟΤΑΝ ΚΑΙ ΕΛΥΝΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΣΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ ΤΩΡΑ ΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΡΓΟ Κ. ΥΠΟΥΡΓΕ;

ουκ αν λάβοις
|

Μην ξοδεύετε άδικα μελάνη σε ώτα βαρηκόων και μην περιμένετε ευχαριστώ από προκατειλημένους.
Σύντομα θα αλλάξει και κυβέρνηση και Υπουργός Παιδείας, ελπίζω οι διάδοχοι να έχουν πιο αυξημένη ακοή και πιο ξανοιχτά μυαλά.
Εξάλλου ουκ αν λάβοις παρά μη εχόντων ......

Δάσκαλος
|

Μπράβο σας κ. Σχολικέ Σύμβουλε...σας συγχαίρω για την τοποθέτησή σας...πράγματι γνώρισα αρκετούς άξιους Σχολικούς Συμβούλους (όπως και το αντίθετο βέβαια), αλλά απορώ γιατί δεν βρέθηκε ένας υπηρεσιακός παράγοντας του Υπουργείου να πει ένα καλό λόγο γι΄αυτούς...
Ακόμα και ο ίδιος ο Υπουργός δεν είπε ποτέ ότι υπήρξαν και κάποιοι έστω Σχολικοί Σύμβουλοι που τίμησαν τις θέσεις τους με το παραπάνω! Και οι περισσότεροι από αυτούς ίσως να μην έγιναν ΣΣΕ λόγω του νέου συστήματος επιλογής.
Γιατί άραγε τέτοια απαξίωση ικανών προσώπων και θεσμών;

Διώνη
|

Πολύ ωραία τοποθέτηση.
Συγχαρητήρια Χρήστο.
Δείχνει και συγκρατημένα θάλεγα ,ότι πολύ άσχημο συνέβει στις τωρινές επιλογές και στο θεσμό των ΣΣ που θα μπορούσε εύκολα να αναβαθμιστεί.
Και μη νομίζουμε ότι είναι εστιασμένο
μόνο σε ένα μέρος της εκπαίδευσης και δεν θα πρέπει να μας ενδιαφέρει ,θα επεκταθεί ως τρόπος αντιμετώπισης εκπαιδευτικών στο σύνολο της.

Zak Lakarier
|

Μπράβο Χρήστο αυτή είναι η αλήθεια
Και την αλήθεια την καταλαβαίνει μόνον όποιος συμπάσχει, όπως εγώ αλλά και πολλοί άλλοι συνάδελφοι που κάναμε τη δουλειά μας με υπευθυνότητα και επαγγελματισμό
Μην τη περιμένεις από κανέναν άλλο...

teacher
|

H τάξη χρειάζεται τους έμπειρους.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ