“Θέλουμε να ενεργοποιήσουμε και την μέχρι τώρα ανενεργή διαδικασία πρόσληψης ωρομισθίων Ελλήνων ομογενών του εξωτερικού. Υπήρχε η πρόβλεψη στο νόμου χωρίς όμως, να περιγράφεται η διαδικασία. Αυτό είναι κάτι, λοιπόν, το οποίο θέλουμε να θεραπεύσουμε. Οι ομάδες εργασίας των νομικών μας ήδη το δουλεύουν”.
Τα παραπάνω ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης της Βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ Μ. Τζούφη για τα προβλήματα στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού.
Για την διαδικασία επιλογής Συντονιστών Εκπαίδευσης Εξωτερικού η υφυπουργός Παιδείας είπε τα εξής:
Α. Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έφτασε στο παρά πέντε της θητείας και εν μέσω προεκλογικής περιόδου για μία διαδικασία επιλογής, η οποία είχε αρκετά σημεία τα οποία προκαλούσαν και αδικία, ένα από αυτά ήταν και ο αποκλεισμός των εκπαιδευτικών που είχαν ήδη συμπληρώσει πενταετία. Ουσιαστικά με κάποιο τρόπο ποινικοποιήσατε την εμπειρία και μάλιστα αυτό ήταν κόντρα στην εισήγηση και των αιρετών, αλλά και της ίδιας υπηρεσίας.
Β. Εμείς, λοιπόν, θα προχωρήσουμε σε ένα διαφορετικό πλαίσιο επιλογής, σε μία διαδικασία αντικειμενική, αξιοκρατική, χωρίς αδικίες, όπως είναι η πρόθεση μας να προχωρήσουμε σε αλλαγές του ν.4415 έχοντας στόχο την απλοποίηση των διαδικασιών, την ενσωμάτωση της εμπειρίας των κατά τόπους συντονιστών και των εκπαιδευτικών μας και την πραγματική εστίαση στις ανάγκες ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Σύμμαχοί μας σε αυτή την προσπάθεια είναι οι κοινότητες, οι άνθρωποι που τρέχουν τα τμήματα ελληνικής γλώσσας σε όλο το εξωτερικό, οι άνθρωποι που έχουνε ζήσει στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση χρόνια την πονούν και θέλουν να τη δουν να προχωρεί παρακάτω.
Τα οικονομικά
Ως προς τα οικονομικά η Σοφία Ζαχαράκη ανέφερε τα εξής:
- Το ποσό που παραλάβατε από την προηγούμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ήταν 17 εκατομμύρια ευρώ. Αυτός ήταν ο προϋπολογισμός. Το σημείο που το φτάσατε ήταν 9 εκατομμύρια ευρώ και μάλιστα, για δύο έτη, το 2016 και το 2017, το χαμηλότερο στην πρόσφατη ιστορία του ελληνικού κράτους, το μισό δηλαδή απ’ αυτό το οποίο παραλάβατε.
- Το 2018-2019 υπήρξε πράγματι αύξηση. Έφτασε τα 15 εκατομμύρια ευρώ, πάλι λιγότερο από το σημείο το οποίο το παραλάβατε και πάμε τώρα στο σημείο που είναι φέτος, με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού μας, δηλαδή τον Δεκέμβριο. Είναι 20 εκατομμύρια ευρώ, κατά 33% αυξημένος απ’ αυτό το οποίο μας παραδώσατε και μάλιστα, στο πρώτο έτος της θητείας μας με περαιτέρω αύξηση να επίκειται και για του χρόνου.
- Ως προς το επιμίσθιο, το ίδιο. Το παραλάβετε από την προηγούμενη Κυβέρνηση, το 2015 μιλώντας πάντα, στα 11 εκατομμύρια ευρώ. Το σημείο που το φτάσατε ήταν 5 εκατομμύρια ευρώ και μάλιστα, για δύο έτη, 2016 και 2017, πάλι το χαμηλότερο στην πρόσφατη ιστορία του ελληνικού κράτους, πάλι το μισό και λιγότερο απ’ αυτό το οποίο είχατε παραλάβει. Το 2018-2019 πράγματι υπήρξε αύξηση. Ήταν στα 10 εκατομμύρια ευρώ, αλλά πάλι λιγότερο απ’ αυτό το οποίο παραλάβατε. Δικά σας στοιχεία ούτως ή άλλως είναι. Έχετε βάλει και κάποια στοιχεία μέσα στην ερώτησή σας.
- Και φέτος με τις προβλέψεις πάντα του προϋπολογισμού, ο οποίος ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο, είναι 15 εκατομμύρια ευρώ -μιλάω για το επιμίσθιο- αυξημένο κατά 50%, σε σχέση με αυτό το οποίο μας παραδώσατε.
Η δευτερολογία της Μ. Τσούφη
Η Μ. Τζούφη στη δευτερολογία της είπε τα εξής:
Από το 2010 έως το 2015 είναι γνωστό ότι η χώρα μας στην κρίση μπήκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, κι εκεί κατέρρευσε η χρηματοδότηση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, η οποία μειώθηκε κατά 84%. Είχε οδηγήσει σε κλείσιμο σχολικών μονάδων, σε περικοπή του επιμισθίου των αποσπασμένων εκπαιδευτικών και πράγματι, είχε δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα στελέχωσης των σχολείων και βεβαίως, αμφισβήτηση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε μια πολύ μεγάλη αγωνιώδη προσπάθεια κι έβγαλε πράγματι τη χώρα από τα μνημόνια. Ακόμη και πριν την έξοδο, όμως, ακριβώς επειδή έδινε πολύ μεγάλη σημασία και σε αυτόν τον τομέα, έκανε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να ανεβάσει τα ποσά αυτά και τα διαθέσιμα κονδύλια. Αναφέρθηκε ότι ήδη από το 2017 είχαμε αύξηση του προϋπολογισμού κατά 41% και το 2019 κατά 15% και χαίρομαι που στον προϋπολογισμό έχετε προχωρήσει σε περαιτέρω αυξήσεις.
Επομένως, σας έκανα μία πολύ συγκεκριμένη ερώτηση σχετικά με το τι σχεδιάζετε να κάνετε για ένα από τα θέματα που υπήρχε και εξακολουθεί να υπάρχει στο εξωτερικό, για τα κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς υψηλών προσόντων για να αποφασίσουν να πάνε στο εξωτερικό.
Το ερώτημα είναι αν προτίθεστε να αυξήσετε, ως κίνητρο, για έναν ακόμη χρόνο το επιμίσθιο στους εκπαιδευτικούς, αφού έχετε αυξημένο προϋπολογισμό.
Επίσης θέλω να σας ρωτήσω, γιατί δεν έλαβα κάποια απάντηση, αν τα ποσοστά κάλυψης φέτος στη Γερμανία που έχουμε τα κύρια προβλήματα, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, είναι υψηλότερα απ’ αυτά που είχαμε επιτύχει, με χαμηλότερους προϋπολογισμούς τα προηγούμενα χρόνια.
Να θυμίσω εδώ ότι εμείς ανασχεδιάσαμε το θεσμικό πλαίσιο το 2016 κι επίσης ότι δημιουργήσαμε ένα νέο συντονιστικό γραφείο εκπαίδευσης στα Βαλκάνια, στο Βουκουρέστι, που από όσο γνωρίζω, μέχρι στιγμής δεν έχει καλυφθεί. Ήταν μια αναγκαιότητα που μας ερχόταν και από την εκπαιδευτική και από τη γενικότερη κοινότητα της περιοχής.
Ιδρύσαμε νέα σχολεία και ΤΕΓ σε Ευρώπη, Αφρική και Αυστραλία, εκεί που επληρούντο οι προϋποθέσεις. Κάναμε προσπάθεια να στελεχώσουμε τις έδρες νεοελληνικών σπουδών σε πανεπιστήμια του εξωτερικού που είναι ένα πολύ μεγάλο στοίχημα και που θέλει συζήτηση σχεδόν από μηδενική βάση τι κάνουμε και πώς πάμε σε αυτή την κατεύθυνση.
Κι επίσης, ένα θέμα που δεν πρόλαβα να ρωτήσω στην πρωτολογία μου γιατί το θεωρώ κρίσιμο είναι τι κάνουμε με τους συντονιστές εκπαιδευτικούς του εξωτερικού, οι οποίοι παίζουν τον ρόλο των μικρών υπουργών και της λειτουργίας, όπως ξέρετε, των σχολείων στο εξωτερικό.
Είχαμε συστήσει μια επιτροπή και είχαμε προχωρήσει στη συγκρότηση και την επιλογή, ώστε μέσα από μια απολύτως αξιόπιστη και διαφανή διαδικασία με κριτήρια να επιλέγονται οι καλύτεροι. Γνωρίζω ότι τοποθετήθηκαν με υπουργική απόφαση.
Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής; Πότε και από ποιον συλλέχθηκαν τα βιογραφικά σημειώματα; Πώς κρίθηκαν αυτά τα στελέχη της εκπαίδευσης, που όπως είπατε και σωστά κατά τη γνώμη μου, όλοι θέλουμε να διαδραματίσουν έναν σοβαρό κεντρικό ρόλο στην παιδαγωγική, διοικητική αλλά και ευρύτερα παιδαγωγική υποστήριξη της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό;
Καλησπέρα ,
θα ήθελα να θέσω μια ερώτηση εκ μέρους νέων εκπαιδευτικών στον τομέα του αθλητισμού, που μόλις αποφοίτησαν στην Ελλάδα και ταυτόχρονα είναι παντρεμένοι με παιδί στο εξωτερικό. Η ερώτηση μου λοιπόν είναι η εξής :
Στις σπουδές είχαμε 3ο και 4ο έτος πρακτική στα σχολεία με βαθμολογία 10 , Άριστα. Είναι επαρκής η πρακτική για την αίτηση Αναπληρωτών σε ελληνικό σχολείο στη χώρα που έχουμε με το παιδί μας μόνιμη κατοικία η πρέπει να επιστρέψουμε Ελλάδα , να περιμένουμε το διορισμό σε ελληνικά εδάφη 5 έτη και να ξαναεπιστρέψουμε πάλι εξωτερικό μετά από 5 έτη διδασκαλίας;
Υπάρχουν προγράμματα που χρηματοδοτεί το Υπουργείο Παιδείας για νέους εκπαιδευτικους που έχουν στο βιογραφικό τους μόνο αναπλήρωση ως Πρακτική στο εξωτερικό ; Σε περίπτωση που δεν υπάρχει πρόγραμμα, θεωρώ πως θα ήταν σπουδαία ιδέα η προώθηση ενός προγράμματος για νέους Απόφοιτους της Ελλάδας στα ελληνόφωνα σχολεία του εξωτερικού ακόμα και σε συνεργασία με κάποιον πιο έμπειρο εκπαιδευτικό που ήδη έχει συμπληρώσει τα 5 έτη διδασκαλίας σε σχολείο στην Ελλάδα. Αν συνδιάσουμε τη νέα γνώση που φέρουν οι Απόφοιτοι που είναι και πιο κοντά με τα παιδιά με την εμπειρία , τη σοφία και την πειθαρχία των πιο έμπειρων εκπαιδευτικών βοηθάμε και στη καλύτερη μεταλαμπάδευση των γνώσεων στα παιδιά και στη νεότερη φιλοσοφία.
Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας.