Δημήτριος Καλαϊτζίδης, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου
Τα μηνύματα από όλο τον κόσμο δεν είναι αισιόδοξα. Οι Η.Π.Α. αναδιοργανώνουν το εκπαιδευτικό σύστημα με τη σίγουρη προοπτική ότι τα σχολεία δεν πρόκειται να ξανανοίξουν μέχρι τον Ιούνιο.
Η κατάσταση στην Ελλάδα μπορεί για την ώρα να είναι καλύτερη, ωστόσο, κανείς δε βάζει το χέρι του στη φωτιά ότι θα μπορέσουν να ανοίξουν τα σχολεία μέχρι 15 Μαΐου. Αλλά και να ανοίξουν στις 15 Μαϊου, ελάχιστα μπορούν να γίνουν πλέον στις καυτές αίθουσες των σχολείων με τον κορονοϊό να καραδοκεί. Φαντάζομαι πως κανείς δεν ισχυρίζεται πως θα εξαφανιστεί ο ιός μέχρι τότε.
Όταν με το καλό ανοίξουν τα σχολεία το Σεπτέμβριο, δηλαδή το φθινόπωρο, έχουμε τη βεβαιότητα της εποχικής γρίπης που κάθε χρόνο κλείνει πάρα πολλά τμήματα στα σχολεία. Φέτος, είναι σχεδόν βέβαιο, ότι θα προστεθεί και ο νέος κορονοϊός. Τα παιδιά μπορεί να μη νοσήσουν μαζικά και σοβαρά, όμως το ενδεχόμενο να αποδεκατιστούν οι εκπαιδευτικοί είναι πολύ πιθανό. Άρα, λογικό επακόλουθο θα είναι η (έστω μερική) επανάληψη της παρούσας κατάστασης, με ό,τι αυτό επισύρει. Καθώς η διάμεση ηλικία των Ελλήνων εκπαιδευτικών είναι κοντά στα 50 (ή και περισσότερο) οι πιθανότηες να νοσήσουν αρκετοί και σοβαρά, αυξάνεται. Αυτό σημαίνει πως πολλές τάξεις θα μείνουν χωρίς δασκάλους για σημαντικά διαστήματα μέσα στην επόμενη σχολική χρονιά.
Ακόμη κι αν τίποτε απ’ όλα αυτά δεν συμβεί, το γεγονός ότι από τις 10 Μαρτίου τα σχολεία είναι κλειστά και (ουσιαστικά) δεν γίνεται μάθημα, έχει σοβαρές επιπτώσεις στη μάθηση. Θα βγει φέτος μια φουρνιά μαθητών που θα έχει σοβαρές ελλείψεις (ένα ολόκληρο τρίμηνο μαθημάτων) σε σχέση με τις προηγούμενες.
Πιστεύω ότι οι επαναλήψεις δεν μπορούν να καλύψουν το κενό που δημιουργείται και η επόμενη σχολική χρονιά δεν θα είναι αρκετή για να καλύψει τα κενά, ακόμη και αν κυλήσει χωρίς κανένα απρόοπτο.
Θεωρώ, λοιπόν, επιβεβλημένο να οργανωθεί με πολυδιάστατο τρόπο η τηλεκπαίδευση, ώστε να προχωρήσουν όλα τα παιδιά στην ύλη και να μη μείνουν σε επαναλήψεις. Κατανοώ ότι υπάρχουν πολλοί που το θεωρούν είτε αδύνατο, είτε μη δεοντολογικό, είτε άδικο, είτε είτε. Όμως, παρ΄όλες τις αντιρρήσεις, το γεγονός ότι χάνεται πολύτιμος χρόνος που δεν θα επιστρέψει, είναι αδιαμφισβήτητο.
Πρέπει άμεσα να αναδιοργανωθεί η τηλεκπαίδευση, με στόχο το προχώρημα της διδασκαλίας, την κάλυψη της ύλης και των κενών που έχουν ήδη δημιουργηθεί.
Έχουμε στα χέρια μας 4 κρατικά κανάλια τηλεόρασης, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο με κατάλληλη ενίσχυρη των υποδομών και των πόρων του σύντομα μπορεί να ανταποκριθεί ικανοποιητικά, προσφέρονται μια σειρά ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία δωρεάν (ας μη τα αναφέρω εδω-είναι γνωστά), υπάρχει πλήρης επάρκεια ικανού εκπαιδευτικού προσωπικού και τεχνικών, άρα έχουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα που δεν περνάει τις 15-20 μέρες τη δυνατότητα να ξεκινήσουμε μαθήματα για το «παρακάτω». Χρειάζεται μόνο πολιτική απόφαση, στήριξη από τις τρεις ομοσπονδίες εκπαιδευτικών, και το σύστημα σύντομα θα είναι στη διάθεσή μας, έτοιμο και για άλλες αντίξοες καταστάσεις.
Όσο για τις Πανελλαδικές, θεωρώ ελάχιστα πιθανό να μπορέσουν να γίνουν μέχρι τον Οκτώβριο. Το πιο πιθανό είναι να μπουν φέτος τα παιδιά στα ΑΕΙ χωρίς εξετάσεις, με τρόπο που μπορεί να συμφωνηθεί από τους αρμόδιους και ενδιαφερόμενους.
@ @Ερτ 31 Μαρ 2020 19:49
Έχεις απόλυτο δίκιο. Τους είχα ξεχάσει αυτούς.