"Θεωρώ ότι πρέπει τα Πανεπιστήμια να έχουν λόγο στον ορισμό συντελεστή βαρύτητας σε συγκεκριμένα μάθημα για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ. Είναι θέμα προς συζήτηση και θέλουμε να ακούσουμε τις απόψεις διαφόρων φορέων".
Την απάντηση αυτή έδωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε ερώτηση του esos , στη διάρκεια της διαδικτυακής Συνέντευξης Τύπου: “Γιατί δεν καθιερώνονται συντελεστές βαρύτητας για τα 4 εξεταζόμενα μαθήματα, τους οποίους μπορούν να ορίζουν οι `Σχολές των Πανεπιστημίων; Δηλαδή, αυξημένος συντελεστής σε συγκεκριμένα μαθήματα, συναφή με τον κλάδο σπουδών, π.χ. στη χημεία και στα μαθηματικά για τα τμήματα χημείας, στη γλώσσα και στην κοινωνιολογία για τα τμήματα κοινωνιολογίας κοκ;”.
esos : Κυρία υπουργέ συμμετοχή του βαθμού του απολυτηρίου προκαλεί προβλήματα, διότι είναι ένας βαθμός «υποκειμενικός». Πώς σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα; Π.χ. παλιότερα, ως δικλείδα ασφαλείας για τον «υποκειμενισμό», προβλεπόταν η αναπροσαρμογή του σχολικού βαθμού έτσι ώστε να απέχει 2 μονάδες από τον βαθμό στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Ν. Κεραμέως: Η συμμετοχή του απολυτηρίου στο βαθμό εισαγωγής στα ΑΕΙ είναι στις προθέσεις μας , προκειμένου να αναβαθμίσουμε τον αυτόνομο παιδαγωγικό ρόλο του Λυκείου . Δεν προβλέπεται σ αυτό το νομοσχέδιο γιατί θέλουμε να συζητήσουμε σε πολύ μεγάλο βάθος με όλους τους φορείς για το πότε θα μπορέσουμε να διασφαλίσουμε καλύτερα ακριβώς τους όρους αντικειμενικότητας αναφορικά με τον συνυπολογισμό του βαθμού των τριών τάξεων του Λυκείου.
Χωρίς διάθεση επίθεσης αγαπητέ, θέλω να μου απαντήσετε σε κάποια ζητήματα. Πως θα είμαστε βέβαιοι ότι η όλη διαδικασία θα είναι αντικειμενική, ορθή, αδιάβλητη; Όταν π.χ. έχεις 20-25 άτομα σε ένα τμήμα πως θα αξιολογήσεις σωστά τον μαθητή ατομικά; Όταν οι τελικές εξετάσεις είναι ενδοσχολικού χαρακτήρα πως θα διασφαλίσεις την αξιοπιστία τους (ακόμα και με τράπεζα θεμάτων) ; Να υπενθυμίσω ότι όταν ο Γαβρόγλου πήγε να εφαρμόσει για τις απολυτήριες ένα περιφερειακού τύπου σύστημα εξετάσεων, υπήρξαν υπόνοιες ακόμα και σε αυτή την περίπτωση ότι δεν θα ήταν και τόσο αδιάβλητες. Με τα ιδιωτικά σχολεία τι θα γίνει; Όταν με τα 6 μαθήματα μετρούσε ο προφορικός βαθμός η πλειονότητα των μαθητών που φοιτούσε σε ιδιωτικό είχε 20 (όχι ότι στα δημόσια πήγαιναν πίσω). Απόρροια της προσμέτρησης του προφορικού ήταν η βάση στη νομική της Αθήνας να μην έπεφτε κάτω από 18.500 (εκτός από κάποιες χρονιές που ήταν πιο τσιμπημένα τα θέματα). Όταν έπαψε να μετρά ο προφορικός και πήγαμε στα 4 μαθήματα, το 2016, η βάση κυμάνθηκε στα 18.200 για την εν λόγω σχολή. Και σκεφτείτε (με τα 6 μαθήματα) ότι αναπροσαρμοζόταν κιόλας ο βαθμός. Και βέβαια έγιναν και αδικίες: μαθητές που έγραφαν 19 και 20 στο τέλος, στους προφορικούς είχαν βαθμούς ακόμα και κάτω από 15 με αποτέλεσμα το 19 να γίνεται 18,4. Επίσης, εφόσον δεν υπάρχει η δυνατότητα εσωτερικής κινητικότητας στα πανεπιστήμια (και κατ' εμέ ορθώς δεν υπάρχει), οι υποψήφιοι αν θελήσουν να αλλάξουν σχολή και ξαναδώσουν πανελλήνιες θα εξαρτώνται από το βαθμό του απολυτηρίου.
Κατά τη γνώμη μου ο μόνος τρόπος να αναβαθμιστεί το λύκειο χωρίς να νοθεύεται το αντικειμενικό αποτέλεσμα των πανελλαδικών εξετάσεων είναι ο εξής: βάσει της πρότασης Βερέμη μπορεί να υπάρξει ένα προπαρασκευαστικό στάδιο μετά το λύκειο. Οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε 4 με 5 μαθήματα όμως σε ύλη που θα έχουν διδαχθεί και στις τρεις τάξεις του λυκείου. Είναι ο μόνος τρόπος κάπως να αναβαθμιστούν και οι τρεις τάξεις του λυκείου. Επιπλέον μπορεί να αυστηροποιηθεί ο τρόπος προαγωγής και απόλυσης και να καταστούν περισσότερο αδιάβλητες-όσο το δυνατόν- οι τελικές εξετάσεις (ήδη το υπουργείο κινείται προς αυτή την κατεύθυνση).