Οδηγίες στο ΙΕΠ έδωσε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης να εισηγηθεί παιδαγωγικά μέτρα για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στα γνωστικά αντικείμενα, ώστε οι μαθητές να μην είναι απλοί χρήστες των ψηφιακών τεχνολογιών, να μπορούν να δημιουργούν και να καινοτομούν με την τεχνολογία.
Τη δήλωση αυτή έκανε στη Βουλή η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, κατά τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Κομνηνού Δελβερούδη, ενώ υπογράμμισε τα εξής:
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Το ΙΕΠ, λοιπόν, θα κάνει την ανάλογη εισήγησή του για συνεργατικές δράσεις, θα προετοιμαστούν επιμορφούμενοι οι εκπαιδευτικοί αλλά και τα σχολεία μας με το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό.
Μετασχηματισμός των συμβατικών προγραμμάτων: Ένα από τα έργα που ετοιμάζεται είναι ο «Μετασχηματισμός των συμβατικών προγραμμάτων σπουδών και του εκπαιδευτικού περιεχομένου σε ανοιχτού κώδικα, διαδραστικά ψηφιακά περιβάλλοντα, προσπελάσιμα από όλους με ενσωματωμένη Τεχνητή Νοημοσύνη, πρόβλεψη για δυναμική αναβάθμιση και δυνατότητες για ανάπτυξη συνεργειών με κοινότητες εκπαιδευτικών» -αυτός είναι ο τίτλος του έργου- και προφανώς θα γίνει και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε αυτά.
Δεοντολογία: Υπάρχει σχετικός οδηγός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη δεοντολογία, δίνει κατευθυντήριες γραμμές για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, των σχετικών δεδομένων στη διδασκαλία και τη μάθηση και -πάντοτε θα το λέω- υπάρχει και η σχετική επιμόρφωση. Δίνουμε δηλαδή έμφαση με τους μηχανισμούς αξιολόγησης που έχουμε να υπάρχει ισορροπημένη προσέγγιση.
Οι μαθητές: Προτεραιότητα έχουμε να προετοιμάζονται οι μαθητές μας, να έχουν κριτική σκέψη, να αξιοποιούν την τεχνολογία, την Τεχνητή Νοημοσύνη ως εργαλείο, γιατί ούτε ως απλό σενάριο δεν θέλουμε να σκεφτούμε ότι οι μαθητές μας θα είναι απλοί αποδέκτες αλγορίθμων και προγραμμάτων, αλλά θέλουμε μόνον η τεχνολογία, η Τεχνητή Νοημοσύνη να είναι εργαλεία προς αξιοποίηση και όχι -παρακαλώ κρατήστε το αυτό- υποκατάστατα της διά ζώσης διδασκαλίας. Αυτό γίνεται στα υπουργεία της διεθνούς κοινότητος, στα υπουργεία παιδείας, και την εντάσσουμε εμείς με αυστηρή αξιολόγηση, συνεργαζόμαστε με ειδικούς του κλάδου και προσαρμόζουμε τις πολιτικές μας με πολλή προσοχή, σοβαρότητα και αυστηρότητα.
Δεν θα μειωθεί ο αριθμός εκπαιδευτικών: Ο αριθμός των εκπαιδευτικών θα μειωθεί μόνον αν μειωθεί δραματικά ο μαθητικός πληθυσμός. Το ότι εισάγονται καινούργιες τεχνολογίες ή ότι εμπλουτίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία με τεχνολογικά εργαλεία δεν σημαίνει ότι θα μειωθεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών. Αλίμονο. Το τόνισα και θα το ξαναπώ, δεν υποκαθίσταται η δια ζώσης εκπαίδευση.
Νέα επαγγέλματα: Οι σύγχρονες ανάγκες δημιουργούν και καινούργια επαγγέλματα. Το ξέρετε πολύ καλά ότι η πρώτη νομοθετική προσπάθεια του υπουργείου μας που κατέληξε σε νόμο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, με ευρύτερη αποδοχή όχι μόνο από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, ήταν ακριβώς για να καλύψει νέες ανάγκες σε νέα επαγγέλματα που αναδύονται. Μείωση δεν θα υπάρχει, αύξηση δεν θα υπάρχει, επαρκέστεροι θα είναι εκπαιδευτικοί μας και οι μαθητές μας.
Καμία ανησυχία: Δεν υπάρχει λοιπόν, για να έρθουμε στο θέμα μας, λόγος ανησυχίας για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση. Έχουμε προσεκτική, σταδιακή εφαρμογή. Θα υιοθετηθεί ως στρατηγικό εργαλείο με ισορροπημένες πρακτικές, θα αγκαλιάσουμε την τεχνολογική πρόοδο, δεν τη δαιμονοποιούμε, και διαφυλάσσουμε παράλληλα τις εκπαιδευτικές μας αξίες.
Γίνεται διάλογος με προσοχή. Αντιλαμβανόμαστε την καινοτομία. Ο διάλογος είναι θεμελιώδης για να δημιουργήσουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να είναι έτοιμο για το μέλλον. Θα εναρμονίζει τα οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης, χωρίς να αναιρεί, να εμποδίζει, να θέτει σε κίνδυνο τις βασικές αρχές του εκπαιδευτικού συστήματος, που είναι ακαδημαϊκές, εκπαιδευτικές, γνωστές, αποδεκτές και δοκιμάζονται κάθε μέρα και βελτιώνονται.
Επιτροπές: Έχουν γίνει ήδη συζητήσεις με τα μέλη της συμβουλευτικής επιτροπής υψηλού επιπέδου για την Τεχνητή Νοημοσύνη, έχουν καθοριστεί συναντήσεις και με τα μέλη της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής.
Είναι δύο επιτροπές που έχει συστήσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και αυτό δείχνει τη μεγάλη σημασία που η Κυβέρνησή μας αποδίδει και στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στην Τεχνητή Νοημοσύνη.
Η συμμετοχή, λοιπόν, των εμπειρογνωμόνων είναι η ασφάλεια της ανάπτυξης ενός πλαισίου που θα βοηθήσει στη σωστή εκπαίδευση και στην καλή χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Ήρθε για να μείνει...και "να πειραματιστούν". Μα, συνεχώς πειραματισμούς κάνουν "στου κασίδα το κεφάλι". Τέτοιο είναι και αυτό τώρα. Δε γνωρίζουν, δεν έχει μελετηθεί τίποτα, μόνο "ρίξε Τεχνητή Νοημοσύνη" και βλέπουμε. Κοινώς, πάμε και όπου βγει. Η ιστορία κάθε "μεταρρύθμισης" από τις 982934 μεταρρυθμίσεις που έχει υποστεί η Παιδεία σ'αυτή τη χώρα.