Βγείτε για χορηγίες για τις οικονομικές σας ανάγκες προέτρεψε τη διοίκηση του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης ο υφ. Πολιτισμού

07/02/2012

Ενημερώθηκε: 05/06/2014, 07:20

Άκουσε το άρθρο

«Στο νομό που είχα την τιμή να είμαι Βουλευτής είχα 3 ωδεία και φιλαρμονικές. Το 50% των χρημάτων που χρειαζόντουσαν εξευρίσκοντο από χορηγίες».
Και συνέχισε ο κ. Αλιβιζάτος: «Όσον αφορά τα χρήματα, όντως το 2011 ήταν μειωμένη η επιχορήγηση. Το 2010 το ωδείο πήρε 820.000 ευρώ. Πέρυσι πήρε 520.000. Και σας πληροφορώ ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών θα είμαστε σε θέση να δώσουμε άλλες 250.000 για το 2011, χρήματα με τα οποία θα καλύψουν τα δεδουλευμένα του 2011. Ειρήσθω εν παρόδω, δεν χρωστάνε καθόλου στο ΙΚΑ. Έχουν πληρώσει 350.000. Επίσης, θα καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος των 50.000 ευρώ, τα οποία χρωστούν σε διάφορους προμηθευτές. Για το 2012 έχει προϋπολογισθεί ότι θα πάρουν 1.000.000 ευρώ –σταδιακά, βεβαίως, δεν θα τα πάρουν όλα μαζεμένα- για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους».
Το προσωπικό
Οσον αφορά το προσωπικό ο υφ. Πολιτισμού είπε: «Θα πρέπει το ωδείο να κάνει ένα καινούργιο οργανόγραμμα για να δει πόσους πραγματικά χρειάζεται και πώς τους χρειάζεται με βάση τα σημερινά δεδομένα. Σήμερα έχει τριάντα πέντε μονίμους καθηγητές. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν και οι ωρομίσθιοι. Εφόσον, λοιπόν, προχωρήσει, κάνει μία ανακατάταξη και δει πώς μπορεί να περιορίσει τις συνεργασίες του, νομίζω ότι μπορεί κάλλιστα να βγει».
Κτιριακές εγκαταστάσεις
Όσον αφορά τις κτιριακές εγκαταστάσεις ο κ. Αλεβιζάτος είπε τα εξής: «Όταν υπάρχει μία επιχορήγηση αρκετά μεγάλη με χρηστή διοίκηση, θα μπορούσαν όλα αυτά τα χρόνια που έπαιρναν πολλά λεφτά, να είχαν φροντίσει και για τις κτιριακές εγκαταστάσεις».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Σας ευχαριστούμε.
    Θα συζητηθεί η με αριθμό 472/31-1-2012 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κυρίου Θεόδωρου Ιγνατιάδη προς τους Υπουργούς Πολιτισμού και Τουρισμού και Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων σχετικά με την αντιμετώπιση των προβλημάτων λειτουργίας του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.
    Στην επίκαιρη ερώτηση του κυρίου συναδέλφου θα απαντήσει ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κύριος Αλιβιζάτος, αφού πρώτα ο κύριος Ιγνατιάδης μας την παρουσιάσει.
    Ορίστε, κύριε συνάδελφε, έχετε το λόγο.
    ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
    Κύριε Υπουργέ, είναι σοβαρά τα προβλήματα του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης που είναι μοναδικό σαν τέτοιο στο είδος του, που έχει μακρά ιστορία, τεράστια και πολύπλευρη προσφορά και είναι μοναδικό ως προς το γεγονός ότι είναι ο μοναδικός φορέας που παρείχε ως τώρα δωρεάν μουσικές σπουδές. Αυτά τα προβλήματα μάς αναγκάζουν να επανέλθουμε για άλλη μία φορά ως κόμμα σ’ αυτό το θέμα.
Παρά τις διαβεβαιώσεις που έχουν δοθεί, τα προβλήματα όχι μόνο παραμένουν άλυτα, αλλά οξύνονται: Δώδεκα μήνες απλήρωτοι εκπαιδευτικοί αορίστου χρόνου και άλλοι εργαζόμενοι, μη ανανέωση των συμβασιούχων που παρήγαγαν μέχρι τώρα το μεγαλύτερο μέρος του εκπαιδευτικού έργου του ωδείου, μείωση εξαιτίας των παραπάνω του αριθμού των σπουδαστών, μείωση των μαθημάτων, σοβαρά προβλήματα αντιμετώπισης λειτουργικών δαπανών απέναντι σε προμηθευτές στη χρέωση του ρεύματος και του πετρελαίου, με λίγα λόγια απαξίωση και υποβάθμιση του Κρατικού Ωδείου.
    Παράλληλα μ’ αυτά, υπάρχει άλυτο εδώ και χρόνια το κτηριακό πρόβλημα και το πρόβλημα της διαβάθμισης των σπουδών του απαρχαιωμένου οργανογράμματος. Μας προκαλεί δε μεγαλύτερη ανησυχία το γεγονός ότι σε πρόσφατες απαντήσεις σας γύρω από το ζήτημα –νομίζουμε ότι πρέπει να προκαλεί ανησυχία και στους εκπαιδευτικούς και στους εργαζόμενους αλλά και στους μαθητές, τους σπουδαστές και τους γονείς- στην ουσία το Κρατικό Ωδείο στρέφεται στην επιχειρηματική και την ανταποδοτική εμπορευματική λειτουργία, παροτρύνοντας τη διοίκηση να αναζητήσει και αλλού πόρους. Παραδείγματος χάρη, έχουμε υπόψη μας πρόταση που έγινε από τη διοίκηση προς το σύλλογο γονέων να πληρώνουν έκτακτα δίδακτρα ογδόντα ευρώ για ένα τρίμηνο, δηλαδή να εισάγουν για πρώτη φορά δίδακτρα στο ωδείο ή να κάνουν επ’ αμοιβή μάθημα και πολλές φορές με υποχρεωτική σχεδόν τη συμμετοχή των γονιών και των μαθητών για παραγωγή καλλιτεχνικού έργου. Στην ουσία μ’ αυτή την πολιτική στρώνετε το δρόμο στα ιδιωτικά ωδεία, κύριε Υπουργέ.
    Ερωτάσθε λοιπόν αν θα αντιμετωπίσετε το πρόβλημα της αποπληρωμής των εργαζομένων που είναι απλήρωτοι εδώ και δώδεκα μήνες, αν θα μονιμοποιήσετε το έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό χωρίς όρους και προϋποθέσεις με σταθερούς ασφαλιστικούς και εργασιακούς όρους, αν θα χρηματοδοτήσετε συνολικά τη λειτουργία και αν θα λύσετε και τα υπόλοιπα προβλήματα που αναφέραμε ώστε να μην αντιμετωπίζει πρόβλημα το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, παρέχοντας δωρεάν υπηρεσίες στους σπουδαστές του.
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Σας ευχαριστούμε.
    Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κύριος Αλιβιζάτος.
    ΠΕΤΡΟΣ ΑΛΙΒΙΖΑΤΟΣ (Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε, και ευχαριστώ κι εσάς, κύριε Βουλευτά Θεσσαλονίκης, για την επίκαιρη ερώτησή σας.
    Θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σας ότι το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς προσφοράς μουσικής παιδείας στη χώρα και βεβαίως το Υπουργείο μας είναι διατεθειμένο να το υποστηρίξει με κάθε μέσο.
Το ωδείο, όπως γνωρίζετε είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, το οποίο διατηρεί πλήρη αυτονομία ως προς τις καλλιτεχνικές και λειτουργικές του επιλογές. Χρηματοδοτείται από το ΥΠΟΤ προκειμένου να επιτελέσει τον καταστατικό του σκοπό που είναι η προαγωγή της μουσικής παιδείας.
Το ΥΠΟΤ, επομένως, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορεί να έχει λόγο για τον τρόπο με τον οποίον η διοίκησή του επιλέγει να καλύψει τις ανάγκες που δημιουργεί η εκτέλεση του έργου της. Η διοίκηση πρέπει να λαμβάνει όλα τα μέτρα για να εξασφαλίζει ότι οι κτιριακές και λοιπές υποδομές που απαιτούνται είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο, όπως επίσης και ότι το διδακτικό προσωπικό που απαιτείται προσφέρει σταθερά τις υπηρεσίες του.
Όσο για τα χρωστούμενα θα σας πω αργότερα.
Η μέχρι τώρα λοιπόν, λειτουργία των κρατικώς επιχορηγουμένων μουσικών και καλλιτεχνικών θεσμών στη χώρα μας έχει δείξει τα όρια της διαχείρισης που ασκήθηκε μέχρι τώρα. Δηλαδή, απόλυτη εξάρτηση από την κρατική επιχορήγηση και ελάχιστες προσπάθειες εξοικονόμησης του δημοσίου χρήματος, όπως επίσης και καμία προσπάθεια εξεύρεσης νέων πόρων χρηματοδότησης.
Και δεν αναφέρομαι σ’ αυτή την εξωπραγματική πρόταση που αναφέρατε προς τους γονείς, την οποία απορρίπτω πλήρως. Αλλά θα σας πω κάτι. Χορηγίες δεν υπάρχουν; Ένα ωδείο, όπως αυτό της Θεσσαλονίκης, δεν μπορεί να βρει χορηγίες από Θεσσαλονικείς και άλλους; Εδώ, μικρά ωδεία, φιλαρμονικές σε μικρότερες περιοχές, συντηρούνται με χορηγίες. Γιατί αυτοί δεν μπορούν; Επίσης, σας φέρνω και ένα άλλο παράδειγμα: την Εθνική Λυρική Σκηνή. Γιατί δεν κάνει συνεργασίες με την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος;
Η Εθνική Λυρική Σκηνή είχε τα οικονομικά της χάλια. Όλοι το γνωρίζουμε. Αυτή τη στιγμή με τη διοίκηση που έχει και σε περιόδους δημοσιονομικής στενότητας έχει καταφέρει να βάλει τάξη στα μέχρι σήμερα χρέη, τα οποία είχε και ήταν τεράστια. Δεύτερον, να ωθήσει καλλιτεχνικά και να επικοινωνήσει την όπερα στον κόσμο και επίσης να έχει παρουσίες στους δρόμους της Αθήνας, να κάνει συνεργασίες με το Μέγαρο Μουσικής. Γιατί δεν μπορεί το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, κύριε Βουλευτά, να προχωρήσει να κάνει αυτά και περιμένει μόνο από την κρατική επιχορήγηση;
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Στο νομό που είχα την τιμή να είμαι Βουλευτής είχα 3 ωδεία και φιλαρμονικές. Το 50% των χρημάτων που χρειαζόντουσαν εξευρίσκοντο από χορηγίες.
Επειδή ο χρόνος μου έλειψε, να μου επιτρέψετε να σας απαντήσω λεπτομερώς στη δευτερολογία μου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Ευχαριστώ.
Ο Ερωτών Βουλευτής, κ. Ιγνατιάδης έχει το λόγο.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Δεν πήραμε καμία απάντηση ούτε για την πληρωμή των εργαζόμενων, ούτε για τους εκτάκτους, ούτε για το κτηριακό. Όλα καλύφθηκαν πίσω από την «αυτονομία» του ωδείου. Δηλαδή, την απαλλαγή της ευθύνης του κράτους από ένα νομικό πρόσωπο που του ανήκει να χρηματοδοτεί τη λειτουργία του. Πού τα πάμε τα πράγματα; Στην εξεύρεση χορηγών. Δηλαδή, στην υποταγή στους χορηγούς και την επιχειρηματική λειτουργία. Αυτή είναι η ουσία. Γιατί, πράγματι, μπορεί να παράγει και καλλιτεχνικό έργο, να συνεργάζεται και με το ωδείο, όμως να προσφέρει δωρεάν και υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικές υπηρεσίες, όσο είναι αυτό δυνατόν, ιδιαίτερα στα εργατικά, λαϊκά στρώματα και να μην είναι αυτή η αφετηρία για να βρει πόρους.
Η σημερινή απάντηση μεγαλώνει ακόμα περισσότερο τις ανησυχίες μας. Και αυτό που σας είπα δεν είναι στη φαντασία μου. Είναι κάτι που ζητήθηκε πριν από μερικούς μήνες από τη διευθύντρια, από το σύλλογο γονέων του ωδείου.
Και τη διευθύντρια εκεί κάποιος την επιλέγει, την επιβάλει. Είναι πολιτική κατεύθυνση και μην προσπαθείτε να κρυφτείτε πίσω από τις ευθύνες σας.
Εξάλλου, την ίδια λογική επιχειρείτε σε όλο το φάσμα της Παιδείας, όχι μόνο στη μουσική και την καλλιτεχνική.
Την ίδια αντιμετώπιση έχουν και οι Ανώτατες Σχολές και τα μουσικά σχολεία και τα μουσικά σύνολα της χώρας.
Κατά τη γνώμη μας, με αυτό τον τρόπο η ανάγκη των παιδιών να σπουδάσουν μουσική, παραπέμπεται στη βαθιά τσέπη –αν υπάρχει στις σημερινές συνθήκες- των γονιών τους. Άρα, το δικαίωμα αυτό είναι μόνο για όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα. Εξάλλου, αυτή η πολιτική έχει εφαρμοστεί κατά κόρον σε όσες υπηρεσίες υπάρχουν στους δήμους.
Εμείς θεωρούμε ότι ο πολιτισμός δεν πρέπει να είναι εμπόρευμα, αλλά κοινωνικό αγαθό και πως η καλλιτεχνική και μουσική παιδεία αντίστοιχα πρέπει να παρέχονται δωρεάν. Και θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο δημόσιας, αποκλειστικά, δωρεάν μουσικής εκπαίδευσης που να συνδέεται με όλες τις βαθμίδες της υπόλοιπης εκπαίδευσης.
Και φυσικά η παραγωγή του καλλιτεχνικού έργου, για να μπορέσει να είναι δημόσιο και κοινωνικό αγαθό, πρέπει πριν απ’ όλα να αποτελεί και κοινωνική ιδιοκτησία σε ό,τι αφορά τα μέσα παραγωγής, ούτως ώστε να μπορεί πραγματικά να προσφέρει υψηλού επιπέδου καλλιτεχνική και αισθητική αγωγή σε όλο το λαό.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Κι εμείς ευχαριστούμε.
Ο κύριος Υφυπουργός έχει το λόγο.
ΠΕΤΡΟΣ – ΠΑΥΛΟΣ ΑΛΙΒΙΖΑΤΟΣ (Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κατ’ αρχήν, να μου επιτρέψετε να επαναλάβω ότι αυτό το οποίο ζητήθηκε από τους γονείς είναι κάτι το οποίο, τουλάχιστον κατά την προσωπική μου άποψη, είναι κατακριτέο. Να μου επιτρέψετε, επίσης, να σας πω, ότι διαφωνώ πλήρως πως όταν υπάρχουν χορηγίες, υπάρχει εξάρτηση. Καμία εξάρτηση δεν υπάρχει εφόσον είναι σωστές χορηγίες.
Και να μου επιτρέψετε να σας υπενθυμίσω ότι τα μεγαλύτερα έργα της αρχαιότητος, παίχθηκαν στο ωδείο που υπάρχει εδώ πιο κάτω, στο θέατρο, ύστερα από χορηγίες επιφανών Αθηναίων.
Άρα, η χορηγία, κύριε Βουλευτά, δεν είναι κατακριτέα. Αυτή είναι άλλη συζήτηση.
Όσον αφορά τα χρήματα, όντως το 2011 ήταν μειωμένη η επιχορήγηση. Το 2010 το ωδείο πήρε 820.000 ευρώ. Πέρυσι πήρε 520.000. Και σας πληροφορώ ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών θα είμαστε σε θέση να δώσουμε άλλες 250.000 για το 2011, χρήματα με τα οποία θα καλύψουν τα δεδουλευμένα του 2011. Ειρήσθω εν παρόδω, δεν χρωστάνε καθόλου στο ΙΚΑ. Έχουν πληρώσει 350.000. Επίσης, θα καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος των 50.000 ευρώ, τα οποία χρωστούν σε διάφορους προμηθευτές. Για το 2012 έχει προϋπολογισθεί ότι θα πάρουν 1.000.000 ευρώ –σταδιακά, βεβαίως, δεν θα τα πάρουν όλα μαζεμένα- για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Τώρα, από εκεί και πέρα θα πρέπει να σας πω ότι όσον αφορά το προσωπικό, κατά την άποψή μας θα πρέπει το ωδείο να κάνει ένα καινούργιο οργανόγραμμα για να δει πόσους πραγματικά χρειάζεται και πώς τους χρειάζεται με βάση τα σημερινά δεδομένα. Σήμερα έχει τριάντα πέντε μονίμους καθηγητές. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν και οι ωρομίσθιοι. Εφόσον, λοιπόν, προχωρήσει, κάνει μία ανακατάταξη και δει πώς μπορεί να περιορίσει τις συνεργασίες του, νομίζω ότι μπορεί κάλλιστα να βγει.
Συμφωνώ μαζί σας ότι το κράτος διορίζει τη διοίκηση.
Όσον αφορά, όμως, τις κτιριακές εγκαταστάσεις θα ήθελα να πω το εξής: Όταν υπάρχει μία επιχορήγηση αρκετά μεγάλη με χρηστή διοίκηση, θα μπορούσαν όλα αυτά τα χρόνια που έπαιρναν πολλά λεφτά, να είχαν φροντίσει και για τις κτιριακές εγκαταστάσεις.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ: Για τη διαβάθμιση δεν κάνετε κουβέντα. Τι θα γίνει;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου):  Παρακαλώ, να μη γίνεται διάλογος.
Κύριε Υπουργέ, ολοκληρώστε, σας παρακαλώ.
ΠΕΤΡΟΣ ΑΛΕΒΙΖΑΤΟΣ (Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού): Μα, με συγχωρείτε, με ένα εκατομμύριο ευρώ, κύριε Βουλευτά, και με τους τρόπους τους οποίους σας ανέφερα –άλλο εάν εσείς δεν τους δέχεστε- όχι αυτόν τον οποίο είπε η διευθύντρια –συμφωνούμε μαζί σας- μπορούν κάλλιστα και ανάπτυξη να έχουν και κτηριακά.
Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται και διαγράφονται. Επίσης δεν επιτρέπεται στα σχόλια να αναγράφονται links τα οποία διαγράφονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ