Placeholder

ΒΟΥΛΗ

Υπουργός: Τα μισά τμήματα των ΑΕΙ δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα

Από τα εκατόν ενενήντα πέντε τμήματα σε δυόμισι μήνες έχουμε προτάσεις από τα εκατόν πενήντα.
Δημοσίευση: 30/03/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Α. Από τα τετρακόσια περίπου τμήματα των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, τα εκατόν ενενήντα πέντε, δηλαδή τα μισά δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα ή προσόντα.

Β. Αυτό είναι ένα απαράδεκτο καθεστώς, το οποίο δεν είναι σημερινό, είναι τώρα δεκαετίες ολόκληρες, κανείς δεν κάθισε να τους βάλει σε ένα τραπέζι να συνεννοηθούν.

Τα παραπάνω τόνισε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, στη σημερινή συζήτηση στη Βουλή, επί της επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Βασ. Κεγκέρογλου, σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων ΤΕΙ, και υπογράμμισε τα εξής:

ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΥΝΕΝΟΗΣΗ: Αντί η πολιτεία να λέει το τμήμα Α του τάδε ΤΕΙ πρέπει να έχει αυτά τα προσόντα και το τμήμα Β του τάδε Πανεπιστημίου τα άλλα, ας συνεννοηθούν μεταξύ τους ως περιοχές που θεραπεύουν το ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Παραδείγματος χάριν υπάρχουν στα ΤΕΙ οκτώ Τμήματα Ηλεκτρολόγων-Μηχανικών. Τα τμήματα αυτά κάθισαν σε ένα τραπέζι και είπαν παιδιά εμείς ως Ηλεκτρολόγοι-Μηχανικοί του ΤΕΙ θεωρούμε ότι αυτά πρέπει να είναι τα προσόντα μας, αυτά πρέπει να είναι τα δικαιώματά μας. Το ίδιο έκαναν και πάρα πολλά άλλα τμήματα. Και πανεπιστημιακά, θέλω να σας πω, τα πέντε Τμήματα της Φυσικής, τα πέντε Τμήματα της Χημείας που έχουμε σε όλη την Ελλάδα στα πανεπιστήμια κάθισαν στο ίδιο τραπέζι.

150 ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΚΑΝΑΝ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ: Αποτέλεσμα: Από τα εκατόν ενενήντα πέντε τμήματα σε δυόμισι μήνες έχουμε προτάσεις από τα εκατόν πενήντα. Άρα, έχει γίνει ένα στέρεο βήμα προς τα μπροστά.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ: Τι κάνουμε εμείς τώρα: Έχουμε μια Επιτροπή, στην οποία υπάρχουν και νομικοί, ειδικοί για ευρωπαϊκό δίκαιο και παίρνουμε αυτές τις προτάσεις που μας έχουν στείλει τα τμήματα. Επιμένω: όχι το κάθε ένα ξεχωριστά, αλλά η κάθε γνωστική περιοχή, που άλλες φορές θεραπεύεται από τρία τμήματα, άλλες φορές από πέντε, άλλες φορές από οκτώ, κλπ. Παίρνουμε, λοιπόν, αυτά και τα συγκρίνουμε με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Και λέμε: Εδώ είναι η άλφα ειδικότητα στην Ελλάδα. Στην Ευρώπη αυτή η άλφα ειδικότητα τι δικαιώματα έχει; Τα δικαιώματα που έχει προκύπτουν από ένα αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών; Αν είναι ναι, τότε θα προχωρήσουμε αμέσως στη νομοθέτηση. Άμεσα. Τώρα. Αν υπάρχουν διαφορές, θα συνεννοηθούμε με τα τμήματα και τα επιμελητήρια. Για την ώρα έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι είναι ελάχιστες αυτές οι διαφορές.
Το τρίτο ζήτημα είναι τι γίνεται, αν δεν υπάρχουν αυτά τα προσόντα για συγκεκριμένα επαγγέλματα στην Ευρώπη. Τότε θα πάρουμε τρεις χώρες - παίρνουμε την Πορτογαλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία- θα συγκρίνουμε με το καθένα ξεχωριστά, θα βρούμε τι γίνεται εκεί και πάλι θα συγκρίνουμε με τα δικά μας.

ΝΟΜΟΣ: Ελπίζουμε και στο νομοσχέδιο που θα τεθεί προς διαβούλευση και που θα είναι για θέματα μεταπτυχιακών σπουδών και ανώτατης εκπαίδευσης να καταφέρουμε να κανονικοποιούμε σιγά-σιγά αυτή την κατάσταση, συμπεριλαμβάνοντας τις, ας πούμε, σχετικά εύκολες ειδικότητες.

ΤΑ ΤΕΙ ΣΤΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ:   Όσο στη συνείδηση της κοινωνίας στα ΤΕΙ πάνε τα παιδιά ενός κατώτερου Θεού, δεν μπορεί η κοινωνία μετά να αναβαθμίσει τους πτυχιούχους. Δεν τους θέλει, γιατί τους θεωρεί δευτερεύοντες. Γι’ αυτό είπα και στην απάντησή μου στην κ. Χριστοφιλοπούλου ότι στόχος μας είναι περαιτέρω ανάπτυξη των δυνατοτήτων που έχουν τα ΤΕΙ στη χώρα μας.

ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ: Να έρθω τελειώνοντας στο θέμα ΕΕΤΕΜ. Υπάρχει ένα πρόβλημα που σέρνεται δεκαετίες. Το ξέρετε. Δεν είναι σημερινό. Είναι μια διαμάχη ως προς τα δικαιώματα των μηχανικών που παίρνουν πτυχίο από τα πολυτεχνεία των πανεπιστημίων μας και των μηχανικών που παίρνουν πτυχία από τα ΤΕΙ. Εδώ έχουν εμπλακεί επιμελητήρια, έχουν εμπλακεί νοοτροπίες, έχουν εμπλακεί σύλλογοι, πτυχιούχοι, τα πάντα. Αυτό το κουβάρι δεν είναι εύκολο να το λύσει κανείς. Αυτό που είπα και πριν είναι ότι είχα μια εξαιρετική συζήτηση με το Τεχνικό Επιμελητήριο, μια εξαιρετική συζήτηση με τους προέδρους των ΤΕΙ και μια εξαιρετική συζήτηση με τους πρυτάνεις των πανεπιστημίων που έχουν πολυτεχνεία. Όλοι συγκλίνουν στο να βρούμε λύση. Η πρόταση και η προεργασία που έχει κάνει η ΕΕΤΕΜ είναι μια εξαιρετική δουλειά.
Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ευρωπαϊκά κεκτημένα, πολυτεχνεία, επιμελητήρια, ΤΕΙ και να βρούμε μια συναινετική λύση. Εγώ τους είπα, «Καθίστε εσείς, βρείτε μια λύση στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κεκτημένων και εγώ ό,τι φέρετε, θα κάνω το παν να το περάσουμε από τη Βουλή». Καταλαβαίνω ότι είναι δύσκολο, αλλά αρχίζουν να γίνονται διεργασίες για πρώτη φορά. Και έχω πολύ μεγάλες ελπίδες ότι πριν το καλοκαίρι θα καταφέρουμε να έχουμε μια συμφωνία ανάμεσα σε όλους αυτούς τους φορείς.

Ο κ. Κεγκέρογλου

Ο κ. Κεγκέρογλου στη δευτερολογία του τόνισε τα εξής:

«Τα πανεπιστήμια, τα πολυτεχνεία, τα ΤΕΙ της χώρας μας με τα προβλήματά τους, τις παραλείψεις τους και ανεξάρτητα από τις αξιολογήσεις που κάνουν οι διεθνείς οργανισμοί, αξιολογούνται από την ίδια την κοινωνία και την οικονομία, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης. Κανένας πτυχιούχος ΤΕΙ, πανεπιστημίου, πολυτεχνείου σε ευρωπαϊκό πλαίσιο, βεβαίως, δεν είναι πίσω από άλλους πτυχιούχους άλλων χωρών. Γι’ αυτό βρίσκουν και δουλειά όταν ξενιτεύονται. Δεν βρίσκουν στον τόπο μας, όμως. Κι αυτό πρέπει, αυτή την περίοδο ιδιαίτερα των προβλημάτων και της κρίσης, να μας προβληματίσει μήπως κάτι δεν πάει καλά από κει και πέρα, από το πανεπιστήμιο και πέρα. Γιατί συνεχώς ζητούμε τη λύση μέσα στο πανεπιστήμιο, μέσα στο ΤΕΙ, μέσα στο πολυτεχνείο. Στον σχεδιασμό.

Ο καθορισμός, λοιπόν, των επαγγελματικών δικαιωμάτων όλων των αποφοίτων είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα. Η ερώτησή μου, βεβαίως, σήμερα αφορά την απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων στους πτυχιούχους των ΤΕΙ, γιατί είναι μια κατηγορία που στην οικονομία παίζει σημαντικό ρόλο. Όλοι οι απόφοιτοι και όλα τα τμήματα παίζουν σημαντικό ρόλο, ιδιαίτερα όμως οι απόφοιτοι των ΤΕΙ έχουν σημαντικό ρόλο στην οικονομία. Και αν υπάρχουν κενά στα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων των πανεπιστημίων και των πολυτεχνείων, αυτό είναι θέμα εκσυγχρονισμού των δικαιωμάτων αυτών και επέκτασής τους. Όμως, υπάρχει ένα πλαίσιο. Και μόνο για νέα τμήματα υπάρχει κενό και δεν έχουν καθοριστεί ακόμα».

Σχόλια (2)

 
ΒΜ
31 Μαρ 2017 13:01

Αν προσέξει κανείς, οι απαντήσεις που πάντα δίνει ο υπουργός σε όλα τα θέματα είναι καθίστε εσείς, βρείτε μια λύση, ο ίδιος δηλώνει αμέτοχος! Καήκαμε στη προθέρμανση.

 
Βασίλης
01 Απρ 2017 14:26

Το θέμα λύνεται ΠΑΡΑ πολύ απλά...

ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ των επαγγελματικών δικαιώματων. ΝΑΙ κατάργηση. Τι σημαίνει επαγγελματικό δικαίωμα; όλοι έχουν δικαίωμα στο επαγγελμα.

Ίδρυση ενιαίου φορέα για όλους τους μηχανικούς και τεχνικούς ως επιμελητήριο. Θέσπιση βαθμίδων μηχανικών στις οποίες έχουν πρόσβαση ΟΛΟΙ οι επαγγελματίες ανεξάρτητα των πτυχίων τους με κριτήρια όπως η επίδοση σε συγκεκριμένες εξετάσεις, επαγγελματική εμπειρία κλπ. Προφανώς ένας πτυχιούχος μηχανικός θα μπορούσε "αυτόματα" ή μετά από σχετικές εξετασεις να λαμβάνει μία βαθμίδα "Α", χωρίς όμως να σημαίνει ότι ένας άλλος χωρίς τα ίδια "ακαδημαικά" προσόντα να χάνει το δικαίωμα πρόσβασης στην ίδια βαθμίδα συμμετέχοντας στις ίδιες εξετάσεις ίσως αφού αποδείξει επαγγελματική εμπειρία.

Αντίστοιχο σύστημα έχουν στην Βρετανία, στις ΗΠΑ και αλλού.

Σχολιάστε το άρθρο

Συκοφαντικά και υβριστικά σχόλια δεν δημοσιεύονται. Το esos δεν φέρει ευθύνη για τα επώνυμα ή ανώνυμα σχόλια που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.